Wegligging voor verbetering vatbaar VOLKSWAGEN 411 SOLIDE UTO IN MIDDENKLASSE Lk-»;teirs 'ffXo&cA Amerika minder optimistisch over Vietnam UNO en de vrede een zilveren dak hoeft niet zo zwaar te wegen Technische (kenmerken I ^'eSSme'tIFn:aaZel,tdra5en<le car sparen... verstandig en 11 handig crieur Rijgedrag I J''«rmotnrn vier-cilinder I Schrt>«'verenSenv Z'jn ?ep!aatst I ^chaKTh °aP achterwic' Vakmanschap is meesterschap 33 14.95 I Er is nog een andere tendens merk- Tjar Naarmate het inkomen toe- «mt geen veel automobilisten meer L steilen aan hun wagen. Het feit Ce auto voor tallozen ook nog een Lpresentatieve functie heeft zal aan Éet verlangen naar een grotere wagen Mtmeer comfort en betere rij-eigen. Jappen wel niet vreemd zijn. [DeVW is leverbaar met twee of Ler deuren. Dat laatste is voor VW lok nieuw. Dat men het tot aan de ill steeds met twee deuren heeft doen, is ook een indicatie oor de „waardevastheid" van het Uk. Het vierdeurs model is immers js gekomen nadat er van alle andere todellen al zo'n vijftien miljoen fcemplaren waren gemaakt. Het fterlijkvan de 411 is niet direct thuis k brengen. Er zit inderdaad wat ke- loed in, maar Franse invloeden de nieuwe wagen ook niet ..3d, De 411 is een zeer lange [ito. Zijn belangrijkste maten zijn jj2 lang, 1,63 meter breed en 1,48 teler hoog. Hij is zelfs langer dan Ie Peugeot 504, die 4,49 meter meet, Jl meter breed en 1,46 meter boog k De Simca 1501 is negen centimeter fórter dan de 411, 1,68 meter breed 11,43 meter hoog. |C^tsr°r is fle I VersnelliD2-«hatesyn niseerde vier 8 Alndri1vinf n ,?et v'oerschakeling achterwielen. tips-tips-tips-tips-tips-tips tips-tips-tips-tips-tips-tips Bierkenners vragen Kantoorbedienden verduisterden f 80.000 Onmacht Vuurkracht Stilzwijgen DE STEM VAN DONDERDAG 3 APRIL 1969 |iet voetbed en profielzooi tal in uw nopjes Duwloze nachthemd stippeld nylon en, groen en rose, »at grappig, hulpte ronde •I S.M.L. Maxi-kever, de reus uit Wolfsburg zijn bijnamen voor l de VW 411, het jongste produkt van Volkswagen. Het lUll 's n'e' a"een de grootste, maar ook de snelste en sterk ste personenauto die tot nu toe door VW werd ge- e maakt. Waarom de 411? Al jaren bestond er vraag naar een grotere VW, ook na de geïntroduceerde ponton- en fastback-modellen. Andere fabrieken zaten op dit punt ook niet stil, met name Fiat, Opel, Ford en de Cfll Franse merken Simca en Renault met steeds grotere I"" auto's tegen betaalbare prijzen. De VW 411 moet het „pnemen tegen alle concurrenten in de prijsklasse die zo ligt («sen de 8500 en 10.000 gulden. De 411 is nog te kort op de weg om ,eds nu te kunnen zeggen of dit zal slagen. De maten van de Renault 16 TS Vjn 4,26 x 1,65 x 1,45. Alleen de Opel i en de Ford 17/20 M, in prijs ykbaar met het L-model van de [dlizijn breder. Ongeveer tien cen- imeter. Voorin, de viereilinder joxermotor zit uiteraard achterin, is (liats voor zo'n 400 dm3 begage, chter de achterbank nog eens 170 tt Voor een VW vrij veel ruimte, tmenlijk meer althans dan in enig id model. Een bezwaar is [wel dat het reservewiel voorin onder len fraaie afdekplaat is weggewerkt. Een lekke band bij een volbeladen [auto kan dan extra ongerief veroor- taken. De bumpers zijn van een zeer so- |lide kwaliteit, de verlichting kan de toets 4ei kritiek ruimschoots door- litaaii; alleen werken de remlichten lïrii traag, De portieren zijn ruim waardoor men gemakkelijk kan in- Ien uitstappen. Het zitcomfort in de 411 is van p kwaliteit. De nieuwe driepunt- Wen zijn als slaapstoelen uitge- j'«J. Ze kunnen niet alleen hori- l»taal maar ook verticaal worden iTersteld. Een speciaal in de leuning «bouwde steun met regelbare Iaardbeid en welving geeft desgewenst |W? txtrasteun aan de rug. Voor het ■telken van de accu en voor het ge makkelijker schoonmaken van de Jajenvloer kunnen de stoelen wor- omgeklapt. Op de achterbank is owoende ruimte voor drie volwas- Wen, echter zonder dikke jas. Maar v! ifiü 00,1 niet nodig want de !«,i zorsT voor een zeer aange- IJT «mperatuur, zelfs bij de I iiiJ'il .'"•"de- Onafhankelijk van Wi i - en m°tortemperatuur kan "teneur snel op iedere gewenste I tons'ant blijvende temperatuur Sa 0flnR x sla£: 99 x 66 ï"»ieverl, in 0UCl 1679 cc- Com" lot?„n»U?!nK 7'8:1' Maximum i ,?IN pk h'J 4500 om«'./ I n 2,7 kgm (DIN) h',i 2806 |d! Mkèu-nwT': Hydraulisch bedien l AtT Plaatkoppe Ifc Onafhankelijke wie! STon-syZ?- Vr VOlsen' I ^agarinen achter volgens I van de w m de len£terich- Jy^rauiische ifu r en a^ter I Hydraulische cooPschokdempers. I !>en, vóór schijf- I fotkrachtberr» trommelremmen. "'ugloon "andrem. Kogel- h'^aat^f^g- Handen I ?,r deuren Vi«»/ twee u^afWerkinJnó z'tplaatsen l te tte'te W'i<.lbasls 35(10 mm: worden gebracht. Warmte-afgifte en verdeling kunnen op vele manieren worden geregeld. Naast de normale motorverwarming heeft de 411 ook nog een onafhankelijke kachel die ge bruikt kan worden als de wagen bij voorbeeld stilstaat. 's Morgens voor het eerste kopje thee even naar de auto, de kachel aan en een kwartier later is het er behaaglijk warm in. De warmtewis selaars vereisen wel enige nadere uitleg van 'de dealer want de aanwij zingen daarover in het instructie boekje ziin niet erg duidelijk. Vlak onder de zeer brede voorruit, het uitzicht in de 411 is uitstekend, zitten twee brede defrosters. Verder aan de linker- en rechterzijde van het dashboard twee ronde openingen waardoor de warme lucht stroomt. Ook voor de aanvoer van frisse lucht biedt de 411 velerlei mogelijkheden. De fabriek geeft nogal op van de veiligheidsportiergrepen. Wij zijn er minder tevreden over, want enkele malen bezeerden wij aan de verzon ken klink onze vingers. Het interieur is echter zodanig dat men zich in de 411 na een korte in- werkperiode heel gauw „thuis" voelt. Het dashbard van de VW 411 wijkt slechts weinig af van dat van de 1600-serie. Het dashboard, voorzien van mat- zwart schuimplastie bevat onder meer benzinemeter, elektrische klok, knoppen voor het licht, ruitewissers (2 snelheden), en de knop voor de waarschuwingsknipperinstallatie. De controlelampjes zijn erg klein uitge voerd. In de (luxe)-versie verder tassen in de deuren en aan de achter kant van de voorste stoelen. Een „dakhandgreep" ontbreekt. Dat be treuren wij nog meer dan het niet aanwezig zijn van een dagkilometer- telier. Een iets steviger geluid van de claxon zou verder geen extraluxe zijn. Het driesparige veiligheidsstuur ligt prettig in de hand. De diverse knoppen en handels zijn vanaf de bestuurdersplaats zonder moeite te bereiken. De asbak niet. Die ligt te hoog in het dashboard. Is bovendien klein en helaas niet voorzien van een ingebouwd lichtje. Moeite had den wij ook met „opbergen" van ons linkerbeen omdat de wielkasten erg groot en vrij ver in de wagen reiken. Het rijden in de 411 levert geen enkel probleem op. Althans als het niet al te veel waait. De volledig ge synchroniseerde 4-versnellingsbak laat zich moeiteloos bespelen. Snel schakelen kost geen moeite. Ook in het stadsverkeer is de 411 zeer soe pel. Is men eenmaal aan de lengte gewend dan iaat de 411 zich zonder tegenstribbelen in iedere hem pas sende parkeerruimte draaien. Hinderlijk is echter wel dat ook deze VW bijzonder gevoelig is voor sterke zijwind. De wegligging wordt beter naarmate er meer gewicht voor in ligt. De 2-deurs uitvoering van.de 411 weegt 1020 kg, de vierdeurs 1Ó40 kg. Volbepakt weegt de auto zo'n1,5 ton. Het is jammer dat de fabriek nog geen afdoend middel heeft kun nen vinden op die zijwindgevoelig heid. Aan een auto van 9830 gulden mag men op dit punt toch wel be paalde eisen stellen. Een luchtgekoelde motor maakt nu eenmaal vrij veel lawaai maar het geen de 411 produceert is toch te veel. Ook hier zal na de eerste in loopperiode van fabriekswege onge twijfeld meer aan worden gedaan dan reeds is gebeurd. Deze test heeft geenszins de preten tie volledig te zijn. Wij hebben zo een aantal dingen genoemd die naar vo ren komen bij het rijden in de VW 411. Het is bepaald geen volmaakte auto maar wel een produkt van een fabriek die in de loop der jaren heeft bewezen een solide en betrouwbare auto te kunnen maken. Hoeveel kri tiek is ook niet geleverd op de kever. Maar de kever wordt nog steeds goed verkocht. In de prijsklasse van de 411 zijn meerdere auto's te koop, auto's, die sneller en daarbij mis schien ook nog zuiniger (de 411 heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 10) rijden, meer bagageruimte hebben en steviger op de weg liggen. Maar op die.auto's prijken niet de 22ste en 23ste letter van het alfabet, de V en de W, te zamen vormend VW. Auto's voorzien van de VW staan bekend om hun betrouwbaarheid (zelfs bij de koudste kou start een VW (vrijwel) onmiddellijk, lage onderhoudskost ten en hoge inruilwaarde. Bovendien staat achter de VW een zeer grote dealerorganisatie. Waar men ook in het land woont, of in het buitenland verblijft, een VW-dealer is altijd dichtbij. En de cijfers wijzen uit dat een zeer groot deel van het koperspubliek andere dan louter tech nische kwaliteiten in de aankoopbe slissing opneemt. En die betrouw baarheid en degelijkheid zijn punten die de Nederlanders wel aanspreken. En wie weet wat nog gaat komen? VW heeft nu via Auto Union nauwe banden met NSU. En dit samengaan zal te zijner tijd zonder twijfel „ver rassingen" opleveren. Geen experi menten want experimentele auto's maakt men niet in Wolfsburg. Rest nog te vermeden dat de 411 een „onvoordelige" auto voor de ga rage is. Hij heeft een minimum aan smeerpunten en behoeft verder zeer weinig onderhoud. Conclusie: de 411 is een degelijke, zeer betrouwbare auto, die op het punt van wegligging en motorlawaai nog wel enige verbetering behoeft. VW-Kever VW 1600 1,2 liter 1,3 liter 1,5 liter 1,5 liter 1,6 liter 34 pk 40 pk 44 pk 45 pk 54 pk Maximumsnelheid: 115 km 120 km 125 km 125 km 135 km Lengte 4,03 m Lengte ,.4,22m Breedte1,55 m Breedte 1,64 m Hoogte 1,50 m Hoogte 1,47 m VW 411 1,7 liter 68 pk 145 km Lengte 4,52 m Breedte 1,63 m Hoogte 1,48 m (ADVERTENTIE) Dit opengewerkte model van de VW 411 maakt veel details van het interieur en de bagageruimte voor en ach ter zichtbaar. pe ver afslijten van banden brengt zonder enige twijfel de verkeers veiligheid in gevaar. Daarom heeft de Nederlandse wetgever voor zover het de banden van personenwagens betreft bepaald, dat het profiel of de provilering over de gehele omtrek van de band en eveneens over de gehele breedte ervan zichtbaar moet zijn. Het vergt vrijwel geen kennis en weinig moeite deze slijtagegrens zelf in het oog te houden en te be palen, wanneer vernieuwing nodig is. Jn nog vrij veel gevallen worden bat terijen „verpest" omdat men lei ding water gebruikt om het gezakte niveau van het electrolyt (aecuzuur) weer op peil te brengen. Leidingwa ter bevat voor de batterij zeer onge wenste mineralen als ijzer, chloor etc.; de levensduur van de batterij wordt hierdoor aanzienlijk verkort. Alleen gedistilleerd water is geschikt voor bijvulling. Onthoudt u vooral ook dat dit water nooit in een meta len bus bewaard en ook niet door een blank metalen trechter ingegoten mag worden. proefritten maken en het beoordelen van een tweede hands auto is niet zo eenvoudig. De meesten bren gen het dan ook niet verder dan een globale indruk van uiterlijk, accele ratievermogen, wegligging en rem- werking. Luister ook vooral naar eventuele geluiden die met het warm worden van de motor pas hoorbaar worden, deze kunnen wijzen op be paalde defecten aan zuigers, lagers, etc. Kijkt u na zo'n proefrit ook eens onder de auto naar mogelijke lekka ges van olie, water, benzine of rem vloeistof. AMSTERDAM (ANP) De Am sterdamse politie heeft de 53-jarige kantoorbediende P. D. en diens 27- jarige collega J. W. aangehouden. Zü worden er van verdacht in de afgelo pen jaren elk circa 40.000 gulden te hebben verduisterd ten nadele van hun werkgever. Tot de taak van verdachten behoor de het uitbetalen van voorschotten op gages aan boord van schepen van de maatschappij. Zij zouden, als opva renden de voorschotlijst voor ont vangst hadden getekend, de bedragen hebben verhoogd en het verschil in eigen zak hebben gestoken. TAY NINH (AP) Het optimisme over de oorlog waarvan het Amerikaanse hoofdkwartier in Saigon eerder dit jaar blijk gaf, heeft plaats gemaakt voor een beheerste houding. De Amerikaanse au toriteiten van het pacificatie-program voorspellen niet meer, zoals zfj in februari deden, dat 90 procent van de Zuid-Vietnamese be volking tegen het einde van het jaar onder controle en bescherming van de regering zal zijn. Zoals zo vaak in het verleden, is de hoop dat de communisten zo ver zwakt en in verwarring waren, dat zij de kracht voor een daadwerkelij ke strijd verloren hadden, prema tuur gebleken. Vele realiteiten van de oorlog gel den nu evenzeer als vroegere jaren. Een daarvan is, dat er geen gemak kelijke weg is naar de overwinning. De B-52-bommenwerpers hebben met hun aanvallen op de jungles vele successen behaald, vertellen gealli eerde officieren, maar zij hebben de vastberaden communisten niet kun nen weerhouden van herhaalde over vallen op geallieerde bases. Uiterst moderne radar- en elektro nische opsporingsapparaten in vlieg tuigen en voertuigen werden gebruikt om het werk van de troepen te ver minderen. Maar deze apparatuur is er de vorige week niet in geslaagd om overdag in het gebied van Tay Ninh op 80 km n.w. van Saigon twee vijandelijke bataljons, die zich langs drukke wegen schuilhielden, te loka liseren. NEW YORK (AP) Kort na de geboorte van de UNO werd het al duidelijk, dat de met vreugde begroete vredesorganisatie alleen een einde aan oorlogen zou kunnen maken, als de grootste mogend heden dat wensten. Thans, nu de UNO in het slop is geraakt in het Midden-Oosten en beperkt tot de rol van toeschouwer in Vietnam en Tsjechoslowakije is haar vermogen om de vrede te bevorderen op een nieuw dieptepunt aangeland. De UNO is 24 jaar geleden in het leven geroepen na een golf van verheven uitspraken, die de oorlogsmoede miljoenen in de wereld nieuwe hoop gaven. t Maar éér een jaar voorbij was, was de Sovjet-Unie begonnen veto's in de veiligheidsraad te slingeren en was de koude oorlog begonnen. In de volgende jaren braken op ver schillende plaatsen in de wereld tien- talen oorlogen uit, van Bagdad tot Biafra en vele daarvan waren niet belemmerd. In de regel keek de UNO de andere kant op of deed zij vage uitspraken, terwijl de strijd voort duurde. Zij was slechts een instru ment tot de vrede in zeldzame geval len. waarin de V.S. en de Sovjet-Unie het nuttig vonden een eind aan het schieten te maken. In twee gevallen slaagde de UNO erin een politiële actie te onderne men, welke de communisten niet wensten, nl. in Korea en in de Kongo. In beide gevallen werden de Russen overrompeld, terwijl «ij niet op hun hoede waren. Vietnam was een klassiek voorbeeld van de onmacht van de UNO. In 1966 probeerden de V.S. die oor log voor de veiligheidsraad te bren gen. De leider van de meerderheid in de Amerikaanse senaat, Mike Mans- field, uitte de beschuldiging, dat de UNO „nog altijd haar verantwoorde lijkheid ten aanzien van Vietnam on der ogen moest zien". De V.S. dienden een resolutie in, waarin om een nieuwe conferentie te Genève werd gevraagd om over het lot van Vietnam te beslissen. Rusland antwoordde met de steun van Frankrijk, dat de UNO niet het recht had, zich met de zaak te be moeien, welk standpunt door Hanoi werd gedeeld. Secretaris-generaal Oe Thant, die jarenlang eprobeerd had een einde aan het geschil in Zuidoost-Azië te maken, gaf tenslotte toe, dat Viet nam een conflict was, dat tot de koude oorlog behoorde. Hij noemde het doelloos, te hopen dat de UNO een kernmogendheid ontzag in kon boezemen. Als gevolg van een veto van de Sovjets was de UNO in 1948 - '49 niet in staat, een einde te maken aan de blokkade van Berlijn, die dreigde op een oorlog tussen oost en west uit te lopen. Er kwam pas een einde aan de crisis, nadat vertegenwoordigers van de V.S. en Rusland rechtstreekse besprekingen hadden gevoerd. De zich voortslepende burgeroorlog in Nigeria trok weinig aandacht in het glazen huis aan de East River en de gewoonte van de communisten, het binnendringen van communisti sche guerrilla-strijdkrachten in La- tijns-Amerika voor te stellen als „na tionale bevrijdingsoorlogen" heeft zo goed als geen ontreden van de UNO tot gevolg gehad. Een zeldzame samenwerking tussen de V.S. en de Sovjet-Unie stelde de UNO in staat, een einde te maken aan de Suez-oorlog van 1956, die begon nen was als een strijd tussen Mid- denoostelijke landen, toen Israël Suez binnenviel, maar van groter omvang werd, toen Engeland en Frankrijk zich bij de Israëli's voegden. Nergens is het Vietnamese leger er reeds aan toe om taken van de A- merikanen over te nemen. In drie sectoren zijn Amerikaanse troepen aangewezen om de gebieden, die nu door het Vietnamese leger worden verdedigd, over te nemen, als de vijandelijke druk een gevaarlijk peil zou bereiken. De hoop, dat de mensen in dor pen die onlangs door de regering van Saigon zijn bewapend, tegenstand zouden bieden tegen de Vietcong is niet volledig verwezenlijkt. Ten wes ten en zuiden van Saigon zijn yijan- delijke troepen door dorpen, die als gepacificeerd werden verondersteld, heengelopen zonder dat de verdedi gers een schot hebben gelost. De randverdediging rond vele ste den heeft niet gefunctioneerd. Een dorp bij de stad Bac Lieu in de Me- kongdelta verleende 's nachts huis vesting aan de Vietcong. Zij ontvin gen geregeld inlichtingen van dorpe lingen, die de nabije stad bezochten. Een andere realiteit i3 dat de ge allieerden dikwijls niet het initiatief aan de vijand kunnen ontnemen. De Vietcong en de Noordvietnamezen worden alleen gevonden als ze ge vonden willen worden. Een voorbeeld: twaalf Amerikaanse bataljons zwierven onlangs zonder succes rond de Michelin-rubberplan- tages op zoek naar een Noordvietna- mees regiment. Een gevangene, die deze week ten zuiden van Saigon werd gegrepen ver telde, dat hij en zijn peloton van 30 man maandenlang elke nacht in Ni- pa Palms, op slechts 80 meter af stand van een Amerikaanse infante- riebasis, hebben geslapen. Het ontbreken van kennis van de plaatselijke omstandigheden wordt gecompenseerd door de enorme vuur kracht, die de Amerikanen op elk gewenst ogenblik kunnen ontvangen van de artillerie uit de lucht. Deze onmetelijke vuurkracht brengt in het algemeen redding. Maar zij kan al leen met succes gebruikt worden te gen een zichtbare vijand. Als de vij and onzichtbaar is voor de Amerika nen is hij dikwijls maar al te zicht baar voor de mensen, die midden in de oorlog zitten, de boeren. (ADVERTENTIE) Toen communistisch-China in 1959 Tibet opslokte, drong El Salvador bij de vredesorganisatie op ingrijpen aan. Het hierop volgende stilzwijgen ver kondigde luider dan woorden, dat de UNO niets kon doen. Haar beste ogenblikken als vrede stichtster beleefde de UNO in 1950, toen de Russen de veiligheidsraad boycotten precies toen de communis ten in het Verre Oosten Zuid-Korea aanvielen. Het resultaat was de enige oorlog van enige omvang, die ooit is uitgevochten onder de banier van de UNO. waarbij de V.S. de mannen le verde en de UNO in ruime mate haar naam verleende. Het kopen van een eigen kuis met hypotheek kan een stuk aantrekkelijker worden. Hoe? Door samen met uw vrouw via een der aangewezen instellingen deel te nemen aan het Premie Spaarplan. Stel dat u jaarlijks f 500,— aflost. Dan kunt u hierover een premie van 20% krijgen (maximaal f 100,—). Belastingvrij. Ideaal voor een extra aflossing. Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59 jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in komen hadden van ten hoogste f 15.000,—. Het maximum spaarbedrag is f 250,— per deelnemer per jaar en f 500,— voor een echtpaar. Vraag morgen eens nadere inlichtingen. Bouwfondsen, Banken, Boerenleenbanken, Hypotheekbanken, Levens verzekeringmaatschappijen, Raiffeisenbanken en Spaar banken zullen u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle spaarvormen van het Premie Spaar plan aanvragen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting /^^.bezits vorming, Postbus 51, Den Haag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 21