„Kerkelijk" huwelijk aanloop tot christen van morgen Nucleaire wapens aanvaardbaar DE RELIGIES VAN DE WERELD aanzoek van hervormde moderamen aan gereformeerde kerken Geen cent meer voor de kerk, tot moderne kapelaan mag blijven... RAPPORT VOOR GEREFORMEERDE SYNODE GEEFT GEEN ANTWOORD DE WEG NIET „ACHTTIEN" Canadese bisschop: „Nederlanders volk van ?en 11 DE STEM VAN DONDERDAG 3 APRIL 1969 35 (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM - BREDA Een klein berichtje in deze krant een week of wat geleden: een Amsterdamse hervormde predikant had de wens te kennen gegeven om als lid van de gereformeerde kerken en van de katholieke (r.-k.) kerk te worden aanvaard, en om bovendien in die kerken het evangelie te mogen verkondigen en de sacramenten te mogen bedienen. Deze hervormde predikant hij heet ds. D, Groeneboer wil dus ook nog en tegelijk priester in de katholieke kerk en dominee bij de gereformeerden worden. Hij heeft hiertoe ook officiële verzoeken gericht bij deze kerken. Een onmogelijk en een dwaas verzoek? In de huidige constellatie zou men het zo kunnen noemen. Ds. Groeneboer zal dit zeif ook niet ontkennen. Maar al bij ai een initiatief, dat aan het denken zet en dat zelfs al iets op gang heeft gebracht. (ADVERTENTIE) het hoogtijd voor een huwelijk. Maar zij staan niet alleen en de aarzeling, in de verschillende kerken, is nog groot. Maar alles bijeen zijn er tekenen dat, sneller dan we misschien tot voor kort hadden gedacht, uit een derge lijk huwelijk geboren zal worden: de, Nederlandse christen van morgen. (Van een onzer redacteuren) UTRECHT Met het oog op de generale synode van de gereformeer de kerken, die in de loop van dit jaar zal worden gehouden en volgende maand wordt geopend, heeft een stu- diedeputaatschap een rapport uitge bracht over het vraagstuk van de oorlog. Het rapport, dat aan de sy node zal worden aangeboden, is dezer dagen gepubliceerd. Op een van de kernvragen, n.I. of nucleaire bewa pening aanvaardbaar is voor chris tenen, is het deputaatschap echter het antwoord schuldig gebleven. Althans een eensluidend antwoordde menin gen vallen in vier groepen uiteen. Het rapport vermeldt wel een eens. luidende kritiek op de politieke ver houdingen in de wereld, waarmee het probleem oorlog-en-vrede nauw samenhangt. Het deputaatschap stelt o.m. „dat de huidige internationale structuur (oost-west; noord-zuid), be paald door het streven naar zelfhand having en zelfontplooiing, ten koste van anderen, niet in overeenstem ming is met wat het evangelie aan volken en mensen voorhoudt." In het rapport wordt dan gepleit voor doorbreking van deze structu ren en de opbouw van een wereld orde, gebaseerd op beheersing van macht en niet op machtsstrijd. „In dit verband menen wij", aldus het deputaatschap, „dat de kerk in het algemeen en bij voorkomende gele genheden moet getuigen tegen ver schijnselen die de vrede in gevaar brengen (machtsstreven nationalis me, racisme, onkritische gezindheid jegens historisch gegroeide structu ren)" v Van de vier groepen met eigen me ning over al of niet nucleair bewape nen, zijn de twee uitersten vermel denswaard. De eerste groep verklaar de zich tegen elke vorm van geweld, de laatste groep wilde zelfs het ge bruik van nucleair geweld niet ge heel uitsluiten. Men zou ertoe ge dwongen kunnen worden, aldus die groep, „wanneer satanische machten zich ongebreideld op aarde zouden dreigen te manifesteren". Momenteel is hiervan echter, meent deze groep, geen sprake. Verder spreekt het deputaatschap zich nogal uitdrukkelijk uit tegen de nog niet lang geleden in de gerefor meerde kerken vrij algemeen afwij zende houding tegenover het pacifis me. In dit verband beveelt het depu taatschap de synode o.m. aan „erop toe te zien dat kerkeraden gewetens bezwaarden in hun opvattingen res pecteren en als volwaardige gemeen teleden blijven behandelen". Bijna Pasen. Het is Voorjaar! Feestelijke bloemen overal. In kleurige bossen. Nu volop te koop. Neem zo'n feestelijk Paasboeket mee! Dat brengt sfeer in huis. Juist met Pasenl 607 ST. GILLIS-DENDERMONDE (KNP) Uit protest tegen de overplaatsing van hun kapelaan hebben 6000 men sen een demonstratieve optocht ge houden door St. Gillis-Dendermonde, gewapend met zwarte vlaggen, en spandoeken waarop tegen overplaat sing, van kapelaan Verhaegen werd geprotesteerd. Besloten is dat voorlopig geen cent meer voor de kérk zal worden gege ven, totdat de overplaatsing van de moderne priester is opgeheven. Een actiecomité heeft de gelovigen ge vraagd zwarte vlaggen uit te han gen, Het zangkoor moet niet meer zingen en gelovigen moeten de pries ter niet meer antwoorden. Het volk is van mening, dat de medezeggen schap van de leek in België „een dode letter" is, aldus het comité. Reacties van het katholiek episco paat en de synode van de gerefor meerde kerken heeft de predikant, voorzover bekend op zijn verzoeken nog «iet gehad. Maar toch is binnen zijn eigen kerk niemand minder dan dominee F. H. Landsman, secreta risgeneraal van de hervormde kerk, door de zaak-Groeneboer (geïnspi reerd tot een formeel „huwelijksaan zoek" aan het adres van de gerefor meerde kerken. v (De gereformeerde kerken-..zijn-na de hervormde kerk het grootste pro testantse kerkgenootschap in Neder land. Men moet zich door het meer voud „kerken" niet in de war laten brengen; het gaat toch slechts om één kerkgenootschap, waarvan de afzon derlijke plaatselijke gemeenten als plaatselijke „kerken" borden aange- merkt). Tegen dominee GrioéAibdéfl* biM lidïrtaatschap en herderschap staat ds. L'andsman afwijzend. Dit is de weg met! Voorlopig alleen nog maar denkend aan de verhouding tussen Heijvormd eiï- Gereformeerd? - acht hij een „dubbel lidmaatschap" geen opheffing van een zondige ge scheidenheid, maar eerder een be vestiging en consolidatie daarvan. Hij wil zo heeft hij in.„.Hervormd. Ne-.„. derland" geschreven verder gaan: „Hereniging. Liever vandaag dan morgen. Verder samen optrekken in een verenigde kerk. Opheffing van Afscheiding en Doleantie. Weder- keer!" Aldus de secretaris-generaal, die dus niets liever zou willen dan het Aischeidingsjaar 1834 en het Dolean tiejaar 1886 uit de vaderlandse kerk- geschiedenis te schrappen (in die ja-" ren hebben grote groepen zich van de „grote kerk" losgemaakt). Ds. Landsman sprak niet alleen voor zichzelf, maar ook namens-het- ffloderamen (bestuur) van de her vormde kerk. Dit moderamen heeft dezer dagen aan de synode van de gereformeerde kerken een „brief ge-, schreven om er op te wijzen, dat naar liet inzicht van het hervormd mode- hmen in elk geval de avondmaalsge- Beenschap („intercommunie") tus sen de Ned. hervormde kerk en de gereformeerde kerken en de weder zijdse ambtelijke dienst geen langer uitstel gedogen. De- hervormde kerk staat eenzelfde regeling voor als met de Lutherse kerk tot stand kwam: volledige avondmaalsgemeenschap; schap; -; 7 wcilerziidse erkenning van elkan ders ambten; mogelijkheid van wederzijdse be roeping en bijstand in het pastoraat. we h°Pen"> schrijft ds. brirfTan naar aaldeiding van die dat a m°dsramen aan synode, deliib u geretormeerde kerk nu ein de» si v<??rbeh°ud laat varen en van hoe e staP in de richting toike ooV? g herstel van da ker J gemeenschap doet:" - ----- - °P daS^wal66- ",eemt bÜ de draad deze Uetl j1nder«jd de „achttien" dat war Vallen' De .Achttien» - geen gereform en ^herv01'mde en ne" 1962 do f f1?6 Predikanten, die mal o°0tdhebben gegeven tot 1'rechtspTo demonstratie in de ?°or duizendleurshalle*. die üelijk zo vooih ?ezochte en aanvan- w«d op heremo?°Vende biieenkomst 'digedrongen Van beide kerken tealfS»Cb^ conSres is toen als ?agen is, dat HtiT "Wat"wii God ken wij leid on met onze ker" ?,eeuschaD f3* een nieuwe ge- Cén h«p èn^ón rfLin één getoof, pmeenschan een nieuwe leden, nu wijlen ds. Pop en even scheen het te lichten! Maar het initiatief der „achttien" is vastgelopen in het stugge zand der werkelijkheid. Wat al bezwaren, uit gesproken en niet uitgesproken! Van gereformeerde kant: we halen op die manier ook die vrijzinnigen onder de hervormden bij ons binnen! Van her vormde kant: eenheid betekent dat we voortaan ook met die behouden den onderi'de gereformeerden zullen .moeten optrekken die tegen alles en nog wat zijn tegen aansluiting bij de Wereldraad van Kerken, tegen al te vrijmoedige bijbelkritiek, tegen tv zélfs! Zal wat toen is vastgelopen („laten, we niet overhaasten, laten we vooral aande - verontruste achterban den ken") nu toch,nog vlot komen? En zal het hervormde huwelijksaan zoek" zowaar anno 1969 worden aan genomen? De tijd zal het leren! Wie echter van-,-hervormde- kamt. tact met de verwante gereformeerden mogen beperken en omgekeerd. Dat heeft blijkens zijn artikel in „Her vormd Nederland" ook ds. Landsman gevoelc!" Maar wat „Rome" betreft blijft hij 1 heel wat gereserveerder. De Refor matie, schrijft hij, is niet achterhaald, al is er volgens hem, gelet op het Va ticaans Concilie, de interpretatie.- van het evangelie en de visie op de kerk van individuele r.-k. gelovigen en theologen wel een grote kloof geko men tussen de officiële kerk en de .belijdendg.kerk.JMaargoed, daarover zal de hervormde synode zièh in de loop van dit jaar nog „beraden". Er zijn er echter velen, in de ver schillende kerken, die de vrijage min der problematisch zién. Dat zijn on- der meer de-velen die hoopvol de-in- lerkerikelijke experimenten bij de eucharistievieringen in de Utrechtse studentenparochie gadeslaan (of: hebben gadegeslagen). Onder die ve- len-bevinden .zich niet zo. zeer -de leb ders van de betrokken kerken, maar wel ambtsdragers, priesters, dominees en predikanten. Volgens hen wordt .99 ?euieenschap die m\Se' een nieuwe ï,et wederik ®ldd£n in ons volk 'Thts met het I Chrfstus niet Wdaad S P^dikt, maar sPrak daar te voor te leven". toen, zeven jaar ge- TORONTO (KNP) „Wij katho lieken van Canada en Noord-Ame- rika zullen binnenkort met dezelfde problemen te 'maken krijgen als de Nederlandse katholieken. Maar dat is een volk. van theologen en misschien op godsdienstig gebied wel het best geïnformeerde van de hele wereld. Veel gewone Amerikaanse gelovigen, maar ook priesters en zelfs bisschop pen zijn daarentegen theologisch an alfabeten". Aldus de bisschop van Victoria in Canada met de Nederlands klinkende naam De Roo in antwoord op vragen wat hij van de vele theologische me ningen van het ogenblik, denkt De bisschop zei dat de Noordamè- fikaanse katholieken op theologisch gebied heel wat op te halen hebben, willen zij een beetje bij blijven bij de ontwikkelingen. Hij hield zijn toehoorders voor dat zij dat eerst eens moeten bedenken, voordat zij de Nederlandse katholie ken veroordelen en dan nog vaak op grond van eenzijdige berichtgeving. „Geloof al die berichten over de re belse Hollanders niet", aldus mgr. De Roo. „De Nederlanders zijn van nature nooit radicaal geweest. Maar zij zijn goed op de hoogte". 'IN NEW ORLEANS'heeft een'con ventie van katholieke priesters zich krachtig uitgesproken voor een rege ling waarbij priesters die willen hu wen, dit kunnen doen zonder in on genade te vallen. De conventie wenst dat de kerk overweegt zowel gehuw de als ongehuwde priesters toe te staan. liariËfer U.»j i-jf 3000 MEUBELCOLLECTIES VAN REEUWIJK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11