We willen echt geen
erme jongens,
Itoere knapen meer
DENK EVEN NA
PECTEUR PULS VAN DE NEDERLANDSE POLITIE ACADEMIE TE APELDOORN
leerling-
machinist
^tentie
dt?
LïÜr0chures van de NPA wordt
democratisering
schieten
nooit betrapt
vo 2, UJo 3
Het R.-K. Ziekenhuis
„Sint-Franciscus" te
ROOSENDAAL
vraagt voor de
technische dienst een
Gedacht wordt aan eM
nette jongeman met enf
ge jaren praktijken»
ring, liefst woonachtig t„
Roosendaal.
illedige gegevens omtrent op.
ite werkzaamheden worden
directie van voornoemd zie.
enlaan 25, Roosendaal.
illE
PVOOR JONGENS olv
VAN DE CHRISTELIJKE
p aanvTage.
\SSAU, Past. de Katerstraat 7
200.
wast en droogt,
ze collectie
at betekent,dat
a. Een door
tat. Een Erres
KUNNEN HET
ÈN AF
dan uw was van start tot
sen-spoelen-centrifugeren.
loet? Wasgoed in de trom-
drukken. iets leuks gaan
ran tijd eens kijken of uw
druipdro-'g in de trommel
de Erres volautomaten.
isieve snufjes.)
JAAR 1968
Gerbrandystraat 39,
660).
hopinstraat 26,
44).
tDSE KEUKEN: KOELKASTEN,
KLEINE ELEKTRISCHE „,,TI..-CM
COMPLETE KEUKENINRICHTINGEN-
een groep tech-
identie; het por-
ïdacht aan een
lar, die bij voor-
pleiding (Schoe-
bureau, Baronio-
DE STEM VAN ZATERDAG 29 MAART 1969
LpOORN - Aan de Kleiberg in Apeldoorn ligt verscholen tussen de
sen - hef nieuwe gebouwencomplex van de Nederlandse Politie Aca-
(NPA). De Nederlandse politie-officieren worden daar sinds mei 1967
Leid. Tot voor die tijd was de opleidingsschool in Hilversum gevestigd
jer de naam Rijksinstituut tot opleiding van hogere politieambtenaren-
taak van de politie is in de laatste jaren in een ander daglicht komen
i staan. Heeft de opleiding van de komende leidinggevende politie-
Ltionarissen mèt de verhuizing uit Hilversum haar oude gezicht be-
iuden?
fen dele: „De politie is van huis uit
iservatief. Ze is er voor het hand-
(un van de bestaande rechtsorde,
kan moeilijk tot de avant-garde
koren, omdat ze er nu eenmaal niet
voor de rechtsvorming".
Dit zegt inspecteur H. M. Pijls, staf-
t aan de NPA. „Dat wil niet
-ai dat we tijdens de opleiding
_n „teling houden met de praktijk,
i tegendeel zelfs. Op velerlei gebied
het onderwijs totaal gereorgani-
L Daarnaast vinden steeds weer
huivingen plaats".
'Wat het vaktechnische gedeelte be
ft is het underricht aan de jonge
i die worden opgeleid tot in-
..jr bij de gemeentepolitie of of-
-,.r bij de rijkspolitie veel sterker
j de praktijk gericht dan enkele ja-
n geleden. Door het beter toege-
t raken van de misdaad hebben
r en criminologie bedui-
aandacht gekregen. Maar
r is ook de sociale en psyeho-
_...he kant van het veelomvatten-
politiewerk naar voren gehaald.
ii Apeldoorn is pas voor het eerst
i wezenlijks ondernomen om tot
i eigentijdser persoonlijkheidsvor-
-g van de aspirant-officier te ko-
.1, De hele sfeer van het onderwijs
Jnog wat schools. De staf en de do-
waaronder veel deskundigen
i, werken echter in de rich-
van een meer wetenschappelijk
t onderwijs.
I Het type leerling, waarmee de op-
rs te maken krijgen verschilt ook
lijk van dat van tien jaar ge-
Met ingang van de cursus
Jl7/'70 zullen jongens van 17 jaar al
lot de academie kunnen worden toe-
flaten. Dit in verband met het feit
t de opleiding, die tot op heden
ar drie jaar bedroeg, met één jaar
uitgebreid.
lat extra jaar zal voornamelijk
den besteed aan het opdoen van
ktijkervaring. De huidige praktijk
ges moeten zeer beperkt blijven,
pdens de opleiding is men de nood-
gaan voelen van een beter even-
|™t tussen theorie en praktijk.
|Tn de nieuwe opzet zal in de eer-
pt 211 jaar van de opleiding voor-
gjfaijk de theoretische kant aan
po somen, waarna de cadetten hun
pius tien maanden aan de praktijk
■aan toetsen. In het laatste half jaar
pslotte zullen de gedragsweten-
Ppen dan meer uitgebreid onder
iep worden genomen.
■j aspirant-politieofficier mag om
K- te w°rden niet ouder zijn
»ar, moet minstens 1.75 meter
rSajn en niet getrouwd. Jongens
te-ÜS militaire dienst zijn
set, kunnen vrijstelling krijgen.
I^piranten worden degelijk ge-
Liïr §esPr°ken over „jongens,
feS'™1 hjf en leden" zjjn. In-
gttteur Prjls: „Dat moet u niet te
irisse^Hnli W-Ülen meer
ffltÏÏ! HoUandse jongen. Dat ne-
ii uwse element van fer-
iit mi.»enSl stoere knapen hoeft er
h S te ^ipon. De aspiran-
Mett\Wel flink zÜn> maar dan
(oh v„?enis van „niet snel het
oar»; eze!1..ln enerverende, ge-
1» ike omstandigheden,
te^fte£enPrecairesi-
snel een goed salaris verdiend en niet
in militaire dienst hoeft. De tijd, dat
we alleen mensen aannamen die in
het leger officier waren geworden, is
voorbij".
„De laatste jaren heeft er zeker
een democratisering plaats gevonden.
Juist door de goedkoopte van de op
leiding. Mensen uit lagere milieus
waren daardoor in staat officier te
worden", aldus de heer Pijls.
Hij zegt: „We willen het militaris
tische element zoveel mogelijk uit
bannen. Als u straks met mij door
het gebouw loopt, zult u niemand in
de houding zien springen We willen
zoveel mogelijk de burgerlijke ver-
houdingsvormen naleven", zegt in
specteur Pijls.
„Zoals 'een mannequin moet leren
met een boek op haar hoofd te lo
pen, zo moet een jongen hier een
uniform dragen. Hier komen jongens
die niet in militaire dienst zijn ge
weest en die sjokken. Dat is een aan
fluiting voor iemand die in uniform
moet lopen. Hij moet dus wel een
beetje houding hebben. Dat hoort bij
een gezagsdrager. We moeten ook
wat aan exercitie doen, omdat we
soms in groepsverband optreden.
Maar dat wil niet zeggen dat we mi
litairen zijn", aldus inspecteur Pijls.
Op het plein vóór de academie doet.
zich een „onmogelijk" schouwspel
voor. Twee opperwachtmeesters ko
men met een groot spandoek aange
wandeld: „Weg rector weg se
naat", „Dat is voor een praktijkoefe
ning", legt de heer Pijls uit. „We
leren de jongens genuanceerd den
ken. Bij een „sit down" gaat de knup
pel er niet direkt meer over. In het
verleden hebben we te gauw gedacht
dat de orde was verstoord. Er moet'
echter veel gebeuren, wil het zo ver
komen. Dan moet het rustniveau wor
den verstoord tot een graad die maat
schappelijk niet meer aanvaardbaar
is. Dat is niet alleen afhankelijk van
plaats en tijd maar ook van het tijds
gewricht. Dit is een polivalente sa
menleving met steeds meer verschil
len en nuances", aldus de heer Pijls.
Maar hij gelooft uiet dat het ooit
zo ver zal komen dat de politie in
Nederland populair zal worden. „Men
zegt wel dat de Engelse bobby zo
populair is, maar ik geloof daar wei
nig van".
De opleiding op zich is „pittig",
vindt de heer Pijls, maar ook „af
wisselend en aantrekkelijk". Het vak
kenpakket is bijzonder uitgebreid. De
opleiding is in vier secties te ver
delen. Ze is ten eerste gericht op de
functie van de hogere politieambte
naar. Ze dient als een voorbereiding
op het werk van inspecteur bij de
algemene dienst van een gemeente
politiekorps of van toegevoegd offi
cier bij een district van de rijkspoli
tie. Daarnaast vormt de opleiding ook
een basis voor (latere) specialisatie.
De eerste periode wordt vooral be
heerst door de persoonlijkheidsvor
ming. Het opvoeren van flinkheid,
moed, zelfbeheersing, aankweken van
verantwoordelijkheidsgevoel, waar
heidsliefde, onpartijdigheid, enzo
voorts. „Allemaal grote woorden na
tuurlijk, maar men moet ze goed ver
staan", zegt de heer Pijls.
Tijdens de vakken die onder het
hoofd „ambtelijke opleiding" ziin te
vangen, worden de meningen getoetst
over de beroepsethiek. „Wat is ethisch
in een verhoorsituatie? Hoe lang mag
men een verdachte achtereen horen
en mag dat 's nachts? Het is vooral
belangrijk dat de psychologie van het
verhoor goed duidelijk wordt", zegt
de heer Pijls.
Die „ambtelijke opleiding" houdt
zich ook bezig met de politieman als
vertegenwoordiger van de overheid
en dienaar van de bevolking. „Om
dat te kunnen, moet hij weten wat
democratie en wat vrijheid is. En
moet de politieman het verschil le
ren kennen tussen macht en gezag".
„Heel belangrijk is dat hij relati
verend leert denken. De NPA-ers ko
men uit beschermde milieus, ze leven
hier in internaatsverband en boven
dien vrij ver van de „bewoonde we
reld". We moeten oppassen dat ze
zich niet gaan afzetten tegen die mi
lieus, die zij later in hun werk zul
len treffen", zegt de heer Pijls.
„We leren ze afstand te nemen van
hun eigen normen. Ze moeten leren
zich om te schakelen. Vooral bij jon
gens uit streng christelijk milieus
speelt dat. Een gereformeerde jongen
zal elk stukje bloot aanvankelijk por
nografie willen noemen".
Een ander aspect van de opleiding
is de voorbereiding op de taak als lei
der. Jongens van 21, 22 jaar krijgen
gelijk commando's te voerenGe-
spreks-, discussie- en vergadertech
niek zijn voor hen elementair.
Iets heel anders, maar onontbeer
lijk is de lichamelijke opvoeding van
de aspirant-officier. Hij moet opge
wassen. zijn tegen lange werktijden,
moet aanhoudingen- kunnen doen. le
ren urenlang op één punt te staan,
over daken kunnen klimmen, zich
zelf kunnen verdedigen, enz. Achter
het academiegebouw is een prachtige
hindernisbaan die volledig is aange
past aan het politiewerk. In het ge
bouw is een uitstekende sportzaal,
waar o.m. lessen in jiu jitsu worden
gegeven.
Vrijwel alle lessen in de ruime, luch-
te en lichte academielokalen worden
met de meest moderne hulpmateria
len gegeven. De criminologie, de we
tenschap van de achtergronden van
de misdaad, kan hierbij heel goed
model staan. In het lokaal, waar de
opsporingsleer wordt bijgebracht
staan ultramoderne uitrukkoffers
voor de recherche. Het schooltasje.
dat enkele jaren geleden nog werd
gebruikt, doet er lachwekkend bij
Wellicht het zwaartste is het we
tenschappelijkalgemeen vormend
en politievakonderwijs. In de juridi
sche, staats-, straf- en verkeersrech-
telijke vakken wordt het niveau van
het kandidaatsexamen gehaald.
De stof voor strafrecht en strafvorde
ring is zelfs zwaarder dan die voor
het doctoraalexamen!
De verkeerskunde en het praktisch
politieoptreden zijn onderwerpen die
zich voor het rollenspel lenen. In een
groot academielokaal kunnen aller
lei toestanden in scene worden ge
zet met behulp van toneeldecors en
-requisieten. De leerlingen zelf zijn
beurtelings „slachtoffer" en gezags-
handhavér.
Het schieten krijgt speciale aan
dacht. Onder het academiegebouw in
een gewapend-betonnen kluis liggen
de vele pistolen, karabijnen en ander
schiettuig. In dezelfde ruimte ligt de
schietbioscoop. Een ruimte die pas
te bereiken is na het passeren van
een gangenstel als in een onderzeeër.
De cadetten leren eerst hun wapen
te beheersen met schijfschieten. Ver
volgens komen bewegende doelen on
der schot te liggen. In het derde jaar
pas wordt er geschoten in gecompli
ceerde situaties.
„Onze scbietinstructeur looft ie
dere keer honderd gulden uit aan
degene, die hem er op betrapt, dat
hij één keer onnodig met zijn vinger
aan de trekker zit. Hij is nog nooit
betrapt. Omgekeerd betrapte hij ook
nog nooit een leerling". De waarde
van dit spelletje is duidelijk. Als zij
ooit eens in een achtervolgingssitu
atie komen, mogen ze gerust vallen.
Er zal door die val geen schot af
gaan. Vroeger is een val wel eens
aangeroerd als excuus voor een do
delijk schot.
„Je moet de vinger niet te vlug
aan de trekker hebben", zegt de heer
Pijls.
Al met al, blijkt wel, een oplei
ding die de cadetten niet cadeau krij
gen. Toch is het al drie jaar geleden,
dat een cadet tussentijds de school
moest verlaten, omdat hij niet mee
kon komen. Momenteel zitten er 103
cadetten op de academie. (In het In
ternaatsgebouw, dat deel uitmaakt
van het gebouwencomplex aan de
Kleiberg, zijn 104 één-persoonska-
mers ondergebracht).
Bij het verlaten van de academie
doet zich voor de geslaagde cadet
ten één probleem voor. Ze kunnen
niet zelf uitmaken waar ze heen
gaan. De ministers van Binnenland-
ze Zaken en Justitie bepalen name
lijk wie naar de gemeentepolitie en
welk korps en wie naar de rijks
politie gaat. „Een moeilijk punt",
zegt de heer Pijls.
PIM GAANDERSE.
Op het terrein achter de Academie leren dfe aspirant-officieren rook-
granuterï af te schieten. Op de achtergrond een gedeelte ven de storm
baan.
Een elementair stukje recherchewerk het conserveren van vinger
afdrukken. De school heeft hiervoor die meest moderne hulpmiddelen.
faterfam^t Moei'Ükheden in Am-
Melf® lkwestie"Van der Molen)
"koffici,. ïet beroep van po-
füij. Het 5at®te jaren sterk ge-
1,1 ®shondeM n varicert van vijf-
'P Je school 1,er ',aar' De kans om
Indijk zün men 1S vrij gering,
'htsen vr f J?aar 35 tot veertig
He iaa?' emin gebeurde het
'Pa tatin L6iLVan de veertig
falen Wt n 26 konden
mis. e ba'l°tage is dus
'StedeVectnadruk ze& de heer
%e milieus t alleen uit de"
^fadecnJ maar "iét al-
fatuurlljk niet ~ffsi}ueerde. „Ze zijn
afkomst fa161,8* hnkse
JfagensuSen JQuar hee£t men
L® b'i «het EMnn"e5?efte 3311 ee"
""eook kJ i Daarnaast heb-
fa 'cademici ijk weinie zo°ns
J^and^L2?11 het de d°orsnee-Ne-
«ÏK" minder athe-
Kg bij» tten al de extreem link-
00k arbeiders-
Ik van le HRnVe verklaren. Als
I!?*151 niet m komen- kunnen ze
C een "niver!
ODlSdin ,d6ze academie.
I opleiding korter is. meii
De ballonvaarders-club (4 Belgen en 6 Neder^
landers) is weer eens opgestegen, maar de wind
speelt hen parten. Dat is jammer, want ze wilden de
ballons zó draaien dat de namen van alle 10 plaat
sen en steden waar de leden wonen, zichtbaar wer
den.
NU MOET U HET RADEN! Welke plaatsnamen staan
op de ballons. Een steuntje geven u d'e letters die
door de bemanning worden uitgestrooid. Dit zijin
dezelfde letters als die op de bijbehorende ballon.
Maar kijkt u goed uit, welk mandje bij welke ballon
hoort.
Nu.krijgt u vier opgaven:
1WAAR IS HET SECRETARIAAT VAN DE CLUB? -
U zoekt eerst uit hoe de 10 plaatsen of steden
heten. Dan schrijft u deze onder elkaar op in de
volgorde van de ballonnummers, dus eerst de plaats
van ballon 1, dan van 2, enz. Kijk goed uit! Hebt
u ze alle tien? Streep dan in de eerste naam de
eerste letter aan, in de tweede naam de tweede
letter, in de derde de derde, enz. In die stad is
liet secretariaat!
2. WAAR ZIJN DE BALLONS OPGESTEGEN? - Wilt
u het weten? Wel, u hebt natuurlijk al bemerkt dat
in elk groepje uitgestrooide letters er één ontbreekt.
Er is wèl steeds een blanco kaartje. Noteer hierin de
ontbrekende letter en lees nu, in volgorde van links
naar recht (2 rijen ballons) deze startplaats. Let weer
goed op welk groepje letters bij welke ballon hoort!
3. UIT WELKE STAD KOMT DE OPRICHTER? - Ook
eenvoudig. In elk groepje strooi letters (behalve dat
van ballon 2) staat één letter rechtstandig op z'n kop.
En verder ziet u ergens op d'e tekening een code.
Zoek .deze eens op! De nummers van d'e code geven
de volgorde aan van de ballonnummers, waarvan u
de op z'n kop staande letters noteert. Dit is de ge
boortestad!
4. WAAR GAAT DE CLUB ELK JAAR *N DAGJ'E GE
ZELLIG UIT? Nu moet u even optellen en delen!
Tussen elk groepje letters is ook een cijfer ver
dwaald. Tel dit cijfer op bij het nummer van de
ballon en tel tenslotte alles bij elkaar op. Het totaal
deelt u dan door 22. Wat u als uitkomst krijgt is het
nummer van één der ballons en het is deze stad die
het doel is van het jaarlijkse uitstapje!
De oplossing van deze puzzel vindt u als ge
bruikelijk op onze financiële pagina.