Berend Boudewijn en blijft spel Kijk naar tussen haakjes J IN 'T KORT IS NTRFPHT met show LEEFBAARHEID BINNEN DE SCHAALVERGROTING IJ I ntün I GEOPEND VAN 9-17 UUR VOORDELIGE TREIN/TOEGANGBILJETTEN OP DE STATIONS VERKRIJGBAAR Woonplaats Veilig Hot line Zwartkijkers! aangifte formulier Dan kijkt u gerust! Ilse Wessel stopt als t.v. omroepster Klein onderdeel Sleutelgat Minachting NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): Luister naar BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: dinsdag 15 april woensdag 16 april donderdag1 17 april ZONDAG GESLOTEN DE STEM VAN VRIJDAG 11 APRIL 1969 I import-Amsterdammer Berend Boudewijn heeft beslag kunnen leggen op een stokoud grachten huis. „In die paar minuten dat ik niet slaap geniet ik met volle teugen van het grandioze uit zicht," zegt hij. (ADVERTENTIE) NEDERLANDSE KUNST- EN ANTIEKBEURS Geopend van 4 APRIL t/tn 22 APRIL van 10.00-18.00 uur dinsdags, vrijdags en de beide paasdagen van 10.00-22.00 uur DE BEYERD - Boschstraat 22 - Breda - Telefoon 01600-32537 I BIT meer dan dertig landen zijn in- I sthrijvingen ontvangen voor deelne- aan de „Zesde triënnale van de I arbeids- en nijverheidsfilm", die van 121 mei tot 3 juni te Antwerpen wordt itaiden. In totaal wordèh een 300 I ins verwacht. (ADVERTENTIES) Kijkgeld betalen moeten we allemaal. Dat staat in de wet. Wees verstandig en vraag een aan. Dat doet u zot Schrijf uw naam en adres achter op een lege envelop en stuur die - zonder postzegel aan UTRECHT (ANP) Mevrouw Dub belboer, bij de televisiekijkers beter bekend als Ilse Wessel, stopt met in gang van 1 mei haar werkzaamheden als televisieomroepster bij de AVRO. Zij vindt het na vijfeneenhalf jaar welletjes. Ilse Wessel gaat in de toekomst weer wat meer radiowerk doen, omdat de intimiteit van dat werk haar erg boeit. Zij hoopt nog wel incidenteel televisiewerk te kunnen blijven doen. DE heer Rens Groot, chef van de af deling documentaires bij de VARA- televisie gaat met ingang van augus tus deze omroep verlaten, om in dienst te treden bij de filmacademie. Voor de VARA-televisie heeft hij de afgelopen periode tal van interes sante tv-programma's gemaakt in de serie „Verkenning in wetenschap". Overigens zal de heer Groot na zijn vertrek de banden met de VARA niet verbreken. Zo zal er zondagavond 13 april een programma over de va- cuum-techniek van hem worden ver toond. OP 11 mei zal voor het laatst het populaire radioprogramma „Klater goud" te beluisteren zijn. De samen steller -tekstschrijver -componist -re gisseur Jelle de Vries heeft te kennen gegeven dat hij met de produktie wil stoppen. (Van onze showredactie) AMSTERDAM Biltse Berend Boudewijn blijkt buiten beeld dezelfde relativerende conver satietechniek te gebruiken, die hem in de VARA-quiz „Per se conde wijzer" tot milde steun en toeverlaat der doodzenuwachtige kandidaten heeft gebombardeerd. Eerst probeert hij nog om de har telijke dialoog per telefoon om zeep te brengen („Ik heb echt niks te vertellen, ik ben gewoon een hele vervelende jongen"), en als hij ein delijk voor een handvol doorzichtige argumenten door de broze knieën is gegaan („Ja misschien heb je gelijk, we hebben met die quiz inderdaad na Toon Hermans en Ajax de groot ste kijkdichtheid") bekent hij op het afgesproken uur met ontwapenende openhartigheid, dat hij de afspraak jammerlijk was vergeten. Hij heeft ook tevoren gezegd, dat we niet te zwaar moeten tillen aan zijn quiz-tige bijverdienste. „Het is en blijft een spelletje van beide kaïnten", zegt hij. „Dat zei iemand ook tegen een kandidaat, die net 5,5 duizend gulden had gewonnen: „Ach u moet maar denken, het is een spelletje". Dat was weer een hele goeie." „Voor mezelf is het maar een klein onderdeel van mijn werk. Je doet het er bij en zo moet het ook blijven. Ik ben er één dag in de maand echt druk mee en de rest besteed ik aan regisseren, lezen, naar muziek luis teren, kletsen met een paar goeie vrienden. Ik was indertijd de jong ste televisie-regisseur. Dat was nog in de tijd, toen ze niet dachten aan een opleiding. Ik heb ook van alles op de buis gesmeten, tot nog toe meer dan 100 produkties, waaronder de Jantjes en Op hoop van zegen. Daar heb ik dan nog niet de 26 af leveringen van het kunstmagazin „Uit" bijgeteld, waarin ik de inter- vieuws deed. Ik monteerde zelf ook, zodiat het weinig moeite kostte om mezelf er uit te knippen. Terecht vind ik, want ik kwam steeds terug, maar voor die anderen was het een feestje om zichzelf op de televisie te zien. In de quiz probeer ik ook zo wei nig mogelijk in beeld te komen. Ik ben immers alleen intermediair. Ik probeer geen wand te zijn, maar een venster, dat uitzicht biedt op de han deling. God, wat heb ik dat weer mooi gezegd. Hier is duidelijk weer een jonge intellectueel aan het woord." „Het is voor mij overigens een levensgrote verrassing, dat „Per se conde wijzer" zo'n succes is gewor den, want ik ben nou net niet het type van de joviale quiz-master, die vol grollen en grappen zit. Ik ben van nature een langzame jongen. La ten we zeggen, dat ik alles op de manier van de egeltjes doe. Heel voorzichtig. Wat ik wel probeer is geen oneerlijke,foefjes toe te passen. Dat kim je je misschien op het to neel nog permitteren, maar op de televisie komt elk brok oneerlijkheid levensgroot over. Je schijnt het zelfs te merken, als ik een bepaalde kan didaat niet mag. Omgekeerd heb ik mijn affectie voor deelnemers aan de quiz ook nooit onder stoelen of banken gesto ken. Je identificeert je ongemerkt met de slachtoffers en als het een jofel mens is, dan staat het zweet ook in jouw handen. Ik heb een Frangaise gehad, die het geweldig deed, gewoon een mens om op te vreten. In de studio zeiden ze na twee rondes al: „Het is duidelijk, dat je op die vrouw verliefd bent". Zulke reacties krijg je alleen, als je probeert jezelf te zijn. Ik heb men sen gehoord, die riepen: „Wat jij doet, daar is geen zak aan. Je hoeft alleen maar Berend Boudewijn te zijn". Dan denk ik alleen: Dat is nou uitgerekend de moeilijkste opgaaf, die een acteur kan krijgen. Zolang je in de huid van een ander kunt krui pen, een typetje mag uitbeelden, gaat het best, maar zeg nou eens, wie Berend Boudewijn is? Je bent je hele leven bezig met het opvoeren van toneelstukjes, waarin je anderen probeert duidelijk te maken, hoe in teressant je bent en hoe intelligent. Wat ik in die quiz probeer is, om tegelijkertijd ontspannen en alert te zijn. Je moet ook voortdurend de rem op jezelf houden, niet te snel en te driftig op een situatie reageren. Ik zag in de laatste uitzending van Mies en Scène die knul ongevraagd het beeld inlopen om allerlei war taal uit te slaan. Mies ving hem keu rig op, die liet hem rustig uitrazen en zei toen, dat hij nou maar weer eens weg moest gaan. Die zelfbe heersing had ik waarschijnlijk niet kuraien opbrengen. Ik zou geroepen hebben: „Man, sodemieter op". Dan had ik meteen nooit meer op de te levisie behoeven te verschijnen." Boudewijn, die bij voortduring zijn meningen via een cursief ge schapen mondhoek ventileert, stu deerde twee jaar in Engeland, nadat de directeur van de ..toneelschool in Amsterdam hem na twaalf maanden studie vriendelijk had gevraagd om een ander vak te kiezen. Achteraf zegt Boudewijn: „Ik geloof, dat die man toen gelijk had. Ik was een ui terst recalcitrante leerling, die alles beter wist dan de leraar. waarom het momenteel zo droef ge steld is met ons toneel. Het bezoek aan de schouwburgen loopt nog steeds terug en in de gezelschappen hangt een sfeer van lamlendigheid, die elke creativiteit doodt. Aan de andere kant heb je dan ook een handvol nieuwlichters, die zo nodig allerlei fraaie experimenten aan het volk wil tonen. Dan kom je in de hoek van Anne Marie Prins en haar Theater Terzijde. Ze zal de beste be doelingen hebben, maar de manier waarop het gebeurt, maakt me al misselijk. Ze komen met een hoop avamt-gardistische flauwekul op de proppen, waaruit een totale minach ting van het publiek spreekt. Zij hebben de wijsheid in pacht en men sen die het niet begrijpen, zijn stommelingen. Dat vind ik nauwelijks een uit gangspunt. Misschien ben ik een domme reactionair, maar als ik een hoop zand naast het Stedelijk Mu seum zie liggen, diam denk ik niet: „Hè, kunst", maar: „Ik word bela zerd". Dat eindeloze gepraat is trouwens toch een kwalijk trekje van Neder landers. Misschien is dat de reden, Iets dergelijks zie je ook bij het toneel: alle meesterwerken zijn voor de massa geschreven en niet voor een klein groepje. Een figuur als Sophocles schreef een stuk over een man, die met zijn moeder trouwt. Dat was eten en drinken voor het volk. Shakespeare heeft trouwens ook nooit anders gedaan. Die was de Sleeswijk van Londen rondom 1600. Die wist, waar de gewone man van hield en daar zorgde hij voor. Mooie monologen, een fijn zwaardigevecht, wat woordspelingen. Voor mij is daarom een fijn liedje van Sonneveld pure kunst. En als Toon Hermans die aucitie van een ouwe goochelaar maakt, dan is dat ook kunst. Daar zit een adem in. die de toeschouwer omver blaast, beto vert. Daar gaat het om. Ik heb Wal den en Muyselaar schetsen zien spe len, waarvan ik ook dacht: „Als dat geen kunst is, mag ik hangen". Bij het toneel gaat het allereerst om de magie, de zwarte kunst van de betovering. Daarom mag je het to neel ook niet vergelijken met de te levisie. Toneel is vergrootglas, waar mee je met alle legitieme middelen het naturalisme kunt opblazen. De televisie daarentegen verkleint alles, die maakt van de wereld één Madu- rodam. Misschien is dat wel de reden, waarom ik zo gek ben op televisie reportages van voetbalwedstrijden. Dan heb ik het gevoel, dat ik stiekem door het sleutelgat sta te loeren naar iets, dat ik eigenlijk niet mag zien. Ook daarbij moet je je trouwens blijven realiseren, dat het maar een spelletje is. Zoals alles in deze we reld." Het leven van een gematigd populaire quiz-master: lang uitslagen, eitje eten, krantje lezen. Op die manier schijn Je ook per seconde wijzer te worden. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 UIT BELLEVUE: Maandelijkse kunstrevue 20.00 JOURNAAL 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 in kleur IRONSIDE 21.35 MIES EN SCENE 22.35 TWEEDE JOURNAAL 23.00 EN FRANCE AVEC NICOLAS 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 in kleur DE SOVJETS 20.00 JOURNAAL 20.20 in kleur POLITIE IN NEW YORK 20.45 BRANDPUNT 21.15 ZELF DOEN 21.50 in kleur BONANZA 22.40 TWEEDE JOURNAAL 22.45 PASTORAAL CONCILIE NOORDWIJKERHOUT 16.00 DE LAATSTE VRACHT Avonturenfilm voor de jeugd 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT 19.30 ZIET U ER WAT IN? 19.50 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 20.00 NIEUWS 20.25 BESCHULDIGDE STA OP 22.00 NIEUWS 22.05 AMERIKAANSE COMPONIST JOHN CAGE Vrijdag 11 april HILVERSUM I 402 M NRU: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. Overheids voorlichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw. NRU: 12.39 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Klassieke kamermuz. (gr). NRU: 14.10 Toeris- mo: toeristische informatie uit bin nen- en buitenland. 14.30 Poëzie op punten: wedstrijd in het voordragen van luchtige poëzie. 15.00 Klein chan son. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden. 16.45 He dendaagse kamermuz. (opn). 17.40 Informatie: achtergronden en com mentaar. 18.00 Nws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: socialistisch bekeken. VPRO: 18.30 Hee: een progr. voor onvolwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst na der beschouwd. 20.00 Jazz- en pop- muz. VARA: 21.00 Stereo: Instru-, mentaal kwintet met piano: moder ne muz. (opn). 22.15 Stereo: Strijk kwartet: klassieke muz. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.42 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig week-end: licht gevarieerd platenprogr. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actuali teiten; 13.00 Raden maar....). 14.05 Stereo: Metropole orkest: amuse- merAsmuz. 14.25 Stereo: Musiësta: licht muziekprogr. (opn). TROS: 15.00 Mensen als u en ik: profiel van een volk - Afganen. 15.30 Ste reo: Proefdraaien: nieuwe lichte grammofoonplaten met commen taar. 16.00 Nws. 16.02 Uit de pers. 16.15 Stereo: Lichte muziek. 16.30 Boem!: pop-show. 16.55 Stereo: Iene miene muze: nieuws over under ground en westcoast music. 17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Nws en weerpraatje. 18.46 Actuali teiten. 19.05 Wereldpanorama. 19.15 Stereo: Licht orkest met zangsoliste. 19.45 Wijd als de wereld: internatio nale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 19.55 Zuidzee-serenade: licht muziekprogr. 20.15 In: licht mu ziekprogr. 21.00 Stereo: Een pop met koorts, hoorspel. 21.30 Stereo: Lich te grammofoonmuz. TROS: 22.00 Thriller theater, hoorspel. 22.30 Nieuws, nieuwer, nieuwst: gevari eerd progr. (Om ongev. 22.40 Nws). 23.55-24.00 Nieuws. 17.40 NIEUWS 17.45 FRANCIS AU PAYS DES GRANDS FAUVES 18.00 SIGNE ALOUETTE 18.30 LES HéRITIERS DU CHRISTIANISME 18.55 AFFICHES 19.25 PLUM PLUM 19.30 YAO, feuilleton 20.00 JOURNAAL 20.30 REPOS a BACOLI, spel 21.45 MONOGRAPHIE 22.35 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 IM GARTEN DER GIFTE 21.00 REPORTAGE UIT BONN 21.15 JAGD AUF MCGILL (1) 22.05 JOURNAAL 22.20 DAS BILD Spel van G. Herburger 23.35 JOURNAAL 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.15 21.45 22.00 22.05 22.15 NIEUWS DIE SPORTINFORMATION DIE DREHSCHEIBE PAT UND PATACHON EIN SOMMER MIT NICOLE HEUTE AKTENZEICHEN XY... UNGELÖST DIE ERLEBNIS-GEIGER DAGBOEK UIT DE KATHOLIEKE KERK AKTENZEICHEN XY... UNGELÖST Eerste resultaten NIEUWS FILMFORUM HILVERSUM Hl 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Agent 000. 33.00 Nws. 13.03 Hans Kemna. 13.30 Help. TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.02 -18.00 Indekraamtepas; verzoekpla- tenprogramma. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz. (12.05-12.15 Landbouwrubriek. 12.40- 12.48 Weerbericht, meded., program- maioverzicht en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws, weerbe richt, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Haagschool. 15.00 Nws. 15.03 Show- time. 15.30 Populair klassieke muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Koormuz. 16.30 Internationale volksmuziek. 17.00 Nws, weerbericht en meded. 17.15 Lichte grammofoon muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Lichte muz. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Grammofoonmuz, 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws, weer bericht eri actualiteiten. 19.40 Gram mofoonmuz. 20.15 Lichte grammo foonmuz. 20.30 Gevarieerd program ma. (22.00-22.15 Nws en berichten, 23.00-23.10 Nws). 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 12 april HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA; 8.00 Nws en Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Werk- geven en -nemen: progr. over ar beid en arbeidsverhoudingen. 10.50 Wegwijs: tips voor trips en vakan tie. 11.00 Nws. 11.02 Bij Dorus op visite: cabaretprogr. 11.25 Afrikaan se kroniek. 11.45 Stereo: Salonorkest met zangsolist. HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor; lichte muz. met nws en actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theo logische etherleergang. 9.35 Gym nastiek voor de huisvrouw. 9.45 Mu- zaiek: klassiek platenprogr. met luisterwedstrijd. 10.55 Kunst- en vliegwerk: tentoonstellingsagenda. 11.00 Nws. 11.02 Visie, lezing. 11.15 Solistenkamer; vraaggesprek met muzikale illustraties. 11.55 Medede lingen. HILVERSUM Hl 240 M EN FM KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: geva rieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws.) -r heeft w T1 Amerikaanse moe ien tes-en ?eZ®, week af mo«ten ,an een flw dwingende wetten ^acht had ?er.echtsho{- 1" haar n.™ 18-jarige zoon Erik ge- beweegredenen. De moeder had te vergeefs getracht de juridische ver antwoordelijkheid voor de weigering van haar zoon op zich te nemen. De jongen werd schuldig bevonden aan dienstweigeren. Hij kan tot vijf jaar gevangenisstraf warden veroordeeld. Daar helpt geen lieve moedertje meer aan.() -»uu ouon r,riK ge- l^taan te mVe"Ütaire dienst" ^inming zo?der haar toe- ^öistplicht Ulschriiven vo°r IW ï.i. in onze échtte niet £ecKraal gerechtshof 1 V00r deze moederlijke NU het vraagstuk van de kwantita tieve woningnood eindelijk voor het grootste deel zal zijn opgelost zien vooral de grotere plaatsen zich voor de vraag geplaatst in hoeverre de kwaliteit van de woningvoorraad aan gepast is aan de behoeften, die er op dit punt bestaan. Sinds de oorlog is er in stad en dorp gebouwd met als eerste doel stelling zoveel mogelijk inwoners aan woonruimte te helpen. Dat daarbij niet altijd gevraagd is naar de wen sen van de toekomstige bewoners, daarover is iedereen het inmiddels wel eens. Evenals in meerdere plaatsen leeft in Eindhoven de vrees, dat inwoners, die over de financiële middelen be schikken in de naaste toekomst wat meer wooncomfort zullen gaan zoe ken. Bij voorkeur in de buitenge meenten. Reeds nu blijkt, dat al meer dan de helft van de hoogleraren, lectoren en wetenschappelijke medewerkers van de Technische Hogeschool bui ten Eindhoven woont. Van de acade mici, die werkzaam zijn bij Philips' Natuurkundig Laboratorium woont slechts 39,5 procent in de stad Eind hoven. En 8,6 procent woont zelfs buiten de tien agglomeratie-gemeenten. Dit zou Eindhoven en ook ande re gemeentebesturen toch aan het denken moeten zetten. ALS u wilt weten hoe de gasten van het Euromotel zich amuseren, hoeveel benzine een pomphouder bij Hoevela ken in de autotanks doet verdwijnen, hoe een moeder haar kinderen in de auto zoet houdt met „Ik zie ik zie wat jij niet ziet", of hoe een ander ou derpaar met zijn kroost het aantal auto's met een Nederlands nummer bord telt, stem dan op hemelvaarts dag en tweede pinksterdag uw au toradio af op de AVRO. Het ligt namelijk in het voorne men van de AVRO om het op tweede paasdag uitgezonden programma „Ra dio aan, veilig uit" ook op die da gen uit te zenden. Op zich zeer loffelijk, ware het niet, dat de AVRO met haar paasprogram- ma haar eigenlijke doel helpen door tips de verkeersdrukte in goede banen te leiden wat voorbij is ge schoten. Dat was trouwens te orzien. De eigenlijke druktepiek la, tweede paasdag niet tusen drie a .r 's mid dags en half acht (de tijden van uit zending) maar pas rond acht uur. Toen immers meldde de rijkspolitie onafgebroken files, o.a. een om half negen 's avonds van Maarsbergen tot aan het verkeersplein Ouderijn over een lengte van 18 km. Op de rijks weg naar Den Haag stond een dub bele rij auto's nagenoeg stil over minstens 10 km. En dan spreken we nog niet eens over de verkeersopstoppingen rond de de Moerdijk, Zevenbergschehoek, Den Bosch en Weert. Pas om half twaalf 's avonds kwa men van de rijkspolitie-Porsches langs de rijkswegen de meldingen binnen, dat de filé vorming afnam. Juist tijdens deze spitsuren was er geen AVRO in de ether om de be stuurder met de „Radio aan, veilig thuis" te brengen. Een rijkspolitieman sprak zelfs de veronderstelling uit, dat deze radio- rubriek misschien zelfs de oorzaak was, dat de bestuurders zo laat naar huis terugkeerden, omdat zij om half acht in de mening verkeerden, dat het ergste leed geleden was. Wij zouden de AVRO willen ad viseren zich bij de uitzendingen te houden aan de exactie mededelingen over de verkeerssituaties en de be stuurders bijtijds te adviseren langs welke omweg zij bijvoorbeeld de enorme files kunnen vermijden. Daar zouden de automobilisten meer mee geholpen zijn dan met de praatjes, zoals boven vermeld, om het pro gramma vol te maken. TIENERproblemen worden onder schat. Dat komt mede door de ma nier waarop daar door lieve Lita's en andere lieve beheersters van dames- bladvraagbaakrubrieken wordt inge gaan. Hoe groot de werkelijke nood is onder de jongeren blijkt sinds kort in Los Angeles. Tieners met problemen kunnen daar 's avonds en 's nachts terecht bij een speciaal voor hen in gerichte hulpdienst, waarvan de te lefoon dan ook constant roodgloeiend staat. Problemen als „Ik ben pas vijf tien jaar en ik ben in verwachting hoe vertel ik het mijn ouders?". „Ik ben verslaafd aan heroine maar ik zou er graag van af komen. Kan ik niet komen praten??", en „Ik ga uit met vier jongens, maar ik hou maar van een. Hoe moet ik het die anderen vertellen?" komen dagelijks via deze hot-line binnen. Niet allemaal zijn ze kritiek. Da meeste betreffen romantische misluk, kingen, familieruzies enzovoorts. Slechts een derde heeft betrekking op de gevaren van verdovende mid delen, sex, zelfmoord en a-sociaal ge drag. Vaak is een gesprek via de te lefoon al voldoende om de in paniek geraakte jongeren weer wat moed te geven. Ernstige gevallen worden doorverwezen naar specialisten. Volgens de initiatiefnemers heeft de telefoondienst veel voor op da vraagrubrieken in week- en dagbla den, nog los van de manier waarop daarin de problemen behandeld wor» den. Ze zeggen: Als een jongere ie mand nodig heeft, heeft hij hem op dit moment nodig. Morgen kan in sommige gevallen wel eens te laat zijn". Het ziet er naar uit dat de Lieve Lita's hun langste tijd gehad hebben. O RedactieJosé Toirkens Bijdragen Bert de Rijk Cees de Bekker

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25