IDirk, Jaap en Bul Verwey blijven optimistisch
ZIT NOG
MUZIEK ÏN
VERONICA
Over 10 jaar rechtstreeks
via communicatiesatellieten
tussen haakjes J
Kijk naa
NOG GEEN DEFINITIEVE REGELING
I Sekskrachtig
Prinses
Ja, Ik wil
Flap-step tango
H 1 april I!
Explosief
Hilversum III
Top 40
Eesi
Is altijd raak!
Een platenbon is altijd raak!
Een platenbon is altijd raak!
Niet alleen t.v.
Een platenbon is altijd raak!
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIe (Nederlands):
Luister naar
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
I ontstaan een bede industrie u't
DE STEM VAN DONDERDAG 3 APRIL 1969
17
(Van onze showredactie)
HILVERSUM Ondanks ver
lagen van Straatsburg, oraroep-
I,ve((en en dergelijke zaken, is ra-
I (|io Veronica in een gloednieuwe
I flilversumse studio gekropen. Ne-
1 derlands meest populaire mu
ziekstation was letterlijk uit zijn
Ludc „kondehok" aan de Zeedijk
I gebarsten en heeft nu zijn intrek
Igenomen in een villa aan de
lïtrechtseweg. De verhuizing is
aanleiding geweest om de
I technische apparatuur te vernieu-
Lvea. Wat men ook over Vero-
Itica mag denken, men kan niet
j ontkennen dat de drie gebroe
ders „Oom Bul", „Oom Dirk" en
"„Oom Jaap" Verwey lef hebben.
Oom Bul: „Je zit in een goede
nak en dan moet je doorgaan. Ik
Ikan gewoon niet ophouden. Ik kan
■toch moeilijk plotseling alles gaan
■verkopen?"
I In april 1960 is het allemaal be-
Ijtnnen. Er kwam plotseling een Ne-
■derlandse piratenzender in de ether.
■Allerlei muzikale klanken afgewis-
liïid met reclameteksten, werden het
Ivasteland ingeslingerd vanaf het ra-
lifahip juist buiten de Nederlandse
■territoriale wateren ter hoogte van
IScheveningen. „We hadden het voor-
lal het eerste jaar erg moeilijk en
■werkten met dik verlies. Nederland
■was nog niet radio-minded voor com-
pierciële zaken.
Op het ogenblik zit Veronica in
de lacht van 's morgens zes tot 's-
|nachts één uur. Bovendien zendt Ve-
Ironica twee uur per dag uit op Mal-
|lorca. „We draaien nu fantastisch
gelukkig wel. Het is gelukt. Ik
|moet ook zeggen, dat de teamgeest
bij ons altijd geweldig is geweest,
dat geeft een extra stimulans. We
Iblijven doorgaan tot in lengte van da-
„Het ls vooral een kwestie van
I coördineren. Ook hier zijn af en toe
I wel eens ruzietjes, dat hoort er zo
1 bij. Het is een explosief volkje."
„Iedere disc-jockey werkt zoveel
mogelijk met een vaste technicus.
villen ze zelf. In het begin
1 dacht ik, dat het een kwestie was
J van knoppen, maar het is ook een
kwestie van op elkaar ingespeeld
zijn".
Oom Bul beweert stellig, dat er
geen steekpenningen worden aange
nomen om de platen extra te draai
en". Dat doet niemand van de to
taal 52 personeelsleden.
Als een plaatje ons niet aanstaat,
draaien we het niet. We zijn erg vrij
hier en hebben met niemand iets te
maken, maar die vrijheid brengt
weer extra beperkingen met zich
mee. We zijn een commerciële zen
der, geen juke-box of kroeg, 'n Plaat
die twijfelachtig is, bekijken we eerst
heel zorgvuldig. Er luisteren ook
veel kinderen naar Veronica; we
kunnen dus de pornotheek hier be
slist geen kans geven. Dat is ook
niet nodig".
De heer A. de Wit („schrijf maar
dat ik verkoopleider ben") weet al
les van de commerciële kanten van
Veronica. Hij is onder andere belast
met de programmering van de re
clame, maar ook weet hij alles van
luisterdichtheidscijfers. Op een groot
bord wijst hij aan, dat er elke vier
minuten een reclame de lucht in
gaat. Verschillende kleuren en vor
men knopjes geven de aard van het
produkt aan. „Dat moet een beetje
gevarieerd worden. Je kunt niet ach
ter elkaar reclames van zeeppoeders,
frisdranken en dergelijke uitzenden,
daaar moet ruimte tussen zitten. De
reclame op Veronica kost 15 gulden
per seconde met een minimum van
10 sec. Zaterdags en zondags is dat
18 gulden. Overigens zit Veronica
dit jaar al bijna geheel volgeboekt.
Er is onlangs beweerd, dat Hil
versum 3 de populariteit van Veroni
ca aan het overtreffen is. Dat is vol
gens de heer De Wit geenszins het
geval.
„Ik heb hier een rapport van het
Bureau voor de Statistiek uit Den
Haag. Dit rapport ontvangen Hil
versum en Luxenburg ook en het is
echt onpartijdig. Hieruit komen wij
zeer voordelig te voorschijn. Geluk
kig. Wel neemt de luisterdichtheid
van Hilversum 3 toe; dat kan ook
niet anders, want ze proberen ons
duidelijk te imiteren. Veronica is
van het begin af aan commercieel
geweest en heeft daarbij gemikt op
Cowboy Gerard de Vries (op de achtergrond) tijdens een studio-opname in het nieuwe gebouw
de grootste gemene deler. Hilversum
zit echter nog met de last van een
zogenaamde „culturele taak". In het
begin kregen ze geen poot aan de
grond; maar om een grotere luis
terdichtheid te krijgen proberen ze
zich gelijk aan ons te maken. De al
gehele opvatting is, dat men op die
manier probeert ons weg te werken.
Toch geloof ik niet dat dat lukt".
De Top 40 is een speciaal presen
teerblaadje van Veronica. Men be
steedt er dan ook een hoop geld en
zorg aan. Oom Bul: „Twee juffrou
wen zitten twee dagen dag en nacht,
het hele land door te bellen om ge
gevens te verzamelen. Dat gebeurt di
rect na de zaterdagverkoop. De tele
foonkosten zijn dan wel erg hoog,
maar dat kan me niet verdommen".
Jan van Veen, beh&lve disc-jockey
sinds zeven maanden ook program
maleider, is van mening, dat er vroe
ger wel eens geknoeid kon worden
met de Top 40.
„Nu is echter de grootste „steak
periode" achter de rug. We mogen
wel zeggen, dat we erg zuiver zitten
met de cijfers. Toch proberen de pla
tenmaatschappijen het nog wel eens
met zaken. Daarom hebben we nu
een syteem, waarbij we een kern van
grote zaken hebben, waar we niet
langs kunnen en daarnaast nog een
aantal zaken, die we bij verrassing
opbellen. De grammofoonplaten
maatschappijen hebben we een lijst
gevraagd van de 100 zaken, waaraan
zij het best verkopen, dit om de
maatschappijen ook tegemoet te ko
men. Dat is eerlijk".
(ADVERTENTIE)
„Hij houdt vae muziek. Dus?"
(ADVERTENTIE)
Hèt cadeau per brief:
Directeur „Oom Bul" Verwey ziet de toekomst optimistisch tegemoet.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Deskundigen uit de
hele wereld zijn het erover eens, dat
het over een jaar of tien mogelijk zat
zijn in de huiskamers rechtstreeks tv-
programma's op te vangen van rond
de aarde zwevende satellieten, zij het
dat hiervoor vrij kostbare installaties
nodig zullen zijn.
Deze wetenschap heeft een wezen
lijke rol gespeeld tijdens de vorige
maand in Washington gehouden In-
telsat-conferentie, waar men een de
finitieve regeling van het wereld
stelsel van communicatie-satellieten
wilde opstellen.
Die regeling is er niet gekomen.
Toch wil de Nederlandse delegatie de
conferentie niet als mislukt kenmer
ken, zo zei ons delegatievoorzitter mr.
A. F. K. Hartogh van het ministerie
van Buitenlandse Zaken. De Neder
landers waren er al bij voorbaat van
overtuigd, dat een nieuwe overeen
komst er niet meteen in zat. In feite
is men niet verder gekomen dan het
etaleren van de problemen, die spe
len. Thans gaat men „huiswerk" ver
richten ter voorbereiding van een
nieuwe conferentie, die in november
zal worden gehouden.
Intelsat is in 1964 op Amerikaans
initiatief opgericht. Het was een voor.
lopige overeenkomst van 18 landen
(waaronder Nederland) voor het tot
stand brengen van een wereld
systeem voor communicatie, via drie
zogenaamde stationaire satellieten.
De uitvoering van dit systeem komt
(ADVERTENTIE)
„Wat breng ik voor de
gastvrouw mee?"
dit jaar nog rond. Intussen zijn 68
landen bij Intelsat aangesloten. De
communicatie via de satellieten ver
loopt voortreffelijk: tót dusver zijn
er geen storingen opgetreden, terwijl
de kabels, die ook nu nog worden ge
bruikt voor verbindingen, het dik
wijls laten afweten.
Tijdens de conferentie wilde men
trachten een definitieve regeling te
treffen. Deze zou onder andere moe
ten inhouden, dat landen, die zich
aansluiten bij Intelsat, zich zouden
moeten onthouden van het lanceren
en gebruiken van een eigen wereld
wijd satellietensysteem voor inter
nationale communicatie. Het zou nog
wel mogelijk moeten zijn, eigen satel
lieten te gebruiken voor nationaal
verkeer. Van Europese (ook Neder
landse) zijde werd echter gesteld, dat
eigen satellieten voor een compact
gebied van een aantal kleine landen
gelijk gesteld zouden moeten wor
den met nationaal verkeer als die
landen te zamen net zo groot zijn als
elders een land. Zo zou er tegenover
nationale Amerikaanse satellieten
een Europees satellietensysteem moe
ten kunnen ontstaan. Een verbod
voor een afzonderlijk wereldwijd
systeem heeft concurrentievrees ten
opzichte van Intelsat als achtergrond.
Tevens speelt de angst mee, dat als
het in de toekomst mogelijk wordt
om rechtstreeks beelden van een sa
telliet te ontvangen, een land zijn
cultuur, zijn propaganda en zijn re
clame zou kunnen doen uitstromen
over andere gebieden.
In het verlengde van dit probleem
ligt, dat naar de opvatting van vele
landen Intelsat een andere structuur
moet krijgen. Thans is de situatie zo,
dat de Amerikaanse maatschappij
Comsat als eigenares van het systeem
invloed heeft op het beleid, maar te
vens als manager optreedt. Vele ian-ï
den, waaronder opnieuw Nederland,
menen, dat een deel van de funétieg
van Comsat geïnternationaliseerd'
moet worden. Amerika vreest, dat
dit de efficiency niet ten goede zal
komen.
In het financiële vlak ligt ook het
verzoek van de Europese industrie
om een groter aandeel in de leveran.
ties aan Intelsat.
Het zou een misverstand zijn te
veronderstellen, dat Intelsat in de
eerste plaats dient voor de overdracht
van tv-beelden. Slechts 1,2 pet. van
de capaciteit van de satellieten wordt
gebruikt voor televisie, de rest is no
dig voor telefonie en telegrafie. Ne
derland neemt voor nog geen procent
deel in het aandelenkapitaal van
Comsat. Ieder land krijgt namelijk
een aandeel in overeenstemming met
het gebruik, dat het van het systeem
maakt.
Investeren in Comsat is geen
slechte zaak, want het kapitaal
brengt thans circa 14 pet. rente op.
Via de satellieten is op dit moment
verbinding met dertig grondstations
mogelijk. Vijftig stations zijn in voor
bereiding. Daartoe behoort ook een
station in Noord-Nederland. Dat
komt er niet voor 1973, want dan pas
is voor ons land een eigen station
rendabel.
(ADVERTENTIE)
„Morgen is zij jarig.
Wat moet ik geven?"
18.50
19.00
19.07
20.00
20.20
20.45
FABELTJESKRANT
JOURNAAL
DE JONGE ONDERZOE
KERS II
JOURNAAL
ACHTER HET NIEUWS
TWEE EENAKTERS VAN
SLAWOMIR MROZEK: „Het
martelaarschap van Pjotr
O'Hey" en „In volle zee"
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING.
23.10
23.15
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
SCALA
DE FLINTSTONES
JOURNAAL
PSALM 150
HET EVANGELIE VOLGENS
MATTHEUS: Film van Pier
Paolo Pasolini
HET VERSLETEN KLEED III
(Over de pastoor en de crisis
in zijn ambt)
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING.
16.90-
13.30
18.55
19.00
19.35
19.50
19.52
19.57
20.00
20.25
16.55 DE LAATSTE RINO
CEROSSEN. Avonturenfilm
voor de jeugd
GUTEN TAG
ZANDMANNETJE
TIENERKLANKEN. Tegen
draads
POLITIEKE TRIBUNE
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
NIEUWS
DE FORSYTE SAGA
TV-feuilleton
Donderdag 3 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.00 De Kapel der Ko
ninklijke Marine. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.29 Modern
platteland 12.34 Toppers van toen
(gr). 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
13.30 't Muzikantenuur: I Klein Ra
diokoor met orgel: oude gewijde mu
ziek; II Stereo: Kamermuziek: mo
derne muziek. 14.30 't Is Historisch:
progr. over geschiedenis en archeo
logie. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.02 Van vier tot vijf, radio-
progr. in een Notedop. 17.00 Ama
teurs musiceren: Harmonie-orkest
Oranje-Nass.au uit Heerlen. 17.30
Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nws. 18.16 Radiojoumaail. 18.20
Uitzending van de Anti Revolutionai
re Partij. AVRO: 18.30 Stereo: licht
instrumentaal ensemble. 18.50 Ge
sproken brief. 18.55 Voor de kinde
ren. 19.00 Tout a toi: informatief
progr. uit Parijs. 19.30 Nws. IKOR:
19.35 Mens en bijbel, radiocatechese
19.40 Memo: nieuwe literatuur.
AVRO: 20.05 Stereo: Brabants orkest
en soliste: moderne en klassieke
muziek. 21.45 Stereo: Koorzang:
klassieke liederen. 22.00 Gonk!: sa
tirisch progr. 22.30 Nws. 22.38 Radio
journaal. 22.55 Venster op de heden
daagse muziek, muzikale lezing.
23.30 Stereo: Muziek voor midder
nacht: licht platenprogr. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Meditatie. 12.05 Los-
vast: gevarieerd progr. (12.15 Boek
bespreking; 12.26 Mededelingen t.b.
v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo:
Lichte grammofoonmuz. 14.30 Oude
en moderne kamermuziek. 15.00 Ge
reformeerde middagdienst. NRU:
15.30 Meer over minder: een progr.
met meer informatie over mensen
en dingen die minder op de voor
grond treden. (16.00 Nws.). NCRV:
17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Tijd
vrij voor muziek in vrije tijd: koor
zang en koperorkest: gewijde muz.
18.30 Nws en weerpraatje. 18.46 Ac
tualiteiten. 19.05 Spektrum: nieuws
uit de protestants-christelijke orga
nisaties. 19.20 Leger des Heilskwar-
tier (opn). 19.35 Johannes Passion,
Bach, door klein studentenkoor van
de Vrije Universiteit m.m.v. vocale
en instrumentale solisten 21.40 Ste
reo: Klassieke pianomuziek (gr),
21.50 Kerkorgelconcert: oude muz.
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.38 Parlementair dagoverzicht.
22.45 Onvoorzien!: de sluitpost van
de dag. 23.55-24.00 Nieuws.
21.15 FILM: HET EVANGELIE
VOLGENS MATTHEUS
23.15 NIEUWS.
17.40 NIEUWS
17.45 BABAR
18.00 SIGNE ALOUETTE. III.
18.30 LES HéRITIERS DU CHRIS-
TIANISME
18.55 REFLETS DU LIBÉRALISME
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN
19.30 ALLO POLICE
20.00 JOURNAAL
20.30 MINI-VISION DE LA CHAN
SON DU SIèCLE
20.35 MORT, OU EST TA VIC-
TOIRE?
22.35 SINFONIA DA REQUIEM,
B. BRITTEN
23.15 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
20.15 (GOYA (1). Tv-spel
21.50 DEUTSCHLAND VOR DER
WAHL (1). Zum Beispiel
Wahlkreis 65.
22.35 JOURNAAL
22.55 REPORTAGE VAN DE
KWARTFINALE VAN DE
DFB-CUP.
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.15
22.00
22.10
NIEUWS EN WEERBERICHT
SKAAT
DIE DREHSCHEIBE
FINKE CO.
BEFREIT. TV-spel
HEUTE
SING UND SWING (kleur)
Avond met internationale top-
sterren. Aansl.: NIEUWS.
DIE OST-WEST-RUNDE
NIEUWS EN WEERBERICHT
DER ZAUBERER GOTTES.
HILVERSUM UI 240 M EN FM
NRU: 12.00 Nws. 12.03 Felix
Meurders. KRO: 13.00 Nws. 13.03
Actualiteiten. 13.08 T.N.T.: licht pla-
tenprogr 14.00 Nws. 14.03 Pop-in.
15.00 Nws. 15.03 Holster: Pop- en
countrymuziek. 16.00 Nws. 16.03
lORRRrrrhitparade. 17.00 Nws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
jijofdraaiik: verzoekplatenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz.
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelin
gen, progr.-overzicht en SOS-berich-
ten voor de schippers). 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws, weer
bericht, dagklapper en beursberich
ten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 15.03
Oratorium. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Hand in hand met
Nederland. 17.00 Nws, weerbericht
en mededelingen. 17.15 Lichte gram
mofoonmuz 18.00 Nws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Katholiek - godsdienstige uit
zending. 19.00 Nws, weerbericht en
actualiteiten. 19.40 Lichte orkestmu
ziek. 19.45 Politieke uitzending. 19.55
Lichte orkestmuz. 20.00 Belgische
muz. 20.30 Hoorspel. 21.36 Casino-
muziek 22.00 Nws en berichten.
22.15 De Zeven Kunsten. 22.30 Jazz-
kroniek. 23.00 Nws. 23.10 Klassieke
muziek. 23.40-23.45 Nieuws.
Vrijdag 4 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek VPRO: 7.54 De
ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De
Groenteman). 8.50 Morgenwijding.
IKOR: 9.00 Morgengebed. NRU:
9.30 Grammofoonmuziek. 9.35 Water
standen. 9.40 Voor kleine bezetting:
moderne kamermuziek. AVRO: 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws).
11.30 Kerkorgelconcert: klassieke en
moderne muziek. 11.55 Beursberich
ten.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke mu
ziek (gr.) (7.30 Nieuws; 7.32 Actuali
teiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws)
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.40 Schoolradio 10.00 Aubade: klas
sieke en moderne orkestwerken (ste
reo) 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zie
ken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM IH 240 M EN FM.
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Klink
klaar, zonder nonsens. (10.00 Nieuws
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Micro-no
tities.
sex"kracht. Dé ontdek-
I flani Joegoslavische stadje Kla-
I uit ïf^'kfachtige water komt
I in kort(,ntw?e berBstr°om en er is
«Moïfan a6 het water in fles"
den- Er h „ét t vraag niet kijhou-
I konten fL Senoeg water maar ze
WfcnlS kort- Bij de bron
stiekom Ün?e mannen de wacht
Er ziin ru nkers te weren.
>lalfinm HrS en, machines ge
ren. En Rn„a Produktie op te voe-
toeristen verwacbt een stroom
?e®odemiwrseeft zbn enige hotel
mgezet. Een ni e" f1 nog 35 bedden
„cn ral snoes o hotel met 30 bed"
e directeur ?eoPend worden en
v%boekt is von w het al bij"a
®'MienW et selzoen.
ee° derde hntoi met de bouw van
win T 100 bedden be"
fne' Wordt uit ,rvaren hotelperso-
i^da ngev(.p,.,i e!"e delen va" bet
!aS?n ïerjoflük hat de verwachte
klaar gemaakt om uitgevoerd te wor
den naar West-Duitsland, Israël,
Amerika en Frankrijk. De doktoren
hebben verklaard dat het water the
rapeutische waarde heeft voor man
nen en de seksuele potentie bevor
dert.
De autoriteiten zeggen de zij dit
jaar meer dan een miljoen dollar
winst verwachten en dat het meren
deel van het geld gebruikt zal wor
den om de faciliteiten uit te breiden
en toeristen te lokken.
Het water wordt verkocht voor
f 1,65 per liter
van de „Ecole de musique Vincent
d'Indy" weigeren elke inlichting
over de activiteiten van de prinses
en zij zorgen ervoor dat zij niet be
naderd wordt door journalisten.
Er verslaggever van het week
blad „Le Patrie" uit Montreal lukte
het echter toch de school binnen te
dringen, voorgevend dat hij zang-
leerling was.
Hij vertelde later, dat de prinses
in de klas Frans of Engels spreekt.
Haar nieuwe vrienden zeggen, dat
zij „gevoelig, menselijk en moedig"
is. De prinses schijnt over een uit
muntende mezzo-sopraan te beschik
ken. Zij wordt door haar medestu
denten als Christina aangesproken
en eet met hen in het cafetaria van
de school. Ze heeft een gewone, een
voudige kamer, die niet verschilt van
die van de andere inwonende leer
lingen.
Aan de muren hangen schilderijen
van Picasso en Buffet uit haar eigen
verzameling.
DE ene prinses is de andere niet.
Maar dat wist u waarschijnlijk al. Er
zijn prinsessen, die met man en
kroost regelmatig voor- en andere
krantepagma's halen. Er zijn an
deren waar we nauwelijks iets over
horen.
Prinses Christina bijvoorbeeld, die
in oktober vorig jaar zanglessen be
gon te nemen in de Canadese stad
Montreal De prinses wordt, zo meldt
het persbureau Associated Press,
zorgvuldig beschermd. De leraren
BINNENKORT zal in de kerken niet
langer het „ja"-woord klinken van
mensen, die in de echt verbonden
worden. Met ingang van 1 juli wordt
het huwelijksritueel verandert.
De katholieke kerk keert terug tot
de huwelijksluiting zoals die voor het
concilie van Trente in de 16e eeuw
gebruikelijk was. Het besluit legt ook
soepeler nonnen aan voor de huwe
lijksviering tusen katholieken en
niet-gedoopten.
Bedoeling van de terugkeer naar
het oude ritueel is duidelijk te ma
ken dat niet de priester het huwe
lijkssacrament toedient, maar dat de
huwenden dit zelf doen.
Het jawoord is nu vervangen door:
„Ik neem je tot wettelijke
echtgeno(o)t(e). Ik beloof je mijn
trouw in voor- en tegenspoed en zal
je alle dagen van mijn leven bemin
nen en eerbiedigen".
THIJS van der Molen, Bredaas zan
ger, heeft de in het verleden door
hem druk bewandelde paden van het
feestelijke liederengenre verlaten.
Deze week is van hem een nieuwe
single uitgekomen, waarin hij het op
een andere toer gooit met zijn „Flap-
step tango" tekst en muziek van
hemzelf en John Krispijn. Een aar
dige plaat, waarmee hij hoopt de
doorbraak in de platenwereld die
zich inzette met de carnavalstopper
„Drinke totteme zinke", waarvan
ruim 40.000 exemplaren verkocht zijn
voort te zetten.
Thijs v. d. Molen: „Om nou hele
maal het stempel te krijgen van de
feestzanger vind ik niet nodig. Met
dit nieuwe nummer bereik ik groter
publiek. Het is ook geen specifiek
romantisch nummer, meer een persi
flage. Als het bij het publiek aan
slaat ga ik ermee door. Maar ik blijf
ook feestnummers zingen".
Zijn keus voor de verandering is
gevallen op een tango, omdat hij dit
ritme „het meest expressieve" vindt.
step tango" zorgen o.m. accordeonist
Koen van Orsouw, slaggitarist Ed
dy Esser, drummer Chris Dekker en
trombonist Hans de Ruyter. Geen
kleine jongens in de muziekwereld.
Thema van het plaatje: De treuri
ge geschiedenis van de playboy, die
met al het geld van pa, niet in staat
is de vrouw te krijgen, die hij heb
ben wil en aan het slot zwaaiend
met een (lege) wijnfles voor de
(lege) lits jumeaux achterblijft.
Thijs hoopt ondertussen, dat dit
plaatje hem naast grotere bekendheid
ook de vele papiertjes zal opleveren,
die hij nu op de hoes alleen voor de
foto even mag vasthouden.
„Playboy" Thijs v. d. Molen
Tot dezelfde gedachte waren voor
hem vertelt hij ook Toon Her
mans en Wim Sonneveld al gekomen,
zoals blijkt uit hun repertoire.
„Bij Bovema zijn ze zeer enthou-
GlSteren hebben we u in deze ru
briek al op de hoogte gesteld van en
kele 1-aprilgrapjes. We waren van
plan het daarbij te laten, maar wil
len u toch niet het wedervaren ont
houden van de dierentuin in Bronx,
een deel van New York.
Die dierentuin wordt algemeen er
kend als dè barometer voor de april
moppen.
Dinsdag werden er 2676 telefoon
tjes ontvangen: 473 voor mijnheer de
leeuw, 354 voor mijnheer de vos, 202
voor mijnheer beer en 171 voor mijn
heer de wolf.
siast" aldus de zanger. Er zijn al
plannen om de plaat ook in België
en in Duitsland op de markt te bren
gen.
Voor de begeleiding van „Flap-
RedactieJosé Toirkens
T