Boeing 747een grandioos toestel MIMI Lenig Comfortabel timmerlieden metselaar opperlieden gefascineerd mogelijkheden mensenmassa Gemeente Axel Strijd in noorden Samenwerking Stork-Siemens CAO CHEMISCHE INDUSTRIE van Zuid-Vietnam Gedeelde 1 e prijs voor Lenny Kuhr Sociale leidraad na opsplitsing W.-F.-Bronswerk Firma K. Fraanie Zn. De Efteling met pasen open Gouden en zilveren N V V - j ubilarissen Wilde achtervolging Kritiek dioc. past. raad op werk van PINK Nieuwe bestuursvorm in bisdom Den Bosch geaccepteerd Jaarvergadering vat coöperatie „Centrum" Provinciaal bestuur van Antwerpen naar Zeeland Bewaking zeedijken verbeterd Gemeente Hulst Supermarkt G. v. Voor^ NETTE WINKELMEISJES Oeververdedia Willem- Annapolder 4 DE STEM VAN MAANDAG 31 MAART 1969 an een onzer verslaggevers) SCHIPHOL HELRHUGOWAARD Begin volgend jaar krijgt de KLM de beschikking over de eerste van de drie door baar bestelde luchtreuzen, die «le Amerikaanse Boeing-fabrie- ken onder de naam Boeing 747 op de markt brengen. Het enorme vliegtuig, dal lussen de 350 en 400 mensen kan ver voeren en dat inclusief reserve-onderdelen ecu investering van rond de bonderd miljoen vergt, is na een voorbereidingstijd van zeer vele jaren tbans zover gereed dat de produktie over enkele maanden op gang kan komen. Reeds nu echter wordt er al wild en enthousiast gereageerd op de merites van deze grootste jetliner aller tijden. Testpiloot Jack Waddell drukte zich na de eerste proefvlucht op 9 februari aldus uit: „Gere- neerd vanuit bel standpunt van passagier en piloot, is het een grandioos vliegtuig. Voor de KLM betekent de komst van de Boeing 747 dat! nieuwe studies gemaakt moeten worden over het toch al gecom pliceerde vraagstuk van de klan ten-service. Hoe verlenen we de passagiers in de Boeing tenminste die service die zij in onze andere, kleinere toestellen gewend zijn? Dat is de vraag waarvoor met name het stafbureau van de vliegdienst zich in deze spannen de dagen voor de verschijning van de Boeing 747 op Schiphol ziet geplaatst. Immers, de van alle gemakken voorziene jetliner, zelfs twee keer zo groot als de super DC 8. vereist een misschien niet geheel nieuwe, maar dan toch zeker een andere aanpak, speciaal waar het gaat om het comfort dat aan de passagiers wordt geboden. In het nog steeds groeiende Heer- hugowaard, waar ondertussen „vo gels" van vrijwel alle pluimages zijn neergestreken, is één van de leden van het stafbureau woonachtig: Ro bert Busé, 33 jaar. Als purser vliegt hij op vrijwel alle KLM-lijnen, maar daarnaast heeft hij in zijr. nevenfunc tie als medewerker van het stafbu reau van de vliegdienst de taak zich met alles te bemoeien wat te ma ken heeft met de cabine van de vliegtuigen, tn deze „Boeing-tijd" houdt hij zich met name bezig met het normstellen van opleidingen voor het cabinepersoneel dat de Boeing zal gaan bemannen. Of om het met zijn eigen woorden te zeggen: „Wat je die mensen moet leren, is de es sentie van de dienstverlening Dat komt neer op een zo volmaakt en verantwoord mogelijk gastheerschap. Je moet je daarbij onderscheiden van de concurrentie". Robert Busé, voor zijn leeftijd lich telijk gezet, keurig in het pak en met een duidelijke, niet al te snelle verteltrant, is juist teruggekeerd van een bezoek aan de Boeing-fabrieken in Seattle, waar de 747 op stapel staat. „Ik ben door dat toestel wer kelijk gefascineerd. Het cabineperso neel krijgt in de Boeing 747 een bijna ideale werksfeer. We zullen onge twijfeld nog vele problemen moeten overwinnen, maar ik ben er van overtuigd dat dat zal gebeuren en dat we met de Boeing 747 onze naam en faam verder kunnen uitbouwen. Vooral in een jaar waarin de KLM vijftig jaar oud wordt, is het enorm dat je met zoiets spectaculairs kan komen, met zoiets „jongs" ook. Je realiseert je daardoor des te meer dat de luchtvaart eigenlijk nog maar in de kinderschoenen staat. De ont wikkeling is nog lang niet geëin digd". De Heerhugowaarder zegt tijdens zijn Amerikaanse trip - gemaakt sa men met een collega - enorm veel ideeën te hebben opgedaan. „In de fabriek in Renton. dat is dicht bii Seattle, staan een aantal mock-ups. dat wil zeggen houten en metalen „voorbeelden". Wat mij in dit toch ook technisch grootse vliegtuig is op gevallen, is dat men grote aandacht heeft besteed aan het interieur en het passagierscomfort. In de mock- ups waren allerlei mogelijkheden voor interieurs aangegeven. En wat bijzonder frappant was. de ontvangst die wij bereid kregen was geweldig, ondanks dat wij geen grote jongens waren die met checkbooks konden zwaaien De KLM heeft de toestellen al besteld, zodat ze zakelijk eigenliik weinig belang meer hadden in onze komst. Maar het bleek dat ze enorm veel waarde hechten aan mensen die :n de praktijk dagelijks met de pro blemen te maken hebben. Onze op merkingen over het interieur, de ser vice aan de passagiers enz. werden zeer ernstig genomen. Men was ge woon van mening dat men daar zijn oordeel mee zou kunnen doen". De Boeing 747. bijna tachtig meter lang, een gewicht van 350 ton en een vliegbereik van bijna tienduizend ki lometer. biedt voor de passagiers vele mogelijkheden. Busé: „Op de tweede dag zijn we zonder begeleiders ge woon in de cabine gaan zitten. Ik ben me gaan voorstellen hoe het in werkelijkheid, als dat ding eenmaal vliegt, zou zijn met al die mensen aan boord. De problemen die er aan verbonden zijn, heb ik onderkend, maar ik geloof dat we die kunnen overwinnen. Nu ik het allemaal met eigen ogen heb gezien, is het voor mij veel gemakkelijker om bij de oplei ding van de nieuwe mensen de ken nis over te dragen." Wat voor nieuwe dingen gaat de KLM in de Boeing invoeren? Met zo veel mensen zal de service-verlening toch moeilijk worden?! Robert Busé gelooft dat niet „Al is het een bak, beest, het is toch minder massaal dan we ons hadden voorgesteld. Het vraagt natuurlijk voorzieningen. Het cabinepersoneel zal moeten worden verdubbeld, dat wi] zeggen dat wan neer er nu in een DC 8 zeven men sen beschikbaar zijn, in de Boeing straks ongeveer vijftien personeels leden zullen zijn. Het aantal passa giers is immers ook verdubbeld. We moeten voorkomen dat zij als een „schicht" langs de zitplaatsen schie ten. Daarom is mijn idee om een func tionaris in een bepaald deel van het toestel te stationeren, zodat de pas sagiers niet steeds met verschillende mensen in aanraking komen. Je moet rust scheppen in de cabine. Ik kan me voorstellen dat een passa gier het niet prettig vindt als hij vijftien keer moet antwoorden op de vraag of hij nu wel of geen suiker en melk in zijn koffie wil hebben. Dat is een simpel voorbeeld, maar het illustreert wat ik bedoel. Als er een man of vrouw in een bepaald deel van het toestel wordt gestatio neerd, gebeurt dat niet. Bovendien schept dat de mogelijkheid tot con tact". Busé bestrijdt de mening dat de lengte en breedte van het toestel de indruk wekken dat er een mensen massa opeengepakt zit. „Omdat de cabine is verdeeld in secties is dat zeker niet het. geval. Er zijn in ver gelijking met de huidige toestellen bovendien veel meer mogelijkheden voor ontspanning. De mensen kun nen bijvoorbeeld naar een film kij ken, hebben in de leuning van him stoel een ingebouwd knoppensysteem waarmee ze keus hebben in verschil lende zenders die stereo-muziek brengen enz. enz.". Er zullen om de Boeing op de in tercontinentale lijnen met, personeel te bezetten, nieuwe mensen aangeno men moeten worden. Op het ogen blik wordt daartoe door de KLM reeds met succes een advertentie campagne gevoerd. „We denken bij voorbeeld aan studenten De SAS doet dat ook al. 's Zomers verdie nen ze met dit werk, doen ze boven dien veel mensenkennis op en 's win ters zetten ze hun studie voort. Voor ons hebben ze de aantrekkelijkheid dat ze in de winter niet aan het werk gehouden hoeven te worden. Dit doorkijkje in het vliegtuig toont welk een oppervlakte het interieur heeft. Door middel van wanden is de zogenaamde economy-klasse in drie gedeelten gesplitst. Op een rij zitten acht mensen. In totaal kan het vliegtuig bijna 400 oassagiers vervoeren. De burgemeester van Axel maakt bekend, dat de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 24 maart 1969 heeft bepaald, dat de vast stelling van een bestemmingsplan wordt voor bereid voor het op de bij dit besluit behorende tekening aangegeven gebied, dat voornamelijk wordt begrensd door de spoorlijn, de Singelweg en de Stationsstraat. Voormeld raadsbesluit ligt voor eenieder op de gemeentesecretarie ter inzage. Axel, 31 maart 1969 De burgemeester voornoemd, M. H. van Dijke In de cabine-mock-up van de Boeing 747 worden door de fa briek allerlei mogelijkheden be studeerd om de passagiers aangenaam te ontvangen. Het woord cabine heeft hier overi gens een veel te enge beteke nis, want de ruimte die be schikbaar is aan zitplaatsen en andere accommodatie beslaat een oppervlakte van enkele honderden vierkante meters. Eén van de nieuwe snufjes in het toestel zijn de projectie schermen waarop films ver toond kunnen worden. Ze staan in het voorste gedeelte van de eerste klasse en bij de wanden van de toilet- en keukensecties in de zogenaamde economy- klasse. Het toestel heeft tevens aan de zijwanden een batterij t.v.- toestel hangen, ongeveer tien in elke „afdeling". Video tapes, rechtstreekse uitzendingen of beelden via een gesloten cir cuit behoren tot de mogelijk heden voor het programma! In de leuning van de stoelen bevindt zich daarenboven een kanalenkiezer voor een eigen radio. Via een soort koptele- foontje kan men luisteren naar diverse soorten in stereo op genomen muziek. nieuwe fabriek laten bouwen. Kosten We hebben dan namelijk minder mensen nodig". Terug naar de Boeing, terug naar Robert Busé in Seattle. Hij zegt: „Het maakt allemaal een enorme in druk op je. Voor de produktie van dit toestel heeft Boeing een geheel Hij is zo groot als ee,n voetbalveld. Een ander voorbeeld. Klinknagels die vroeger met de hand in het me taal werden geslagen, gaan er hier via een computer in. Om te voorko nden dat de honderdste klap die de man zou geven minder hard is dan de eerste. Het verplaatsen van de rompdelen in de fabriek gaat ook via een computer. Alles is berekend en uitgestippeld". Zegt vervolgens dat 25 procent van (Van onze redactie buitenland) SAIGON De Vietcong en Noord- vietnamese troepen zijn in het week einde erg actief geweest. Saigon werd met enkele raketten beschoten, Viet- cong-soldaten pleegden een aanval op een postkantoor in Saigon en de Ame rikanen verloren er twee helikopters. Ruim 15.000 Amerikaanse mariniers, infanteristen en parachutisten zijn verder betrokken bij vijf grote ope raties in het noorden van Zuid-Viet- nam, die ten doel hebben te voorko men dat Noordvietnamese troepen de belangrijkste steden Danang en Hoeé afsnijden. Volgens een Amerikaanse statistiek, die is opgesteld aan het einde van de eerste fase van de zg. versnelde pacificatie, beheerst de Vietkong min HENGELO (ANP) Stork n.v. in Hengelo en de Westduitse machine fabriek Siemens A.G. zijn een langja rige samenwerking aangegaan voor het ontwerpen en vervaardigen van stoomturbines voor generatoren in electriciteitscentrales. Doel van de samenwerking is erva ring en produktiecapaciteit weder zijds te benutten, aldus een medede ling van Siemens. en enccmfshrcmfws in het dakrerd AXEL (ANP) Tijdens een ver gadering van de werknemers in de Zeeuwsch Vlaamse Kanaalzone heb ben de drie vakcentrales de resulta ten medegedeeld van de onderhande lingen over de nieuwe, per 1 april a.s. ingaande e.a.o. voor de chemische in dustrie; (2700 werknemers). De organisaties hebben een loons verhoging van 7 a 8 procent gekregen. De basisvakantie van 15 dagen wordt verhoogd met een dag. GIOVANNI MUSANTE, de 50-ja- rige prelaat in Rome die op zijn ver zoek werd ontheven van zijn pries terlijke functies, is zaterdag in het huwelijk getreden met de 38-jarige Giovanni Carlevaro. de bevolking van Seattle bij de Boeing direct betrokken is, de ande re 75 procent indirect Over de 747 (snelheid 625 mijl per uur) die hij nu in de zoge naamde mock-ups in „werkelijk heid" heeft gezien, is hij wild en enthousiast. „Door zijn enorme comfort zal hij bij het publiek enorm populair worden, daar twijfel ik niet aan." of meer permanent ruim de helft van de Mekongdelta en iets meer dan een derde van het aantal bewoners in dit gebied. MADRID (AFP) De Nederland se afgevaardigde naar het Eurovisie songfestival in Madrid, de Eindho- vense zangeres Lenny Kuhr, heeft zaterdagavond voor haar vertolking van„de Troubadour" een gedeelde eerste prijs gekregen. Zij kreeg achttien stemmen, evenals de Spaanse zangeres Salome, de Brit se Ldiu en de Franse Frida Boccara. Er namen zestien landen aan de wed strijd deel. De winnende liedjes waren naast „de Troubadour", „Vivo Cantando" (Soanie), „Un jour, un enfant" (Frankrijk) en „Boom bang-a-bang" EngelandDit veertiende Eurovisie songfestival werd gevolgd door naar schatting 250 miljoen kijkers in West en Oost-Europa. DEN HAAG (ANP) De raden van bestuur van Rijn-Schelde en van or ganisatie in de metaalindustrie heb ben overeenstemming bereikt over een leidraad voor het beleid om de sociale gevolgen van de opsplitsing Winton-Feijenoord-Bronswerk op te vangen. „Uitgangspunt is dat bij het weg vallen van een arbeidsplaats aller eerst zal worden nagegaan welke al ternatieve plaatsingsmogelijkheden er zijn binnen de eigen onderneming, resp. binnen het eigen concern. Zo dit laatste niet mogelijk is, ook binnen het andere concern. Indien binnen een van de concerns geen overplaatsing mogelijk blijkt, of de overplaatsing door de werknemer op redelijk gron den wordt geweigerd, dan treedt een afvloeiingsregeling in werking", al dus een communique. Aannemingsbedrijf Lewedorp vraagt: Aanmelden: Scheldestraat 2, Lewedorp, tel. 01196 - 365. Robert Busé vertelt over zijn er varingen in de Boeingfabrieken te Seatle. 225 miljoen dollar.... Alles is er even groots. Neem de uitgang waardoor de twintig meter hoge toestellen naar buiten moeten worden gerold. De kolossale Boeing 747 tijdens de start van 'zijn proefvlucht op 9 februari jl. DEN BOSCH De diocesane pas torale raad van het bisdom Den Bosch heeft een nieuwe bestuurlijke organi satie van het pastorale werk in het bisdom geaccepteerd als een over gangsfase naar een nieuwe vorm van geloofsbeleven. Maar bisschop Bluys- sen heeft wel al zijn overredings kracht moeten gebruiken om de raad mee te krijgen voor het plan, waar voor de staf van het bisdom zelf al gekozen had: de aanstelling van 3 nieuwe vicarissen, die speciaal belast zouden zijn met delen van het bisdom maar samen met de bisschop en de huidige vicarissen het bisdommelijk beleid bepalen. Dit plan vonid de staf zelf beter, dan Rome om verdeling van het bis dom in twee of drie bisdommen te vragen, beter ook dan het plan de de kens meer bevoegdheden te geven en hun deskundigheid op de voorgrond te plaatsen. Ér was tegen het tenslotte toch aanvaarde plan veel oppositie, die vooral voortkwam uit het feit. dat de pastorale raad te veel versmelting in de nota constateerde van pastorale en bestuurlijke problemen. De raad was verder vol kritiek op het herhaald te laat ontvangen van de rapporten van het pastoraal concilie. Men kwam nét niet tot aanneming van een motie, waarin de delegatje naar het pastoraal concilie zich zou moeten onthouden van deelneming aan besprekingen in het concilie. (Van een onzer verslaggeefsters) KAATSHEUVEL Op eerste paas dag opent Nederlands grootste ont spanningspark „De Efteling" zijn poorten. Door de aanleg van een nieuw parkeerterrein aan de ver keersweg Waalwijk-Tilburg beschikt men thans over vier parkeerterreinen waarop in totaal voor ongeveer 4000 auto's plaats is. Na jaren van voorbereiding wordt dit seizoen het miniatuur stoomtrein traject no. 1 in aanleg, in gebruik ge nomen. Hiervoor werd een echte in 1911 gebouwde stoomlocomotief aan gekocht. Een nieuw stukje romantiek in De Efteling. In mei wordt gestart met dagelijkse voorstellingen van het circus Roberta. Een andere noviteit is de planten tuin. Dit jaar biedit de Efteling het pu bliek 42 attracties. De entreeprijs is niet verhoogd. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Tijdens een jubi leumbijeenkomst in café „De Vriend schap" is een groot aantal jubileris- sen van de afdeling Terneuzen van het NW gehuldigd. Behalve de plaatselijke besturen, de jubilarissen en hun echtgenote's, waren aanwezig de heren van Aalst, van het ABVA en de districtsbestuurder, de heer C. Hoek. Beiden hebben in - warme bewoordingen de jubilarissen toege sproken en hen dank gebracht voor hun vele jaren trouw aan de bond. De dames van de jubilarissen kre gen bloemen aangeboden. Vijftig jaar lid waren: de heren A. Provoost en J. H. Potters. Veertig jaar lid: Mejuffrouw M. M. 't Gilde en de heren A. van der Staal, C. P. Koole, L. P. van Cadzand, (Axel), M. van Luijk, M. Robijn, M. Drab- be, P. van Hecke, C. M. de Ruijter, N. A. Faas en A. v. d. Brander (Sluiskil). 25 jaar lid: De heren C. Klaasen, J de Regt, S. Loof, P. 't Gilde, P. Kaijser en A. Stoffels. De jubilarissen ontvingen respec tievelijk de bronzen legpenning, de gouden en de zilveren NVV-speld. Na het officiële gedeelte was er een gezellig samenzijn. (Van onze correspondent) EINDHOVEN De Eindhovense politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag na een wilde achtervol ging door de stad de 50-jarige G. V. uit Eindhoven, die onder invloed van drank een auto bestuurde, aangehou den. De wagen negeerde een stopte ken van een patrouillerende politie auto. De bestuurder trachtte te ont komen, maar hij reed zijn auto ten slotte total loss in een sloot. Maar de discussdes letgden de s vredenheid wel duidelijk vast. Over de tractemienten van d ters nam de raad een motie aat diocesane pastorale g-aad van Bosch verzoekt daarin de Raad-. Kerken in Nederland aandacht t/0 ven aan de motivering, die w" Witteveen gebruikt heeft by wijzing van het rapport-Van Wji, Deze motivering kwam erop de godsdienstige begeleiding vat 3 paalde groepen van het volk een t» vé-zaak is? In de Haarlemmerlioi te saneren straat pars Amsterdamse centrum, grijze poort een wereld, geduid met namen als Etienne Decroux, Mar* (Israël): de wereld vai Nederlands Mime Cent) ljjke leiding: mevrouw gen. Algemeen assistent land een twintigtal doe (Van onze correspondent) GOES In de Prins van Om. te Goes hield de land- en tuinW coöperatie Centrum voor Zuidw» lijk Nederland een vergadering,: geopend werd door is. A. Luitjq De financiële jaarstukken over 'l! werden goedgekeurd, terwijl vens het geval was met de 1 voor 1969. MIDDELBURG Op uit van G.S. van Zeeland zullen verneur van de provincie Anl mr. A. Kinsbergen, d® k™ bestendige deputatie en de der provincie Antwerpen, op dag 1 april een bezoek aan brengen. G.S. zullen het gezelschap gens om 11 uur ten Prow* te Middelburg ontvangen_De saris der Koningin mr. J sen, zal een korte uiteenz« ven van de Zeeuwse pmbM» gevolgd door het vertonen Zeelandfilm „Waar de.zee»" ontmoet" en een discusie. Na de lunch in GrandJo» tannia te VUssingeni zal den gemaakt langs het liay, dustriegebied Vlissmgen- Campveerse Toren te ve® slotbespreking worden (Van een onzer GOES De regeling vöörTj waking van de zeedijken bij stct vloed is verbeterd. Dat deelde* graaf P. Dekker v. 't waterschip' brede waterirtg van Zuid-Bei* mee op de vergadering die j renbeurs te Goes werd gehouden district van het waterschap ui zover het aan een zeedijk ligt een centrale post beschikken V, in een telefoonaansluiting is. V» zijn ter verbetering van de énd»' ge communicatie per technisch e tenaar twee kleine portofoons kocht. Besloten is dat voor de h, ning van de portofoons en dei foon tijdens de dijkbewaldn.i hoofdingelanden ingeschakeld d te worden. VOORBEREIDINGSBESLUIT KOM 0 Het hoofd van het gemeentebestuur vw brengt ter openbare kennis dat oe gemeente Hulst in zijn vergadering va ]a. 1969 heeft verklaard, dat een beste wordt voorbereid voor het gebied a noemd grijze kleur is aangeduid op een NJ ^{p- besluit behorende kaart en betrek»"ff nje!iil de op de gehele binnenstad, miet ^lit van het gebied waarvoor het besiei Kom I geldt. .-„ieder Het voorbereidingsbesluit ligt voor gemeentesecretarie ter inzage vanai Hulst, 31 maart 1969 Het hoofd van het gemeentebes van Hulst, P .1 r. Molthoff a.d. Sportlaan te Hulst vraagt: Liefst Steenstraal 13, tel. 0111 nDpoorw^g0EngeVli®ftuigongel«kken '""God,?"?11® ZÖ" een s Dit is de m M-"Zedeloze mode ln de ZuiH=?u g van een lei Enon, aV riktanse stad Preto te wenden is hli V£m Zijn lan< tegen mini^ui een actle begon: HÜ WU H=*ke? en bikini's IJ de? wet WL 6 kledingstuk], In Zamhi^u vei"boden. !atlgs in die /epl de re2ering vaardigd Daa- jeen wet ui' briSad?s'ingestoMerden zelfs ie" gaarheid van riT te ^ten op 9ev°lg: mini ?e meisJeskled. 1en gemoleste'frd 6 "?eisies v de, kleren h1fnd' somm\Sen wer aeheurd bii I vaiT &t lijf men van 1 dyf.r°n "erden de nokjes losgesneden. (Van een onzer GOES In de dykraadve ring van de waterkering van d lamiteuze Willem-Annapolder, d de Korenbeurs te Goes is i is besloten de onderzeese oevensf dediging bij het westelijk oevej van de Willem-Annapolder Biezelingse Ham uit te breide» Bekeken zal worden of als stisti materiaal mijnsteen of slakken taf de Hochfabrieken in het gebruikt zulten worden. Bij tog sing van de Hoechst-slakken i den de kosten van het werk g op f 225.000,-. Indien mijnsteenri gebruikt zullen de kosten orf* f 150.000,- bedragen. Besloten ri een krediet van f 225.000,- uit te W J ken, dat eventueel zal woidei laagd tot f 150.000,-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 4