ien ezen. De moeilijke geboorte van een nieuwe ster troeven K tussen haakjes k? ])e harde strijd van José den Burger of: vangelische Wond Slang In a nutshell Spreekwoordelijk ente tig jaar Kruiningen M midden in de 'oung. e rd door e spinners, lirs. st door st geklede 0 mdeerd Weddenschap Café-cliantant ROSSINI I sn groeven Pucinella LICHTDRUKKEN FOTOCOPIEëN STENCILWERK H van §^inttjet Zwartkijkers! aangifte formulier Dan kijkt u gerust! Veel inzendingen naar filmfestival van Oberhausen NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (FRANS) DUITSLAND II DUITSLAND I BELGIë (NEDERL.) Luister naar er DE STEM VAN MAANDAG 24 MAART 1969 >nze correspondent) INGE In tegenwoor. |>ndag haar 90-jarig acht. Dat gebeurde i„ >ezochte en stijlvolle dieJ, rgens ging daarin v» ijke predikant ds. J. .e ails tekst van de herden i ring had Joh. 18:35 metjjj „Wat hebt gij gedaan'" mkoor „Zang en VrienV Kapelle zong fa viertal liederen. s was er een bijeenkom» oud gemeentelid drs n Odijk sprak over het out! I 'e gemeente en de toestan. tijd op kerkelijk gebied. ,t werd medewerking ver de trompettisten J. Bron Wisse uit Kapelle. Enkele jden van zustervereni- irden toen het woord. ,Hansweert-West" i met 25 april 1969 ligt oor een ieder ter inzage ningsplan met bijheho- eert-West". innen door hen, die zich en het ontwerp tot de wend, gedurende boven- en ingediend bij Gede- land te Middelburg. 9. ester van Kruiningen, in roos (Van onze showredactie) ROERMOND Het blonde meisje is duidelijk niet tevreden met het lauwe applaus dat op haar eerste liedje volgt. Nuffig gooit ze het hoofd omhoog en gaat hoger op de kruk zitten, die wat verloren mid den op een kaal dansvloertje staat. Een vijftiger, met grijs haar en buikje, wordt vurig van Fischers „Hutje in het bos". Hij loopt naar voren en kan ogen er, handen niet van het zangeresje afhouden. Voordat de toeschietende portier er aan te pas kan komen, lost het meisje het probleem echter zelf op. Ze vraagt stilte voor de vijftiger, die „klaarblijkelijk gekomen is om iets te zingen". Ze drukt de schaap achtig lachende mar. de gitaar in de handen en applaudisseert. Hij gaat af als een gieter en breekt in de gau wigheid een snaar. Plotsklaps heeft iedereen wél aan dacht voor het meisje, dat om half drie oip een doordeweekse Roer- mondse nacht aan haar derde liedje begint. De bargasten klappen nu om het hardst an vragen zich af wie zij eigenlijk is. De disc-jockey vertelt het hen een uurtje later bij haar volgende optre'den: „José den Bur ger". Een van de drie finalisten in het t.v.-showprogramma „A star is born". José den Burger is 22 jaar (nog net). Ze is 1.70 meter lang en heeft amber-kleurige blauw omschminkte ogen. Ze is stiekum brildragend en doet gymnastische oefeningen om fit te blijven. Ze bewoont sinds enkele maanden in de Rotterdamse Heer Frankenstraat een souterrain-wo ning: goud geverfde voordeur, zwar te gordijnen, rode geraniums, groe ne zitkamer, roetzwarte poes die Witje heet. Ze heeft een vaste vriend („Moordknul om te zien"), een eigen fanclubje en over veel dingen een eigen mening. Ze is maar wat trots op haar plaats in „A star is bom", een t.v.-show waarin gezocht wordt naar. de meest allround aankomende artieste van Nederland. José: „Het Is een moeilijke show. Je moet van alles doen. Ik heb eigen composities, jazz en operette gezongen. Ik heb gedanst, gedecla meerd er. aan sneltekenen gedaan. In de volgende uitzending, op 29 maart, doe ik een marionet na. Op de achtergrond zing ik een eigen compositie en het decor heb ik zelf ontworpen en gemaakt. Je ziet: ik probeer alles wat ik kan Maar er valt elke show een deelnemer af. Het is de kunst het laatst over te blijven. Dan ben je automatisch The Star. Als dat effe voor mij wegge legd zou zijn, zeg je natuurlijk: Ja graag. De laatste uitzending js ver moedelijk op 26 april, mijn verjaar dag. Het lijkt me zali'g om op je verjaardag als ster geboren te wor den". „Ik zal je fa het kort mijn hele reutemeteutige levensloop vertellen. Ouders wonen in Helmond. Lagere school en mulo. In Amsterdam drie jaar reclame-tekenen op de kunst academie gedaan. Publiciteit en gra fische vakken, heet dat deftig. Toen ik het diploma had, was er werk loosheid in Brabant en omgeving. Ik had in die tijd geen baan. Thuis was het de zoete inval, altijd waren er vrienden en vriendinnen over de vloer en altijd was de koffie klaar. Ondertussen verdiende ik geen cent. De Helmondse politie heeft daar in oktober '66 'n eind aan gemaakt. De politie organiseerde namelijk een ta lentenjacht Vriendjes jutten me op om mee te'doen. Een weddenschap er. ik verdiende 15 gulden en een tweede prijs. De bal ging aan het rollen. Ik werd meer gevraagd. Op een dag werd ik opgebeld door Ger Lugtenburg van de AVRO, die zei,, dat Jos Cleber audities hield en dat ik maar eens moest gaan kijken. Ik deed dat en Cleber werd hardstikke gek. Hij belde Bob Rooyens en die werd ook hardstikke gek. Platen maatschappij Barclay kwam er aan te pas en ook daar werd men gek. Er moest en er zou een plaat ge maakt worden. Het gebeurde en het werd een flop. Ik mocht met deze flop-plaat in „Moef-Ga-Ga" komen, maar het wilde er niet bij het pu bliek. Het werd heel stil om me heen, en ik dacht dat het afgelopen was met José. Op eer. gegeven ogen blik kreeg ik een oproep van de AVRO om auditie te komen maken. Ik ging en kreeg te horen dat ik „er in" zat. Toen ik vroeg: waarin?, zei Cees de Lange: „In a star is born natuurlijk." Zo natuurlijk vor.d ik het ook weer niet, toen ik hoorde dat er 300 kandidaten waren ge weest, van wie er zeven waren uit gekozen". José: „Ik wil een heleboel. Aller eerst wordt op 9 april een liedjes programma opgenomen voor de KRO-radio. Walter Kochner, regis seur van de Wiener Stadtoper, heeft beloofd werk voor me te zullen ver sieren bij het Rheinmundtheater. Zou- best geweldig zijn! Ja en dan ben ik uitgenodigd eens te komen kijker, bij „De Werkwinkel" van Nico Knap pert. Daarin zitten allemaal mensen, die zelf gecomponeerde liedjes zin gen en daarbij zichzelf op de gitaar begeleiden. Boudewijr. de Groot heeft daar vroeger ook deel van uitge maakt, maar op het moment is hij gewoon een commerciële zanger. Ik zal even eerlijk zijn, en zeggen dat ik dat in zijn plaats ook zou doen. Geld is goed. Daarom zing ik hier voor mensen, die voor het merendeel niet van chansons en luisterliedjes houden, die zich onbehouwen en boerachtig gedragen en die pontificaal voor je langs lopen als ze naar het toilet moeten. Ondertussen droom ik van een eigen café-chantant, waar ieder een iets mag doen. Dag, ik moet nog een keer op". (ADVERTENTIE) Rossini is een componist, wiens muziek velen in het gehoor ligt. Alleen al de arrangementen van Rossini, die onze harmonie- en fanfare-orkesten ten gehore bren gen, vertellen dit. Zijn opera Se miramide zal echter de meeste „liefhebbers" niet zo bekend zijn. Toch kunnen zij ook aan deze schepping van Rossini veel mu zikaal genoegen beleven. Geba seerd op een klassiek gegeven in het oude Babyion, zoals Voltaire dit beschreef, heeft Rossini dit werk in één maand voltooid. Niet njn sterkste, maar wel vol van dezelfde Rossini-achtige gegevens, die zijn andere composities laten boeien. Op deze plaat zijn high lights bijeengebracht. Alleen al de samenstelling van de cast recht vaardigt een eventuele aanschaf van deze lp. De hoofdrolbezetting van Semiramide, de koningin van i/u verRefd op Arsace, een veldheer, worden respectievelijk vervuld door Joan Sutherland en fflarylin Home. Over Sutherland s al zoveel geschreven, dat we hier Wamg hoeven te zeggen over de "«stekende kwaliteiten. Ook Hor- mi. e.en ab met een bijna manhe- ri tag re§ister en een fel hel- I nl\ ge toon' zingt formidabel. ta° Sa,rrï?n b-v-in het duet Alle «o n lnken de stemmen prach- I JL antJere rollen zijn tevens bezet door Joseph Rouleau, iïl r.ge en sPiro Malas- Ver- I Ambrosian Chorus en het wndens Symfonie Orkest, het "eel o.l.v. Richard Bonynge. wei vanuit de componist als de uitvoerenden een interessante en zeer muzikale plaat. Dat bij deze lp een goed verzorgde tekst van de highlights bijgevoegd is mag wel apart vermeld worden, want te vaak missen we deze. Rossini: Semiramide (High lights) Sutherland, Home e.a. (Decca-SET 391) X ge- Zo- Igor Strawinsky kreeg voor een Amerikaans muziekfestival in 1928 een vrije compositie-opdracht. Hij koos een klassiek thema: de ver heerlijking van Apollo, de Griekse god van de kunst, en zijn bege leidsters de muzen. Het werk, Apollon Musagète, werd min of meer de tegenhanger van Stra- winsky's oudere oratorium Oedi pus Rex, dat de zwarte geschie denis van de familie van koning Oedipus in bruske, harde klanken tekent. Toen de choreograaf Ba- lanchine de Apollon-muziek voor het eerst hoorde, noemde hij deze dan ook witte muziek. Strawinsky zelf sprak van een wit ballet, „om dat bonte kleuren en overladen pronk er uit weggelaten zün". Hij koos voor de diatonische schrijf wijze en voor een orkest van strij kers, waardoor de nadruk van archaisering wordt versterkt. Het resultaat is een decoratief werk; feesteliik, maar op afstand, leven dig. maar ingehouden, krachtig, maar veel meer beheerst dan zo wel Strawinsky's vroegere als latere composities. Een ander neoklassiek ballet van Strawinsky is Pulcinella. Neo klassiek dan, omdat het is ont leend aan een klassieke componist, Pergolesi. Strawinsky kon aanvan kelijk weinig waardering opbren gen voor deze achttiende-eeuwse Napolitaan, maar werd door de ballet-producer Diaghilev enthou siast gemaakt voor het idee ballet muziek te componeren op een commedia dell'arte-verhaal. Hij greep daarvoor brutaalweg naar de sonates, enkele instrumentale werken en de opera's van Pergo lesi, en met behulp hiervan com poneerde hij de Pulcinella-muziek, waarvan hijzelf ironisch beweerde, dat dit het enige werk van Per golesi was, dat hij werkelijk mooi vond. Het orkest van de Academy of St. Martin-in-the-Fields onder leiding van Neville Marriner meer bekend als violist dan als dirigent geeft een zeer interes sante klassieke uitvoering van Apollon Musagète. De Puleinella- suite elf van de eigenlijk acht tien delen, waarin de zangstem men zijn vervangen door .instru menten wordt gespeeld met veel affiniteit voor Pergolesi én voor Strawinsky, maar juist deze behoefte beide componisten recht te doen wedervaren, maakt het stuk nog minder overtuigend dan het al is. Strawinsky: Pulcinella en Apollon Musagète. Academy of St. Martin-in-the-Field o.l.v. Ne ville Marriner. (Argo Stereo ZRG 575). (ADVERTENTIE) VOOR UW en snellere service Halen en brengen, wanneer U wenst. Breda Waalwijk Wilhelminastr. 30 Grotestr. 323 01600-32950 04160-2757 Kijkgeld betalen moeten we allemaal. Dat staat in de wet Wees verstandig en vraag een aan. Dat doet u zo: Schrijf uw naam en adres achter op een lege envelop en stuur die - zonder postzegel - aan (Van onze filmmedewerker) OBERHAUSEN Gistermiddag is in de Stadshalle van het Duitse Oberhausen het Festival voor de kor te film begonnen. Filmmakers en -critici zullen zich dan weer geduren de tien dagen kunnen bezighouden met de allerlaatste ontwikkelingen van de film en van hun goed- of afkeuring blijk geven. Het festival van Oberhausen staat bekend om zijn implusieve en kri tisch ingestelde bezoekers. De discus sies kunnen er hoog oplopen. Fluit concerten zün een veel voorkomend verschijnsel. Degene wiens film de ze leeuwekunst overleefd, heeft, mag ervan overtuigd zün, dat hü iets bij zonders gemaakt heeft. De belangstelling is altijd groot. De aangemelde films zün, door hun gro te aantal reeds in de landen van herkomst voorgeselecteerd. Dit geldt echter niet voor de Duitse films. Al le 250 inzendingen zullen de eerste drie dagen van het festival getoond worden. De rest van de ingezonden films is afkomstig uit, zo goed als alle, landen van Oost- en West-Europa en Noord-Amerika. Vooral de Oost- europese landen en de Verenigde Sta ten vullen een groot gedeelte van het programma. Ook Cuba is verte genwoordigd. De Nederlandse inzending bevat films, dië zoeken naar nieuwe vor men van het „zien", zoals „De Tijd geest" van Johan van der Keuken. Deze film werd gemaakt in opdracht van de VPRO-televisie en in januari uitgezonden. „Zien" ook in de films „Visual Training" en „A Fan" en Frans Zwartjes, uit het Brabantse Heeze. Verder werden uitgekozen „De Moed" van Kees Hin en „De Familie Nasdalko aan zee" van Bar bara Meter. De, onlangs door de ge- gemeente Hilversum met een aan moedigingsprijs bekroonde, cineast René van Nie geeft er de première van zijn film „Bronkbeek Bijvoor beeld". In deze film toont hij op een subtiele, geestige wijze, het wereldje van een aantal oud-strijders in een museum, annex rusthuis. Tenslotte zal er een nieuwe „sad movie" te zien zijn van Wim van der Linden: „Summer in the Fields". Deze gaat over de werkzaamheden van een boer, die „vol vreugde en in het zweet zijns aanschiips, ten behoeve van zijn gezin, zijn land en het wel zijn van de mensheid, de grond be werkt". AMSTERDAM (ANP) De Inter nationale filmweek Arnhem zal dit jaar niet zoals gebruikelijk in de maand juni worden gehouden, maar in de week van 29 september tot en met 4 oktober. Aan dit besluit liggen uitsluitend organisatorische motieven ten grond slag. Enerzijds zijn namelijk de om standigheden door de vervroeging van de vakanties in de loop van veertien jaar ingrijpend gewijzigd, anderzijds zijn er internationale fac toren, die het tydig beschikbaar ko men van films, waaraan een mani festatie als de filmweek behoefte heeft, eind steptember beter garan deren dan in de maand juni. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 (in kleur) DE WAAUW- SHOW 20.00 JOURNAAL 20.20 POLITIE NEW-YORK (in kleur) „De laatste haven" 20.45 BRANDPUNT SPECIAL Over Nigerië en Biafra 21.20 DE DRIE STERRENSHOW: (in kleur) De Amerikaanse vocalgroup: Gladys Knight and The Pips 22.00 2000: Over kleding en toekomst 22.20 TWEEDE JOURNAAL 22.25 TELEAC (BTW les 14, en Ex port les 16) 23.30 SLUITING 18.50 19.00 19.03 19.30 20.00 20.20 20.45 21.00 22.40 23.10 23.15 FABELTJESKRANT JOURNAAL SCALA CORONATIONSTREET JOURNAAL ACHTER HET NIEUWS KONING KLANT FANFAN LA TULIPE: film van Christian Jacque WERELDKAMPIOENSCHAP IJSHOCKEY (in kleur) Z weden-Rusland TWEEDE JOURNAAL SLUITING 18.05 NIEUWS 19.10 PETITE ABEILLE 18.25 LES TRAVEAUX ET LES JOURS 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN 19.30 SPORTUITZENDING 20.00 JOURNAAL 20.30 DE SOVJET-RUSSEN 21.00 HISTOIRES éNTRANGES ET CONTES FANTASTIQUES 21.30 FILMCLUB 23.05 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 MONITOR Actualiteiten 21.00 RUND UM DIE WELT VON MIKE TODD (kleur) Portret van een super-film producent 21.50 SANTORIN (kleur) Reportage over een verzonken eiland 22.30 JOURNAAL 22.50 ZWEIFEL AN DER SPRACHE Portret van Urs Widmer 14.05-15.15 SCHOOLTELEVISIE 18.30 GUTEN TAG Duitse les (25) 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 ZORRO De goudschat 19.25 JONGER DAN JE DENKT 19.50 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 20.00 JOURNAAL 20.25 JOSEF VON STERNBERG- RETROSPECTIEVE: BLONDE VENUS Speelfilm (1932) met Mariene Dietrisch en Cary Grant 22.00 GASTPROGRAMMA De Socialistische gedachte (3). 23.30 JOURNAAL 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.00 22.45 22.55 NIEUWS DIE TINTENFISCHE De doden zijn niet aan boord. DIE DREHSCH1EBE WALT DISNEYS BUNTE WELT (kleur) De blauwe mannen van Marokko KÖNIGLICH BAYERISCHES AMTSGERICHT (kleur) Het smartegeld, tv-film HEUTE MOSKAUER SPAZIERGaNGE (kleur) Filmreportage DER FALL CICERO Amerikaanse speelfilm uit 1951 NIEUWS WERELDKAMPIOENSCHAP IJSHOCKEY (kleur) Zweden-Rusland Maandag 24 maart HILVERSUM 1 402 M VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gev. programma 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Mu zikale aanwinsten 12.52 Opspraak, lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie: Ontwikkelingswerk 13.20 Pro memo rie 13.25 Moderne kamermuz. (opn.) 14.25 Schoolradio 14.45 Orkest Rogier van Otterloo met solisten: jazzmuz. AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45 Dixietime: jazz in oude stijl (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala: bas- baritone en piano: klassieke en mod. liederen 16.30 Voor de jeugd 17.30 Draaiorgelmuz. (gr.) Overheidsvoor lichting: Thon Raes. AVRO: 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.30 Stereo: Music in the air, musi cal, uitgevoerd door Promenade-or kest, Klein Radiokoor, Avro's kin derkoor en solisten 19.15 Stereo: Lich te muziek 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35 Zestien Volkshogescholen één, ant woord op deze tijd door mr. O.L.V. Guermonprez. NRU: 20.05 Stereo: Scala internationaal: internationale kunstkroniek. Bond zonder Naam: 22.20 In hart en nieren, lez. NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojour naal NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gev. muziekprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Strqkkwar- tet: klassieke muz. (opn.) 15.00 Mid- dagdienst van de Broederschap van Pinkstergemeenten in Nederland. NRU: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Utrecht, afgewis seld met muz. (16.00-16.02 Nws.). Overheidsvoorlichting: 17.20 Het on derzoek van flora en fauna in Surina me Spreker: F. J. v. Wel. NCRV: 17.30 Voor de kleuters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instrumentaal sectet (opn.) 18.19 Uit zending van het Gereformeerd Po litiek Verbond. Spreker: de heer B, S. van der Bijl, secretaris van het hf.E.V. 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokro niek overboeken, schrijvers en to neel 19.20 NCRV-Vocadl ensemble en orgel: oude klassieke en semi-klas- sieke gewijde muz. 19.50 Promena de-Orkest en zangsolist: amusements muziek 20.15 Stereo: Lichte grammo- foonmuz. 20.25 Op de man af, praat je 20.30 Stereo: Oude gewijde muz. (gr.) 21.40 De toekomst van een ne gentigjarige: gesprek ter gelegen heid van het 90-jarige bestaan van de AR-partij. 22.00 Stereo: Lichta grammofoonmuz. 22.20 Avondover denking 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij Tijd: cultureel programma 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM 3 249 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act 13.08 T.N.T.: licht platenprogramma 14.00 Nws. 14.03 Pop-In 15.00 Nws. 15.03 Holster: Pop- en Countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr popma gazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07- ten. de TH AR 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla ten. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08- 12.15 Landbouwkroniek 12.40-12.48 Weerber., med. programmaoverz., en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws., weerber. en beursber. 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 School radio 15.00 Nws. 15.03 Schoolradio 15.57 Grammofoonmuziek 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Lichte grammofoonmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.30 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taai- wenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws, weerber. en act. 19.40 Gram mofoonmuziek 19.45 Missieklank beeld 20.00 Operakroniek 22.00 Nws. en berichten 22.15 De Zeven Kun sten: literatuur 22.30 Blues, gospels en negrospitituals 23.00 Nws. 23.10 Recital 23.40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden. Dinsdag 25 maart HILVERSUM 1 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 Lichte grammofoon muziek (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Een nacht tot 6 uur nul klankbeeld 9.35 Waterstanden 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (Opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Pia norecital: klassieke en moderne muz. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Geestelijke liederen (opn.) 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huis vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor deh uisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00 Kanttekeningen bij het lijdensver haal naar Mattheus, lez. 10.15 Ste reo: Semi-klassieke operafragmen ten (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Med. «aktmen' .s!on.der van de liefde De overvlmfi- ul'SaPraat en -gedaan bent beznrrt lectuur daarom- entoe misschien zelfs af steeds weT- ^gestie. Toch blijkt Bekeuren aa'n of er n,°g veel moet Wet aUeen =a! voorlichting; Dat kinderen. ?enl e^see!ï0i!lte-be?.aat er (s'a" te lezen 7nv beSrllPeli.ik boek over Kolle: H„t ffek schreef Oswalt sevier) Nu i^, der liefda" (El- en recent™ h°°gSeleerde he- kns van v n denken over de *at ze vziiipp e rond dit onderwerp dan w j voor ons betekent dit f^k een goed HX f einde> maar 'eu zichzelf en 'óTt waarin ve- a<m' In het boek jZuUen herken- Ian zijn film, k worden de thema's va erri ™emerrDgeer behand?ld de sal™. ,.r? „De aanpassing kunst" en Het "De Liefdea" »Ret huwelijk op de proef Kolle doet dit in een begrijpelijke taal aan de hand van talloze voor beelden (brieven) uit het prakti sche leven. Door het soms al te dui delijk te willen zeggen is er wel wat sprake van over-accentuering; maar je kunt soms niet duidelijk genoeg zijn. Hij spreekt in een prettige en verstaanbare taal over „zaken", waarvoor velen geen woorden heb ben, stuntelen of gaan vuilbekken. Voor hen dus tevens een soort „taal boek". Het prettige van dit boek is voor al, dat het uitgaat van rationele, verstandige motieven. Een enkele keer gaat hij wat op moraliserende of poëtische toer. Dat zijn dan ook de zwakste bladzijden, waarbij je wat vraagtekens kunt plaatsen. „Zowel de man als de vrouw moet in 't huwelijk leren, de partner vol ledig te begrijpen en hem te aan vaarden zoals hij is. Ieder mens heeft een ander verleden, iedereen is beïnvloed door andere en heel specifieke factoren uit de opvoeding, die hun nawerking hebben of men wil of niet, men heeft ervaringen op seksueel gebied waardoor de smaak en de verlangens op een bepaalde manier zijn gevormd aan al die dingen moet men zich aanpassen", aldus Kolle. Het is mogelijk door het lezen van dit boek zijn partner nog beter te le ren kennen, want die kennis groeit nog met, de dag. En wanneer u denkt uw partner al volledig te kennen, dan moet u het zeker lezen. Voor hen die elkanders partner zijn Of wen sen te worden een lezenswaardig boek. Dr. Trimbos zegt er o.m_ van dat Kolle uiteraard goed op de hoog te is van de moderne wetenschappe lijk opvattingen over het menselijk geslachtsleven. Dit ter geruststelling, zo dit nog no dig mocht zijn. Wonder boven wonder. Het leven van een stripteasedanse- res is niet eenvoudig. Een stripteaseuse in een Londense club in Soho is gewond geraakt in een worsteling met een ruim 3 meter lange boa-constrictor. De slang, Dia- phus genaamd, kronkelde zich om haar heen toen zij bijna aan het ein de van haar nummer gekomen was. Twee andere meisjes en een van de directeuren van de club moesten haar achter het doek op het toneel be vrijden. Zü begon haar nummer met een dans met een skelet uit een lijkkist. Het skelet ging terug in de kist waar het een symbolische gedaante wisseling onderging en een slang werd, terwijl de danseres ondertus sen een vuurdans op het deksel van de kist uitvoerde. Toen pakte zij de slang, die ongeveer 2 x zo lang is als zij zelf en zo dik als haar arm, en danste daarmee terwijl de siang zich om haar heen slingerde. Op het hoog tepunt van haar nummer bracht zij de slang aan haar mond. Diaphus beet haar echter in de tong en sloot zijn kaken. Het personeel van de club was van mening, dat de slang in een slecht humeur was. De danseres werkt al ongeveer viif iaar met slangen. Ze is nog maar eenmaal tevoren ge beten n.l. in dat gedeelte van het lichaam, waar men gewoonlijk op pleegt te zitten. Of het humeur van Diaphus inmiddels is verbeterd is ons niet bekend. O EEN „nutshell" is niet alleen een notedopje, zoals wij vroeger op de schoolbanken geleerd hebben, maar ook het nut van de Shell. Met ande re woorden: een netto wir.st van drie miljard honderd veertien miljoen gulden in 1908. Waaraan is dit fabelachtige succes te danken? Natuurlijk aan de doel treffende combinatie van grondstof fen, kapitaal en arbeid En wie van de drie is de belangrijkste? De menselijke arbeid, zegt de di rectie in haar jaarverslag. De erva ring, kennis en toewijding van alle werknemers. Kapitaal is belangrijk, grondstoffen zijn belangrijk, en de leiding is belangrijk maar van beslissende betekenis is de mate waarin elke employé zich geeft. Ziezo, nu hoort u het eens van een ander: U hebt recht op uw opslag. Twee zeebrapaden stonden mooi loodrecht op elkaar ze wilden dolgraag trouwen doch er was een bezwaar: hun loodrecht-situatie gaf immers vroeg of laat vooral als harten troef werd ruiten als resultaat. Toine Redactie: José Toirkens Bijdragen: Henk Egbers Toine de Caluwé KEES BASTIANEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5