Renault 8 S nieuwe stimulans STAP IN DE RICHTING VAN DE RALLY-GORDIN1 Aan rol Drie uitvoeringen Citroen „Ami 8" INVLOED VAN NASSER BEGINT TE TANEN viva* Leger oefent druk uit "Wij zijn beslist anti-oubollig" iTRATEUR Duur grapje moeite waard Porsche met nieuw model s Technische gegevens tips-tips-tips-tips-tips-tips Consolidatie Leg ;er DE STEM VAN VRIJDAG 21 MAART 1969 31 rekkend gebouwen- het groen van de eide keus uit de beste e en buitenlandse en lespecialiseerde 'chrteeten om a te aad te geven veekend-uitstap Lasbedrijf instraat 10 ;e indiensttreding eett deze functie stellen ana boekhouden. l-ken. Leeftijd vanaf 01600) 42374 TTan de Renault 8 heeft de Régie een S-versie afgeleid, die een stuk sneller dan de standaard is. Het gaat hier om een wagen, die een klein eind in de richting van de felle Gordini-racer komt. De 1.1 liter motor heeft er 14 pk bij,gekregen, waarmee de prestaties zo niet indruk wekkend dan toch interessant zijn voor de R 8 rijder, die graag wat reserves achter de hand heeft, Met enkele voorzieningen zoals een Webercarburateur, een andere nokkenas en een hogere compressie heeft de construc teur de 8 S zo ver gekregen dat hij goed 145 km per uur kan lopen. bak geen klachten. De overbrengings verhoudingen zijn zoals we ze graag willen hebben. ge vrachtwagens, niet moeilijk te cor- kan wit, donker groen of rood ne- rigeren. Advies: weinig sturen en men. Een stimulerend wagentje, de 8 S, vooral voor jonge rijders, maar desnoods wat extra gewicht onder de voorkap. Het rijcomfort is redelijk goed. De wagen is stevig geveerd, zodat onef fenheden duidelijk worden weerge- te. De stoelen, die in onze t,estwagen met laken en kunstleder waren over trokken, voldeden niet slecht. De rugleuning is echter niet verstelbaar, wat in dit geval een onlogische toe stand is. Het instrumentenbord is overzichtelijk, rustig, voor een S-mo- del haast wat te burgerlijk. De drie open bergvakken zijn praktisch. De verwarming is vrij goed te regelen en de ventilatie met behulp van een ziiraam ook. Onze Renault 8 S was gespoten in een zeer opvallende ge le kleur, maar wie dit niet aanstaat vanwege zijn meegaand karakter ook aantrekkelijk als kleine gezinsauto, die wat harder loopt. Maar dan lie ver niet in het geel van een service wagen. Motor: 4-cil. 1108 cc. Boring en slag: 70 en 72 mm. Compressie: 9.5 I. Vermogen: 60 pk/5500 toeren. Kop pel: 8.2 kgm/3000 toeren. Remmen: schijftype rondom. Banden: radiaal 135-180. Afmetingen: 400 bij 149 bij 140 cm. Gewicht: 780 kg. Draaicirkel: 9.6 meter. Koffer: 240 dm3. Topsnel heid: gemiddeld 9 liter/100 km. Prijs f 6496. Het is niet beslist nodig de R 8 sportief te berijden. De wagen is ook aardig tegen mensen, die praktisch nooit de reserves aanspreken. In de stad is hij heel handelbaar en 't mees te werk kan dan in de derde ver snelling worden afgedaan. Het kan ook anders. De acceleratie is pittig. Het resultaat van twee metingen in beide richtingen is als volgt: 0-60 km/ uur in 7.4 sec., 0-80 km/uur in 12.8 sec., 0-100 km/uur in 20.6 sec. en tot 120 km/uur in 33 sec. Op de auto weg en trouwens ook op provinciale wegen met tegenliggers kan men met de 8 S behoorlijk snel uit de voeten. Een kruissnelheid van 135 km/uui is gemakkelijk aan te houden. De wegligging is goed en de remmen (schijftype rondom) zijn effectief. Omdat de motor achterin ligt, voelt de neus van de wagen zich bij hoge snelheden iets onzeker en dit gedrag beïnvloedt die koersvastheid. Met het stuur zijn de kleine bewegingen, die vooral merkbaar zijn bij rukwinden en het passeren van bussen en lan- lp de foto onder de nieuwe Ci- T-' troën „Ami 8", die voor het eerst gepresenteerd is op de Geneefse au tosalon. De topsnelheid is 123 km/u. liet benzineverbruik 6,5 liter per 100 km bij een gemiddelde van 80 km/u. De actieradius is vergroot door een benzinereservoir van 32 liter (vroe ger 25 liter). Om het overhellen in bochten te gen te gaan is 'n torsiestaafstabilitator gemonteerd op de vooras. In com binatie met de nieuwe uitvoering van stuurmechanisme en stuurkolom wordt daarmede het niveau van de rijkwaliteiten nog verhoogd. Het rij comfort was reeds verzekerd door het speciale veersysteem en ook de wegvastheid is onveranderd geble ven. De nieuwe Ami 8 zal in Nederland in drie uitvoeringen worden gele verd: een model Luxe met simili- leer bekleding, een model Confort met een stofbekleding en een zeer luxueuze Club met skai-bekleding, speciale tapijten, verstelbare rugleu ning, enz. De prijzen van deze drie uitvoeringen zijn resp. f 5.890,-, f 5.950.- en f. 6.390,-. Speciaal geprepareerd voor sportief rijden zoals in het geval van de Gor- dini 1300 in de Renault 8 S niet, maar hii wordt dan ook aangeboden tegen een fatsoenlijke prijs. Het grootste bezwaar tegen de verbluffend snel le Gordini (180 km/uur) is dat dit rallymodel een duur grapje is. Maar Renault vond het de moeite wel waard. Wedstrijdsuccessen ge ven een merk een prestige. De ge wone R 8 deelt ook een beetje in de eer. Het was een goed idee om er ook een uitvoering van te intro duceren, die enkele sportieve trek ken heeft. De 8 S heeft die zeker. De opgevoerde 1108 cc motor levert 60 pk (SAE) bij 5500 toeren. De fa briek beweert dat de topsnelheid 145 km/uur is en dit is niet overdreven. Onze testauto was uit puur enthou siasme graag bereid om. ais hij geld op dreef was, nog een stapje harder te lopen. Van de toerenteller, die op het dashboard pronkt, hoeft men zich niet al te veel aan te trekken. Bij 6000 toeren verslikt de machine zich niet. Ook niet bij lage toerentallen in de drie en vier, bijvoorbeeld bij nadrukkelijk accelereren. Als er te langzaam in de hoogste versnellingen wordt gereden krijgt de motor het niet gauw benauwd. Conclusie: een elastische krachtbron, die soepel en energiek zijn werk doet en de be stuurder sympathiek tegemoet komt. 't Is alleen jammer dat het koppe- hngs- en gaspedaal zich wat nerveus Bedragen. Met het mechaniek zou den de bedienningsorganen op vrien- deliiker voet moeten komen. Ver moedelijk zal dit na meer kilometers ook wei gebeuren. De versnellings- Pook schakelde nauwkeuriger en correcter dan we van de R 8 ge wend waren. Bij vroegere edities erden we vaak herinnerd aan de Hrt i ,n,de bnipot. Het ging nog niet maar toch bevredigend. De enterurt is echter nog niet gekana- eefl iets intrekken. Over de vier- pmviie |,eeft details bekendge van zijn nieuwe race- niet i!en' De wa?en zelf was nog tnrtf>ni„Zle1 op de internationale mo ttin ,1„onstc"'ns in Genèvc maar er bet" cen aantal bijzonderheden Bcti n Van-<leze b'iz°nder snelle wa- «»ML!!,'euwe p<wsche 917 heeft koclcï» 4-nltlachtcn cn een luchtge- die ,ilcc twaalf-cilindermotoi !e!ft M k^0nCtermUmSnelhei' iifin aan dat de wagen di Bon in jpar 'i0st de duurste wa aan v.», le, J?01' als standaardmodc v "Publiek Porwv,. i ls ongeboden, tig jaar js!aa?dc er bijna in het vo nen mnt fabrikantenprijs te win ..Dit Le m dric-üter 908 model. 'Cn timer 'en we het halen", sehe „„i onaris van Porsche. I van Porsche. Por '"n van doVtv"8 van 25 waKens ma Wapon i V00r 1 april. De nieu aan Ï»,li:ïr,,(ten deplnorr de meeste grotr tullen worden e i?emEn die dit jaar orden gehouden. r Pussen de velg en de sierrand kan zich tijdens het rijden vuil ver zamelen hetgeen de „balans" van dat wiel uiteraard niet ten goede komt. Het is dan ook aan te bevelen de sierranden vrij regelmatig af te ne men en de velg en de binnenzijde der sierrand goed schoon te maken. Als u de eerste keer dat u dit doet dan meteen de velg goed in de was zet dan voorkomt u tevens dat de velg door natte modder etc. kan gaan roesten. Tn de versnellingsbak (in feite een vertragingsbak) wordt het toe rental van de motor gereduceerd tot een, afhankelijk van de ingeschakel de „versnelling" lager toerental. Dit is een mechanische noodzaak omdat in dezelfde mate waarin het toeren tal wordt gereduceerd de „trek kracht" zal toenemen. Om de ver mellingsbaktandwielen die daarvoo: nodig zijn zonder haperen en geruis in elkaar te laten grijpen (schakelen) is in de bak een zogenaamde synchro mesh aangebracht. Slecht sehakelen- le en krakende tandwielen wijzen lan als regel ook op het versieter '.ijn van die synchromesh. probeer nooit het voor de winter aangebrachte of opgespoten laagje vaseline op plastic op het chroom- werk er zo maar met een droge doek of met water af te wrijven want dan krijgt u onherroepelijk krassen. Het schoonmaken kunt u alleen maar doen door het chroom met wasben zine af te soppen en daarna, als het bescherjnlaagjc en vuil en zand etc. volkomen zijn verdwenen, het chroom droog te wrijven. Na deze schoonmaakbeurt kunt u weer een chroomwas aanbrengen. Denkt u er wel om ook wasbenzine brandgevaar oplevert. gehade door winterweer kunt u ze ker aan de onderzijde van uw auto verwachten. Om te beginnen zult u roest aantreffen en verder be schadigde beschermlagen waar soms de velllen bijhangen, door pekel aan gevreten leidingen, kabels etc. Ai met al dus redenen genoeg om bij de eerstvolgende gelegenheid de onder rijde van uw auto eens grondig na re (laten) zien en het nodige te doen Let u vooral ook op oudere plastic leidingen en -isolatie. Die kunnen namelijk door de vrij lage tempera- uren die wc gehad hebben gebar sten zijn. U VRAAGT MAAR De lieer van S. te Ettcn wil graag weten wat de oorzaak kan zijn van het plotseling weigeren der bougie van zijn brommer. Als ik de bougie er dan uitdraai schrijft hij, dan zie ik „iets" geklonterd zitten op plaats waar anders de vonk over moet springen en als ik dat dan verwij derd heb doet de bougie het weel een bepaalde tijd. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er tegen doen? Om het pingelen van de motor te voorkomen wordt de benzine al ja ren voorzien van z.g. antiklopdopes. Een veel toegepaste dope is bijvoor beeld bettra eathyl lood. Afhankelijk van de samenstelling van de dope en nog enkele nevenfactoren als be- drijfstemperatuur e.d. zal een ui terst kleine hoeveelheid lood zich af zetten in de verbrandingsruimte en dus ook op de bougie. Krijgt de lood- neerslag de gelegenheid zich tussen de bougie-elektroden op te hopen dan ontstaat daar wat men pleegt te noe men een loodparel, de bougie wordt hierdoor kortgesloten en kan niet meer vonken. Ten onrechte wordt wel eens gemeend dat de smeerolie bij mengsmering ook aanleiding kan ge ven tot parelen, deze opvatting is niet juist. Omdat de dopes van de verschil lende merken benzine niet helemaal hetzelfde zijn raden wij u aan het eens met een ander merk benzine te oroberen en als ook dat geen betere resultaten geeft neemt u dan eens cen proef met een bougie, waarvan de warmtegraad iets hoger ligt. Uw handelaar heeft een bougielijst en zal u zeker ter wille willen zijn. (ADVERTENTIE) Mevrouw Werner: "Een huis krijgen is moeilijk. En met de meubels viel het ook niet mee. Maar dat was onze eigen schuld. We moesten zo nodig eigenwijs zijn, toen onze ouders zeiden, ga toch kijken bij débé. Dus eerst allerlei zaken af. Toen toch naar débé. En je raadt het al... deze moderne slaapkamer vonden we daar. Knal!" meubelen breda Débé's drive-in meubelshow is vèruit de grootste meubeltoonzaal van Zuid-Nederland. U kunt er gratis en zonder enige verplichting ronddwalen tussen honderden meubels vooralle smaken en portemonnees. En daarna rustig uitblazen in een gratis coffée-cornerl Néém dat verstandige besluit: Eerst bij débé kijken... dan pas beslissen! Drive-in meubelshow, Teteringsedijk 89 bis, Breda. Geopend: weekdagen 8.30 tot 21 uur; zaterdag tot 17 u. Levering via uw meubeldetaillist en catalogus op aanvraag. (Van onze correspondent) CAIRO Hoewel de regering het ontkent, twijfelen weinig men sen er aan dat de Arabieren het vuurgevecht over het Suezkanaal begonnen zijn. Ze zouden trouwens pijnlijk getroffen worden als men het anders zou voorstellen. De Israëli zijn tenslotte indringers op Egyptisch grondgebied, dus moeten ze tegengehouden worden. Maar er zijn ook nog andere redenen waarom het vuurgevecht uitgebro ken is. President Nasser, wiens positie kwetsbaarder is dan van buitenaf gezien lijkt, reageerde op druk, uit geoefend zowel in het eigen land als daarbuiten. De druk die van buiten af uitgeoefend wordt is duidelijk ge noeg. De vier mogendheden gaan weer eens over het Midden-Oosten praten en de Egyptenaren hopen en de Israëli vrezen dat er een koerswijziging in de politiek van de V.S. zal optreden. Een manier om te proheren de V.S. ertoe te brengen dit te doen is duidelijk te maken dat het Midden-Oosten in een voortdu rende crisistoestand verkeert en dat het ieder ogenblik tot een uit barsting kan komen Maar het leger oefent ook druk op de president uit om hen hun gang te laten gaan tegen Israël. Na het laatste grote artilleriegevecht over het kanaal (dat gevolgd werd door een Israëlische strafexpeditie naar de elektrische centrale Hag Hamadi) werd er begonnen met het aanleggen van zware versterkingen langs de oostelijke oever van het kanaal. Men zegt dat de Israëli onder andere de oude spoorlijn van El Arish naar het kanaal in zijn geheel verwijderd hebben om te gebruiken bij het ver sterken van de bunkers. Dit alles werd door de Egyptische troepen gadegeslagen en het zal weinig verbazing wekken dat ze zich hier woedend over maken. En ze worden niet alleen geërgerd door het feit zelf, maar ook omdat het een verdere consolidatie van de sta tus quo in de Sinaï betekent een vooruitzicht dat door geen enkele Arabier getolereerd kan worden. Te gelijkertijd is hef leger weer op gro te schaal door de Russen uitgerust. Het is moeilijk te zeggen hoeveel materiaal binnengestroomd is, maar westerse waarnemers zijn ervan overtuigd dat Egypte weer op het punt teruggekeerd is waar het stond voor juni 1967 en misschien nog wel beter af is. En het leger wordt al ongeduldig om iets van al dit ma teriaal ten nutte te kunnen aanwen den. De betrekkingen van Nasser met liet leger zijn veranderd. Vroeger kon hij bevelen geven en dan wer den deze gehoorzaamd. Nu met hij zijn zaak bepleiten. „Ik denk niet dat Nasser nu direct zo'n risico loopt", zei een westerse diplomaat tegen me, „maar het zou me niet verbazen als ik morgen tot de ont dekking zou komen dat de macht in liet land is overgenomen door een of andere luitenant-kolonel waar nog niemand van gehoord heeft". De steun van het volk voor de pre sident is veel passiever dan tevoren. De middenstanders klagen openlij ker dan ze twee jaar geleden ooit gedurfd zouden hebben, al hebben zij politiek gezien niet zoveel te betekenen. Ook de Pellahin en de arbeiders uit de steden die politiek wel van belang zijn, zijn Ncser niet meer zo toegewijd. Maar de belangrijkste factor waar rekening mee gehouden moet wor den is wel het leger. Zijn houding is tot, op zekere hoogte beheerst door de successen en de publiciteit van de Palestijnse guerrilla's. Deze schij nen de laatste tijd al de eer te krij gen en de gevolgen zijn al waar neembaar. De beweging is al een positieve kracht geworden waarmee binnen de Arabische politiek reke ning gehouden moet worden en mis schien bestaat er nu voor de eerste keer in de moderne geschiedenis van Arabië een op zichzelf staande en zichzelf onderhoudende beweging die van geen enkele regering afhanke lijk is. Tijdens de vergadering van Arabi sche ministers van buitenlandse za ken werd besloten dat de Arabische landen hun financiële verplichtingen aan het Palestijnse bevrijdingsfront beter bekend als Al Fatah moesten nakomen. Hoewel er voort durend gezegd wordt dat de guerril la's hun wapens van de Chinezen krijgen, schijnt de waarheid te zijn dat ze er met contant geld voor be talen. De wapens zijn van Russische ma kelij. Dus de guerrilla's hebben geld, wapens en invloed, grote dooimen in de ogen van het elitekorps van Egyp tische officieren. (Copyright De Stem-The Guardian) NASSER ..minder populair.. (ADVERTENTIE) moda alfa Topmode voor jonge mensen, met knalgrote koperen gesp.In blauwA en bruin met perforatie (ADVERTENTIE) Hoera! Lente. Overal bloemen. Te kust en te keur. Geniet ervan. Zorg voor versgevulde vazen. Wantmet bloemen is het altijd een beetje feest! Dit is nieuw, dit is mode!M Modieus blauw met wit biesjeofwitmet blauw biesje. Moderne plateau zool. Two-color voor wie het nieuwsteiuil!In uit - dagend blauw/rood of charmant beige/wit.. Leuke dikke hak. Breda Karrestraat 27, Tilburg Heuvelstraat 70 Rotterdam Schiedam Vlaardingen Den Haag Leiden Dordrecht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11