;er
Zesduizend chansons per Jaar
diende
Hildegard Knef: de beste „zangeres zonder stem
Imp
ontspannen bestaan
ressies van een Wilmaen
eur
rerkoper
l tussen haakjes J
II E. Belinfante-Sauerbier:
Napoleon
Romantiek
Jonger
Werk
Spreekwoordelijk
ïfzwaren vj
argarethapc
2000 m,a4
bijkom
in de g
bestek no,l
aart ver
hr der waterk»
fl- 01155-1251)
Pk en worden ™j
J uitsluitend tia j
ligde bedrag Per J
I no. 333191 ten?
lie calamiteuze t
ie verkoop
ielen
Tsjeclien maken
toernee met
Toni Boltini
Geschiedenis
Geen protest
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (NederIJ:
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
samen voor
60.000 mensen
Luister naar
ROECK
iAT 25
600
DE STEM VAN MAANDAG 17 MAART 1969
1.00 uur
b 1 te Axel
lling van:
J "'**J6wa3f
iksbestuur voorn
fn Hoeve, voorzitj
Kusee,
FA - EMINENT
IOMAS
HAMMOND
Ihting,
Imakelijke betaling,
pe.
Ij u aan huis.
pen - Noordstr. 9241
tel. 2680
- Stationsstraat 34
tel. 1476
van onze
exploitatie,
ïeeland een
een persoon ran
ehikt over:
Iper
roopfunktie
ïen.
vast loon een in-
ftkheid en opname
In de directie
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Het valt niet
mee om tijdens een gesprek met
Hildegard Knef ook nog eens te
kijken of er niet al te grote hane-
poten op het papier worden gezet.
Zozeer trekken de sprekende ogen
van de zangeres de aandacht. Hil
degard Knef wéét dit en zij heeft
die onderdelen van haar gezicht
nog eens een extra accent gege
ven: wit, blauw en zwart, de wim-
DEN HAAG (ANP In samen
werking met het circus „Toni Bol
tini" zal 't „Ceskoslovenske Cirkusy"
gevormd door een twintigtal Tsje
chen die in landen in West-Europa
en Amerika verblijven, in de maan
den april tot en met oktober een
tournee door Nederland maken.
De serie voorstellingen start op 3
april op het Malieveld in Den Haag.
De Tsjechen wilden oorspronkelijk
een eigen tournee door ons land ma
ken, maar dit plan moesten zij wij
zigen o.a. door een gebrek aan tech
nische outillage. Samenwerking met
circusdirecteur Toni Boltini, die dit
seizoen geen eigen tournee organi
seert bracht uitkomst.
Er zal nu een programma worden
gebracht, waarin de Tsjechische ar
tiesten de hoofdrol spelen. Boltini
levert 'n gloednieuwe circustent van
100 bij 50 m met een stalen koepel
van 54 m lengte op een hoogte van
14 tot 16 m. Het grootste deel van
de karavaan van meer dan 200 voer
tuigen is eveneens van Boltini af
komstig. Op enkele nummers na komt
het uit te voeren programma voor
rekening van de Tsjechische arties
ten, van wie een aantal hij het Tsje
chische staatscircus heeft gewerkt.
Nog deze maand wordt bi Soes-
terberg met de repetities begonnen.
Het circus moet volgens het draai
boek binnen drie uur kunnen worden
opgezet-
pers aangevuld met naar het
schijnt zijden hulpstukken. Zij is
gekleed in een wit mantelpakje
met tuniekjasje en kniehoge witte
laarzen. Het blonde haar, onge
kruld, valt tot over de schouders.
Haar stem is enigszins hees. „Mijn
stiefvader had in Berlijn een schoen
makerswerkplaats, daar stonden de
hele dag een paar machines te razen.
Je moest wel schreeuwen om je ver
staanbaar te maken. Toen kreeg ik
ongeveer twaalf jaar oud nog 'ns de
mazelen en die legden er nog een
schepje bovenop. Dat ik die heesheid
te danken heb aan overmatig siga
retten roken is zonder meer een fa
beltje". Zij geeft toe toch ongeveer
twintig (filter)sigaretten per dag te
consumeren.
Ze was even in Nederland voor
een t.v.-optreden. Zaterdagavond
hebt u haar in het NCRV-programma
„Transit" kunnen zien. Ze zong eigen
composities. Hildegard Knef schrijft
alle teksten zelf. Een heidens moei
lijk karwei, zoals ze zegt. „Wachten
op inspiratie, op de kus van de muze,
is er niet bij. Als je op die kus moet
gaan zitten wachten, zit je na tien
jaar nog achter je schrijfmachine,
zonder dat je ook maar één letter op
papier hebt gezet. Nee, gewoon be
ginnen, de muzen kussen je als je
bezig bent, anders niet."
Die muzische omhelzingen zal Hil
degard Knef wel nodig hebben, want
momenteel is zij bezig met een boek.
Titel? „Weet ik nog niet. Ik geef
mijn chansons ook pas een titel als ze
helemaal af zijn." Het boek zal
enigszins autobiografisch zijn.
„Na deze televisieshow krijg ik nog
één show in Duitsland en dan is het
tot eind juil schrijven geblazen. Ik
heb volkomen stilte en rust nodig om
me te kunnen concentreren. Een
paar meter van ons huis vadaan (in
een dorpje ten zuiden van München)
staat een kleine hut, een bouwvallig
ding, maar heerlijk rustig. Daar sluit
ik me op met een stapel papier en
een schrijfmachine. Nee, het boek
gaat niet over oorlog, al speelt die
er een grote rol in. Je zou kunnen
zeggen dat het een kleine wereldge
schiedenis is, gezien door het oog van
de enkeling. Want toen er in Duits
land wereldgeschiedenis werd ge
maakt, al gebeurde dat op een af
schuwelijke manier, hebben we dat
eigenlijk nauwelijks gemerkt. Dis
cussies daarover vonden pas na af
loop plaats
Behalve dat boek moeten er toch
ook nieuwe chansons worden ge
schreven?
„Nou en of. Er staat weer een
nieuwe langspeelplaat op het pro
gramma, die moet helemaal vol ko
men. Dat kost me zon drie maanden
schrijven. En daarbij heb ik erg veel
steun van m'n man. Die is een bij
zonder scherp criticus. Als hem ook
maar iets niet bevalt, zegt hij het
me ronduit en dan wordt het her
schreven of het verdwijnt in de
prullemand."
Tot nu toe heeft Hildegard Knef
zo'n tachtig chansons gemaakt. Een
stuk of veertig daarvan zijn volgens
haar eigen oordeel „enigszins de
moeite waard". Geen protestsongs,
die passen beter bij de geëngageerde
jongeren vindt zij.
Het leven van Hildegard Knef
speelt zich hoofdzakelijk af onder de
schijnwerpers. De vorige pas afge
sloten toernee, die haar door vrijwel
heel Duitsland voerde, kostte haar
200 avonden van twee uur elk. En
in die twee uur zong zij dertig van
haar eigen teksten. Dat betekent zes
duizend chansons per jaar Die
toernees worden door het echtpaar
Knef zelf georganiseerd.
„We hebben alles in eigen hand,
platenproduktie, toernees. We heb
ben bij Decca een eigen produktie-
groep etcetera. Het kost heel wat
tijd, maar je houdt er een beter
overzicht op; èn meer geld aan over,
laten we wel wezen."
Hildegard Knef zingt sinds 1954.
Toen was zij in New York, waar Cole
Porter verrukt was van haar stem.
(Van onze kunstredactie)
BREDA Dit is mevrouw W. E.
Belinfante-Sauerbier. Het eerste
deel van haar naam is verhonden
met die van de Amsterdamse rector-
magnificus, haar echtgenoot. Maar
dat is niet de reden, waarom op deze
plaats aandacht voor haar gevraagd
wordt. Gedurende de gehele maand
maart heeft zij in museum De Beyerd
te Breda een aantal van haar aqua
rellen en olieverfschilderijen opge
hangen.
Het heeft geen zin om vergelij
kingen te trekken met het „Planor-
bium" van Verpoorten en „Soul Ex
pression" van Zwaanswijk (zie De
Stem van 8 maart) die de beneden
ruimten van De Beyerd vullen. Wie
echter na het bezoek van beide ten
toonstellingen naar de bovenzaal
van De Beyerd gaat komt bij me
vrouw Belinfante in een geheel an
dere wereld terecht.
Wie zich bijvoorbeeld echt ver
want voelde aan Zwaansdqk zal
hier op innerlijke weerstand stuiten.
Het omgekeerde is evenzeer waar.
Alleen de wat elastisch denkende
mens zal beiden geheel of ten dele
kunnen waarderen.
Bij mevrouw Belinfante kabbelt
het leven langs de niet gestoorde en
vloeiende lijnen van het ontspan
nen bestaan. En dat schijnt tegen
woordig bijna niet meer te mogen.
Toch is het goed dat ook dit element
van ons bestaan vorm krijgt. Het is
toch niet alleen de rottigheid, waar
mee ieder vezel van ons leven in
aanraking komt.
De aquarellen zijn vooral ge
ïnspireerd op het klassieke ballet.
Met warme, feestelijke kleuren weet
zij trefzeker wervelende scènes te
noteren. In vaak fraaie composities
hebben driftige penseelstreken en
ragfijne lijntjes iets te vertellen van
de gloed, die het ballet eigen kan
zijn.
Teleurstellend zijn daarentegen
haar olieverfdoeken. Zowel de com
posities als materiaalbehandeling
zijn dikwijls uiterst zwak. Zij komt
niet veel verder dan het geijkte dres
soirstuk. Het is vooral de vergelij
king met de aquarellen, die aan het
tweede deel van de tentoonstelling
een negatieve indruk meegeeft. Toch
kan het best zijn, dat de velen, die
tegenwoordig in hun vrije tijd met
dit materiaal bezig zijn zichzelf in
haar pogingen herkennen en zo toch
genoegen kunnen beleven aan dit
werk.
HENK EGBERS.
18.50
19.00
19.07
19.32
20.00
20.20
21.15
21.35
22.25
22.30
22.55
23.00
FABELTJESKRANT
NIEUWS
TWEEKAMP
PICK-UP
Nieuwe grammofoonplaten
worden gepresenteerd door
Ted. de Braak.
NIEUWS
DE „IMAGE"
Gesprek van Jan van Hillo
met de Amerikaanse professor
D. J. Boorstin, auteur van het
boek „The image"
SOUVENIRS D'ENFANTS
BUREAU BRISTOL
Politiefeuilleton
Ds. J. LANGSTRAAT
Dagsluiting
ALARM
NIEUWS
TELEAC
19.40 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.50 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
20.00 NIEUWS
20.25 HIGH CHAPARRAL
21.15 LAND VAN MIJN JEUGD
EN MIJN HUIS...
Documentaire over Ierland
22.15 GASTPROGRAMMA
22.45 NIEUWS
18.50
19.00
19.03
19.30
20.20
20.45
21.30
22.00
22.25
FABELTJESKRANT
NIEUWS
SCALA
VADERS TEGEN WIL EN
DANK feuilleton
AVRO'S TELEV1ZIER
PEYTON PLACE feuilleton
NATIONAAL ALLERLEI
Kleine fouten en vreemde ge
dragingen van Nederlanders
worden kritisch gadegeslagen
door Herman Pieter de Boer
en John Schelfhout
AVRO'S REGIOVIZIER
NIEUWS
Hildegard Knef in gesprek met
Merel Laseur (rechts), die het
programma „Transit" zaterdag
avond presenteerde.
„Ach welnee, ik kan helemaal niet
zingen", heb ik hem toen gezegd.
Nou, hij stuurde me naar een leraar,
die me het vak in tien maanden bij
bracht. Toen moest ik in New York
in een zaal van tweeduizend mensen
zingen. Zonder microfoonsEen
ding heeft die goeie man me echter
niet kunnen bijbrengen: ik kan nog
steeds geen noot lezen; alle melo
dieën moeten er gewoon worden in
gestampt."
Onvermijdelijke vraag: Andere
chansonniers? Zonder aarzelen komt
de naam Jacques Brei. „Geweldige
stem en een geweldige interpretatie.
En als tekstschrijver natuurlijk Bo
ris Vian, tot aan z'n dood een groot
vriend van mij. Hij heeft tien chan
sons voor me geschreven. En heel
veel jaren geleden heb ik een plaat
met hem gemaakt. Het ding is eigen
lijk maar slecht verkocht, omdat
Vian zijn tijd ver vooruit was. Men
nam toen niet, wat nu wel wordt
geaccepteerd."
14.05 SCHOOLTELEVISIE
18.30 GUTEN TAG Duitse les
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO Jeugdfeuilieton
19.25 VERGROOTGLAS OP DE
POSTZEGEL
17.40 NIEUWS
17.45 SCHOOLTELEVISIE
18.10 PETITE ABEILLE
18.25 CE PAYS EST a VOUS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.30 SPORTJOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.30 CONSUMENTENRUBRIEK
21.00 HISTOIRES éTRANGES ET
CONTES FANTASTIQUES
21.30 PIERROT LE FOU tv-spel
23.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 REPORT
21.00 MEINE MELODIE verzoek-
concert
21.45 DIE KOMISCHE STREIFEN
22.30 JOURNAAL
22.50 DANKE TANTE speelfilm
0.20 JOURNAAL
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 ALADIN UND DIE
WUNDERLAMPE Poppenfilm
19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT tv-film
19.45 HEUTE
20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS aansluitend Nieuws
21.00 LASST MICH LEBEN film
22.45 NIEUWS
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Wilma uit En
schede en Heintje uit Bleijerheide
zullen op 24 mei voor het eerst sa
men optreden. Dat gebeurt voor
naar verwachting ruim 60.000 men
sen, die met eikaar het gigantische
Olympisch Stadion bevolken als gast
van de Gert en Hermien Timmer
mansshow, die er op initiatief van het
in Amsterdam en omgeving verschij
nend Wierings Weekblad, wordt ge
houden.
De toegang tot het stadion is gra
tis. Ook de treinkaartjes zullen kos
teloos ter beschikking worden ge
steld. Aan de toeschouwers zal al
leen medewerking worden gevraagd
voor een tijdens de show te houden
collecte ten bate van een aantal Ne-
delandse instellingen die goed werk
doen voor de zieken.
Voor Gert en Hermien (die voor
hun optreden in Amsterdam geen
honorarium zullen vragen) wordt die
24e mei ook nog anderszins een be
langrijke dag. Ze krijgen dan na
melijk weer wat gouden platen erbij.
Gert drie gouden elpee's, en Hermien
een gouden single voor haar „Rode
Anemonen".
Maandag 17 maart
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 Blauwe maandag:
gevar. progr. 12.26 Meded. t.b.v.
land- ein tuinb. 12.29 Stereo: Muz.
aanwinsten 12.52 Opspraak, lezing
13.00 Nws. 13.11 Informatie: Ont
wikkelingswerk 13.20 Pro memorie,
praatje 13.25 Bas en orgel: oude,
semi-kL en mod. gew. muz. (opn.)
14.25 Schoolradio. NRU: 14.45 Pro-
menade-ork.: populair-kL muziek.
AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45
Dixietime: jazzmuz. in oude stijl
(gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Sca
la: Cellorecital: mod. muz. 16.30
Voor de jeugd 17.30 Brabant journ.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Radio
journaal 18.25 Ik verbind u door..,
praatje 18.30 Stereo: Promenade-or
kest met /.angsolist: amus.muziek
19.05 Zang en dans uit Joegoslavië
19.30 Nws. RVU: Erasmus: vernieu
wer vam kerk en theologie, door dr.
C. Augustijn, NRU: 20.05 Malam
Kenangan: een progr. dat herinnert
aan toen 20.30 Toonbeeld, muz. lez.
21.30 Met huifkar en auto vissen in
de Sahara, progr. over nieuwe va
kantiemogelijkheden 22.00 Mensen -
kerk - mensen, gesprek 22.20 Ons
veertiendaags progr. voor en over
visueel gehandicapten 22.30 Nieuws.
AVRO: 22.40 Radiojourn. NRU: 22.55
Jazz in actie: Jazzorkest met zang-
soliste 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pro
gr. (12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 School
radio 14.30 Stereo: Tenor en piano:
semi-kl. en mod. liederen (opn.)
15.00 Geref. middagdienst. NRU:
15.30 Zoeklicht op Ned.: informatie
over Noord-Holland, afgewisseld met
muz. (16.00 - 16.02 Nws.). Overh.-
voorl.: 17.20 Het openluchtmuseum
Nieuw-Amsterdam in Suriname.
Spreker: dr. P. Glazema. NCRV:
17.30 Voor de kleuters 17.45 Voor de
jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor met
instr. sextet (opn.) 18.19 Uitz. van
de Kath. Volkspartij. Kaarten op ta
fel, een uitz, over pol. zaken die de
aandacht verdienen 18.30 Nws. en
weerpraatje 18.46 Act. 19.05 Litera-
ma: radiokron. over boeken, schrij
vers en toneel 19.20 Muz. en dienst:
informatie over kerklied en kerkmu
ziek in klank en geschrift 19.50 Ste
reo: Metropole Ork.: amus.muziek
20.10 Stereo: Volksmuz. uit Tsjecho-
slowakije (opn.) 20.25 Op de man
af, praatje 20.30 Stereo: Radio Filh,
Ork.: kl. en semi-kL muz. (21.00 -
21.25 Overvloed hier - honger daar,
klankb.) 21.50 Stereo: Lichte gr.-
muz. 22.20 Avondoverdenking 22.30
Nws. 22.40 Tekens bij de tijd: cult,
progr. 23.55 - 24.00 Nws.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek
(12.08 - 12.15 Landb.kron. 12.40-12.48
Wearber., meded., progr.overz. en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weer-
ber., meded-, progr.overz., SOS-ber.
voor de schippers en beursber. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolra
dio 15.00 Nws. 15.03 Schoolradio
15.57 Gr.muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
ber. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws.,
weerber. en meded. 17.15 Lichite gr.
muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten 18.30 Prot.-godsd. uitzending
18.45 Sportkron. 18.52 Taalwenken
18.55 Gr.muz. 1S.00 Nws., weerber.
en act. 19.40 Operettemuz. 20.00
Operakron. 22.00 Nws. en ber. 22.15
De Zeven Kunsten: literatuur 22.30
Blues, gospelsongs en negrospiritu
als 23.00 Nws. 23.10 Koorzang 23.40
Nws. 23.45 - 0.30 Voor de zeelieden.
Dinsdag 1 maart
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 Stereo: Lichte gr.muz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo:
Lichte gr.muz. (8.30 - 8.33 De
groenteman) 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Een nacht tot 6 uur Nul,
klankb. 9.35 Waterst. 9.40 Muz. uit
de Middeleeuwe n en Renaissance
(opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters
10.10 Arb.vit. (gr.) (11.00 - 11.02
Nws.) 11.30 Stereo: Kl. en mod. ka-
mermuz. (opn.) 11.55 Beursber.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muz. met nws. en act 8.00
Nws. 8.11 Stereo: Oude gew. muz.
(gr.) 8.30 Nws. 8,32 Voor de huis
vrouw (9.00 - 9.10 Gymn. voor de
huisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00
Kanttekeningen bij het lijdensver
haal naar Mattheus, lezing 10.15
Stereo: Kl. operafragmenten (gr.)
11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken
11.55 Meded.
14 MAART
15 MAART
17 MAART
18 MAART
van 9 tot 21
De honderden toeristen en Fran
sen, die dagelijks in Parijs naar het
Pompeuze Dóme des Invalides trek
ken om een bezoek te brengen aan
oe graftombe van Napoleon staan
niet voor de stoffelijke resten van de
keizer maar voor die van de Corsi-
caan Francesci Cipriani, een oud-be
diende van de grote Fransman.
De stoffelijke resten van Napoleon
liggen namelijk begraven onder een
anonyme grafsteen in de Londense
Westminster Abbey.
Deze „historische bom", die dezer
dagen werd gelanceerd door twee
fransen, vader en zoon Restiff, in
net boek „Engelsen, geef ons Napo
leon terug", heeft in Frankrijk nogal
wat beroering verwekt en ongetwij
feld de welhaast spreekwoordelijke
franse antipathie tegen alles wat
Engels is, aangewakkerd.
Enkele vooraanstaande Napoleon-
kenners hebben echter al laten we
ten het met de beweringen in het
volslagen oneens te zijn.
Maar volgens de schrijvers, die een
jarenlange studie van dit probleem
gemaakt hebben, liggen de bewijzen
oor hun stellingen voor de hand.
ten behoeft daarvoor alleen maar
e rapporten, die opgesteld zijn bij
e begrafenis van Napoleon, te ver
gelijken met die over de opgraving
van zijn lichaam, 19 jaar later op
15 oktober 1840.
Er zouden nogal wat in het oog-
lopende verschillen zijn geweest in
de kleding van „le petit caporal"
Niet alleen zouden bij de opgraving
enkele onderscheidingen en de laar
zen van de keizer ontbroken heb
ben, maar nog opvallender was dat
het lichaam te groot was voor de
grafkist.
Voor de Restiffs is er geen twijfel
mogelijk: in de Dome des Invalides
ligt Francesco Cipriani, een vroeger
schoolvriendje van Napoleon op Cor
sica, die hem zijn hele leven heeft
gediend, zelfs op Napoleons verban
ningsoord St. Helena. Maar dat deed
hij, volgens de Restiffs, niet zozeer
om hem terwille te zijn maar als
spion voor de Engelsen,
Toen hij door getrouwen van de
keizer ontdekt werd pleegde hij zelf
moord en werd in de buurt van het
graf van Napoleon begraven. Daar
van hebben de Engelsen, zo veron
derstellen de schrijvers van het boek,
in 1928 gebruik gemaakt, om het
lichaam van Cipriani met dat van
Napoleon te verwisselen. En dat ge
beurde met het overduidelijke oog
merk om de Fransen een goede kool
te stoven.
Maar wat nog veel erger is, zeggen
de schrijvers:
„zelfs het dodenmasker van Napo
leon, dat met zoveel eerbied wordt
bewaard, zou een afdruk zijn van het
gezicht van Cipriani".
Stel u eens voor, dat de bewerin
gen de vader en zoon Restiff juist
zijn. Dan heeft Engeland wel een
zeer sterke troef in handen: toetre
ding tot de EEG in ruil voor het lijk
van de illustere voorganger van De
Gaulle,
ROMANTIEK is niet meer wat ze
vroeger was. Gloria Swanson (kent
u haar nog?), eens sex-bom van het
witte stomme-filmdoek, stemt dat
weemoedig. Ze filmt niet meer
speelde het laatst in Sunset Boule
vard in 1949 maar krijgt af en toe
nog een journalist op bezoek om te
vertellen over die goede oude tijd.
Een tijd met goede actrices. Gloria
Swanson over de huidige sterren van
het celluloid:
„De meeste jonge mensen willen
graag beroemd worden. Maar ze wil
len meteen op de bovenste sport van
de ladder springen in plaats van die
tree voor tree te beklimmen. Dat is
fout. Mislukking is soms noodzake
lijk. Het leidt altijd tot iets anders.
Succes is onmogelijk zonder ervaring.
Actrices denken, dat ze verschrik
kelijk belangrijk zijn. Maar we zijn
gewoon sardientjes in blik, die ver
scheept worden van de ene plaats
naar de andere."
En: „Romantiek vroeger was.
kleine briefjes krijgen, iedere dag
bloemen, zachte muziek, gedempt
kaarslicht.
Nu vind je de romantiek op de
achterbank van een auto—.." O
Er gaat niks hoven een romantisch „Sardientje".
HEBT u de leeftijd bereikt waarop
u graagjonger zou willen zijn. Hoopt
u dan dat het door een professor li
chamelijke opvoeding aan de univer
siteit van Los Angelos ontwikkelde
systeem ook in Nederland zal wor
den toegepast.
Drie keer per week een uur lang
bepaalde oefeningen doen kan een
mens, volgens hem, tot dertig jaar
jonger maken. Die oefeningen be
staan uit ritmische gymnastiek, je
uitrekken, zwemmen en lopen op
een sukkeldraf.
Hij heeft proeven genomen met 69
mannen van 50 tot 87 jaar oud. Het
resultaat na beëindiging van de
proeftijd: verbetering van de bloed
druk met 6 procent; vetafname 4,8
procent; stijging zuurstofverbruik
9,2 procent, stijging kracht in de
armspieren 7,2 procent, afname ze
nuwspanning 14 a 15 procent.
De professor gaat binnenkort ook
proeven nemen met oefeningen voor
vrouwen.
Hij verwacht daarvan nog betere
resultaten.
O Gereformeerden vinden hun werk
belangrijker dan hun vrije tijd dan
niet-gereformeerden.
Mensen, die hij hun werk niet
met machines of gereedschappen te
maken hebben zijn vaker meer op
hun werk gericht dan zij die dat
wel hebben.
Er is geen verschil in werkge-
richtheid tussen mensen ten noor
den en ten zuiden van de grote ri
vieren.
O Het maakt in werkgerichtheid
niet of nauwelijks verschil of men
eenlagere of een hogere schoolop
leiding heeft gevolgd.
Bij de ouderen treft men meer
mensen aan die op hun werk zijn
gericht dan bij de jongeren.
O Mannen blijken over het alge
meen meer werkgericht te zijn dan
vrouwen.
Dit zijn enkele van de resultaten
van een onderzoek van het socio
logisch instituut van de Rijksuni
versiteit Groningen naar het vrije-
tijds- en werkpatroon van de Ne
derlandse bevolking.
1119 beroepsbeoefenaren (mooi
rapport-woord) werden enkele
maanden geleden door studenten on
dervraagd. Van hen was 25 procent
duidelijk meer op het werk gericht
dan op de vrije tijd. Slechts 5,7 pro
cent vond de vrije tijd duidelijk be
langrijker dan het werk. Van de
zelfstandigen was 39 procent duide
lijk meer op het werk gericht, van
de in loondienst werkzame Neder
landers 22 procent.
Gebleken is ook, dat mensen die
in hun werk (hoofdzakelijk) leiding
geven aan anderen vaker op hun
werk gericht zijn dan ondergeschik
ten. Reden volgens het instituut;
mensen voelen het ondergeschikt
zijn als vrijheidsbeperking en laten
daarom in hun vrije tijd hun doen
en laten veel minder door anderen
bepalen.
Eigen baas boven baas.
Een appelboom had al zijn geld
aan alcohol vermorst
dus groeiden al zijn kleintjes op
als appeltjes voor de dorst.
Toine
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Pierre Petit
Toine de Caluwé