BERNARD HAITINK 40 JAAR Over „fascist" Paardekooper en de toneel-eenheidsworst cumna Masi inP Grote bijdrage tot begrip van nieuwe muziek „Groep van 73" is tegen ingaan omroepwet 1 mei Filmversie Annatevka uw goede geld veilig besteed BIGGLES: TERUGKEER VAN HA\M BBC VS twijfel aan goede bedoeling» Nrd.-Vietn; Kunstgebit? Proces aanslc op Dutschke Nieuwe elpee Televizier over de strafinrichtingen 't keukencentrum Prijs voor Ikors „Woord voor woord' NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II Lu|ster naar 8 DE STEM VAN DINSDAG 4 MAART 1969 9 DEN HAAG (ANP) De beroeps, vereniging van creatieve televisie medewerkers, verenigd in de „groep van 73", heeft er gisterochtend op aangedrongen dat de nieuwe omroep wet niet op 1 mei a.s. zal ingaan. Dit gebeurde in een openbare hearing van de vaste commissie uit de Twee de Kamer voor Cultuur, Reereatle en Maatschappelijk werk- De „groep van 73" bepleitte voorts onder andere het raadplegen van de volksvertegenwoordiging vóór her tot stand brengen van belangrijke vijzigingen in de zendtijd verdeling. Daarnaast zou van tijd tot tijd een .volksraadpleging" moeten worden ,'ehouden, waarbij alle kiesgerechtig de Nederlanders zich over de zend tijdverdeling zouden moeten uitspre ken. Vanuit „de groep van 73" werd „een veelzijdige bezorgdheid" uitgespro ken voor enerzijds de invloed van de commissie op de televisie, en werd anderzijds gewag gemaakt van moge lijke manipulaties in de omroepwe reld. In dit verband werd gepleit om te komen tot een resolute los koppeling van de verhouding pro grammablad en lidmaatschap van de omroepverenigingen. Aangedrongen werd onder andere in de wet een bepaling vast te leg gen, waarin voorwaarden worden vastgelegd waaronder de televisie moet worden bedreven. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Bernard Hai- tink zegt van zichzelf, bekend te staan als een man „die maar niet ouder wil worden. De pers heeft zich vaak afgevraagd wanneer dit nu eens zou gebeuren, maar het gebeurt". Haitink, eerste dirigent van het Concergebouworkest, wordt vandaag veertig jaar. Hij is een man die steeds de aandacht heeft getrokken en dit ongetwij feld in sterke mate zal blijven doen. De succesvolle toernees met het Con certgebouworkest door de Verenigde Staten en Japan hebben dit nogmaals onderstreept. En sinds Haitinks be noeming in 1967 tot eerste dirigent en muzikaal adviseur van het London Philharmonic Orchestra, welk orkest hij in drie perioden per seizoen zal leiden, is de belangstelling voor zijn groot kunstenaarschap in de Engelse muziekwereld sterk toegenomen, het geen zich geuit heeft in uiterst posi tieve beoordelingen. Voor Haitink be tekende deze aanstelling in Londen een drastische vermindering van zijn gast-dirigentschappen in alle belang rijke muziekcentra in de wereld. De acht weken per jaar, die hij thans in Londen besteedt (drie in november drie in januari en twee in maart), vormen bij elkaar precies dezelfde periode die hij vóór 1967 vulde met het leiden van buitenlandse orkes ten. „Ik heb in die tijd een geweldige ervaring opgedaan maar ik voelde wel aan dat dit niet eeuwig zo kon doorgaan", verklaarde Haitink in een interview naar aanleiding van zijn Londense benoeming. Tussen 20 september en 15 oktobei zal hij met het London Philharmonic Orchestra zes concerten in Japan ge ven; in het voorjaar 1970 maakt Hai tink met het Londense orkest een toernee door de Verenigde Staten, beginnende in New York. Op 1 september 1961 werd Bernard Haitink samen met Eugen Jochum de leiding van het Concertgebouworkest toevertrouwd. In 1963 werd hij de enige vaste dirigent en daarmee de erfgenaam van de grote tradities, die door zijn voorgangers Willem Men gelberg en Eduard van Beinum waren geschapen. Mengelberg introduceerde Mahler en legde daarmee de grond slag voor een „Mahler-traditie". Door toedoen van Van Beinum werden alle werken van Bruckner regelmatig in de nrogramma's opgenomen. Ook Bernard Haitink heeft een be langrijke artistieke bijdrage geleverd met zijn interpretaties van werken van deze twee giganten, getuige de discografie van Haitink en het Con certgebouworkest. Men zou Haitink echter onrecht aandoen wanneer men hem uitsluitend ziet als een in tra dities vastgegroeid dirigent. Hij ziet het orkest weliswaar niet ais een „onderzoek-instituut", maar hij heeft in de afgelopen jaren wel degelijk een belangrijke bijdrage geleverd tot begrip van de nieuwe muziek, wat on miskenbaar blijkt uit de opbouw van de programma-series. De „klassieken" uit de muziekgeschiedenis worden in tussen allerminst verwaarloosd: dit t.ot vreugde van veel muziekminnaars en geheel beantwoordend aan het ver langen van de voormalige stichters van het Concertgebouworkest, dat in 1888 uitging naar „een goed samen gesteld orkest dat steeds en onver deeld samenwerkt, onder leiding van een waarachtig kunstenaar; een or kest dat waarde en betekenis aan de concerten verleent". Haitink heeft, van 1961 af, stellig een waarachtig kunstenaarschap aan dit Concertgebouworkest toegevoegd. „Concert voor U" is de titel van een l.p.. die bij zijn verjaardag uit komt. Behalve muziek uit Rosamunde van Schubert en Mendelsohn's Mid- zomernachtdroom. die nog niet eer der met Haitink en het Concertge bouworkest werden vastgelegd; Roes- lan van Grenka, La Forza van Verdi en Benevenuto van Berlioz. (Phono gram-Philips DY 88298). (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De gehele uitzen ding van AVRO's Televizier op woensdagavond van 21.50 tot 22.15 uur via Nederland 2 zal gewijd zijn aan een documentaire over „Het nut van de gevangenisstraf in deze tijd". In deze t.v.-reportage komt de vraag aan de orde of in het kader van de voortschrijdende humanisering, de gevangenisstraf als antwoord op een misdrijf nog wel voldoet. Prof. mr. L. H. C. Hulsman, hoog leraar in het strafrecht aan de eco nomische hogeschool te Rotterdam en dr. J. Zitman, gevangenispsychia ter te Breda, geven hierop hun visie Enige ex-gedetineerden krijgen m deze uitzending gelegenheid om na der in te gaan op het beleven van een gevangenisstraf en van de moei lijkheden, die zij ondervinden bij hun terugkeer in de maatschappij. HOLLYWOOD uv. Israëlische acteur Topoi gaat de rol van Tevje spelen in de film „Fiddler on the roof". Topoi speelde de hoofdrol in de gelijknamige musical die in Londen een jaar lang volle zalen trok. De filmopnamen beginnen in het voorjaar van 1970. De filmversie van Annatevka zal pas in de herfst van 1971 in omloop worden gebracht. „Het moet barsten worden", meent Joos Arts in TE ELFDER URE. Reden; Het is in het concrete geval van de katholieke kerk niet in te zien dat de techniek van de eindjes aan elkaar geknoopt te houden kan leiden tot progressieve ontwikkelin gen binnen de hiërarchieke struc tuur. Die is daarvoor te hard en te politiek geëngageerd met de kapita listische (of in een land als Polen met de socialistische) bourgeoisie. Moderne bisschoppen en ook vele moderne priesters beoefenen een ambivalent spel, dikwijls met op rechtheid en bewonderenswaardige pogingen tot fatsoen (en hier mag gerust het Nederlandse episcopaat worden genoemd, en daarin hel krachtige brein van kardinaal Al- frink), maar ambivalent blijft het Progressieve bewegingen van katho lieken 'in allerlei landen zullen in toenemende mate wegbreken oi wegsmelten van de hiërarchiek' kerk. A. van Hengel doet verder enkele suggesties voor een nieuwe bestude ring van de verhouding van natuur wetenschappen en samenleving en de verantwoordelijkheid vap de on derzoeker en technicus. Speeialisatif op dit onderwerp bij het universitaii doceren acht hij als een van d< praktische consequenties uit zijn be toog noodzakelijk. „Geen beginnen aan" is de weinig bemoedigende kop boven een bij drage van drs. Ben Wasser over on derwijsvernieuwing en politiek. Hij breekt een lans voor het project onderwijs, dat „de werkelijke des kundigheid van de leraar weer mo biliseert door de lesboer weer te ma ken tot een creatief (wetenschappe lijk) werker. Voor verheldering en bezinning moet de mammoetstruc tuur worden doorbroken om zo een mentaliteitsverandering mogelijk te maken, maar die structuur valt te gelijkertijd niet aan te tasten alvo rens een radicale verandering van mentaliteit bij grotere groepen heeft plaatsgevonden. Geen beginnen aan" aldus Wasser. Het toneel in Nederland is niet meer dan een sierspeld op de borst van CRM, stelt Ben Bos, want de kunst wordt in ons land met een fluwelen handschoen neergezet in de hoek van het gesubsidieerde en tertainment. Het toneelbestel is prachtig geïntegreerd en heeft zich vriendelijk en welwillend laten inte greren. Het is immobiel, o-n-artistiek (reproduceert i.p.v. creëert); de ac teurs zijn ambtenaren geworden, die aenheidsworsten produceren. Het to neel richt zich op de gevestigde mid- lenstanders en de hogere standen. Het publiek ondergaat progressief to neel als „vreemd" (dubbel ver- /reemdingsproces). Alleen Theater Terzijde wil niet ontspannen maar inspannen. Bos is tegen doorgedre ven spreiding; voor eigen auteurs; het spelen buiten de schouwburgen; choqueren, democratiseren, vrije pro- dukties, duidelijke politieke stelling- name en samenwerking met het amateurtoneel. Ook „The Beatles" laat een indruk van onzekerheid achter, zegt Hawin- kels in RAAM, naar aanleiding van de nieuwe dubbelelpee. Niet alleen in sommige nummers op een zeer impliciete, precieuze manier, ook de tweelingplaat als geheel. Zij bevat, afgezien van evidente missers, vier entwintig nummers, waarvan er elf als „stijloefening" kunnen worden gekenschetst, nummers die opper vlakkig beluisterd eerder of elders in de muziekgeschiedenis thuisho ren dan in de beat, in de verschil lende soorten rock and roll name lijk. de calypso, de country and wes terns en hillbilly. En... de tekst van John Lennon voor Revolution: een uiterst verwerpelijk stukje tekst, burgerlijk, gezapig en conservatief. Lidy van Marissing interviewt Gerrit Komrij, die precies weet wat hij in een dergelijk gesprek kwijt wil. Hij zegt o.a.: Om inzicht te krij gen in het woord fascisme moeten we bij Mein Kampf zijn èn bij de Vlamingen.... ik ben allergisch voor alles wat flamingant is. Het is in fantiel om te vechten om een taal. Als ik daar woonde zou ik zo snel mogelijk zien beide talen te beheer sen en me nergens meer om bekom meren. Flaminganten z(jn ras-fascis ten. Met Paardekooper of hoe heet-ie voorop en de studenten van noem- maar-wat er achteraan. D. Overkleefh praat met „Ernst en on-ernst" over „Tom Poes en de wil- ADVERTENTIE) de wagen"; R. A. Cornets de Groot naar aanleiding van Wages: Dagend Dichtersehap (P. N. van Eyck); Car- tens over Poot m Arcadië (n.a.v. Sehenkeveld-van der Dussen: Het dichterschap van H. K. Poot); Cor nets de Groot over Geeraerts Gan green als „Echtheid geëcht"; Jacq. Kruithof over Hans Plomp: Traditio neel debuut en A. Fase] over „Me lancholie en literatuur" n.a.v. Noote- booms Ochtend in Bahia. In KOMMA zette Cornets de Groot eens schets op voor 'n analy se van Rhynvis Feiths Julia en ge loofde daarbij zijn ogen niet. Hij ontdekt het boek als een vorm van compensatieliteratuur. Feiths roman bracht tot overmatige bloei wat bij Poot al in kiem en bijna verborgen al aanwezig was: de omgekeerd evenredige verhouding tussen de seksualiteit en mens en natuur. „De deseksualisering van de mens ver houdt zich omgekeerd evenredig tot de seksualisering van de natuur; en de devitalisering van de mens ver houdt zich omgekeerd evenredig tot de vitalisering van de natuur". Weverbergh zorgt (nogmaals) voor puin. Bomans, Hermans, Lampo, Pierre Jansen, Hugo Claus, De Kadt zijn degenen, die in het puin getrapt worden. Weverbergh spreekt in dit verhaal terloops ook nog over Hit- lertechniek. Het is maar dat u het weet. Verder nog bijdragen van Cees de Jong, Mark Insingel, René Gysen Martien de Jong en Jan van der Hoeven. Europa's meest exclusieve keuken Baromelaen 59 Breda (ADVERTENTIE) BROWN BOVERI wasautomaten vaatwasmachines strijkmachines wasdroger befaamde fabrikaten van een wereldconcern met de degelijke garantie van. de importeur BROCHURES OP AANVRAAG GRATISIMPORTEUR; GEBR. TIMMERMANS N.V., KESSEL (BIJ VENLOJ DEN HAAG (ANP) Met een af levering van de bijbelvertelling voor kinderen „Woord voor woord" heeft het IKOR op het televisiefestival te Monte Carlo de eerste prijs in de wacht gesleept in de categorie reli gieuze programma's voor kinderen. De prijs werd in ontvangst genomen door TYudie vam Keulen, die het pro gramma regisseert „Woord voor woord", dat elke zondagavond om ze ven uur wordt uigtezonden, wordt geschreven door Karei Eykman, ge ïllustreerd door Peter Vos en gepre senteerd door Aart Staartjes. 10.35 18.50 19.00 19.07 19.32 20.00 20.20 21.05 21.55 22.25 22.30 22.45 23.00 SCHOOLTELEVISIE DE FABELTJESKRANT NIEUWS KENMERK. Nieuws uit de ker ken. DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER. Feuilleton. NIEUWS BLACK AND WHITE MIN STREL SHOW Amusements programma met de George Mitchell Singers ADVOCAAT JUDD. Misdaad feuilleton VANAVOND IN NIEUWS POORT. Parlementair nieuws. HIRO-MAGAZINE VANUIT NEDERLAND NIEUWS TELEAC 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 NIEUWS 19.03 KAPITEIN ZEPPOS Jeugdfeuilleton 19.28 SCALA 20.00 NIEUWS 20.20 KLEINE POTJES HEBBEN GROTE OREN. Feuilleton 20.50 DENKBEELD. Interview met Franz Josef Strauss, minister van financiën van de Bondsre publiek. 21.40 OPERATIE BRANDALARM. Documentaire over het blussen van oliebranden 22.05 VERBINDING MET... Amuse mentsprogramma vanuit Brus sel rond Adamo Saivatore, 22.40 NIEUWS. 18.50 ZANDMANNETJE 18 53 TIENERKLANKEN. 19.25 ALLEDAG Magazine voor het gezin. 19 45 APOLLO 9. 20.00 NIEUWS 20.25 PAS OP DAT JE GEEN WOORD ZEGT. Spel van mitri Frenkel Frank 22.05 GOODBYE PICCADILLY Documentaire 22.35 NIEUWS. 18.05 NIEUWS 18.10 PING-PONG 1825 SCHOOLTELEVISIE 18.55 R.K. GODSDIENSTIGE UITZENDING 1925 BONHOMMET ET TILAfl 19.30 ALLó POLICE 20.00 JOURNAAL 20.30 LA CHANSON DU SIèCLI 22.00 L'HOMME a LA VALISE 20.00 JOURNAAL 20.15 AUF DEN SPUREN SEI NER TIERE. Reportage Spitsbergen 21.00 AERGER IM PARADIES Speelfilm 22.30 JOURNAAL. 17.30 NIEUWS 17.35 SCHIFF AHOI 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 FROHE KLaNGE AUS RUPERTIWINKEL 19.10 BEZAUBERNDE JEANN11 Feuilleton. 19.45 HEUTE 20.15 ALALC UND IHR DEUX- SCHES GELD. Aansluitend NIEUWS. 21.00 TENNIS-SCHLaGER UND KANONEN. Feuilleton 21.50 ASPEKTE. 22.35 NIEUWS (ADVERTENTIE) verstopping neem FRANKLIN THEE Dinsdag 4 maart HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.00 Komt vrienden in het ronde: progr. rondom het volkslied 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. Overh.voorl.12.29 Uitz. voor de land- fa. AVRO: 12.39 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojoum. NRU: 13.30 Spiegel van België; Muz. en nws. van onze Zuiderburen. 14.00 Rostrum of Compo sers 1968: Mod. muz. uit Denemarken (opn.) 14.30 Jazz uit het hist, archief (opn.). AVRO: 15.00 Stereo: De we reld van de opera: Der fliegende Hollander, opera van Wagner, met toelichting 16.00 Nws. 16.02 Canta America: lichte muz. uit Latijns Ame rika 16.30 Land der Muzen: kunstkro niek 17.00 Stereo: Big Band Beat: Ned. Jazz Ork. 17.25 Jazz Spectrum 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Radio- journ. 18.25 Zing met ons mee: lied- jesprogr. 18.50 Paris vous parle 18.55 Voor de kinderen 19.00 Trefpunt: dis- c.rubr. voor act. zaken 19.30 Nieuws 19.35 Vanavond: gevar. progr. 22.30 Nws. 22.38 Radiojoum. NRU: 22.55 Stereo: Muz. van deze eeuw (gr.) 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM U 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge- var. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar quiz). 14.00 Conciliepostbus 14.05 Schoolradio 14.30 Pizzicato: muz. middagmagazine. (16.00 - 16.02 Nws.) Overh.voorl.: 17.00 Buren van de Ned. Antillen. Spreker: F. J. van Wel KRO: 17.10 Voor de kinderen 18.00 Stereo: In d-e volksmond: volksliedjes- progr. 18.19 Uitz, van Demokraten '66 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Licht ens. en solisten 19.40 Conciliepostbus 19.45 Zoekend geloven, godsd. lezing 20.00 Collage 9: De Zee, een spel met muz. en tekst 21.30 Babel 40 plus: portret van Hugo Claus, t.g.v. de Boekenweek 22.30 Nws. 22.38 Pari. overz. 22.45 Overweging 22.50 De zingende kerk, muz. lez. 23.05 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat 23.30 Nightwatch: jazzmuziek 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: -gevar. pl.progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Licht pl.progr. 16.00 Nws- 16.03 - 18.00 Mix: licht pl.progr. (17.00- 17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.10- 12.15 Tuinb.kron. 12.40 - 12.48 Weerbe richt, meded., progr.-overz. en SOS- ber. voor de schippers). 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber., klapper en beursber, 13.20 Tafe! 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (Ij 15.03 Nws.). 15.57 Gr.muz. 16.00 16.03 Beursber. 16.09 Amus.muz, Progr. voor oudere luisteraars Nws., weerber. en meded. 17.15 a» gr.muz. 18.00 Nws. 18.05 Vot soldaten 18.28 Paardesp.uitsL Franse les 18.32 Gr.muz. 18.35 WASHINGTON (AFP/I iiaiise De aanvallen met rakette^ voor het verkeer 18.40 Lichte ori communistische strijdkrai Saigon en andere bevolk -in Zuid-Vietnam doen twij ten aanzien van de oprecb ziek 18.45 Sport 18.52 Taalwi 18.55 Zang 19.00 Nws., weerta act. 19.40 Lichte pianomuz. 19." dicale kron. 19.55 Lichte ork.m Noord-Vietnam bij die bes; 20.00 KI. muz. 21.24 Boekbespi 21.39 Belg- muz. 22.00 Nws. en 22 15 Buitenl. literatuur 22.30 Jazz 23.00 Nws. 23.10 KI. muz. 23.35 - 23.45 Ligging van de z« pen. Woensdag 5 maart HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nws. en ochteni 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: gr.muz. (7.30 - 7.35 Van de voo: na). VPRO: 7.54 Deze dag. VAHAi Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichtel muz. (8.30 - 8.35 Van alle m: thuis, praatje voor de huisvrouw)| Stereo: KI. gr.muz. 9.35 Waters! 9,40 Schoolradio 10.00 Lichte gn 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nil 11.02 Voor de vrouw 11.40 Stereo] kamermuz. (gr.). HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het woord 7.15 Op het eerste goj lichte muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Als diat zou verz.pl.progr. (8.30 - 8.32 Nws.; 9.10 Gymn. voor de huisvrouw).| Voor de kleuters 9.55 Stereo: en mod. muz. (gr.) 10.30 Voo vrouw 11.00 Nws. 11.02 Discoj] muz. wedstrijdprogr. 11.45 Act. HILVERSUM III 240 M EN I NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, I zing: lichte vocale muziekjes I Nws, 10.03 Mengelmuze: nieuwe] speelplaten met comm. 10.30 Swi Softly: Big Band- en soft swing o] U.S.A. NRU: 11.00 Nws. 11.03 Min) lezen: het laatste intern, nws. gebied van de lichte muz. Nws.). (ADVERTENTIE) (Van ol PEKING De ChiJ anti-Russische betogir In weerwil van een sn( enkele honderdduize| boeren, studenten en om tegen de „grenssl zou hebben plaatsgevl Intussen hadden de So' scherpe protestnota's g< heide zijden doden en elkaar de schuld en dre Met Dentofix zit het stevigtl Dentofix vormt een zacht, bescheur laagje en houdt het kunstgebit veel v| en veiliger op zijn plaats. Het zit priKf men kan rustig eten, lachen, niezen spreken, in vele gevallen even gematll als met een natuurlijk gebit. Dentoliil mindert de voortdurende angst voort raken en verschuiven van het gebit enj komt verwonding van het gehemelte] tofix houdt ook ae adem fris. Geen C l gename smaak, of hinderlijk gevoel] per strooibus slechts f. 2,51, bi| apolll en drogisterijen. in Parijs over een vreedz^ ling van het conflict. Dit heeft de Amerikaan? ter vara buitenlandse zalker gisteren iin een speciale v gezegd. De consequenties vam d vallen zijn voor veramitiwoo] de andere pairtij, aldus Ra. woordvoerder van het lichtte toe, dat het door d« rie lichtte toe, dat het doet 'nister gebruikte woord „c< •ie" betrekking heeft op litieke als militaire impli negen dagen vam corntmi aanvallen op Zuidvietn-ame en dorpen. BERLIJN (DPA/ANP) I een rechtbank in West-Be I gint vandaag het proces teg jarige schilder Josel Bachi op 12 april 1968 in West-B aanslag pleegde op het le J de ideoloog van de soc I Duitse studentenbond (SDI Dutschke (29). Dutschke werd door dri r schoten zwaar gewond, n twee maanden later het I verlaten. Bachmann, die zi [gebouw had verschanst; k I een vuurgevecht, waarbij 1 gewond raakte, worden terd. De aanslag was aanleidin stige ongeregeldheden. Met I kantoor van het Springer-c de Berlijnse Muur moest h den. Tijdens het voorarrest I Bachmann tot vijfmaal toe I te plegen. JOSEF BACHMA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 8