Mil UW
gaat
CT0R
.Ooggetuige" Erich Kastner
zondag zeventig geworden
Julius Geasar in première
Vanavond extra „Brandpunt"
BIGGLES: ORIENT EXPRESSE
en service
OVER RIJKSVERDEDIGINGSORGANISATIE
Nationale
Ballet naar
Engeland
Z
H
rs-
If acht.
-roede)
0
-0
r
rri
Z
0
-4
faarom bleef hij
Tweede gezicht
De kinderen
Schijnwerperlicht
Protesten tegen
Leonard Huiznga
Discussie
Weinig aandacht
Danzi-kwintet
boekt succes
in Rusland
Opdrachten aan
Nederlandse
componisten
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
Tweede operatie voor
Gina Lollobrigda
DE STEM VAN MAANDAG 24 FEBRUARI 1969
George Young heeft
atletiekwedstrijden in
1 officieuze wereldre-
mijl geëvenaard. De
ig, die in Mexico City
gden op de 3000 meter
liep de twee mijl in 8
seconden, waarmee hij
als de Australiër Ker-
een jaar geleden op
trijd het wereldrecord
~t kogelstoten versloeg
de Olympische katn-
Matson. Woods kwam
latson liet 19,31 meter
este polsstokhoogsprin-
Pennel, die over 5,03
ijkse Knight of Colum-
n in Cleveland werden
ede prestaties geleverd
ampioen Bob Seagreii
winningenreeks op het
afgebroken door de jon-
ng, die 5.02 m haalde
itleten, onder wie Sea-
igen dezelfde hoogte
[den een groter aantai
Bij de dames maakte
ie 200-meterkampioene
ïska-Kirszenstein (p0-
oor de 50 yards te win-
:onden.
ad traden de hoogsprin-
;t op de voorgrond. Va-
ov zegevierde met 2,15
l'armak bezette met 2'l2
plaats. Veteraan Ana-
bleek op de 110 meter
goed op dreef. De Rus
de indoorbaan een tijd
nden.
en Coverbedrijf
.Tel. (01140) 2461
bekende merken
r 100 radiaalband
ran B.F. Goodrich,
bedrijf garandeert
eskundig advies!
e enige in Zeeland
itoflexuitlijn-brug!
m
m
rfl
m
70
(Van onze kunstredactie)
3ERLIJN Erich Kastner wordt
teventig en dus heeft hij toch nog
je eerste wereldoorlog, die van
'14 - '18 overleefd. Als het aan ser-
it Waurich gelegen had („Er
Br ein Tier", hij was een beest,
jou Kastner later dichten) zou
je jonge recruut doodeenvoudig
iapot-gedrild zijn. Nu, zover is
jet niet gekomen, maar wel heeft
jet „beest" de 19-jarige Kastner
prompt met een, z'n 'hele leven
nawerkende, hartaanval het laza
ret ingesehopt. De nu zeventig ja-
heeft het niettemin over
leefd: dit en heel de geschiedenis
van „zijn" Duitsland, dat van de
Hitler-jaren inbegrepen!
Wie Kastner zegt plaatst hem als
vanzelf in hetzelfde gelid als een Os-
sietzky, een Tucholsky. Het zijn zijn
vrienden geweest, al waren zij toch
ook weer anders dan hijin politiek
opzicht radicaileT en misschien zelfs
principiëler. Kastner, in tegenstelling
at hen niet met het aureool van het
jartelaarsehap gesierd, behoort
aochthans met hen tot de Duitse au
teurs die voor en tijdens de Hitlerja-
ren het „andere" Duitsland hebben
gerepresenteerd: voor wat Kastner
betreft houdt de nu zeventigjarige
representatie óók onder Kiesin-
nog vol!
Het is Kastner wel een kwalijk
genomen dat hij, toen Hitier aan de
macht was gekomen, het voorbeeld
van de Zweigs, de Manns, de Feucht-
wangers, de Werfels niet heeft ge
volgd: hij is niet geëmigreerd, doch
in Duitsland gebleven, waar overl
ook zijn boeken werden ver
brand en ook hem een schrijfverbod
werd opgelegd.
Waarom hij bleef? „Om ooggetuige
te zijn", zou hij, hiernaar gevraagd,
verklaren.
Met dit „ooggetuige zijn" heeft
Kastner zichzelf voortreffelijk gety
peerd. De toeschouwer, de reporter,
de criticus, de ooggetuige kan nu een-
l niet buiten zijn milieu: de wis
selwerking tussen hem en dat milieu,
diardoor wordt hij bepaald en is hij
wat hij is. Hij heeft dat milieu lief,
zelfs als hij het haat en hij haat het,
wanneer dat moet, omdat hij het lief
leeft.
Als representant van het „andere"
Duitsland heeft Kastner zijn leven
als het kritisch geweten van zijn
land gefungeerd. Hij was en is de
voortzetter en bewaarder van een
grote traditie, die waaraan ook de
namen van Heine en Börne verbon
den zijn en onwillekeurig denkt men
dan nog verder en daarmee aan zul
ke spottende wijzen en wijze spot
ters als Swift, als Voltaire.
Zij zijn het, die als het ware de
sfeer, de toonhoogte, de maatslag
aangeven, waar binnen Kastners werk
gelezen moet worden.
Als feuilletonredacteur, de man van
let scherpe „terzijde" en van de vrij
blijvende glosse, is Kastner eerst in
Leipzig en toen pas goed in Berlijn
legonnen. In de tegelijk glorieuze
en tumultueuze twintiger jaren heeft
lij in en met zijn „Gebrauchslyrik",
zijn lyriek voor dagelijks gebruik, de
dingen van de dag onthullend bege
leid, ook in poëtisch opzicht een twee
de Heine en daarnaast de grote „le
verancier" van teksten voor het
eigentijds cabaret.
Hij was een „ooggetuige", maar dan
die met iets als een tweede ge
zicht de dingen meteen in toekomst-
Perspectief zag. In de turbulente en
tegelijk boeiende onrust van die twin
tiger jaren heeft hij gezien waar het
allemaal op uit zou lopen en op uit
"•eest lopen: lees er zijn befaamde
roman „Fabian of de verloren jaren"
(uit 1931) maar op na.
De „Gebrauchslyriker" bezong „het
land waar de kanonnen bloeien":
«Kent gij dat niet? Gij zult het ieren
kennen!" De schrijver van „Fabian",
dit onovertroffen en zwaar-autobio-
pafische tijdbeeld, onthulde niet al
leen tot in de uiterste, door sommi
gen als „obsceen" ervaren details hoe
er onder de republiek van Wedmar
„geleefd" werd, maar voorspelde
daarin tevens waar het naar toe ging.
Zijn held, Fabian, droomde het pro.
fetisch: „Een machine, zo groot als
de Dom van Keulen verhief zich bo
ven hen; halfnaakte arbeiders ston
den ervoor, gewapend met grote
scheppen en schepten homderddui-
zende kleine kinderen in een reus
achtige ketel, waarin een rood vuur
brandde".
Afschuwelijker is Auschwitz nim
mer voorspeld!
Kastner heeft het allemaal zien
aankomen. In zijn „Fantasie von
übermorgen" (1939) heeft hij, vlak
vóór de oorlog een feit zou worden,
tegen beter weten in gedicht hoe het
zou kunnen zijn: „En toen de oorlog
weer begon toen zeiden de vrouwen:
neen!"
Een vers im sprookjes-sfeer en dus
te mooi om waar te zijn: de vrouwen
sluiten hun mannen, huin broers, hun
zonen thuis achter slot en grendel,
doen de deur achter hen dicht, gaan
de straat op, nemen rulle generaals,
bankiers en politici over de knie en
geven ze zo'n geducht pak slaag, dat
het voorgoed uit is en dan pas gaan
ze naar huis terug. De oorlog gaat
niet door! zeggen ze en de mannen
staren uit het raam en kijken hun
vrouwen niet aan
Kastner is terecht om zijn dubbel
talent geprezen: een auteur die voor
volwassenen schreef èn voor kinde
ren. Zijn kinderboeken hebben hem
over heel de wereld bekend gemaakt.
In zijn „Emil en de detectives", zijn
„De 35ste mei", zijn „Dubbele Lotje"
en al die andere, nog altijd volop le
vende jeugdboeken, heeft hij zijn
jonge lezers serieus genomen en leer.
de hij hun, alsof dat de gewoonste
zaak van de wereld was, over de fou
ten en dwaasheden van de ouderen
méédenken.
Hij zag die jonge lezers als mis
schien nog de enigen bij wie hij voor
hetgeen hij te zeggen had, gehóór
kon vinden wanneer de ouderen
het blijkbaar telkens weer lieten „af.
weten".
Kastner, die ongetrouwd is geble
ven, was en is in zijn werk de grote
voorvechter van het kind het kind
dat van het gedoe der ouderen, hun
politiekè gedoe vooral, steeds weer
de dupe dreigt te worden.
„Het gaat om de kinden!" Wan
neer de ouderen dat niet begrijpen
en wanneer de mensen dat niet be
grijpen, dan laat KastneT het ten
minste de dieren begrijpen. In zijn
magistrale en door zijn lijf-illus
trator Walter Trier bijna nóg magi-
straler geïllustreerde „Komferenz
der Tiere" laat Kastner de dieren
omderwille van het kind de oorlog
verklaren aan de impotente politici:
de muizen vreten massaal alle poli
tieke paperassen op, de motten doen
het met alle uniformen, en ais zelfs
dat niet helpt ontvoeren de dieren de
kinderen en net zo lang houden ze
die (allergenoeglijkst overigens) on
der hun hoede, totdat de politici ein
delijk plechtig beloven dat alle gren
zen geslecht zullen worden en dat al
le wapentuig naar het museum gaat.
Kastner schreef deze roerende uto
pie in 1947: ook na de oorlog bleef
hij wat hij was, de kritische oogge
tuige die alwéér geroepen werd om
een „ander" Duitsland te represente
ren dan dat van alléén de Adenau
ers, de Straussen, de Kiesingers en.
de gepensioneerde generaals, aan
wie hij, toen de Duitse herbewape
ning weer een feit geworden was,
dat wanhopig-bitse vers wijdde, dat
hij „Friihlingserwachen" noemde:
het wordt weer lente en „sie brau-
chen uns wieder einmal!" ze heb
ben ons weer nodig!
„Ooggetuige" Kastner is goddank
zichzelf gebleven en weer en nog al
tijd schuilt er in zijn tijdkritiek te
vens die tegelijk schuwe en waar
schuwende blik op de toekomst. Ik
denk aan zijn toneelstuk „Die Schule
der Diktatoren", met dat moment
waarop plotseling niet de spelers
maar de mensen in de zaal in schijn
werperlicht komen te zitten: „Kijk
ze er eens uitzien alsof ze al een hele
Erich Kastner
tijd niet meer gevangen hebben ge
zetenvolgevreten en brutaal
Verloor hier het sarcasme van de
ooggetuige eindelijk de lachende
mildheid, die het trots alles steeds
waar eigen was? En was het blijk
baar tóch een wanhopige zaak om
op z'n Kastners aan de mogelijkheid
van ooit nog eens een menselijke
mensheid die van mensen die
weer kind durven zijn te blijven
geloven?
De 23ste februari wordt Erich Kast
ner zeventig. En laat hij nu toch
maar, behalve zijn jeugd, althans
iets van dat geloof behouden!
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG De Nederlandse Ope
rastichting heeft in het Circusthea
ter in Scheveningen de opera „Julius
Caesar" van G. F. Handel in premiè
re gebracht.
Voorstellingen van „Julius Caesar"
in regie van Rudolf Hartmann en
onder muzikale leiding van Paul Hup-
perts zullen nog volgen in het Circus
theater, in de stadsschouwburgen van
Amsterdam en Utrecht en in de Rot
terdamse schouwburg.
Voor de opvoering werd gebruik ge
maakt van de uit 1922 daterende
Duitse versie, die de kunsthistoricus
dr. Oskar Hagen maakte van de tekst
van Nicola Haym. Dit houdt in, dat
onder andere het bijna vijf uur du
rende werk tot ongeveer de helft is
gereduceerd, de party van Caesar
door een bas-bariton in plaats van
door een castraat-mezzosopraan
wordt gezongen en de orkestratie is
aangepast en gemoderniseerd.
Het verhaal van „Julius Caesar" is
zijn strijd in Egypte tegen Pompejus,
die verkeert in een strijd tegen Ptolo-
maeus, wiens zuster Cleopatra zich
uiteindelijk door Caesar tot koningin
van Egypte laat kronen.
Zangsolisten zijn Barry McDaniel als
Julius Caesar, Aafje Heynis als Cor
nelia, de vrouw van Pompejus, Klaus
Lange als haar zoon Sextus, Gerard
van Loon als de Romeinse tribuun
Curio, Rachel Yakar als Cleopatra,
Pieter van den Berg als Ptolomaeus,
Bert Bijnen als zijn raadsheer Achil
las en Hubert Waber als Cleopatra's
vertrouweling Nirenus.
Medewerking aan de uitvoering ver
lenen het Utrechts Symfonie Orkest,
het Nederlands Operakoor, het natio
nale balet met de solisten Iris Arispe,
Michael Tietz en Clyde Geldrop,
koordirigent Cor Olthuis en choreo
graaf Rudi van Dantzig. Helmut
Juergens en Rosemarie Jakamelt ont
wierpen respectievelijk decors en
kostuums. De solisten oogstten meer
malen een open doekje. De executan
ten hadden tot besluit een minuten
lang ovationeel applaus in ontvangst
te nemen. Er werden tal van bloem
stukken het toneel opgedragen.
(Van een onzer verslaggeefsters)
MAASTRICHT De schrijver Leo
nard Huizinga zal het Maastrichtse
boekenbal op 1 maart openen. Hier
tegen is door verschillende personen
uit Maastricht ernstig protest aange
tekend.
Een soort actiecomité, opgericht door
de heren W. Coumans, K. Simhoffer
en Hans van de Waarsenburg, acht
Leonard Huizinga als inleider van
een boekenbal onaanvaardbaar. Het
drietal heeft dit in een schrijven aan
alle uitgenodigde auteurs kenbaar
gemaakt. Het wil tijdens het boeken
bal eveneens dit protest laten horen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In een extra
aflevering zal de Brandpunt-re
dactie vanavond op Nederland 1
orn 21 uur nagaan, in hoeverre
er medisch mogelijkheden be
staan om de mens tegen nucleaire
"actereologische en chemische
wapens te beschermen of hem
van de gevolgen van deze wa
pens te genezen.
brandpunt is daarvoor op bezoek
spveest hij de rijksverdedigingsorga-
a'Satie (RVO), TNO in Rijswijk. Het
as de eerste keer, dat een televisie -
toestemming kreeg om in dit
"Oratorium opnamen te maken. De
1"ding van vanavond is een ver-
g op de documentaire, die de KRO
uJln november van het vorig jaar
zond over nucleaire, bacteriologi-
e on chemische wapens.
djLeje uitzending zal bestaan uit
20 m' *n een van onSeveer
Wcivnut,en zal worden nagegaan,
onderzoek het medisch-biolo-
gisch laboratorium vaai de rijksver
dedigingsorganisatie doet, gericht op
de verdediging tegen bovenstaande
wapens en welke resultaten het insti
tuut daarbij tot nu toe heeft bereikt.
Vervolgens zal de vraag worden ge.
steld of de overheid deze weten
schappelijke vindingen ook heeft in
gepast in de civiele verdediging tegen
deze wapens.
In het derde deel van de uitzen
ding komt de actuele kwestie aan de
orde, of wetenschapsbeoefenaren
ook die van de rijksverdedigingsorga
nisatie zich ethisch gezien bezig
mogen houden met de studie, die met
nucleaire, bacteriologische en chemi
sche oorlogsvoering te maken heeft.
Ook als het gaat om speurwerk, dat
gericht is op de verdediging tegen dit
soort wapens.
Aan dit derde deel een discussie
in de tv-studio zullen hun mede
werking verlenen, de vrouwelijke
hoogleraar prof. dr. A. C. Ruys, bac-
teriologeijepidemiologe, hoogleraar
aan de universiteit van Amsterdam,
prof. dr. J. A. Cohen, directeur van
een medisch-biologisch laboratorium
van de rijksverdedigingsorganisatie
TNO en dr. J. F. P. Hers, internist en
verbonden aan het academisch zie
kenhuis te Leiden.
In de KRO-documentaire van be
gin november heeft prof. Ruys ge
zegd, dat zy persoonlijk nimmer zou
meewerken aan een onderzoek, dat
gefinancierd wordt door de rijksver
dedigingsorganisatie.
In het filmverslag over de rijks
verdedigingsorganisatie zullen aan
het woord komen prof. dr. O. Vos,
hoofd van de afdeling radio-biologie,
prof, dr. E. M. Cohen, hoofd van de
afdeling farmacologie en dr. H. C.
Bartelema, hoofd van de afdeling
bacteriologie van het medisch-biolo
gisch laboratorium van RVO-TNO.
Dr. Bartelema is onlangs benoemd
tot lid van de commisie van deskun
digen, die secretaris-generaal Oe
Thant van de V.N. zal bijstaan bij het
samenstellen van een rapport over
de mogelijke gevolgen van het ge
bruik van chemische en bacteriolo
gische wapens.
In zijn jaarrapport over het werk
van de Verenigde Naties heeft secre
taris-generaal Oe Thant er in septem
ber van het vorig jaar op gewezen,
dat aan de dreiging van de bacterio
logische en chemische wapens, over
schaduwd als het ware door de drei
ging van het kernwapen, weinig aan
dacht is besteed. Hij benadrukte dit
zoals men dit ie laatste tijd vaak
hoort doen door te wijzen op de
betrekkelijk geringe kosten aan deze
wapens verbonden.
Hierdoor zouden de bacteriologi
sche en chemische wapens gemakke
lijk binnen het bereik van vele lan
den kunnen komen en zou het pro
bleem van inspectie en controle op
deze wapens bijna onoplosbaar wor
den.
Deze extra-uitzending van Brand
punt is samengesteld door Ad Lange-
bent en Willibrord Frequin.
AMSTERDAM (ANP) Het Na
tionale Ballet zal van 16 tot 30 maart
voor de eerste maal in zijn bestaan
een toernee naar Engeland maken.
Zowel in het Empire Theatre in
Sunderland als het Theatre Royal in
Norwich zullen acht voorstellingen
met drie verschillende programma's
worden gegeven. Het werk van de
eigen choreografen is vertegenwoor
digd met Rudi van Dantzigs „Ogen
blikken" en „Monument voor een ge
storven jongen". Voorts worden uit
gevoerd „Ivesiama", „Vier tempera
menten" en „Serenade" van Balan-
chine en de drie klassieke balletten
„Giselle", „Les Sylphides" en „Pe-
trouchka". Ook Pearl Langs „Shixah"
staat op het programma
De Engelse toernee kan worden be
schouwd als voorbereiding tot de se
rie voorstellingen, die Het Nationale
Ballet in de eerste week van decem
ber van dit jaar in het Sadler's Wells
Theatre in Londen zal geven. Het
streven is dat toernee waaraan 57
dansers deelnemen uit de normale
exploitatie, zonder aanvullende over
heidssubsidie, te bekosten.
MOSKOU (TASS) Het Franz
Danzi-Blaaskwintet uit Nederland
heeft zijn eerste tournee door de Sov
jet-Unie beëindigd. Deze was op 10
februari met concerten in Moskou
begonnen, waarna uitvoeringen wer
den gegeven in Leningrad, de hoofd
steden van de Russische Oostzeerepu
blieken en Minsk.
De Nederlandse musici viel overal
een hartelijke ontvangst ten deel. Het
programma, waarop o.a. werken
prijkten van in de Sovjet-Unie weinig
bekende hedendaagse Nederlandse
componisten, wekte de belangstelling
van het publiek. Er was veel lof voor
het spel van het kwintet. De beken
de Litouwse musicus Pranas Tamo-
saitis stelde vast, dat het op het ni
veau stond van de beste Europese
ensembles.
De leider van het kwintet, Frans
Vester, verklaarde in een gesprek met
een TASS-verslaggever, dat de mu
sici aangenaam getroffen waren door
de ontvangst in de Sovjet-Unie en
zeer onder de indruk waren van het
bruisende muziekleven daar. „Wij
hebben bij de Moskouse componist
Edisson Denissow werken voor het
kwintet besteld en hopen, ze by ons
volgende optreden in uw land te kun
nen uitvoeren", zei hij.
DEN HAAG (ANP) De minister
van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk, dr. M. A. M. Klompé,
heeft verschillende opdrachten ver
leend aan Nederlandse componisten.
De opdrachten betroffen o.a.: een
werk voor hobo zonder begeleiding
met gebruikmaking van de nieuwste
mogelijkheden op dit gebied, aan Jo
van den Booren te 's-Hertogenbosch.
Enkele stukken voor accordeon aan
Jan van Dijk te Tilburg. Een reeks
van 10 a 12 didactische stukken voor
klarinet en piano, die gespeeld kun
nen worden door amateurs, aan Theo
Loevendie te Amsterdam.
De commissie die de minister bij
het verlenen van de opdrachten van
advies heeft gediend, bestond uit de
heren H. Kox (voorzitter), R. Escher
en P. Hupperts (leden) en P. Wage-
mans (secretaris).
BERN (AFP/RTR) De dirigent
van het Zwitsers Orkest gedurende
tal van jaren, Ernest Ansermet, is in
Genève overleden. Hij was 86 jaar.
Ansermet, die het orkest in 1918
oprichtte, stond vele malen als gast-
dirigent voor bekende orkesten over
de gehele wereld. Hij was een der
oprichters van het Russische ballet
„Diaghilew" en schreef verscheidene
composities.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 DE WAAUW"£HOW (in kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 RUST NOCH DUUR (in kleur)
„Een man met soul"
21,00 BRANDPUNT SPECIAL
21.40 POLITIE NEW YORK (in
kleur): „Het recht in eigen
hand"
22.05 2000: PROGRAMMA OVER
TOEKOMSTEN
22.25 STICHTING SOCUTERA
22.40 TWEEDE JOURNAAL
22.45 BRANDPUNT: verkiezingen
in Noord-Ierland
23.00 TELEAC: „Export"
23.30 SLUITING.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 CORONATION STREET
20.00 JOURNAAL
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 KONING KLANT „De waar
heid over Wessel"
21.00 HET CONGRES DANST. Film
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 SLUITING
14.05 -15.10 SCHOOLTELEVISIE
18.30 GUTEN TAG (Duitse les (21)
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO. 63. De man uit de
bergen
19.25 JONGER DAN JE DENKT
19.50 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
20.00 NIEUWS
20.25 DE VIJANDEN. Speelfilm van
Hugo Claus met Fons Raede-
maeckers, Del Negro en Robbe
de Hert
21.55 OPTREDEN VAN DE NEW
CHRISTY MINSTRELS
22.10 GASTPROGRAMMA. De so
cialistische gedachte
22.40 NIEUWS
13.50, 14.20 en 15.05 SCHOOLTELE
VISIE
17.40 NIEUWS
17.45 SCHOOLTELEVISIE
18.10 PETITE ABEILLE
18.25 LES TRAVAUX ET LES
JOURS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 LES SOVIèTIQUES
21.00 LAURE (8), feuilleton
21.30 CINE CLUB DE MINUIT: Un
été capricieux
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 MONITOR
21.00 MUSXK DÜRCH DREI. Melo
dieën van Franz Grothe, Peter
Kreuder en Theo Mackeben
22.00 DAS MASKENHAFTE AN
SAUL STEINBERG. De wereld
van een groot tekenaar
22.45 JOURNAAL
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.00
22.15
NIEUWS
DIE TJNTENFISCHE
Alarm op het meer
DIE DREHSCHEIBE
WALT DISNEYS BONTE WE
RELD (kleur) Vrolijke beleve
nissen in het oerwoud
KÖNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT (kleur) Der
Markstednrucker
HEUTE
GEZONDHEIDSRUBRIEK
PRAXIS. Aansl.: NIEUWS
DER BESTE MANN. Argen
tijnse speelfilm met Alfredo
Aleon, Lydia Lamaison, Arturo
Garcia Buhr e.a. Regie: Leo-
poldo Torre Nilsson
NIEUWS.
Maandag 24 februari
HILVERSUM I 402 m
VPRO: 12.00 Blauwe maandag, rep.
over de situatie in Noord-Ierland 12.26
Land- en tuinb.meded. 12.29 Stereo;
muz. aanwinsten 12.52 Opspraak, lez.
13.00 Nws. 13.11 Informatie, ontwikke
lingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Klass.
kamermuz. (gr.) 14.25 Schoolradio
NRU: 14.45 Promenade-ork. en zangsol.
amus.muz. AVRO: 15.15 Voor de
vrouw 15.45 Dixietime, jazzmuz. in oude
stijl (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala,
pianorec., semi-klass. en moderne muz.
(opn.) 16.30 V.d. jeugd 17.30 Draaiorgel-
muz. (gr.) 17.40 Overheidsvoorlichting:
Samenwerking met ontwikkelingslan
den. Samenstelling en presentatie: Thon
Raes. AVRO: 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.16 Radiojournaal 18.30 Stereo: Gala
concert, Johan Willem Friso Kapel en
vioolduo 19.15 The Dutch Swing College
Band: dansmuz. (opn.) 19.30 Nws.
RVU: 19.35 De hospitalisering en psy-
choformaca door prof. dr. J. van der
Horst NRU: 20.05 Stereo: Scala in
tern., intern, kunstkroniek Bond Zon
der Naam: 22.20 Geen grotere verras
sing dan jezelf ontmaskeren, lez.
NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio
journaal NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 m
NORV: 12.00 Los-Vast, gevar. progr.
(12.21 Voor boer en tuinder, 12.26 Land
en tuinb.meded. 12.30 Nws. 12.41 Act.)
14.05 Schoolradio 14.30 Klass. en moder
ne harpmuz. (opn.) 15.00 Geref. middag,
digst NRU: 15.30 Zoeklicht op Neder
land, informatie over Overijssel, afgew.
met muz. (16.00-16.02 Nws.) Over
heidsvoorlichting: 17.20 Suriname Jour
naal. Spreker mr. dr. H. J. Roethof
NCRV: 17.30 V.d. kleuters 17.45 V.d.
jeugd 18.00 Stereo, meisjeskoor met
instr. sextet (opn.) 18.19 Uitz. van het
GPV. Spreker de hoer P. Jongeling, lid
van de Tweede Kamer 18.30 Nws. 18.46
\ct. 19.05 Literama, radiokroniek over
ROME (RTR) De Italiaanse
filmster Gina Lollobrigida, die zon
dag bij een auto-ongeluk gewond
raakte, zal binnenkort nogmaals wor
den geopereerd.
Zij werd deze week behandeld aan
een bij het ongeluk beschadigde knie
schijf. Er is echter nog een plastische
ingreep nodig om de gehavende knie
in haar oude glorie te herstellen.
boeken, schrijvers en toneel 19.20 NC
RV-vocaal ens. en orgel, klass. en mo
derne gew. muz. 19.50 Stereo Promenade
ork. amus.muz. 20.15 Stereo: Lichte
gram.muz. 20.25 Op de man af, praatje
20.30 Stereo: moderne Nederl. symfo
nische muz. (opn.) 21.25 Ontstaan en
verstaan, discussie over de bundel zon-
daigavondtezingen Waar blijven we 22.05
Stereo: lichte gram.muz. 22.20 Avond-
overd. 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij de
tijd: cultureel progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM ra 240 m en f.m.
TROS 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los)
KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 TNT
licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Pop-
In 15.00 Nws. 15.03 Holster, Pop- en
countrymuziek 16.00 Nws. 16.03 lORRrrr
popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07
-18.00 Draaiijofdraaiik, verz.platen.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.08-
12.15 Landb.kroniek 12.40-12.48 Weer-
ber., meded., progr.-overz. en SOS-ber.
v.d. schippers) 12.55 Buitenl. persoveiz.
13.00 Nws., weerber. en beursber. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio
(15.00-15.03 Nws.) 15.57 Gram.muz. 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. v.d.
zieken 17.00 Nws., weerber. en meded.
17.15 Lichte gram.muz. 18.00 Nws. 18.03
V.d. sold. 18.30 Amus.muz. 18.45 Sport
kroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Zang
19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Lichte
muz. 19.45 Missieklankbeeld 20.00 Opera
kroniek 22.00 Nws. 22.15 Literatuur 22.30
Blues, gospels en negrospirituals 23.00
Nws. 23.10 Koorwerken 23.40 Nws. 23.45-
0.30 Uitz. v.d. zeelieden.
Dinsdag; 25 februari
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: lichte gram.muz. VPRO-
7.54 Deze dag AVRO: 8.00 Nws. 8. li
Radiojournaal 8.20 Stereo: lichte gram.
muz. (8.30-8.33 De groenteman) 8.50
Morgenwijd. NRU: 9.00 Uitgebreide
rep. of herh. NRU-progr. 9.35 Waterst.
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en
Renaissance (opn.) AVRO: 10.00 V.d.
kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.)
(11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Omroep-
ork., semi-klass. muz. (11.55-12.00 Beurs
ber.)
HILVERSUM H 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor, lichte
muz. met nws. en act. 8.00 Nws 811
Oude gew. muz. (opn. en gr.) 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw (9.00-910 Gvmn
Y°°l de huisvrouw) 9.35 Schoolradio
10.00 Kanttekeningen bij het lijdens
verhaal naar Mattheüs, lez. 10.15 Ste
reo: Semi-klass. Italiaanse opera-aria's
(gr.) 11.00 Nws. 11.02 V.d. zieken 11.55
Meded.
HILVERSUM IH 240 m en f.m.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de
pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Licht
platenprogr. (12.00 Nws.)