THEOLOGIE DER REVOLUTIE Poging om God en christendom nieuwe aardse inhoud geven SUM I I I I I 1 I verklaring sti' n|et dom j TRAGISCH STRUCTUUR DÊ STEM Brazilië gaf ongelooflijke bedragen uit voor de bouw van de nieuwe Isud Brasilia. Voor de miljoenen paupers is hier geen plaats. OUdl 'F llünü I 11 iil II 'PiI i W'liW lllllliiilÉ I III llllli 11 III I '.lllfl I lilllliliil In dergelijke krotten leven nog miljoenen een mensonterend bestaan. De steeds stijgende welvaart gaat langs hen een. Zij zijn al blij als ze geen honger en dorst lijden. Hier zal, hoe dan ook, snel verandering in moeten komen n-Europoort en Huil ssante positie vacant op M.B.A.-niveau. lofdzaak worden be- atie, doch krijgt.":" n van onze acbnub- er bieden wij een nisch, internationaal name in premievrij TEL.: (010) - l^30'66 (Van een onzer redacteuren) TILBURG Het „verschijnsel revolutie" is na 1945 UïMtkoonibaar geplaatst op de weg van de kerken en de theologie. De kerken werken in de wereld. Ze kunnen flirt/anger met allerlei metafysische „bewijzen" de be slaande maatschappelijke orde als de enig juiste en van God gegeven e aanprijzen zonder ongeloofwaardig te zijn. 1 De confrontatie met de problemen van de rassendiscriminatie in de Verenigde Staten, de honger en ellende in de „derde wereld" de revolutionaire ontwikkeling van de techniek destructief en con- i structief zijn na de tweede wereldoorlog de meest in het oog lo pende mijlpalen geworden op die weg. Tot op de conferentie over Kerk Samenleving in Genève zomer I '956 - de 'theologie der revolutie door de Zuidamerikanen in een niet mls 'e verstane gestalte werd gepre- I senteerd, Zij formuleerden toen de revolutie Politiek, theologisch en sociologisch sis thema. Juist om vanuit het chris tendom geïnspireerd te kunnen deel- I .e"!en aan 'Gods voortdurende actie de geschiedenis', om een christe ns antwoord te geven op de uitda- van het communisme en de an- I sniï wezen niet-christelijk geïn- oorde ideologieën die drijven naar teling maatsc'laPPeHik.e om wen- Dat juist vanuit Latijns-Amerika iifrfen,formulerinS kwam' is be" initf j mcn z'cb realiseert dat I J et instituat kerk gedwon- o» JA .e',' w,ordt zich te bezinnen dl6nn«i L- f eowenoude tra. i "UnderheM "f aar' de Sevestigde neemr n haar vom zeker X ft Pr°r.Cen! Van de arme en «eliik heeft geUradaank?CV0lkmg onmo tie waariiflrlerW01ike.^kheid moet men zien - in T Vtlcïnaire verklaring Gereld ple^00J voor de derde "•koppen „i %!KbfikaThoUeke bis. Enige maanden geleden verscheen bij „Het Wereld venster" de vertaling van het in 1968 in Duitsland gepubli ceerde boek „Theologie der Revolution", een studie van Rendtorff en Tödt, die beiden in 1966 in Genève de conferentie over kerk en samenleving bij woonden en daar geconfronteerd en getroffen werden door de presentatie van de christelijke revolutionaire theologie, die met name de Zuidamerikanen er ontwikkelden. Geer, gemakkelijk boek. Wel, als het met aa..dacht en vooral met begrip gelezen wordt, een uiterst verhelderende studie, waarin de grenzen en de alternatieven van het begrip 'revolutie' kenbaar gemaakt worden. De auteurs beperken zich niet tot een zuiver objectieve weergave van de probleemstelling. Ze trachten ook hun opvattingen te ver woorden Daardoor ook geeft dit boek rijke stof als bijdrage aan de discussie over een vraagstuk dat wel eens het kernprobleem van deze tijd zou kunnen zijn >dmi „Ï.V Kauioueke bis. ren 'd-Amerika enige ja- di« eelonfsh ?.I.t,gave" z« besluiten eiaal-ecoanmic'L nis' van. hun so" volgt; opvattingen als wtundSef!jd' ?at, de armp volken niatige rpag» - door hun recht matige ^«1 8 eiu aoor hu-< daadwerkelijk"!^0' «"V 1?vensrecb' 8en- Jezus h» f. effectief verdedi- ianSenomen om ha hele mensheicl se lever, Z °T, a3r naar het ee"wi- !aD dat eeuwfée f" Voorbereidin.c Christuf" ,broederlÜkp Hol dlnS de „icnsh, 'iin "P-'ao nensheid van de aoud ver- lost, zo leidt hij alle menselijke ver lossing en bevrijding eveneens naar haar eeuwige vervulling Eenvoudiger, directer en daardoor krachtiger is de taal die het niet zoekt in de geijkte theologische termino logie. die stelt dat christendom in zijn consequentie gerechtigheid is, of niet zal zijn. 'De huidige 'orde' is een belediging van God en de mensen Veie vormen van geweld bestaan te. genover de zwakken, ontrechten, dt armen, kortom de mensen aan de rand van de samenleving de meer derheid Kan een christen die werke lijk vanuit het Evangelie en Jezus wil leven dit accepteren? Luidt niet de bijbelse uitspraak, dat alleen hij de wet vervult die zijn naaste lief- heen?' Tn dit verband is een verwijzing naar wat Teilhard de Chardin eens schreef over de maalschappelijk-so- ciale stroomversnelling, waarin naar zijn mening het christendom was ge komen, bijzonder verhelderend: „Om ons heen woedt de ware strijd niet tussen gelovigen en ongelovigen, doch tussen twee groepen gelovigen, twee idealen en tweeërlei Godsbe grip. Religie der aarde, tegenover re. ligie van de hemel." Welnu, de 'theologie der revolutie probeert van het christendom een re ligie misschien moeten we schrij ven: een beweging der aarde te maken. Omdat de ontrechte massa's in de derde wereld het gewoon ver tikken nog langer door het instituut kerk te worden zoet gehouden met de versleten verhalen van de geneug ten van het hiernamaals, die alle ont beringen op aarde geleden zullen goedmaken. De Nigeriaanse advocaat Bola Igo zei het in Genève als volgt, toen hij pleitte voor het primaat van de po litiek voor de gedeklasseerden in Azië, Afrika en Latijns-Amerika „Er kan van vrede geen sprake zijn in een wereld, waarin twee-derde der mensheid als 'de armen', 'de onder ontwikkelden', 'de Derde Wereld' of, zoals het thans heet, 'de ontwakende naties' wordt gekarakteriseerd. Er kan van vrede geen sprake zijn, zo lang de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zich aanmatigen, dat zij de toekomst der wereld en de toekomst van anderen wel zullen bepalen Hoe arm en onbeschaafd onze volken ook mogen zijn en hoezeer door epi demieën geteisterd, toch zijn zij daar om in politiek opzicht nog niet dom." Onverholener is in dit gezelschap van theologen en kerkelijke leiders niet gezegd, dat die 'derde wereld' een keus heeft, een politieke keus. Men kan er zijn consequenties uit trekken. Is de sterke groei van het Inzicht, dat slechts een consequent doordachte en gepraktiseerde 'theologie der revo lutie' Zuid-Amerika uit de klauwen van de God ontkennende ideologieën kan houden, de werkelijke oorzaak dat daar de kerkelijke gezagsdragers steeds duidelijker in meerderheid de bestaande orde kritiseren en er zich van afkeren? Men kan tevens stellen dat juist in de geïndustrialiseerde landen van het westen, de welvaartswereld, bij de meeste christenen deze 'theologie der revolutie' niet wordt verstaan, of misverstaan. Hun maatschappelijke orde, hoe onvolkomen ook, heeft voor de ergste sociale ellende, voor het schrijnendste onrecht oplossingen misschien is het beter te spreken van remedies gevonden die er de scherpste uitwassen van hebben af geslepen. Daardoor kon in de werke lijke machtsverhoudingen de conti nuïteit gehandhaafd worden. 'Revolutie' schrikt in die landen af, het heeft een bloedige, gewelddadige bijsmaak, naar marxisme, naar een abrupt einde van een systeem dat naast zijn vele onvolkomenheden ook TECHNIEK zijn waarden heeft. In die op het aardse en op de mens gerichte theo logie presenteert zich een hartstoch telijk hunkeren naar gerechtigheid, naar oevrijding van de onderdruk king. Maar ook. men kan het niet ontkennen, komen er bij zulk een revolutie vernielende krachten vrij en zullen geheel nieuwe vormen van onrecht gestalte krijgen. Waarschijnlijk is het meest tragi sche in de hele ontwikkeling in Zuid- Amerika dat in de belijdenis van de kerkelijke ambtsdragers het begrip revolutie aanvankelijk zeer duidelijk betrekking had op de hoop, dat er in de loop van het revolutionaire pro ces allerlei nieuwe structuren zouden ontstaan, zonder dat geweld noodza kelijk zou zijn, omdat de gevestigde machten, vanuit hun geloof in Gods werkzaam zijn in de geschiedenis, vrijwillig en gaarne aan de bouw van die nieuwe wereld zouden meewer ken. Het is wel duidelijk dat deze idea listische wensdroom niet in vervul ling zal gaan. En men moet de diepe ontgoocheling begrijpen van een man als aartsbisschop Helder Camara uit Brazilië die daarom op een bepaald moment in wanhoop kwam tot de stelling dat de revolutie er moet ko men, liefst zonder geweld, maar dat hij als het niet anders zou gaan zich niet tegen geweld zal keren om de beoogde en door de geest van de christelijke leer geschraagde omwen teling in de maatschappelijke orde te bewerkstelligen. Jonge intellectuelen hadden daar mee minder moeite. De feiten dwon gen hen tot de volgende opstelling: „De bestaande machtsverhoudingen zijn .in het samenspel van de bezit tende klasse, militairen, kerk en Amerikaanse economie vast veran kerd in Zuid-Amerika. Het 'spelen' met hervormingen die niet ook tot doel hebben de maatschappij in haar sociaal-economische structuur te ver nieuwen, speelt de conservatieve en neo-koloniale groeper- in de hand. De kerk zal in de strijd voor gerechtig heid, vrijheid en gelijkheid van kan. sen een standpunt moeten innemen, opdat de christenen weten waaraan zij met hun kerk toe zijn." En verder heet het: „Voor Latijns-Amerika lijkt alleen de revolutie over te blijven. De bestaande structuren vertonen im- mers geen enkele opening naar snel le, sociale verandering." Onder invloed van de realiteit, de politieke situatie en de radicalisering van het theologische denken, is de 'theologie der revolutie' gekomen met twee duidelijke eisen die moeten wor den vervuld, namelijk: 1. diep-ingrijpende veranderingen, zelfs ontbinding van het overge leverde kerk-zijn; 2 de omwenteling der tijden kan slechts worden beleefd in een te ruggrijpen op de oorspronkelijke bijbelse bronnen van het geloof. Kern van deze eisen is de vurige wens tot een christelijk handelen. Dat kan zich slechts, zo meent men, voor. bij de christelijke kerken voltrekken. Men kan stellen dat de theologen der revolutie streven naar de overgang van de persoonlijke naar de sociale bekering en belridiens. Uiteraard is het de technologische pn steeds doorgaande revolutie die het denken over de arde en de men sen aanzienlijk heeft verdiept. Aan De Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara is er van overtuigd, dat de revolutie er moet komen Liefst zonder geweld. Maar als het niet anders kan zal hij zich niet tegen geweld keren als het er om gaat een omwen teling in de maatschappelijke orde te bewerkstelligen. de oeroude tirannie van de materie over de mens is .en eind gekomen. „Wij zijn ons daarvan terdege be wust. Wij beschikken over de objec tieve voorwaarden om door massieve fysieke veranderingen ongedachte al ternatieven aan de natuur te ontwor. stelen. Wij hebben leren inzien dat de fysieke wereld niet zo behoeft te zijn als zij is." Het instituut der kerken verzet zich echter tot het uiterste. Waarom? „Angst voor het verlies van de eigen betekenis als kerken, wanneer de mens weer die klassieke moed en dat klassieke zelfvertrouwen gaat koeste. ren, daarop komt de eigenlijke crisis der kerken lieer, 's Mensen herwon nen macht en zelfvertrouwen stellen hem in staat een partnerschap met God na te streven, waarbij de mens de wereldse zaken voor ziin rekening neemt." Dat schept een 'beeld' van God dat ontdaan is van vrijwel alle metafysi sche ornkleding. Men zou het de ont mythologisering van God kunnen noe men als gevolg van de wetenschap- pelijke rationaliteit, die steeds meel de beslissende en vormgevende machi van onze tijd gaat worden. Een verschraling van het begrip God, waartegen de Noordamerikaanse theoloog Richard Shaull* nieuwe for muleringen en bindingen zocht. Hij was een van de bezielende figuren achter de presentatie van de 'theolo gie der revolutie' in Genève. Vele ja. ren werkte hij in Zuid-Amerika. Hij stelt dat de christen juist per manent daar aanwezig moet zijn, waar God duidelijk dynamisch is in de wereld, dus in de zones van de revolutie. Hij zegt da het christelijk geloof tot dusver in hoge mate ver borgen was onder een laag van meta. fysica en reliliositeit en gebruikt werd om de gevestigde machten te wettigen. God is, zo is het uitgangspunt van deze theologen, werkzaam in de re volutie. Dat schept voor christenen de plicht om mee te helpen de toe komst met haar mogelijkheden in het heden werkelijk een plaats te ge. ven. „Ons handelen kan alleen dan het overgeleverde en gegevene legi tiem bewaren als het voor de toe komst met haar mogelijkheden in geen abstract perspectief. Ze is merkbaar binnen de horizon van de huidige gebeurtenissen. „Wie aan de ene kant de groei van de bevolking, aan de andere kant de voedselproduktie ook maar enigszins kent. constateert dat ons in de ko mende twee decennia verschrikke lijke hongercatastrofen staan te wachten. Deze catastrofen zullen met grote waarschijnlijkheid revoluties, subversieve wraakoefeningen, revol tes en verschrikkelijke terreur met zich meebrengen, en wel aan beide zijden: bij de hongerige massa's én bij de rijke industrielanden, die waar schijnlijk tot op hun grondvesten ge schokt zullen worden. Wat in Viet nam gebeurt, is waarschijnlijk slechts een zwak voorspel van wat komt Wanneer wü ons alleen aan het be staande vastklampen, traditionalis me kweken, de opkomende tenden sen niet zien, dan verliezen wij van jaar tot jaar steeds meer de moge lijkheid in de wedloop met de hon ger een enigszins vreedzame ontwik. keling van de wereld te verwezen lijken". En verder: „Voor een christelijke ethiek wordt het betrekken van de toekomst in de problemen van het heden juist door de reële verant woordelijkheid voor het overleven door alle delen der mensheid een on afwijsbare opgave. Niet de devaluatie van wat is. maar de zorg om het beste in wat is te bewaren, opent een getrouw perspectief op de toekomst-" Misschien poogt deze theolo gie het christendom in zijn bele ving en uitgangsvormen weer te maken wat het in oorsprong zeer duidelijk is geweest: een geeste lijke fundering van het aards be staan dat zich richt op de ge rechtigheid als een van God ge geven opdracht. Een beweging die zich niet met gouden ban den heeft gebonden aan de heer sende machten. Om wille van de gerechtigheid! JACQUES LEVIJ THEOLOGIE DER REVOLUTIE vail T. Rendtorff en H. E. Tödt (bijdragen van Shaull, Cardenas, Hensen, etc.). 225 pag. Uitg. Het Wereldvenster Baam. serie „Ana tomie van de toekomst".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13