BERNARD HAITINK 40 JAAR
Over „fascist" Paardekooper
en de toneel-eenheidsworst
cumna
Masi
inP
Grote
bijdrage
tot
begrip
van
nieuwe
muziek
„Groep van 73" is tegen
ingaan omroepwet 1 mei
Filmversie Annatevka
uw goede geld veilig besteed
BIGGLES: TERUGKEER VAN HA\M
BBC
VS twijfel
aan goede
bedoeling»
Nrd.-Vietn;
Kunstgebit?
Proces aanslc
op Dutschke
Nieuwe elpee
Televizier over de
strafinrichtingen
't keukencentrum
Prijs voor Ikors
„Woord voor woord'
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Lu|ster naar
8
DE STEM VAN DINSDAG 4 MAART 1969
9
DEN HAAG (ANP) De beroeps,
vereniging van creatieve televisie
medewerkers, verenigd in de „groep
van 73", heeft er gisterochtend op
aangedrongen dat de nieuwe omroep
wet niet op 1 mei a.s. zal ingaan. Dit
gebeurde in een openbare hearing
van de vaste commissie uit de Twee
de Kamer voor Cultuur, Reereatle en
Maatschappelijk werk-
De „groep van 73" bepleitte voorts
onder andere het raadplegen van de
volksvertegenwoordiging vóór her
tot stand brengen van belangrijke
vijzigingen in de zendtijd verdeling.
Daarnaast zou van tijd tot tijd een
.volksraadpleging" moeten worden
,'ehouden, waarbij alle kiesgerechtig
de Nederlanders zich over de zend
tijdverdeling zouden moeten uitspre
ken.
Vanuit „de groep van 73" werd „een
veelzijdige bezorgdheid" uitgespro
ken voor enerzijds de invloed van de
commissie op de televisie, en werd
anderzijds gewag gemaakt van moge
lijke manipulaties in de omroepwe
reld. In dit verband werd gepleit
om te komen tot een resolute los
koppeling van de verhouding pro
grammablad en lidmaatschap van de
omroepverenigingen.
Aangedrongen werd onder andere
in de wet een bepaling vast te leg
gen, waarin voorwaarden worden
vastgelegd waaronder de televisie
moet worden bedreven.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Bernard Hai-
tink zegt van zichzelf, bekend te
staan als een man „die maar niet
ouder wil worden. De pers heeft
zich vaak afgevraagd wanneer dit
nu eens zou gebeuren, maar het
gebeurt". Haitink, eerste dirigent
van het Concergebouworkest,
wordt vandaag veertig jaar. Hij is
een man die steeds de aandacht
heeft getrokken en dit ongetwij
feld in sterke mate zal blijven
doen.
De succesvolle toernees met het Con
certgebouworkest door de Verenigde
Staten en Japan hebben dit nogmaals
onderstreept. En sinds Haitinks be
noeming in 1967 tot eerste dirigent
en muzikaal adviseur van het London
Philharmonic Orchestra, welk orkest
hij in drie perioden per seizoen zal
leiden, is de belangstelling voor zijn
groot kunstenaarschap in de Engelse
muziekwereld sterk toegenomen, het
geen zich geuit heeft in uiterst posi
tieve beoordelingen. Voor Haitink be
tekende deze aanstelling in Londen
een drastische vermindering van zijn
gast-dirigentschappen in alle belang
rijke muziekcentra in de wereld. De
acht weken per jaar, die hij thans in
Londen besteedt (drie in november
drie in januari en twee in maart),
vormen bij elkaar precies dezelfde
periode die hij vóór 1967 vulde met
het leiden van buitenlandse orkes
ten. „Ik heb in die tijd een geweldige
ervaring opgedaan maar ik voelde
wel aan dat dit niet eeuwig zo kon
doorgaan", verklaarde Haitink in een
interview naar aanleiding van zijn
Londense benoeming.
Tussen 20 september en 15 oktobei
zal hij met het London Philharmonic
Orchestra zes concerten in Japan ge
ven; in het voorjaar 1970 maakt Hai
tink met het Londense orkest een
toernee door de Verenigde Staten,
beginnende in New York.
Op 1 september 1961 werd Bernard
Haitink samen met Eugen Jochum de
leiding van het Concertgebouworkest
toevertrouwd. In 1963 werd hij de
enige vaste dirigent en daarmee de
erfgenaam van de grote tradities, die
door zijn voorgangers Willem Men
gelberg en Eduard van Beinum waren
geschapen. Mengelberg introduceerde
Mahler en legde daarmee de grond
slag voor een „Mahler-traditie". Door
toedoen van Van Beinum werden alle
werken van Bruckner regelmatig in
de nrogramma's opgenomen.
Ook Bernard Haitink heeft een be
langrijke artistieke bijdrage geleverd
met zijn interpretaties van werken
van deze twee giganten, getuige de
discografie van Haitink en het Con
certgebouworkest. Men zou Haitink
echter onrecht aandoen wanneer men
hem uitsluitend ziet als een in tra
dities vastgegroeid dirigent. Hij ziet
het orkest weliswaar niet ais een
„onderzoek-instituut", maar hij heeft
in de afgelopen jaren wel degelijk
een belangrijke bijdrage geleverd tot
begrip van de nieuwe muziek, wat on
miskenbaar blijkt uit de opbouw van
de programma-series. De „klassieken"
uit de muziekgeschiedenis worden in
tussen allerminst verwaarloosd: dit
t.ot vreugde van veel muziekminnaars
en geheel beantwoordend aan het ver
langen van de voormalige stichters
van het Concertgebouworkest, dat in
1888 uitging naar „een goed samen
gesteld orkest dat steeds en onver
deeld samenwerkt, onder leiding van
een waarachtig kunstenaar; een or
kest dat waarde en betekenis aan de
concerten verleent".
Haitink heeft, van 1961 af, stellig
een waarachtig kunstenaarschap aan
dit Concertgebouworkest toegevoegd.
„Concert voor U" is de titel van
een l.p.. die bij zijn verjaardag uit
komt. Behalve muziek uit Rosamunde
van Schubert en Mendelsohn's Mid-
zomernachtdroom. die nog niet eer
der met Haitink en het Concertge
bouworkest werden vastgelegd; Roes-
lan van Grenka, La Forza van Verdi
en Benevenuto van Berlioz. (Phono
gram-Philips DY 88298).
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De gehele uitzen
ding van AVRO's Televizier op
woensdagavond van 21.50 tot 22.15
uur via Nederland 2 zal gewijd zijn
aan een documentaire over „Het nut
van de gevangenisstraf in deze tijd".
In deze t.v.-reportage komt de vraag
aan de orde of in het kader van de
voortschrijdende humanisering, de
gevangenisstraf als antwoord op een
misdrijf nog wel voldoet.
Prof. mr. L. H. C. Hulsman, hoog
leraar in het strafrecht aan de eco
nomische hogeschool te Rotterdam
en dr. J. Zitman, gevangenispsychia
ter te Breda, geven hierop hun visie
Enige ex-gedetineerden krijgen m
deze uitzending gelegenheid om na
der in te gaan op het beleven van
een gevangenisstraf en van de moei
lijkheden, die zij ondervinden bij
hun terugkeer in de maatschappij.
HOLLYWOOD uv. Israëlische acteur Topoi gaat de rol van
Tevje spelen in de film „Fiddler on the roof". Topoi speelde de
hoofdrol in de gelijknamige musical die in Londen een jaar lang volle
zalen trok. De filmopnamen beginnen in het voorjaar van 1970.
De filmversie van Annatevka zal pas in de herfst van 1971 in omloop
worden gebracht.
„Het moet barsten worden", meent
Joos Arts in TE ELFDER URE.
Reden; Het is in het concrete geval
van de katholieke kerk niet in te
zien dat de techniek van de eindjes
aan elkaar geknoopt te houden kan
leiden tot progressieve ontwikkelin
gen binnen de hiërarchieke struc
tuur. Die is daarvoor te hard en te
politiek geëngageerd met de kapita
listische (of in een land als Polen
met de socialistische) bourgeoisie.
Moderne bisschoppen en ook vele
moderne priesters beoefenen een
ambivalent spel, dikwijls met op
rechtheid en bewonderenswaardige
pogingen tot fatsoen (en hier mag
gerust het Nederlandse episcopaat
worden genoemd, en daarin hel
krachtige brein van kardinaal Al-
frink), maar ambivalent blijft het
Progressieve bewegingen van katho
lieken 'in allerlei landen zullen in
toenemende mate wegbreken oi
wegsmelten van de hiërarchiek'
kerk.
A. van Hengel doet verder enkele
suggesties voor een nieuwe bestude
ring van de verhouding van natuur
wetenschappen en samenleving en
de verantwoordelijkheid vap de on
derzoeker en technicus. Speeialisatif
op dit onderwerp bij het universitaii
doceren acht hij als een van d<
praktische consequenties uit zijn be
toog noodzakelijk.
„Geen beginnen aan" is de weinig
bemoedigende kop boven een bij
drage van drs. Ben Wasser over on
derwijsvernieuwing en politiek. Hij
breekt een lans voor het project
onderwijs, dat „de werkelijke des
kundigheid van de leraar weer mo
biliseert door de lesboer weer te ma
ken tot een creatief (wetenschappe
lijk) werker. Voor verheldering en
bezinning moet de mammoetstruc
tuur worden doorbroken om zo een
mentaliteitsverandering mogelijk te
maken, maar die structuur valt te
gelijkertijd niet aan te tasten alvo
rens een radicale verandering van
mentaliteit bij grotere groepen heeft
plaatsgevonden. Geen beginnen aan"
aldus Wasser.
Het toneel in Nederland is niet
meer dan een sierspeld op de borst
van CRM, stelt Ben Bos, want de
kunst wordt in ons land met een
fluwelen handschoen neergezet in
de hoek van het gesubsidieerde en
tertainment. Het toneelbestel is
prachtig geïntegreerd en heeft zich
vriendelijk en welwillend laten inte
greren. Het is immobiel, o-n-artistiek
(reproduceert i.p.v. creëert); de ac
teurs zijn ambtenaren geworden, die
aenheidsworsten produceren. Het to
neel richt zich op de gevestigde mid-
lenstanders en de hogere standen.
Het publiek ondergaat progressief to
neel als „vreemd" (dubbel ver-
/reemdingsproces). Alleen Theater
Terzijde wil niet ontspannen maar
inspannen. Bos is tegen doorgedre
ven spreiding; voor eigen auteurs;
het spelen buiten de schouwburgen;
choqueren, democratiseren, vrije pro-
dukties, duidelijke politieke stelling-
name en samenwerking met het
amateurtoneel.
Ook „The Beatles" laat een indruk
van onzekerheid achter, zegt Hawin-
kels in RAAM, naar aanleiding van
de nieuwe dubbelelpee. Niet alleen
in sommige nummers op een zeer
impliciete, precieuze manier, ook de
tweelingplaat als geheel. Zij bevat,
afgezien van evidente missers, vier
entwintig nummers, waarvan er elf
als „stijloefening" kunnen worden
gekenschetst, nummers die opper
vlakkig beluisterd eerder of elders
in de muziekgeschiedenis thuisho
ren dan in de beat, in de verschil
lende soorten rock and roll name
lijk. de calypso, de country and wes
terns en hillbilly. En... de tekst van
John Lennon voor Revolution: een
uiterst verwerpelijk stukje tekst,
burgerlijk, gezapig en conservatief.
Lidy van Marissing interviewt
Gerrit Komrij, die precies weet wat
hij in een dergelijk gesprek kwijt
wil. Hij zegt o.a.: Om inzicht te krij
gen in het woord fascisme moeten
we bij Mein Kampf zijn èn bij de
Vlamingen.... ik ben allergisch voor
alles wat flamingant is. Het is in
fantiel om te vechten om een taal.
Als ik daar woonde zou ik zo snel
mogelijk zien beide talen te beheer
sen en me nergens meer om bekom
meren. Flaminganten z(jn ras-fascis
ten. Met Paardekooper of hoe heet-ie
voorop en de studenten van noem-
maar-wat er achteraan.
D. Overkleefh praat met „Ernst en
on-ernst" over „Tom Poes en de wil-
ADVERTENTIE)
de wagen"; R. A. Cornets de Groot
naar aanleiding van Wages: Dagend
Dichtersehap (P. N. van Eyck); Car-
tens over Poot m Arcadië (n.a.v.
Sehenkeveld-van der Dussen: Het
dichterschap van H. K. Poot); Cor
nets de Groot over Geeraerts Gan
green als „Echtheid geëcht"; Jacq.
Kruithof over Hans Plomp: Traditio
neel debuut en A. Fase] over „Me
lancholie en literatuur" n.a.v. Noote-
booms Ochtend in Bahia.
In KOMMA zette Cornets de
Groot eens schets op voor 'n analy
se van Rhynvis Feiths Julia en ge
loofde daarbij zijn ogen niet. Hij
ontdekt het boek als een vorm van
compensatieliteratuur. Feiths roman
bracht tot overmatige bloei wat bij
Poot al in kiem en bijna verborgen
al aanwezig was: de omgekeerd
evenredige verhouding tussen de
seksualiteit en mens en natuur. „De
deseksualisering van de mens ver
houdt zich omgekeerd evenredig tot
de seksualisering van de natuur; en
de devitalisering van de mens ver
houdt zich omgekeerd evenredig tot
de vitalisering van de natuur".
Weverbergh zorgt (nogmaals) voor
puin. Bomans, Hermans, Lampo,
Pierre Jansen, Hugo Claus, De Kadt
zijn degenen, die in het puin getrapt
worden. Weverbergh spreekt in dit
verhaal terloops ook nog over Hit-
lertechniek. Het is maar dat u het
weet. Verder nog bijdragen van Cees
de Jong, Mark Insingel, René Gysen
Martien de Jong en Jan van der
Hoeven.
Europa's
meest exclusieve keuken
Baromelaen 59 Breda
(ADVERTENTIE)
BROWN BOVERI
wasautomaten
vaatwasmachines
strijkmachines
wasdroger
befaamde fabrikaten
van een wereldconcern
met de degelijke garantie
van. de importeur
BROCHURES OP AANVRAAG GRATISIMPORTEUR; GEBR. TIMMERMANS N.V., KESSEL (BIJ VENLOJ
DEN HAAG (ANP) Met een af
levering van de bijbelvertelling voor
kinderen „Woord voor woord" heeft
het IKOR op het televisiefestival te
Monte Carlo de eerste prijs in de
wacht gesleept in de categorie reli
gieuze programma's voor kinderen.
De prijs werd in ontvangst genomen
door TYudie vam Keulen, die het pro
gramma regisseert „Woord voor
woord", dat elke zondagavond om ze
ven uur wordt uigtezonden, wordt
geschreven door Karei Eykman, ge
ïllustreerd door Peter Vos en gepre
senteerd door Aart Staartjes.
10.35
18.50
19.00
19.07
19.32
20.00
20.20
21.05
21.55
22.25
22.30
22.45
23.00
SCHOOLTELEVISIE
DE FABELTJESKRANT
NIEUWS
KENMERK. Nieuws uit de ker
ken.
DE DWAZE WERELD VAN
TOMMY COOPER. Feuilleton.
NIEUWS
BLACK AND WHITE MIN
STREL SHOW Amusements
programma met de George
Mitchell Singers
ADVOCAAT JUDD. Misdaad
feuilleton
VANAVOND IN NIEUWS
POORT. Parlementair nieuws.
HIRO-MAGAZINE
VANUIT NEDERLAND
NIEUWS
TELEAC
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 NIEUWS
19.03 KAPITEIN ZEPPOS
Jeugdfeuilleton
19.28 SCALA
20.00 NIEUWS
20.20 KLEINE POTJES HEBBEN
GROTE OREN. Feuilleton
20.50 DENKBEELD. Interview met
Franz Josef Strauss, minister
van financiën van de Bondsre
publiek.
21.40 OPERATIE BRANDALARM.
Documentaire over het blussen
van oliebranden
22.05 VERBINDING MET... Amuse
mentsprogramma vanuit Brus
sel rond Adamo Saivatore,
22.40 NIEUWS.
18.50 ZANDMANNETJE
18 53 TIENERKLANKEN.
19.25 ALLEDAG
Magazine voor het gezin.
19 45 APOLLO 9.
20.00 NIEUWS
20.25 PAS OP DAT JE GEEN
WOORD ZEGT. Spel van
mitri Frenkel Frank
22.05 GOODBYE PICCADILLY
Documentaire
22.35 NIEUWS.
18.05 NIEUWS
18.10 PING-PONG
1825 SCHOOLTELEVISIE
18.55 R.K. GODSDIENSTIGE
UITZENDING
1925 BONHOMMET ET TILAfl
19.30 ALLó POLICE
20.00 JOURNAAL
20.30 LA CHANSON DU SIèCLI
22.00 L'HOMME a LA VALISE
20.00 JOURNAAL
20.15 AUF DEN SPUREN SEI
NER TIERE. Reportage
Spitsbergen
21.00 AERGER IM PARADIES
Speelfilm
22.30 JOURNAAL.
17.30 NIEUWS
17.35 SCHIFF AHOI
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 FROHE KLaNGE AUS
RUPERTIWINKEL
19.10 BEZAUBERNDE JEANN11
Feuilleton.
19.45 HEUTE
20.15 ALALC UND IHR DEUX-
SCHES GELD.
Aansluitend NIEUWS.
21.00 TENNIS-SCHLaGER UND
KANONEN. Feuilleton
21.50 ASPEKTE.
22.35 NIEUWS
(ADVERTENTIE)
verstopping neem
FRANKLIN THEE
Dinsdag 4 maart
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.00 Komt vrienden in het
ronde: progr. rondom het volkslied
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
Overh.voorl.12.29 Uitz. voor de land-
fa. AVRO: 12.39 Sportrevue 13.00 Nws.
13.11 Radiojoum. NRU: 13.30 Spiegel
van België; Muz. en nws. van onze
Zuiderburen. 14.00 Rostrum of Compo
sers 1968: Mod. muz. uit Denemarken
(opn.) 14.30 Jazz uit het hist, archief
(opn.). AVRO: 15.00 Stereo: De we
reld van de opera: Der fliegende
Hollander, opera van Wagner, met
toelichting 16.00 Nws. 16.02 Canta
America: lichte muz. uit Latijns Ame
rika 16.30 Land der Muzen: kunstkro
niek 17.00 Stereo: Big Band Beat:
Ned. Jazz Ork. 17.25 Jazz Spectrum
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Radio-
journ. 18.25 Zing met ons mee: lied-
jesprogr. 18.50 Paris vous parle 18.55
Voor de kinderen 19.00 Trefpunt: dis-
c.rubr. voor act. zaken 19.30 Nieuws
19.35 Vanavond: gevar. progr. 22.30
Nws. 22.38 Radiojoum. NRU: 22.55
Stereo: Muz. van deze eeuw (gr.)
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM U 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge-
var. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden
maar quiz). 14.00 Conciliepostbus
14.05 Schoolradio 14.30 Pizzicato: muz.
middagmagazine. (16.00 - 16.02 Nws.)
Overh.voorl.: 17.00 Buren van de Ned.
Antillen. Spreker: F. J. van Wel
KRO: 17.10 Voor de kinderen 18.00
Stereo: In d-e volksmond: volksliedjes-
progr. 18.19 Uitz, van Demokraten '66
18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Licht ens.
en solisten 19.40 Conciliepostbus 19.45
Zoekend geloven, godsd. lezing 20.00
Collage 9: De Zee, een spel met muz.
en tekst 21.30 Babel 40 plus: portret
van Hugo Claus, t.g.v. de Boekenweek
22.30 Nws. 22.38 Pari. overz. 22.45
Overweging 22.50 De zingende kerk,
muz. lez. 23.05 Kontekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat 23.30 Nightwatch: jazzmuziek
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
-gevar. pl.progr. (14.00 Nws.) 15.00
Nws. 15.03 Licht pl.progr. 16.00 Nws-
16.03 - 18.00 Mix: licht pl.progr. (17.00-
17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.10-
12.15 Tuinb.kron. 12.40 - 12.48 Weerbe
richt, meded., progr.-overz. en SOS-
ber. voor de schippers). 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws., weerber.,
klapper en beursber, 13.20 Tafe!
14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (Ij
15.03 Nws.). 15.57 Gr.muz. 16.00
16.03 Beursber. 16.09 Amus.muz,
Progr. voor oudere luisteraars
Nws., weerber. en meded. 17.15
a» gr.muz. 18.00 Nws. 18.05 Vot
soldaten 18.28 Paardesp.uitsL
Franse les 18.32 Gr.muz. 18.35
WASHINGTON (AFP/I
iiaiise De aanvallen met rakette^
voor het verkeer 18.40 Lichte ori communistische strijdkrai
Saigon en andere bevolk
-in Zuid-Vietnam doen twij
ten aanzien van de oprecb
ziek 18.45 Sport 18.52 Taalwi
18.55 Zang 19.00 Nws., weerta
act. 19.40 Lichte pianomuz. 19."
dicale kron. 19.55 Lichte ork.m Noord-Vietnam bij die bes;
20.00 KI. muz. 21.24 Boekbespi
21.39 Belg- muz. 22.00 Nws. en
22 15 Buitenl. literatuur 22.30 Jazz
23.00 Nws. 23.10 KI. muz.
23.35 - 23.45 Ligging van de z«
pen.
Woensdag 5 maart
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws. en ochteni
7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo:
gr.muz. (7.30 - 7.35 Van de voo:
na). VPRO: 7.54 Deze dag. VAHAi
Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichtel
muz. (8.30 - 8.35 Van alle m:
thuis, praatje voor de huisvrouw)|
Stereo: KI. gr.muz. 9.35 Waters!
9,40 Schoolradio 10.00 Lichte gn
10.50 Voor de kleuters 11.00 Nil
11.02 Voor de vrouw 11.40 Stereo]
kamermuz. (gr.).
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het
woord 7.15 Op het eerste goj
lichte muz. met nws. en act.
8.00 Nws. 8.11 Als diat zou
verz.pl.progr. (8.30 - 8.32 Nws.;
9.10 Gymn. voor de huisvrouw).|
Voor de kleuters 9.55 Stereo:
en mod. muz. (gr.) 10.30 Voo
vrouw 11.00 Nws. 11.02 Discoj]
muz. wedstrijdprogr. 11.45 Act.
HILVERSUM III 240 M EN I
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, I
zing: lichte vocale muziekjes I
Nws, 10.03 Mengelmuze: nieuwe]
speelplaten met comm. 10.30 Swi
Softly: Big Band- en soft swing o]
U.S.A. NRU: 11.00 Nws. 11.03 Min)
lezen: het laatste intern, nws.
gebied van de lichte muz.
Nws.).
(ADVERTENTIE)
(Van ol
PEKING De ChiJ
anti-Russische betogir
In weerwil van een sn(
enkele honderdduize|
boeren, studenten en
om tegen de „grenssl
zou hebben plaatsgevl
Intussen hadden de So'
scherpe protestnota's g<
heide zijden doden en
elkaar de schuld en dre
Met Dentofix zit het stevigtl
Dentofix vormt een zacht, bescheur
laagje en houdt het kunstgebit veel v|
en veiliger op zijn plaats. Het zit priKf
men kan rustig eten, lachen, niezen
spreken, in vele gevallen even gematll
als met een natuurlijk gebit. Dentoliil
mindert de voortdurende angst voort
raken en verschuiven van het gebit enj
komt verwonding van het gehemelte]
tofix houdt ook ae adem fris. Geen C l
gename smaak, of hinderlijk gevoel]
per strooibus slechts f. 2,51, bi| apolll
en drogisterijen.
in Parijs over een vreedz^
ling van het conflict.
Dit heeft de Amerikaan?
ter vara buitenlandse zalker
gisteren iin een speciale v
gezegd.
De consequenties vam d
vallen zijn voor veramitiwoo]
de andere pairtij, aldus Ra.
woordvoerder van het
lichtte toe, dat het door d«
rie lichtte toe, dat het doet
'nister gebruikte woord „c<
•ie" betrekking heeft op
litieke als militaire impli
negen dagen vam corntmi
aanvallen op Zuidvietn-ame
en dorpen.
BERLIJN (DPA/ANP)
I een rechtbank in West-Be
I gint vandaag het proces teg
jarige schilder Josel Bachi
op 12 april 1968 in West-B
aanslag pleegde op het le
J de ideoloog van de soc
I Duitse studentenbond (SDI
Dutschke (29).
Dutschke werd door dri
r schoten zwaar gewond, n
twee maanden later het
I verlaten. Bachmann, die zi
[gebouw had verschanst; k
I een vuurgevecht, waarbij 1
gewond raakte, worden
terd.
De aanslag was aanleidin
stige ongeregeldheden. Met
I kantoor van het Springer-c
de Berlijnse Muur moest h
den.
Tijdens het voorarrest
I Bachmann tot vijfmaal toe
I te plegen.
JOSEF BACHMA