inister verandert verdeling over handel
'A PASEN MAXIMUMPRIJS
OOR DE KOELHUISKOTER
JWE
I LA
(ARS
iGUS
VRAGEN «VER E.E.G.
ASSOCIATIE ISRAEL
Markten en veilingen
Vervoersorganisaties
voelen zich bedreigd
amsterdamse
effectenbeurs
Nederlandse
visser
instrueert
Tunesiërs
mrnSiïmMifrvinmemnon n vn Barbados nr
I tnm. Kingston
V?rvroegde
aflossing
Marshall-hulp
AKU-Emmen
breidt uit
LICHT VERDEELDE MARKT
as u
Waterstanden
f
DE STEM VAN DONDERDAG 13 MAART 1969
19
VELDBED
hoogglanzend ver
zinkt frame, steVi'
katoenen tijk.
meer dan 40 sta|e,
veertjes opgehanJ
Ingenaaide strips t,
gen inscheuren. G,
dessineerd j1
effen 19,Bv
Polyether matras 1 o„
9 Vivo winkelier,
van artikelen die
lig kunnen kopen,
r uniek lage prij-
van profiteren,
itgevoerde, solide
side aan prachtige
sche apparaten,
vakantieartikelen,
oemen, de moeite
ïoogte te zijn. Om
c kan dankzij de
-ige, geïllustreerde
js. Dan kunt u per-
Deveel voordeel u
iratis zegelsysteem
Vivola Pluspunten,
schrandere inkoop
8 kunt u natuurlijk
et bestellen.
IT. Een bungalow ult-
gemiddeld gezin,
i uitgebouwde keuken.
afgesloten kunnen
gordijnen, bieden uit-
voordeuren kunnen
(uiten uitgezet worden,
erzwaarde 300 grams
ek voor de zijwanden,
tropical verzinkt. Ge-
180, keuken 180 cm
Slijk in stevige zakken
cheepsberichten
ASUNCION 10 407 m wtz Ouessant
nr Rotterdam
DILIGENTIA 11 vn Antwerpen nr
Londen
ELIZABETH BROERE pass 10
glakeney nr Thameshaven
BILLITON 10 1000 no vn Mauritius
nr Barcelona
DAHOMEYKUST 10 vn Antwerpen
nrl Amsterdam
DENEB 10 360 zo vn Halifax nr
Bilbao
DIADEMA 10 165 ozo vn Madeira nr
Tjjjanmere
DOSINA 10 870 wzw vn Straat Sunda
nr Sydney
KAAP HOORN 10 100 zw vn Los
Angeles nr Seattle
KOUDEKERK 10 te Marseille
MERWELLOYD 11 te Djibouti
O.VDINA 10 820 zo vn Cape Race nr
HKimeshaven
PATOO 11 t.a. rede Durban
PHILIPPIA 10 555 w vn Azoren nr
Teesport
RADJA 11 verw te Kaapstad
ROTTERDAM 10 360 z vn Hongkong
nr Hongkong
STKENKERK 10 180 w vn Sabang nr
Colombo
STRAAT TOWA 11 verw Beira
ATLANTIC STAR 12 te Rotterdam
DAHOMEYKUST 11 te Amsterdam
DAPHNIS 12 te Amsterdam
DOMBURGH 11 vn Rotterdam nr
Harwich
EEMSTROOM 11 vn Amsterdam nr
Felixstowe
GOlilEN STAR 12 vn Rotterdam nr
Las Palmas
HERCULES 12 vn Amsterdam nr
West-Indië
KARACHI 12 te Amsterdam
KATSEDIJK 12 te Rotterdam
KEIZERSWAARD 12 vn Rotterdam
nr Teesport
KELLET1A 12 te Rotterdam
LIBERIAKUST 12 te Amsterdam
MARON 12 te Rotterdam
NEPTUNES 12 vn Rotterdam nr
Amsterdam
RANDFONTEIN 12 te Rotterdam
SEINELI.OYD 11 te Amsterdam
SOCRATES 12 vn Amsterdam nr
Hamburg
STAD DELFT 12 vn Rotterdam nr
Buenos Aires
V.'VIMARSUM 12 vn Rotterdam nr
Hfinburg
Zl'ipERKERK 11 te Amsterdam
ABIDA 11 vn Pta Cardon nr
Baltimore
CAMEROUNKUST 11 te Chimbote
CAMITIA 11 vn Pta Cardon nr
Stanlow
CHEVRON ROTTERDAM 11 vn
Sidon 15 te Savona verw
EUMAEUS 10 vn Kaapstad nr
Singapore
GAASTERDIJK 11 te Pascagoula
KARAKORUM p 11 Sabang nr
Palembang
LELYKERK 11 rede Abudhabi
NEDER WESER 11 ten anker rede
Dubai
OVERIJSSEL 11 vn Kaapstad nr
TeneriEe
POELDIJK 12 te Hamburg
RONDO 11 vn Kaapstad nr Colombo
SIMÖNSKERK p 11 Las Palmas nr
winkelwaarde
f 475,—
ƒ375,-.
STRAAT FIJI 11 te Santos
TJIBANTJET 11 vn Dar Es Salaam
12 te Tanga
VASUM 11 vn Rouan nr Rotterdam
ZONNEKERK 11 vn Beira nr
Dar es Salaam
ZWIJNDRECHT 11 ten anker
Walvisbaai
AEGIS 11 vn Famagusta nr
Rotterdam
ALIOTH 11 vn Salvador nr
Rotterdam
CERES 11 te Cristobal
CONGOKUST 11 vn Sassandra nr
Freetown
EOS 12 te Skikda
GRAVELAND 12 te Itajai
KYUX 11 ten anker bij Liverpool
MARON 11 vn Antwerp en nr
Rotterdam
OSIRIS 11 vn Benghazi nr Beyrouth
STRAAT BALI 11 vn Dakar nr Tema
ACHILLES 11 vn Buena Ventura nr
Guayaquil
ALKES 11 vn Bremen nr Rotterdam
AMSTELLAXD p 11 Fernando No
ronha nr Buenos Aires
ATLANTIC STAR 11 vn Antwerpen
nr Rotterdam
ANNENKERK 11 vn Livorno nr
Rotterdam
BORNEO 12 te Antwerpen
CHEVRON DELFZIJL 12 te
Immingham
^GREST HILL 11 vn Antwerpen
JJJkVËKSUM 12 te Savannah
GULF ITALIAN 12 te Mena al
Ahmad
KELLET1A 11 vn Thameshaven
Rotterdam
KINDERDIJK 10 vn Salvador nr
Cabedelo
KOSICIA p 12 Kaapstad nr East
London
LEUVELLOYD 11 vn Rotterdam
-*e Havre
j&nfa^p1 U V" NeW °rleans
neder EEMS 12 te Charleston
™2B RIJN 12 te Balboa
PERICLES ll vn Antwerpen
Amsterdam
pENDRECHT 12 vn Santo Domingo
nr Kingston
UT VssrcfDANKLIN 12 te Takoradi
VAN r?™J,v,n Belize I" Europa
Sydney vn Melbourne nr
wwsttJ2 TamPa
WAALEKEI;K 13 te Melbourne verw
Bestelnummer312
winkelwaarde f 14,75
3 f 11,25
Bestelnummer 313
voorritsvakje.
winkelwaarde f 22,50
3 f 16,50
Bestelnummer 314
landen en ritssluiting 60
winkelwaarde
f 39,50
f 29,75
y Fokkerweg - ALMELO
nr
nr
nr
nr
DEN HAAG (ANP) De mi
nister van Landbouw en Visserij
overweegt de vaststelling van een
maximum-consumentenprijs voor
koelhuisboter en denkt er over,
dit direct na Pasen te doen. Hij
wil er mee voorkomen dat het
vasthouden van koelhuisboter
later tot ongewenste prijsverho
gingen leidt.
De minister heeft over deze ge
dachten en over de hoogte van de
eventueel vast te stellen maximum
prijs het advies gevraagd van het
produktschap voor zuivel.
Het bestuur van dit schap besloot
het gevraagde advies over veertien
dagen te geven, na eerst informaties
te hebben ingewonnen bij de boter-
adviescommissie.
DEN HAAG (ANP) De ver
vroegde aflossing van leningen die
de Verenigde Staten Nederland in
het kader van het Marshall-plan heb
ben verstrekt mogen niet worden ge
zien ais een precedent voor liet ver
lenen van compensatie aan Amerika
in het kader van de militaire beta
lingsbalans, aldus heeft de minister
van Financiën, dr. H. J. Witteveen,
in antwoord op opmerkingen van
kamerleden meegedeeld.
De militaire betalingsbalans, aldus
blijkt uit het verslag van de bespre
kingen die de Tweede-Kamercom
missie heeft gewijd aan het wets
ontwerp dat beoogt de vervroegde
aflossing goed te keuren, omvat de
laatste jaren niet meer dan enige
tientallen miljoenen doHars per jaar.
Tot de militaire betalingsbalans be
horen Amerikaanse betalingen in
verband met het stationeren van
Amerikaanse militairen in Nederland
en de betalingen van Nederland voor
in de Verenigde Staten geplaatste
defensie-orders.
EMMEN (ANP) De AKU zal
haar sedert 1948 bestaande vestiging
in Emmer-Compascuum, die in de
afgelopen jaren reeds belangrijk is
uitgebreid, dit jaar opnieuw aan
zienlijk uitbreiden en wel met 7000
vierkante meter.
De vraag naar elastische Enkalon
garens vooral voor de kousengaren-
sector, is de laatste jaren opnieuw
sterk toegenomen en in het daardoor
ontstane ruimtegebrek zal dit jaar
worden voorzien.
Actie-comité:
Weg effenen tot
Engelands
toetreding EEG
LONDEN (AFP—REUTER)
Het actiecomité voor de Verenigde
Staten van Europa, dat ouder voor
zitterschap van de 80-jarige Jean
Monnet in Londen bijeen is geweest,
wil in de eerste plaats „de weg ef
fenen voor de toetreding van Enge
land tot de bestaande Europese ge
meenschappen".
Dit doel wordt genoemd in een
verklaring, die op de bijeenkomst is
goedgekeurd. Niettemin, aldus deze
verklaring, moet men blijven stre
ven naar verdere integratie van
Europa ook als Engeland nog geen
lid van de EEG geworden is.
De bijeenkomst werd onder meer
bijgewoond door de Britse minister
van buitenlandse zaken, Michael
Stewart en zijn Westduitse collega,
Willy Brandt.
DEN HAAG (ANP) Het Tweede
Kamerlid P. Dankert (PvdA) heeft
minister Luns gevraagd er naar te
streven dat wanneer de associatie
akkoorden tussen Tunesië en Ma
rokko enerzijds en de EEG ander
zijds worden voorondertekend, de
Europese commissie ook een man
daat voor onderhandelingen met Is
raël is verleend.
Volgens het Israëlische blad „The
Jerusalem Post" heeft minister
Luns in de ministerraad van de
EEG aangegeven dat Nederland de
overeenkomst met Tunesië en Ma
rokko niet zal goedkeuren zolang er
niet een dergelijke overeenkomst
met Israël is. De heer Dankert
vraagt of dit bericht juist is.
In een vrijdag jl. gehouden extra
bestuursvergadering van het schap
deed de heer S. van der Ploeg het
voorstel, de minister van econo
mische zaken te verzoeken een
maximumprijs voor koelhuisboter
vast te stellen van f 1,21 per pakje.
Dat voorstel werd met vijf tegen zes
stemmen verworpen.
Verandering
Minister Lardinois, zo bleek giste
ren in een produktschapsvergade-
ring, heeft verandering gebracht in
de verdeling van duizend ton koel
huisboter over de handel, zoals het
produktschapsbestuur die vrijdag in
zijn extra-vergadering had vastge
steld. Het ging om de tweede
tranche van duizend ton van de
drieduizend ton koelhuisboter, die
dit voorjaar beschikbaar is. Het
produktschapsbestuur besloot tot de
volgende verdeling: de helft op basis
van de verdeling van koelhuisboter
zoals die in 1967 wordt toegepast, de
helft naar verhouding van de afzet
van verse boter in de periode 23
juni tot en met 7 december 1968. De
minister heeft er nu van gemaakt:
de helft op basis van de aankopen
van koelhuisboter uit de VIB-voor-
raden in het tijdvak 1 oktober 1965 -
1 oktober 1966; een kwart op basis
van de afzet van verse boter in de
periode 23 juni tot en met 7 decem
ber 1968: een kwart op basis van de
aankopen uit de drieduizend ton
koelhuisboter die het VIB (voedsel-
voorzienings In- en Verkoopbureau),
in december 1968 beschikbaar stelde.
Het bestuurslid de heer Van Brenk
(melkdetailhandel) had er kritiek
op dat de minister in zijn verdeel
sleutel de volledige portie koelhuis
boter van 3000 ton van december jl.
heeft opgenomen. De verdeling van
de tweede helft van die 15.000 ton
had volgens hem aanleiding gege
ven tot moeilijkheden.
Niet voor over
In een namens de minister aan
het produktschap geschreven brief
ging de directeur-generaal van de
voedselvoorziening er van uit dat
het produktschap de minister over
deze verdeling een advies had uit
gebracht. De voorzitter, sr. B. van
Dam, vertelde dat dit een vergissing
was; het produktschapsbestuur heeft
de bevoegdheid hierover een besluit
te nemen en heeft dat dan ook ge
daan.
Maar omdat de minister op zijn
beurt weer de bevoegdheid heeft
zo'n bestuursbesluit ongedaan te
maken maakt het in de praktijk
niet zo heel veel meer uit.
De minister wilde nu van het
produktschapsbestuur advies hebben
over de verdeling van de laatste
tranche van duizend ton van de
voorjaarsportie koelhuisboter van
drieduizend ton. Hij zal de raad
krijgen, die dan maar op dezelfde
manier te verdelen als hij met de
tweede tranche gedaan heeft. Het
bestuur had er de vergader- en reis
tijd, die door de voorzitter gesug
gereerde nieuwe extra-vergadering
voor het bespreken van zo'n advies
zou vergen, niet meer voor over.
(ADVERTENTIE)
Vrijdagmiddag a.s
14 maart bieden wij U voor een
speciale prijs aan:
1 GEBRUIKTE
Ford diesel tractor
met Perkins motor en
1 GEBRUIKTE
Steyr tractor
NI.V. DIFOGA
WITTOUCKSINGEL 19,
BERGEN OP ZOOM
TEL. 01640 - 5963 en 5559
AMSTERDAM (ANP) Met weinig zaken hebben de internationale
waarden gisteren bij de opening een goed prijshoudende stemming te zien
gegeven, vergeleken bij het voorgaande slotniveau. Alleen Kon. Olie was
zwak. Dit door enig aanbod van lokale zijde in een zeer dunne markt. De
overige internationals lieten fractionele koersverbeteringen registreren.
Toch viel de markt iets tegen want er waren stimulerende berichten. Zo
hebben Hoogovens en Billiton tezamen 50 procent van het aandelenkapitaal
van resp. United States Extrusions Corp en Alwinseal Incorp overgenomen.
Deze Amerikaanse maatschappij vervaardigt aluminium extrusie-produkten.
In Frankrijk wordt, na dinsdag, niet doorgestaakt. De recente goudkoorts
is sterk afgenomen, waarbij de goudprijs, na recordhoogte, is gedaald. Een
zeer voornaam en zwak punt is echter, dat er de laatste weken voor mil
jarden zijn omgezet in goud. Dit geld ligt „dood" in de markt en wordt
aan de wereldeconomie onttrokken. Gezien de merendeels gunstige factoren
reageerde Amsterdam er gisteren nauwelijks op. Een bewijs, dat het publiek
nog steeds een afwachtende houding blijft aannemen.
De cultures waren licht verdeeld. De scheepvaartsector gaf geen veran
deringen van enige betekenis te zien. Van de staatsfondsen waren de 7 en
de 6V2 procent leningen goed gedisponeerd eveneens met weinig zaken.
De nationale investeringsbank (Herstelbank) komt binnenkort met een 7 1/4
pet. lening groot f 60 min. waarvan de uitgiftekoers pas enkele dagen voor
de inschrijving wordt bekendgemaakt.
Deli Mij. was zwak op ca. 76. Heineken was vrijwel onveranderd op 164.30,
KLM kon een paar gulden verbeteren tot 239.
De markt kreeg later een verdeeld karakter. De vraag voor AKU bleef
aanhouden waardoor de koers steeg tot 121.60. Kon. Olie daarentegen zakte
in tot 177 mede door Amerikaans aanbod. Philips verliet de markt op 169.50,
Hoogovens kwam op 106.60 en Unilever op 121.10. KZ-Organon lag vast
in de markt op 193.10.
BREDA 12 maart Komkommers
60 64-65, 50 51, 40 42-45, 35 36-37, 30
33, 25 32, kg 67, Rodekool 55-65, Prei
A 1 90-110, A 2 70-90, Raapstelen 22-
26, Radijzen 50-55, Selderij-bos 22-28,
Sla 1 19-22, Sla 2 16-19, Spinazie 130-
155, Peterselie-bos 40-45, Witlof A 1
160-170, A 2 135-50, B 2 115-130.
BERGEN OP ZOOM. 12 maart
Sla 1222,5, spruiten 109205, wit
lof 128—170, rodekool 62—74, witte-
kool 3748, gelekool 3038, sav.kool
81, uien 1827, breekpeen 2647,
waspeen 25—43, prei 3085, knolsel
derij 2655, bosselderij 1632, an
dijvie 7072, komkommers 4071,
kroten 20, spinazie kas 130142, ra
barber 6265. boerenkool 127, Win
ston 16—91, St. Remy 629, Confé
rence 1266.
's-HERTOGENBOSCH, 12 maart
Aanvoer 7239 stuks, 2497 runderen,
693 graskalveren, 441 vette kalveren,
2519 nuchtere kalveren, 201 schapen,
46 lammeren, 12 fokzeugen, 526
slachtvarkens, 304 biggen, 832 slaclit-
rundei-en. Prijzen: melk- en kalf-
koeien 1110-1715, guste koeien 975-
1425, graskalveren 450-600, kalfvaar-
zen rood-bont 1275-1700 zwart-bont
1160-1490, klamvaarzen 1100-1320,
guste vaarzen 985-1250, pinken 700-
925, nucht. kalveren voor fok of
mesterij 125-280, weidesehapen 90-
230. drachtige zeugen 485-620 big
gen 76-88, vette schapen 115-145, vet
te lammeren 130-160, alles per stuk;
DEN HAAG (ANP) De Neder-
landse internationale wegvervoer
ders, alsmede de internationaal geo
riënteerde handels- en industriële
ondernemingen die gebruik maken
van vrachtauto's, voelen xich in de
ontwikkeling van hun activiteiten
ernstig belemmerd.
Belangrijke oorzaak: de steeds
zwaardere wordende belastingdruk
bij het uitvoeren van wegtransporten
naar en van het buitenland.
Dit stellen de NOG-Wegtransport,
de KNVTO, als organisaties van het
beroepsgoederenvervoer over de
weg, en de EVO, als organisatie
van eigen ver voerders en verladers,
in een brief aan de staatssecretaris
van financiën. De drie organisaties
verzoeken de bewindsman met klem
alle mogelijke maatregelen te willen
bevorderen, die tot een verlichting
van de bestaande fiscale lasten en
tot vermijding van eventuele verho
gingen van bepaalde belastingen op
het wegvervoer kunnen leiden.
113 12/3
Aetieve obligatie»
Staatsleningen
Ned. 1966-1
Ned 1966-J 7%
Ned, l»88-6ft%
Ned 1968-2
Nederl 1968-3
Neder!
Ned
Ned
Nederl
Nederl
Ned
Ned
1966
(987 6
;iW55 I
44 8A4
Nederl. 1964 2 SVi
Ned. 64 S
Ned, «ft
Ned '>9 «ft
Nederl. I960 i *ft
Ned. >0-2 4ft
Nederl 1963 4ft
Nederl 1964 4ft
Ned. -S» 4ft
Nederl i960 4ft
Ned >1 4ft
Nederl 1963-1 4ft
Nederl. 1963-2 4ft
Nederl «961 4
Ned 62 4
Ned 1953-3 ft
Ned Statf 47 3ft
Nederl 1951 8ft
Ned 19-63 1-2 Sft
Ned !968 *ft
Nederi 1949 4ft
Ned SO'1-2 3ft
Ned 54/1-2 3ft
Ned 53/1 Ift
Ned. 53/2 «ft
Ned. grootb oOj 3
Nederland 37 3
Ned Gr b. 46 Y
Ned. Doll 47
ïndfi» 87a
99ft
99ft
94ft
94ft
94 ft
94ft
93 ft
92
90
90 ft
90
87ft
87ft
85x
8511
82%
85ft
83ft
81ft
95%
84ft
80ft
80ft
79 ft
79%
81ft
77 ft
76ft
69 ft
90b
82 ft
79ft
70
70
72 ft
71%
79ft
81ft
90
90 ft
99ft
99 H
941/4
94 ft
94ft
94 ft
93 ft
91ft
90
90ft
90 ft
87ft
87 ft
85§
85x4
821-£
85«
83ftx
81ft*
95f§
84ft
80 f|
80ft
79ft
79%
81%
78*
76ft
70
90ft
82
79%
69ft
70
72ft
71%
79ft
45ftx
82ft
81%$
90ft
90ft
Bank en Kredietwezen
B Ned Gem. 57 b
Id 30 ig/Si 454
Id 23 J, 52/1-3 4ft
Id 2,5 J. 4D/S-5 4ft
93%
82ft
85ft
84%
93%
82f§
84ft
84%
Actieve aandelen
Handel, tndnatrle Petr.-Colenm»
A dam Ruober
HVA Milan vei
A.K.U.
Deli Mij t. c«ri
Heinek bef en beh
Helnlekena blet
Hoogov n^.v.a
Kon Zout org
Philip» Gem 8e>
Unilever e.»»
Dortsche Pet*
Dortscbe Ptr.
Kon Petr
59%
101%
119
78.50§
154
163.60
105.20
190.30
169.905
119.60
999%
997 ft
179.30
57%
101 ft
120.90
76.60
155.50
164.70
106.80
191.70
170.20§
121.20
992
991
177.60
Scheepvaart en Luchtvaart
H.AvL.
Java-China fan
K.L.M, t. cert
K.NS.M Ob
Stv MQ Ned
v ommeren v»
Rotterd. Uoyd
Scheepv Out#
94
154
2388
137§
125ft
245*
152
134V, 134111
93%
154
239
1375
124
2451/2?
1495
N'let-aetlev* oMl,au»
Ban»-, era*-, an »erzek,n,,cs»
A.B.N. ap.D
B.N. Gem. M 1
EMU 87 1-] -«4*
BNG 1888 1-:
BNGöV 1.2-16Vt%
B.N Gem 88
Gem 88
rep 88
rap
rap 88. i
Exp em 88 7i,.
Exp eto 88 I
Gr IPS ct 88J1.J
Gr tnd eb 88 8%
Nat 8 M (U «8
Ned Ontw.b 88 7
Ned Ontw.b 84 t
Eiinl. Dfsc.b 88 s
B.N
B N.G
BN.G
B.N.G
120%
99%
96%
96%
93%
84%
78%
120%
115
lit
120%
99%
96%
96%
94
84%
78%
120%
115
116
94 Vz 94%
99% 99%
80%b 80V2b
100 100
98 97%x
11/3 12^3
3ft
97 ft
Utr. Hypb
idem 6 89
Utr. Hyp B 70
Idem ƒ3
97ft
89
70
Handel, industrie en diversen
A. Heyn w u 55 4
AKU 1000
Blauwtl 66 7ft
Blauwh 67 6V2
Blauwhoed 5 "4
Blauwhoed 4%
Blildenst.-W «3 5
Bredero v.g. 65 6
Bred v.b 66 7ft
Bred v.b 5
Brit Pen 6ft 7ft
Brit Petr 65 6
Bilenkorf oeh .6
Co-op Ned agb 7
Co-op Ned r.<sp
Co m.ctr. "66 7>/j
Co m.ctr '67 6%
Hoogovens 66 6ft
K. Zout-K 65 6
M. N Bak 46 3ft
Nat. Gi bez 56 5
N Gasunie 66 71/4
N Gasunie 66 6ft
Ned Gasunie 5%
Nyma 4
Overz Gas 5ft
Philips dlr 51 4
Idem 1948 J ft
Idem dir 49 3ft
Pegem 1-2 57 6
58 Sft
58 6
1-3 52 4ft
1-2 1957 b
•5ft
4%
99 ft
94
87 ft
89 ft
78ft
91 b
101A
100%
92
97b
104
158%b
101 ftx
134
87%
100
93ftx
87%
89 ft
78ft
91ftb
92y4b
97b
104
I58%b
101ft
93 93 ft
94 Vs 94 ft
93ftb 93ftb
Pegem
Pegem
idem
Pegus
Rott.-Rhn
Rott.-RHn
Schiphol 6
Scholten-fl 65 5ft
Scholten-H 5%
Scholten-H 4%
^nholten- H *ft
Unilevei
Ver Glas
Vet Mach.i
Ver mach.f
VVerksponr
5
i8 5
62 5
101
94ft
92^
56%
97b
80x
92
89
94b
95%
98
92 ft
89%
89%
98ftb
94b
91ft
90%
101
94
92^
55x
97b
80
93ft
92ft
89
94ft
95%b
98b
92ft
87 x
89ft
89 ft
99
94b
91ft
90%
86
97 ft
87 ft
89% 89%
94ftb 94ftb
Lochtv spoorw. pretn obi
KLM UJU8-4
98%
98 ft
KLM 15*jarig fe
93%
93%
KLM 20-jarle
89
88%
idem 1962 «ft
95
94%
Ned S 'S7 i-a
88^
69%
88&
Alkmaar 56 kft
A'dam 1933 8
125%
-
td pr obl '51 2ft
70%
71
ld 66-1 2ft
72
71%
ld 16-2 2 ft
81
80
ld 56-3 2Va
79%)
79
Wem WR& 2ft
60
68
Breda 5« 2ft
70&
70^
Dordrecbi 2ft
67 ft
66 ft
Emdboven m 2ft
68
67 ft
Enschede 54 2ft
67 ft
67 ft
s-Gravb 12-1 2ft
78
78
idem 82-1 2ft
80%
80%
Rotterd 52.1 2ft
Wem 52-J Zft
81 ft
81 ft
Idem 57 Sft
78x
75
Ned M K '67 2ft
72V4
73ft
Utrecht 52 Sft
98%i
^.-Holland 97 Sft
82
82A
2 -HoIIand 59 2ft
75x
73%
Converteerbar» obligate
ABN «ft
Serb pap. f «ft
Berkel patent ft
One Hoeft] sers 6
Gelder Zn.
131
95
131%
95
100ft
92 ft 92%
Grass k.m.t
Hatema
Havenwerken
Hoek's m./z.
Hoogovens
Indoheem
Indola
Inventum
Koud tis
Kon Zout
Sft
5ft-5
5
4%
Org
M N Bak 66 6%
Meteooi oet 5%
Mulder-Vog 0%
v Ommeren 5%
Pont Houth 5%
Scholten Hon ift
Schuitema 4 ft
StokviB en Zn 4%
Thom-Dr ver 4ft
Tilburg water 5ft
Ver Mach
Vet.tewinke]
Vlhamil
Wyers
Niet-actieve aandelen
Banken
F 6 ft
11/3
12/3
92 ft
112ft 112 ft b
110ft
110ft
99
98%
68 ft
68 ft
78%
78%
81
81
85%
85 ft
110%
109
102 ft
103
125
124%
90
90
87%
88
81%
82
95%
95%
92
92
105%
105%
127
122x
89
89
96 ft
96 ft
Alg. Bank Ned.
AMEV N.tt eert
Amfasgroep
AMRO öank
Cultuurbank
Delta verz. eert
Eerste N.V.M
Gron ind -C r h
Kasassociafie
Nat Inv B
Nat Ned cert
Ned Credïet B
Ned Lloyd
Ned Mid.st B
Slavenourg's B
Ver NlUmd
280
241
97.50
59
54%
347 ft
632
180
129
845
179
145.80
113.50
219
128
280.50
243
97.40
59.40
54ft
349
634 ft
180
120 %d
83ft
855
178
146
111.50
217ft
128.50
11/3 12/3
Bandei, industrie, diversen
Alb HetlD
Alg Hrnil Onr. G
A'dam Balast My
A'dam Droog Mil
A* 1am RiituigMii
AN!EM nat bez
Beert en Za
Begemann
Bensdorp intern
Bergh-Jurg 250
Bergh-Jurg
Bergos»
Berkel's Patent
BlOdenst Will
Bols, Lucas
Borsumlj Wehry
Braat Bouwstoö
Bredero vastgoed
Bredero Ver.bedr
Bührmann Tettei
Bilenkorf beheer
Calvé
Calvé cum. prei
Carps Garenfabi
Centt Suiker Mli
Cindy - Key K
Crane Nederland
Cur. Handel Mil
Daalderop
Dagra
Dess. tapljtenfabt
Dikkers en Co
D.R.U.
Duyvls Jzn
Edy emallJe
Em ba
Enk es
ËrdaJ Mtl
Flgee mach.fabr
Fokker
Ford
Gazelle ctJwJtbr,
245 245
- 140 b
98.60 9870
- 92
157
79 ft
265 x
133
209
213
78%
156
80%
132
201
212
78 ft
601
192
68
225
160
298
493
642
580
874
149
459
146
87
155%
155 x
131ft
148 b
130 x
490
360
84
141 ft
227
756
201 b
561
147
608
195
67
224
157 ft
302
168
494
641
680
874
150
149
453
145
85
156
155
131%
149.90
127
492
463
90
142
228
753
201 b
561
865
147ft
Gelder-Papier
Gelderl. Tielens
Gero fabr. Cert
Geveke en Co.
Gist en Brocades
Grasso mach.fabr
Grinten, v.d.
Oruyter en Zn 5%
Hagemeijer en Co
Halberg m.fabr
Hatéma N.V.
V. Hattum Bl-v
Hero-cons.
Hoek's mach.fabr
Holl Kattenburg
Holl Beton Mij
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch ich
Hoo'meyer en Zn
Indola
I.H.C. Holland
Industrieële mij
Ing. Bur. Bouwn
Internatlo
Int gew betonb
Inventum
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kiene Suikerro
Kluwer
Kon fabr vtiAles
Kon Papierfabr
KN Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon Ver Tapiit
Kwat.ta choc
Leldse Wolsp
Lindeteves
Llps en Gispen
Him en gelatine
Macintosh
Meel Ned Bakk
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Mosa
Mulder» fabr
Mulder-Vogem
Muller en Co
Muller en Co 5%
Mijnbouw, werk
Naarder Chr-fabr
Nedap
Ned OagbJ.
Un!e
N. exp. Pap fabr
Ned Kabelfabr
Ned ■Jorlngstof
Welle wed v
Ne tam
Norit
Nutrici»
vijverdal Cate
Overzeese Ga»
Pakh hold een
Palemb rnd Mii
Pal the
Philips gem bez
Philip» g b. 6V,
Plet»reen auto's
'teesinfc en Co
Keineveld Mach
KI va
ttunaak en Co.
Rijn-Schelde
Rijn Schelde a 6b
Scbev expi fifö
Schev. expl I96t
'o.< beton
■^cholten Karton
Scholten Honig
155
87.50
118-50
999
160
270
125
153
58%
220
88
235
315
47
97
270
270
95
19.90
184
250
280
315
454
155
293
291
219 ft
215
257
72
192
34%
128
103
59.50
245
111
231
165
150
118
490 I-
213
108 ft
185
430
too
380
90
315
854
143
154
87.10
118.80
985 ft
160%
270
126
153
221 b
87.50
234
520
47 ft
97.20
270
95 ft
19.60
188
250
275
317
455
156
290
289
U2ft
219%
213
255
70
189 ft
54 x
128
102
60
245
111
106
352
425
110%
97.70
452
95
88.20
110.20
71
92
169
47.91»
109
166
118
198
138
130 ft
220
233
07
232 ft
162ft
147
113%
492 b
212
109
184
420
100ft
380
90
316
655
148%
316
106 x
357
422
110
96
452
95
89
11280
71
93
169.40
48
109%
166%
278
195
'38%
130
33
222
234
67
11/S-
12/3
Simon de Wit
417
416
Simon's emb-fabr
92
92
Smit Nijmegen
133 ft
134
Stokvis 8c Zn,
74
73 ft
Stoomsp Twerthe
63%
65
Synres Chem.
128
129
Tabak Phil, e.v
75
75
Tech. Unie
330
126
Texoprint
225
>.27
Texoprint 5% pr.
106 ft
107 ft'
Thom-Dr- V erblif a
82.50
34
Unilever 7%
99 ft
10O
Idem 5%
87%
37 ft
Tdem 4%
58%
5Rft
Utermöhlen
230
>30
Varossieau
156
156 X
Veenend Stm^p
'25
Veneco
123(4
122
Ver. Glasfabr n.b
145
143 ft
Ver. h.ond. Schev
58
59
Ver. Mach.fabr.
14414
145 ft
Ver. NL.uitg.beo'r
257
253
Ver. Touwfabr.
118
117
Vette win kei
283 x
278 x
Vezelverw.
93(4
94ft
Vihamij.
128(4
134
Vredesrtein
230
230
Vulcaansoord
50(4
52 ft
Wereldhaven
550 x
548
Wemink's Beton
138(4
139
Wessanen
85.30
86.50
Wyers Ind. Sc H
197
200
Zaalberg
80(4
79 ft
Mijnbouw en petroleum
Billiton le rubr.
950
Billiton 2e rubr
178.20
180
Moeara Enira
2430 b
2450 b
Id. cert. opr. l/io
ld. 1 winstbew.
4300 x
4250 x
Id. 4 winetbew.
4250 x
Scheepvaart
Oostzee
118%
118%
Participatie-bewezen
Alg. Fondsen bezit
1810
1310
Convert» 1-1 bp
1052
1049
HBBbeldepJ 1-2 bp
889
890
Interbonda 1 bp
640
640
Intergas 9 part
445
444.50
Beleggingsfondsen
A'dam.beimlj f 5t)
156
156
Dutch Int.
174.50
175
IKA belegg.mil
259
Interunie 150
195
195.20
Nefo f 50
106
'1.50 d
rtobeco f 5f
255',li
255.50
RoltnCo
212
212
Unites f so
575
Utllleo
122
122
Concentla 10 pet
31650
315
Bumpaf. 1-10 pb
530
530
Buitenlands» fondsen
Union MlniCrc l
1360
1350
Dollarfondsen
Anaconda
53 ft
52ft
jv.É.Li.eaj Stee>
32%
33
General Blectrtr
92ft
91%
General Motor»
80%
81%
Prot. and Gambi»
33%
84%
Republic Steel
45 ft
45%
Shell OU
65%
65%
'S steel 10 een
44%
44%
slachtrunderen extra kw,' 5,35-5,75, le
kw. 4,80-5,30, 2e kw. 4,20-4,70, 3e kW.
3,80-4,15, vette stieren 4,70-5,20,
worstkoeien 3,65-3,90, alles p. kg gesL
gew.; vette kalveren le kw. 3,85-4,05,
2e kW. 3,60-3,80, 3e kw. 3,40-3,55,
nuchtere slachtkalveren 35-75 p. st,
I,30-1,70, slachtzeugen le kw. 2,20-
2,30, 2e kw. 2,13-2,19, slachtvarkens
2,38-2,48 alles p. kg lev. gew. Over
zicht (resp. aanvoer handel prijzen)t
melk- en kalfkoeden iets ruimer,
stroef, flauw prijsh.; guste koeien
groter, lui, duur; jongvee gewoon,
rustig, duur; vette kalveren even gro
ter, stil, aflopend; .nuchtere kalveren
ruim, iets gedrukt, iets gedrukt; scha
pen en lammeren minder, trager, niet
gehandhaafd; fokzeugen kleiner, le
vendiger, stijf prijsh.; lopers en big
gen kort,redelijk, prijsh.; slachtvee
als vorige week, willig, prijsh. of iets
vaster; slachtzeugen minder ruim,
vlot, duur.
TERNEUZEN, 12 maart Per 100
stuks: sla I 2327, per stuk: groene
komkommers 3962, per kg: Bintjes
II.40, andijvie 120131, breekpeen
1732, prei 87, sav.kool 76, rode
kool 56, spinazie 145151, spruiten
98117, uien 624, witlof A 159
176, All 135, B 150—172, Bn 135—
169, afw. 100141. Appelen: Golden
Delicious II 85 48-^9, 80 47—54, 75
52—61, 70 53—63, 65 46—56, 60 39—
43, III grof 36—47, fijn 22—27, Goud
renet II 95 85, 85 93, 75 99—100, 65
92, III grof 69, fijn 67, Winston I 75
55, 70 46, 65 42—46, 60 30, 55 18, III
grof 35—45, II 80 75—83, 75 78, 70
77, 65 69, 60 43—52, 55 30, Jonathan
II 75 55, 70 46, 65 42—46, 60 30, 55
18, III grof 1922, Ingrid Marie II
80 49, 75 57, 70 59, 65 47—52, 60 35,
III grof 45—46, fijn 28. Peren: Do-
yenné du Cornice II 85 32, 80 3650,
70 51—58, 65 41—51, 60 26—50, III
grof 2130, fijn 6. Conférence I 70
45—47, 65 45—53, 60 43—45, 55 32—
35, 50 19—20, II 70 41, 65 37—44, 60
34—37, 55 26—32, 50 14—15, III grof
21—38, fijn 9—28.
ZWIJNDRECHT, 12 maart An
dijvie 148154, spinazie 132148,
uien 517, prei 8082, spruiten A
140—170, B 142—166, D 111—162,
witlof AI 184—194, All 161—177, Bil
141—160, veldsla 180—250, knolsel
derij 20—107, sla AI 170—22, Cl 12—
14. komkommers 75 pi. 81, 60 pL 61
—63, 50 pl. 50—52, 40 pl. 47—48, 35
pl. 39—42, 30 pl. 35—37, 25 pl. 34—
35, krom 7384, stek 3590, radijs
rood 70, selderij 3336, peterselie
52.
m
gedaan en bieden
s
m
(«ten
1
-
gedaan en laten
b
-
bteden
e
-
ex elan»
d
m
ex dividend
-/j) 'Hf ft
DEN HAAG (ANP) De laatste
voorbereidingen worden thans ge
troffen voor een unieke missie voor
een Nederlandse kotter; instructie
aan Tunesische vissers in de boom-
korvisserij in het kader van het
technische hulpprogramma van het
Nederlandse ministerie van Buiten
landse Zaken.
Het is de bedoeling dat de kotter,
de GO 28 „Op Hoop vam Zegen" van
schipper C. Tanis uit Öoedereede,
maandag a.s. uit Sche veilingen ver
trekt voor een reis van tien weken
uit en thuis. Behalve de vaste be
manning van zes zijn er twee amb
tenaren van de directie van de vis
serijen van het ministerie van Land
bouw en Visserij aan boord van de
kotter, een bijna drie jaar oud
vaartuig van 80 bruto ton met een
machine van 500 pk.
Schipper Tanis, die van zijn
twaalfde jaar af visser is, heeft nu
zes of zeven jaar de boomkortech-
mek toegepast. Bij die techniek
sleept het schip zowel aan stuur
boord als aan bakboord een aan een
boom bevestigd net, de boomkor
over de bodem.
Het begon met het draaien in Tu
nesië van een Nederlandse instruc
tiefilm voor de boomkorvisserij, die
door Nederlandse vissers steeds
meer toegepast wordt voor platvis
De belangstelling in Tunesië was zo
groot dat in 1967 een delegatie uit
de stad Mahdia naar Nederland
kwam om zich ter plaatse op de
hoogte te stellen van die in het
laatst van de vorige eeuw verdwe
nen maar later weer steeds meer
toegepaste vismethode.
Twee schippers, die tot die dele
gatie behoorden, zijn in de zomer
van 1967 al drie etmalen met schip-
per Tanis de zee op geweest. De
a3-jarige Goereese schipper zei van
zun Tunesische collega's: „Aardige
jongens, en op en top visserslui".
Het doel /an de Tunesiërs is door
een grotere produktiviteit meer vis
op de lokale markt te brengen. Het
"LDen Haafi n°g Wet bekend
of de Tunesiers denken gan de om
bouw van reeds aanwezige treiters
of aanschaf van nieuwe motorsche-
pen.
Konstanz 273 1), Rheinfelden
211 (+8), Straatsburg 218 (+8). Plit-
tersdorf 361 10), Maxau 409 (+3)
Plochingen i83 17), Mannheim 259
279 (4-9^^4 ofww (+9>. 'MWnz
?-l*i nv- £6„n 200 (+5)' Kahb 211
i tïl' v- I2/3). Koblenz 251
Ruhrort 408
336 i 7^ a u 1), Nijmegen
{~rP' AttWem 837 Eefde
IJssel 404 (—18), Deventer 297 (—13)
13) Belfeld 1166 (—4), Grave he
neden de sluis 509 (—2).