NOG ZEER GROTE VRAAG
NAAR OUDERE MODELLEN
Hoogste cijfers voo
Mercedes en de NS
en 1
Russische Verena's moeten grote
ossen
'agerac
drie kee
MULTIFRACTIE
REDRIJFSVO
I Beek
V.W. 1300 en
Opel Kadett
de best
verkochte
wagens
HOE VEILIG ZIJN ONZE AUTO'S?
Omzet van BMW
meer dan
één miljard DM
TELEFONISTE/TYPISTE
t
66 vrijdag
Goes
Saab 99
Cijfers
Tips tips - tips - tips
Minder goed
V
RUWEHMto^eiS
Simca goed verkocht
in W-Duitsland
Amerika achterop
GEMEENTE BREDA
Ja
veilig
DE STEM
digatie-leninl
lRO-bank
imans:
fet Van Mierlo
DE STEM VAN DONDERDAG 6 MAART 1969
De eeuwige kever staat in ons land nog onbedreigd op de modellenlijst aan de top, hoewel de concurrenten
wel opdringen.
-
In Zweden wordt op de veiligheids
aspecten van de auto's scherper toe
gekeken dan in de meeste andere
landen, behalve dan in de Verenig
de Staten, waar in dit opzicht dras
tische bepalingen bestaan. Welke wa
gen is liet veiligst? Op deze interes
sante vraag heeft het officiële or
gaan van de Zweedse automobiel
vereniging „Motor" uitvoerig gerea
geerd. Samen met deskundigen heeft
het blad bij een aantal actuele mo
dellen de in- en uitwendige veilig
heid vastgesteld, alles wat de scha
de en verwondingen bij botsingen
kan beperken, werd in aanmerking
genomen.
Belangrijke punten waren o.a. de
stijfheid van de constructie, rijeigen-
schappen, remmen, stevigheid van
het interieur, zittingen, instrumen-
tering, portiersloten e.d., kortom al
le details, die een auto min of meer
veilig of onveilig kunrien maken.
Hieronder vallen ook uitsteeksels en
scherpe kanten in het compartiment
en aan het koetswerk.
He 'resultaat is vastgelegd' in een
veiligheidstabel. Elke kandidaat heeft
een rapport gekregen. Het hoogste
cijfer dat kan worden gehaald, is een
5. Geen enkele auto is hieraan geko
men. Dicht erbij kwamen twee model
len, die niet ln Zweden worden ge
bouwd, namelijk de Mercedes 200-
250 en de NSU Ro 80 (met wankel
motor). De wijze, waarop, bij deze
motor); De wijze, waarop bij deze
wagens de veiligheid is „ingebouwd"
werd gewaardeerd met het gemid
delde cijfer 4,2. Op de tweede
plaats is de nieuwe Saab 99 geko
men met het waarderingscijfer 4,1,
op de voet gevolgd door de Volvo
140 met 4 punten. Nummer drie is
de Peugeot 404, die met 3.6 werd ge
honoreerd. De Fiat 124-125 en de
Simca 1100 kregen een 3,5.
Nog enkele cijfers: Audi 60 en VW
411 een 3.4. Opel Commodore, Re
nault 16 TS en Jaguar 420 e«L
de BMC 1800 een 3.2, Rcnault|
3.1 en Daf 55 op de kop af J
Minder dan een 3 kregen de F«1
cort 2.7 en de Citroen Dyasj
In de toelichting wordt
de nieuwe Mereedesgeneratj(°
de 200 D tot de 250 modellaj
de preventieve beveiliging tegs
gelukken en schade betreft, j,
plaats bezet. Alleen de NSU
heeft hetzelfde gemiddelde
heidseijfer. Als de Mercedes i
kelijk verstelbare koplampen bi
le belasting, beter zichtbare
perlichtem van opzij, een n
teem van hetzelfde dubbele i
als bij de Volvo, BMW ('69) j]
Ro 80 en een veiliger plaats vi
benzinetank (dichterbij de acb
had gehad, zou het cijfer nog
zijn geworden. En over de Ro]
knipperlichten onvoldoende zfci
op de zijkanten, de claxon kat
met een ring in 't stuur word:
diend, bumpers hebben te
kanten.
p\E twee best verkochte auto's in
ons land zijn de Opel Kadett en
de Volkswagen 1300. Van beide
modellen werden vorig jaar ruim
25.000 exemplaren geleverd. Met de
typen 1200 en 1500 erbij komt VW
op bijna 36000 kevers. Nog steeds ligt
de kleine VW aan de spits, maar de
afstand tot de concurrenten wordt
kleiner. Na de kever en de Kadett
volgen de Fiat 850 (met 21000 stuks),
Cortina (10.800) en de Ford 12M
(ruim 10000).
Bij DAF is de 55 vorig jaar de uit
schieter geweest. Circa 8700 wagens
met de 1100 cc Renaultmotor en wa
terkoeling werden op de markt ge
plaatst. De DAF 44 deed het met bijna
8600 haast even goed en van de DAF
33 werden er altijd nog een kleine
8300 geregistreerd.
Uit de statistieken blijkt dat de
meeste kopers zich niet direct la
ten verleiden door
nieuwe modelen en dat
er terdege wordt uit-
A gekeken naar voorde-
|l3|1 lige aanbiedingen. Eco-
a aHJSfl nomische wagens, die
al vele jaren meelopen
en waaraan men ge
gfl wend is, zijn voor ver
$y| scheidene importeurs
het brood, waarvan zij
moeten leven. We nem-
den al de kever, Ka-
VAI dett, Fiat 850, Cortina
B WE en Ford 12M, die toch
niet als het allernieuw
ste kunnen worden be
schouwd. Het zijn con
ventioneel gebouwde modellen in de
populaire prijsklasse. Nog enkele voor
beelden van typen, die zich goed
handhaven of zelfs nog hogere ver
koopcijfers scoren, zijn: de Simca
1000, Renault en 1", Citroen 2 CV
en Renault 4 en in de middenklasse
de Peugeot 404, BMW, Opel Rekord
1700, Ford 15-17 M en dergelijke.
Opmerkelijk is dat'een betrekkelijk
nieuw model van heel praktische
conceptie zoals de Renault 16 min
der goed wordt verkocht dan de klas
sieke Peugeot 401, waarvan circa
5300 stuks van de hand gingen. De
Renault 16 kwam in 1968 aan goed
3100 toe. De kleine Peugeot 204 deed
het met 3300 wagens nog iets beter,
terwijl dit model ondanks de goede
rijeigenschappen en matige presta
ties nogal prijzig is. Beide modellen
zijn voorwielaandrijvers, wat voor
velen een pluspunt is. Maar belang
rijker is de prijs. Het volk interes
seert zich meer voor goedkope aan
biedingen..
Dit blijkt duidelijk uit de vlotte af
zet van de Simca 1100, die een jaar
geleden op de markt kwam. Het be
gin is goed geweest: 6000 exempla
ren. Ook do BMC 1100, die gezel
schap kreeg van een voordelige twee-
deurs uitvoering en een 1300-versie
is komen aanzetten. Sedert de dras
tische prijsverlagingen is de omzet
van deze aparte Engelsman met z'n
modern hydrolastic veersysteem
meer dan verdubbeld: ongeveer 3300
verkocht vorig jaar. Ook de Mini's
hebben 'hun marktaandeel ruim kun
nen verdubbelen, omdat de prijzen
zijn gelijkgetrokken met die van de
concurrenten in' de kleine categorie.
Interessant om nog te weten is
dat de eendrijders zich niet door de
komst van de Dyane van hun stuk
hebben laten brengen. Verleden jaar
werden er zelfs 1800 meer verkocht
dan in 1967. In totaal ruim 5100
stuks. De Dyane-verkoop steeg tot
ruim 4100. Tegen drie 2cv-Azam-mo-
dellen worden er twee Dyanes gele
verd.
MüNCHEN BMW heeft vorig
jaar voor het eerst in de geschiede
nis een omzet behaald van meer
dan een miljard mark. De omzet be
droeg 1.095 miljoen mark, tegen 995
miljoen mark in 1967. Van de totale
omzet werd 43 procent geëxporteerd.
Er werden 108.813 voertuigen ge
maakt, tegen 87.618 een jaar eerder.
Te ver laten zakken van het toeren
tal van een motor houdt in dat
een motor overbelast wordt en hier
door gedwongen, zwoegend en sto
tend de verlangde energie op te bren
gen. Dat men zodoende een motor
in de kortst mogelijke tijd mechanisch
om zeep helpt merkt men dan ook al
vrij gauw aan het stijgend oliever-
bruik en het verlies van trekkracht
ook bij normale toerentallen. Hoe
kleiner het aantal pk's van een mo
tor, hoe vaker u zult moeten schake
len om overbelasting als bovenbe
doeld te voorkomen.
Tn het kopen van een gebruikte auto
zitten vrij veel risico's. Onthoudt u
in dit verband vooral dat u beter een
„gave" auto met een minder goede
motor kunt kopen dan een auto met
allerlei gebreken en slijtageverschijn-
selen waar een gloednieuwe motor
in ligt.
gla nooit met een hamer of een an
der voorwerp op één der bekken
van een combinatie- of kniptang. Het
gevolg hiervan is dat de bekken ont
zetten en zélfs af kunnen breken ter
wijl ook de snijkanten worden be
schadigd. Voor .niet normaal af te
knippen schroeven e.d. moet u dan
ook een metaalzaagje of hamer en
beitel gebruiken. Wist u overigens
dat de bolle kant van een bolkopha
mer er alleen voor is om te klinken
en dus zeker niet om op harde 'voor
werpen te slaan?
U VRAAGT MAAR
De heer Van Z. te Bergen op Zoom
maakt zich ongerust over het oplo
pen van de watertemperatuur van
zijn (2e hands gekochte Ford) auto,
nadat de motor is afgezet. Hij wil
graag weten hoe of dat mogelijk is
en vooral, of het al dan niet kwaad
kan.
Hetgeen u bij uw auto heeft
merkt is bij een flink wam]
den motor in feite een noma
schijnsel. Tijdens het bedrijf
motor wordt de niet gewenstt|
derwarmte afgevoerd via het di
culerende koelwater en vandai
de buitenlucht. Dat na het
van het contact de dan aai,
warmte in het motorblok nietj
door stromend watér maar di
staand water wordt opgenomi
dele) zal verder wel duideliji|
Dat de temperatuur van dit sti
de water zodoende veel, hoger
zal worden dan onder bedrijfsi
digheden ligt nu ook wel u
hand. Volledigheidshalve mi
nog even worden vermeld
doelde temperatuurstijging intj
ringe mate afhankelijk is
„omvang" van het motorblok]
de motor een paar minuten stil
te laten lopen voordat het
afgezet wordt bevordert m
„warmtespreiding" en zal de
ratuur daarna minder hoog c
3 'iti -i'i.&M11! -li.'v --'xi t
PARIJS Simca exporteerde in
1968 ongeveer 45.000 voertuigen naar
West-Duitsland. Italië kwam met
33.000 op de tweede plaats, gevolgd
door Nederland met 22.000 stuks en
België-Luxemburg met 19.500 stuks,
In totaal namen de EEG-landen
zonder Frankrijk 72 procent van
de totale export van Simca voor hun
rekening. Na de landen van de EEG
komen achtereenvolgens Zwitserland
met 8400, Engeland 3500 Portugal
2500 en Oostenrijk 2150 stuks. Het
meest geëxporteerde model was de
Simca 1000 met bijna 66.000 auto's,
gevolgd door de Simca 1100 (47.800
eenheden), Simca 1301 (29 800 eenhe
den) en Simca 1501 (22.400 eenhe
den).
AMSTERDAM (ANP) In het
kader van de voortgaande integratie
van Amstleven en de Delta verzeke-
ringsroep n.v. zal Amstleven met in
gang van 1 februari 1969 voor ver
zekeringen op basis van belegging in
aandelen niet meer de Amstleven-
fractie als rekeneenheid gebruiken,
doch de multifractie.
Deze wordt sinds 1 juli 1966 ge
voerd door de Hollandsche Sociëteit
van Levensverzekeringen, door Nill-
mij Leven en door de Rotterdamse
Verzekerings-Sociëteiten (RVS).
Vier grote levensverzekeringsbaat-
schappijen gebruiken nu dus dezelfde
fractie. Het beheer van het multi-
fractiedepot is in handen van de n.v.
Unitas Beheermaatschappii te Rotter
dam. van welke maatschappij .de be
leggingsmaatschappij Unitas de di
rectie voert.
(tiasbj? of su> w$tsa
(Van onze ruimtevaart
medewerker)
Iedereen die in deze dagen de
moeite neemt op een van de erg
schaarse onbewolkte en heldere
avonden, vlak na zonsondergang,
de sterrenhemel eens wat aan
dachtiger te bekijken, zal het
spoedig opvallen, dat er aan de
westelijke horizon een bijzonder
heldere ster staat te schitteren.
In werkelijkheid is dit echter he
le maal geen ster. Het is de pla
neet Venus, het hemellichaam,
dat op de maan na het dichtst bij
de aarde staat en dat van alle tot
nu toe bekende planeten in ons
zonnestelsel nog de meeste gelij
kenis met onze eigen wereld ver
toont.
Om onze zon draaien in het totaal
negen planeten, waarvan Mercurius
het dichtst bij de zon staat, gevolgd
door Venus, de aarde, Mars, de reu-
zenplaneet Jupiter, Saturnus, Ura
nus, Neptunus en Pluto. Hoe verder
nu zo'n planeet van de zon verwij
derd staat, hoe langer het ook duurt
alvorens één volledige cirkel- of
elipsvormige baan beschreven wordt.
Zo doet Pluto er met minder dan
243 jaar over om eenmaal rond de
zon te komen, die vanaf deze bui
tenplaneet slechts als een helder
sterretje te zien moet zijn. Venus
daarentegen voltooit één omloop in
bijna 225 dagen, terwijl de aarde er
ruim 365 dagen over doet. Dit heeft
tot gevolg dat Venus in de „binnen
baan" onze planeet voortdurend in
haalt, een verschijnsel dat zich eens
in de 19 maanden voordoet. Op dat
moment is de afstand Venus-aarde
circa 45 miljoen kilometer.
Het feit dat Venus momenteel avond
ster is betekent tevens, dat ze de
aarde over ruim vier maanden zal
inhalen en er dus weer een moment
komt waarop heide planeten een mi
nimum afstand ten opzichte van eik
aar bereikt zullen hebben. Dit ver
schijnsel nu, staat bekend onder de
naam „oppositie". Sedert 1960 zijn er
vijf van dergelijke opposities ge
weest en de zesde zal zich dit jaar
voordoen in begin mei.
Enkele maanden vóór een oppositie
is er een gunstige periode waarin het
relatief weinig energie kost om een
satelliet van de aarde in de richting
van Venus te lanceren en ook hier
voor wordt de uitdrukking „lanceer-
venster" gebruikt, hetgeen na de
vlucht van de Apollo 8 een interna
tionaal begrip is geworden.
De eerste pogingen van de mens
een Venussatelliet te lanceren date
ren van februari 1961 en werden on.
dernomen door de Sovjet-Unie. De
proef werd echter een mislukking en
de tweede satelliet (Venera I gehe
ten) kwam wel los uit een aardbaan,
doch verdween kort daarna spoorloos
in de interplanetaire ruimte nadat al
le radiocontact verloren was gegaan,
Drie Russische pogingen in augus
tus en september 1962 mislukten
eveneens, gelijk de al in juli gelan
ceerde Amerikaanse Mariner I. Op 27
augustus 1962 ging de tweede Mari
ner de ruimte m en deze satelliet
vloog op 14 december Venus voorbij
op een afstand van 34.000 kilometer,
daarbij de eerste (nog schaarse) „clo-
se-up"-metingen naar de aarde sei
nend.
Hoewel ook de Russische Sonde I in
juli 1964 Vellus dicht genaderd moet
zijn, boekten de Sovjet-geleerden
hun eerste grote succes pas in maart
1966, toen zij erin slaagden de in no
vember 1965 gelanceerde Venera II
en Venera III in de buurt van de pla
neet Venus te brengen. Het grootste
succes was wel, dat men dank zij een
uiterst nauwkeurige besturingsme
thode de Venera III op 1 maart in de
dampkring kon laten neerstorten,
terwijl nummer twee 48 uur eerder
op 24.000 km gepasseerd was.
Toch leverden ook deze proeven
minder op dan men gehoopt had.
want terwij] beide satellieten de hele
reis goed hadden gefunctioneerd, lie
pen de temperaturen aan boord bij
de nadering van Venus zodanig hoog
op dat de batterijen het lieten afwe
ten en de radio's uitvielen. Zo zond
Venera II geen televisiebeelden en
stralings- en warmtemetingen uit en
ook de Venera III, waarvan de ra
dio's vier minuten vóór het bereken
de tijdstip van binnendringen in de
atmosfeer er de brui aan gaven,
voorzag de astronomen niet van ge
gevens omtrent dichtheid, samenstel
ling en temperatuur van de Venus-
dampkring.
Zeker is alleen dat de Venus-damp-
kring voor 70 tot 80 procent uit kool
zuur bestaat en nauwelijks zuurstof
bevat en dat de planeet ongeveer de
zelfde grootte als de aarde heeft. Een
van de allernieuwste ontdekkingen
is dat Venus eenmaal per 243 dagen
om haar eigen as draait in een rich
ting welke tegengesteld is aan de as
wenteling van alle andere planeten
in het zonnestelsel.
Ondanks nieuwe Russische en Ame
rikaanse satellieten, zoals de Venera
IV welke op 18 oktober 1967 diep in
de Venus-dampkring binnendrong en
de Mariner 5, welke een dag later
de planeet voorbij vloog op een af
stand van 4.000 kilometer, zijn de ge
leerden nog steeds niet uit de pro
blemen.
Volgens de Russische astronomen
kwam de Venera IV op de Venusbo-
dem terecht en hield toen pas op ge
gevens uit te zenden. De laatste me
tingen waren dat ter plaatse een tem
peratuur heerste van 280 graden Cel
sius en een luchtdruk welke 17 tot
2C maal groter is dan die aan het
oppervlak van de aarde.
De Amerikaanse Mariner 5-gege-
vens luidden daarentegen geheel an
ders en zeker geloofwaardiger, omdat
ze niet alleen grotendeels overeen
kwamen met de metingen van de Ma
riner 2 uit 1962, maar ook met uitge
breide radar- en spectroscopische
waarnemingen vanaf de aarde. Vol
gens de onderzoekers dr. Kliore en
dr- Cain bedraagt de temperatuur op
het Venusoppervlak 490 graden Cel
sius (tegen 450 gemeten door de Ma
riner 2) terwijl de luchtdruk 75 tot
100 atmosfeer bedraagt, hetgeen dus
nog eens vier a vijf maal zoveel is als
de Russen meenden te weten.
Overigens valt hieruit al wel te
concluderen dat er weinig kans be
staat dat Venus levensvormen her
bergt zoals wij die hier op aarde ook
kennen. Men moet n.l. bedenken dat
bij de heersende temperaturen de
metalen zink en lood alleen in ge
smolten toestand kunnen bestaan. De
Amerikanen verklaren het grote ver
schil ten opzichte van de Russische
bevindingen door erop te wijzen, dat
de Venera op een hoogte van 20 ki
lometer in de Venus-dampkring ver
brand moet zijn of dat daar in elk
geval om welke reden dan ook, het
radiocontact uitgevallen moet zijn.
Want de Russische metingen stem
men precies overeen met wat de
Mariner 5 aangaf voor de druk en
temperatuur op een hoogte van 24
kilometer.
Er gaan tevens sterke geruchten,
door de Westduitse professor Heinz
Kaminski in de wereld geholpen, dat
de Russen via de yenera V er achter
l willen te komen of het mogelijk is
over enkele jaren bacteriën in de
Venusdamp.kr.ing uit te, zaaien welke
het vele koolzuur zouden kunnen om
zetten in zuurstof, waardoor over ve
le eeuwen de planeet voor de mens
bewoonbaar zou kunnen worden ge
maakt.
Over de betrouwbaarheid van deze
geruchten moet echter zolang de Rus
sen daarover zelf niets meedelen,
sterk getwijfeld worden, te meer daar
ook de Sovjet-Unie mede onderteke
naar is van een verdrag dat erin
voorziet dat andere hemellichamen
„besmet" worden met aardse levens
vormen.
Geldtekort heeft de Amerikanen er
van doen afzien dit jaar een Mariner
naar Venus te lanceren. Dat zal pas
weer gebeuren in 1972 wanneer de
Bij de gemeentelijke sociale dienst komt pet 1 april 1969 vacant
de functie van
u.I.o.-opleiding is vereist
Ervaring in soortgelijke functie strekt rot aanbeveling.
Salaris afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring, van f 289,-
tot f 592,— per maand.
A.O.W.-premie voor rekening van gemeente.
Sollicitaties zo spoedig mogelijk te richten aan de directeur van
voornoemde dienst, Postbus 49 te Breda.
Heden, overleed tot on
ze diepe droefheid onze
lieve man, vader, be
huwd- en grootvader
JOHANNES JACOBUS
DUININCK
echtgenoot van
M. v. d. Walle
op de leeftijd van 79
jaar.
St. Kruis:
M. Duininck-
v. d. Walle
Zuidzande:
M. v. Hulle-Duininck
F. v. Hulle
St. Kruis:
A. Duininck
J. Duininck-Hol
St. Kruis:
J. Duininck
Aardenburg:
J. Duininck
S. Duininck-
Willemsen
St. Kruis:
J. Duininck
J. Duininck-de Fouw
St. Kruis:
C. Goethals-Duininck
M. Goethals
Ridderkerk:
S. de Groot-Duininck
J. de Groot
Kleinkinderen
St. Kruis, 4 maart 1969.
De begrafenis zal
plaatshebben op vrijdag
7 maart a.s. om 3 uur
v.a. het sterfhuis.
DANKBETUIGING
Hartelijk damk aam Auto
rijschool „Leewa" voor het
behalen vam mijn rijbewijs
op het eerste examen.
Mevr. M. Bleijenberg-
v. Driessche
Nieuw-Namen, Kerkpad 5
Enige en algemene kennisgeving.
Heden overleed geheel onverwacht, tot onze
diepe droefheid, onze onvergetelijke man, va
der, zoon en broer
JOHANNES E. BOGAERT
echtgenoot van
Leonie Talman
op de leeftijd van 47 jaar.
Sas van Gent:
L. BogaertTaalman
Gent <B.):
Elly
Sas van Gent:
Peter
Sas van Gent:
Ch. Bogaert
Ed. Bogaert
U. Bogaertde Kort en kinderen
Sluiskil:
Edm. Bogaert
G. BogaertDeslombes en zoon
Sas van Gent, Vredestraat 6
De plechtige uitvaartdienst, waarbij u beleefd
wordt uitgenodigd, zal plaatshebben op vrijdag
7 maart om 10.00 uur, in de parochiekerk van
O.L. Vrouw Hemelvaart te Sas van Gent.
Rozenkransgebed donderdagavond om 19.00 u.
in bovengenoemde kerk.
|Van onze volleybalmedewei
LST Na een reeks van
restaties in de bedrijfsvoll
petitie voor dames waar
[strijden slechts één puntje
iaald schijnen de Dagera
nu het juiste ritme te h
(•vonden. Drie keer achtereei
ven zij nn aan de winnende
;eraad Neckermann wer
mende strijd waarin Das
assend maar verdiend zeg
B In de wedstrijd tegen L;
Tt het Mulo-team verdiem
inen en behield daardoor
ie kans op de titel.
Hmulo won zoals verwacht
'X dat nog steeds niet vei
de degradatie. Leidster W
•^«r-dde een gemakkelijke ove
ontwikkeling van planetaire .|Jllng tegen Bondia-Combinatie. 1
vaartuigen. mng was er bij de wedstrijd LyJ
riencombinatie waar ten
NnTARISSB'K*!?"1?emd team zegevierd.
NGlAiusa ■jWffti-ijd tegein Milock werd
I uan WiiiKL slechts een formaliteit. I
J. Vdll "'IJHfcombinatie bood hardnekki
j.. iT^„-irTT'.'KBstan<i tegen Wilking maar
T ACfTwALW fe! met verhinderen dat W.
LAGE ZWAU beide punten veroverde. Ne
en mann speelde een zwakke wedl
p A rh JL I -gen. Lyceum en verloor met
E. A. M. Cl© f0"'1- Opnieuw bleef Dagl
unncpvriA-B po winnende hand. Deze kei
te ROOSENDAIJ ciitex. De derde overwiJ
Dageraad werd behaald
ma-Combinatie. Mulo, Wilkii
J. wonnen zoals verwacht
NASA de planeet voorbij wil
vliegen met een 500 kilogram
satelliet, waaruit tijdens de nd
een capsule van maar 45 ki|
moet worden gestoten welke i
atmosfeer kan. binnendringen,
er echter niet op gebouwd ij
de klap, van de landing te ovtj
Wel zal in de loop van 'fetal
méart a.s. een 'tweetal Ameri
Mariners in de richting van
neet Mars gelanceerd worden
dichtbij foto's gaan nemen tl
paalde geëHèltpW vfin het opj
van de Rode"'Planeet. Daarop;
wij te zijner tijd nog wel een:!
kemen.
Bij dit alles lijkt het er eem
c.p. dat de Russen voor wat'
bet onderzoek van de planet
ruime voorsprong hebben op
merikanen, zeker waar het tal
capsules voor Venus betreft
moet zich echter wel
ren dat de ruimtevaartautoi
in de Verenigde Staten ziet]
weinig hebben bekommerd
Enige en algemene
kennisgeving
Heden is na een
langdurige ziekte
van ons heengegaan on
ze zorgzame moeder en
vrouw, behuwd- en
grootmoeder, mevrouw
PETRONELLA
DE JONGE
echtgenote van
Cornelis de Winter
in de ouderdam van 70
jaar.
Maria Terweel
Cornelis de Winter
Goes, Kloetingseweg 49
Rozenkransgebed don
derdag 6 maart en vrij
dag 7 maart 's avonds
om 19.30 uur in de ka
pel van het St.-Joanna-
ziekenhuis te Goes.
u koer*»
inderdaad
met het vel»
en veelzijdig*
nieuws, dat
degelijks
kt zijn
kolommen brengt
21
zullen voor hun pi
op maaridlag 10 ma
n.m. 7 uur precies
pen in het café
den Leeuw" van
de Visser-Bennebi
Kerkplein 3
finaal verkojei|
KOOP 1.
bouwlan
gelegen aan de
hoeksestraat te
kad. bek. gem. R1
en Nispen, sectie
mers 625, 626
tezamen groot 2
49 aren 90 cenü
ke percelen zijn
recreaitiedoeleind*
't door
ten goedgekeurde
meen BestenOT®
van de Gemeente'
daal en Nispen.
Ingezet op f 1'™
KOOP 2.
EEN PERCd
WEILAND
gelegen nabij de
sestraat te IW
bek. gem. Roose)'
Nispen sectie F.1
277 groot 87 aren
tiaren.
Ingezet op 5.6®''
Koop 1 en 2
verpacht voor
prijs van 250,-
De pachter
recht van
aankoop.
Aanvaarding in
pacht, bij de t>e
de koopsom.
Betaaldag 6 we^j
toewijzing.
Nadere inlichting
kantore van noPJ
M. de Lange te B*
ISTERDAM (ANP) Het
vs voor de aandeelhouders
3?®® algemene vergadering
UhO-bank was de aankondi
M. van den Brink
aigitte van 25 min dollar
Se in gewone aandelen con
^pare kapitaalobligaties per 1
■e opbrengst dient ter verster]
■net vermogen, zodat de expa
bank voort kan gaan.
heer.
VOO-é'^B
'Van onze correspondent)
afdelirf w—v,ri-idagavond houdt
t,nfLNoord en Midden Zeel
Momst f6",°Penbare politieke
^Boes u, jtel "De Korenbei
in dé t 5e fractieleider var
M oWeede Kamei'. de heer
actualva? Aftertc zal sprei
rip i Politieke problemen,
jta u' ahjke voorzitter van
j- ekmans 2*1 °P d
igzij'n °m 3Cht UUI beg