complete maaltijd voor een tientje moet mogelijk zijn toertips voor de paasdagen laffe wijn bevrijdende visie formidabele klap minder service briesende rebel omloopsnelheid boerenverstand antiek routes campings DE STEM VAN ZATERDAG 5 APRIL 1969 WAAROM HET MET HORECA SLECHT GAAT (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De Horeca mort, de horeca weent, de horeca ligt in smartelijke b.t.weeën. „Ieder een is tegen ons", klaagt de voor zitter van het bedrijfschap, dat de 33.000 Nederlandse Horecabe drijven als een struise kloek be moedert". Iedereen wijst ons met de vinger na en roept, dat wij de grote boosdoeners zijn. En dat, terwijl tachtig procent van ons volk nooit of zelden een voet over de drempel van een horecabedrijf zet. En dat, terwijl de helft van de 4800 hotels in ons land met verlies werkt en de rest nauwe lijks een procent verdient van het kapitaal, dat ze in hun bedrijf gestoken hebben. En dat, terwijl uitgerekend de horeca met ver hoogde accijns, verhoogde leges- kosten, Buma-rechten en vele andere financiële aderlatingen de hopeloze tekorten van de over heid moet aanzuiveren. Waarom, waar hebben we dat aan verdiend?" en logische zaak", meent een Nederlander, die zich uit lijfsbehoud in de solferdampen van de anonimi- teil hult, omdat hij nog steeds in fast van een horeca-onderonsje de kost verdient voor vrouw en kind. „Weet je waarom? Omdat het gros van de horeca-ondernemers bestaat uit eigenwijze eigenheimers en kort- 'clitige grutters. Pa heeft het rond i eeuwwisseling ook zo gedaan en larom denken ze er niet aan om hun beleid aan te passen. Het sterft in Nederland nog van de hoteliers. I die puur voor eigen genoegen een wijnkelder koesteren met duizenden peperdure, onverkoopbare flessen, die een zwaar betaalde patissier in dienst hebben, ofschoon alle klanten hun buik vol hebben van hun over heerlijke koekjes, die voor duizenden Suldffls aan vlees en vis weggooien, omdat ze zo nodig meer specialitei ten ip de kaart willen hebben dan concurrent om de hoek. Het zijn uitgerekend die mensen, die in ver- Neringen van hun bonden elk ini tiatief torpederen en steen en been wagen over de verwording van ons wik. „Waar is de gourmet, die onze sappige tournedos nog op waarde wet ta schatten?", jammeren ze. „waar is de man van de wereld, de kenner met een borstzak vol repre sentatiegeld, die zonder veel vijven fep,en een tweede glas couvoisier 1 "^eneer kan me nog meer vertel- un'woordt de gourmet, „me- v»iü W feestelijk bedankt. Ik be- baku °P maart een ge- JLa ïng 'n een restaurant in En bi it lente was net begonnen f„i,7 ™.nd ket verantwoord om dat Up. sneren. De tong leek op niks .K„°W? soep was redelijk, het Knsti WIJn was niet °P temperatuur Daa®t(v?n/ie grap: f 28 inclusief, trnvin voor in die goedkope Provincie. Een dag later vlieg ik met mijn vrouw naar Londen, ik kan met veel moeite nog een tafel bestellen in de Savoy-grill, het mekka van de Europese eetcultuur. Een prachtige zaal, een uitgelezen bediening en Ginger Rogers als gast aan het ta feltje naast ons. Twee aquavit, twee bier, tweemaal schildpadsoep, tweemaal hors d'oeu- vre, tweemaal gebakken scampi's, de lekkerste die ik ooit gegeten heb, wijn erbij, daarna ijs met romige cho coladesaus en koffie met cognac toe. Kosten van die ongelooflijke maal tijd: negen pond en acht shilling. In Hollands geld omgerekend tachtig gulden. Als ik voor datzelfde bedrag in een soortgelijke Nederlandse zaak zou moeten eten gesteld, dat ze er was dan zou ik met pijn en moeite een tournedos uit de diepvries hebben ge kregen en een fles met laffe wijn. La ten de Nederlandse horecafiguren me maar voor krentenweger uitschelden, want dat vind ik onder deze omstan digheden toevallig een erenaam. Het is voor een Nederlander nooit een schande om voor geus te worden uit gemaakt. Ik weiger inderdaad om me nog langer in de boot te laten nemen, om 12,50 voor een biefstukje te betalen, dat bij inkoop nog geen drie gulden heeft gekost. Om in Enschede een bleke tong op mijn bord te krijgen, die f 17,50 moet kosten. En laten ze dan achteraf alsjeblieft niet gaan jammeren over de gestegen kosten, over de kok, die zo duur is en de BTW, die als een molensteen om hun nek hangt. De waarheid is gewoon, dat ze met hopeloos verouderde methoden en een kortzichtigheid om „U" tegen te zeggen zichzelf regelrecht uit de markt prijzen. Ik heb er niks op te gen, als ze zo nodig de grote direc teur willen uithangen, die in maat kostuum onder het olieverfportret van de helaas te vroeg gestorven op richter zijn centen turft, maar ze moeten niet denken, dat ze hun ver meende status over mijn rug kunnen verdienen. Als je de kranten open slaat, stijgt daaruit voortdurend het gejammer der doctorandussen op, die met cijfers en statistieken bewijzen, dat de horeca-sector in de houdgreep van een noodlottige prijzenspiraal zit. De secretaris van het bedrijfschap horeca rekent precies uit, waarom zijn makkers kapot gaan en het on loochenbaar feit, dat 40 procent van de 33.000 horeca-ondernemers bij de invoering van de BTW hun prijzen te fors hebben opgejaagd, wuift hij onder tafel met de uitleg, dat ze wei gedwongen waren. „Ze hadden ai zo'n achterstand' zegt hij, „en ze hebben niet eens het volle pond durven te vragen, omdal ze bang zijn, dat de zichzelf daarmee uit de markt prijzen". Maar hij ver geet er bij te vermelden, dat het gros van de horeca-ondernemers die ach terstand aan zichzelf te wijten heeft Ze staren zich blind op hun omzet maar ze weigeren in te zien, dat nie: alleen hogere prijzen daarvoor hel alleenzaligmakend middel is. Het be wijs daarvoor wordt overtuigend ge leverd door ondernemers, die bijtijd: de bakens verzet hebben en hun be drijf hebben gestroomlijnd. In Duits land hebben duizenden restaurant: bij de invoering van de BTW ook hun prijzen schandelijk opgejaagd, maar toen er geen hond meer kwam eten, moesten ze wel terug. Ze hadden zich regelrecht naar de rand van de af grond gemanoeuvreerd. Nu kun j weer overal in Duitsland voor ee tientje kostelijk eten. Dat zou voo hun Nederlandse collega's toch ee goeie les moeten zijn". Bekijkt men nu de meningen va de officiële horeca-experts, dan be merkt men, dat angst en wantrouwe; een eventuele bevrijdende visie vol ledig hebben overwoekerd. Drs. A. W. Merk, secretaris vai het bedrijfschap HORECA: „Al jarei houden wij de regering voor, dat j( in de dienstverlenende sector onmo gelijk de stijging van de loonkostei kunt compenseren door produktivi- teitsvergroting. Dit is eenvoudig nie vol te houden. Daarom is deze nieuwi prijsstop voor ons rampzalig. Wi. willen de ondernemers dan ook advi seren massaal ontheffingsaanvrager bij de minister in te dienen. Dat is het enige goede antwoord op deze maatregel. Wij moeten een vuist ma ken". „Produktiviteitsverhoging?", vraagt de consument zich verbaasd af. „Waar heeft meneer Merk dat dan in he melsnaam geconstateerd?". Als voor beeld heeft hij een hors d'oeuvre van eigen, bittere ervaringen opgemaakt, waarvan de volgende hartige hapjes naar meer smaken: EEN WILLEKEURIGE ZOMER DAG IN 1968. Een zondag met zon hoe is het mogelijk. Op een terras in Scheveningen zit consument met eni ge Franse vrienden. Ze hebben koffie met cognac gedronken en maken zieji op voor het volgende rpndja. Consu ment wenkt de ober, 'die vaderlijk knikt en doorloopt. Als hij terug komt wenkt consument opnieuw. Waarop de ober over een afstand van tientallen meters schreeuwt: „Hou je toch koest man, je hebt al een keer rehad". EEN WILLEKEURIGE ZOMER DAG IN 1968. Een woensdag met een bleke zon. Alle beetjes helpen. Con sument wil met enige vrienden aan een tafel op het terras van een strandcafè gaan zitten, maar de grond daar is bezaaid met vette-lege patat- zakken. Consument vraagt aan ober of er misschien wat aan gedaan kan worden. Antwoord van ober: „Als je je ergert, veeg je die rot zooi zelf maar op". EEN DAG IN FEBRUARI 1969. Plaats van handeling: een restaurant tussen Tilburg en Breda. Consument bestelt voor zijn gezin drie koppen erwtensoep, twee glazen bier en een sneetje tartaar. Na 28 minuten brengi de ober gapend de bestelling. De kos ten: f 14,50. Als consument met vijf tien gulden betaalt, zegt ober, dat h( zo goed is. DE GERANT VAN EEN RESTAU RANT IN HET GOOI wordt aan ee: tafel met vier Fransen geroepen. Zi vragen, of hij zich misschien vergis heeft, ze kunnen zich niet voorsteller dat de dunne wijn, die ze bij hu- diner gedronken hebben 14 guide1 moet kosten. De gerant moet tot zij-, diepe spijt mededelen, dat hij zie) aiet vergist heeft. De Fransen bestel 'en daarop bier en zeggen dat zi nooit meer een voet in Nederlani tullen zetten. En dat uit de mond va: Fransen, die toch ook wel raad wete net hun prijzen. Gezien tegen de grijze fagade vai deze bittere ervaringen (die dooi vrijwel iedere restaurantbezoeker ge dagschotel 4,50 inclusief en met kaars. makkelijk met eigen feitenmateriaal kan worden versterkt) kan de ho- reca-caleidoscoop die de AMRO-bank eind vorig jaar publiceerde nauwe lijks meer verwondering wekken. Het beeld, dat door dit onderzoek geboet seerd werd, is inderdaad weinig op wekkend, maar ja, wat wil je: Ne derlanders droegen anno 1965 in ontroerende eensgezindheid 52 pro cent van hun toeristische uitgaven over eigen benauwde grenzen en dat percentage is sindsdien gestadig ge degen. Ook drs. Jac. Conings, directeur van de HORECAF, de bond van werk gevers in hotel-restaurant-café en aanverwante bedrijven, verwacht in de nabije toekomst een formidabele klap: „De bedrijven, die hoofdzakelijk zijn ingesteld op de buitenlanders zullen voorlopig weinig merken, maai de zaken, die zijn aangewezen op he: Nederlandse publiek, zullen 't drom mels goed merken. Zoals het zich nt laat aanzien zullen de Duitsers di: jaar nog wel komen, het toerisme uil Drs. J. KONINGS Engeland zal daarentegen sterk te ruglopen, vooral in de bollentijd. Nu al worden er omzetdalingen gemeld van 25 tot 30 procent in vergelijking met 1968. De verwachtingen voor dit jaar zijn dan ook uiterst ongunstig. Voor de horeca-exploitanten zie ik maar twee oplossingen: of een vlucht in de exclusiviteit of een vlucht in de massaliteit. Wie op de hoogte is van de sfeer in de horeca-wereld zal begrijpen, dat voorgl die laatste, stap de meeste ondernëmers zwaar zal vallen. Elke verandering in hun be drijf gaat ze aan het hart, maar toch zullen ze wel moeten op een gege ven moment. Er is nu eenmaal slechts beperkte ruimte voor het speciali teitenrestaurant en de rest zal zijn zaak op industriële basis moeten ver ankeren. Een complete maaltijd soep, hoofdgerecht en een toetje voor pak weg een tientje moet in Nederland geen uitzondering zijn, maar regel. Als de horeca dat niet kan opbren gen, prijst ze zich inderdaad binnen de kortste keren uit de markt. Kijk om je heen en zie wat wel loopt. Dat zijn de zaken met counter-service. De Wimpies en de Alberts Corners. Daar is de rationalisatie al heel ver doorgevoerd en met succes. Ik kan me ook voorstellen, dat een Neder lander straks geen bezwaar zal ma ken tegen koffie in een papieren be ker, als die koffie maar verrekte ;oed is". Drs. Conings heeft in deze dage; ok een waslijst met verontschuldi- .ingen voor het zwalkend horeca- ïeleid bij de hand. Hij geeft toe, da le service minder is geworden, maai lat is geen exclusief verschijnsel voo 'e horecasector. „De kosten voor ouderwets dienst etoon", zegt hij, „kunnen stomwe. liet meer worden opgebracht". Daar .aast kampt onze sector met een le- 'ensgroot personeelsprobleem ei -ormt de investeringspolitiek van d< Nederlandse regering voor ambitieuz jlannenmakers een onoverkomelijk truikelblok. In het buitenland ken nen veel soepeler regelingen en me isme in landen als Italië en Spanji :rijgen hoteliers met bouwplannei •en krachtige ruggesteun. Tenslotte noemt ook hij de BTW als een van de grote boosdoeners. „Hierdoor", aldus drs. Conings, „zijn de winstmarges onder hoge druk ko men te staan en moeten prijzen bere kend worden, die een succesvolle con currentie met het buitenland bijzon der moeilijk maken". Nauwelijks twee kilometer van hel keurig,^aangeharkte bureau, waai achter hij dit credo in mineur reci teert, levert een briesende horeca- rebel, op dat moment het bewijs, dat met een gezonde vechtlust en een onstuimige liefde voor het vak op zienbarende resultaten kunnen wor den bereikt. Zijn naam: A. M. Marijnen. Zijr zaak: het Haagse café-restaurant Den Hout. Zijn geloofsbelijdenis: „Je houdt ergens van of je houdt nergens van". Toevallig houdt Marijnen van hel krankzinnige, slopende horecavak en daarom heeft hij zelfs in het magere jaar 1968 zijn omzet met 25,7 pet. om hoog geduwd. Terwijl iedereen steen en been klaagde over het kelderend bezoek, liep hij nerveus handenwrij- A. M. MARIJNEN end door zijn stampvolle, met goud n pluche gepavoiseerde zaak. Vijf aar geleden was datzelfde restaurant ■en noodlijdende tobberd, waar alleen ■erknipte zonderlingen en liefheb iers op dwaalwegen achter de pal- ren plaats namen. In april 1964 .wam Marijnen, kersvers van de zil- e Maatschappij Nederland als di- ecteur in Den Hout. Daarna begon het privé-bal: wan- -ouwig bekeken door concurrenten n collega's, op vergaderingen ge- oond en vierkant uitgelachen, intro- iuceerde Marijnen in adembenemend empo een reeks opzienbarende ver- deuwingen. Hij begon met een knip- aart voor vaste klanten: Zeven maaltijden, zeven glazen bier f wijn, zeven koppen koffie voor 31.50. Hij schroefde gelijktijdig prijzen 'an de andere maaltijden omlaag: 4,50 voor een dagschotel met keuze it acht menu's. Inclusief en met een aars op tafel. Hoe hij dat lapt? Hij plooit een grimmige lach om zijn lippen, roept: „Ik wil nou eens het bewijs leveren, dat niet alleen de Chinezen voor lage prijzen kunnen werken. Waarom gaat het zo beroerd met de meeste horeca-bedrijven en zijn er wel 200 Chinese restaurants bijgekomen, die stuk voor stuk lek ker draaien? Omdat die kerels het doorhebben beperkte keus en een grote omloopsnelheid. Heus, als een buitenlander f 1,50 moet neertellen voor een biertje, dat hem aan een scheef tafeltje op een vuil strand wordt geserveerd, dan zegt hij: „Ik kom nooit meer in dat klere-land". Als een literfles cola voor elke huisvrouw 69 cent kost dan is het be topen dat ze voor een glas in een horecabedrijf f 1,20 moet betalen. Ik wil niet beweren, dat ik het bij het rechte eind heb, maar het is het proberen waard. Maak voor de lol op zondag een wandeling door de bin nenstad van Den Haag en tel de men sen in de restaurants. En kom dan bij mij en vraag je af, of meneer Ma rijnen misschien gelijk heeft. Of in derdaad de omzet de basis voor je budget legt. Ik streef er naar om mijn menu's op Amerikaanse wijze, maar met Hollandse gezelligheid bij de klant te brengen. Niks geen counter service en enge plastic plates. „Ik zou het wel uit willen gil len. MENSEN, HET KAN als je maar even je schouders eronder zet. Als je gewoon je boerenver stand laat werken en niet klak keloos accepteert, wat de fabri kant je in de maag probeert te splitsen. Bij mij zijn de fa brikanten eerst door de knieën noeten gaan, voordat ik zaken net ze wilde doen. Het is immers ook hun eigen oestwil, dat de horeca zijn prij- zen voor de klant betaalbaar ïoudt. Maar helaas, ik ben een lenling. Ze weten het stuk voor ;tuk beter dan ik". (OBER MAG IK ALLES EVEN AFREKENEN). ka j^an een onzer verslaggevers) dar»„ j kr m°gen voor de paas- tenlanH 3' ?een drommen bui «vacht 'oeristen worden ver- vriip h a' vele Nederlanders de op uit a.9en *""en benutten om er \U.";e ,r^en. is wel zeker. 'e se7rlrr,°9eliikheden die bet pril K«^enhV°°r ,och,en biedt neem 's Werelds vaste Plaats if1 5? Z® ^te bohentuin wen borden geoPend Toen kot zich van d fSt!ld' da' de natuu' Vaststellor, 3' plannenmaker' h()f is dnn n,e,S aan,rekt. Keuken tn akeTlT koude weer achte öan9ezipn 7 °P z<n oaaRbest er 9Wleri bet niet naast de deu, ligt, is het wellicht raadzaam, dat bezoek nog maar enkele weken uit te stellen. Als u nu weet, waar u beter nie* leen kunt gaan, dan rijst natuurlijk ie vraag, waar dan wel heen. He aantal evenementen, dat voor de paasdagen op touw is gezet er waar uw aanwezigheid dringenc gewenst is, is nog niet groot- Maai als u van antiek houdl dan moe u wel een oezoek aan de kunst en antiekbeu's in Breda in uw plan nen opnemen. De beurs wordt dit jaar, omdat Wolfslaar niet beschik baar was, in De Beyerd gehouden U kunt er op beide paasdagen var 's morgens t;en tot 's avonds tier terecht. De Beyerd ligt maar tier minuten gaans van het station er de interlokale bushalten. Mocht u tot de steeds krimpende categoric van niet-autoPezitters behoren of e wel toe behoren, maar de weg een' graag aan anderen willen overlaten dan kunt u de dag zonder verkeers argernis doorbrengen en kan het be zichtigen van de vele prachtige din gen, die op deze beurs bijeen zijr gebracht, de basis leggen voor eer welbestede dag. Die u dan teven: kunt benutten voor een rondwan deling door het oude Breda en voor het bezichtigen van de uit de stei gers bevrijde Grote Toren. Mocht u er voor voelen er me de auto op uit te trekken zonder t. het hoofd re breken over het uit stippelen van een route, dan heb u een keuze uit vele mogelijkheden Westbrabantrcute (ANWB) 125 km Kempenroute (ANWB) 155 km; de Vierseizoenenrit van BP 180 km Je Zegewerproute 60 km en de A/ambergroufe 75 km (beide var /VV Den Bosch) en de grote toch ,Voor buren geen grenzen", die /an Breda naar Antwerpen en ovei 3ergen op Zoom terug voert, en die zoveel te zien biedt, dat u er meei Jan een dag mee bezig kunt zijn En daarom ook de mogelijkheid ipenlaat ergens een stuk af te snij Jen. In Zeeland bestaan er drie door de A.N.W.B. ontworpen tochten: de Westerschelderoute (door Zeeuwsch- Vlaanderen) lengte 190 km; de Midden-Zeelandroute (Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren) 129 km en de Schouwen en Duiveland route 97 km. Beide laatstgenoemde tochten zijn niet geschikt voor autc pussen. Al deze tochtenbeschrijvingen ilsmede natuurlijk allerlei ander: oeristische oijzonderheden zijn ver krijgbaar op de A.N.W B.-kantorer en op de bureaus van de V.V.V/s Verscheidene van deze V.V.V.-kan toren zijn op de paasdagen gedu rende enkele uren geopend. Bred: beide dagen tot tien uur 's avonds ïergen op Zoom beide dagen to: zeven uur 's avonds, Den Bosch o; tweede paasdag 's middags. De kan 'oren in Middelburg en Vlissinger zijn tijdens de paasdagen gesloten U kunt natuurlijk, maar daar zult u ons advies wei niet voor nodig hebben, eens gaan kijken of u er gens een goed plekje op een cam ping kunt reserveren voor het aan staande seizoen. Het kan geen kwaad dat tijdig te doen, want er zullen dit jaar veel gegadigden zijn En ook op de campings geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Wilt u beslist een reisdoel hebben dar zoudt u eens aan het Evoluon var 'hilips in Eindhoven kunnen denken Deze sprookjeswereld van de mo lerne techniek wordt nog door ve en, die ze alleen van horen zee jen kennen, onderschat. Df aan De Efteling, dat. mooi opge poetst, op eerste paasdag de poor weer opent. Of aan de Heilige Land stichting in Nijmegen, het Open luchtmuseum in Arnhem, het Leer wenpark in Tilburg, de dierentuir in Tilburg, Rotterdam of Anlwerper (de Scheldestad is op zo'n zondac met de volbezette caféterrasjes ooi bijzonder genoeglijk). En als u tocl wel over België denkt- een bezoei aan Brugge met een heenreis over Vlissingen. en Breskens en terug over Gent en Antwerpen is een fees telijke gebeurtenis. Ten besluite van deze we ge- /en het toe, niet volledige reeks willen we de aandacht vestigen op Oirschot. We doen dat niet omdat het zo'n bekoorlijk plaatsje is met pen prachtige omgeving, maar om dat daar de jeugd de honneurs waarneemt. Oirschot heeft een bij zonder actieve jeugd-V.V.V., die op beide paasdagen des middags het nlichtingenkantoor in de Raadskel- der aan de Markt bezet. Niet alleen om u inlichtingen te geven over het schoons, dat de „poort van de Kem pen" heeft, maar ook om de toerist e begeleiden tijdens een beklim- ning van de tweeenzeventig meter poge uitzichttoren St.-Pieter of de iefhebber van een rondwandeling e vergezellen om daarbij veel we- enswaardigheden over Oirschot te /ertellen. Een nieuwe autoroute van :evenenveertig kilometer rond Oir- chot completeert het inlichtingen pakket, dat deze jeugd-V.V.V het aanstaande seizoen te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 23