rKïsrji. HOBBEL EN WOBBEL Het meisje met de pony Containervervoer had er nooit mogen komen VRIJSPRAAK IN ZAAK- BROCADES LUCHTVERVERSING TIJDENS REIS PUNT VAN ONDERZOEK TEEN IN PLAATS VAN EEN VINGER DE BALLON Dieren tekenen de en heeft qeen» der uit dan het ïnft dessin-ontwerper-! abreide en gevarL cier toont U gaaZ ■''iteit en dus mat STEM VAN ZATERDAG 15 MAART 1969 25 De tekenaar wilde vyf dieren tekenen, maar heeft ze niet ©helemaal afgemaakt. Kun jij dat doen? Als je klaar bent kun je op een andere plaats in De Kleine Stem de oplos sing vinden. Lineke Luifelhoed Weet precies hoe het moet Lezen, schrijven alles gaat Hup twee drie vier in de maat Tekenen, rekenen gaat ook goed Dat komt door haar hoed Zou je die hoed ook willen? Lineke zit er dikwijls bij te rillen Want die hoed is soms heel wild Zo dat Lineke heel hard gilt Toch is het een toverhoed En meent alles heel erg goed Maar o wat een spijt Lineke is haar hoed kwijt Daarom Zoekt ze dag en nacht Ik denk dat hij bij jou deur wacht Laat hem dus niet langer staan Dan ben je nu knap voortaan. Claudia Naring Vondelstraat 80 Breda 9 jaar Jan doet aan de ballon een steen An doet er de pop aan. En ze gaan dan naar binnen. Maar wat is dat De ballon van An is weg. Jan roept: pak hem, pak hem Maar de ballon is al weg. An huilt. Ze huilt van hi-hi-hi. Mama zegt: „Huil maar niet hoor An". Mama zegt: „Als je de ballon niet meer terug krijgt, krijg je van mij een nieuwe. Dan lacht An weer. Marlon van Campen Dorpstraat 4 Graauw, 6 jaar. Hobbel wipte de Boslaan af. Hij. was de hele middag op bezoek geweest bij juffrouw Eekhoorn. Daar had hij gezellig een kopje eikeltjesthee gedronken, en kas tanjekoekjes gegeten. Nu is hij weer op weg naar huis. Juffrouw Eekhoorn en Hobbel met zijn zusje Wobbel wonen niet ver van elkaar. Ongeveer een kwartier tje lopen. Dat is niet veel voor een konijn. Ondertussen is Hobbel thuis gekomen. Hij doet de deur van zijn hol open. „Goede middag, liefje", zegt Hobbel. „Voeten vegen hoor!", zegt Wobbel. „Och, ik ben het wéér vergeten", zegt [Hobbel. En hij liep weer terug naar de deur, om zijn voeten te ve gen. „Je leert het ook nóóit", zucht Wob- ^®Maar ze gaat weer vlug verder met de afwas. Als ze klaar Is, gaat ze in een stoel zitten en vraagt: „Hoe was het in het huis van juffrouw Eekhoorn?" »'t Is een gezellig huisje", zegt Hob- bel. „En juffrouw Eekhoorn is erg 'I Ondertussen was het al laat „Kom", zegt Hobbel. „We gaan sla pen". „Goed", zegt Wobbel. „Ik heb ook slaap". En dan gaan ze naar bed. ^^Bvolgende morgen zijn de twee konijntje, al vroeg op. Hobbel moet weer eten zoeken. Want de voorraad voedsel is op. Laat in de middag komt hij weer terug. Hij heeft veel etent bij zich. Denneappels, beuke- nootjes, kastanjes, eikels en noem maar op. „Pjjn, ik zal het eten klaar maken", zegt Wobbel. „Nu, over eten gesproken, ik heb een vreselijke honger", zegt Hobbel, wat^ later is het eten klaar. Gulzig begint Hobbel te eten. ..Niet zo gulzig!", zegt Wobbel. *ar ik heb zóóó'n honger", zegt Hobbel. ^§bet eten gaan Hobbel en Wob- b^Bbkertje spelep. Wobbel is hem. „Tik.! Jij bent 'm!" Nu is Hobbel hem. A^been Wobbel te pakken. Zo gaat het een paar uur. Dan hou den ze op. „Hè hè, wat ben ik móé!", zegt Wob bel. „Puf, puf, ja, wat hebben wij ge lopen", zegt Hobbel. Ze gaan naar binnen. Daar rusten ze uit. „Kom", zegt Hobbel. „We gaan sla pen". En weldra sliepen ze als rozen. De volgende morgen zei Wobbel: „Kont, we gaan eens naar Wiesje Muis". „Ja, dan neem ik ook een flesje eikeltjeswijn mee; daar zal ze weer van opknappen." Ja, Wiesje is een vriendinnetje van Wobbel en Hobbel. En ze is ziek. Hobbel en Wobbel zijn twee goede konijntjes. Ze zijn altijd bezorgd als je ziek bent. 't Is heel gezellig bij Wiesje Muis. Ze is al ver beter. Als het al tegen de avond is, komen ze weer thuis. Ze eten nog een beetje en dan gaan ze weer naar bed. Ze slapen tot de volgende morgen. En 's avonds hoor je af en toe een uil. Maar Hobbel en Wobbel horen niets. Ze slapen als rozen! Jacqueline Often Beverweg 4 a Breda 9 jaar Er woonde eens een boer in het dorpje De Draaimolen. En de boer heette gewoon boer Piet. De boer had veel paarden en pony's. Op een dag kwam er een meisje in het dorpje wonen met haar vader en moeder. Ze vond het daar best leuk. Het meisje hield veel van pony's. Ze woonde naast boer Piet. Ze kwam elke dag na schooltijd kij ken. Ze vroeg aan haar moeder of ze een pony kreeg. Maar haar moeder wist niet waar ze een pony moest halen. Toen vertelde Gerda, zo heette het -Ja! Tik!! Jij bent 'mü ,lloatji<sgcogccoocoaaiaaoaoacosooaoeeoeaoseeeeoocoeooeoacoeao9oaea«oaoaogooo9oeoooeot meisje, van boer Piet en de pony's. Het mocht best van haar moeder. Toen vroeg ze het aan de boer. Het mocht ook van de boer. De pony kostte 550 gulden. Gerda kon wel zingen van blijdschap. Toen werden Gerda en de pony de beste vriendjes. De boer kwam om de twee dagen kijken. En Gerda haar vriendinnen hadden ook wel pony's. Maar Gerda had de mooiste. Olga de Deckere, 8 jaar, Kamperseweg I, Zaamslag. Nu het vliegseizoen voor de deur staat, verschijnen links en rechts weer ingezonden stukken in de krant over de euvelen van het vervoer van duiven per speciale wagen (container). Ik geef u enkele prachten van stijlbloempjes. „Vanaf het moment dat ik een los sing meemaakte van zo'n moderne duivewagen, kreeg ik de overtuiging dat die „rollende doodkisten" nooit op de weg hadden mogen komen. Het spektakel vindt plaats op een open grasveld in de Sportbaan te Dordrecht. Er was niets sportiefs aan, het was allemaal triest en ho peloos. De op de „vlucht slaande" duiven moeten half versuft zijn ge weest. De bovenste laag kwam moei zaam omhoog. De onderste laag dui ven kwam in het gras terecht en de middelste laag in de heesters en in de bomen. De duiven moesten op gejaagd er, uit de heesters en de bo men geschud worden. Voor mij stond het vast dat deze vogels half kapot waren door zuurstofgebrek en koorts. Het containervervoer had nooit mogen komen. Grote namen in onze sport weten dat ook, maar zij zwij gen uit angst voor de banbliksems van geldschieters enz. Het geïnves teerde geld moet uit de reizen wor den geklopt en.... hoe eerder hoe beter. Een hoogstaande liefhebber uit België, een man die het weten kan, schrijft mij: Om die reden stopt men achtduizend duiven in een wa gen die slechts plaats biedt voor vijf duizend!" De redactie van het Bondsorgaan is het met wat hierboven beweerd wordt niet eens. En schrijver dezes (den Bruinen) vindt het ook „fel met zijn oren getrokken"! - Eerst een paar overwegingen van de heer De Zeeuw. „Dat duivewagens rollende doodkis ten zijn is een bewering die de heer T. niet zal kunnen waarmaken. Dat ze het KUNNEN zijn is een andere zaak, doch dat geldt ook voor de trein. Er zijn meerdere factoren die de deugdelijkheid van het vervoer uitmaken en daarbij speelt de don- voyeur of vergezeiler ook een grote rol. Mijns inziens belangrijker dan de constructie van het vervoermid del. Een spoorwagon met gesloten deuren en vol duiven die geen eten en drinken krijgen, zal ook niet zo best zijn voor onze duiven. Welke eisen dienen wij aan het vervoer te stellen? Vooreerst moet de zuurstof voorziening voldoende zijn. Ook in dien de wagen vol is en de duiven door slechte weersomstandigheden niet gelost kunnen worden en na enige dagen wachten in Frankrijk weer in dezelfde wagen de thuisreis moeten aanvaarden. Dit stelt bepaal de eisen aan de luchtverversing tij dens de reis. In direct verband hier mee staat het aantal duiven per mand. Of dit het afgelopen jaar bij de verschillende types duivewagens allemaal in orde is geweest, hopen wjj het komende seizoen van dr. S. te vernemen, die desbetreffende een inclerzoek zal instellen. Hetzelfde geldt ycor de voorzie ning van eten en drinken. Wanneer de konvoyeur er met de pet naar gooit, dan is elke wijze van vervoer ondeugdelijk. Wij willen de mogelijkheid niet uitsluiten dat straks na onderzoek door dr. S. zal blijken dat bij het een of ander type wagen, bij bepaalde afstanden het aantal duiven per mand zal moeten worden terugge bracht. Of dat men op een andere manier de luchtverversing gaat ver beteren. Wij herinneren ons treinlossingen uit het verleden, maar als men dan 's zondagsmorgens een volle wagen open trok, stond men verbaasd over de hoge temperatuur in de wagon. Toen werd (en daar is het niet te beter om) het zuurstofverbruik in het geheel niet gecontroleerd." En dan nu mijn eigen overwegin gen: De moderne duivebussen zijn prachtige vervoersmiddelen, die om verschillende redenen de voorkeur verdienen boven ander vervoer, in de eerste plaats boven vervoer per gewone vrachtwagen in rieten man den onder dekzeil. Het vervoer van miljoenen duiven in België naar Quievrain etc. geschiedt sinds jaar en dag hoofdzakelijk in dit soort, min of meer aangepaste vrachtwa gens. Vergeleken daarbij zijn de Duitse en Nederlandse „containers" (een foute naam overigens - den Br.) werkelijk een enorme verbete ring. Of de moderne „Kabinen-Express" ook de voorkeur verdient boven de trein als het gaat om vluchten op de grotere afstanden is een kwestie waarover de geleerden het niet eens zijn. De Belgische fondspelers hou den het op de fond bij vervoer per „ijzeren weg" en in de traditionele rotan-manden. Bij de beoordeling (ADVERTENTIE) te als9ee"We>'«e van deze kwestie spelen een hele boel factoren een rol, ik noem er maar enkele: de veiligheid en de ze kerheid van de dienstregeling (krijgt een duivebus een aanrijding of rijdt hjj in de sloot, dan is leiden in last; de Belze en Franse spoorwegen heb ben in zo'n geval veel meer hulp bronnen), het feit dat de duiven in een duivebus veel meer door elkaar geschud worden (op de gewone weg zijn er natuurlijk veel meer bochten en hindernissen die ontweken die nen te worden dan bij het railver- voer), het feit dat de metalen man den een gladdere bodem hebben dan de ouderwetse rotan of rieten man den, waardoor dit op een hoop ge stouwd worden nog in de hand ge werkt wordt, de uiterst belangrijke kostenfactor! (Belgische fondspelers kijken niet op een gulden vracht per duif meer of minder, ja U leest het goed: niet een kwartje meer of min der, maar een gulden. Wie honderd gulden op een duif poelt vraagt het beste en veiligste vervoer, ongeacht wat dat kost!) In België gaan er op Angouleme ZESTIEN weduwnaars in een mand en (eventueel) ACHT TIEN duivinnen. De expediteur die er méér in durft te doen, loopt kans dat de Bond hem zijn licentie af neemt. Uit besprekingen met voor aanstaande Belze kampioenen weet ik dat men vindt dat er in de Duitse en Nederlandse duivebussen niet alleen veel te veel duiven worden inge- mand, maar ook dat men van oor deel is dat de compartimenten veel te dicht op elkaar zijn gebouwd en (ADVERTENTIE) dat hout, rotan of riet voor duiven gezonder is dan metaal. Mijn eigen opvatting is dat het kardinale punt Is: hoeveel duiven mogen er in een mand! Al het an dere is daaraan ondergeschikt. Hoe minder duiven per mand, des te ge makkelijker ze bij de etens- en drink bak kunnen, des te meer zuurstof ze tot hun beschikking hebben, des te minder hoog de temperatuur oploopt enz. Op maandag 17 maart a.s. houdt de Bond van Politie-ambtenaren in Ne derland tot bescherming van dieren, Commissie Dierentransporten een gespreksavond in „De Beurs" aan de Grote Markt te Breda. Aanvang 19.30 uur. Iedere belangstellende is wel kom. Onderwerp: Kwellend vervoer van postduiven? Men wenst te ko men tot een open gesprek met ter zake kundigen en gewone duiven- liefhebbers ten einde te bereiken dat postduivetransporten voortaan aan de wettelijk gestelde eisen zullen voldoen en politie-optreden en poli- tie-maatregeien zoveel mogelijk wordt voorkomen. Mij is medegedeeld dat deze poli tiebond het wenselijk vindt doel treffende preventieve controle te gaan uitoefenen in de inkorflokalen, aan de grenzen en zelfs gedurende het hele transport, dit laatste dan natuurlijk bij wijze van steekproe ven. Op ondergetekende wordt druk uitgeoefend om deze zaak niet dood te zwijgen doch er de gepaste publi citeit aan te geven. Hetgeen dan bij deze gedaan wordt. De duivesportbonden staan sterk genoeg in hun schoenen om eerlijke opbouwende kritiek te kunnen ver dragen. Voor de verzorging van on ze wakkere luchtreiziger zal het er des te beter om zijn. Allemaal goeie. DEN BRUINEN MENDOZE (Reuter) Een 17-ja- rige Argentijnse jongen die in 1967 zijn rechterwijsvinger in een brood snijmachine verloor, heeft daarvoor in de plaats een teen aan zijn hand gekregen. De arts Jorge de Onata plantte een teen van Daniël Becerra's rech tervoet over. Met het proces was een maand gemoeid. Vorige week kon de operatie geslaagd worden ge noemd ASSEN De rechtbank jn Assen heeft gistermorgen de 58-jarige alge meen bedrijfsleider K. G. P., de 58- jarige fabrikageleider E. A. H. J. van P. en de 55-jarige afdelingschef A. S. vrijgesproken. Ze zijn apothekers in dienst van de N.V. Kon. Phar- maceutische Fabrieken voorheen Brocades Steehman te Meppel. Veertien dagen geleden had de of ficier van justitie, mr. C. J. van Ol- denbeek wegens dood door schuld van resp. f 2000 of 20 dagen f 3000 of 30 dagen en f 1000 of 10 dagen geëist. De officier achtte bewezen, dat door hun grove nalatigheid in mei en juni 1966 vier vrouwelijke pa- tienten in het diaconessen ziekenhuis te Eindhoven overleden, doordat hun door Brocades geleverde infuus vloei stof was toegediend, die onder lei ding van de verdachten was gefabri ceerd en was verzonden. De raadsman van de verdachten mr. H. Schootstra uit Leeuwarden kwam veertien dagen geleden tot vrijspraak. De rechtbank achtte de grove nalatigheid en onachtzaamheid tu%endtCweeznenniet 6,1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15