zn „In Utrecht kaarten ze htjes door elkaar Hoiitliaus toont confectie-modellen IN 1982 IS ER EEN ARTS OP 700 MENSEN Beleggingsdeposito's '-show d-show de boe! Jammer, dat kardinaal PROF. DR. F. HAARSMA: Nationaal symbool van Ierland gestolen organiseren de smanH ACHTERHAALD ANDERE ORDE ONZORGVULDIG VORDERINGEN In Peru dreigen 19 priesters met aftreden Zelfverbranding voor ogen van Duitse rechter Nixon na gesprek met Canadese premier „Nieuw tijdperk van samen werking ingeluid" opzegtermijn 1 maand 51/4% opzegtermijn 3 maanden 53/4% opzegtermijn 6 maanden 6 opzegtermijn 12 maanden 61/4% opzegtermijn 24 maanden 61/2% DE STEM VAN DONDERDAG 27 MAART 1969 If manteltje ljubbele ■opsluiting, l> voor jongens |i meisjes, li marine, rood en bleu, met 1 koperen knoopjes. Maat 92 - 43.50 86-41.50.80- 39.50 |te Ide ■en. fn wit, fel eale kombinatie van vieg. Met 300 mm spa' m. De Skaibekleding zwart of groen. Gorno gg,« t warend'5 PROF. DR. F. HAARSMA (Van een onzer redacteuren) NIJMEGEN Prof. dr. Frans Haarsma, hoogleraar in Ide pastoraal-theologie aan de universiteit te Nijmegen en oecumenisch deskundige, is het in grote lijnen eens met het I beleid van kardinaal Alfrink ten opzichte van de Utrechtse I studentenpastores. Alleen bij enkele aspecten van de uit- I voering ervan zet hij een vraagteken. Zo vindt hij het I jammer dat uiteindelijk sancties zijn toegepast, en betreurt Ijiij een opgetreden tekort in de communicatie. Tijdens een vraaggesprek distancieerde prof. Haarsma zich dui- delijk van het Utrechtse experiment zoals dit in concreto heeft plaatsgevonden. „Natuurlijk is het goed, dat wij pogen ons in eikaars eucharistievieringen in te leven. Wanneer dat leidt tot I bepaalde vormen van intercommunie, dan vind ik dat prachtig. I Maar we moeten de bestaande liturgische tradities niet gaan verbasteren en verminken, door ze met elkaar te vermengen. De echte pluriformiteit vraagt, dat wij eikaars vieringen intact laten en ze in hun eigen vorm als authentiek erkennen. In Utrecht kaarten ze de boel door elkaar. En dat is geen dienst aan de oecumene." Een van zijn bezwaren tegen het I Utrechtse experiment is, dat het al Jj te gemakkelijk over de kerkorde- I lijke bepalingen heen loopt. „Neem Ide dominee die voorging in de I Utrechtse eucharistieviering. Wij I erkennen hem volmondig als ambts- l drager in zijn eigen kerk, een kerk, I die ik graag als een kerk van Christus wil erkennen. Maar dat 1 betekent nog niet, dat hij ook ais I ambtsdrager kan optreden bij ons. I Als we dat toelaten krijgen we een 9 grote verwarring. Kerkordelijke I bepalingen zijn er niet voor niets. I Ze kunnen achter liggen bij de con- I crete geloofsbeleving en moeten Idan ook regelmatig herzien wor- «wn. Maar dat moet we) ordelijk D geschieden. Anders komen we in [leen grote chaos terecht." H Een en ander betekent niet, dat prof. Haarsma iedere vorm van open I communie of intercommunie af- U wijst. De stelling, dat we met geza- Imenlijk eucharistie-vieren moeten I wachten, tot de eenheid een feit is I geworden, acht hij in haar vol- Bstrektheid onhoudbaar. „In het de- Ij met over het oecumenisme", aldus Ij Haarsma, „wordt erkend, dat de eu- II charistie zowel openbaring van een- Ij heid is als een weg ernaar toe. Het is een sacrament dat de eenheid niet H alleen aanduidt maar ook geeft. Wel moet er bij hen, die de eucha ristie vieren, reeds een zekere een heid bestaan, zowel in de geloofs overtuiging als in het kerk-zijn. Over deze eenheid blijft prof. Haarsma genuanceerd 'te denken. Hij weet dat er rond de eucharistie nog altijd theologische twistvragen zijn, die niet werden opgelost. Niet temin ziet hij in het geloof van ka tholieke en reformatorische chris tenen voldoende ruimte en bewe ging om nu reeds tot open com munie en intercommunie over te gaan, bij voorkeur op plaatselijk niveau, wanneer de gemeente eraan toe is. „De twistvragen waarover wij het hier hebben, zijn niet op te lossen", meent Haarsma. „Wel kan men ze in de beleving als achter haald ervaren. Wij zijn op weg naar een nieuwe consensus, die beschei den en armoedig van formulering zal zijn, maar die beter dan de tra ditionele theologie ons geloof van nu zal vermoorden". Terug naar het Utrechtse expe riment. Wij vragen prof. Haarsma wat hij denkt van het verbod, dat kardinaal Alfrink samen met de an dere bischoppen over dit experiment heeft uitgesproken. „Ik kan er erg goed inkomen", is het antwoord. „Ook al vind ik, dat de bisschop pen ruimte moeten laten voor het experiment, tegen deze concrete vorm moesten zij optreden". Minder gelukkig is hij met de sancties, die de kardinaal op de pas tores heeft toegepast. „Ik kan me voorstellen, dat de kardinaal pries ters, die zich formeel verzetten te gen de eenheid in de „catholica" want dat doen ze in feite voor lopig in de uitoefening van hun functie schorst. Jammer alleen, dat hij dit gedaan heeft met middelen, die ik achterhaald zou willen noe men". Op de bemerking, dat de kardi naal het eerst zonder sanccties heeft geprobeerd en dat die poging op niets is uitgelopen, zegt Haarsma het pijnlijke van de toen ontstane situatie te beseffen, „en toch is het jammer dat de kardinaal toen naar een andere orde van gezagsuitoefe ning is overgegaan, een orde waar aan we juist aan het ontgroeien wa ren. Mijns inziens had hij kunnen volstaan met de verklaring van hij de Utrechtse pastores, wanneer ze tegen zijn verbod in door zouden gaan, niet meer als met hem ver bonden ambtsdragers zou kunnen beschouwen. Daarmee had hij in de grond hetzelfde gedaan en hetzelfde bereikt. Het zou getuigd hebben van een meer pastorale visie en van een beleid, dat zich uitdrukkelijk baseert op pastorale motieven. Bovendien zou hij er goed aan heb ben gedaan, meteen een collegiaal overleg in het vooruitzicht te stel len, waarin de zaak kon worden be sproken en tot helderheid gebracht". Overigens heeft prof. Haarsma ei- behoefte aan, kardinaal Alfrink in de kern van zijn beleid bij te val len. „Toen ik hem maandagavond voor de televisie zag een veel geplaagd man had ik in zeker opzicht met hem te doen. Ik dacht bij mezelf: dit heeft hij niet ver diend. Een man, die zoveel heeft ge daan om de vernieuwing van de kerk mee te voltrekken, heeft recht op ons diepe respect. En ik vind het niet van respect getuigen, als men dwars tegen hem ingaat". Ook over het optreden van domi nee Van Veen, die het verbod van de kardinaal naast zich neerlegde, is prof. Haarsma weinig enthousiast. „Ik had liever gezien, dat hij het niet gedaan had, ook ai kan ik me voorstellen, dat hij zich zeer ver bonden voelde met zijn katholieke broeders in de Utrechtse gemeen schap. Wat meer zorgvuldigheid zou zeker op zijn piaats zijn geweest. Laten de dominees in kwestie zich niet teveel door de studenten op sleeptouw nemen en gaan ze daar door niet lijden aan een zekere ge- zichtsverenging? Het valt mij op, dat zij bepaalde dimensies van het vraagstuk veronachtzamen, die toch zeker de moeite waard zijn". Vanzelfsprekend gaan onze ge dachten naar de naaste toekomst: hoe zal het nu verdér gaan, in wel ke richting zal een oplossing van het conflict worden gezocht. Prof. Haarsma meent, dat er op nieuw gepraat zal moeten worden. „Men zal in een open gesprek de gebeurtenissen van de laatste we ken moeten evalueren: wat waren precies de feiten, welke nieuwe er varingen werden daar bij opgedaan, wat waren de gemaakte fouten en de opgetreden tekorten. Als men dat scherp voor ogen heeft, moet het mogelijk zijn de weg naar een op lossing te vinden". Verder weg ligt het officiële be raad van de kerken over de erken ning van eikaars ambt. De gebeur tenissen in Utrecht kunnen het ver loop van dit beraad bespoedigen. „Op synode-niveau ligt het nogal moeilijk", erkent Haarsma. „Maar plaatselijk worden vorderingen ge maakt. Zo heeft de centrale kerke- raad van Utrecht, na aanvankelijke weigering, pastoor Kamphuis als voorganger in een reformatorische dienst aanvaard. Een diepgaand ge sprek met hem volstond om de bar rière te slechten". Gisteravond kwamen vertegen woordigers van de parochieraad van Utrecht bij prof. Haarsma praten om te zien wat er nu verder gedaan moet worden. Ze hebben aan hem een goede gesprekspartner: vol sym pathie voor hun streven naar open heid, ruim in zijn theologische op vattingen, progressief in zijn pasto rale benadering. Maar tegelijk een man, die weet wat hij wil. En die zich geen knollen voor citroenen zal laten verkopen. heeft confectie-modpiip» AV?sterdamse mode-ontwerper Dick Holthaus Wen zijn creatie* 1 ZïJn V00r3aarscollectie getoond. Binnenkort iterst links een imiwfn te koop Zl^n- Hief drie voorbeelden. 0ekpak. atie-slangeleren vest, gedragen over een jersey (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Verwacht wordt dat in 1982 de artsendichtheid in ons land 1.4 tot 1.5 per duizend inwoners zal bedragen, dat is één arts per 709 men sen. In een advies aan staatssecretaris Kruisinga (Volksgezondlieid) zegt een commissie van de gezondheidsraad dat met zoii aantal artsen in ons land een alleszins aanvaardbaar niveau van de medische verzorging is gewaar borgd. De gezondheidsraad kan echter nog niet aangeven wat de artsenbehoefte in 2900 zal zijn, daar hiervoor een uitvoerige studie van de ontwikke ling der geneeskunde en de toekom stige gezondheidszorg nodig is. Staatssecretaris Kruisinga had de gezondheidsraad vorig jaar septem ber om een advies over de behoefte aan artsen in 1982 en 2000 gevraagd. Vanwege de verdergaande speciali satie groeit het aantal artsen in ons land geleidelijk. Van 1950 tot 1964 steeg de artsendichtheid het aan tal artsen gerekend naar het aantal inwoners gemiddeld jaarlijks met 2,2 percent. Slechts ingrijpende be leidsbeslissingen zouden de door het Centraal Planbureau geraamde art sendichtheid van 1.4 tot 1.5 per dui zend inwoners in 1982 sterk kunnen beïnvloeden De gezondheidsraad meent dat de behoefte aan huisartsen in verhou ding tot de bevolking niet veel zal toenemen. In 1937 was bijna een der de (31 percent) van alle artsen huis arts. LIMA (Reuter) In de Noord- Peruviaanse stad Trujillo hebben 19 rooms-katholieke geestelijken ge dreigd te zullen aftreden uit solida riteit met drie Spaanse priesters, die zijn uitgewezen omdat zij hadden deelgenomen aan demonstraties van stakende arbeiders. Zij hadden ook geprotesteerd tegen de opening van een luxueuze club in de omgeving van genoemde stad. In een brief aan de aartsbisschop hebben de 19 geestelijken laten we ten, dat zij zondag hun werk zullen neerleggen als dan het uitwijzings- bevel tegen de Spanjaarden niet is ingetrokken. In het midden een camelkleurige grove whipcord mantel. De schouders zijn „versierd" met epauletten. Rechts een grijze Shetland japon met bijpassend kort jasje en een hoed van bever. Alle modellen niet al te duur. GÖTTINGEN (Reuter) Een 31- jarige Pers heeft zich dinsdag in een rechtszaal te Göttingen in West- Duitsland met benzine overgoten en in brand gestoken. Met zware brand wonden is hij naar een ziekenhuis overgebracht. Het slachtoffer stond in hoger be roep terecht op een aanklacht, dat hij met zijn auto zou zijn ingereden op een politieman, die hem een stop teken had gegeven. In eerste aanleg was hij tot anderhalf jaar gevangenis straf veroordeeld. De rechter had juist verklaard, dat de behandeling in hoger beroep werd opgeschort en dat verdachte in voorlopige hechte nis zou worden genomen, toen deze zijn poging tot zelfmoord deed. (ADVERTENTIE) Voor de interne geneeskunde en aanverwante gebieden 11 percent van het totaal aantal artsen wordt een belangrijke toeneming van het aantal specialisten verwacht. Ook voor de operatieve specialisten 13 percent van het totaal aantal artsen wordt gerekend op een re latief sterke groei. In de geestelijke gezondheidszorg wordt geen grote stijging van de behoefte aan artsen verwacht. Ook in het medische onderwijs zullen steeds meer artsen nodig zijn. Op dit ogenblik is er in ons land één arts op de 850 inwoners. Het to taal aantal artsen bedraagt 14.774, van wie ruim 4500 huisarts is. WASHINGTON (DPA) De Ca nadese premier, Pierre Trudeau, heeft dinsdag zijn gesprekken met de Amerikaanse president, Richard Nixon, besloten. Tijdens de afscheids- plechtigheid in het Witte Huis ver zekerde Nixon dat de besprekingen tot een „nieuw tijdperk van samen werking" gevoerd hebben. In een gemeenschappelijke ver klaring heet het, dat de Canadese premier het parlement in Ottawa zijn mening over het ABM-raketafweer- systeem zal geven. Hij zou ook over de gevolgen ervan voor Canada spre ken. President Nixon had Trudeau gezegd ervan overtuigd te zijn dat het genoemde afweersysteem gun stige gevolgen zou hebben zowel voor de betrekkingen tussen oost en west als voor de bewapeningscontrole. De V.S. hadden Canada in het het ver leden over de ontwikkeling van het ABM-systeem ingelicht en zouden dat ook in de toekomst doen, aldus de gemeenschappelijke verklaring. De beide regeringsleiders hebben meegedeeld dat vertegenwoordigers van de V.S. en Canada op lager vlak bepaalde vraagstukken zullen be spreken. DUBLIN (Reuter) Uit een mu seum in Dublin is een 1300 jaar oude harp gestolen die beschouwd wordt als een van de oudste en mooiste ter wereld en door de Ieren als een nationaal symbool wordt erkend. Volgens de traditie wordt deze harp in verband gebracht met de grote krijgsman-koning Brian Boru, die in 1014 de Denen bij Clontarf versloeg. De harp is maandagavond gesto len. Uit op de vloer van het museum gevonden splinters leidt men af, dat de harp mogelijk beschadigd is toen de dieven het instrument door een raam naar buiten schoven. Ik aan me voorstellen dat ze in het leger een wat raar gevoel in de maag krijgen, als ze daar horen van de plannen om boter van de boterberg beschikbaar te stellen voor de strijd krachten, terwijl ongeveer tegelij kertijd dr. Mansholt in Brussel komt vertellen dat er al een hele partij uit het boteroverschot in de magazijnen ligt te rotten. Maar de heren soldaten kunnen ge rust zijn, want het is slechts 10 pro ent van de boterberg die, zoals je dat netter zegt: niet meer geschikt is voor menselijke consumptie. Voor het geval men niet precies weet wélke tien procent rot is, loopt de Nederlandse soldaat nog maar een kans van één op tien dat hij „niet meer voor menselijke consumptie ge schikte" boter op zijn brood smeert. Voorlopig is het nog niet zover, want er moet nog veel onderzocht oorden. Maar het kan een smeerboel worden. Overigens vraag ik me bij die rotte 10 procent wel af wie er nu binnen de EEG boter op zijn hoofd heeft. Luns op de kansel: voor één dag kanselier. John Lennon: wij kunnen rustig een weekje happenen, we hebben nog altijd een Apple-tje voor de dorst. Het blijkt nu dat minister Klompé haar collega De Block heeft geraad pleegd en dat ze samen besloten geen bezwaar te hebben tegen een tv-uit- zending in de middaguren van de wedstrijd Spartak-Ajax. Je kunt op de Klompe aanvoelen dat ze en Block gaan zitten kijken. „De' man met de witte boord zegt tegen zijn chef, dat hij een uurtje later komt, als hij bijvoorbeeld zijn belastingzaakjes moet regelen. Voor de man in de fabriek gaat dat alle maal veel moeilijker. Soms neemt hij een snipperdag op om dergelijke per soonlijke verplichtingen op te knap pen. Maar hij heeft maar een paar snipperdagen. Daarom meldt een an der zich ziek". (Mr. J. S. Brouwer, onderdirecteur van het G.A.K. te Am sterdam in De Metaalkoerier) Mr. Brouwer zegt dit om ook eens op een andere kant aan het ziektever zuim te wijzen. Het verzuim met na me om dergelijke huishoudelijke re denen neemt zelfs toe. De Metaalkoerier tekent hierbij aan: „Opvallend is bijvoorbeeld, dat de mensen in vol continudienst zich naar verhouding minder vaak ziek melden, dan de werknemers in de dagdienst. Zij kunen door de wisse lende diensten beter aan hun per soonlijke verplichtingen - het be zoeken van allerlei instanties en der gelijke voldoen dan de man die al tijd overdag werkt, als de loketten open zijn". En u weet het, de instanties en derzelver loketten schieten als pad- lestoelen uit de brakke grond der oureaucratie. „Gevraagd: Kapster, enige erva ring met lang haar gewenst. Tel. 05207 enz. enz(Advertentie in de Prov. Zwolse en Óverijselse Cou rant). Dr. S. Mansholt: mijn hele tuin staat ook al barstens vol met boterbloemen. MEEIJN Stortingen en disposities in bedragen van 25.000,- of een veelvoud daarvan. Rentevergoeding Voor beleggingsdeposito's op vaste termijn zijn de tarieven 1/4% lager. Deze lagere percentages gelden na de opzegging ook voor beleggingsdeposito's met een opzegtermijn. de bank waar ook zich thuis voelt! NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7