Renault 8 S nieuwe stimulans
STAP IN DE RICHTING
VAN DE RALLY-GORDIN1
Aan
rol
Drie uitvoeringen
Citroen „Ami 8"
INVLOED VAN NASSER
BEGINT TE TANEN
viva*
Leger oefent druk uit
"Wij zijn
beslist
anti-oubollig"
iTRATEUR
Duur grapje
moeite waard
Porsche met
nieuw model
s
Technische gegevens
tips-tips-tips-tips-tips-tips
Consolidatie
Leg
;er
DE STEM VAN VRIJDAG 21 MAART 1969
31
rekkend gebouwen-
het groen van de
eide keus uit de beste
e en buitenlandse
en
lespecialiseerde
'chrteeten om a te
aad te geven
veekend-uitstap
Lasbedrijf
instraat 10
;e indiensttreding eett
deze functie stellen
ana boekhouden.
l-ken. Leeftijd vanaf
01600) 42374
TTan de Renault 8 heeft de Régie een S-versie afgeleid,
die een stuk sneller dan de standaard is. Het gaat
hier om een wagen, die een klein eind in de richting van
de felle Gordini-racer komt. De 1.1 liter motor heeft er
14 pk bij,gekregen, waarmee de prestaties zo niet indruk
wekkend dan toch interessant zijn voor de R 8 rijder, die
graag wat reserves achter de hand heeft, Met enkele
voorzieningen zoals een Webercarburateur, een andere
nokkenas en een hogere compressie heeft de construc
teur de 8 S zo ver gekregen dat hij goed 145 km per uur
kan lopen.
bak geen klachten. De overbrengings
verhoudingen zijn zoals we ze graag
willen hebben.
ge vrachtwagens, niet moeilijk te cor- kan wit, donker groen of rood ne-
rigeren. Advies: weinig sturen en men. Een stimulerend wagentje, de
8 S, vooral voor jonge rijders, maar
desnoods wat extra gewicht onder
de voorkap.
Het rijcomfort is redelijk goed. De
wagen is stevig geveerd, zodat onef
fenheden duidelijk worden weerge-
te. De stoelen, die in onze t,estwagen
met laken en kunstleder waren over
trokken, voldeden niet slecht. De
rugleuning is echter niet verstelbaar,
wat in dit geval een onlogische toe
stand is. Het instrumentenbord is
overzichtelijk, rustig, voor een S-mo-
del haast wat te burgerlijk. De drie
open bergvakken zijn praktisch. De
verwarming is vrij goed te regelen
en de ventilatie met behulp van een
ziiraam ook. Onze Renault 8 S was
gespoten in een zeer opvallende ge
le kleur, maar wie dit niet aanstaat
vanwege zijn meegaand karakter ook
aantrekkelijk als kleine gezinsauto,
die wat harder loopt. Maar dan lie
ver niet in het geel van een service
wagen.
Motor: 4-cil. 1108 cc. Boring en
slag: 70 en 72 mm. Compressie: 9.5
I. Vermogen: 60 pk/5500 toeren. Kop
pel: 8.2 kgm/3000 toeren. Remmen:
schijftype rondom. Banden: radiaal
135-180. Afmetingen: 400 bij 149 bij
140 cm. Gewicht: 780 kg. Draaicirkel:
9.6 meter. Koffer: 240 dm3. Topsnel
heid: gemiddeld 9 liter/100 km. Prijs
f 6496.
Het is niet beslist nodig de R 8
sportief te berijden. De wagen is ook
aardig tegen mensen, die praktisch
nooit de reserves aanspreken. In de
stad is hij heel handelbaar en 't mees
te werk kan dan in de derde ver
snelling worden afgedaan. Het kan
ook anders. De acceleratie is pittig.
Het resultaat van twee metingen in
beide richtingen is als volgt: 0-60 km/
uur in 7.4 sec., 0-80 km/uur in 12.8
sec., 0-100 km/uur in 20.6 sec. en tot
120 km/uur in 33 sec. Op de auto
weg en trouwens ook op provinciale
wegen met tegenliggers kan men
met de 8 S behoorlijk snel uit de
voeten.
Een kruissnelheid van 135 km/uui
is gemakkelijk aan te houden. De
wegligging is goed en de remmen
(schijftype rondom) zijn effectief.
Omdat de motor achterin ligt, voelt
de neus van de wagen zich bij hoge
snelheden iets onzeker en dit gedrag
beïnvloedt die koersvastheid. Met het
stuur zijn de kleine bewegingen, die
vooral merkbaar zijn bij rukwinden
en het passeren van bussen en lan-
lp de foto onder de nieuwe Ci-
T-' troën „Ami 8", die voor het eerst
gepresenteerd is op de Geneefse au
tosalon. De topsnelheid is 123 km/u.
liet benzineverbruik 6,5 liter per 100
km bij een gemiddelde van 80 km/u.
De actieradius is vergroot door een
benzinereservoir van 32 liter (vroe
ger 25 liter).
Om het overhellen in bochten te
gen te gaan is 'n torsiestaafstabilitator
gemonteerd op de vooras. In com
binatie met de nieuwe uitvoering van
stuurmechanisme en stuurkolom
wordt daarmede het niveau van de
rijkwaliteiten nog verhoogd. Het rij
comfort was reeds verzekerd door
het speciale veersysteem en ook de
wegvastheid is onveranderd geble
ven.
De nieuwe Ami 8 zal in Nederland
in drie uitvoeringen worden gele
verd: een model Luxe met simili-
leer bekleding, een model Confort
met een stofbekleding en een zeer
luxueuze Club met skai-bekleding,
speciale tapijten, verstelbare rugleu
ning, enz. De prijzen van deze drie
uitvoeringen zijn resp. f 5.890,-,
f 5.950.- en f. 6.390,-.
Speciaal geprepareerd voor sportief
rijden zoals in het geval van de Gor-
dini 1300 in de Renault 8 S niet, maar
hii wordt dan ook aangeboden tegen
een fatsoenlijke prijs. Het grootste
bezwaar tegen de verbluffend snel
le Gordini (180 km/uur) is dat dit
rallymodel een duur grapje is.
Maar Renault vond het de moeite
wel waard. Wedstrijdsuccessen ge
ven een merk een prestige. De ge
wone R 8 deelt ook een beetje in
de eer. Het was een goed idee om
er ook een uitvoering van te intro
duceren, die enkele sportieve trek
ken heeft. De 8 S heeft die zeker.
De opgevoerde 1108 cc motor levert
60 pk (SAE) bij 5500 toeren. De fa
briek beweert dat de topsnelheid 145
km/uur is en dit is niet overdreven.
Onze testauto was uit puur enthou
siasme graag bereid om. ais hij geld
op dreef was, nog een stapje harder
te lopen.
Van de toerenteller, die op het
dashboard pronkt, hoeft men zich
niet al te veel aan te trekken. Bij
6000 toeren verslikt de machine zich
niet. Ook niet bij lage toerentallen
in de drie en vier, bijvoorbeeld bij
nadrukkelijk accelereren. Als er te
langzaam in de hoogste versnellingen
wordt gereden krijgt de motor het
niet gauw benauwd. Conclusie: een
elastische krachtbron, die soepel en
energiek zijn werk doet en de be
stuurder sympathiek tegemoet komt.
't Is alleen jammer dat het koppe-
hngs- en gaspedaal zich wat nerveus
Bedragen. Met het mechaniek zou
den de bedienningsorganen op vrien-
deliiker voet moeten komen. Ver
moedelijk zal dit na meer kilometers
ook wei gebeuren. De versnellings-
Pook schakelde nauwkeuriger en
correcter dan we van de R 8 ge
wend waren. Bij vroegere edities
erden we vaak herinnerd aan de
Hrt i ,n,de bnipot. Het ging nog niet
maar toch bevredigend. De
enterurt is echter nog niet gekana-
eefl iets intrekken. Over de vier-
pmviie |,eeft details bekendge
van zijn nieuwe race-
niet i!en' De wa?en zelf was nog
tnrtf>ni„Zle1 op de internationale mo
ttin ,1„onstc"'ns in Genèvc maar er
bet" cen aantal bijzonderheden
Bcti n Van-<leze b'iz°nder snelle wa-
«»ML!!,'euwe p<wsche 917 heeft
koclcï» 4-nltlachtcn cn een luchtge-
die ,ilcc twaalf-cilindermotoi
!e!ft M k^0nCtermUmSnelhei'
iifin aan dat de wagen di
Bon in jpar 'i0st de duurste wa
aan v.», le, J?01' als standaardmodc
v "Publiek
Porwv,. i ls ongeboden,
tig jaar js!aa?dc er bijna in het vo
nen mnt fabrikantenprijs te win
..Dit Le m dric-üter 908 model.
'Cn timer 'en we het halen",
sehe „„i onaris van Porsche. I
van Porsche. Por
'"n van doVtv"8 van 25 waKens ma
Wapon i V00r 1 april. De nieu
aan
Ï»,li:ïr,,(ten deplnorr
de meeste grotr
tullen worden e i?emEn die dit jaar
orden gehouden.
r Pussen de velg en de sierrand kan
zich tijdens het rijden vuil ver
zamelen hetgeen de „balans" van dat
wiel uiteraard niet ten goede komt.
Het is dan ook aan te bevelen de
sierranden vrij regelmatig af te ne
men en de velg en de binnenzijde
der sierrand goed schoon te maken.
Als u de eerste keer dat u dit doet
dan meteen de velg goed in de was
zet dan voorkomt u tevens dat de
velg door natte modder etc. kan gaan
roesten.
Tn de versnellingsbak (in feite een
vertragingsbak) wordt het toe
rental van de motor gereduceerd tot
een, afhankelijk van de ingeschakel
de „versnelling" lager toerental. Dit
is een mechanische noodzaak omdat
in dezelfde mate waarin het toeren
tal wordt gereduceerd de „trek
kracht" zal toenemen. Om de ver
mellingsbaktandwielen die daarvoo:
nodig zijn zonder haperen en geruis
in elkaar te laten grijpen (schakelen)
is in de bak een zogenaamde synchro
mesh aangebracht. Slecht sehakelen-
le en krakende tandwielen wijzen
lan als regel ook op het versieter
'.ijn van die synchromesh.
probeer nooit het voor de winter
aangebrachte of opgespoten laagje
vaseline op plastic op het chroom-
werk er zo maar met een droge doek
of met water af te wrijven want dan
krijgt u onherroepelijk krassen. Het
schoonmaken kunt u alleen maar
doen door het chroom met wasben
zine af te soppen en daarna, als het
bescherjnlaagjc en vuil en zand etc.
volkomen zijn verdwenen, het
chroom droog te wrijven. Na deze
schoonmaakbeurt kunt u weer een
chroomwas aanbrengen. Denkt u er
wel om ook wasbenzine brandgevaar
oplevert.
gehade door winterweer kunt u ze
ker aan de onderzijde van uw
auto verwachten. Om te beginnen
zult u roest aantreffen en verder be
schadigde beschermlagen waar soms
de velllen bijhangen, door pekel aan
gevreten leidingen, kabels etc. Ai met
al dus redenen genoeg om bij de
eerstvolgende gelegenheid de onder
rijde van uw auto eens grondig na
re (laten) zien en het nodige te doen
Let u vooral ook op oudere plastic
leidingen en -isolatie. Die kunnen
namelijk door de vrij lage tempera-
uren die wc gehad hebben gebar
sten zijn.
U VRAAGT MAAR
De lieer van S. te Ettcn wil graag
weten wat de oorzaak kan zijn van
het plotseling weigeren der bougie
van zijn brommer. Als ik de bougie
er dan uitdraai schrijft hij, dan zie ik
„iets" geklonterd zitten op plaats
waar anders de vonk over moet
springen en als ik dat dan verwij
derd heb doet de bougie het weel
een bepaalde tijd. Wat zou dit kunnen
zijn en wat kan ik er tegen doen?
Om het pingelen van de motor te
voorkomen wordt de benzine al ja
ren voorzien van z.g. antiklopdopes.
Een veel toegepaste dope is bijvoor
beeld bettra eathyl lood. Afhankelijk
van de samenstelling van de dope
en nog enkele nevenfactoren als be-
drijfstemperatuur e.d. zal een ui
terst kleine hoeveelheid lood zich af
zetten in de verbrandingsruimte en
dus ook op de bougie. Krijgt de lood-
neerslag de gelegenheid zich tussen
de bougie-elektroden op te hopen dan
ontstaat daar wat men pleegt te noe
men een loodparel, de bougie wordt
hierdoor kortgesloten en kan niet
meer vonken. Ten onrechte wordt wel
eens gemeend dat de smeerolie bij
mengsmering ook aanleiding kan ge
ven tot parelen, deze opvatting is
niet juist.
Omdat de dopes van de verschil
lende merken benzine niet helemaal
hetzelfde zijn raden wij u aan het
eens met een ander merk benzine te
oroberen en als ook dat geen betere
resultaten geeft neemt u dan eens
cen proef met een bougie, waarvan
de warmtegraad iets hoger ligt. Uw
handelaar heeft een bougielijst en zal
u zeker ter wille willen zijn.
(ADVERTENTIE)
Mevrouw Werner:
"Een huis krijgen is moeilijk. En met de
meubels viel het ook niet mee. Maar dat
was onze eigen schuld. We moesten zo
nodig eigenwijs zijn, toen onze ouders
zeiden, ga toch kijken bij débé. Dus eerst
allerlei zaken af. Toen toch naar débé.
En je raadt het al... deze moderne
slaapkamer vonden we daar.
Knal!"
meubelen breda
Débé's drive-in meubelshow is vèruit de
grootste meubeltoonzaal van
Zuid-Nederland. U kunt er gratis en
zonder enige verplichting ronddwalen
tussen honderden meubels vooralle
smaken en portemonnees. En daarna
rustig uitblazen in een gratis coffée-cornerl
Néém dat verstandige besluit:
Eerst bij débé kijken...
dan pas beslissen!
Drive-in meubelshow, Teteringsedijk 89 bis,
Breda. Geopend: weekdagen 8.30 tot
21 uur; zaterdag tot 17 u. Levering via uw
meubeldetaillist en catalogus op aanvraag.
(Van onze correspondent)
CAIRO Hoewel de regering het ontkent, twijfelen weinig men
sen er aan dat de Arabieren het vuurgevecht over het Suezkanaal
begonnen zijn. Ze zouden trouwens pijnlijk getroffen worden als men
het anders zou voorstellen. De Israëli zijn tenslotte indringers op
Egyptisch grondgebied, dus moeten ze tegengehouden worden. Maar
er zijn ook nog andere redenen waarom het vuurgevecht uitgebro
ken is.
President Nasser, wiens positie
kwetsbaarder is dan van buitenaf
gezien lijkt, reageerde op druk, uit
geoefend zowel in het eigen land als
daarbuiten. De druk die van buiten
af uitgeoefend wordt is duidelijk ge
noeg. De vier mogendheden gaan
weer eens over het Midden-Oosten
praten en de Egyptenaren hopen
en de Israëli vrezen dat er een
koerswijziging in de politiek van de
V.S. zal optreden. Een manier om te
proheren de V.S. ertoe te brengen
dit te doen is duidelijk te maken dat
het Midden-Oosten in een voortdu
rende crisistoestand verkeert en dat
het ieder ogenblik tot een uit
barsting kan komen
Maar het leger oefent ook druk op
de president uit om hen hun gang
te laten gaan tegen Israël. Na het
laatste grote artilleriegevecht over
het kanaal (dat gevolgd werd door
een Israëlische strafexpeditie naar
de elektrische centrale Hag Hamadi)
werd er begonnen met het aanleggen
van zware versterkingen langs de
oostelijke oever van het kanaal. Men
zegt dat de Israëli onder andere de
oude spoorlijn van El Arish naar het
kanaal in zijn geheel verwijderd
hebben om te gebruiken bij het ver
sterken van de bunkers.
Dit alles werd door de Egyptische
troepen gadegeslagen en het zal
weinig verbazing wekken dat ze
zich hier woedend over maken. En
ze worden niet alleen geërgerd door
het feit zelf, maar ook omdat het
een verdere consolidatie van de sta
tus quo in de Sinaï betekent een
vooruitzicht dat door geen enkele
Arabier getolereerd kan worden. Te
gelijkertijd is hef leger weer op gro
te schaal door de Russen uitgerust.
Het is moeilijk te zeggen hoeveel
materiaal binnengestroomd is, maar
westerse waarnemers zijn ervan
overtuigd dat Egypte weer op het
punt teruggekeerd is waar het stond
voor juni 1967 en misschien nog wel
beter af is. En het leger wordt al
ongeduldig om iets van al dit ma
teriaal ten nutte te kunnen aanwen
den.
De betrekkingen van Nasser met
liet leger zijn veranderd. Vroeger
kon hij bevelen geven en dan wer
den deze gehoorzaamd. Nu met hij
zijn zaak bepleiten. „Ik denk niet
dat Nasser nu direct zo'n risico
loopt", zei een westerse diplomaat
tegen me, „maar het zou me niet
verbazen als ik morgen tot de ont
dekking zou komen dat de macht in
liet land is overgenomen door een of
andere luitenant-kolonel waar nog
niemand van gehoord heeft".
De steun van het volk voor de pre
sident is veel passiever dan tevoren.
De middenstanders klagen openlij
ker dan ze twee jaar geleden ooit
gedurfd zouden hebben, al hebben
zij politiek gezien niet zoveel te
betekenen. Ook de Pellahin en de
arbeiders uit de steden die politiek
wel van belang zijn, zijn Ncser niet
meer zo toegewijd.
Maar de belangrijkste factor waar
rekening mee gehouden moet wor
den is wel het leger. Zijn houding
is tot, op zekere hoogte beheerst door
de successen en de publiciteit van
de Palestijnse guerrilla's. Deze schij
nen de laatste tijd al de eer te krij
gen en de gevolgen zijn al waar
neembaar. De beweging is al een
positieve kracht geworden waarmee
binnen de Arabische politiek reke
ning gehouden moet worden en mis
schien bestaat er nu voor de eerste
keer in de moderne geschiedenis van
Arabië een op zichzelf staande en
zichzelf onderhoudende beweging die
van geen enkele regering afhanke
lijk is.
Tijdens de vergadering van Arabi
sche ministers van buitenlandse za
ken werd besloten dat de Arabische
landen hun financiële verplichtingen
aan het Palestijnse bevrijdingsfront
beter bekend als Al Fatah
moesten nakomen. Hoewel er voort
durend gezegd wordt dat de guerril
la's hun wapens van de Chinezen
krijgen, schijnt de waarheid te zijn
dat ze er met contant geld voor be
talen.
De wapens zijn van Russische ma
kelij. Dus de guerrilla's hebben geld,
wapens en invloed, grote dooimen in
de ogen van het elitekorps van Egyp
tische officieren.
(Copyright De Stem-The Guardian)
NASSER
..minder populair..
(ADVERTENTIE)
moda
alfa
Topmode voor jonge
mensen, met knalgrote
koperen gesp.In blauwA
en bruin met
perforatie
(ADVERTENTIE)
Hoera! Lente.
Overal bloemen.
Te kust en te keur.
Geniet ervan.
Zorg voor
versgevulde vazen.
Wantmet bloemen
is het altijd
een beetje feest!
Dit is nieuw, dit is mode!M
Modieus blauw met wit
biesjeofwitmet
blauw biesje.
Moderne
plateau
zool.
Two-color voor wie het
nieuwsteiuil!In uit -
dagend blauw/rood
of charmant
beige/wit..
Leuke dikke
hak.
Breda Karrestraat 27,
Tilburg Heuvelstraat 70
Rotterdam Schiedam Vlaardingen
Den Haag Leiden Dordrecht