OW VANS FREZER Gerard Thoolen: We voeren actie tegen de codes van de buitenwereld Teater Terzijde leate Teater 800 OCARREIZEN PELIKAAN" JSENDAAL^. uitvoering ENHOF Si naar: de Rijn -SHOW: mpenfabrieken (gitaar> en DE STEM VAN ZATERDAG 5 APRIL 1969 10 d. Lourdes v.a. 355, 0 d. Salzkammergut- Wenen 10 d. Fiederbrunn-Tirol 10 d. Pass Thurn 10 d. Riva - Gardameer 10 d. Wolfgangsee 7 d. Berlijn v.a. 12 d. Lugano v.a. 13 d. Costa Brava v.a. 13 d. Alassio v.a. 14 d. Pisa Rome v.a. 315,- 265,- 335,- 330,- 325,- 315,— 390,- 430,— 430,- 640_ flag, Donderdag en Zondag, 'rijs 7,per persoon. Costa del Sol Italiaanse Riviè- - Joegoslavië - Portugal - Grie- el enz. om, Roosendaal, Etten, Breda, Den Bosch en Tilburg. A EN INLICHTINGEN VOOR LIEGREIZEN BIJ: fSSTRAAT 14 BREDA ingskan toren -448-460 werwoestbaar en dat vleugje ïtrirktief zijn tijd ver vooruit. J: de meest verwende, meest ner. Ruimte, komfort: Uw tweede één-en-dezelfde show- site ting garanderen U de n mensen proberen constant Cen te begrijpen. Daar word vanaf de eerste klas lagere ''hooi voor opgeleid. Je leert dat 7 en een twee is, maar je [eert niet iets via het gevoel te fifhet 'woord: Gerard Thoolen M iaar), acteur bij Teater Jr Ljp de veelomstreden groep lie zulke andere paden hiwandelt dan de gevestigde ?Sn volledig gesubsidieerde) Ueelgezelschappen. Fen avond Teater Terzijde onder i iding vat Annemarie Prins is iai belevenis. Gewoon, los «ezien van het al dan niet Meetrokken voelen tot deze nieuwe vormen. Maar een «ondje Teater Terzijde vergt ook meer van je dan een normale toneelavond, waarbij je passief het gebeuren op het toneel over ie heen kan laten gaan. Teater Terzijde doet een beroep op de toeschouwer actief mee te doen, actief mee te voelen. Vooral voelen, want het (Amsterdamse gezelschap speelt voor een groot deel op het jevoel. Het maakt daarbij «ebruik van andere expressie mogelijkheden dan „het andere toneel"; kent aan de gevoels waarde van klanken en bewegingen grotere waarde toe. De toeschouwer kan deze zelf associëren. Opvallend is het dat je jongeren de minste moeite hebben met het „meevoelen". Je hoort de mensen wel eens zeggen: als je moe bent ervaar je het't beste; als je je hersens uitschakelt", zegt Gerard Thoolen. Hij maakt deel uit van de vaste kern van Teater Terzijde, trekt door het land met enkele andere enthousiaste acteurs en actrices om het engagement van henzelf en Annemarie Prins uit te dragen. Ze weigeren andere banen o.a. bij het „established" (zoals dat tegenwoordig heet) toneel waar ze vele honderden guldens per maand meer kunnen verdienen; houden het liever bij de in gunstige gevallen 300 gulden per maand, waar ze net van rond kunnen komen, omdat ze niet zoveel eisen itellen, niet willen stellen ook. Idealisme? Gerard, die in Breda de kweekschool afmaakte, daarna als cursusleider op het (toen nog) vormingscentrum Bouvigne te Breda werkte, vervolgens een jaar de creativiteit van epileptische kinderen in De Klokkenberg trachtte te ontwik kelen en daarna naar Amsterdam trok, zegt: „Je moet wel een beetje idealist zijn wil je doorgaan. Je krijgt echt af en toe behoorlijke knakken. Maar daar maak je dan in positieve zin gebruik van om volgende dingen beter te doen". „Voor mij is toneelspelen acteren. Vroeger had ik het idee: theater moet het einde zijn. Maar nu zie ik er niks magisch in. Het is een gewone alledaagse zaak: geen luxebestaan; geen voorrecht dingen te doen die een ander niet kan. Onze instelling is anders dan die van de jongens bij de andere toneelgezelschappen. Ik kan je wat losse gedachten geven van waaruit je iedere dag werkt, geen waarheden. Je moet Ieren leven met een bepaalde onzekerheid. Als ik ooit terug zou gaan in het onderwijs zou ik in dezelfde gedachte moeten kunnen werken, anders zou ik het niet doen. Daarom is het voor mij ook onmogelijk te switchen naar het andere toneelbestel. Ik denk dat ik na een week al hard weg zou lopen". Waarin zit het engagement van Teater Terzijde „Het is niet altijd zichtbaar, wel altijd mentaal aanwezig. Alleen al in de wijze waarop wij georganiseerd zijn. Annemarie is regisseuse, leidster, maar we praten allemaal mee, zelfs bij het beslissen over de plaatsen waar we voorstellingen geven. We werken ook gezamenlijk in de repetities naar de uiteindelijke vorm van een stuk. Niet altijd even goed. Bij Fiesta bijvoorbeeld hebben we fouten gemaakt. Annemarie zei: ik moet niet meer regisseren, alles moet uit de groep zelf komen. Dat was de democratie te ver doorvoeren. Daarvoor is Annemarie een te goed regisseuse en leidster Doordat wij allemaal meedenken, meedoen, ieder in de eigen kwaliteit volledig aan bod kan komen, voel je hoe geweldig de dingen eigenlijk zouden kunnen zijn. Maar buiten de groep ervaar je weer de codes, de geordende toestand waar je toch deel van uitmaakt. De mensen van Teater Terzijde voeren een actie tegen die buitenwereld waarin je je niet voor honderd procent kunt ontplooien. Eigenlijk zou je net zo consequent moeten zijn als bijvoorbeeld het Living Theatre, dat iedere vorm van betuttelen negeert en zichzelf in een apart- commune plaatst". Er wordt wel eens gezegd, dat Teater Terzijde politiek toneel brengt. Gerard: „Met politiek bedoelen de mensen gauw, dat je een bepaalde kleur hebt, maar je moet het ruimer zien. Wij staan achter datgene wat wij spelen. Als je Brecht speelt moet je achter de inhoud staan. Hoe kan dan bijvoorbeeld een Nederlandse Comedie Brecht spelen Je moet eerlijk zijn, ook in je spel. In ons laatste stuk „Leonce en Lena" wordt duidelijk een appel gedaan op je eerlijkheid. We stellen ons extreem op. Dat is nodig. Je kunt op een gegeven moment een vreedzame revolutie voeren, dan krijg je een liberale toestand. Als het probleem op een afstand blijft is iedereen tegen apartheid, tegen dit, tegen dat, maar oh wee als ze er in een eigen situatie mee te maken krijgen. Dan gaat die liberale gedachte opeens niet meer op. Daarom moet je je gewoon extreem opstellen. Het blijft een hachelijke toestand. Er zitten ook in onze groep nuances. Annemarie is absoluut radicaal. TerwijL ik, ik heb kweekschool gedaan, vormings werk altijd blijf relativeren. Maar als je goed doordenkt doe je er vaak niet goed aan iets terug te nemen. We maken dingen, die we baseren op de actualiteit. De mensen sluiten zich te veel af voor welke verandering dan ook. Daarom moet je constant dingen discutabel stellen. Het individu verdwijnt op het ogenblik. Het is net of je zegt: Stop, ik ben zoals ik ben en ik wacht of ik ooit gelukkig word. Dat is wat gebeurt! De steden zitten vol met mensen, die wachten tot ze gelukkig worden". Misschien zijn ze ook gelukkig. „Als ze zich werkelijk happy voelden zouden ze niet zo agressief reageren op dingen, die hun geluk aantasten. Ze kunnen niels van anderen accepteren. En daar gaat het juist om. Ik vind. dat je vanuit je zelf moet werken, maar met acceptatie van anderen, de anderen laten zoals ze zijn. We moeten loskomen van het concurrentiesysteem. Onze toneelgroep kent geen rollensysteem. Er is geen haat en nijd, iedereen is happy, omdat in dit systeem ook geen degradatie zit". Over het geld van Terzijde: „Als het een beetje wil met de voorstellingen hebben we een salaris van gemiddeld driehonderd gulden per maand. We hechten niet zoveel waarde aan bezit. Direct bezit is een symbool van de graad van je welstand. Dat neemt niet weg, dat het toch fijn is om sommige dingen te hebben. Een pick-up bijvoorbeeld Ma-ar dat is ook geen status symbool, maar een verlengstuk van jezelf. Het ligt aan jezelf wat je nodig hebt o-m te leven. Dat hoeven geen kostbare dingen te zijn. En te vreten heb je iedere dag toch wel. Aanvullende subsidies kunnen eventueel onze salarissen als het gemiddelde erg laag ligt aanvullen. Van het rijk krijgen we nog steeds geen subsidie. Het gekke is dat het enige argument is: Er zijn al tien toneelgroepen. Die subsidie wordt niet geweigerd om wat we doen, of omdat we te links zijn of zo, ma-ar alleen omdat Nederland blijkbaar geen elfde toneelgroep hoeft te hebben. De mensen denken wel eens dat we als we subsidie krijgen zullen veranderen, net zo worden als de andere groepen. Ik geloof niet, dat dat gevaar bestaat. Met subsidie zouden onze mensen wat meer geld kunnen verdienen, we zouden de produkties beter aan kunnen kleden. Maar het kan nou ook. We hebben de stof voor „Leonce en Lena" per kilo gekocht, maar dat verandert toch niets aan ons wezen en ons uitgangspunt. Als we wèl „elfde toneelgroep" zouden worden, dan vertrek ik. En denk ik de anderen ook". JOSé TOIRKENS De z.g. beat-explosie betekende een doorbraak in een tijd van versuffing in de „teenager- aiuziek" (de marsepeine confectie-muziek van Cliffie, de Hobby's en Rexie). Het bezoek van het echtpaar ^nnon heeft ons weer geconfronteerd met de reeksen misverstanden rond de Beatles. ,e,e"e groep spreekt van „vieze, mchtbehaarde jongelieden, die W gevaarlijke goedje slikken"; eer optimistische mensen zien e vier eenvoudige jongens uit iverpool als „de grote enshervormers, profeten van "teuwe tijd" (John Lennon de nieuwe Christus). we. voor de aardigheid waanS6"-,'11 de Historie, ETw Grote Waarheid nf Wel Zal Blijken. "wr gaan we dan: mt»;fng0noaUemaal in de ivaar ?eu iern in Liverpool Rimm au'> George en SDnmJ,!" "P^erkelijk fris en Naast ü- g.eluid Produceerden, blek,» viginaliteit op de bühne vele n» tijdens de nn- .""twenties een opmerkelijke gevatheid en cynisch gevoel voor humor te hebben (Ringo antwoordde eens op een vraag waarom hij „zoveel ringen aan zijn vingers" droeg: „Ik kan ze toch moeilijk in mijn neus dragen"). John Lennon slaagde er zelfs in enige literaire erkenning te krijgen door het schrijven van twee alleraardigste boekjes, vol puntige woordspelingen. De regisseur Richard Lester gebnuikte hun populariteit en speciale grapjes in twee heerlijke films. Zeer gevoelig voor muzikale nieuwigheden, wisten zij telkens originele werkjes op de markt te brengen en bleven zij de toon aangeven. Om hun steeds toenemende creativiteit uit te leven verlegden zij het accent naar langspeelplaten (elpees), die geen verzamelingen meer waren van toppers en enkele stoplappen. Voor het nummer Norwegian Wood en de elpee Rubber Soul (1965) haalde George Harrison een vreemd jengelend instrument uit de Indiase rimboe: de sitar. Hun enorme inventiviteit bleek pas goed op het album Revolver (1969), die nieuwe muziek- domeinen openlegde. Er zijn elektronische invloeden te bespeuren, er wordt met pop-art- effecten gewerkt. Ze bestaan het zelfs klassieke strijkers in te schakelen (Yesterday, overigens op een volgende elpee). Er ontstemd een stilte toen de Beatles de studio opzochten om te experimenteren. Begin 1967 verscheen er weer een enkeltje, druipend van jeugdsentiment (Penny Lane) met op de flip het vrij weergaloze Strawberry Fields. Dan is de tijd rijp voor De Grootste Muzikale Doorbraak sinds het onovertroffen Lisolotte's Liebe van Robert Zimmerman. S-gt. Pepper's Lonely Hearts Club Band vond in alle kringen erkenning als een supervernieuwend werkstuk en afgerond geheel. Het is niet in de laatste plaats te danken aan de vijfde Beatle, producer George Martin. Deze elpee betekent ook een definititve afrekening met het imago van lieve, cleane jongens (dat nemen de Momkees dan over). In nummers als Lucy in the Sky en A day in the life zijn niet alleen de teksten intelligenter, maar ook de muzikale effecten zeer geraffineerd. Men spreekt hier van psychedelisch. Dit heeft te maken met hun gebruik van geestverruimende middelen. Ze zien er ook minder verzorgd uit en John Lennon draagt zelfs zo'n intellectueel ziekenfonds brilletje. De hippies bombarderen hen tot de goeroe's van de underground. De Beatles zweren de verdovende midide-len af en gaan o.p de Oosterse toer, die al eerder indruk gemaakt had op George Harrison blijkens zijn meditatieve, contemplatieve Within you, without you. Ze volgen hun goeroe, de altijd lachende Maharasji, naar zijn verblijf in India. Dat maakte even indruk! In die dagen is hun invloed zeer groot en worden al hun ommezwaaien door de miljoenen bewonderaars zonder slag of stoot nagevolgd. Hun wereldwijde propaganda voor het love-eva-ngelie in All you need is love maakt indruk in de huiskamers over de hele aardkloot dank zij het televisie programma Our World. In het najaar van 1937 wagen zij het zelf een sympathiek amateurfilmpje uit te brengen, Magical Mysterie Tour. De filmnummers zijn verzameld op twee e.p.-tjes, verpakt in een bont boekwerk. Wie unzer herinnert zich niet het min of meer fantastische Fool ->n the hill en I am the walrus. In het jaar 1968 worden zij ook werkgevers en stampen zij het Appleconcern uit de grond, dat onbekend talent moet aanboren en pluggen. Tot nu toe heeft de onderneming weinig succes gekend. Mary Hopkin is dp enige succesvolle vrucht. De Beatles maken zich tot de vertolkers van een enigszins schamele poging om de sound van de vijftiger jaren weer nieuw leven in te blazen door een onvervalst roek-nummer Lady Madonna in de groeven te persen. Het laatste nieuws van 1968 van het Beatle-front is een in een maagdelijk witte hoes gestoken dubbel-album. Nieuwe experimenten zijn niet to. vinden. Het heilige vuur ontbreekt. Hier en daar kry-g je de indruk, dat de heer Lennon van de luie is geworden. Hij is misschien wat moe (gezien het I am so tired). Op dit moment zijn de Beatles bezig aan een elpee vol kampvuur-deuntjes. Na deze beknopte historie komen wij tot drie conclusies: 1. Op muzikaal gebied zijn ze ongeëvenaard inventief en creatief en hebben ze in hun dynamische ontwikkeling zeer veel jeugdigen meegetrokken. Overal zie je nu jongeren met een gedegen muzie-k-kennis er een kritisch zelfbewustzijn tegenover de wereld der volwassenen. Jonge musici maken in de internationale muziek-wereld de dienst uit. Naast de Beatles zijn er groepen gekomen, zo-als de Rolling Stones en de Byrds, die heus ook wel* het een en ander presteren. Maar men moet zich wel wapenen tegen opvattingen van mensen, die een kitscherig stuntnummer als Yesterdav het toppunt van Beatlekunde noemen. 2. Uit hun muzikale importantie leiden hinderlijk veel mensen af, dat de Beatles ook op politiek gebied een doorslaggevende mening hebben. Maar ze hebben juist blijk gegeven van een geringe politieke interesse. Zij mogen dan de Amerikaanse acties in Vietnam veroordeeld hebben, toch heeft John Lennon in de begin-periode van hun populariteit gezegd dat hij als „nouveau riche" wel conservatief moest stemmen en heeft hij verklaard dat elke regeringsvorm in Griekenland hem koud laat. Hieruit blijkt, dat ze zich niet geëngageerd voelen met concrete politieke zaken. Maar men kan zich afvragen of het wel de taak van amusementsmusici is om regelmatig van engagement blijk te geven. Dan kun je beter terecht bij maatschappij- hekelende groepen als de Mothers of Invention en Country Joe The Fish. 3. Sinds de lsd-reizen in hun innerlijk hebben ze zioh met levensbeschouwelijke problemen beziggehouden. Hun filosofie i» een eenvoudige, naïeve maar sympathieke: wees blij en lief. Luister hiervoor even naar Revolution; het is zelfs in twee verschillende uitvoeringen op de plaat gezet. Hierin drukt John Lennon ons op het hart vooral niet met geweld het systeem omver proberen te werpen, maar rustig af te wachten tot het boze uit de wereld verdwenen zal zijn. Je moet eerst maar beginnen met in je eigen omgeving te vibreren (hemd-rok). Toch kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat een en ander voortkomt uit een luie levensinstelling. Waarom zou John Lennon anders die bed-stunt in Amsterdam uithalen? Muzikaal zijn ze groots, maar daarbuiten middelmatige burgers. DIRK VELLENGA en EUGèNE LOOMANS s'whts weinig groepen, m,i verscliillende „soorten" klawiok a'S folk' hlues, Jazz en alïïL'p0 ,volledig sebruiken zij.. Deutangle. In Nederland wTJfa :;ijt Engelsen nog televifi and| hoewel hun Granfl r°? (o'a' °P het 'maar ^Lizeerimponerend toneel J ort) was- Op het (S) BeAT" Terry (£itaar\ t .ert Jansch John Ra .act*Ul McShee (zang), enorm relaxJIfn-,contrabas) ®en ook to„ eer vi"dt elpee Li, op de dubbel- eerste e o waarvan °Pgeiinma ^ee^e live is HTöat t R°yal Festival ht doet nieLPt in de zaal Ntangu 'er zaHe- Voor "MUUIKIA "«ivc. vuur be'sngrjiko t m,,ziek de enig 'w Bert Jane i°r' kwaliteiten Re»t)ourn Ao en ,ohn 'en op reed 1We» genoeg uitgeme- >Psón1V^ «'Pees. Da™>' "Lotnsti- „i( y. Cox Z1ln T k°men pe "Jazz-wereld" hun recht l i n'anffle beter tot - De 'eer heldere, hoge stem van Jacqui McShee maakt het luisteren naar ieder nummer tot een genoegen. Deze vijf individualisten vinden in dit soort muziek (een perfecte mengeling) kennelijk de meeste voldoening en dat is duidelijk te merken. De samenzang is voortreffelijk, terwijl de zangers regelmatig de instrumenten „op de voet volgen" (dezelfde toonhoogte gebruiken). En dat geeft een prachtig effect. De twee platen zijn verpakt in een fraaie hoes, waarop van alle nummers enkele bijzonderheden staan vermeld, voorwaar zeer handig. Uitschieters zijn er weinig; de nummers bewegen zich bijna allemaal op hetzelfde zeer hoge niveau. (The Pentangle: Sweet Child, Transatlantic Records Ltd TRA 178). HOEKE En dan maakt me die Rob Hoeke samen met zijn R B Group een elpee, die het aanhoren zeer waard is, maar waaraan helaas het een en ander ontbreekt. De invloeden van „buitenaf" zijn er vele: Celsius 232/8 is een verzameling van Bob Dylan's, Booker T's, Cuby's enz. Daarmee wil overigens niets ten nadele van R. H. gezegd zijn. Hoewel hij het natuurlijk wel wat bont maakt door Green Unions op deze elpee Purple potatoes te noemen. Bij het luisteren komt een licht gevoel van spijt door. Er zit meer in dan er uit komt en dat is jammer. Bovendien is de opname niet vlekkeloos. Het gezang blijft namelijk wat achter en dat is niet nodig. Maar nogmaals, prettig om naar te luisteren (The Rob Hocke R B Group: Celsius 232/8, Philips XPY 855 087) ENKELTJES Gladys Knight (neven) The Pips zijn in Amerika zeer populair. Tamla Motown probeert hen ook in Europa in te voeren. Met Didn't you know als single en een stuk of wat elpees. Het is ongetwijfeld klasse-werk, maar nog geen Ike en Tina Turner Op de keerzijde Keep an eye (Tamla Motown TM 25.939). Sly en De Familie Steen hebben met Everyday People lang aan de top van de Amerikaanse hitparade gestaan. Waarom is niet helemaal duidelijk. Het is aardig, maar geen absolute topper. Toch wei begrijpelijk als we rekenen dat zelfs de Monkees in Amerika bovenaan kunnen komen. Sing a simple song (op de B-kant) is inderdaad wat te „simpel". (Epic 5-10407). No, no, no, no van Lost en Found is duidelijk werk van een B-groep. Evenals The first cut is the deepest, dat beter voor P. P. Arnold bewaard kan blijven. (Havoc SH 1510). De Franse artiesten hebben de strijd verloren. Zelfs Les Compagnons de Ia Chanson kunnen niet meer dan enkele sprankjes jeugd sentiment losslaan. Ook niet als zij een Engels nummer in het Frans zingen. Ce Bonheur-La, is het ook niet. En ze zijn ook wel eens een stuk beter geweest dan in Le clown en l'enfant triste. (CBS 3777). Muziek in Zuidwest-Nederland: deze week Fire-Flash uit Etten-Leur. De groep speelt voornamelijk rhythm and blues, o.a. nummers van The Blueebreakers en Otis Redding. Fire Flash is als volgt samen gesteld: Kees Mensen, sologitarist. Jan van Zundert, slaggitaTist, Willy van Hassel, basgitarist, en Henk Aarts, drummer. A.lle leden van de band, met uitzondering van drummer Henk, treden ook op als zanger De groep is regelmatig te zien en te horen in Etten-Leur en omgeving.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 19