Frans Molenaar zoekt het in bonte diagonalen man nsen ten Nederlandse schoen krijgt nog extra charme door lage prijs Edgar Vos: ontwerper met veel goede ideeën ANALIST DE STEM VAN ZATERDAG 15 MAART 1969 iciële intantsstudie, (Van onze moderedactie) In zijn Amsterdamse, grijs me', .warte duiventil-salon, die dooi spiegels optisch is vergroot, heef: Frans Molenaar zijn mannequin als bonte papegaaien zijn nieuw voorjaarscollectie laten tonen. Deze couture-modellen zulle! binnenkort in kleine series (en la gere prijs) in zijn boutique har 'en. Molenaar is pas 28. Dat is jong gt noeg voor een eigen visie, onafhan kelijk van Parijse richtingaanwijzers Maar oud genoeg om te weten dat e: keihard gewerkt moet worden om met die visie te overtuigen. Zijn opvatting voor daze 'zomer is fel van kleur, luchthartig maar be- heersd van vorm („Clean", zegt hij zelf) en voornamelijk gehoorzamend aan de diagonale lijn. Hij zegt tot die lijn geïnspireerd te zijn door de Haagse beeldende kun stenaar Bob Bonies, die zijn kleurige vormen diagonaal in het tvitte vlak plaatst. Consequent gaf Molenaar ook aan al zijn modellen namen van heden daagse kunstenaars. Papegaai-groen, flamingo-rose, kanarie-geel, parkiet-oranje, pauw blauw, raven-zwart en zwanen-wit, zijn de kleuren die hij gebruikt. Hij zet een contrastkleur (zuurstok- roze tegen grasgroen bijvoorbeeld) alk handbrede bies in hes, mantel, broek of lange japon, zodat er reuze v-tekens ontstaan of ingezette ban deliers, die doen denken aan de moi re linten van vorstelijke personen. Bij heel dit kleurige spel vergeet Molenaar het effen wit en vlakke zwart niet, hier verankert hij de diagonaal in een nadenspel en ver bergt er aan de rugzijde een rits sluiting in. Vasthoudend aan dit leidend motief levert hij een zeer evenwichtige collectie op. Een succesvol idee van deze cou turier is het „bouwpakket". De tu niek, die hij eigenwijs hes blijft noe men, en het chemisier-jasje zijn de uitgangspunten. Hieronder passen bermuda-shorts, een rokje of een lange broek. Men schaft eerst een combina tie aan en kan met verdere onderde len later „bijbouwen". Lange mouwen zijn in het huidige pakket favoriet en aangezien de meeste combinaties met bermuda's werden getoond, nemen wij aan dat Molenaar die ook prefereert. Uitermate chic zijn de pakken van geplastificeerd katoen: zwart met spaarzame witte strepen of omge keerd. Hoe deze stof voor een zo- mertailleur te dragen is, zal men moeten ondervinden, maar het oog werd er zeer door bekoord. niveau ren. tieva p de Kostuum en overjas van Bert Zuiderveen. Twee jersey-kostuums vau Frans Molenaar. ;ken ioger dt een oeslag, nder n aan De herenbowtjas trekt verovwemd op. De wereldvermaarde Rotterdam se Vico verwerkt dan ook al naast het immer fraaie antilope en het moderne paardeleer, tevens aBeriet bontsoorten tort jas. Kostuums van trijp, maxi-jassen, getailleerde blazers, alles wat inter nationaal hypermodern is, blijkt dus in Nederland te krijgen* en bijna steeds voor lagere prijs! kend, heeft zich ontfermd over de man boven de veertig. Hij zou geen echte kleermaker zijn, als hij niet vasthield aan het stempel, dat maat werk draagt: de echte knoopsgaatjes voor de mouwknqpen (dus ook in de confectie naar zijn ontwerpen). Zijn fraai gesneden aanslutende kostuums hebben dikwijls een pugsplit waar van de onderslag apart is aangezet, een nietig maar verfijnd effect. Op het gebied van herenmode heb- jeugd van weleer in de herinnering ben wij in ons land een unieke li- door de keurige kostuums, met brede guur: Gerard Dijkstra, hij wordt revers, broeken met omslagen en wel mode-coördinator genoemd. ronde zakken; ze zijn zo hoog ge- Deze eigenaar van the Society Shops tailleerd dat zelfs de onderste knoop in Amsterdam en Nijmegen reist van het twee-rijig kostuum nog in landen en contingenten af om hét of boven de taille sluit, beste en nieuwste te importeren Gerard de Both, die wij al vele èn om de Nederlandse herenconfec- jaren in het maatkledingbedrijf heb- tie met succes elders te introduceren ben bewonderd en die nu als een der Het resultaat van deze activiteiten eerste herenmodeontwerpers is er- wordt jaarlijks in de Action Man- show getoond. !--"ÏÏ" T-:--'rw™!?ii Die action-mannenmode heeft even veel gezichten als er mannentypen bestaan. Onder de 40 jaar schaart Dijkstra vreemde futuristen, jonge avant-gar- disten, keurige jongelui die nog wel willen laten zien, dat zij niet van buitensporigheden houden en salon helden (wij noemen met opzet de niet meer bestaande salon, omdat de pakken van deze heren zo lijken op die waarin hun papa's vroeger „jours" bezochten). Boven de 40 ziet Dijkstra de man meestal gedistingeerd, slechts modi eus in details, want hij weet dat er over de hele wereld voorlopig nog tal van heren zijn die er als zodanig J uit moeten zien om hun carrière. g Opzienbarend zijn de prestaties JM van een jonge Nederlandse ontwer- Jf™ per: Bert Zuiderveen, pas drie jaar '2È van de kunstacademie. Hij ontwerpt #39 voor colbert zowel als voor jas een MWÊm y strenge coupe, getailleerd door mar- JBTJ kante zijpanelen: een hoge sluiting SLl&m en brede kraag zonder revers, te :S«2Sg dragen over een coltrui. jEÉMHf Speciaal Holthaus roept ons die satie hebben wij lefte aan Hard blauw avondhroekpak in dubbelgeweven zijde van Frans Mole naar. alaris, onkostenvergoeding 'isie- en premie-regelingen, an circa 23 a 30 jaar met .keling en prima omgang*' iing wordt gezorgd. Volop elfstandigheid. Geen tijd- imst op te bouwen in een >rdt aan sfeer en onderling ■ijgt vrijblijvend schriftelijk is moogt u zich niet laten Maatschappij voor sparen, tharijnesingel 35, Utree1h- ;t u dan, of men u verbin (Van onze moderedactie) Het schoeisel van eigen bodem, dat deze zomer in onze winkels en' aan onze voeten te zien zal zijn steekt lang niet gek af bij dqtgeïmporteerde modellen. De prijzen van de Nederlandse pro- dukten zijn bovendien zo billijk, dat zij de schoen een duidelijke extra charme verlenen! neuzen zijn rond, vrij zwaar «r -kort, tenminste als ze er zijn., want het open-teen-schoentje is weer modieus. De hakken blijven flink van formaat, soms hoog en zwaar te gelijk, soms ook slanker vooral bij het geklede model. De openheid beperkt zich niet tot de teen, maar wordt ook toegepast bij de hiel en op zij. Soms bestaat de voorschoen uit slanke banden, die in een fraaie lijn overgaan in de hielband. Het spel van de bandjes wordt geaccentueerd en ook wel ge suggereerd door biezen en paspels in contrasterende kleur, een van de grote attracties van de zomerschoen. Zonder witte schoenen hoort u er van de zomer niet bij. Wit lak is modern maar gevaarlijk en wordt al leen verdragen door mooie voeten en benen. Maar er is ook wit chevreaux, vooral in combinatie met rood, of blauw of zwart. Hoe smaller het biesje, des te mooier en, naar wij vernemen ook des te duurder de schoen, want er komt veel handwerk bij te pas. Even - fraai is de paspel, een zeer smal contrasterend randje, dat tus sen zool en schoen ligt. De garneringen bepalen zich niet uit sluitend tot biezen. Er zijn met leer beklede gespen en ringen, bolle kno pen, leren strikjesen veel perfora ties. In tegenstelling tot de vaak diep uitgesneden pumps is er een tendens naar hoge accenten, hoog oplopende kleppen of hoog geplaat ste bandjes. En als herinnering uit een onplezierig verleden zien we de zeer dikke hoge zool. Met dit al wordt de schoen zeer fors naar onze smaak. Onder de lange pantalon vol doet zo'n zware schoen wel maar on der de minirok kunt u toch beter een waf ieler model dragen. ivorderd met (Van onze moderedactie) Edgar Vos is een van onze jonge .outuriërs met zoveel ideeën, dat ze om zo te zeggen zijn boutique aan de P. C. Hooftstraat in Am sterdam uitbarsten. De quintessence van lente en zomer bij Edgar Vos is veelzijdig heid. Twee- en driedelige ensembles van rok, hes en jasje of jiantel in fraaie wollen stoffen, in katoen, zijde of (somber gekleurd) brocaat, nemen de belangrijkste plaats in. Sommige onderdelen zijn vaak doortastend van kleur. De rokken zijn geplooid of klokkend, ds mantels hoog getail leerd, dikwijls voorzien van ingezette hoge panelen. De meest opvallende vondst is een boogvormige wegsnijding op de heup vanaf de zoom tot in de taille van de jasjes, zodat er losse, smalle afgeronde voor- en achterpandjes overblijven. Natuurlijk keert dit idee terug m variaties: bijvoorbeeld in een mosgroen fluweel broekpak met goud geborduurde randen, of in een wit en groene avondjurk van katoenen jacquard, die van voren vanaf de zoom tot aan de boezem is uitgesne den (maar er zit een andere jurk onder!) J Katoenen jacquard inspireert Vos tot velerlei combinaties (gele mouw band met de oplossen van h tijdens de melding van rsoneelsdienat. 25955. tHoofdaccenten van de nieuwe schoenmode: dikke zool, zware hak en hooggeplaatst bandje.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 21