NOG ZEER GROTE VRAAG NAAR OUDERE MODELLEN Hoogste cijfers voo Mercedes en de NS en 1 Russische Verena's moeten grote ossen 'agerac drie kee MULTIFRACTIE REDRIJFSVO I Beek V.W. 1300 en Opel Kadett de best verkochte wagens HOE VEILIG ZIJN ONZE AUTO'S? Omzet van BMW meer dan één miljard DM TELEFONISTE/TYPISTE t 66 vrijdag Goes Saab 99 Cijfers Tips tips - tips - tips Minder goed V RUWEHMto^eiS Simca goed verkocht in W-Duitsland Amerika achterop GEMEENTE BREDA Ja veilig DE STEM digatie-leninl lRO-bank imans: fet Van Mierlo DE STEM VAN DONDERDAG 6 MAART 1969 De eeuwige kever staat in ons land nog onbedreigd op de modellenlijst aan de top, hoewel de concurrenten wel opdringen. - In Zweden wordt op de veiligheids aspecten van de auto's scherper toe gekeken dan in de meeste andere landen, behalve dan in de Verenig de Staten, waar in dit opzicht dras tische bepalingen bestaan. Welke wa gen is liet veiligst? Op deze interes sante vraag heeft het officiële or gaan van de Zweedse automobiel vereniging „Motor" uitvoerig gerea geerd. Samen met deskundigen heeft het blad bij een aantal actuele mo dellen de in- en uitwendige veilig heid vastgesteld, alles wat de scha de en verwondingen bij botsingen kan beperken, werd in aanmerking genomen. Belangrijke punten waren o.a. de stijfheid van de constructie, rijeigen- schappen, remmen, stevigheid van het interieur, zittingen, instrumen- tering, portiersloten e.d., kortom al le details, die een auto min of meer veilig of onveilig kunrien maken. Hieronder vallen ook uitsteeksels en scherpe kanten in het compartiment en aan het koetswerk. He 'resultaat is vastgelegd' in een veiligheidstabel. Elke kandidaat heeft een rapport gekregen. Het hoogste cijfer dat kan worden gehaald, is een 5. Geen enkele auto is hieraan geko men. Dicht erbij kwamen twee model len, die niet ln Zweden worden ge bouwd, namelijk de Mercedes 200- 250 en de NSU Ro 80 (met wankel motor). De wijze, waarop, bij deze motor); De wijze, waarop bij deze wagens de veiligheid is „ingebouwd" werd gewaardeerd met het gemid delde cijfer 4,2. Op de tweede plaats is de nieuwe Saab 99 geko men met het waarderingscijfer 4,1, op de voet gevolgd door de Volvo 140 met 4 punten. Nummer drie is de Peugeot 404, die met 3.6 werd ge honoreerd. De Fiat 124-125 en de Simca 1100 kregen een 3,5. Nog enkele cijfers: Audi 60 en VW 411 een 3.4. Opel Commodore, Re nault 16 TS en Jaguar 420 e«L de BMC 1800 een 3.2, Rcnault| 3.1 en Daf 55 op de kop af J Minder dan een 3 kregen de F«1 cort 2.7 en de Citroen Dyasj In de toelichting wordt de nieuwe Mereedesgeneratj(° de 200 D tot de 250 modellaj de preventieve beveiliging tegs gelukken en schade betreft, j, plaats bezet. Alleen de NSU heeft hetzelfde gemiddelde heidseijfer. Als de Mercedes i kelijk verstelbare koplampen bi le belasting, beter zichtbare perlichtem van opzij, een n teem van hetzelfde dubbele i als bij de Volvo, BMW ('69) j] Ro 80 en een veiliger plaats vi benzinetank (dichterbij de acb had gehad, zou het cijfer nog zijn geworden. En over de Ro] knipperlichten onvoldoende zfci op de zijkanten, de claxon kat met een ring in 't stuur word: diend, bumpers hebben te kanten. p\E twee best verkochte auto's in ons land zijn de Opel Kadett en de Volkswagen 1300. Van beide modellen werden vorig jaar ruim 25.000 exemplaren geleverd. Met de typen 1200 en 1500 erbij komt VW op bijna 36000 kevers. Nog steeds ligt de kleine VW aan de spits, maar de afstand tot de concurrenten wordt kleiner. Na de kever en de Kadett volgen de Fiat 850 (met 21000 stuks), Cortina (10.800) en de Ford 12M (ruim 10000). Bij DAF is de 55 vorig jaar de uit schieter geweest. Circa 8700 wagens met de 1100 cc Renaultmotor en wa terkoeling werden op de markt ge plaatst. De DAF 44 deed het met bijna 8600 haast even goed en van de DAF 33 werden er altijd nog een kleine 8300 geregistreerd. Uit de statistieken blijkt dat de meeste kopers zich niet direct la ten verleiden door nieuwe modelen en dat er terdege wordt uit- A gekeken naar voorde- |l3|1 lige aanbiedingen. Eco- a aHJSfl nomische wagens, die al vele jaren meelopen en waaraan men ge gfl wend is, zijn voor ver $y| scheidene importeurs het brood, waarvan zij moeten leven. We nem- den al de kever, Ka- VAI dett, Fiat 850, Cortina B WE en Ford 12M, die toch niet als het allernieuw ste kunnen worden be schouwd. Het zijn con ventioneel gebouwde modellen in de populaire prijsklasse. Nog enkele voor beelden van typen, die zich goed handhaven of zelfs nog hogere ver koopcijfers scoren, zijn: de Simca 1000, Renault en 1", Citroen 2 CV en Renault 4 en in de middenklasse de Peugeot 404, BMW, Opel Rekord 1700, Ford 15-17 M en dergelijke. Opmerkelijk is dat'een betrekkelijk nieuw model van heel praktische conceptie zoals de Renault 16 min der goed wordt verkocht dan de klas sieke Peugeot 401, waarvan circa 5300 stuks van de hand gingen. De Renault 16 kwam in 1968 aan goed 3100 toe. De kleine Peugeot 204 deed het met 3300 wagens nog iets beter, terwijl dit model ondanks de goede rijeigenschappen en matige presta ties nogal prijzig is. Beide modellen zijn voorwielaandrijvers, wat voor velen een pluspunt is. Maar belang rijker is de prijs. Het volk interes seert zich meer voor goedkope aan biedingen.. Dit blijkt duidelijk uit de vlotte af zet van de Simca 1100, die een jaar geleden op de markt kwam. Het be gin is goed geweest: 6000 exempla ren. Ook do BMC 1100, die gezel schap kreeg van een voordelige twee- deurs uitvoering en een 1300-versie is komen aanzetten. Sedert de dras tische prijsverlagingen is de omzet van deze aparte Engelsman met z'n modern hydrolastic veersysteem meer dan verdubbeld: ongeveer 3300 verkocht vorig jaar. Ook de Mini's hebben 'hun marktaandeel ruim kun nen verdubbelen, omdat de prijzen zijn gelijkgetrokken met die van de concurrenten in' de kleine categorie. Interessant om nog te weten is dat de eendrijders zich niet door de komst van de Dyane van hun stuk hebben laten brengen. Verleden jaar werden er zelfs 1800 meer verkocht dan in 1967. In totaal ruim 5100 stuks. De Dyane-verkoop steeg tot ruim 4100. Tegen drie 2cv-Azam-mo- dellen worden er twee Dyanes gele verd. MüNCHEN BMW heeft vorig jaar voor het eerst in de geschiede nis een omzet behaald van meer dan een miljard mark. De omzet be droeg 1.095 miljoen mark, tegen 995 miljoen mark in 1967. Van de totale omzet werd 43 procent geëxporteerd. Er werden 108.813 voertuigen ge maakt, tegen 87.618 een jaar eerder. Te ver laten zakken van het toeren tal van een motor houdt in dat een motor overbelast wordt en hier door gedwongen, zwoegend en sto tend de verlangde energie op te bren gen. Dat men zodoende een motor in de kortst mogelijke tijd mechanisch om zeep helpt merkt men dan ook al vrij gauw aan het stijgend oliever- bruik en het verlies van trekkracht ook bij normale toerentallen. Hoe kleiner het aantal pk's van een mo tor, hoe vaker u zult moeten schake len om overbelasting als bovenbe doeld te voorkomen. Tn het kopen van een gebruikte auto zitten vrij veel risico's. Onthoudt u in dit verband vooral dat u beter een „gave" auto met een minder goede motor kunt kopen dan een auto met allerlei gebreken en slijtageverschijn- selen waar een gloednieuwe motor in ligt. gla nooit met een hamer of een an der voorwerp op één der bekken van een combinatie- of kniptang. Het gevolg hiervan is dat de bekken ont zetten en zélfs af kunnen breken ter wijl ook de snijkanten worden be schadigd. Voor .niet normaal af te knippen schroeven e.d. moet u dan ook een metaalzaagje of hamer en beitel gebruiken. Wist u overigens dat de bolle kant van een bolkopha mer er alleen voor is om te klinken en dus zeker niet om op harde 'voor werpen te slaan? U VRAAGT MAAR De heer Van Z. te Bergen op Zoom maakt zich ongerust over het oplo pen van de watertemperatuur van zijn (2e hands gekochte Ford) auto, nadat de motor is afgezet. Hij wil graag weten hoe of dat mogelijk is en vooral, of het al dan niet kwaad kan. Hetgeen u bij uw auto heeft merkt is bij een flink wam] den motor in feite een noma schijnsel. Tijdens het bedrijf motor wordt de niet gewenstt| derwarmte afgevoerd via het di culerende koelwater en vandai de buitenlucht. Dat na het van het contact de dan aai, warmte in het motorblok nietj door stromend watér maar di staand water wordt opgenomi dele) zal verder wel duideliji| Dat de temperatuur van dit sti de water zodoende veel, hoger zal worden dan onder bedrijfsi digheden ligt nu ook wel u hand. Volledigheidshalve mi nog even worden vermeld doelde temperatuurstijging intj ringe mate afhankelijk is „omvang" van het motorblok] de motor een paar minuten stil te laten lopen voordat het afgezet wordt bevordert m „warmtespreiding" en zal de ratuur daarna minder hoog c 3 'iti -i'i.&M11! -li.'v --'xi t PARIJS Simca exporteerde in 1968 ongeveer 45.000 voertuigen naar West-Duitsland. Italië kwam met 33.000 op de tweede plaats, gevolgd door Nederland met 22.000 stuks en België-Luxemburg met 19.500 stuks, In totaal namen de EEG-landen zonder Frankrijk 72 procent van de totale export van Simca voor hun rekening. Na de landen van de EEG komen achtereenvolgens Zwitserland met 8400, Engeland 3500 Portugal 2500 en Oostenrijk 2150 stuks. Het meest geëxporteerde model was de Simca 1000 met bijna 66.000 auto's, gevolgd door de Simca 1100 (47.800 eenheden), Simca 1301 (29 800 eenhe den) en Simca 1501 (22.400 eenhe den). AMSTERDAM (ANP) In het kader van de voortgaande integratie van Amstleven en de Delta verzeke- ringsroep n.v. zal Amstleven met in gang van 1 februari 1969 voor ver zekeringen op basis van belegging in aandelen niet meer de Amstleven- fractie als rekeneenheid gebruiken, doch de multifractie. Deze wordt sinds 1 juli 1966 ge voerd door de Hollandsche Sociëteit van Levensverzekeringen, door Nill- mij Leven en door de Rotterdamse Verzekerings-Sociëteiten (RVS). Vier grote levensverzekeringsbaat- schappijen gebruiken nu dus dezelfde fractie. Het beheer van het multi- fractiedepot is in handen van de n.v. Unitas Beheermaatschappii te Rotter dam. van welke maatschappij .de be leggingsmaatschappij Unitas de di rectie voert. (tiasbj? of su> w$tsa (Van onze ruimtevaart medewerker) Iedereen die in deze dagen de moeite neemt op een van de erg schaarse onbewolkte en heldere avonden, vlak na zonsondergang, de sterrenhemel eens wat aan dachtiger te bekijken, zal het spoedig opvallen, dat er aan de westelijke horizon een bijzonder heldere ster staat te schitteren. In werkelijkheid is dit echter he le maal geen ster. Het is de pla neet Venus, het hemellichaam, dat op de maan na het dichtst bij de aarde staat en dat van alle tot nu toe bekende planeten in ons zonnestelsel nog de meeste gelij kenis met onze eigen wereld ver toont. Om onze zon draaien in het totaal negen planeten, waarvan Mercurius het dichtst bij de zon staat, gevolgd door Venus, de aarde, Mars, de reu- zenplaneet Jupiter, Saturnus, Ura nus, Neptunus en Pluto. Hoe verder nu zo'n planeet van de zon verwij derd staat, hoe langer het ook duurt alvorens één volledige cirkel- of elipsvormige baan beschreven wordt. Zo doet Pluto er met minder dan 243 jaar over om eenmaal rond de zon te komen, die vanaf deze bui tenplaneet slechts als een helder sterretje te zien moet zijn. Venus daarentegen voltooit één omloop in bijna 225 dagen, terwijl de aarde er ruim 365 dagen over doet. Dit heeft tot gevolg dat Venus in de „binnen baan" onze planeet voortdurend in haalt, een verschijnsel dat zich eens in de 19 maanden voordoet. Op dat moment is de afstand Venus-aarde circa 45 miljoen kilometer. Het feit dat Venus momenteel avond ster is betekent tevens, dat ze de aarde over ruim vier maanden zal inhalen en er dus weer een moment komt waarop heide planeten een mi nimum afstand ten opzichte van eik aar bereikt zullen hebben. Dit ver schijnsel nu, staat bekend onder de naam „oppositie". Sedert 1960 zijn er vijf van dergelijke opposities ge weest en de zesde zal zich dit jaar voordoen in begin mei. Enkele maanden vóór een oppositie is er een gunstige periode waarin het relatief weinig energie kost om een satelliet van de aarde in de richting van Venus te lanceren en ook hier voor wordt de uitdrukking „lanceer- venster" gebruikt, hetgeen na de vlucht van de Apollo 8 een interna tionaal begrip is geworden. De eerste pogingen van de mens een Venussatelliet te lanceren date ren van februari 1961 en werden on. dernomen door de Sovjet-Unie. De proef werd echter een mislukking en de tweede satelliet (Venera I gehe ten) kwam wel los uit een aardbaan, doch verdween kort daarna spoorloos in de interplanetaire ruimte nadat al le radiocontact verloren was gegaan, Drie Russische pogingen in augus tus en september 1962 mislukten eveneens, gelijk de al in juli gelan ceerde Amerikaanse Mariner I. Op 27 augustus 1962 ging de tweede Mari ner de ruimte m en deze satelliet vloog op 14 december Venus voorbij op een afstand van 34.000 kilometer, daarbij de eerste (nog schaarse) „clo- se-up"-metingen naar de aarde sei nend. Hoewel ook de Russische Sonde I in juli 1964 Vellus dicht genaderd moet zijn, boekten de Sovjet-geleerden hun eerste grote succes pas in maart 1966, toen zij erin slaagden de in no vember 1965 gelanceerde Venera II en Venera III in de buurt van de pla neet Venus te brengen. Het grootste succes was wel, dat men dank zij een uiterst nauwkeurige besturingsme thode de Venera III op 1 maart in de dampkring kon laten neerstorten, terwijl nummer twee 48 uur eerder op 24.000 km gepasseerd was. Toch leverden ook deze proeven minder op dan men gehoopt had. want terwij] beide satellieten de hele reis goed hadden gefunctioneerd, lie pen de temperaturen aan boord bij de nadering van Venus zodanig hoog op dat de batterijen het lieten afwe ten en de radio's uitvielen. Zo zond Venera II geen televisiebeelden en stralings- en warmtemetingen uit en ook de Venera III, waarvan de ra dio's vier minuten vóór het bereken de tijdstip van binnendringen in de atmosfeer er de brui aan gaven, voorzag de astronomen niet van ge gevens omtrent dichtheid, samenstel ling en temperatuur van de Venus- dampkring. Zeker is alleen dat de Venus-damp- kring voor 70 tot 80 procent uit kool zuur bestaat en nauwelijks zuurstof bevat en dat de planeet ongeveer de zelfde grootte als de aarde heeft. Een van de allernieuwste ontdekkingen is dat Venus eenmaal per 243 dagen om haar eigen as draait in een rich ting welke tegengesteld is aan de as wenteling van alle andere planeten in het zonnestelsel. Ondanks nieuwe Russische en Ame rikaanse satellieten, zoals de Venera IV welke op 18 oktober 1967 diep in de Venus-dampkring binnendrong en de Mariner 5, welke een dag later de planeet voorbij vloog op een af stand van 4.000 kilometer, zijn de ge leerden nog steeds niet uit de pro blemen. Volgens de Russische astronomen kwam de Venera IV op de Venusbo- dem terecht en hield toen pas op ge gevens uit te zenden. De laatste me tingen waren dat ter plaatse een tem peratuur heerste van 280 graden Cel sius en een luchtdruk welke 17 tot 2C maal groter is dan die aan het oppervlak van de aarde. De Amerikaanse Mariner 5-gege- vens luidden daarentegen geheel an ders en zeker geloofwaardiger, omdat ze niet alleen grotendeels overeen kwamen met de metingen van de Ma riner 2 uit 1962, maar ook met uitge breide radar- en spectroscopische waarnemingen vanaf de aarde. Vol gens de onderzoekers dr. Kliore en dr- Cain bedraagt de temperatuur op het Venusoppervlak 490 graden Cel sius (tegen 450 gemeten door de Ma riner 2) terwijl de luchtdruk 75 tot 100 atmosfeer bedraagt, hetgeen dus nog eens vier a vijf maal zoveel is als de Russen meenden te weten. Overigens valt hieruit al wel te concluderen dat er weinig kans be staat dat Venus levensvormen her bergt zoals wij die hier op aarde ook kennen. Men moet n.l. bedenken dat bij de heersende temperaturen de metalen zink en lood alleen in ge smolten toestand kunnen bestaan. De Amerikanen verklaren het grote ver schil ten opzichte van de Russische bevindingen door erop te wijzen, dat de Venera op een hoogte van 20 ki lometer in de Venus-dampkring ver brand moet zijn of dat daar in elk geval om welke reden dan ook, het radiocontact uitgevallen moet zijn. Want de Russische metingen stem men precies overeen met wat de Mariner 5 aangaf voor de druk en temperatuur op een hoogte van 24 kilometer. Er gaan tevens sterke geruchten, door de Westduitse professor Heinz Kaminski in de wereld geholpen, dat de Russen via de yenera V er achter l willen te komen of het mogelijk is over enkele jaren bacteriën in de Venusdamp.kr.ing uit te, zaaien welke het vele koolzuur zouden kunnen om zetten in zuurstof, waardoor over ve le eeuwen de planeet voor de mens bewoonbaar zou kunnen worden ge maakt. Over de betrouwbaarheid van deze geruchten moet echter zolang de Rus sen daarover zelf niets meedelen, sterk getwijfeld worden, te meer daar ook de Sovjet-Unie mede onderteke naar is van een verdrag dat erin voorziet dat andere hemellichamen „besmet" worden met aardse levens vormen. Geldtekort heeft de Amerikanen er van doen afzien dit jaar een Mariner naar Venus te lanceren. Dat zal pas weer gebeuren in 1972 wanneer de Bij de gemeentelijke sociale dienst komt pet 1 april 1969 vacant de functie van u.I.o.-opleiding is vereist Ervaring in soortgelijke functie strekt rot aanbeveling. Salaris afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring, van f 289,- tot f 592,— per maand. A.O.W.-premie voor rekening van gemeente. Sollicitaties zo spoedig mogelijk te richten aan de directeur van voornoemde dienst, Postbus 49 te Breda. Heden, overleed tot on ze diepe droefheid onze lieve man, vader, be huwd- en grootvader JOHANNES JACOBUS DUININCK echtgenoot van M. v. d. Walle op de leeftijd van 79 jaar. St. Kruis: M. Duininck- v. d. Walle Zuidzande: M. v. Hulle-Duininck F. v. Hulle St. Kruis: A. Duininck J. Duininck-Hol St. Kruis: J. Duininck Aardenburg: J. Duininck S. Duininck- Willemsen St. Kruis: J. Duininck J. Duininck-de Fouw St. Kruis: C. Goethals-Duininck M. Goethals Ridderkerk: S. de Groot-Duininck J. de Groot Kleinkinderen St. Kruis, 4 maart 1969. De begrafenis zal plaatshebben op vrijdag 7 maart a.s. om 3 uur v.a. het sterfhuis. DANKBETUIGING Hartelijk damk aam Auto rijschool „Leewa" voor het behalen vam mijn rijbewijs op het eerste examen. Mevr. M. Bleijenberg- v. Driessche Nieuw-Namen, Kerkpad 5 Enige en algemene kennisgeving. Heden overleed geheel onverwacht, tot onze diepe droefheid, onze onvergetelijke man, va der, zoon en broer JOHANNES E. BOGAERT echtgenoot van Leonie Talman op de leeftijd van 47 jaar. Sas van Gent: L. BogaertTaalman Gent <B.): Elly Sas van Gent: Peter Sas van Gent: Ch. Bogaert Ed. Bogaert U. Bogaertde Kort en kinderen Sluiskil: Edm. Bogaert G. BogaertDeslombes en zoon Sas van Gent, Vredestraat 6 De plechtige uitvaartdienst, waarbij u beleefd wordt uitgenodigd, zal plaatshebben op vrijdag 7 maart om 10.00 uur, in de parochiekerk van O.L. Vrouw Hemelvaart te Sas van Gent. Rozenkransgebed donderdagavond om 19.00 u. in bovengenoemde kerk. |Van onze volleybalmedewei LST Na een reeks van restaties in de bedrijfsvoll petitie voor dames waar [strijden slechts één puntje iaald schijnen de Dagera nu het juiste ritme te h (•vonden. Drie keer achtereei ven zij nn aan de winnende ;eraad Neckermann wer mende strijd waarin Das assend maar verdiend zeg B In de wedstrijd tegen L; Tt het Mulo-team verdiem inen en behield daardoor ie kans op de titel. Hmulo won zoals verwacht 'X dat nog steeds niet vei de degradatie. Leidster W •^«r-dde een gemakkelijke ove ontwikkeling van planetaire .|Jllng tegen Bondia-Combinatie. 1 vaartuigen. mng was er bij de wedstrijd LyJ riencombinatie waar ten NnTARISSB'K*!?"1?emd team zegevierd. NGlAiusa ■jWffti-ijd tegein Milock werd I uan WiiiKL slechts een formaliteit. I J. Vdll "'IJHfcombinatie bood hardnekki j.. iT^„-irTT'.'KBstan<i tegen Wilking maar T ACfTwALW fe! met verhinderen dat W. LAGE ZWAU beide punten veroverde. Ne en mann speelde een zwakke wedl p A rh JL I -gen. Lyceum en verloor met E. A. M. Cl© f0"'1- Opnieuw bleef Dagl unncpvriA-B po winnende hand. Deze kei te ROOSENDAIJ ciitex. De derde overwiJ Dageraad werd behaald ma-Combinatie. Mulo, Wilkii J. wonnen zoals verwacht NASA de planeet voorbij wil vliegen met een 500 kilogram satelliet, waaruit tijdens de nd een capsule van maar 45 ki| moet worden gestoten welke i atmosfeer kan. binnendringen, er echter niet op gebouwd ij de klap, van de landing te ovtj Wel zal in de loop van 'fetal méart a.s. een 'tweetal Ameri Mariners in de richting van neet Mars gelanceerd worden dichtbij foto's gaan nemen tl paalde geëHèltpW vfin het opj van de Rode"'Planeet. Daarop; wij te zijner tijd nog wel een:! kemen. Bij dit alles lijkt het er eem c.p. dat de Russen voor wat' bet onderzoek van de planet ruime voorsprong hebben op merikanen, zeker waar het tal capsules voor Venus betreft moet zich echter wel ren dat de ruimtevaartautoi in de Verenigde Staten ziet] weinig hebben bekommerd Enige en algemene kennisgeving Heden is na een langdurige ziekte van ons heengegaan on ze zorgzame moeder en vrouw, behuwd- en grootmoeder, mevrouw PETRONELLA DE JONGE echtgenote van Cornelis de Winter in de ouderdam van 70 jaar. Maria Terweel Cornelis de Winter Goes, Kloetingseweg 49 Rozenkransgebed don derdag 6 maart en vrij dag 7 maart 's avonds om 19.30 uur in de ka pel van het St.-Joanna- ziekenhuis te Goes. u koer*» inderdaad met het vel» en veelzijdig* nieuws, dat degelijks kt zijn kolommen brengt 21 zullen voor hun pi op maaridlag 10 ma n.m. 7 uur precies pen in het café den Leeuw" van de Visser-Bennebi Kerkplein 3 finaal verkojei| KOOP 1. bouwlan gelegen aan de hoeksestraat te kad. bek. gem. R1 en Nispen, sectie mers 625, 626 tezamen groot 2 49 aren 90 cenü ke percelen zijn recreaitiedoeleind* 't door ten goedgekeurde meen BestenOT® van de Gemeente' daal en Nispen. Ingezet op f 1'™ KOOP 2. EEN PERCd WEILAND gelegen nabij de sestraat te IW bek. gem. Roose)' Nispen sectie F.1 277 groot 87 aren tiaren. Ingezet op 5.6®'' Koop 1 en 2 verpacht voor prijs van 250,- De pachter recht van aankoop. Aanvaarding in pacht, bij de t>e de koopsom. Betaaldag 6 we^j toewijzing. Nadere inlichting kantore van noPJ M. de Lange te B* ISTERDAM (ANP) Het vs voor de aandeelhouders 3?®® algemene vergadering UhO-bank was de aankondi M. van den Brink aigitte van 25 min dollar Se in gewone aandelen con ^pare kapitaalobligaties per 1 ■e opbrengst dient ter verster] ■net vermogen, zodat de expa bank voort kan gaan. heer. VOO-é'^B 'Van onze correspondent) afdelirf w—v,ri-idagavond houdt t,nfLNoord en Midden Zeel Momst f6",°Penbare politieke ^Boes u, jtel "De Korenbei in dé t 5e fractieleider var M oWeede Kamei'. de heer actualva? Aftertc zal sprei rip i Politieke problemen, jta u' ahjke voorzitter van j- ekmans 2*1 °P d igzij'n °m 3Cht UUI beg

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 4