We willen echt geen erme jongens, Itoere knapen meer DENK EVEN NA PECTEUR PULS VAN DE NEDERLANDSE POLITIE ACADEMIE TE APELDOORN leerling- machinist ^tentie dt? LïÜr0chures van de NPA wordt democratisering schieten nooit betrapt vo 2, UJo 3 Het R.-K. Ziekenhuis „Sint-Franciscus" te ROOSENDAAL vraagt voor de technische dienst een Gedacht wordt aan eM nette jongeman met enf ge jaren praktijken» ring, liefst woonachtig t„ Roosendaal. illedige gegevens omtrent op. ite werkzaamheden worden directie van voornoemd zie. enlaan 25, Roosendaal. illE PVOOR JONGENS olv VAN DE CHRISTELIJKE p aanvTage. \SSAU, Past. de Katerstraat 7 200. wast en droogt, ze collectie at betekent,dat a. Een door tat. Een Erres KUNNEN HET ÈN AF dan uw was van start tot sen-spoelen-centrifugeren. loet? Wasgoed in de trom- drukken. iets leuks gaan ran tijd eens kijken of uw druipdro-'g in de trommel de Erres volautomaten. isieve snufjes.) JAAR 1968 Gerbrandystraat 39, 660). hopinstraat 26, 44). tDSE KEUKEN: KOELKASTEN, KLEINE ELEKTRISCHE „,,TI..-CM COMPLETE KEUKENINRICHTINGEN- een groep tech- identie; het por- ïdacht aan een lar, die bij voor- pleiding (Schoe- bureau, Baronio- DE STEM VAN ZATERDAG 29 MAART 1969 LpOORN - Aan de Kleiberg in Apeldoorn ligt verscholen tussen de sen - hef nieuwe gebouwencomplex van de Nederlandse Politie Aca- (NPA). De Nederlandse politie-officieren worden daar sinds mei 1967 Leid. Tot voor die tijd was de opleidingsschool in Hilversum gevestigd jer de naam Rijksinstituut tot opleiding van hogere politieambtenaren- taak van de politie is in de laatste jaren in een ander daglicht komen i staan. Heeft de opleiding van de komende leidinggevende politie- Ltionarissen mèt de verhuizing uit Hilversum haar oude gezicht be- iuden? fen dele: „De politie is van huis uit iservatief. Ze is er voor het hand- (un van de bestaande rechtsorde, kan moeilijk tot de avant-garde koren, omdat ze er nu eenmaal niet voor de rechtsvorming". Dit zegt inspecteur H. M. Pijls, staf- t aan de NPA. „Dat wil niet -ai dat we tijdens de opleiding _n „teling houden met de praktijk, i tegendeel zelfs. Op velerlei gebied het onderwijs totaal gereorgani- L Daarnaast vinden steeds weer huivingen plaats". 'Wat het vaktechnische gedeelte be ft is het underricht aan de jonge i die worden opgeleid tot in- ..jr bij de gemeentepolitie of of- -,.r bij de rijkspolitie veel sterker j de praktijk gericht dan enkele ja- n geleden. Door het beter toege- t raken van de misdaad hebben r en criminologie bedui- aandacht gekregen. Maar r is ook de sociale en psyeho- _...he kant van het veelomvatten- politiewerk naar voren gehaald. ii Apeldoorn is pas voor het eerst i wezenlijks ondernomen om tot i eigentijdser persoonlijkheidsvor- -g van de aspirant-officier te ko- .1, De hele sfeer van het onderwijs Jnog wat schools. De staf en de do- waaronder veel deskundigen i, werken echter in de rich- van een meer wetenschappelijk t onderwijs. I Het type leerling, waarmee de op- rs te maken krijgen verschilt ook lijk van dat van tien jaar ge- Met ingang van de cursus Jl7/'70 zullen jongens van 17 jaar al lot de academie kunnen worden toe- flaten. Dit in verband met het feit t de opleiding, die tot op heden ar drie jaar bedroeg, met één jaar uitgebreid. lat extra jaar zal voornamelijk den besteed aan het opdoen van ktijkervaring. De huidige praktijk ges moeten zeer beperkt blijven, pdens de opleiding is men de nood- gaan voelen van een beter even- |™t tussen theorie en praktijk. |Tn de nieuwe opzet zal in de eer- pt 211 jaar van de opleiding voor- gjfaijk de theoretische kant aan po somen, waarna de cadetten hun pius tien maanden aan de praktijk ■aan toetsen. In het laatste half jaar pslotte zullen de gedragsweten- Ppen dan meer uitgebreid onder iep worden genomen. ■j aspirant-politieofficier mag om K- te w°rden niet ouder zijn »ar, moet minstens 1.75 meter rSajn en niet getrouwd. Jongens te-ÜS militaire dienst zijn set, kunnen vrijstelling krijgen. I^piranten worden degelijk ge- Liïr §esPr°ken over „jongens, feS'™1 hjf en leden" zjjn. In- gttteur Prjls: „Dat moet u niet te irisse^Hnli W-Ülen meer ffltÏÏ! HoUandse jongen. Dat ne- ii uwse element van fer- iit mi.»enSl stoere knapen hoeft er h S te ^ipon. De aspiran- Mett\Wel flink zÜn> maar dan (oh v„?enis van „niet snel het oar»; eze!1..ln enerverende, ge- 1» ike omstandigheden, te^fte£enPrecairesi- snel een goed salaris verdiend en niet in militaire dienst hoeft. De tijd, dat we alleen mensen aannamen die in het leger officier waren geworden, is voorbij". „De laatste jaren heeft er zeker een democratisering plaats gevonden. Juist door de goedkoopte van de op leiding. Mensen uit lagere milieus waren daardoor in staat officier te worden", aldus de heer Pijls. Hij zegt: „We willen het militaris tische element zoveel mogelijk uit bannen. Als u straks met mij door het gebouw loopt, zult u niemand in de houding zien springen We willen zoveel mogelijk de burgerlijke ver- houdingsvormen naleven", zegt in specteur Pijls. „Zoals 'een mannequin moet leren met een boek op haar hoofd te lo pen, zo moet een jongen hier een uniform dragen. Hier komen jongens die niet in militaire dienst zijn ge weest en die sjokken. Dat is een aan fluiting voor iemand die in uniform moet lopen. Hij moet dus wel een beetje houding hebben. Dat hoort bij een gezagsdrager. We moeten ook wat aan exercitie doen, omdat we soms in groepsverband optreden. Maar dat wil niet zeggen dat we mi litairen zijn", aldus inspecteur Pijls. Op het plein vóór de academie doet. zich een „onmogelijk" schouwspel voor. Twee opperwachtmeesters ko men met een groot spandoek aange wandeld: „Weg rector weg se naat", „Dat is voor een praktijkoefe ning", legt de heer Pijls uit. „We leren de jongens genuanceerd den ken. Bij een „sit down" gaat de knup pel er niet direkt meer over. In het verleden hebben we te gauw gedacht dat de orde was verstoord. Er moet' echter veel gebeuren, wil het zo ver komen. Dan moet het rustniveau wor den verstoord tot een graad die maat schappelijk niet meer aanvaardbaar is. Dat is niet alleen afhankelijk van plaats en tijd maar ook van het tijds gewricht. Dit is een polivalente sa menleving met steeds meer verschil len en nuances", aldus de heer Pijls. Maar hij gelooft uiet dat het ooit zo ver zal komen dat de politie in Nederland populair zal worden. „Men zegt wel dat de Engelse bobby zo populair is, maar ik geloof daar wei nig van". De opleiding op zich is „pittig", vindt de heer Pijls, maar ook „af wisselend en aantrekkelijk". Het vak kenpakket is bijzonder uitgebreid. De opleiding is in vier secties te ver delen. Ze is ten eerste gericht op de functie van de hogere politieambte naar. Ze dient als een voorbereiding op het werk van inspecteur bij de algemene dienst van een gemeente politiekorps of van toegevoegd offi cier bij een district van de rijkspoli tie. Daarnaast vormt de opleiding ook een basis voor (latere) specialisatie. De eerste periode wordt vooral be heerst door de persoonlijkheidsvor ming. Het opvoeren van flinkheid, moed, zelfbeheersing, aankweken van verantwoordelijkheidsgevoel, waar heidsliefde, onpartijdigheid, enzo voorts. „Allemaal grote woorden na tuurlijk, maar men moet ze goed ver staan", zegt de heer Pijls. Tijdens de vakken die onder het hoofd „ambtelijke opleiding" ziin te vangen, worden de meningen getoetst over de beroepsethiek. „Wat is ethisch in een verhoorsituatie? Hoe lang mag men een verdachte achtereen horen en mag dat 's nachts? Het is vooral belangrijk dat de psychologie van het verhoor goed duidelijk wordt", zegt de heer Pijls. Die „ambtelijke opleiding" houdt zich ook bezig met de politieman als vertegenwoordiger van de overheid en dienaar van de bevolking. „Om dat te kunnen, moet hij weten wat democratie en wat vrijheid is. En moet de politieman het verschil le ren kennen tussen macht en gezag". „Heel belangrijk is dat hij relati verend leert denken. De NPA-ers ko men uit beschermde milieus, ze leven hier in internaatsverband en boven dien vrij ver van de „bewoonde we reld". We moeten oppassen dat ze zich niet gaan afzetten tegen die mi lieus, die zij later in hun werk zul len treffen", zegt de heer Pijls. „We leren ze afstand te nemen van hun eigen normen. Ze moeten leren zich om te schakelen. Vooral bij jon gens uit streng christelijk milieus speelt dat. Een gereformeerde jongen zal elk stukje bloot aanvankelijk por nografie willen noemen". Een ander aspect van de opleiding is de voorbereiding op de taak als lei der. Jongens van 21, 22 jaar krijgen gelijk commando's te voerenGe- spreks-, discussie- en vergadertech niek zijn voor hen elementair. Iets heel anders, maar onontbeer lijk is de lichamelijke opvoeding van de aspirant-officier. Hij moet opge wassen. zijn tegen lange werktijden, moet aanhoudingen- kunnen doen. le ren urenlang op één punt te staan, over daken kunnen klimmen, zich zelf kunnen verdedigen, enz. Achter het academiegebouw is een prachtige hindernisbaan die volledig is aange past aan het politiewerk. In het ge bouw is een uitstekende sportzaal, waar o.m. lessen in jiu jitsu worden gegeven. Vrijwel alle lessen in de ruime, luch- te en lichte academielokalen worden met de meest moderne hulpmateria len gegeven. De criminologie, de we tenschap van de achtergronden van de misdaad, kan hierbij heel goed model staan. In het lokaal, waar de opsporingsleer wordt bijgebracht staan ultramoderne uitrukkoffers voor de recherche. Het schooltasje. dat enkele jaren geleden nog werd gebruikt, doet er lachwekkend bij Wellicht het zwaartste is het we tenschappelijkalgemeen vormend en politievakonderwijs. In de juridi sche, staats-, straf- en verkeersrech- telijke vakken wordt het niveau van het kandidaatsexamen gehaald. De stof voor strafrecht en strafvorde ring is zelfs zwaarder dan die voor het doctoraalexamen! De verkeerskunde en het praktisch politieoptreden zijn onderwerpen die zich voor het rollenspel lenen. In een groot academielokaal kunnen aller lei toestanden in scene worden ge zet met behulp van toneeldecors en -requisieten. De leerlingen zelf zijn beurtelings „slachtoffer" en gezags- handhavér. Het schieten krijgt speciale aan dacht. Onder het academiegebouw in een gewapend-betonnen kluis liggen de vele pistolen, karabijnen en ander schiettuig. In dezelfde ruimte ligt de schietbioscoop. Een ruimte die pas te bereiken is na het passeren van een gangenstel als in een onderzeeër. De cadetten leren eerst hun wapen te beheersen met schijfschieten. Ver volgens komen bewegende doelen on der schot te liggen. In het derde jaar pas wordt er geschoten in gecompli ceerde situaties. „Onze scbietinstructeur looft ie dere keer honderd gulden uit aan degene, die hem er op betrapt, dat hij één keer onnodig met zijn vinger aan de trekker zit. Hij is nog nooit betrapt. Omgekeerd betrapte hij ook nog nooit een leerling". De waarde van dit spelletje is duidelijk. Als zij ooit eens in een achtervolgingssitu atie komen, mogen ze gerust vallen. Er zal door die val geen schot af gaan. Vroeger is een val wel eens aangeroerd als excuus voor een do delijk schot. „Je moet de vinger niet te vlug aan de trekker hebben", zegt de heer Pijls. Al met al, blijkt wel, een oplei ding die de cadetten niet cadeau krij gen. Toch is het al drie jaar geleden, dat een cadet tussentijds de school moest verlaten, omdat hij niet mee kon komen. Momenteel zitten er 103 cadetten op de academie. (In het In ternaatsgebouw, dat deel uitmaakt van het gebouwencomplex aan de Kleiberg, zijn 104 één-persoonska- mers ondergebracht). Bij het verlaten van de academie doet zich voor de geslaagde cadet ten één probleem voor. Ze kunnen niet zelf uitmaken waar ze heen gaan. De ministers van Binnenland- ze Zaken en Justitie bepalen name lijk wie naar de gemeentepolitie en welk korps en wie naar de rijks politie gaat. „Een moeilijk punt", zegt de heer Pijls. PIM GAANDERSE. Op het terrein achter de Academie leren dfe aspirant-officieren rook- granuterï af te schieten. Op de achtergrond een gedeelte ven de storm baan. Een elementair stukje recherchewerk het conserveren van vinger afdrukken. De school heeft hiervoor die meest moderne hulpmiddelen. faterfam^t Moei'Ükheden in Am- Melf® lkwestie"Van der Molen) "koffici,. ïet beroep van po- füij. Het 5at®te jaren sterk ge- 1,1 ®shondeM n varicert van vijf- 'P Je school 1,er ',aar' De kans om Indijk zün men 1S vrij gering, 'htsen vr f J?aar 35 tot veertig He iaa?' emin gebeurde het 'Pa tatin L6iLVan de veertig falen Wt n 26 konden mis. e ba'l°tage is dus 'StedeVectnadruk ze& de heer %e milieus t alleen uit de" ^fadecnJ maar "iét al- fatuurlljk niet ~ffsi}ueerde. „Ze zijn afkomst fa161,8* hnkse JfagensuSen JQuar hee£t men L® b'i «het EMnn"e5?efte 3311 ee" ""eook kJ i Daarnaast heb- fa 'cademici ijk weinie zo°ns J^and^L2?11 het de d°orsnee-Ne- «ÏK" minder athe- Kg bij» tten al de extreem link- 00k arbeiders- Ik van le HRnVe verklaren. Als I!?*151 niet m komen- kunnen ze C een "niver! ODlSdin ,d6ze academie. I opleiding korter is. meii De ballonvaarders-club (4 Belgen en 6 Neder^ landers) is weer eens opgestegen, maar de wind speelt hen parten. Dat is jammer, want ze wilden de ballons zó draaien dat de namen van alle 10 plaat sen en steden waar de leden wonen, zichtbaar wer den. NU MOET U HET RADEN! Welke plaatsnamen staan op de ballons. Een steuntje geven u d'e letters die door de bemanning worden uitgestrooid. Dit zijin dezelfde letters als die op de bijbehorende ballon. Maar kijkt u goed uit, welk mandje bij welke ballon hoort. Nu.krijgt u vier opgaven: 1WAAR IS HET SECRETARIAAT VAN DE CLUB? - U zoekt eerst uit hoe de 10 plaatsen of steden heten. Dan schrijft u deze onder elkaar op in de volgorde van de ballonnummers, dus eerst de plaats van ballon 1, dan van 2, enz. Kijk goed uit! Hebt u ze alle tien? Streep dan in de eerste naam de eerste letter aan, in de tweede naam de tweede letter, in de derde de derde, enz. In die stad is liet secretariaat! 2. WAAR ZIJN DE BALLONS OPGESTEGEN? - Wilt u het weten? Wel, u hebt natuurlijk al bemerkt dat in elk groepje uitgestrooide letters er één ontbreekt. Er is wèl steeds een blanco kaartje. Noteer hierin de ontbrekende letter en lees nu, in volgorde van links naar recht (2 rijen ballons) deze startplaats. Let weer goed op welk groepje letters bij welke ballon hoort! 3. UIT WELKE STAD KOMT DE OPRICHTER? - Ook eenvoudig. In elk groepje strooi letters (behalve dat van ballon 2) staat één letter rechtstandig op z'n kop. En verder ziet u ergens op d'e tekening een code. Zoek .deze eens op! De nummers van d'e code geven de volgorde aan van de ballonnummers, waarvan u de op z'n kop staande letters noteert. Dit is de ge boortestad! 4. WAAR GAAT DE CLUB ELK JAAR *N DAGJ'E GE ZELLIG UIT? Nu moet u even optellen en delen! Tussen elk groepje letters is ook een cijfer ver dwaald. Tel dit cijfer op bij het nummer van de ballon en tel tenslotte alles bij elkaar op. Het totaal deelt u dan door 22. Wat u als uitkomst krijgt is het nummer van één der ballons en het is deze stad die het doel is van het jaarlijkse uitstapje! De oplossing van deze puzzel vindt u als ge bruikelijk op onze financiële pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 21