mm DE LANGE, EENZAME WEG VAN SHOCKING BLUE ob (SAMA) Charles strijd aan tegen zwarte bemiddelaars UWSCHOLEN KUIPKE" G HINGEN N OPEL REKÖRD! -Martha" Klant en paspop in Dacey's fluweel DE STEM VAN ZATERDAG 8 MAART 1969 Een ontreden van beateroen „Les Baroques'" kost de ene zaalhouder f 1300,-, een andere zaalhouder f 1200,-; bij de Cats kan de prijs variëren tussen f 975,- en f 850,-, bij de Jay-Jays tussen f 1200,- en f 840,-. Het ligt niet aan de groepen dat deze schandalig grote prijsverschillen bestaan. De groepen vangen voor hun optreden, ook al betaalt de ene zaalhouder meer dan de andere, niets meer, Die vele tientallen, soms honderden guldens verschil verdwijnen in de zakken van de bemiddelaars. De zwarte bemiddelaars wel te verstaan. En die zijn er vele. Het is tegen deze zwarte bemiddelaars dat de SAMA, de Stichting Arbeidsbemiddeling Musici en Artiesten de strijd wil aanbinden. Om aan te tonen welke schrikbarende toestanden er bestaan op het gebied van de arbeidsbemiddeling op amusementsgebied heeft de SAMA een vergelijking gemaakt tussen de cijfers, die zij zelf en die het organisatiebureau Raymond Fleming te Lochem in rekening brengt. Uit deze berekeningen, gepubliceerd in het februari nummer van SAMA, blijkt dat Fleming met de prjjzen tussen 42 en 156 procent hoger zit dan SAMA. Om enkele voorbeelden te noemen: bij Willeke Alberti is het verschil 127 pet., Ronnie Tober 115 pet., Cocktail Trio 56 pet., André van Duin 77 pet. Wat is de SAMA? De stichting werd in 1958 in het leven geroepen door werkgevers- en werknemersorganisaties die rechtstreeks belang hebben bij behoorlijke en degelijke arbeidsbemiddeling-zonder winstoogmerk. In december 1960 kreeg de stichting ministeriële concessie, in juli 1962 ging zij definitief van start met haar werkzaamheden. De SAMA heeft op dit moment twaalf bemiddelaars. De bekendste van hen is Lou van Rees. De jongste en tevens de laatst toegelaten bemiddelaar is de Bredanaar Rob Charles, tot voor kort exploitant van een ieugdsociëteit in Breda. Rob Charles, 23 jaar, houdt zich vooral bezig met de popgroepen. Tot voor kort werd op dit gebied door de andere SAMA-leden niet veel gedaan. Het belangrijkste wapen van de SAMA in de strijd tegen de zwarte bemiddelaars zal een nieuwe wet moeten zijn, die de arbeidsbemiddelingswet van 1930 moet gaan vervangen. De SAMA zit in de commissie die zich over deze nieuwe wet moet beraden. Rob Charles: „Als de wet erdoor is mag men niet meer bemiddelen zonder toestemming van de minister. Het aantal geconcessioneerde bemiddelaars zal wel worden vergroot, maar er zullen toch een heleboel zwarte bemiddelaars die voor de keus gesteld worden óf doorgaan, maar dan geconcessioneerd, óf ophouden op straffe van gerechtelijk ingrijpen, verdwijnen. Hierdoor worden zo'n tweeduizend theaterbureaus en impresario's die alles bij elkaar een omzet hebben van 240 miljoen gulden, gedupeerd. „Maar", zegt Rob Charles, „van die tweeduizend mensen hebben er op dit ogenblik misschien vijfhonderd een goed bestaan". Voor die vijfhonderd zullen er echter geen concessies klaar liggen. Het ideaal van de SAMA is namelijk ongeveer twintig concessiehoudende bemiddelaars voor heel Nederland, die er eveneens met goedkeuring van de minister weer een tot drie assistenten op na mogen houden. Rob Charles: „In vergelijking tot België zijn er dat nog veel. Die vernieuwing van de arbeidsbemiddelingswet is erg belangrijk. Ze zal er waarschijnlijk in 1970 door komen. Dat betekent bijvoorbeeld, dat een afdeling bijzondere wetten van het politiebureau geen vergunningen meer mag afgeven voor feest en dansavonden als deze niet zijn georganiseerd via de SAMA". „De SAMA had met elf bemiddelaars het afgelopen jaar een omzet var 4 a 5 miljoen gulden. Wij brengen een vaste provisie in rekening. Hierdoor wordt voorkomen, dat een zaalhouder voor een bepaalde artiest twee a driehonderd gulden meer betaalt dan een andere impresario". Maar voorlopig is de vernieuwing van de arbeidswet er nog niet door. En voorlopig worden voor optreden van zangers en groepen door een groot aantal mensen honderden guldens te veel betaald. Dit zou ook voorkomen kunnen worden als zij zich zouden wenden tot de arbeidsbureaus, Er wordt gezegd dat Nederland maar één groep rijk is, die de sound van de Amerikaanse West Coast-groepen kan bena deren. Shocking Blue maakte van „Send me a Postcard" inderdaad een aardig nummer, dat echter sterk gericht bleek op Jefferson Airplane. Leadsinger Mariska Veres werd verweten Grace Slik van de Jefferson na te apen. Daar leek het sterk op. Rob(bie) van Leeuwen, de man die alles kan, heeft voor zijn Shocking Blue een nieuw nummer gemaakt. Een compositie, die Shocking Blue meer dan Nederlandse bekendheid zal geven. „Long and Lonesome road" rekent af met de na-aperij. Mariska is zeer sterk op deze plaat. Het zwakke „Fireball of love" op de keer zijde kan hier niets aan veran deren. Zeer goed. (Pink Elephant PE 22007). Spencer Davis heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het vertrek van Stevie Winwood een verlies betekende. De platen die daarna van deze groep zijn uitgekomen waren bepaald geen hoogvliegers. Ook het in het Duits gezongen „(Aquarius) Der Wassermann" (Spencer Davis studeerde ten slotte Duits, de uitspraak is der halve goed) uit „Hair" is dat niet. Wat een verrassing als de B-kant opgezet wordt. „Let the sunshine in" is aanmerkelijk beter te verteren dan de water man, die al te duidelijk uit Duitse studio's afkomstig is (het blikkerige geluid). (United Artists 25.927). De laatste hit van de Spencer Davis Group is trouwens „Short Change" (keerzijde: „Picture of heaven"), een plaat, die het beslist niet verder dan de al te grauwe middelmaat zal brengen. De gitaar-solo op het eind is véél te lang! De B-kant lijkt (op nieuw) beter, maar het sfeertje van de Kinks kan niet lang worden volgehouden. (United Artists 25.882). Het oer-oude (en toen ijzersterke) „Let me in" van de Sensations is opnieuw uitgebracht. Aardig om weer eens te horen, maar een hit zit er toch niet meer in. „Music, music, music" op de keerzijde kan de „oude glorie" ook niet redden (Chess AR 25.893). „I guess I'll always love you" is een sterke plaat van de Isley Brothers (niet te verwarren met de Isle Brothers van enige jaren gele den). Een van de betere uitvoe ringen op het gebied van de zo vaak vermengde soul en R B. „I hear a symphony" horen wij trouwens liever van de Supremes! keerzijde: „Statisfied feelin" 25.919). Marvin Gaye Tammi Terrell vormen een zeer sterk duo. dat zeer plezierige muziek ten gehore brengt. „Good lovin' ain't easy to come by" is in ieder geval een „sure-shot". Met soul heeft dit niet zoveel te maken. In ieder geval zeer prettig om naar te luisteren (keerzijde: „Satisfied feelin"'). (Tamla Motown 25.918). Alleen is Tammi Terrell bepaald minder te „verteren". „This old heart of mine (is weak for you)" is weliswaar volgens de vaste formule van Tamla Motown gemaakt, maar Tammi's stem komt toch wat te scherp over. Keerzijde: „Come on and see me' (TamI? Motown 25.905). Edwin Starr is een van de (vele) nieu we sterren van Tamla Motown. „(S.O.S.) Sto] her on sight" heeft de uitstekende „backing" van deze maatschappij, die met deze Edwin Starr opnieuw raak schoot. En terecht. „Headline news" (de B-kant) is ook al geen onbekende. Zeer aardig om te hebben. (Tamla Motown 25.907). Ook Marv Johnson is een van die onbekende nieuwe lingen bij T.M., maar eveneens van zeer goede kwaliteit. Zijn „I'll pick a rose for my Rose" heeft inmiddels ook de Neder landse hit-parade bereikt en dat zegt voldoende (zowel van de plaat als de smaak van het Ne derlandse publiek). „You got the love I love" lijkt (qua stijl) iets te veel op een oude plaat van de Platters om te boeien. (Tamla Motown 25.920). Peter Sarstedt is een als een komeet naar boven geschoten Engelsman. „Where do you go to (my lovely)" is een soort Don Partridge-achtig liedje, maar dan veel beter. Peter Sarstedt staat inmiddels op de eerste plaats van de Engelse hitparade met dit wat trieste liedje over het meisje uit de sloppen van Napels. Zeer inge togen gezongen. Prachtig. Keer zijde: „Morning Mountain" (United Artists 25.926). acht besteedt aan de ktische vorming, ldoende belangstelling ïidebouw, veehouderij, ruitteelt, bollenteelt, ïoud van tuinen, 1 volgen. Hierbij is het ;evolgd aan een andere ting aan Middelbare deelname aan het leer- in bepaalde gevallen lor de direkteuren der e Vliedberg", uitgaan- Chr. Lager Land- en i (tel. 01180-4622) ur. urloostraat 31 r. die eveneens bemiddelen in de amusementssector. Rob Charles: „Een heleboel mensen weten dat niet. En veel van de mensen die er wel van op de hoogte zijn wenden zich liever tot een andere bemiddelaar. Als men namelijk 's avonds een feest heeft en het orkest komt niet opdagen of er zijn andere moeilijkheden met de artiesten dan kan men moeilijk zo'n man van een arbeidsbureau bellen, die mensen zijn in loondienst en werken meestal alleen overdag maar een andere bemiddelaar kan meteen maatregelen nemen om de zaak op te lossen". J. T. maar Paul Mac Cartney toen die naar Nairobi ging en niet herkend wilde worden. En heeft hij niet de hand gehad in de kapsels van de Magic Mystery Tom-! „Maar Sassoon is erg zakelijk: I'm the boss en geen grapjes. Ik ben veel gewoner, natuurlijker. Twee en een half jaar geleden boden de Beatles mij al aan voor mezelf te beginnen." Nu heeft hij sinds het najaar de Studio aan de overkant en knipt er popzangers, Dave Clark Five, en filmsterren, Terrence Stamp, en andere beroemdheden voor 2 guineas ofwel 20 gulden, en weet hun merkwaardige bijzonderheden. Wie zou vermoeden dat Sterling Moss zoveel en zulk moeilijk nekhaar heeft!! „Kinderen zijn allemaal bang bij de kapper. Ik geloof, dat de jongens daarom begonnen het haar te laten groeien. Dat Beatlehaar op het voorhoofd tot aan de wenk brauwen, is een suggestie geweest van Astrid uit Hamburg. Daar stierf toch de gitarist, die eerst met ze speelde. Astrid zei: Uit rouw moeten jullie het haar zo dragen." Cavendish is nu een Trend-Setter, kapper, maar géén barbier. Alleen de bakke baarden vallen nog onder zijn aandacht. „Die mogen gerust anders van kleur zijn, dat zijn ze namelijk meestal van' nature waarom dan bijverven. Ik werk ook niet met pruiken en haarstukken." Is zijn haarbehandeling ingewikkeld? Helemaal niet. Silvikrin voor vet haar. Hoofdmassages. Wie het haar tweemaal per week spoelt met koud water, krijgt geen roos. Er klinkt niets door van de gewichtigheid waarmee traditio nele deftige kappers zo afschuwelijk dik kunnen doen. Toen deze aardige jongen vier jaar oud was, veranderden zijn ouders hun joodse naam in de voor Engeland welluidende naam van Cavendish. Ofschoon zij twee schoenenzaken bezitten, wilde de jongen toch kapper worden. „Mijn moeders kapsel beviel me niet, misschien was dat het begin". Kort geleden was de gevel van Crittle's bont en blauw geschilderd. Maar de roes van psychedelische kleuren trekt voorbij. Nu is de boetiek van buiten wit, van binnen wit-en. zwart met veel empire- effecten, kolommen en balustrades, Griekse vrouwefiguren in nissen, een zwart-wit betegelde vloer. De jasjes en broeken hangen in kakelbonte kleurenrijen. Uit een doopvont spuit een overvloed van foulards. Wilde hemden liggen op stapels in open kasten, konijne bontjassen hangen in het rond. Voor de immense Victoriaanse draaispiegel staat een jongeman zeer ernstig te „shaken". Hij keurt daarbij de pasvorm van zijn pak. Gelijk heeft hij, want als het hierbij in lelijke plooien trekt zal hij een ander nemen. a John Dacey, 30, manager van voorheen Crittle, is een oplettende, zakelijke jongen in groene coltrui, zwart-witte ruitjesbroek en tra ditioneel netjes gekapt. Beneden klopt het hart van zijn Dandy's Fashion: Een werkruimte met kolossaal wit-goud geschilderd 19e eeuws buffet, dat een schit terende kast blijkt voor stalen, tekeningen, notities en orderboe ken. „Fluweel is het meest in de mode. We hebben nou vijf jaar paars tot mauve gehad, dat is afgelopen. Nu is het zwart en bordeaux, maar het wordt flesse- groen. Bedrukt en in dessins ge plet fluweel wordt ook groots". Alles wa boven in de boetiek hangt is eigen ontwerp en door een confectiefabriek exclusief voor Dacey gemaakt. Behalve de hemden en dassen die soms bont zijn, maar vaker effen in één en dezelfde kleur, de hemden van linnen of batist, de dassen van India-zijde. Hier worden de eigen en soms bizarre wensen van de fashionable group gerealiseerd. Verleden week nog haalde John Lennon hier zijn laatste zwart fluwelen pak. Op een paspop staat een rood fluwelen ensemble, zwart af gebiesd, redingotestijl, getail leerd, dubbele rij knopen (zoals de meeste modellen hier). De kraag is hoog a Napoleon en er hoort een rood fluwelen hoed bij. Een nouveauté: de splitten in de man chetten. Een kleermakershandboek ligt opengeslagen op de blad zijde met tekeningen van moei lijke figuren: de korte man met dikke buik, de lange met gebo gen rug, héél traditioneel, heel degelijk. Of het nu fluweel van de wilde jongen is, of het krijtstreepje en visgraatje van hun grootvader, dat kleermakers vak vereist dezelfde bekwaam heid. Trouwens in de stalenboe- ken die hier aan de wand han gen, zie we evengoed diezelfde streepjes en visgraatjes. In Londen (en in alle Wes terse steden van enig formaat) schieten nog steeds boetieks als paddestoelen op, en gaan er dagelijks over de kop. De non chalante, gezellige en hoogst on zakelijke indruk is de aantrek kelijke buitenkant en bekoort de jeugd. Maar zonder vakbekwa me en financieel gezonde kern zijn ze al bij hun geboorte ten dode opgeschreven. Dacey werkt vanuit het degelijke standpunt. Het zal hem een zorg wezen of zijn klanten degelijk zijn of niet. De waarde en de charme van deze twee moderne jonge ondernemers ligt in hun eerlijk heid. Zij vermijden grote woorden, zijn correct maar zeer vrijmoedig. Zij hebben gebroken met de aloude keurige Engelse stijl, maar voelen niet de minste rancune tegenover de ouderen en de anderen. Rob Charles mt" Z.L.M. L 01110-3127) in samenwerking met e weg 80 iV. van der Plassehe- ïl. 01102-1603) de van de Vereniging in Zeeuwsch- >2 (tel. 01173 - 289). uropese zenders eur 3300. 18 (tel. 01140 - 3275). JHOOL is teen Tel. OI140.3J ONDERWIJS L.H.N.O.: nstens 6e klas doorlopen toelating: 1 jaar brugklas jaar MAVO afh. van het lating: diploma Prim. Opl. van het rapport, ating: diploma Prim, Opl, aanleg naaldvak. ÏSONDERWIJS M.H.N.O.: Leslie Cavendish met zijn „schaar" klas jaar of 3-jarige MAVO. tenklas of 3-jarige MAVO. .ar. !.M.S. diploma. 4e jaar Middelbare School 16.00 uur; dinsdag 19.00— arige opleiding (aan- Has is in sommige ge- e, Zierikzee, Schoon- ipeciale opleiding voor «mistige boeren, tuin- sector gaan bekleden (Van onze 20-wij redactie) Leslie Cavendish, vriend en apperivan de Beatles, speciaal a Paul McCartney, geeft n visie op het mannekapsel hij als een Boedha hét kermisbed zit. onny meer vanaf de mar geleidelijk geknipt, oor de girls trouwens ook. anj-Beisjcshnar finished." Hij is een belangrijk man in „inging London, maar je unt het nauwelijks geloven oais h(j daar zit te praten met en mengsel van ingetogenheid en rijheid zonder enige pose. Leslie Cavandish' Haircutting tud;o is gevestigd aan lings Road, in het sousterrain tn John Crittle's herenmode. ^otjyooi kort was Kings uaSChelsea, de „boulevard" ■an meisjesboetieks. Maar de andy kleedt en kapt zich ^^vrouwelijker, en de meisjes zo op knapen lijken, at geen boetiek meer oorspellen kan of de nieuwe ollectie door jongens of meisjes >1 worden gekocht. Kings Road rordt nu langzaam maar zeker eïnffltreerd door herenmode. I John Crittle (met Cavendish) een Apple-aangelegenheid. naar het gerucht wil, niet zo goed gaan Apple-onderneming, de exotische van Bakerstreet Hollandse en Marijke Koger runden, in Amerika), heeft nog steeds klokhuis met talloze van alles uit groeien ■an ei groeit. Laigs de jasjes en dasjes in lljtMS boutique, naar de trap feneden ligt een zeshoekige uimte met Jugendstilvormen en tinteii versierd, te baden in avencjelkleurig licht, jedenlvan beiderlei kunne vordep er geknipt, gekapt, behandeld, terwijl soft music de zenuwen tot rust brengt. Zij zitten er niet werkloos bij, de klanten. Zij drogen het haar zélf met de handföhn, daarbij steeds erdoorheen woelend, voorwaarde voor gezond haar en goede vorm. Leslie's assistent is een smalle blonde jongen in wit batisten blouse, diep uitgesneden zwart smokingvest met revers en zwarte broek met klokkende pijpen. „Cavendish zelf woont in een apartement aan de overkant; hij is thuis, belt u maar aan." Hij doet open: een zigeunerachtige jongeman met een vriendelijk gezicht vol onregelmatigheden en haren, waarvan je donkl dat er nooit een kapper aan te pas komt, mauve trui, streepjes broek, slordig halsshawltje. Hij verontschuldigt zich, dat hij juist aan het verhuizen is, sluit zijn springerig hondje op en laat mij binnen in de kamer, waar de deur naast zijn hengsels staat en een matras op de grond ligt. Een bruine vacht ligt op de rode vloer, waarschijnlijk een oude bont voering. De nieuwe plaat van de Beatles ligt ernaast. „Natuurlijk houd ik van hun muziek. Alles wat zij maken is steengoed. Ik ben met ze in aanraking gekomen bij Vidal Sassoon. Daar heb ik gewerkt vanaf mijn vijftiende, ik ben nu 21." Hij ziet er ouder uit. Vidal Sassoon is de beroemdste kapper van Londen en dus zowat van de wereld. (Hij vloog naar Amerika om Mia Farrow te kappen voor haar huwelijksdag met Sinatra.) Leslie zal er aanvankelijk wei niet veel meer gedaan hebben dan de vloer aanvegen. Maar zijn vingers bleken geschikt voor de schaar. Millimeteren is misschien niet zo moeilijk, maar hij millimeterde dan toch

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13