Matthaus Passion in
boeken
1 plank
witte dom van Hulst
xpositie Paul Citroen in
Troutzaerte55 te Wesldorpe
ff=r=D
|VRL ADMIN. KRACHT
;e margarine
Ier calorieën
onder vooruw lijft
bxamens
F orumbijeenkomst
van Zeevaartschool
CHEFARO
LABORANTEN
bedrijfslaboratorium
dan worden
in Bergen op Zoom
enRoosendaalde nieuwe modehuizen
van C& A geopend.
tulier
TZhdVi
Veel variatie
METERFABRIEK
TERNEUZEN
•k
DE STEM VAN DINSDAG 18 MAART 1969
kunstenaar. Behalve portretten zagen
we enkele stillevens en landschappen.
In de landschaptekeningen troffen
we de rustige kleuren en de fijne
accenten, die we misten in de stille
vens. Het olieverfschilderij „Home
rus en de Vagebond" maakte op ons
de indruk, als zou Citroen dit schil,
derstuk als een grap hebben bedoeld.
Dat is uiteraard een zeer persoonlijke
ervaring. Uit het schilderij blijkt zon
der meer de artistieke veelzijdigheid
van Citroen en dat op zichzelf al is,
dunkt ons, de moeite waard het te
bekijken.
Men beweert wel eens, dat een ex
positie van Citroen zonder tenminste
één tekening van paarden, onvolledig
is. Men kan daar uiteraard eindeloos
over redetwisten. Essentieel hoeft dit
onderdeel van zijn werk, menen we,
niet te zijn. Wij waren er toch heel
gelukkig mee enkele tekeningen van
de typische Citroenpaarden in de
Westdorpse galerie te zien, o.a.
„Paarden van de Neptunusfontein".
De tentoonstelling van Paul Citroen
in „Troutzaerte" lijkt ons in veel op
zichten de moeite van het bekijken
waard. Ze blijft nog open tot 15 april.
De bezoektijden zijn: op werkdagen
en zaterdag van 9.00 uur tot 18.00
uur en op zondag van 14.00 uur tot
18.00 uur. Na telefonische afspraak
kan men ook 's avonds terecht.
JOH. ROBESIN
Diploma-uitreiking In de lagere
tuinbouwschool zijn de diploma's uit
gereikt van de cursussen bedrijfsleer
en lassen, die het afgelopen najaar
en winter zijn gegeven aan deze
school. De leiding berustte bij de
directeur van de school, de heer J.
op 't Hof. De gebruikelijke toespra
ken werden gehouden en boeken-
bonnen aan de leraren uitgereikt.
De namen der geslaagden zijn:
Elementaire bedrijfsleer: G. Baas,
Nieuwland; M C. v.d. Berge, Kruinin-
gen; M. J. de Groent en J. M. de
Groene, Wemeldinge, L. M. Gijzel,
Biezelinge, R, Jansen, Rilland; P. A.
de Meester, Goes; M. Mijnsbergen,
Kapelle; M. van Oosten, Krabben-
dijke; M. Oudeman, Kattendijke, J.
Paardekoper en J. A. Trimpe Bur
ger, Kloetinge; J. M. Traas, Schore.
Cursus lassen: M. Griep en J. van
Velzen, Krabbendijke; P. A. de
Meester Goes, M. Mijnsbergen Kapel
le; M. Oudeman, Kattendijke; J.
Paardekoper, Kloetinge; G. P.
Schrier, Waarde en D. J. Rouw,
's-Heer Hendrikskinderen.
W1M PENDRECHT: COMMUNI
CEREND (Desclée de Brouwer,
Brugge Utrecht) Wim Pendrecht
is het pseudoniem van C. W. van der
Neut. Hij is in 1930 te Amersfoort
geboren en dus niet zo heel jong
Bussum werkzaam in het onderwijs.
In enkele tijdschriften publiceerde hij
poëzie. In de onderhavige bundel uit
de reeks „Noorderlicht" zoekt hij
naar samenhangende elementen in
deze chaotische wereld. Het gelukt
hem echter niet altijd te „communi
ceren" met wat hem omringt.
De bundel omvat twee afdelingen.
In „geografisch" observeert de dich
ter wat er op deze aarde gaande is.
Hij ziet zijn geboortestad Amersfoort
al.' een moederschoot. Aan Naarden,
in welke oude veste hij gewoond
heeft, zijn eveneens verzen gewijd.
Zeeland „een wingewest op het wa
ter en de Middelburgse abdijtoren
zetter, hem aan het schrijven. In
„genealogisch" stelt Pendrecht de ge
schiedenis-makende mens centraal.
De afdeling bevat o.a negen kwatrij
nen voor het moederschap „Oud-wit"
herinnert aan het oud-wit huis uit
„De wonderlijke avonturen van Ze-
bedeus" van Jac. van Looy, die enige
jaren bij de grootvader van de dich
ter in dit huis woonde, In een vers
over zonnebloemen uit Pendrecht zijn
bewondering voor het werk van Vin
cent van Gogh. Zo is er heel veel
moois in deze boeiende en gevarieer
de bundel.
KRITISCH AKKOORD 1968 (Uitg.
Manteau): Het vorig jaar werd tij
dens de conferentie van de Neder
landse Letteren een besluit genomen
om een jaarlijkse bloemlezing van
kritisch werk uit Noord- en Zuid-Ne
derland te laten verschijnen. In de
eerste uitgave van „Kritisch Ak
koord" waren de beschouwingen
voornamelijk gegroepeerd rond twee
belangrijke romans. Ditmaal heeft
de redactie (Willem Brandt, André
Demedts, Bernhard Kemp en Lam
bert Tegenbosch) zich beperkt tot
kritische essays uit letterkundige
tijdschriften. De bijdragen zijn van
Bernlef (Paterson; De Gids); Bittre-
mieux (Post uit Kempenland; Tira
de); Cornets de Groot (Het mirakels
orakel; Maatstaf); Van Itterbeek
(Literatuur als experiment; Streven);
Oversteegen (Marsman voor jong en
oud; Raster); Sarneel (De massale
buigzaamheid van de boog; Raam);
Uytersproy (Rilke's Weise von Liebe
und Tod; Vlaamse Gids) en Wester-
linck (Walschap en het verborgen
leven; Dietsche Warande). Niet ie
dereen is in staat om alle literaire
tijdschriften te lezen. Het voordeel is
dat men hier een aantal goede be
schouwingen bijeen vindt, die boven
dien een dwarsdoorsnede geven van
hetgeen in het afgelopen jaar op dit
terrein aan de hand was.
GUYOMAR: SPLINTERS. (Desclée
de Brouwer, Brugge-Utrecht). Wat
het eerst opvalt in de poëzie van
Guy omar is het gebruik van rijm,
wat op een zekere ouderdom zou
kunnen wijzen. Zijn beeldspraak is
echter typisch van deze tijd, soms
wat al te gemakkelijk, soms moeilijk
te verklaren. In de keurig verzorgde
serie „Noorderlicht" slaat dit deel
tje geen slecht figuur.
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
VLISSÏNGEN In de De Ruyter-
school heeft de Vereniging van Oud-
Leerlingen zich in een forum bijeen
komst beziggehouden met de ver
nieuwing van het zeevaartonderwijs
en met name de automatisering. De
heer Meerman uit Vlissingen was er
van ovdrtuigd, dat de jongeren nog
veel van vroeger konden leren en
was tegen automatisering, maar de
heer Arend die de heer Meerman
op bepaalde punten wel gelijk gaf
was wel voor de automatisering,
vanwege het personeelsgebrek.
De heer Bannink pleitte voor een
basisopleiding van één jaar, daarna
een praktijkjaar, gevolgd door het
tweede studiejaar. Meerdere mensen
waren het met dit standpunt eens.
o.a. oud-directeur P. Vijn die vond
dat zo gauw mogelijk moet worden
begonnen met de aanpassing van de
opleiding van geintregeerde officie
ren. De studiecommissie van de raad
van bestuur wilde ook een geïnte
greerde opleiding. Men was het er
echter wel over eens dat een gein-
tegreerde opleiding veel problemen
zou brengen.
HULST Voor een uitgelezen schare van muzikale fijnproevers uit
alle lagen der bevolking van Hulst en het aangrenzende België, heeft
traditiegetrouw het Rotterdams Philharmonisch koor en orkest
wederom Bachs onsterfelijke Matthaus Passion ten gehore gebracht.
De goed verwarmde, nagenoeg geheel gevulde witte dom van dit
oude stadje leent zich, zoals menige andere middeleeuwse kathedraal,
bij uitstek voor de uitvoering dezer muzikale evenementen zowel
qua sfeer, waarvoor Bach ze schreef, als qua akoestiek voor het
geweldige volume dat de gezamenlijke koren en het orkest vermogen
op te brengen.
Naast genoemd Rotterdams Phil
harmonisch koor werkten mee, de
jongenskoren St.-Willibrord, St.-Do-
minicus uit Rotterdam en het koor
van eigen bodem „Zingende jeugd"
uit Hulst, welke jongenskoren zich
met het koraal „O Lamm Gottes un-
schuldig" als derde groep zeer ver
dienstelijk in het gezang tussen ge
lovigen en dochters van Sio-n meng
den.
De grijze Fransman Jean Fournet,
sedert september vorig jaar dirigent
van het Rotterdams Philharmonisch
orkest, leidde op een uiterst beheer
ste en exacte wijze. De solisten wa
ren onopvallend opgesteld achter
bet orkest en voor de koren. Hier
door vormden zij beslist een grotere
vocale eenheid met de koren dan
wanneer deze voor het orkest plaats
nemen.
Maureen Lehane heeft een gevoe
lig en warm timbre. Maar vooral in
de lagere tonen mist zij in deze op
stelling het zo benodigde volume.
Ze bekoorde zeer in de aria „Buss und
Reu" en het recitatief „Du lieber
Heiland Du" maar vooral in de ver
heven samenspraak met de viool in
de aria „Erbarme dich" en met de
hobo in „Ach Golgotha" bereikte ze
een niveau dat zij het op afstand
deed denken aan haar beroemde
landgenote Kathleen Ferrier.
Over de sopraan Elly Ameling die
reeds in 1956 de Edisonprijs ver
wierf voor haar vertolking dezer
Passiemuziek, kunnen we slechts
herhalen, dat zij aan de hoog gestelde
verwachtingen wederom beant
woordde. Dit deed zij o.m. in de aria
„Blute nur Du liebes Herz" en sa
men met de twee hobo's In „Ich will
Dir mein Herze schenken", dat in
een zeer egaal tempo fraai werd ver
tolkt, terwijl ze met begeleiding van
hobo's en fluit de „Aus Liebe will
mein Heiland sterben" aria bij
zonder gevoelig heeft gezongen. Dat
haar stem volume bezit demon
streerde zij in de aria „Er hat tins
allen wohl getan".
De zware partijen van tenor
evangelist en bas Christuspartij
werden vertolkt door resp. Naan
Pöld en Ernst Sandleben. De eerwte
hebben we in deze basiliek overtui
gender weten zingen. Zijn mooie
stem kwam door enkele aarzelende
inzetten niet steeds goed tot zijn
recht, hetgeen geweten kan worden
aan een lichte aandoening van zijn
stem. Zeer sterk zong Ernst Sandle
ben de Christuspartij: voornaam,
mannelijk en beheerst met een
prachtige diepte en royaal volume.
De bariton Max van Egmond ten
slotte beschikte over een prachtige
voordracht gepaard aan een ruime,
voldoende krachtige stem, die we
zeer bewonderden in de aria's: „Gebt
mir meinem Jesum wieder" en
„Mache Dich mein Herze rein" als
mede in 't recitatief: „Am Abend da
es kühle war" die zijn kunstenaar
schap duidelijk demonstreren.
De koren en het orkest vormden
een gave tweeëenheid. Vermelding
verdienen zonder volledig te zijn de
koralen „Wass mein Gott will, dass
g' scheht all' zeit" en het zo gevoe
lig gezongen „Wer hat Dich so ge-
schlagen" terwijl „O Haupt voll
Blut und Wunden" en het slotkoraal
juweeltjes van koorzang waren. Dat
cr inhoud is in „diesen heiligen Hal
len" der Huls terse dom bewees het
,Sind Blitze sind Donner in Wolken
verschwunden" dat akoestisch als
een stukje muzikale hemelvaart kon
worden ervaren. Het slagvaardig
strijkersensemble en de warme to
nen van het hout der blazers der
Rotterdamse Philharmonie zorgden
voor staaltjes van subliem instru
mentaal samenspel met de vocalis
ten. LOCKEFEER.
KILKADE 7 telefoon 38055 DORDRECHT
vraagt wegens uitbreiding van haar Laboratoriumaktiviteiten
hiervoor zoeken wij medewerkers die tenminste 21 jaar oud zijn, over enige jaren laborato-
riumervaring beschikken en bereid zijn in drie-ploegendienst te werken (niet op zondag).
Plaatsing zal geschieden op ons modern geoutilleerd
waar de werkzaamheden bestaan uit het verrichten van analyses en proeven verband hou
dend met de controle op en de verbetering van het produktie-proces.
Gegadigden worden uitgenodigd hun sollicitaties met uitvoerige inlichtingen te richten aan
onze afdeling Personeelszaken.
(ADVERTENTIE)
dagen
Dit het zeer gevarieerde oeuvre van Citroen.
I, halvarine, iets volkomen
lys, is speciaal bedoeld voor
Iham en beschuit en toast.
|om op onze tafel ERA! Om
bloos te eten...
Kis bovendien zuiver 1
puten en even rijk aan vitaminen
beste margarine.
■ESTDORPE Voor het der-
dwchtereenvolgende jaar heeft
®rouw M. Bruijns in haar ga
lerie „Troutzaerte' te Westdorpe
e® expositie ingericht van werk
van Paul Citroen. Te zien zijn
veertig aquarellen, litho's, teke
ningen en portretten.
Citroen, die nu 73 jaar is, werd
in Berlijn geboren uit Nederland-
sfffluders. Hij volgde een oplei
ding' aan de Studiën Ateliers für
|rei und Plastik te Berlijn-
'lottenburg onder Martin
Brandenburg. Max Liebermann
is Corinth oefenden veel
op hem uit-
®D 191" kwam Paul Citroen naar
j^Krland. Regelmatig reisde hij ech
ter nog naar Berlijn, waar hij deel
nam aan de Dadabeweging, samen
roet Richard Huelsenbeck, Georg
Urosz, Walter Mehring en de gebroe
ders Herzfelde. In deze tijd legde hij
ÏMyooral toe op fotomontage. Be
ende composities van hem zijn o.a.
"Wtstadt en Metropolis. Citroen
«geerde aan het Bauhaus te Wei-
roar. In 1927 vestigde hij zich defini-
"ef m Nederland. Hij behaalde de
Jacob Marisprijs voor schilderkunst
in 1950 en drie jaar later de tweede
prijs van de Jacob Hartogprijs. Wer
ken van Citroen bevinden zich in het
Stedelijk Museum te Amsterdam, het
Rijksprentenkabinet, eveneens in
Amsterdam, het Museum Boymans te
Rotterdam, het Gemeentemuseum in
Den Haag, The Jewish Museum te
Concinnati, het Bezalei Museum in
Jeruzalem, het Museum Tel Aviv te
Tel Aviv en tenslotte in vele parti
culiere collecties in binnen- en bui
tenland.
Paul Citroen is vooral als portret
schilder zeer bekendg eworden. Hij
schilder zeer bekend geworden. Hij
mas Mann, Albert van Dalsum, Luce-
bert en Victor van Vriesland. Ook in
„Troutzaerte" zijn enkele prachtige
portretten van Citroen te zien.
Opvallend hierbij vonden we, dat
hij niet altijd even consequent Is in
zijn stilering. Nu eens is Citroens
typering technisch erg sober, maar
tegelijkertijd toch ook zeer beheerst,
dan weer schijnt hij elk detail van be
lang te vinden voor een goede karak
teristiek.
Bij het zien van de collectie in
„Troutzaerte" kregen we overigens
een vrij goed inzicht, vooral door de
grote variatie, in het werk van deze
EenproduWvan
1 Van den Eergb en
Jurgens N.V.
In verband met het huwelijk van de hui
dige functionaresse is op ons kantoor
plaats voor een
Zjj krijgt een afwisselende werkkring;
telefoonverbindingen; loongegevens ver
werken; typen.
Kantoorervaring is gewenst;
Mulo-opl., diploma typen en een accurate
instelling zyn vereist.
khfiftel ijke soilicitaties te richten aan de Bedryfsleider van het
I ntageateher Meterfabriek, Industrieweg 17, Terneuzen.
I lsUnt ook Persoonlijk komen solliciteren.