Unieke sleeptank van 42 miljoen in Ede Koeien in de achtertuin: waarom ook niet? IS sn wat en auto kiest ■■ppH SCHEEPSBOUWKUNDIG PROEFSTATION BREIDT UIT WÊHÊm 0% iitse techniek os plezier aan beleeft ïpost die u zich rt van 4 personen nken e snelverkeer, dus een veilige snelle 'oor een topsnelheid hoe deze auto u een wat u voor de enwaarde met een HOGE KOSTEN GEEN TOEKOMST DE STEM (Van een onzer verslaggevers) WAGENENGEN - „Er zijn 1 al witte olifanten genoeg en we hebben echt geen be hoefte er nog een bij te zet ten". Met die woorden zegt I de voorzitter van de di rectie van het Nederlands Scheepsbouwkundig Proef station, professor dr. ir. W. P. A. van Lammeren, dui- ijker dan de vele bereke ningen het zouden kunnen, <k 4e unieke uitbreiding van het Scheepsbouwkun dig Proefstation in Wage- ningen in alle opzichten verantwoord is. Ook al gaat die uitbreiding, een va- cuiimsleeptank voor mo dellen, het lieve bedrag kosten van 42.000.000 gulden. Wat is dat Nederlands Scheeps bouwkundig Proefstation eigenlijk en wat doen ze er? Het N.S.P. is een on afhankelijke stichting, nauw samen werkend met de centrale Organisa tie voor Toegepast Natuurweten schappelijk onderzoek. Het werd in 1929 gesticht door de staat der Ne derlanden enerzijds en vier grote scheepvaartmaatschappijen ander zijds op 50-50 basis. Het instituut be staat dus reeds veertig jaar. Het ei genlijke werk begon echter pas in 1932. En dat werk bestaat er dan uit om door middel van onderzoek aan schaalmodellen te komen tot het ef ficiënt ontwerpen en bouwen van schepen, boorplatformen enz. De ad viserende taak van het proefstation is een zeer belangrijke. De theorie van de scheepshydrodynamica mo ge dan heel grote vorderingen ge maakt hebben de laatste jaren, schaalproeven blijven noodzakelijk voor het snelle en concrete beant woorden van vragen, die meer en meer door de scheepsbouwindustrie gesteld worden, nu de schepen steeds groter worden. Door de schaalproe ven wordt een betrouwbare voorspel ling van het gedrag van een te bou wen schip mogelijk. Daarvoor beschikt het N.S.P. over een diepwatersleeptank, die 252 me ter lang is, een beperkte watersleep- tank van 210 meter en een viertal cavitatietunnels waar beproefd wordt in hoeverre cavitatie het koud kokenv an het water door de grote drukverlaging aan de propel lerbladen, een drukverlaging zoals die ook optreedt hij vliegtuigvleugels invloed heeft op het materiaal van de schroeven en de juiste schroef- vorm wordt bepaald voor een bepaald type schip. Daarnaast beschikt het N.S.P. ook nog over een zeegangs tank van honderd meter lengte waar door golfopwekkers regelmatige en onregelmatige golven uit willekeuri ge richtingen kunnen worden ver kregen. Een belangrijke stap voorwaarts betekende het voor het N.S.P. een gecombineerde golf en stromings tank te kunnen bouwen. In die tank kan het effect van de combinatie van stroming, golven en wind wor den bestudeerd op het gedrag van drijvende boortorens, in ondiep wa ter aan een boei verankerde tank schepen, in open zee baggerende schepen het manoeuvreren en stop pen van schepen in haveningangen enzovoorts. Voor zeer snelle schepen bouwde het-N.S.P. bovendien een hoge-snel- heidstank. Hier worden draagvleugel boten, luchtkussenboten en hoge- snelheidsonderzeeboten in model ge test. Die modellen zijn een verhaal apart. In de modellenmakerij in Wa- geningen werken een tiental timmer lieden met hamer, beitel, schaaf en passer om verfijnd afgewerkte gro- te-schepen-in-het-klein vorm te ge ven, die in een van de grote bassins te water worden gelaten om duchtig aan de tand te kunnen worden gevoeld. De modellen, natuurgetrouwe na bootsingen van het werkelijke schip in wording, zijn ongeveer acht me ter groot en naar gelang de benodig de levensduur, gemaakt van parafi- ne, hout of polyester. Met de nieuwe vacuüm sleeptank kan men op een grotere maat model len overgaan, met een lengte van tien tot twaalf meter. Het is de tendens in de scheeps bouw geweest van de mammoettan kers en dan denkt men tegenwoor dig rustig aan grootten van 500.000 ton die het Nederlands Scheeps bouwkundig Proefstation uit zijn jas je heeft doen barsten. De proble men die rijzen bij de bouw van de ze schepen en bij de manoeuvreer baarheid met deze kolossen in nau we haveningangen schreeuwden om een oplossing. Uit heel de wereld komen bij het N.S.P. aanvragen binnen om aan die oplossing mee te werken. Dat zal van eind 1971 af op de meest effec tieve manier kunnen gebeuren als de nieuwe vacuümsleeptank in ge bruik genomen zal worden. Dan zul len mannen in ruimtepakken in een bijna luchtledig gepompte hal het meest precieze onderzoek naar het gedrag van schepen onder de meest afwisselende omstandigheden kun nen doen, beter dan waar ook ter wereld. Maar met die unieke sleeptank heeft de gemeente Wageningen het NSP in feite bulten haar grenzen ge bannen. Op het terrein van het N.S.- P. was voor de bouw van een zo gro te hal geen plaats meer. Nu heeft de gemeente Ede de eer gekregen op haar grond de nieuwe hallen te zien verrijzen. Zo nauwkeurig mogelijk is de werkelijkheid nagebootst. Door een „hoge zee" ploegt deze coaster in het klein naar de andere kant van het bassin- Storm, golven, stroming. De werkelijkheid wordt zo dicht benaderd als het kan. Bij de proef op de foto wordt een schip een haveningang ingestuurd. in fijne prijzen. (Van een onzer verslaggevers) WAGENINGEN Koeien in de achtertuin? Waarom niet? Er is theoretisch geen wei voor nodig om koeien te houden. Het benodigde gras kan desnoods in een schuurtje worden geproduceerd. Alleen is het zo duur dat we er voor lopig maar van moeten afzien. Wat niet wegneemt dat het in teressant genoeg blijft om er "ven bij stil te staan. Er is maar één man in ons land. die zich in genoemde techniek heeft gespecialiseerd. Hij heeft A. A. Steiner en hij is als weten schappelijk hoofdambtenaar ver bonden aan het centrum voor olantenfysiologisch onderzoek in Wageningen. Het graszaad, zegt hij, wordt in bakken met een voedingsoplos sing gezaaid. De ontkiemende plantjes vinden steun in grind, pa. pier, lavasteen, plastics. Boven de bakken moeten evenwel grote hoeveelheden lampen hangen om het zonlicht te vervangen. En aan. gezien de temperatuur in onze contreien weinig stabiel is, ver dient het aanbeveling ook een cen trale verwarming bij bakken te laten branden. Over het produkt: Het ontkiemen, de zaad levert na een week of wat al voldoende gras om te voeren. De meest efficiënte manier om het te oogsten? Gewoon met wortel en al uit de bakken trekken. Om de produktie echter op gang te hou den, dient de kweker opnieuw in te zaaien. Zo kan hij het hele jaar door vers gras oogsten. Vanzelf sprekend zorgt hij er wel voor, dat niet alle bakken tegelijkertijd leeg zijn. Dieren willen nu eenmaal iedere dag vreten, zodat een op bouw van de produktie noodza kelijk is. Over de beesten: Koeien hebben geen wei meer nodig om aan gras te komen. Zij kunnen op stal blij ven of achter het huis op een mi niem stukje grond heen en weer lopen; wachtend tot hun baas een verse hoeveelheid voer aandraagt Het bewuste achtertuintje dus. Over de kosten: Een teeltopper vlakte van één hectare (10.000 vierkante meter in bakken; uiter aard boven elkaar) kost aan in stallaties 150.000 gulden. Daar ko. men nog bij: kosten van licht en verwarming en last but not least het telkens benodigde graszaad De hee- Steiner'. „De kosten van gras zaad mogen we niet onderschatten. Koop maar eens een hoeveelheid voor enkele vierkante meters gazon. Je- bent dan al gauw enkele guldens kwijt. Nu is zo'n bedrag voor het. ma ken van een gazon gemakkelijk uit te geven. Maar een graskweker heeft voor bijvoorbeeld 10.000 vierkante meter balen graszaad nodig. Het hele jaar door en jaren achtereen. Kun je nagaan hoe het voor hem in de pa pieren gaat lopen. De kosten zouden zelfs te groot zijn om te becijferen." Conclusie: We zullen niet de gele genheid krijgen om bij buurman in de schuur te gaan kijken hoe zijn gras erbij staat. Zelfs indien hij multi miljonair is, past hij wel op om op deze wijze geld over de balk te gooien. Wie plantenteelt-zonder-aar de van dichtbij wil zien,-moet een in. troductie bij de heer Steiner in Wa geningen zien te krijgen. Maar hoe moet het in de toekomst, als er tcht ruimtegebrek komt. Er is zoveel nodig voor woningen, recrea tie, industrie, wegen. De heer Steiner blijft optimistisch: „Er zal voldoende weiland voor het vee overblijven. Zelfs wanneer er nog veel grond voor de bouw nodig is. Ik zie de toekomst van de veehouder echt niet somber in. Misschien staan de koeien over enkele honderden jaren pas knel tus sen de huizen. Dat is een probleem voor de mensen, die dan leven." Zolang er voldoende weiland is, komt volgens hem het systeem van gras-uit-het-schuurtje niet van de grond. In wetenschapskringen heet het systeem trouwens anders. In Amerika praat men van hydroponics. Hier in Nederland zegt de weten schap „plantenteelt-zonder-aarde". Gras komt vanwege de hoge kost prijs volgens de heer Steiner hele-, maal niet in aanmerking voor de hy. droponic-cultuur. Met de produktie van rogge, haver en mais ligt het e°n beetje anders. Steiner: „In Ame rika, Frankrijk en Engeland is een begin gemaakt met de produktie van rogge, haver en mais in een voe dingsoplossing. Deze gewassen lenen zich uitstekend voor veevoeder. Zaad hiervan is goedkoop en enkele weken na uitzaai hebben de dieren er al goed voer aan". Het hydroponic-produkt blijft niet. temin duur. Want ook in genoemde landen zijn de aanschafkosten van materiaal hoog. „Volgens mij wordt het produkt alleen maar als bijvoe ding aan renpaarden gegeven", zegt de heer Steiner. „Van andere geval len heb ik nog niet gehoord. Overi gens een toch wel verklaarbare zaak. want het renpaard moet kort vont een wedstrijd over een flinke dosis energie beschikken. In het hydropo nic-produkt zijn alle voedingsstoffen in opgeloste vorm aanwezig. Zij laten zich in ieder geval beter opnemen dan bijvoorbeeld voeding uit pure haver.' „Bij renpaarden kijkt men niet zo zeer op de kosten. Zij moeten top prestaties leveren, waarvoor dan for midabele prijzen zijn te winnen." Dat maakt het ook verklaarbaar, waarom in Nederland zelfs niet op grondloze cultuur van rogge, haver en mais wordt overgegaan. De heer Steiner ziet in het alge meen geen toekomst voor planten teelt zonder aarde. Zijn persoonlijke mening: „Het heeft geen zin om op grote schaal met hydroponics te be ginnen. Deze techniek vraagt grote investeringen. Te grote. Bovendien hebhen kwekers in onze contreien er niets aan, omdat zij over te weinig zonlicht beschikken. Het probleem licht laat zich met kunstlicht nog wel opvangen, maar wat kost elektriciteit niet als er constant zö'n 30.000 volt aan lampen brandt?" „Ook elders in de wereld is er nog geen belangstelling voor grondloze cultuur. In een rijk olieland heeft men eens geïnteresseerd naar de mo gelijkheden geïnformeerd. Toen de prijs van de installaties bekend werd, heeft men zich schielijk teruggetrok ken. Dat is toch wel tekenend voor een land, dat met geld kan smijnen." Nu kan men aanvoeren, dat elke nieuwigheid in het begin geld kost. Het eerste televisietoestel was ook nogal prijzig. Maar het hydroponic- systeem bestaat al zo'n 40 jaar. Ieder een vertikt het 150.000 gulden voor één hectare teeltoppervlak uit te ge ven als dezelfde oppervlakte in grond 10.000 gulden kost. We rekenen hier met Nederlandse maatstaven. De grondprijzen in minder dichtbevolkte gebieden liggen uiteraard lager. Desondanks ziet de heer Steiner in hydroponic ook voor die landen geen oplossing voor het wereldvoedselpro bleem. Hoe men het ook bekijkt, zegt hij, het blijft te duur!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 21