Berend Boudewijn
en blijft spel
Kijk naar
tussen haakjes J
IN 'T KORT
IS
NTRFPHT met show LEEFBAARHEID BINNEN DE SCHAALVERGROTING
IJ I ntün I GEOPEND VAN 9-17 UUR VOORDELIGE TREIN/TOEGANGBILJETTEN OP DE STATIONS VERKRIJGBAAR
Woonplaats
Veilig
Hot line
Zwartkijkers!
aangifte
formulier
Dan kijkt u
gerust!
Ilse Wessel stopt
als t.v. omroepster
Klein onderdeel
Sleutelgat
Minachting
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
Luister naar
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
dinsdag
15
april
woensdag
16
april
donderdag1
17
april
ZONDAG
GESLOTEN
DE STEM VAN VRIJDAG 11 APRIL 1969
I import-Amsterdammer Berend
Boudewijn heeft beslag kunnen
leggen op een stokoud grachten
huis. „In die paar minuten dat
ik niet slaap geniet ik met volle
teugen van het grandioze uit
zicht," zegt hij.
(ADVERTENTIE)
NEDERLANDSE KUNST- EN ANTIEKBEURS
Geopend van
4 APRIL t/tn 22 APRIL
van 10.00-18.00 uur
dinsdags, vrijdags en de beide paasdagen van 10.00-22.00 uur
DE BEYERD - Boschstraat 22 - Breda - Telefoon 01600-32537
I BIT meer dan dertig landen zijn in-
I sthrijvingen ontvangen voor deelne-
aan de „Zesde triënnale van de
I arbeids- en nijverheidsfilm", die van
121 mei tot 3 juni te Antwerpen wordt
itaiden. In totaal wordèh een 300
I ins verwacht.
(ADVERTENTIES)
Kijkgeld betalen
moeten we allemaal.
Dat staat in de wet.
Wees verstandig
en vraag een
aan. Dat doet u zot
Schrijf uw naam
en adres achter op
een lege envelop en
stuur die - zonder
postzegel aan
UTRECHT (ANP) Mevrouw Dub
belboer, bij de televisiekijkers beter
bekend als Ilse Wessel, stopt met in
gang van 1 mei haar werkzaamheden
als televisieomroepster bij de AVRO.
Zij vindt het na vijfeneenhalf jaar
welletjes.
Ilse Wessel gaat in de toekomst weer
wat meer radiowerk doen, omdat de
intimiteit van dat werk haar erg
boeit. Zij hoopt nog wel incidenteel
televisiewerk te kunnen blijven doen.
DE heer Rens Groot, chef van de af
deling documentaires bij de VARA-
televisie gaat met ingang van augus
tus deze omroep verlaten, om in
dienst te treden bij de filmacademie.
Voor de VARA-televisie heeft hij
de afgelopen periode tal van interes
sante tv-programma's gemaakt in de
serie „Verkenning in wetenschap".
Overigens zal de heer Groot na zijn
vertrek de banden met de VARA niet
verbreken. Zo zal er zondagavond 13
april een programma over de va-
cuum-techniek van hem worden ver
toond.
OP 11 mei zal voor het laatst het
populaire radioprogramma „Klater
goud" te beluisteren zijn. De samen
steller -tekstschrijver -componist -re
gisseur Jelle de Vries heeft te kennen
gegeven dat hij met de produktie wil
stoppen.
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Biltse Berend
Boudewijn blijkt buiten beeld
dezelfde relativerende conver
satietechniek te gebruiken, die
hem in de VARA-quiz „Per se
conde wijzer" tot milde steun en
toeverlaat der doodzenuwachtige
kandidaten heeft gebombardeerd.
Eerst probeert hij nog om de har
telijke dialoog per telefoon om zeep
te brengen („Ik heb echt niks te
vertellen, ik ben gewoon een hele
vervelende jongen"), en als hij ein
delijk voor een handvol doorzichtige
argumenten door de broze knieën is
gegaan („Ja misschien heb je gelijk,
we hebben met die quiz inderdaad
na Toon Hermans en Ajax de groot
ste kijkdichtheid") bekent hij op het
afgesproken uur met ontwapenende
openhartigheid, dat hij de afspraak
jammerlijk was vergeten.
Hij heeft ook tevoren gezegd, dat
we niet te zwaar moeten tillen aan
zijn quiz-tige bijverdienste. „Het is
en blijft een spelletje van beide
kaïnten", zegt hij. „Dat zei iemand
ook tegen een kandidaat, die net 5,5
duizend gulden had gewonnen: „Ach
u moet maar denken, het is een
spelletje". Dat was weer een hele
goeie."
„Voor mezelf is het maar een klein
onderdeel van mijn werk. Je doet
het er bij en zo moet het ook blijven.
Ik ben er één dag in de maand echt
druk mee en de rest besteed ik aan
regisseren, lezen, naar muziek luis
teren, kletsen met een paar goeie
vrienden. Ik was indertijd de jong
ste televisie-regisseur. Dat was nog
in de tijd, toen ze niet dachten aan
een opleiding. Ik heb ook van alles
op de buis gesmeten, tot nog toe
meer dan 100 produkties, waaronder
de Jantjes en Op hoop van zegen.
Daar heb ik dan nog niet de 26 af
leveringen van het kunstmagazin
„Uit" bijgeteld, waarin ik de inter-
vieuws deed. Ik monteerde zelf ook,
zodiat het weinig moeite kostte om
mezelf er uit te knippen. Terecht
vind ik, want ik kwam steeds terug,
maar voor die anderen was het een
feestje om zichzelf op de televisie te
zien.
In de quiz probeer ik ook zo wei
nig mogelijk in beeld te komen. Ik
ben immers alleen intermediair. Ik
probeer geen wand te zijn, maar een
venster, dat uitzicht biedt op de han
deling. God, wat heb ik dat weer
mooi gezegd. Hier is duidelijk weer
een jonge intellectueel aan het
woord."
„Het is voor mij overigens een
levensgrote verrassing, dat „Per se
conde wijzer" zo'n succes is gewor
den, want ik ben nou net niet het
type van de joviale quiz-master, die
vol grollen en grappen zit. Ik ben
van nature een langzame jongen. La
ten we zeggen, dat ik alles op de
manier van de egeltjes doe. Heel
voorzichtig. Wat ik wel probeer is
geen oneerlijke,foefjes toe te passen.
Dat kim je je misschien op het to
neel nog permitteren, maar op de
televisie komt elk brok oneerlijkheid
levensgroot over. Je schijnt het zelfs
te merken, als ik een bepaalde kan
didaat niet mag.
Omgekeerd heb ik mijn affectie
voor deelnemers aan de quiz ook
nooit onder stoelen of banken gesto
ken. Je identificeert je ongemerkt
met de slachtoffers en als het een
jofel mens is, dan staat het zweet
ook in jouw handen. Ik heb een
Frangaise gehad, die het geweldig
deed, gewoon een mens om op te
vreten. In de studio zeiden ze na
twee rondes al: „Het is duidelijk, dat
je op die vrouw verliefd bent".
Zulke reacties krijg je alleen, als
je probeert jezelf te zijn. Ik heb men
sen gehoord, die riepen: „Wat jij
doet, daar is geen zak aan. Je hoeft
alleen maar Berend Boudewijn te
zijn". Dan denk ik alleen: Dat is nou
uitgerekend de moeilijkste opgaaf,
die een acteur kan krijgen. Zolang je
in de huid van een ander kunt krui
pen, een typetje mag uitbeelden,
gaat het best, maar zeg nou eens,
wie Berend Boudewijn is? Je bent je
hele leven bezig met het opvoeren
van toneelstukjes, waarin je anderen
probeert duidelijk te maken, hoe in
teressant je bent en hoe intelligent.
Wat ik in die quiz probeer is, om
tegelijkertijd ontspannen en alert te
zijn. Je moet ook voortdurend de
rem op jezelf houden, niet te snel
en te driftig op een situatie reageren.
Ik zag in de laatste uitzending van
Mies en Scène die knul ongevraagd
het beeld inlopen om allerlei war
taal uit te slaan. Mies ving hem keu
rig op, die liet hem rustig uitrazen
en zei toen, dat hij nou maar weer
eens weg moest gaan. Die zelfbe
heersing had ik waarschijnlijk niet
kuraien opbrengen. Ik zou geroepen
hebben: „Man, sodemieter op". Dan
had ik meteen nooit meer op de te
levisie behoeven te verschijnen."
Boudewijn, die bij voortduring
zijn meningen via een cursief ge
schapen mondhoek ventileert, stu
deerde twee jaar in Engeland, nadat
de directeur van de ..toneelschool in
Amsterdam hem na twaalf maanden
studie vriendelijk had gevraagd om
een ander vak te kiezen. Achteraf
zegt Boudewijn: „Ik geloof, dat die
man toen gelijk had. Ik was een ui
terst recalcitrante leerling, die alles
beter wist dan de leraar.
waarom het momenteel zo droef ge
steld is met ons toneel. Het bezoek
aan de schouwburgen loopt nog
steeds terug en in de gezelschappen
hangt een sfeer van lamlendigheid,
die elke creativiteit doodt. Aan de
andere kant heb je dan ook een
handvol nieuwlichters, die zo nodig
allerlei fraaie experimenten aan het
volk wil tonen. Dan kom je in de
hoek van Anne Marie Prins en haar
Theater Terzijde. Ze zal de beste be
doelingen hebben, maar de manier
waarop het gebeurt, maakt me al
misselijk. Ze komen met een hoop
avamt-gardistische flauwekul op de
proppen, waaruit een totale minach
ting van het publiek spreekt. Zij
hebben de wijsheid in pacht en men
sen die het niet begrijpen, zijn
stommelingen.
Dat vind ik nauwelijks een uit
gangspunt. Misschien ben ik een
domme reactionair, maar als ik een
hoop zand naast het Stedelijk Mu
seum zie liggen, diam denk ik niet:
„Hè, kunst", maar: „Ik word bela
zerd".
Dat eindeloze gepraat is trouwens
toch een kwalijk trekje van Neder
landers. Misschien is dat de reden,
Iets dergelijks zie je ook bij het
toneel: alle meesterwerken zijn voor
de massa geschreven en niet voor
een klein groepje. Een figuur als
Sophocles schreef een stuk over een
man, die met zijn moeder trouwt.
Dat was eten en drinken voor het
volk. Shakespeare heeft trouwens
ook nooit anders gedaan. Die was de
Sleeswijk van Londen rondom 1600.
Die wist, waar de gewone man van
hield en daar zorgde hij voor. Mooie
monologen, een fijn zwaardigevecht,
wat woordspelingen.
Voor mij is daarom een fijn liedje
van Sonneveld pure kunst. En als
Toon Hermans die aucitie van een
ouwe goochelaar maakt, dan is dat
ook kunst. Daar zit een adem in. die
de toeschouwer omver blaast, beto
vert. Daar gaat het om. Ik heb Wal
den en Muyselaar schetsen zien spe
len, waarvan ik ook dacht: „Als dat
geen kunst is, mag ik hangen".
Bij het toneel gaat het allereerst
om de magie, de zwarte kunst van de
betovering. Daarom mag je het to
neel ook niet vergelijken met de te
levisie. Toneel is vergrootglas, waar
mee je met alle legitieme middelen
het naturalisme kunt opblazen. De
televisie daarentegen verkleint alles,
die maakt van de wereld één Madu-
rodam.
Misschien is dat wel de reden,
waarom ik zo gek ben op televisie
reportages van voetbalwedstrijden.
Dan heb ik het gevoel, dat ik stiekem
door het sleutelgat sta te loeren naar
iets, dat ik eigenlijk niet mag zien.
Ook daarbij moet je je trouwens
blijven realiseren, dat het maar een
spelletje is. Zoals alles in deze we
reld."
Het leven van een gematigd populaire quiz-master: lang uitslagen, eitje eten, krantje lezen. Op die manier schijn
Je ook per seconde wijzer te worden.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 UIT BELLEVUE:
Maandelijkse kunstrevue
20.00 JOURNAAL
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 in kleur IRONSIDE
21.35 MIES EN SCENE
22.35 TWEEDE JOURNAAL
23.00 EN FRANCE AVEC NICOLAS
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 in kleur DE SOVJETS
20.00 JOURNAAL
20.20 in kleur POLITIE IN
NEW YORK
20.45 BRANDPUNT
21.15 ZELF DOEN
21.50 in kleur BONANZA
22.40 TWEEDE JOURNAAL
22.45 PASTORAAL CONCILIE
NOORDWIJKERHOUT
16.00 DE LAATSTE VRACHT
Avonturenfilm voor de jeugd
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT
19.30 ZIET U ER WAT IN?
19.50 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
20.00 NIEUWS
20.25 BESCHULDIGDE STA OP
22.00 NIEUWS
22.05 AMERIKAANSE COMPONIST
JOHN CAGE
Vrijdag 11 april
HILVERSUM I 402 M
NRU: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. Overheids
voorlichting: 12.29 Uitzending voor
de landbouw. NRU: 12.39 Stereo:
Lichte grammofoonmuz. 12.49 Recht
en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA:
13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de
middenstand. 13.25 Stereo: Klassieke
kamermuz. (gr). NRU: 14.10 Toeris-
mo: toeristische informatie uit bin
nen- en buitenland. 14.30 Poëzie op
punten: wedstrijd in het voordragen
van luchtige poëzie. 15.00 Klein chan
son. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis:
progr. voor thuiszittenden. 16.45 He
dendaagse kamermuz. (opn). 17.40
Informatie: achtergronden en com
mentaar. 18.00 Nws. 18.16 Berichten.
18.20 Uitzending van de Partij van
de Arbeid: socialistisch bekeken.
VPRO: 18.30 Hee: een progr. voor
onvolwassenen. 19.10 Jazz-rondo.
19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst na
der beschouwd. 20.00 Jazz- en pop-
muz. VARA: 21.00 Stereo: Instru-,
mentaal kwintet met piano: moder
ne muz. (opn). 22.15 Stereo: Strijk
kwartet: klassieke muz. 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.42 Actualiteiten.
22.55 Stereo: Prettig week-end: licht
gevarieerd platenprogr. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevarieerd progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actuali
teiten; 13.00 Raden maar....). 14.05
Stereo: Metropole orkest: amuse-
merAsmuz. 14.25 Stereo: Musiësta:
licht muziekprogr. (opn). TROS:
15.00 Mensen als u en ik: profiel
van een volk - Afganen. 15.30 Ste
reo: Proefdraaien: nieuwe lichte
grammofoonplaten met commen
taar. 16.00 Nws. 16.02 Uit de pers.
16.15 Stereo: Lichte muziek. 16.30
Boem!: pop-show. 16.55 Stereo: Iene
miene muze: nieuws over under
ground en westcoast music. 17.15
Sportkompas. 17.45 Actualiteiten.
NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30
Nws en weerpraatje. 18.46 Actuali
teiten. 19.05 Wereldpanorama. 19.15
Stereo: Licht orkest met zangsoliste.
19.45 Wijd als de wereld: internatio
nale oriëntatie in kerk, zending en
oekumene. 19.55 Zuidzee-serenade:
licht muziekprogr. 20.15 In: licht mu
ziekprogr. 21.00 Stereo: Een pop met
koorts, hoorspel. 21.30 Stereo: Lich
te grammofoonmuz. TROS: 22.00
Thriller theater, hoorspel. 22.30
Nieuws, nieuwer, nieuwst: gevari
eerd progr. (Om ongev. 22.40 Nws).
23.55-24.00 Nieuws.
17.40 NIEUWS
17.45 FRANCIS AU PAYS DES
GRANDS FAUVES
18.00 SIGNE ALOUETTE
18.30 LES HéRITIERS DU
CHRISTIANISME
18.55 AFFICHES
19.25 PLUM PLUM
19.30 YAO, feuilleton
20.00 JOURNAAL
20.30 REPOS a BACOLI, spel
21.45 MONOGRAPHIE
22.35 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 IM GARTEN DER GIFTE
21.00 REPORTAGE UIT BONN
21.15 JAGD AUF MCGILL (1)
22.05 JOURNAAL
22.20 DAS BILD
Spel van G. Herburger
23.35 JOURNAAL
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.15
21.45
22.00
22.05
22.15
NIEUWS
DIE SPORTINFORMATION
DIE DREHSCHEIBE
PAT UND PATACHON
EIN SOMMER MIT NICOLE
HEUTE
AKTENZEICHEN XY...
UNGELÖST
DIE ERLEBNIS-GEIGER
DAGBOEK UIT DE
KATHOLIEKE KERK
AKTENZEICHEN XY...
UNGELÖST
Eerste resultaten
NIEUWS
FILMFORUM
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Agent
000. 33.00 Nws. 13.03 Hans Kemna.
13.30 Help. TROS: 14.00 Nws. 14.03
Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nws.
15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nws).
17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.02
-18.00 Indekraamtepas; verzoekpla-
tenprogramma.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz.
(12.05-12.15 Landbouwrubriek. 12.40-
12.48 Weerbericht, meded., program-
maioverzicht en SOS-berichten voor
de schippers). 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nws, weerbe
richt, dagklapper en beursberichten.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03
Haagschool. 15.00 Nws. 15.03 Show-
time. 15.30 Populair klassieke muz.
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Koormuz. 16.30 Internationale
volksmuziek. 17.00 Nws, weerbericht
en meded. 17.15 Lichte grammofoon
muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Lichte muz. 18.35 Tips voor het
verkeer. 18.40 Grammofoonmuz,
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Grammofoonmuz. 19.00 Nws, weer
bericht eri actualiteiten. 19.40 Gram
mofoonmuz. 20.15 Lichte grammo
foonmuz. 20.30 Gevarieerd program
ma. (22.00-22.15 Nws en berichten,
23.00-23.10 Nws). 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 12 april
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuz.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA; 8.00
Nws en Van de voorpagina. 8.15
Z.O. 135: gevarieerd programma.
(9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Werk-
geven en -nemen: progr. over ar
beid en arbeidsverhoudingen. 10.50
Wegwijs: tips voor trips en vakan
tie. 11.00 Nws. 11.02 Bij Dorus op
visite: cabaretprogr. 11.25 Afrikaan
se kroniek. 11.45 Stereo: Salonorkest
met zangsolist.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor;
lichte muz. met nws en actualiteiten.
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30
Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theo
logische etherleergang. 9.35 Gym
nastiek voor de huisvrouw. 9.45 Mu-
zaiek: klassiek platenprogr. met
luisterwedstrijd. 10.55 Kunst- en
vliegwerk: tentoonstellingsagenda.
11.00 Nws. 11.02 Visie, lezing. 11.15
Solistenkamer; vraaggesprek met
muzikale illustraties. 11.55 Medede
lingen.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: geva
rieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws.)
-r heeft w T1 Amerikaanse moe
ien tes-en ?eZ®, week af mo«ten
,an een flw dwingende wetten
^acht had ?er.echtsho{- 1" haar
n.™ 18-jarige zoon Erik ge-
beweegredenen. De moeder had te
vergeefs getracht de juridische ver
antwoordelijkheid voor de weigering
van haar zoon op zich te nemen.
De jongen werd schuldig bevonden
aan dienstweigeren.
Hij kan tot vijf jaar gevangenisstraf
warden veroordeeld.
Daar helpt geen lieve moedertje
meer aan.()
-»uu ouon r,riK ge-
l^taan te mVe"Ütaire dienst"
^inming zo?der haar toe-
^öistplicht Ulschriiven vo°r
IW ï.i.
in onze
échtte niet £ecKraal gerechtshof
1 V00r deze moederlijke
NU het vraagstuk van de kwantita
tieve woningnood eindelijk voor het
grootste deel zal zijn opgelost zien
vooral de grotere plaatsen zich voor
de vraag geplaatst in hoeverre de
kwaliteit van de woningvoorraad aan
gepast is aan de behoeften, die er op
dit punt bestaan.
Sinds de oorlog is er in stad en
dorp gebouwd met als eerste doel
stelling zoveel mogelijk inwoners aan
woonruimte te helpen. Dat daarbij
niet altijd gevraagd is naar de wen
sen van de toekomstige bewoners,
daarover is iedereen het inmiddels
wel eens.
Evenals in meerdere plaatsen leeft
in Eindhoven de vrees, dat inwoners,
die over de financiële middelen be
schikken in de naaste toekomst wat
meer wooncomfort zullen gaan zoe
ken. Bij voorkeur in de buitenge
meenten.
Reeds nu blijkt, dat al meer dan
de helft van de hoogleraren, lectoren
en wetenschappelijke medewerkers
van de Technische Hogeschool bui
ten Eindhoven woont. Van de acade
mici, die werkzaam zijn bij Philips'
Natuurkundig Laboratorium woont
slechts 39,5 procent in de stad Eind
hoven.
En 8,6 procent woont zelfs buiten
de tien agglomeratie-gemeenten.
Dit zou Eindhoven en ook ande
re gemeentebesturen toch aan het
denken moeten zetten.
ALS u wilt weten hoe de gasten van
het Euromotel zich amuseren, hoeveel
benzine een pomphouder bij Hoevela
ken in de autotanks doet verdwijnen,
hoe een moeder haar kinderen in de
auto zoet houdt met „Ik zie ik zie wat
jij niet ziet", of hoe een ander ou
derpaar met zijn kroost het aantal
auto's met een Nederlands nummer
bord telt, stem dan op hemelvaarts
dag en tweede pinksterdag uw au
toradio af op de AVRO.
Het ligt namelijk in het voorne
men van de AVRO om het op tweede
paasdag uitgezonden programma „Ra
dio aan, veilig uit" ook op die da
gen uit te zenden.
Op zich zeer loffelijk, ware het niet,
dat de AVRO met haar paasprogram-
ma haar eigenlijke doel helpen
door tips de verkeersdrukte in goede
banen te leiden wat voorbij is ge
schoten.
Dat was trouwens te orzien. De
eigenlijke druktepiek la, tweede
paasdag niet tusen drie a .r 's mid
dags en half acht (de tijden van uit
zending) maar pas rond acht uur.
Toen immers meldde de rijkspolitie
onafgebroken files, o.a. een om half
negen 's avonds van Maarsbergen tot
aan het verkeersplein Ouderijn over
een lengte van 18 km. Op de rijks
weg naar Den Haag stond een dub
bele rij auto's nagenoeg stil over
minstens 10 km.
En dan spreken we nog niet eens over
de verkeersopstoppingen rond de
de Moerdijk, Zevenbergschehoek, Den
Bosch en Weert.
Pas om half twaalf 's avonds kwa
men van de rijkspolitie-Porsches
langs de rijkswegen de meldingen
binnen, dat de filé vorming afnam.
Juist tijdens deze spitsuren was er
geen AVRO in de ether om de be
stuurder met de „Radio aan, veilig
thuis" te brengen.
Een rijkspolitieman sprak zelfs de
veronderstelling uit, dat deze radio-
rubriek misschien zelfs de oorzaak
was, dat de bestuurders zo laat naar
huis terugkeerden, omdat zij om half
acht in de mening verkeerden, dat het
ergste leed geleden was.
Wij zouden de AVRO willen ad
viseren zich bij de uitzendingen te
houden aan de exactie mededelingen
over de verkeerssituaties en de be
stuurders bijtijds te adviseren langs
welke omweg zij bijvoorbeeld de
enorme files kunnen vermijden. Daar
zouden de automobilisten meer mee
geholpen zijn dan met de praatjes,
zoals boven vermeld, om het pro
gramma vol te maken.
TIENERproblemen worden onder
schat. Dat komt mede door de ma
nier waarop daar door lieve Lita's en
andere lieve beheersters van dames-
bladvraagbaakrubrieken wordt inge
gaan.
Hoe groot de werkelijke nood is
onder de jongeren blijkt sinds kort in
Los Angeles. Tieners met problemen
kunnen daar 's avonds en 's nachts
terecht bij een speciaal voor hen in
gerichte hulpdienst, waarvan de te
lefoon dan ook constant roodgloeiend
staat.
Problemen als „Ik ben pas vijf
tien jaar en ik ben in verwachting
hoe vertel ik het mijn ouders?". „Ik
ben verslaafd aan heroine maar ik
zou er graag van af komen. Kan ik
niet komen praten??", en „Ik ga uit
met vier jongens, maar ik hou maar
van een. Hoe moet ik het die anderen
vertellen?" komen dagelijks via deze
hot-line binnen.
Niet allemaal zijn ze kritiek. Da
meeste betreffen romantische misluk,
kingen, familieruzies enzovoorts.
Slechts een derde heeft betrekking
op de gevaren van verdovende mid
delen, sex, zelfmoord en a-sociaal ge
drag. Vaak is een gesprek via de te
lefoon al voldoende om de in paniek
geraakte jongeren weer wat moed te
geven. Ernstige gevallen worden
doorverwezen naar specialisten.
Volgens de initiatiefnemers heeft
de telefoondienst veel voor op da
vraagrubrieken in week- en dagbla
den, nog los van de manier waarop
daarin de problemen behandeld wor»
den. Ze zeggen: Als een jongere ie
mand nodig heeft, heeft hij hem op
dit moment nodig. Morgen kan in
sommige gevallen wel eens te laat
zijn".
Het ziet er naar uit dat de Lieve
Lita's hun langste tijd gehad hebben.
O
RedactieJosé Toirkens
Bijdragen Bert de Rijk
Cees de Bekker