ien
ezen.
De moeilijke geboorte
van een nieuwe ster
troeven
K
tussen
haakjes
k?
])e harde strijd van José den Burger of:
vangelische
Wond
Slang
In a nutshell
Spreekwoordelijk
ente
tig jaar
Kruiningen
M
midden in de
'oung.
e
rd door
e spinners,
lirs.
st door
st geklede
0
mdeerd
Weddenschap
Café-cliantant
ROSSINI
I
sn
groeven
Pucinella
LICHTDRUKKEN
FOTOCOPIEëN
STENCILWERK
H van §^inttjet
Zwartkijkers!
aangifte
formulier
Dan kijkt u
gerust!
Veel inzendingen
naar filmfestival
van Oberhausen
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (FRANS)
DUITSLAND II
DUITSLAND I
BELGIë (NEDERL.)
Luister naar
er
DE STEM VAN MAANDAG 24 MAART 1969
>nze correspondent)
INGE In tegenwoor.
|>ndag haar 90-jarig
acht. Dat gebeurde i„
>ezochte en stijlvolle dieJ,
rgens ging daarin v»
ijke predikant ds. J.
.e ails tekst van de herden i
ring had Joh. 18:35 metjjj
„Wat hebt gij gedaan'"
mkoor „Zang en VrienV
Kapelle zong fa
viertal liederen.
s was er een bijeenkom»
oud gemeentelid drs n
Odijk sprak over het out! I
'e gemeente en de toestan.
tijd op kerkelijk gebied.
,t werd medewerking ver
de trompettisten J. Bron
Wisse uit Kapelle. Enkele
jden van zustervereni-
irden toen het woord.
,Hansweert-West"
i met 25 april 1969 ligt
oor een ieder ter inzage
ningsplan met bijheho-
eert-West".
innen door hen, die zich
en het ontwerp tot de
wend, gedurende boven-
en ingediend bij Gede-
land te Middelburg.
9.
ester van Kruiningen,
in
roos
(Van onze showredactie)
ROERMOND Het blonde meisje is duidelijk niet tevreden met het
lauwe applaus dat op haar eerste liedje volgt. Nuffig gooit ze het
hoofd omhoog en gaat hoger op de kruk zitten, die wat verloren mid
den op een kaal dansvloertje staat.
Een vijftiger, met grijs haar en
buikje, wordt vurig van Fischers
„Hutje in het bos". Hij loopt naar
voren en kan ogen er, handen niet
van het zangeresje afhouden.
Voordat de toeschietende portier er
aan te pas kan komen, lost het
meisje het probleem echter zelf op.
Ze vraagt stilte voor de vijftiger,
die „klaarblijkelijk gekomen is om
iets te zingen". Ze drukt de schaap
achtig lachende mar. de gitaar in de
handen en applaudisseert. Hij gaat af
als een gieter en breekt in de gau
wigheid een snaar.
Plotsklaps heeft iedereen wél aan
dacht voor het meisje, dat om half
drie oip een doordeweekse Roer-
mondse nacht aan haar derde liedje
begint. De bargasten klappen nu om
het hardst an vragen zich af wie zij
eigenlijk is. De disc-jockey vertelt
het hen een uurtje later bij haar
volgende optre'den: „José den Bur
ger". Een van de drie finalisten in
het t.v.-showprogramma „A star is
born".
José den Burger is 22 jaar (nog
net). Ze is 1.70 meter lang en heeft
amber-kleurige blauw omschminkte
ogen.
Ze is stiekum brildragend en doet
gymnastische oefeningen om fit te
blijven. Ze bewoont sinds enkele
maanden in de Rotterdamse Heer
Frankenstraat een souterrain-wo
ning: goud geverfde voordeur, zwar
te gordijnen, rode geraniums, groe
ne zitkamer, roetzwarte poes die
Witje heet. Ze heeft een vaste
vriend („Moordknul om te zien"),
een eigen fanclubje en over veel
dingen een eigen mening. Ze is
maar wat trots op haar plaats in
„A star is bom", een t.v.-show
waarin gezocht wordt naar. de meest
allround aankomende artieste van
Nederland.
José: „Het Is een moeilijke show.
Je moet van alles doen. Ik heb
eigen composities, jazz en operette
gezongen. Ik heb gedanst, gedecla
meerd er. aan sneltekenen gedaan.
In de volgende uitzending, op 29
maart, doe ik een marionet na. Op
de achtergrond zing ik een eigen
compositie en het decor heb ik zelf
ontworpen en gemaakt. Je ziet: ik
probeer alles wat ik kan Maar er
valt elke show een deelnemer af.
Het is de kunst het laatst over te
blijven. Dan ben je automatisch The
Star. Als dat effe voor mij wegge
legd zou zijn, zeg je natuurlijk: Ja
graag. De laatste uitzending js ver
moedelijk op 26 april, mijn verjaar
dag. Het lijkt me zali'g om op je
verjaardag als ster geboren te wor
den".
„Ik zal je fa het kort mijn hele
reutemeteutige levensloop vertellen.
Ouders wonen in Helmond. Lagere
school en mulo. In Amsterdam drie
jaar reclame-tekenen op de kunst
academie gedaan. Publiciteit en gra
fische vakken, heet dat deftig. Toen
ik het diploma had, was er werk
loosheid in Brabant en omgeving. Ik
had in die tijd geen baan. Thuis
was het de zoete inval, altijd waren
er vrienden en vriendinnen over de
vloer en altijd was de koffie klaar.
Ondertussen verdiende ik geen cent.
De Helmondse politie heeft daar in
oktober '66 'n eind aan gemaakt. De
politie organiseerde namelijk een ta
lentenjacht Vriendjes jutten me op
om mee te'doen. Een weddenschap
er. ik verdiende 15 gulden en een
tweede prijs. De bal ging aan het
rollen. Ik werd meer gevraagd. Op
een dag werd ik opgebeld door Ger
Lugtenburg van de AVRO, die zei,,
dat Jos Cleber audities hield en dat
ik maar eens moest gaan kijken. Ik
deed dat en Cleber werd hardstikke
gek. Hij belde Bob Rooyens en die
werd ook hardstikke gek. Platen
maatschappij Barclay kwam er aan
te pas en ook daar werd men gek.
Er moest en er zou een plaat ge
maakt worden. Het gebeurde en het
werd een flop. Ik mocht met deze
flop-plaat in „Moef-Ga-Ga" komen,
maar het wilde er niet bij het pu
bliek. Het werd heel stil om me
heen, en ik dacht dat het afgelopen
was met José. Op eer. gegeven ogen
blik kreeg ik een oproep van de
AVRO om auditie te komen maken.
Ik ging en kreeg te horen dat ik
„er in" zat. Toen ik vroeg: waarin?,
zei Cees de Lange: „In a star is
born natuurlijk." Zo natuurlijk vor.d
ik het ook weer niet, toen ik hoorde
dat er 300 kandidaten waren ge
weest, van wie er zeven waren uit
gekozen".
José: „Ik wil een heleboel. Aller
eerst wordt op 9 april een liedjes
programma opgenomen voor de
KRO-radio. Walter Kochner, regis
seur van de Wiener Stadtoper, heeft
beloofd werk voor me te zullen ver
sieren bij het Rheinmundtheater. Zou-
best geweldig zijn! Ja en dan ben ik
uitgenodigd eens te komen kijker, bij
„De Werkwinkel" van Nico Knap
pert. Daarin zitten allemaal mensen,
die zelf gecomponeerde liedjes zin
gen en daarbij zichzelf op de gitaar
begeleiden. Boudewijr. de Groot heeft
daar vroeger ook deel van uitge
maakt, maar op het moment is hij
gewoon een commerciële zanger. Ik
zal even eerlijk zijn, en zeggen dat
ik dat in zijn plaats ook zou doen.
Geld is goed.
Daarom zing ik hier voor mensen,
die voor het merendeel niet van
chansons en luisterliedjes houden,
die zich onbehouwen en boerachtig
gedragen en die pontificaal voor je
langs lopen als ze naar het toilet
moeten. Ondertussen droom ik van
een eigen café-chantant, waar ieder
een iets mag doen. Dag, ik moet
nog een keer op".
(ADVERTENTIE)
Rossini is een componist, wiens
muziek velen in het gehoor ligt.
Alleen al de arrangementen van
Rossini, die onze harmonie- en
fanfare-orkesten ten gehore bren
gen, vertellen dit. Zijn opera Se
miramide zal echter de meeste
„liefhebbers" niet zo bekend zijn.
Toch kunnen zij ook aan deze
schepping van Rossini veel mu
zikaal genoegen beleven. Geba
seerd op een klassiek gegeven in
het oude Babyion, zoals Voltaire
dit beschreef, heeft Rossini dit
werk in één maand voltooid. Niet
njn sterkste, maar wel vol van
dezelfde Rossini-achtige gegevens,
die zijn andere composities laten
boeien. Op deze plaat zijn high
lights bijeengebracht. Alleen al de
samenstelling van de cast recht
vaardigt een eventuele aanschaf
van deze lp. De hoofdrolbezetting
van Semiramide, de koningin van
i/u verRefd op Arsace, een
veldheer, worden respectievelijk
vervuld door Joan Sutherland en
fflarylin Home. Over Sutherland
s al zoveel geschreven, dat we hier
Wamg hoeven te zeggen over de
"«stekende kwaliteiten. Ook Hor-
mi. e.en ab met een bijna manhe-
ri tag re§ister en een fel hel-
I nl\ ge toon' zingt formidabel.
ta° Sa,rrï?n b-v-in het duet Alle
«o n lnken de stemmen prach-
I JL antJere rollen zijn tevens
bezet door Joseph Rouleau,
iïl r.ge en sPiro Malas- Ver-
I Ambrosian Chorus en het
wndens Symfonie Orkest, het
"eel o.l.v. Richard Bonynge.
wei vanuit de componist als de
uitvoerenden een interessante en
zeer muzikale plaat. Dat bij deze
lp een goed verzorgde tekst van
de highlights bijgevoegd is mag
wel apart vermeld worden, want
te vaak missen we deze.
Rossini: Semiramide (High
lights) Sutherland, Home e.a.
(Decca-SET 391)
X
ge-
Zo-
Igor Strawinsky kreeg voor een
Amerikaans muziekfestival in 1928
een vrije compositie-opdracht. Hij
koos een klassiek thema: de ver
heerlijking van Apollo, de Griekse
god van de kunst, en zijn bege
leidsters de muzen. Het werk,
Apollon Musagète, werd min of
meer de tegenhanger van Stra-
winsky's oudere oratorium Oedi
pus Rex, dat de zwarte geschie
denis van de familie van koning
Oedipus in bruske, harde klanken
tekent. Toen de choreograaf Ba-
lanchine de Apollon-muziek voor
het eerst hoorde, noemde hij deze
dan ook witte muziek. Strawinsky
zelf sprak van een wit ballet, „om
dat bonte kleuren en overladen
pronk er uit weggelaten zün". Hij
koos voor de diatonische schrijf
wijze en voor een orkest van strij
kers, waardoor de nadruk van
archaisering wordt versterkt. Het
resultaat is een decoratief werk;
feesteliik, maar op afstand, leven
dig. maar ingehouden, krachtig,
maar veel meer beheerst dan zo
wel Strawinsky's vroegere als
latere composities.
Een ander neoklassiek ballet
van Strawinsky is Pulcinella. Neo
klassiek dan, omdat het is ont
leend aan een klassieke componist,
Pergolesi. Strawinsky kon aanvan
kelijk weinig waardering opbren
gen voor deze achttiende-eeuwse
Napolitaan, maar werd door de
ballet-producer Diaghilev enthou
siast gemaakt voor het idee ballet
muziek te componeren op een
commedia dell'arte-verhaal. Hij
greep daarvoor brutaalweg naar
de sonates, enkele instrumentale
werken en de opera's van Pergo
lesi, en met behulp hiervan com
poneerde hij de Pulcinella-muziek,
waarvan hijzelf ironisch beweerde,
dat dit het enige werk van Per
golesi was, dat hij werkelijk mooi
vond.
Het orkest van de Academy of
St. Martin-in-the-Fields onder
leiding van Neville Marriner
meer bekend als violist dan als
dirigent geeft een zeer interes
sante klassieke uitvoering van
Apollon Musagète. De Puleinella-
suite elf van de eigenlijk acht
tien delen, waarin de zangstem
men zijn vervangen door .instru
menten wordt gespeeld met
veel affiniteit voor Pergolesi én
voor Strawinsky, maar juist deze
behoefte beide componisten recht
te doen wedervaren, maakt het
stuk nog minder overtuigend dan
het al is.
Strawinsky: Pulcinella en
Apollon Musagète. Academy of
St. Martin-in-the-Field o.l.v. Ne
ville Marriner. (Argo Stereo ZRG
575).
(ADVERTENTIE)
VOOR UW
en
snellere service
Halen en brengen, wanneer
U wenst.
Breda Waalwijk
Wilhelminastr. 30 Grotestr. 323
01600-32950 04160-2757
Kijkgeld betalen
moeten we allemaal.
Dat staat in de wet
Wees verstandig
en vraag een
aan. Dat doet u zo:
Schrijf uw naam
en adres achter op
een lege envelop en
stuur die - zonder
postzegel - aan
(Van onze filmmedewerker)
OBERHAUSEN Gistermiddag is
in de Stadshalle van het Duitse
Oberhausen het Festival voor de kor
te film begonnen. Filmmakers en
-critici zullen zich dan weer geduren
de tien dagen kunnen bezighouden
met de allerlaatste ontwikkelingen
van de film en van hun goed- of
afkeuring blijk geven.
Het festival van Oberhausen staat
bekend om zijn implusieve en kri
tisch ingestelde bezoekers. De discus
sies kunnen er hoog oplopen. Fluit
concerten zün een veel voorkomend
verschijnsel. Degene wiens film de
ze leeuwekunst overleefd, heeft, mag
ervan overtuigd zün, dat hü iets bij
zonders gemaakt heeft.
De belangstelling is altijd groot. De
aangemelde films zün, door hun gro
te aantal reeds in de landen van
herkomst voorgeselecteerd. Dit geldt
echter niet voor de Duitse films. Al
le 250 inzendingen zullen de eerste
drie dagen van het festival getoond
worden.
De rest van de ingezonden films
is afkomstig uit, zo goed als alle,
landen van Oost- en West-Europa
en Noord-Amerika. Vooral de Oost-
europese landen en de Verenigde Sta
ten vullen een groot gedeelte van
het programma. Ook Cuba is verte
genwoordigd.
De Nederlandse inzending bevat
films, dië zoeken naar nieuwe vor
men van het „zien", zoals „De Tijd
geest" van Johan van der Keuken.
Deze film werd gemaakt in opdracht
van de VPRO-televisie en in januari
uitgezonden. „Zien" ook in de films
„Visual Training" en „A Fan" en
Frans Zwartjes, uit het Brabantse
Heeze. Verder werden uitgekozen
„De Moed" van Kees Hin en „De
Familie Nasdalko aan zee" van Bar
bara Meter. De, onlangs door de ge-
gemeente Hilversum met een aan
moedigingsprijs bekroonde, cineast
René van Nie geeft er de première
van zijn film „Bronkbeek Bijvoor
beeld". In deze film toont hij op een
subtiele, geestige wijze, het wereldje
van een aantal oud-strijders in een
museum, annex rusthuis. Tenslotte
zal er een nieuwe „sad movie" te
zien zijn van Wim van der Linden:
„Summer in the Fields". Deze gaat
over de werkzaamheden van een
boer, die „vol vreugde en in het
zweet zijns aanschiips, ten behoeve
van zijn gezin, zijn land en het wel
zijn van de mensheid, de grond be
werkt".
AMSTERDAM (ANP) De Inter
nationale filmweek Arnhem zal dit
jaar niet zoals gebruikelijk in de
maand juni worden gehouden, maar
in de week van 29 september tot en
met 4 oktober.
Aan dit besluit liggen uitsluitend
organisatorische motieven ten grond
slag. Enerzijds zijn namelijk de om
standigheden door de vervroeging
van de vakanties in de loop van
veertien jaar ingrijpend gewijzigd,
anderzijds zijn er internationale fac
toren, die het tydig beschikbaar ko
men van films, waaraan een mani
festatie als de filmweek behoefte
heeft, eind steptember beter garan
deren dan in de maand juni.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 (in kleur) DE WAAUW-
SHOW
20.00 JOURNAAL
20.20 POLITIE NEW-YORK
(in kleur) „De laatste haven"
20.45 BRANDPUNT SPECIAL
Over Nigerië en Biafra
21.20 DE DRIE STERRENSHOW:
(in kleur) De Amerikaanse
vocalgroup: Gladys
Knight and The Pips
22.00 2000: Over kleding en toekomst
22.20 TWEEDE JOURNAAL
22.25 TELEAC (BTW les 14, en Ex
port les 16)
23.30 SLUITING
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
20.45
21.00
22.40
23.10
23.15
FABELTJESKRANT
JOURNAAL
SCALA
CORONATIONSTREET
JOURNAAL
ACHTER HET NIEUWS
KONING KLANT
FANFAN LA TULIPE:
film van Christian Jacque
WERELDKAMPIOENSCHAP
IJSHOCKEY (in kleur)
Z weden-Rusland
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING
18.05 NIEUWS
19.10 PETITE ABEILLE
18.25 LES TRAVEAUX ET LES
JOURS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN
19.30 SPORTUITZENDING
20.00 JOURNAAL
20.30 DE SOVJET-RUSSEN
21.00 HISTOIRES éNTRANGES ET
CONTES FANTASTIQUES
21.30 FILMCLUB
23.05 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 MONITOR Actualiteiten
21.00 RUND UM DIE WELT VON
MIKE TODD (kleur)
Portret van een super-film
producent
21.50 SANTORIN (kleur)
Reportage over een verzonken
eiland
22.30 JOURNAAL
22.50 ZWEIFEL AN DER SPRACHE
Portret van Urs Widmer
14.05-15.15 SCHOOLTELEVISIE
18.30 GUTEN TAG
Duitse les (25)
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO De goudschat
19.25 JONGER DAN JE DENKT
19.50 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
20.00 JOURNAAL
20.25 JOSEF VON STERNBERG-
RETROSPECTIEVE: BLONDE
VENUS Speelfilm (1932) met
Mariene Dietrisch en Cary
Grant
22.00 GASTPROGRAMMA
De Socialistische gedachte (3).
23.30 JOURNAAL
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.00
22.45
22.55
NIEUWS
DIE TINTENFISCHE
De doden zijn niet aan boord.
DIE DREHSCH1EBE
WALT DISNEYS BUNTE
WELT (kleur) De blauwe
mannen van Marokko
KÖNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT (kleur)
Het smartegeld, tv-film
HEUTE
MOSKAUER
SPAZIERGaNGE (kleur)
Filmreportage
DER FALL CICERO
Amerikaanse speelfilm uit 1951
NIEUWS
WERELDKAMPIOENSCHAP
IJSHOCKEY (kleur)
Zweden-Rusland
Maandag 24 maart
HILVERSUM 1 402 M
VPRO: 12.00 Blauwe maandag:
gev. programma 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Mu
zikale aanwinsten 12.52 Opspraak,
lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie:
Ontwikkelingswerk 13.20 Pro memo
rie 13.25 Moderne kamermuz. (opn.)
14.25 Schoolradio 14.45 Orkest Rogier
van Otterloo met solisten: jazzmuz.
AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45
Dixietime: jazz in oude stijl (gr.)
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala: bas-
baritone en piano: klassieke en mod.
liederen 16.30 Voor de jeugd 17.30
Draaiorgelmuz. (gr.) Overheidsvoor
lichting: Thon Raes. AVRO: 17.55
Med. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal
18.30 Stereo: Music in the air, musi
cal, uitgevoerd door Promenade-or
kest, Klein Radiokoor, Avro's kin
derkoor en solisten 19.15 Stereo: Lich
te muziek 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35
Zestien Volkshogescholen één, ant
woord op deze tijd door mr. O.L.V.
Guermonprez. NRU: 20.05 Stereo:
Scala internationaal: internationale
kunstkroniek. Bond zonder Naam:
22.20 In hart en nieren, lez. NRU:
22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojour
naal NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: gev. muziekprogr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma (12.21 Voor boer en tuin
der; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.05
Schoolradio 14.30 Stereo: Strqkkwar-
tet: klassieke muz. (opn.) 15.00 Mid-
dagdienst van de Broederschap van
Pinkstergemeenten in Nederland.
NRU: 15.30 Zoeklicht op Nederland:
informatie over Utrecht, afgewis
seld met muz. (16.00-16.02 Nws.).
Overheidsvoorlichting: 17.20 Het on
derzoek van flora en fauna in Surina
me Spreker: F. J. v. Wel. NCRV:
17.30 Voor de kleuters 17.45 Voor de
jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor met
instrumentaal sectet (opn.) 18.19 Uit
zending van het Gereformeerd Po
litiek Verbond. Spreker: de heer B,
S. van der Bijl, secretaris van het
hf.E.V. 18.30 Nws. en weerpraatje
18.46 Act. 19.05 Literama: radiokro
niek overboeken, schrijvers en to
neel 19.20 NCRV-Vocadl ensemble en
orgel: oude klassieke en semi-klas-
sieke gewijde muz. 19.50 Promena
de-Orkest en zangsolist: amusements
muziek 20.15 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. 20.25 Op de man af, praat
je 20.30 Stereo: Oude gewijde muz.
(gr.) 21.40 De toekomst van een ne
gentigjarige: gesprek ter gelegen
heid van het 90-jarige bestaan van
de AR-partij. 22.00 Stereo: Lichta
grammofoonmuz. 22.20 Avondover
denking 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij
Tijd: cultureel programma 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM 3 249 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act
13.08 T.N.T.: licht platenprogramma
14.00 Nws. 14.03 Pop-In 15.00 Nws.
15.03 Holster: Pop- en Countrymuz.
16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr popma
gazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-
ten. de TH AR
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla
ten.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08-
12.15 Landbouwkroniek 12.40-12.48
Weerber., med. programmaoverz.,
en SOS-berichten voor de schippers).
12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00
Nws., weerber. en beursber. 13.20
Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 School
radio 15.00 Nws. 15.03 Schoolradio
15.57 Grammofoonmuziek 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten 16.09 Voor de
zieken 17.00 Nws., weerber. en med.
17.15 Lichte grammofoonmuz. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.30
Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taai-
wenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00
Nws, weerber. en act. 19.40 Gram
mofoonmuziek 19.45 Missieklank
beeld 20.00 Operakroniek 22.00 Nws.
en berichten 22.15 De Zeven Kun
sten: literatuur 22.30 Blues, gospels
en negrospitituals 23.00 Nws. 23.10
Recital 23.40 Nws. 23.45-0.30 Voor de
zeelieden.
Dinsdag 25 maart
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Lichte grammofoon
muziek (8.30-8.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Een
nacht tot 6 uur nul klankbeeld
9.35 Waterstanden 9.40 Muziek uit
de Middeleeuwen en Renaissance
(Opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.)
(11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Pia
norecital: klassieke en moderne muz.
11.55 Beursberichten.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muz. met nws. en act. 8.00
Nws. 8.11 Geestelijke liederen (opn.)
8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor
deh uisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00
Kanttekeningen bij het lijdensver
haal naar Mattheus, lez. 10.15 Ste
reo: Semi-klassieke operafragmen
ten (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken 11.55 Med.
«aktmen' .s!on.der van de liefde
De overvlmfi- ul'SaPraat en -gedaan
bent beznrrt lectuur daarom-
entoe misschien zelfs af
steeds weT- ^gestie. Toch blijkt
Bekeuren aa'n of er n,°g veel moet
Wet aUeen =a! voorlichting;
Dat kinderen.
?enl e^see!ï0i!lte-be?.aat er (s'a"
te lezen 7nv beSrllPeli.ik boek over
Kolle: H„t ffek schreef Oswalt
sevier) Nu i^, der liefda" (El-
en recent™ h°°gSeleerde he-
kns van v n denken over de
*at ze vziiipp e rond dit onderwerp
dan w j voor ons betekent dit
f^k een goed HX f einde> maar
'eu zichzelf en 'óTt waarin ve-
a<m' In het boek jZuUen herken-
Ian zijn film, k worden de thema's
va erri ™emerrDgeer behand?ld
de sal™. ,.r? „De aanpassing
kunst" en Het "De Liefdea"
»Ret huwelijk op de proef
Kolle doet dit in een begrijpelijke
taal aan de hand van talloze voor
beelden (brieven) uit het prakti
sche leven. Door het soms al te dui
delijk te willen zeggen is er wel wat
sprake van over-accentuering; maar
je kunt soms niet duidelijk genoeg
zijn. Hij spreekt in een prettige en
verstaanbare taal over „zaken",
waarvoor velen geen woorden heb
ben, stuntelen of gaan vuilbekken.
Voor hen dus tevens een soort „taal
boek".
Het prettige van dit boek is voor
al, dat het uitgaat van rationele,
verstandige motieven. Een enkele
keer gaat hij wat op moraliserende
of poëtische toer. Dat zijn dan ook
de zwakste bladzijden, waarbij je
wat vraagtekens kunt plaatsen.
„Zowel de man als de vrouw moet
in 't huwelijk leren, de partner vol
ledig te begrijpen en hem te aan
vaarden zoals hij is. Ieder mens
heeft een ander verleden, iedereen
is beïnvloed door andere en heel
specifieke factoren uit de opvoeding,
die hun nawerking hebben of men
wil of niet, men heeft ervaringen op
seksueel gebied waardoor de smaak
en de verlangens op een bepaalde
manier zijn gevormd aan al die
dingen moet men zich aanpassen",
aldus Kolle.
Het is mogelijk door het lezen van
dit boek zijn partner nog beter te le
ren kennen, want die kennis groeit
nog met, de dag. En wanneer u denkt
uw partner al volledig te kennen,
dan moet u het zeker lezen. Voor hen
die elkanders partner zijn Of wen
sen te worden een lezenswaardig
boek. Dr. Trimbos zegt er o.m_ van
dat Kolle uiteraard goed op de hoog
te is van de moderne wetenschappe
lijk opvattingen over het menselijk
geslachtsleven.
Dit ter geruststelling, zo dit nog no
dig mocht zijn.
Wonder boven wonder.
Het leven van een stripteasedanse-
res is niet eenvoudig.
Een stripteaseuse in een Londense
club in Soho is gewond geraakt in een
worsteling met een ruim 3 meter
lange boa-constrictor. De slang, Dia-
phus genaamd, kronkelde zich om
haar heen toen zij bijna aan het ein
de van haar nummer gekomen was.
Twee andere meisjes en een van de
directeuren van de club moesten haar
achter het doek op het toneel be
vrijden.
Zü begon haar nummer met een
dans met een skelet uit een lijkkist.
Het skelet ging terug in de kist
waar het een symbolische gedaante
wisseling onderging en een slang
werd, terwijl de danseres ondertus
sen een vuurdans op het deksel van
de kist uitvoerde. Toen pakte zij de
slang, die ongeveer 2 x zo lang is als
zij zelf en zo dik als haar arm, en
danste daarmee terwijl de siang zich
om haar heen slingerde. Op het hoog
tepunt van haar nummer bracht zij
de slang aan haar mond. Diaphus
beet haar echter in de tong en sloot
zijn kaken.
Het personeel van de club was van
mening, dat de slang in een slecht
humeur was. De danseres werkt al
ongeveer viif iaar met slangen. Ze
is nog maar eenmaal tevoren ge
beten n.l. in dat gedeelte van
het lichaam, waar men gewoonlijk
op pleegt te zitten. Of het humeur
van Diaphus inmiddels is verbeterd
is ons niet bekend. O
EEN „nutshell" is niet alleen een
notedopje, zoals wij vroeger op de
schoolbanken geleerd hebben, maar
ook het nut van de Shell. Met ande
re woorden: een netto wir.st van drie
miljard honderd veertien miljoen
gulden in 1908.
Waaraan is dit fabelachtige succes
te danken? Natuurlijk aan de doel
treffende combinatie van grondstof
fen, kapitaal en arbeid En wie van
de drie is de belangrijkste?
De menselijke arbeid, zegt de di
rectie in haar jaarverslag. De erva
ring, kennis en toewijding van alle
werknemers. Kapitaal is belangrijk,
grondstoffen zijn belangrijk, en de
leiding is belangrijk maar van
beslissende betekenis is de mate
waarin elke employé zich geeft.
Ziezo, nu hoort u het eens van een
ander: U hebt recht op uw opslag.
Twee zeebrapaden stonden
mooi loodrecht op elkaar
ze wilden dolgraag trouwen
doch er was een bezwaar:
hun loodrecht-situatie
gaf immers vroeg of laat
vooral als harten troef werd
ruiten als resultaat.
Toine
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Henk Egbers
Toine de Caluwé
KEES BASTIANEN