aet Zn. NHARDFS 1LIENHUIS MEER „SPELEVAREN" STEEDS GROTERE VRAAG NAAR KLEINE BOTEN Onbewoonde bungalowtent slijt sneller dan bewoonde MARKT AANDEREN te en droogte belangrijke eisen bij Ecamperen met kinderen ■n Veertiende HISWA te Amsterdam Wat kost kamperen het oog lw ogen zonnebril van Echte kampeerder vindt nog veel van zijn gading ■ns DE STEM-VAKANTIE 1969 rf/M 16 MAART JSTALLATIEBUREAU SAS VAN GENT >95 ;/r\J Uw speciaalzaak NEDERLANDERS IN BUITENHUISJE VAN TEXTIEL tijd de juiste tijd RNEUZEN Tel. 2337 RMARKT VLAANDEREN |rmarkt slaagt u altijd en kwaliteit TC (Van een onzer verslaggevers) f Van vrijdag 7 tof en met zon dag 16 maart wordt in het nieuwe RAI-gebouw aan het Europaplein te Amsterdam de 14e HISWA, de internationale watersport- en kampeertentoon- stelling gehouden. De tentoon stelling wordt op 7 maart 's morgens om half elf geopend door mr. J. van Aartsen, com- Hiissaris van de koningin in Zeeland en omvat alle hallen |an het RAI-gebouw. Het aantal exposanten bedraagt 269, waaronder collectieve inzendin gen uit Frankrijk (vier bedrij ven) en Engeland (twaalf be drijven), naast individuele eelname uit verschillende an- ere landen. n de watersportsector (Euro- a-hal, oost- en noordhal) vorden in totaal rond duizend boten tentoongesteld, zoals mo torvaartuigen, motorzeilers, roei-, vis- en bijboten, kano's, öuw- en opblaasboten, zeilbo- sn en -jachten e.d. naast mo- oren, onderdelen, toebehoren en verdere watersportartikelen. In de kampeersector (zuid en westhal) vinden de bezoe kers kleine combinatie- en bun galowtenten, kookappatuur, tgerei, kampeermeubilair, llaapuitrustingen, kampeerkle- png e.d. [Tijdens de HISWA is tegen- er de hoofdingang van hef gebouw een groot zeil- jcht opgesteld, een geheel [etuigde lemsteraak met een ingte van 22 meter over roer h rondhout gemeten. De mast hiervan steekt 21 meter boven de begane grond uit. Het ihip, zal door pavoisering erdag en illuminatie in de avonduren een grote blikvan ger zijn. Voor degenen, die per auto naar de RAI komen wordt tij dens de weekends een speciale busdienst ingesteld De bussen lengen de bezoekers van de [arkeerterreinen aan de Euro- iboulevard gratis naar de iofdingang van het RAI- ebouw en terug. De HISWA is dagelijks ge- jpend van tien tot vijf uur en 's avonds van half acht tot half elf, op zondag van tien tot j uur. 9 Op de watersportafdeling van de 14e HISWA, de internationale - watersport- en kampeertentoonstelling in de RAI te Amsterdam, wordt men geconfronteerd met uitersten. Er zijn kleine, eenvoudige bootjes van enkele honderden guldens, maar er zijn ook zeekastelen in de prijsklasse van zeventig- tot honderdduizend gulden, compleet met radar en andere ingewikkelde technische apparatuur. Deze kost bare pleziervaartuigen zijn alleen weggelegd voor een bepaalde soort watersportliefhebbers, maar nog afgezien hiervan blijkt dat de laat ste jaren de belangstelling voor het zogenaamde spelevaren steeds meer toeneemt. De vraag naar kleinere boten wordt dan ook steeds groter, waar mee de vraag naar buitenboordmo toren gelijke tred houdt. Zo werden in het vorig jaar ruim vierduizend buitenboordmotoren meer ingevoerd dan in 1967, hetgeen in guldens uit gedrukt een stijging van bijna drie miljoen gulden betekent. De water sport is trouwens toch 'n miljoenen bedrijf met als gelukkige ontwikke ling een stijging van de waarde van de uitgevoerde boten en een flinke daling (eveneens in vergelijking met 1965) van de waarde van het aantal ingevoerde boten. De stijgende vraag naar kleinere bo ten wordt volgens deskundigen voor een groot deel in de hand gewerkt door de ontwikkeling van de buiten boordmotoren. De buitenboordmotor is een perfect instrument geworden en is gezien zijn compactheid een wonder der techniek. Ook op het gebied van de materialen, waarvan de boten worden gebouwd, is in de loop de.- jaren wel het een en an der veranderd. Het „eerlijke" hout is nagenoeg verdwenen en op de His- wa zal men dan ook niet veel hou ten boten zien, toch zijn er nog wel mensen (de watersportliefhebbers in Nederland is nu eenmaal wat behou dend van aard) die belangstelling voor houten boten hebben, ,.hout is warm, heeft kleur, gloed en leven", zo is hun argument. Een tegenargu ment vormt de prijs van de houten boten, want die ligt vaak hoog. Me nigeen is hierdoor gdwongen geweest een kleinere boot te nemen dan ei genlijk de bedoeling was. Glasvezels, zoals gewapend polyester, komen er steeds meer in en op de Hiswa is tweederde deel van het aan tal geëxposeerde boten van dit ma teriaal gemaakt. Alleen bij de klein ste boten houden de fabrikanten het op een geperste rompvorm. Er zijn echter nog vele andere soorten ma terialen, waarvan de boten worden gemaakt. Zo is staal in Nederland populair, terwijl de Nederlandse jachtbouwers ieder jaar meer alu minium verwerken. Van het alumi nium werd rond 1910 veel verwacht, maar het materiaal viel toen nog wat tegen. In de loop der jaren werd met het aluminium een perfectie bereikt. Vooral de laatste drie jaren is het aluminium bij de botenbouwers po pulair geworden. Multiplex, dat ge makkelijk te verwerken js, wordt hoofdzakelijk bij de kleine boten toe gepast. Weinig populair is 't gevorm de multii-plex dat zijn beste tijd heeft gehad door de concurrentie van po lyester. Als mem op de Hiswa langs de on geveer duizend geëxposeerde boten wandelt komt tussen de ruim zes honderd verschillende typen het mo torzeiljacht steeds naar voren. De belangstelling voor dit soort boo<„ is sterk toegenomen. Vooral in de Mid dellandse zee, in Engeland, de west kust van de Verenigde Staten en ook in Nederland maakt men ëraaS mei dit soort boten op een comfortabele wijze grotere tochten. De motorjach ten die op de Hiswa te zien zijn, lig gen in de wat hogere prijsklasse. In nauwe relatie hiermee staat de ontwikkeling op het gebied van de accessoires. De elektronische appa ratuur wordt steeds volmaakter en het instrumentenbord steeds uitge breider en ingewikkelder. Met deze apparatuur is echter veel geld ge moeid. Op de Hiswa kan men zich van de laatste nieuwtjes op dit ge bied op de hoogte stellen want de noviteitemlijst van de watersporter is lang. Zo zijn er alleen al honderd nieuwe typen boten te zien, waar van vele hun Nederlandse primeur beleven, wat minder hun Europese primeur, terwijl ook enkele boten in Amsterdam hun wereldprimeur be leven. Ook zijn er de nieuwste pro- duktem op het gebied van de zeil- vaartuigen, motorvaartuigen, moto ren en motortoebehorem, kooktoestel- len, kachels, opblaasboten, peddels en andere accessoires. Wat de Nederlandse botenbouw- industrie betreft kan nog worden op gemerkt dat het aantal uigevoerde boten sinds 1965 rond de veertien honderd schommelt, maar dat de waarde hiervan sinds 1965 met hij- na 3 miljoen gulden is gestegen tot ruim veertig miljoen gulden. West-Duitsland is de grootste afne mer, op een veel lager plan gevolgd door Amerika en Frankrijk. Het aan tal ingevoerde pleziervaartuigen was vorig jaar in vergelijking met 1965 rond vierhonderd lager en bedroeg ruim veertienhonderd. De waarde van 't aantal ingevoerde pleziervaar tuigen daalde sinds 1965 met drie miljoen gulden tot ruim zes miljoen gulden. De Coronet, een zeewaardige cruiser JLLEKTIE vindt U steeds bij SERVICE EN KOPEN HUN AUTO BIJ St.-EUsabethziekenhuis SLUISKIL Tel. 01157 - 222 BEDRIJF Tel. 01157 -627 INRÜID. t i Br Swift catamavan, stabiel en snel AMSTERDAM Verreweg het grootste deel van de tentoonstelling op de HISWA-1969 zal in beslaggenomen worden door bungalowtenten, die geschikt zijn, of moeten heten, voor langdurig kamperen. Heel wat Neder landers zullen in de hoop een mooie droge kampeerzomer tegemoet te gaan ae HISWA bezoeken om daar niét alleen naar een bungalowtent maar veel meer naar een eigen katoenen of kunstvezelbuitenhuisje uit te zien. Zij moeten echter wel zo reëel zijn, dat zij toch met alle (weers-) eventualiteiten rekening moeten blijven houden, omdat een goede kam peeruitrusting nu eenmaal in de papieren loopt en het toch de bedoeling is om er zo lang mogelijk van te genieten. Goed uitkijken is dus ook hier de boodschap. Het zal niet moeilijk zijn om op deze watersport annex kampeer- expositie een bungalowtent te vin den. De vraag is geweldig groot en het aanbod dat zal de tentoonstel ling in alle kleuren, vormen, soor ten en kwaliteiten aantonen ook. Het is echter bij de keuze van een goede tent voor permanent gebruik van groot belang op een aantal fac toren goed te letten. Gebleken is na melijk, dat een bungalowtent, die ge bruikt wordt om een aantal maan den op eenzelfde plaats te laten staan een beslist kortere levensduur heeft dan een tent van iemand, die er met Pinksteren, in zijn vakantie en soms een weekend mee kampeert. De tent staat bij zogenaamd „statio nair gebruik" immers 4, 5 maan den lang bloot aan alle soorten weer, wind, vocht en zonnestraling, terwijl een andere tent per jaar misschien 'n maand of anderhalve maand lang die weersinvloeden ondergaat. Het belangrijkste punt bij een tent, die lange tijd op een camping staat, is echter de ventilatie. Het lijkt mis schien ongeloofwaardig, maar een tent heeft meer te lijden als hij enige tijd onbeheerd op een camping staat dan in de tijd dat hij bewoond wordt. Dat komt door de damp, die elke avond en na 'n regenbui uit de grond opstijgt ook op de plaats waar de tent staat en die dan niet meer uit de tent kan onsnappen. De wa-, terdamp condenseert dan tegen de binnenzijde van het tentdoek, vooral tegen het dak wat natuurlijk funest is voor het katoenvezel. Het is dus zaak om het verdampende vocht, die de rot veroorzaakt, uit de tent te laten opstijgen via een ventilatiesys teem. Er zijn misschien kampeerders, die denken dit te kunnen ondervangen door een raam (met een luifeltje be schermd?) of een niet helemaal ge sloten deur te kunnen opvangen. Dit moet iedere rasechte kampeerder hem echter ontraden, want als de wind draait of in kracht toeneemt kan hij grote schade aan de tent aan richten in de weken, dat de eige naar geen tijd heeft om een week einde te gaan kamperen. De oplos sing van dit probleem heeft men nu blijkens de voorbeelden op de expositie in een hele andere rich ting gezocht en gevonden. De Hiswa-1969 toont aan, dat de katoenfabrikanten zich ingespannen hebben om de rotvastheid van hun weefsels te verbeteren. Hiervan pro fiteren eigenlijk alle kampeerders, want ook tenten, die misschien niet helemaal droog worden weggebor gen zullen minder van rot te lijden hebben. Het gevolg voor de hele zo- mer-door-kampeerders is, dat zij tent niet meer zo snel als vroeger behoeven te vernieuwen. Omdat deze zogenaamde rotproo- fing toch niet afdoende bleek is men het gaan zoeken in de richting van synthetische vezels, die ongevoelig voor rot door bacteriën of schimmels zijn. Men ondez'scheidt na enkele jaren van experimenten door tentfa brikanten eenzijdig of tweezijdig met een synthetische laag gecoate weefsels, die al of niet vervaardigd zijn van synthetische garens en daar naast alleen weefsels, van syntheti sche garens. Het gecoate doek wordt uitsluitend voor het dak gebruikt, omdat behalve rotsvastheid wa terdichtheid een belangrijke eis was. Natuurlijk leverde dit gecoate doek ook weer problemen op, want tij dens de bewoning slaat 's avonds veel condens neer tegen het dak, die er dan vaak weer afdruipt. Het aan brengen van vanzelfsprekend te gen inregenen beschermende ven tilatieopeningen in de nok van de voor- en acherkant van de tent bleek deze condensatie definitief te voorko men. Op de Hiswa zijn daken van tweezijdig gecoat synthetisch weef sel (Trevira) bij verschillende stand houders te zien. Jammer is, dat aan de buitenkant van de tent niet te zien is of on- gecoat synthetisch doek is gebruikt. Het is alleen aan de hogere prijs te merken. Sinds de nazomer van 1968 wordt °°k in Nederland (b(j Ten Ca- te in Almelo) vervaardigd synthe tisch tentdoek gebruikt, het all sea son doek, dat onder meer in een deel van de produktie van Walker is te zien. Een van de voordelen, die het on derzoek naar de voor 'n tent slechte factoren met zich heeft meegebracht is 't inzicht, dat ventilatie de levens duur van het doek beslist ten goede komt. Niet alleen gaat ventilatie het condenseren tegen, maar zorgt die er ook voor, dat een normaal weef sel weer zo snel mogelijk opdroogt. Op de Hiswa is op het gbied van ven tilatie een geheel nieuwe constructie te zien, die de naam „Air Boy" heeft gekregen. Een tegen inregenen be schermende lap stof kan door mid del van een metalen beugeltje boog vormig worden opengezet, en opent dan een spleet waardoor constante ventilatie, ook in een verlaten tent voortdurend mogelijk is. Het spreekt vanzelf, dat in een tent twee van zul ke ventilatieluikjes zijn aangebracht in tegenover elkaar liggende delen van de tent. Deze „Air Boy" con structie is te zien bij tenten van Wal ker en bij alle tenten van Sporthuis Centrum die voor inhouw hiervan ook maar enigszins in aanmerking kwamen. Wat kost nu een nieuwe kam peeruitrusting voor vier perso nen als men het in de bunga lowsfeer zoekt? Zo'n bungalow tent kan dan gebruikt worden voor langduriger verblijf op cam pings, maar ook voor een enke le overnachting in een week eind of op weg naar het vakan- tiedoei. Men kan dan ongeveer rekenen op het volgende: Vierpersoons bungalowtent, gewicht 37 tot 45 kg 450-650 gld Kooktafel, tweepits gascomfoor gastank en licht 140-180 gld Meubilair: 4 stoelen, tafel en luie stoel 150-250 gld Twee slaapuitrustingen voor de ouders, synthetische slaapzakken en lucht bedden 120-165 gld Twee slaapuitrustingen voor de kinderen, twee synthetische slaapzakken en platen profielplastic 100-120 gld Kleding 80-120 gld Bijkomstigheden 50-130 gld Totaal gemiddeld voor vier personen: 1100-1600 gld AMSTERDAM Wie een bezoek aan een modern kampeerterrein brengt merkt, dat het de gewoonste zaak van de wereld geworden is om zelfs heel jonge kinderen mee te nemen op een vakantie in een tent. Heel wat gezinnen nemen zelfs en zeker op de daartoe geoutilleerde kampeerterreinen hun babies mee. Natuurlijk geeft.de luierwas wel wat problemen, maar de babies noch de ouders blijken er, ondanks de toch wel noodzakelijke rust in het middaguur, ervan te lijden te hebben. Op het eerste gezicht lijkt het, dat de oorspronkelijke, de „echte kam peerder" die iets van zijn gading op de HISWA zoekt niet of nauwelijks aan zijn trekken komt. Het kam- peergedeeite van de tentoonstelling lijkt één grote camping volgestouwd met bungalowtenten en andere za ken om het de verwende, moderne kampeerder wat het comfort betreft maar zo goed mogelijk naar de zin te maken. Toch zal de „kleine kam peerder" als hij zijn ogen de kost geeft ook nu weer zien welke ver bluffende mogelijkheden er on danks de concurrentie van het mas sa-kamperen in Nederland feite lijk nog zijn. We noemen bijvoorbeeld een licht gewicht tweepersoons enkeldaks af lopende langslaper van 210 cm lang en 135 cm breedte en 90 cm hoogte dit jaar in de handel gebracht met ge ventileerde zijmuren. Dit zwerftent- je van 1800 gram (prijs 245 gulden l is uitstekend geschikt voor fietsende kampeerders of kampeerders, die eer> trektocht te voet willen maken. Voor deze laatste is het prettig t> vernemen, dat de draagbare rugzak uitzonderlijk in prijs is gedaald (prijs nu 40 tot 60 gulden). Een vondst voor rugzakkampeer- ders die vaak op hout koken, maar ook heerlijk voor andere tentkam- peerders, die weieens een lastige tak of een hinderlijke wortel moeten ver wijderen of die met hun kinderen een kampvuurtje willen stoken is een rug zakbijltje, dat op de expositie te zien Vanzelfsprekend is het belangrijk, dat warmte en droogte naast goede voeding' verzekerd dienen te zijn. Warmte begint bij een goed. bed. Ge profileerd schuimplastic matras is daarom zo belangrijk, waarbij men rekening moet houden met een dikte van twee of drie centimeter. Op gevouwen matrassen nemen wel wat ruimte in, maar ze gaan beslist lan ger mee dan de opgerolde. Om te voorkomen, dat transpiratievocht in het schuimplastic dringt dient er tus sen de matras en de slaapzak altijd een stukje plasticfolie te liggen. Bij kinderen, die 's nachts niet gegaran deerd droog blijven is het raadzaam een stuk hospitaallinnen te gebrui ken of een lap grondzeildoek. Kinderslaapzakken kopen voor de kleintjes lijkt goedkoper en pakt voordeliger, maar meestal is het kind sneller uit de slaapzak gegroeid dan de zak versleten is. Feldmuhiedekens (van „papier") zijn een uitkomst voor degenen, die kamperen met een kind, dat 's nachts niet droog blijft. Ze zijn per stuk niet zo duur en ook voor het oudere kind is het een uitkomst, dat de nachtelijke narigheid op die ma nier een geheim blijft; er hangen geen dekens te drogen, niemand hoeft het te merken. Flahell'en pyjama's of voor 's nachts erg woelige spruiten een katoenen trainingspak, comple teren de slaapuitrusting. Tenminste als de ouders hun kinderen een losse fietsbel hebben meegegeven waarmee ze alarm kunnen slaan. Oudere kinderen willen graag een eigen tent en ook de meeste ouders willen graag wat privacy zodra het kind geen dreumes meer is. Het is geen pretje om 's avonds de slaap- ruimte van de kinderen met een ka toenen deken te moeten afschermen omdat je bij lamplicht nog wat wil praten of lezen. Een dwarsslaper is voor de kinde ren het prettigst. Zo'n tent is aan de ingang mooi ruim en van de voor kant af zijn de kinderen goed bereik baar als de ouders ze willen instop pen. Beslist noodzakelijk is, dat een kindertent muskietendicht is. Een ritssluiting is dat wel, maar een sluiting met drukknopen niet. Bo- vendien kunnen kleinere kinderen een stevige drukknoop niet openen. Wil men daarenboven nog wat „muggen- verdrijver" op het hoofdkussen spren kelen, dan moet men het nog even verversen als men later op de avond nog even naar de kinderen gaat kij ken. Als men op de HISWA loopt om een tentje voor de kinderen te ko pen heeft men de keuze tussen dub- beidaks of enkeldaks. Beiden zijn ge schikt, en hebben hun eigen voor delen. Als men echter maar even denkt, dat dubbeldeks beter en vei liger 2ou zijn dan enkeldaks dan moet men dubbeldaks nemen. Omdat een grote bungalowtent minder sta geld kost dan een kleinere bunga lowtent met twee kindertenten, wor den velen ervan weerhouden aparte tenten voor de kinderen aan te schaf fen. Een gevolg is echter, dat deze kinderen veel moeilijker zelfstandig Ieren kamperen en dat de ouders juist in de gezellige avonduren hin der hebben van de slapende kinde ren. Een ander feit is, dat als de kin deren naar een kinderkamp zouden willen gaan ze een tent zouden moe ten huren. Het is bijzonder onverstandig om zelfstandig kamperende kinderen op stap te sturen met tent waar ook maar iets aan mankeert. Ouders we ten altijd wel een noodoplossing als hun tent gebreken vertoont: ze gaan in een hotel, vinden een reparateur of gaan desnoods naar huis terug. Zelfstandig kamperende kinderen kunnen dergelijke beslissingen vaak niet nemen. Ieder kind zal spoedig merken dat zijn plunjezak met zijn slaapzak erin snel vol is. Een noodoplossing zou zijn de lakenzak maar thuis te laten. Maar dan moet de slaapzak na de vakantie beslist een wasbeurt krij gen. Beter zou zijn, het kind te laten sparen voor een donzen slaapzak. Ook deze al bij voorkeur met een lakenzak gebruikt moeten worden, maar neemt op zichzelf minder ruim te in beslag dan een slaapzak van kunstvezel. Een andere oplossing is een slaapzak met een inhoud van metaalfolie, zoals op deze HISWA- tentoonstelling bij twee verschillen de exposanten in twee verschillende uitvoeringen worden aangeboden. Lichtgewicht noktent met aange bouwde woonruimte. ■IBS WÊBm'wSÊ i Migrate

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25