zn
„In Utrecht
kaarten ze
htjes
door elkaar
Hoiitliaus toont confectie-modellen
IN 1982 IS ER
EEN ARTS OP
700 MENSEN
Beleggingsdeposito's
'-show
d-show de boe!
Jammer, dat kardinaal
PROF. DR. F. HAARSMA:
Nationaal symbool van
Ierland gestolen
organiseren
de
smanH
ACHTERHAALD
ANDERE ORDE
ONZORGVULDIG
VORDERINGEN
In Peru dreigen
19 priesters
met aftreden
Zelfverbranding
voor ogen van
Duitse rechter
Nixon na gesprek met
Canadese premier
„Nieuw tijdperk
van samen
werking ingeluid"
opzegtermijn 1 maand 51/4%
opzegtermijn 3 maanden 53/4%
opzegtermijn 6 maanden 6
opzegtermijn 12 maanden 61/4%
opzegtermijn 24 maanden 61/2%
DE STEM VAN DONDERDAG 27 MAART 1969
If manteltje
ljubbele
■opsluiting,
l> voor jongens
|i meisjes,
li marine, rood en
bleu, met
1 koperen knoopjes.
Maat 92 - 43.50
86-41.50.80-
39.50
|te
Ide
■en. fn wit,
fel
eale kombinatie van
vieg. Met 300 mm spa'
m. De Skaibekleding
zwart of groen. Gorno gg,«
t warend'5
PROF. DR. F. HAARSMA
(Van een onzer redacteuren)
NIJMEGEN Prof. dr. Frans Haarsma, hoogleraar in
Ide pastoraal-theologie aan de universiteit te Nijmegen en
oecumenisch deskundige, is het in grote lijnen eens met het
I beleid van kardinaal Alfrink ten opzichte van de Utrechtse
I studentenpastores. Alleen bij enkele aspecten van de uit-
I voering ervan zet hij een vraagteken. Zo vindt hij het
I jammer dat uiteindelijk sancties zijn toegepast, en betreurt
Ijiij een opgetreden tekort in de communicatie.
Tijdens een vraaggesprek distancieerde prof. Haarsma zich dui-
delijk van het Utrechtse experiment zoals dit in concreto heeft
plaatsgevonden. „Natuurlijk is het goed, dat wij pogen ons in
eikaars eucharistievieringen in te leven. Wanneer dat leidt tot
I bepaalde vormen van intercommunie, dan vind ik dat prachtig.
I Maar we moeten de bestaande liturgische tradities niet gaan
verbasteren en verminken, door ze met elkaar te vermengen.
De echte pluriformiteit vraagt, dat wij eikaars vieringen intact
laten en ze in hun eigen vorm als authentiek erkennen. In Utrecht
kaarten ze de boel door elkaar. En dat is geen dienst aan de
oecumene."
Een van zijn bezwaren tegen het
I Utrechtse experiment is, dat het al
Jj te gemakkelijk over de kerkorde-
I lijke bepalingen heen loopt. „Neem
Ide dominee die voorging in de
I Utrechtse eucharistieviering. Wij
I erkennen hem volmondig als ambts-
l drager in zijn eigen kerk, een kerk,
I die ik graag als een kerk van
Christus wil erkennen. Maar dat
1 betekent nog niet, dat hij ook ais
I ambtsdrager kan optreden bij ons.
I Als we dat toelaten krijgen we een
9 grote verwarring. Kerkordelijke
I bepalingen zijn er niet voor niets.
I Ze kunnen achter liggen bij de con-
I crete geloofsbeleving en moeten
Idan ook regelmatig herzien wor-
«wn. Maar dat moet we) ordelijk
D geschieden. Anders komen we in
[leen grote chaos terecht."
H Een en ander betekent niet, dat
prof. Haarsma iedere vorm van open
I communie of intercommunie af-
U wijst. De stelling, dat we met geza-
Imenlijk eucharistie-vieren moeten
I wachten, tot de eenheid een feit is
I geworden, acht hij in haar vol-
Bstrektheid onhoudbaar. „In het de-
Ij met over het oecumenisme", aldus
Ij Haarsma, „wordt erkend, dat de eu-
II charistie zowel openbaring van een-
Ij heid is als een weg ernaar toe. Het
is een sacrament dat de eenheid niet
H alleen aanduidt maar ook geeft.
Wel moet er bij hen, die de eucha
ristie vieren, reeds een zekere een
heid bestaan, zowel in de geloofs
overtuiging als in het kerk-zijn.
Over deze eenheid blijft prof.
Haarsma genuanceerd 'te denken.
Hij weet dat er rond de eucharistie
nog altijd theologische twistvragen
zijn, die niet werden opgelost. Niet
temin ziet hij in het geloof van ka
tholieke en reformatorische chris
tenen voldoende ruimte en bewe
ging om nu reeds tot open com
munie en intercommunie over te
gaan, bij voorkeur op plaatselijk
niveau, wanneer de gemeente eraan
toe is. „De twistvragen waarover
wij het hier hebben, zijn niet op te
lossen", meent Haarsma. „Wel kan
men ze in de beleving als achter
haald ervaren. Wij zijn op weg naar
een nieuwe consensus, die beschei
den en armoedig van formulering
zal zijn, maar die beter dan de tra
ditionele theologie ons geloof van
nu zal vermoorden".
Terug naar het Utrechtse expe
riment. Wij vragen prof. Haarsma
wat hij denkt van het verbod, dat
kardinaal Alfrink samen met de an
dere bischoppen over dit experiment
heeft uitgesproken. „Ik kan er erg
goed inkomen", is het antwoord.
„Ook al vind ik, dat de bisschop
pen ruimte moeten laten voor het
experiment, tegen deze concrete
vorm moesten zij optreden".
Minder gelukkig is hij met de
sancties, die de kardinaal op de pas
tores heeft toegepast. „Ik kan me
voorstellen, dat de kardinaal pries
ters, die zich formeel verzetten te
gen de eenheid in de „catholica"
want dat doen ze in feite voor
lopig in de uitoefening van hun
functie schorst. Jammer alleen, dat
hij dit gedaan heeft met middelen,
die ik achterhaald zou willen noe
men".
Op de bemerking, dat de kardi
naal het eerst zonder sanccties heeft
geprobeerd en dat die poging op
niets is uitgelopen, zegt Haarsma
het pijnlijke van de toen ontstane
situatie te beseffen, „en toch is het
jammer dat de kardinaal toen naar
een andere orde van gezagsuitoefe
ning is overgegaan, een orde waar
aan we juist aan het ontgroeien wa
ren. Mijns inziens had hij kunnen
volstaan met de verklaring van hij
de Utrechtse pastores, wanneer ze
tegen zijn verbod in door zouden
gaan, niet meer als met hem ver
bonden ambtsdragers zou kunnen
beschouwen. Daarmee had hij in de
grond hetzelfde gedaan en hetzelfde
bereikt. Het zou getuigd hebben
van een meer pastorale visie en van
een beleid, dat zich uitdrukkelijk
baseert op pastorale motieven.
Bovendien zou hij er goed aan heb
ben gedaan, meteen een collegiaal
overleg in het vooruitzicht te stel
len, waarin de zaak kon worden be
sproken en tot helderheid gebracht".
Overigens heeft prof. Haarsma ei-
behoefte aan, kardinaal Alfrink in
de kern van zijn beleid bij te val
len. „Toen ik hem maandagavond
voor de televisie zag een veel
geplaagd man had ik in zeker
opzicht met hem te doen. Ik dacht
bij mezelf: dit heeft hij niet ver
diend. Een man, die zoveel heeft ge
daan om de vernieuwing van de
kerk mee te voltrekken, heeft recht
op ons diepe respect. En ik vind het
niet van respect getuigen, als men
dwars tegen hem ingaat".
Ook over het optreden van domi
nee Van Veen, die het verbod van
de kardinaal naast zich neerlegde,
is prof. Haarsma weinig enthousiast.
„Ik had liever gezien, dat hij het
niet gedaan had, ook ai kan ik
me voorstellen, dat hij zich zeer ver
bonden voelde met zijn katholieke
broeders in de Utrechtse gemeen
schap. Wat meer zorgvuldigheid zou
zeker op zijn piaats zijn geweest.
Laten de dominees in kwestie zich
niet teveel door de studenten op
sleeptouw nemen en gaan ze daar
door niet lijden aan een zekere ge-
zichtsverenging? Het valt mij op,
dat zij bepaalde dimensies van het
vraagstuk veronachtzamen, die toch
zeker de moeite waard zijn".
Vanzelfsprekend gaan onze ge
dachten naar de naaste toekomst:
hoe zal het nu verdér gaan, in wel
ke richting zal een oplossing van het
conflict worden gezocht.
Prof. Haarsma meent, dat er op
nieuw gepraat zal moeten worden.
„Men zal in een open gesprek de
gebeurtenissen van de laatste we
ken moeten evalueren: wat waren
precies de feiten, welke nieuwe er
varingen werden daar bij opgedaan,
wat waren de gemaakte fouten en
de opgetreden tekorten. Als men
dat scherp voor ogen heeft, moet het
mogelijk zijn de weg naar een op
lossing te vinden".
Verder weg ligt het officiële be
raad van de kerken over de erken
ning van eikaars ambt. De gebeur
tenissen in Utrecht kunnen het ver
loop van dit beraad bespoedigen.
„Op synode-niveau ligt het nogal
moeilijk", erkent Haarsma. „Maar
plaatselijk worden vorderingen ge
maakt. Zo heeft de centrale kerke-
raad van Utrecht, na aanvankelijke
weigering, pastoor Kamphuis als
voorganger in een reformatorische
dienst aanvaard. Een diepgaand ge
sprek met hem volstond om de bar
rière te slechten".
Gisteravond kwamen vertegen
woordigers van de parochieraad van
Utrecht bij prof. Haarsma praten om
te zien wat er nu verder gedaan
moet worden. Ze hebben aan hem
een goede gesprekspartner: vol sym
pathie voor hun streven naar open
heid, ruim in zijn theologische op
vattingen, progressief in zijn pasto
rale benadering. Maar tegelijk een
man, die weet wat hij wil. En die
zich geen knollen voor citroenen zal
laten verkopen.
heeft
confectie-modpiip» AV?sterdamse mode-ontwerper Dick Holthaus
Wen zijn creatie* 1 ZïJn V00r3aarscollectie getoond. Binnenkort
iterst links een imiwfn te koop Zl^n- Hief drie voorbeelden.
0ekpak. atie-slangeleren vest, gedragen over een jersey
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Verwacht wordt dat in 1982 de artsendichtheid in ons land
1.4 tot 1.5 per duizend inwoners zal bedragen, dat is één arts per 709 men
sen. In een advies aan staatssecretaris Kruisinga (Volksgezondlieid) zegt een
commissie van de gezondheidsraad dat met zoii aantal artsen in ons land
een alleszins aanvaardbaar niveau van de medische verzorging is gewaar
borgd.
De gezondheidsraad kan echter nog
niet aangeven wat de artsenbehoefte
in 2900 zal zijn, daar hiervoor een
uitvoerige studie van de ontwikke
ling der geneeskunde en de toekom
stige gezondheidszorg nodig is.
Staatssecretaris Kruisinga had de
gezondheidsraad vorig jaar septem
ber om een advies over de behoefte
aan artsen in 1982 en 2000 gevraagd.
Vanwege de verdergaande speciali
satie groeit het aantal artsen in ons
land geleidelijk. Van 1950 tot 1964
steeg de artsendichtheid het aan
tal artsen gerekend naar het aantal
inwoners gemiddeld jaarlijks met
2,2 percent. Slechts ingrijpende be
leidsbeslissingen zouden de door het
Centraal Planbureau geraamde art
sendichtheid van 1.4 tot 1.5 per dui
zend inwoners in 1982 sterk kunnen
beïnvloeden
De gezondheidsraad meent dat de
behoefte aan huisartsen in verhou
ding tot de bevolking niet veel zal
toenemen. In 1937 was bijna een der
de (31 percent) van alle artsen huis
arts.
LIMA (Reuter) In de Noord-
Peruviaanse stad Trujillo hebben 19
rooms-katholieke geestelijken ge
dreigd te zullen aftreden uit solida
riteit met drie Spaanse priesters, die
zijn uitgewezen omdat zij hadden
deelgenomen aan demonstraties van
stakende arbeiders.
Zij hadden ook geprotesteerd tegen
de opening van een luxueuze club
in de omgeving van genoemde stad.
In een brief aan de aartsbisschop
hebben de 19 geestelijken laten we
ten, dat zij zondag hun werk zullen
neerleggen als dan het uitwijzings-
bevel tegen de Spanjaarden niet is
ingetrokken.
In het midden een camelkleurige grove whipcord mantel. De schouders
zijn „versierd" met epauletten.
Rechts een grijze Shetland japon met bijpassend kort jasje en een
hoed van bever.
Alle modellen niet al te duur.
GÖTTINGEN (Reuter) Een 31-
jarige Pers heeft zich dinsdag in een
rechtszaal te Göttingen in West-
Duitsland met benzine overgoten en
in brand gestoken. Met zware brand
wonden is hij naar een ziekenhuis
overgebracht.
Het slachtoffer stond in hoger be
roep terecht op een aanklacht, dat hij
met zijn auto zou zijn ingereden op
een politieman, die hem een stop
teken had gegeven. In eerste aanleg
was hij tot anderhalf jaar gevangenis
straf veroordeeld. De rechter had
juist verklaard, dat de behandeling
in hoger beroep werd opgeschort en
dat verdachte in voorlopige hechte
nis zou worden genomen, toen deze
zijn poging tot zelfmoord deed.
(ADVERTENTIE)
Voor de interne geneeskunde en
aanverwante gebieden 11 percent
van het totaal aantal artsen wordt
een belangrijke toeneming van het
aantal specialisten verwacht.
Ook voor de operatieve specialisten
13 percent van het totaal aantal
artsen wordt gerekend op een re
latief sterke groei. In de geestelijke
gezondheidszorg wordt geen grote
stijging van de behoefte aan artsen
verwacht.
Ook in het medische onderwijs
zullen steeds meer artsen nodig zijn.
Op dit ogenblik is er in ons land
één arts op de 850 inwoners. Het to
taal aantal artsen bedraagt 14.774,
van wie ruim 4500 huisarts is.
WASHINGTON (DPA) De Ca
nadese premier, Pierre Trudeau,
heeft dinsdag zijn gesprekken met
de Amerikaanse president, Richard
Nixon, besloten. Tijdens de afscheids-
plechtigheid in het Witte Huis ver
zekerde Nixon dat de besprekingen
tot een „nieuw tijdperk van samen
werking" gevoerd hebben.
In een gemeenschappelijke ver
klaring heet het, dat de Canadese
premier het parlement in Ottawa zijn
mening over het ABM-raketafweer-
systeem zal geven. Hij zou ook over
de gevolgen ervan voor Canada spre
ken. President Nixon had Trudeau
gezegd ervan overtuigd te zijn dat
het genoemde afweersysteem gun
stige gevolgen zou hebben zowel voor
de betrekkingen tussen oost en west
als voor de bewapeningscontrole. De
V.S. hadden Canada in het het ver
leden over de ontwikkeling van het
ABM-systeem ingelicht en zouden
dat ook in de toekomst doen, aldus
de gemeenschappelijke verklaring.
De beide regeringsleiders hebben
meegedeeld dat vertegenwoordigers
van de V.S. en Canada op lager vlak
bepaalde vraagstukken zullen be
spreken.
DUBLIN (Reuter) Uit een mu
seum in Dublin is een 1300 jaar oude
harp gestolen die beschouwd wordt
als een van de oudste en mooiste ter
wereld en door de Ieren als een
nationaal symbool wordt erkend.
Volgens de traditie wordt deze harp
in verband gebracht met de grote
krijgsman-koning Brian Boru, die in
1014 de Denen bij Clontarf versloeg.
De harp is maandagavond gesto
len. Uit op de vloer van het museum
gevonden splinters leidt men af, dat
de harp mogelijk beschadigd is toen
de dieven het instrument door een
raam naar buiten schoven.
Ik aan me voorstellen dat ze in het
leger een wat raar gevoel in de maag
krijgen, als ze daar horen van de
plannen om boter van de boterberg
beschikbaar te stellen voor de strijd
krachten, terwijl ongeveer tegelij
kertijd dr. Mansholt in Brussel komt
vertellen dat er al een hele partij uit
het boteroverschot in de magazijnen
ligt te rotten.
Maar de heren soldaten kunnen ge
rust zijn, want het is slechts 10 pro
ent van de boterberg die, zoals je
dat netter zegt: niet meer geschikt is
voor menselijke consumptie.
Voor het geval men niet precies
weet wélke tien procent rot is, loopt
de Nederlandse soldaat nog maar een
kans van één op tien dat hij „niet
meer voor menselijke consumptie ge
schikte" boter op zijn brood smeert.
Voorlopig is het nog niet zover,
want er moet nog veel onderzocht
oorden. Maar het kan een smeerboel
worden.
Overigens vraag ik me bij die rotte
10 procent wel af wie er nu binnen
de EEG boter op zijn hoofd heeft.
Luns op de kansel: voor één dag
kanselier.
John Lennon: wij kunnen rustig
een weekje happenen, we hebben nog
altijd een Apple-tje voor de dorst.
Het blijkt nu dat minister Klompé
haar collega De Block heeft geraad
pleegd en dat ze samen besloten geen
bezwaar te hebben tegen een tv-uit-
zending in de middaguren van de
wedstrijd Spartak-Ajax.
Je kunt op de Klompe aanvoelen
dat ze en Block gaan zitten kijken.
„De' man met de witte boord zegt
tegen zijn chef, dat hij een uurtje
later komt, als hij bijvoorbeeld zijn
belastingzaakjes moet regelen. Voor
de man in de fabriek gaat dat alle
maal veel moeilijker. Soms neemt hij
een snipperdag op om dergelijke per
soonlijke verplichtingen op te knap
pen. Maar hij heeft maar een paar
snipperdagen. Daarom meldt een an
der zich ziek". (Mr. J. S. Brouwer,
onderdirecteur van het G.A.K. te Am
sterdam in De Metaalkoerier)
Mr. Brouwer zegt dit om ook eens
op een andere kant aan het ziektever
zuim te wijzen. Het verzuim met na
me om dergelijke huishoudelijke re
denen neemt zelfs toe.
De Metaalkoerier tekent hierbij
aan: „Opvallend is bijvoorbeeld, dat
de mensen in vol continudienst zich
naar verhouding minder vaak ziek
melden, dan de werknemers in de
dagdienst. Zij kunen door de wisse
lende diensten beter aan hun per
soonlijke verplichtingen - het be
zoeken van allerlei instanties en der
gelijke voldoen dan de man die al
tijd overdag werkt, als de loketten
open zijn".
En u weet het, de instanties en
derzelver loketten schieten als pad-
lestoelen uit de brakke grond der
oureaucratie.
„Gevraagd: Kapster, enige erva
ring met lang haar gewenst. Tel.
05207 enz. enz(Advertentie in
de Prov. Zwolse en Óverijselse Cou
rant).
Dr. S. Mansholt: mijn hele tuin staat
ook al barstens vol met boterbloemen.
MEEIJN
Stortingen en disposities in
bedragen van 25.000,- of een veelvoud
daarvan.
Rentevergoeding
Voor beleggingsdeposito's op vaste termijn zijn de tarieven
1/4% lager. Deze lagere percentages gelden
na de opzegging ook voor beleggingsdeposito's met
een opzegtermijn.
de bank waar ook zich thuis voelt!
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK