DO 17 lost geheimen op Klantenservice CWAFF) WATERWIJZER P.T.T. IS TOCH GEEN GEHEIM AGENT Omdat de bus soms lang op zich laat wachten als't sneeuwt. Roger de Men rich y een bakker bezeten van schilderkunst BBC uw goede geld veilig besteed Partij-look voor slot-decor Even uitblazen mevrouw ringrijders mkfort breiwol, 5E A." op: m bij: Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. 248- tot 881 - Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V. bij: bij bij: VRT U" Zoveel hoofden, zoveel zinnen STROMEN Vergadering NKIB afdeling Zeeland SPOEDCURSUS VRAGEN IN DE OVEN NAAR PARIJS Nog even kijken Carnaval in kerk lil Carnaval in de kerk IV Café's langer open in O vezande Belgische bij ongeluk omgekomen DE STEM VAN DINSDAG 25 FEBRUARI 1969 De Rotterdamse bediemngspost in volle actie. heeft de kraanann zer het treinviaduct ladigd, dat 't spoor. de lijn Maastricht, deeltelijk is ontwricht, •m van de bulldozer die ichtwagen werd ver- de bovenkant van veroorzaakte een s. Het herstel zal beslag nemen. ;te t en rails, n in en wonder heten, dat p de autoweg is gestort, lan niet te overzien zijn was de reactie van een van de Nederlandse jnden na het ongeluk estuurder en passagiers! van Maastricht-Heerlen :ug door elkaar geram de rails ernstig onzet ze niet gebroken wa- trein, ondanks de he in, op het verbogen scheefgezakte brug had vicht van de schudden- krimp meer, zodat de ilig de autoweg Heer- verkwamen. De Heer- rendelde na het on,__ :eer onder de brug af. n lieten intussen alle en. (Van een onzer verslaggevers) BOTTERDAM De Klantenservice Posterijen, (binnenkort wordt 's avonds een bandrecorder aangesloten, zodat na sluitingstijd de vragen met vermelding van adres kunnen worden ingesproken) heeft in drie weken veel effect gehad. Dat bewijzen de volgende cijfers. In het district 's-Hertogenbosch (voor Brabant en Limburg) werden in deze weken 297 vragen beantwoord over de nieuwe tarieven. De tele foon was onderwerp van 114 vragen en de Rijkspostspaarbank van 59. Over de giro werden 179 vragen gesteld. Tenslotte werden er 41 klach ten ingediend. Het district Middelburg „leverde" 178 vragen over tarieven, terwijl 12 keer geïnformeerd werd naar de telefoon. De Rijkspostspaarbank taalde daar het getal 39. De giro kreeg hier 106 maal de aandacht. In totaal werden er in het district Middelburg 25 klachten genoteerd. onzer verslaggevers) Het Hoechstcor Zeeuwse ringrijdet tgenodigd om op 12 echst bij Frankfort raties te komen geve uitnodigingen voor Rotterdam (op koni in Rijswijk (op 10 mei) emene vergadering e op vrijdag 14 maat in het Nederlands Ka ddelburg wordt geh°u' plannen voor het ja besproken worden. Te- p wedstrijddata voor •oken. 9.1510.00 uur 10.30—11 00 uur 11.30U-45 uur 1.00— 2.15 uur 2.45- 3.15 uur 3 4g4.30 uur (ADVERTENTIE) Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER BERGEN OP ZOOM: Kortemeestraat 17 TERNE UZEN: Nieuwe Diepstraat 23 Verder verkrijgbaar bij: tel. 01640-5878 tel. 01150-2294 A. C. BAST1AANSE H. A. DE BREUCK G. HEMELAAR: G. HEMELAAR: Papegaaistraat 4, Goes B. F. v Waesberghestr. 16 Huist Nieuwendijk 29, Viissingen Langeviele, Middelburg tel. 01100-7476 teL. 01140-2215 tel 01184-3729 tel. 01180-5241 9.15— 9-45 uur 10.1510.45 uur 11.15li-45 uu^ 1.00— 1-3° uu' 2.00- 2.30 uur 2.45- 3.15 uur r in 10. tn 11 .n 12. n 12. tn 2 in 3 159.30 uur '00—10.30 uur .00-11.30 uur .00-12.15 uur .451-30 aar 00- 2.30 uur 00— 3.30 uur an 8.45 n 9.45- m 10.45- m 1.00- in 2.00 -9.15 uur .10.15 uur .11.45 uur 1.30 uur n ,.^3.00 aar invoering van de gelegenheid aanbiedingen bl« ram, slechts l>7a' rer paar. Er is dezer dagen een brochure van de pers gekomen, waarin de waterleidingbedrijven aan de con sument informatie geven over tal van onderwerpen die voor de wa tergebruik (st) er van belang zijn. Om enkele onderwerpen te noe men: de hardheid van leidingwater, tuinsproeien, de (water)kosten van douche of bad, wanneer wassen, twee soorten leidingwater, noodzaak van deskundige aansluiting van wa- tergebruikende toestellen, koken met water, watertips, beveiliging te gen bevriezing van de waterleiding, drinkwaterproduktie, etc. Het boekje, 20 pagina's tekst en illustraties, zal menig waterverbruik. (st)er een betere kijk geven op wat er allemaal aan een goed en pret tig gebruik van leidingwater vastzit. Het boekje wordt verspreid door vele waterleidingbedrijven, maar is ook aan te vragen. Een briefkaart aan: VEWIN, Postbus 4570, Rijswijk (Z.H.) met vermelding „Waterwij zer" is voldoende. Maak u geen zorgen over haar mode. Breek het hoofd niet over de vragen: zal ik „in" zijn met lang of kort haar, met glad of met ge-per manent? Alles is momenteel in de mode getolereerd en wie er geld voor over heeft, kan zich zonder al te veel moeite zeven dagen van de week een totaal andere haardracht aanmeten. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Nummers voorafgegaan door dubbel nul worden de laatstfe jaren vaak gezien als aanduiding van zeer sterke, stoere, geheimzinnige „vechtjassen" van de diverse westelijke inlichtingen diensten, maar hij de PTT wordt hij het noemen van die cijfers aan heel iets anders edarht. Nul- i z. en bijv oorbeeld is voor de PTT doodgewoon het nummer van de storingsdienst en niet de cijfer aanduiding van een of andere moordlustige geheime hartendief. Aan het begin van februari is een dubbel-nulnummer aan de andere „bevoegdheid tot doden"-nummers toegevoegd: nul-nul-zeventien of te wel het nummer van de Klantenservice Posterijen. Een oud slot in de buurt van Keulen verschafte de romantische omlijsting voor een modeshow, waarbij hoofdzakelijk feestelijke modellen van wol getoond wer den. Op de foto ziet u twee ele gante party-pakken met tunica, die weer zeer „in" zijn. Het nummer 0017, dat kosteloos gedraaid kan worden, staat ten dien ste van alle klanten van de posterijen. Zou iemand een vraag hebben be treffende de postdienst (verzenden, bestellen), postcheque- en girodienst en rijkspostspaarbank, dan kan van acht uur 's morgens tot acht uut 's avonds een beroep gedaan worden op dat mysterieuze nummer 0017. Toch een soort inlichtingenapparaat dus, maar dan andersom en minder' geheimzinnig dan wat normaliter verstaan wordt onder een inlichtin gendienst. Het geheimzinnige gaat er helemaal af, als men eenmaal een kijkje heeft genomen in de „keuken" van de PTT, waar die vragen en ook klachten behandeld en afgewerkt worden. Op de elfde verdieping van het districts postkantoor van Rotterdam, zetelt een van de twee bedieningsposten van 0017. Er zijn namelijk twee posten in Nederland. Een in Amsterdam, waar de vragen uit het noorden van Ne derland worden behandeld en een in de Maasstad waar problemen uit het centrum en zuiden van ons land bin nenstromen. Ja echt binnenstromen, want de ontwikkeling, die 0017 in drie weken tijd heeft genomen, is ongelooflijk. In de eerste week werden in Neder land 3200 gesprekken genoteerd, de tweede week waren dat er 3400 en in de carnavalsweek kreeg men 2200 vragen en klachten te behandelen. Merendeels waren dat trouwens vra gen. Klachten maken slechts zes pro cent van het totaal uit. Dat onverwachte succes van 0017 werd eerst toegeschreven aan de nieuwe posttarieven, maar uit de vra gen zelf bleek toch, dat ook andere problemen de mensen bezighielden. De heer C. van Delft, van de hoofd directie van de PTT verwacht dan ook, dat het nummer na enkele re clamecampagnes in populariteit zal stijgen. Van Delft: „Voordat dit nummer werd ingesteld, was er in verschillen de postkantoren nogal wat ontevre denheid over het verstrekken van in lichtingen. Als er geen inlichtingen loket was, moesten de mensen in de rij gaan staan. Was zo'n „vrager" dan aan de beurt dan moesten de andere wachters vaak lang blijven staan voordat de gevraagde inlichtingen waren verstrekt. Om dat nu tegen te gaan hebben wij een „inlichtingen dienst" ingesteld. Op een centraal punt. Als iemand in Roosendaal 0017 belt, dan komt hij in Rotterdam uit. De telefoondienst heeft ons namelijk (Van onze correspondent) SINT-JANSTEEN De Nederlandse Katholieke Invaliden Bond afdeling Zeeland houdt zaterdag een districts vergadering in het zusterklooster van het H. Hart Hoofdstraat 26, Sint-Jan steen. De bijeenkomst wordt om 14.00 uur geopend met een Eucharistieviering. Na de pauze is er een bespreking over de reis- en vakantiegids. (ADVERTENTIE) een dienstlijn ter beschikking gesteld. Rotterdam en Amsterdam hadden nog ee:i mogelijkheid open die stroom van telefoontjes op te vangen. In twee maanden was de hele toestand ge regeld. In de drie weken dat het nummer bestaat is bewezen, dat het in een enorme behoefte voorziet. Wij gaan het nummer dan ook meer bekend heid geven. In de eerste plaats wor den er over zes weken in elk post kantoor bakken geplaatst waarin voorgedrukte kaarten staan geadres seerd aan 0017. Dan wordt de moge lijkheid geschapen vragen, die voor de persoon in kwestie geen haast hebben, schriftelijk te stellen. Die vragen kunnen wij dan schriftelijk beantwoorden. Dat ontlast de dienst een beetje". Het belangrijkste doel, dat de PTT met het instellen van het nummer 0017 had, was het lopen van „het kastje naar de muur" door de klanten te voorkomen. Van Delft: „Wij heb ben nu een team van zeven, acht ge specialiseerde mensen aan het werk, die alle vragen met gemak kunnen opvangen". De heer J. J. Voogt, chef van de bedieningspost 0017 Rotterdam valt de heer Van Delft in deze mening bij. Voogt: „Er zitten bij mij acht mensen, die geselecteerd zijn uit de grote groep van loketbeambten. Eerst hebben deze mensen twee maanden een spoedcursus moeten volgen, waarin alle kennis over de verschil lende zaken nog eens uitgebreid werd herhaald. In het begin waren er wel wat moeilijkheden bij sommige vragen, maai' nu gaat de beantwoor ding veel vlotter. De routine gaat na tuurlijk ook een woordje meespre ken. In het begin kon 55 procent van de vragen direct beantwoord worden. Nu zijn we al zover dat 65 procent direct uit de hand kan wor den opgelost". Worden vragen direct behandeld, met klachten gaat het anders. Die worden genoteerd en doorgestuurd naar diegene, die de zaak kan afdoen. De PTT-klantenservice belt dan de klager weer terug om hem of haar mee te delen wie de klacht in be handeling heeft. Daarna krijgt de man of vrouw, die de klacht heeft ingediend antwoord hetzij schriftelijk of telefonisch van degene die de klacht heeft behandeld. De heer Voogt heeft in deze maand natuurlijk ook vragen meegemaakt, die niets met de PTT te maken had den. Voogt: „Het is niet de bedoeling, dat wij antwoorden op vragen als „Wanneer is de carnavalsoptocht in Den Bosch?" of „Hoe lang sneeuwt het nog?" of „Varen de veren op de Westerschelde nog?" of simpelweg „Hoe laat is het?" Dat is niet de be doeling van de klantenservice, al worden ook deze mensen voor zo ver mogelijk geholpen. Het is lou ter en alleen de bedoeling, dat vragen in de postale sector worden gesteld. Ik moet echter wel zeggen, dat zo'n vraag buiten de orde de zaak wel aantrekkelijk maakt. Maar we heb- b. - er doodeenvoudig geen tijd voor (ADVERTENTIE) Daarom, daarom, daarom: Davitamon io. Elke dag. Allemaal. J Davitamon 10. het complete drageetje dat zorgt voor extra weerstand en j y vitamine-reserve. (Van een bijzondere medewerker) DE CLINGE Ingewijden uit de naaste omgeving weten het allang, maar verderop in de streek hoort men het zo nu en dan bij geruchte: Daar in De Clinge, een paar kilometer achter Hulst, woont een bakker die er een voor een man van zijn stiel vreemde liefhebberij op nahoudt: Hij schildert en hij is zot van schilderijen van anderen en hij koopt en verzamelt die! Die bakker is Roger de Meu- richy (51), een forse man met een donker vriendelijk uiterlijk en het gerucht is zo waar als iets waar kan zijn. We constateerden het onmiddellijk toen we dezer dagen op goed geluk bij hem op bezoek gingen. Zijn huis aan de Kieldrechtstraat in De Clinge heeft geen bel, maar de deur stond open, dus gingen we, voor zichtig vanwege de eventuele grote waakhond die hier wel eens aanwezig zou kunnen zijn, naar binnen. Welnu, van een waakhond geen sprake, bleek al gauw, maar des te meer van.... schilderijen, landschappen, stil leevens, zeegezichten, die dicht opeen de muren decoreerden. Op goed geluk gingen we een der vele deuren binnen. We kwa men in de bakkerij. Op de achter grond een grote electrische oven, opzij voor de vensters een lange tafel waarop het deeg gekneed wordt. Daarover gebogen staat Roger de Meurichy. Maar hij kneedt geen deeg, hij is bezig met een paletmes dunne laagjes olie verf aan te brengen over een zee gezicht in ijle, pastelachtige kleu- Hij gaat naar de grote bakkers oven, opent de zijdeur en trekt de bakladen uit. Ér liggen geen bruine broden op, maar veelkleu rige schilderijen. „Die liggen hier in een bepaalde temperatuur; dan drogen ze beter, verklaart De Meurichy, „olieverf droogt altijd langzaam en dan duurt het zo lang voor je met je schilderij weer kunt doorgaan." „Hoe is uw belangstelling voor schilderkunst ontstaan?" „Och, zegt hij, er heeft altijd al zo iets in me gezeten. Ik kwam in 1930, twaalf en een half jaar oud, als leerling bij bakker Brand in Hulst, een zaak die allang niet meer bestaat. Ik moest daar leren boetseren in marsepein en dat vond ik toch zo machtig! Ik ging ook vaak bij andere bakkers voor de étalage kijken. Ik wou het graag anders en beter doen dan de anderen. Officieel was ik om zes uur klaar, maar vaak stond ik nog om 11 uur 's avonds in de bakkerij. Van Hulst ging ik naar Brussel, daar heb ik op wel tien plaatsen gewerkt, ook als koks leerling in de Taverne Royale. Van Brussel kwam ik naar Ant werpen en met achttien jaar ben ik voor mezelf begonnen. Wat ik Bakker De Meurichy bij een van de schilderijen uit zijn collectie. fijn vond was b.v. het maken van bruidsboeketten in crème de beurre voor trouwfeesten en dan maar spelen met kleuren." Bakker De Meurichy leidt ons zijn woonkamer binnen. Schilde rijen aan de wanden. Een tweede vertrek, schilderijen aan de wan den. We gaan door de gang, schil derijen aan de wanden. Ze zijn lang niet alle van gelijke kwali teit en waarde en weerspiegelen ook de verandering en verbete ring van smaak, die zich met de jaren bij de verzamelaar voltrok. We gaan de trap op naar de bo- venétage: een reeks boeiende doeken van Guido Metsers en daar op de overloop een Albert Servaes, een donker landschap uit diens vroege tijd. De slaapka mers: schilderijen en nog eens schilderijen. Een mooi land schapje van Pieter de Bodt. Daar hangt zowaar een blij lente tafereel van Albert Saverijs. „Als ik daar nog aan denk", zegt De Meurichy. Zijn donkere ogen glanzen. Ik heb Saverijs zelf in Deinze bezocht. Ik heb dit schilderij van hem gekocht voor 15.000 frank. Geen geld natuur lijk voor een Saverijs. Weet ge wat hij tegen zijn vrouw zei? „Als die vent niet zo sympathiek was in de kunst had ik hem al lang buiten gezwierd, maar ik móét die man dat tableau geven!" „Weet ge", zegt De Meurichy", ik heb het nu financieel een heel eind gebracht en nu kan ik als ik wil wel een schilderij kopen tegen de prijs, die gevraagd wordt, maar in de beginne, met mijn kinderen op kostschool, was dat niet zo. Ik moest proberen het voor een klein prijsje te krijgen en van de schilder zelf. En hij vertelt hoe hij eens een door hem bewonderde schilder uit Parijs zelf is gaan bezoeken. ,,'s Middags om vier uur had ik het brood uit de oven gehaald, ik heb de T.E.E. genomen en 's avonds om acht uur was ik in Parijs. Ik heb die schilder be zocht. Het was een hartelijke ont vangst, een geweldige ontmoe ting ofschoon hij geen Neder lands en ik geen Frans verstond. Ik ging met twee doekjes van hem naar huis." Als we weer in de bakkerij be neden zitten en hij een nieuwe pint bier inschenkt zegt hij: „Nu het leven wat gemakkelijker gaat, ben ik opgehouden met zelf bak ken, ik laat het brood komen en vent het uit. Zo heb ik wat meer tijd voor mijn liefhebberij. Dat mag toch?" Een sympathieke man deze De Meurichy, op zijn wijze en in zijn kring een steunpilaar van kunst en cultuur. Mensen als deze bak ker uit De Clinge moesten er meer zijn. BROWN BOVERI wasautomaten vaatwasmachines strijkmachines wasdroger centrifuges befaamde fabrikaten van een wereldconcern met de degelijke garantie van. de importeur BROCHURES OP AANVRAAG GRATIS «IMPORTEUR: GEBR. TIMMERMANS N. V., KESSEL (BIJ VENLO] Carnaval is weer voorbij en nog maar even en de hele optocht is ver geten. Het maandenlange werk aan de wagens ging in een moment aan je voorbij. Jammer! Ik dacht aan het bloemencorso in Zundert, waar je daags daarna nog al het moois^ eens rustig van alle kanten kunt be kijken. Is dit nu ook niet mogelijk met de carnavalswagens die toch ook zoveel te zien geven, wat soms on- gemerkt voorbijgaat? BREDA Mevr. SLOOTo Het is al te simplistisch om een kindercarnaval in een kerkgebouw te rechtvaardigen met „Laat de kin- derkens tot Mij komen". Dit is een neerhalen van de gewijde tekst, die vervolgt met: „En Jezus legde hun de handen op," een symbolische han deling om ons te leren, dat de zui veren van harte de meeste kans heb ben om tot Gods-kennis te komen, méér dan theologen of moralisten. Maar het is even goed onchristelijk om sarcastisch en verontwaardigd over zo'n eenmalig geval ingezonden stukken in de krant te schrijven, alsof daarmee het verval van alle kerke lijke discipline is ingeluid. Een kerkgebouw voor profane doel einden gebruiken is geen oneer aan God. God is alomtegenwoordig, en Hij heeft geen menselijke bouwsels nodig om Zich onder ons present te stellen. Een kerkgebouw voor pro fane doeleinden gebruiken is een mis kenning van het menselijk gemoed, van de psyche van de mens. Het men selijk gemoed heeft symolen nodig. Het kerkgebouw is een symbool van goddelijke presentie. De christenen hebben aanvankelijk hun heilige vergaderingen gehouden in profane gebouwen, zoals de biblio theken. Maar een kerkgebouw regelmatig gebruiken voor profane doeleinden is de zoveelste ongezonde verdringing van het menselijk gemoed, waaraan een pragmatisch hedendaags materia lisme zich schuldig maakt. Het gaat er dus niet om of men een kerk één malig beschikbaar stelt voor een kin derfeest. het gaat er om vanuit welke mentaliteit men dat doet. Ik ben niet gerechtigd te oordelen over de men taliteit van de betrokken pastoor. BREDA JOH. VAN GOOL c.m. Geachte briefschrijver of -schrijf ster van 21 febr. j.l. heeft het prima artikel van woensdag 19 febr. j.l. niet goed gelezen of begrepen, want er stond in Nadat daartoe de geëi gende maatregelen waren getroffen; d.w.z. dat het Allerheiligste uit het tabernakel werd verwijderd, en düs prins carnaval gerust vlak voor het altaar kan gaan staan toeteren, om het kindercarnaval aan te moedigen. Ik veronderstel, dat u niet meer zo jong zult zijn, u kunt dus óók nog weten, hoe het vroeger in de kerk aan toeging b.v. met het verpachten van de banken. Dan werden er ook eerst „de geëigende" maatregelen ge nomen omdat er dan óók wel eens „herrie" was, om de beste plaatsen in bezit te kunnen krijgen. Zouden dan deze kleine carnavalsvierdertjes zich niet eens een paar uurtjes ge zellig mogen vermaken De banken zijn heus stevig genoeg. De sneeuw kón niet verwijderd worden, die zat hard aan de tegels gevroren. Moesten die 1000 kinderen teleurgesteld wor den Het was zo een prachtige op lossing Hulde aan de initiatiefne mers van het kindercarnaval BREDA Mevr. M. C. v. Helvert-Schilders (Van een oneer verslaggevers) OVEZANDE De plaatselijke ca féhouders in Ovezande hebben een verzoek aan b. en w. gestuurd om in het vervolg tot twaalf uur hun lokaliteiten geopend te mogen hou den. De caféhouders motiveerden hun verzoek door te wijzen op de politie verordening in buurgemeenten, die ook een avondsluiting tot 12 uur toe staan. B. en w. hebben wel oren naar dit verzoek. Op woensdag a.s. 's avonds om 19.30 uur wordt het in de vorm van een raadsvoorstel behandeld. Tijdens dezelfde vergadering komt een voorstel aan de orde. om deel te nemen aan de gemeenschappelij ke regeling Gemeentelijke Genees kundige en Gezondheidsdienst voor de Bevelanden. Ovezande behoorde met Goes en Korgteme tot de drie gemeenten van de 26, die aanvanke lijk niet voor deelname aan de rege ling voelden. Kortgene is op zijn be sluit teruggekomen en b. en w. van Ovezande stellen de raad voor, dit voorbeeld te volgen, om te voorko men, dat er een vacuüm ontstaat met betrekking tot het ambulance vervoer. SAS VAN GENT (ANP) Gister middag is in Sas van Gent de 39-ja- rige mevrouw R. M. Serie-van Vlaan deren uit Assenede (België) bij een verkeersongeval om het leven geko men, Zij werd met haar fiets door een vrachtauto aangereden en was vrijwel op slag dood.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5