Mil UW gaat CT0R .Ooggetuige" Erich Kastner zondag zeventig geworden Julius Geasar in première Vanavond extra „Brandpunt" BIGGLES: ORIENT EXPRESSE en service OVER RIJKSVERDEDIGINGSORGANISATIE Nationale Ballet naar Engeland Z H rs- If acht. -roede) 0 -0 r rri Z 0 -4 faarom bleef hij Tweede gezicht De kinderen Schijnwerperlicht Protesten tegen Leonard Huiznga Discussie Weinig aandacht Danzi-kwintet boekt succes in Rusland Opdrachten aan Nederlandse componisten NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar Tweede operatie voor Gina Lollobrigda DE STEM VAN MAANDAG 24 FEBRUARI 1969 George Young heeft atletiekwedstrijden in 1 officieuze wereldre- mijl geëvenaard. De ig, die in Mexico City gden op de 3000 meter liep de twee mijl in 8 seconden, waarmee hij als de Australiër Ker- een jaar geleden op trijd het wereldrecord ~t kogelstoten versloeg de Olympische katn- Matson. Woods kwam latson liet 19,31 meter este polsstokhoogsprin- Pennel, die over 5,03 ijkse Knight of Colum- n in Cleveland werden ede prestaties geleverd ampioen Bob Seagreii winningenreeks op het afgebroken door de jon- ng, die 5.02 m haalde itleten, onder wie Sea- igen dezelfde hoogte [den een groter aantai Bij de dames maakte ie 200-meterkampioene ïska-Kirszenstein (p0- oor de 50 yards te win- :onden. ad traden de hoogsprin- ;t op de voorgrond. Va- ov zegevierde met 2,15 l'armak bezette met 2'l2 plaats. Veteraan Ana- bleek op de 110 meter goed op dreef. De Rus de indoorbaan een tijd nden. en Coverbedrijf .Tel. (01140) 2461 bekende merken r 100 radiaalband ran B.F. Goodrich, bedrijf garandeert eskundig advies! e enige in Zeeland itoflexuitlijn-brug! m m rfl m 70 (Van onze kunstredactie) 3ERLIJN Erich Kastner wordt teventig en dus heeft hij toch nog je eerste wereldoorlog, die van '14 - '18 overleefd. Als het aan ser- it Waurich gelegen had („Er Br ein Tier", hij was een beest, jou Kastner later dichten) zou je jonge recruut doodeenvoudig iapot-gedrild zijn. Nu, zover is jet niet gekomen, maar wel heeft jet „beest" de 19-jarige Kastner prompt met een, z'n 'hele leven nawerkende, hartaanval het laza ret ingesehopt. De nu zeventig ja- heeft het niettemin over leefd: dit en heel de geschiedenis van „zijn" Duitsland, dat van de Hitler-jaren inbegrepen! Wie Kastner zegt plaatst hem als vanzelf in hetzelfde gelid als een Os- sietzky, een Tucholsky. Het zijn zijn vrienden geweest, al waren zij toch ook weer anders dan hijin politiek opzicht radicaileT en misschien zelfs principiëler. Kastner, in tegenstelling at hen niet met het aureool van het jartelaarsehap gesierd, behoort aochthans met hen tot de Duitse au teurs die voor en tijdens de Hitlerja- ren het „andere" Duitsland hebben gerepresenteerd: voor wat Kastner betreft houdt de nu zeventigjarige representatie óók onder Kiesin- nog vol! Het is Kastner wel een kwalijk genomen dat hij, toen Hitier aan de macht was gekomen, het voorbeeld van de Zweigs, de Manns, de Feucht- wangers, de Werfels niet heeft ge volgd: hij is niet geëmigreerd, doch in Duitsland gebleven, waar overl ook zijn boeken werden ver brand en ook hem een schrijfverbod werd opgelegd. Waarom hij bleef? „Om ooggetuige te zijn", zou hij, hiernaar gevraagd, verklaren. Met dit „ooggetuige zijn" heeft Kastner zichzelf voortreffelijk gety peerd. De toeschouwer, de reporter, de criticus, de ooggetuige kan nu een- l niet buiten zijn milieu: de wis selwerking tussen hem en dat milieu, diardoor wordt hij bepaald en is hij wat hij is. Hij heeft dat milieu lief, zelfs als hij het haat en hij haat het, wanneer dat moet, omdat hij het lief leeft. Als representant van het „andere" Duitsland heeft Kastner zijn leven als het kritisch geweten van zijn land gefungeerd. Hij was en is de voortzetter en bewaarder van een grote traditie, die waaraan ook de namen van Heine en Börne verbon den zijn en onwillekeurig denkt men dan nog verder en daarmee aan zul ke spottende wijzen en wijze spot ters als Swift, als Voltaire. Zij zijn het, die als het ware de sfeer, de toonhoogte, de maatslag aangeven, waar binnen Kastners werk gelezen moet worden. Als feuilletonredacteur, de man van let scherpe „terzijde" en van de vrij blijvende glosse, is Kastner eerst in Leipzig en toen pas goed in Berlijn legonnen. In de tegelijk glorieuze en tumultueuze twintiger jaren heeft lij in en met zijn „Gebrauchslyrik", zijn lyriek voor dagelijks gebruik, de dingen van de dag onthullend bege leid, ook in poëtisch opzicht een twee de Heine en daarnaast de grote „le verancier" van teksten voor het eigentijds cabaret. Hij was een „ooggetuige", maar dan die met iets als een tweede ge zicht de dingen meteen in toekomst- Perspectief zag. In de turbulente en tegelijk boeiende onrust van die twin tiger jaren heeft hij gezien waar het allemaal op uit zou lopen en op uit "•eest lopen: lees er zijn befaamde roman „Fabian of de verloren jaren" (uit 1931) maar op na. De „Gebrauchslyriker" bezong „het land waar de kanonnen bloeien": «Kent gij dat niet? Gij zult het ieren kennen!" De schrijver van „Fabian", dit onovertroffen en zwaar-autobio- pafische tijdbeeld, onthulde niet al leen tot in de uiterste, door sommi gen als „obsceen" ervaren details hoe er onder de republiek van Wedmar „geleefd" werd, maar voorspelde daarin tevens waar het naar toe ging. Zijn held, Fabian, droomde het pro. fetisch: „Een machine, zo groot als de Dom van Keulen verhief zich bo ven hen; halfnaakte arbeiders ston den ervoor, gewapend met grote scheppen en schepten homderddui- zende kleine kinderen in een reus achtige ketel, waarin een rood vuur brandde". Afschuwelijker is Auschwitz nim mer voorspeld! Kastner heeft het allemaal zien aankomen. In zijn „Fantasie von übermorgen" (1939) heeft hij, vlak vóór de oorlog een feit zou worden, tegen beter weten in gedicht hoe het zou kunnen zijn: „En toen de oorlog weer begon toen zeiden de vrouwen: neen!" Een vers im sprookjes-sfeer en dus te mooi om waar te zijn: de vrouwen sluiten hun mannen, huin broers, hun zonen thuis achter slot en grendel, doen de deur achter hen dicht, gaan de straat op, nemen rulle generaals, bankiers en politici over de knie en geven ze zo'n geducht pak slaag, dat het voorgoed uit is en dan pas gaan ze naar huis terug. De oorlog gaat niet door! zeggen ze en de mannen staren uit het raam en kijken hun vrouwen niet aan Kastner is terecht om zijn dubbel talent geprezen: een auteur die voor volwassenen schreef èn voor kinde ren. Zijn kinderboeken hebben hem over heel de wereld bekend gemaakt. In zijn „Emil en de detectives", zijn „De 35ste mei", zijn „Dubbele Lotje" en al die andere, nog altijd volop le vende jeugdboeken, heeft hij zijn jonge lezers serieus genomen en leer. de hij hun, alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was, over de fou ten en dwaasheden van de ouderen méédenken. Hij zag die jonge lezers als mis schien nog de enigen bij wie hij voor hetgeen hij te zeggen had, gehóór kon vinden wanneer de ouderen het blijkbaar telkens weer lieten „af. weten". Kastner, die ongetrouwd is geble ven, was en is in zijn werk de grote voorvechter van het kind het kind dat van het gedoe der ouderen, hun politiekè gedoe vooral, steeds weer de dupe dreigt te worden. „Het gaat om de kinden!" Wan neer de ouderen dat niet begrijpen en wanneer de mensen dat niet be grijpen, dan laat KastneT het ten minste de dieren begrijpen. In zijn magistrale en door zijn lijf-illus trator Walter Trier bijna nóg magi- straler geïllustreerde „Komferenz der Tiere" laat Kastner de dieren omderwille van het kind de oorlog verklaren aan de impotente politici: de muizen vreten massaal alle poli tieke paperassen op, de motten doen het met alle uniformen, en ais zelfs dat niet helpt ontvoeren de dieren de kinderen en net zo lang houden ze die (allergenoeglijkst overigens) on der hun hoede, totdat de politici ein delijk plechtig beloven dat alle gren zen geslecht zullen worden en dat al le wapentuig naar het museum gaat. Kastner schreef deze roerende uto pie in 1947: ook na de oorlog bleef hij wat hij was, de kritische oogge tuige die alwéér geroepen werd om een „ander" Duitsland te represente ren dan dat van alléén de Adenau ers, de Straussen, de Kiesingers en. de gepensioneerde generaals, aan wie hij, toen de Duitse herbewape ning weer een feit geworden was, dat wanhopig-bitse vers wijdde, dat hij „Friihlingserwachen" noemde: het wordt weer lente en „sie brau- chen uns wieder einmal!" ze heb ben ons weer nodig! „Ooggetuige" Kastner is goddank zichzelf gebleven en weer en nog al tijd schuilt er in zijn tijdkritiek te vens die tegelijk schuwe en waar schuwende blik op de toekomst. Ik denk aan zijn toneelstuk „Die Schule der Diktatoren", met dat moment waarop plotseling niet de spelers maar de mensen in de zaal in schijn werperlicht komen te zitten: „Kijk ze er eens uitzien alsof ze al een hele Erich Kastner tijd niet meer gevangen hebben ge zetenvolgevreten en brutaal Verloor hier het sarcasme van de ooggetuige eindelijk de lachende mildheid, die het trots alles steeds waar eigen was? En was het blijk baar tóch een wanhopige zaak om op z'n Kastners aan de mogelijkheid van ooit nog eens een menselijke mensheid die van mensen die weer kind durven zijn te blijven geloven? De 23ste februari wordt Erich Kast ner zeventig. En laat hij nu toch maar, behalve zijn jeugd, althans iets van dat geloof behouden! (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De Nederlandse Ope rastichting heeft in het Circusthea ter in Scheveningen de opera „Julius Caesar" van G. F. Handel in premiè re gebracht. Voorstellingen van „Julius Caesar" in regie van Rudolf Hartmann en onder muzikale leiding van Paul Hup- perts zullen nog volgen in het Circus theater, in de stadsschouwburgen van Amsterdam en Utrecht en in de Rot terdamse schouwburg. Voor de opvoering werd gebruik ge maakt van de uit 1922 daterende Duitse versie, die de kunsthistoricus dr. Oskar Hagen maakte van de tekst van Nicola Haym. Dit houdt in, dat onder andere het bijna vijf uur du rende werk tot ongeveer de helft is gereduceerd, de party van Caesar door een bas-bariton in plaats van door een castraat-mezzosopraan wordt gezongen en de orkestratie is aangepast en gemoderniseerd. Het verhaal van „Julius Caesar" is zijn strijd in Egypte tegen Pompejus, die verkeert in een strijd tegen Ptolo- maeus, wiens zuster Cleopatra zich uiteindelijk door Caesar tot koningin van Egypte laat kronen. Zangsolisten zijn Barry McDaniel als Julius Caesar, Aafje Heynis als Cor nelia, de vrouw van Pompejus, Klaus Lange als haar zoon Sextus, Gerard van Loon als de Romeinse tribuun Curio, Rachel Yakar als Cleopatra, Pieter van den Berg als Ptolomaeus, Bert Bijnen als zijn raadsheer Achil las en Hubert Waber als Cleopatra's vertrouweling Nirenus. Medewerking aan de uitvoering ver lenen het Utrechts Symfonie Orkest, het Nederlands Operakoor, het natio nale balet met de solisten Iris Arispe, Michael Tietz en Clyde Geldrop, koordirigent Cor Olthuis en choreo graaf Rudi van Dantzig. Helmut Juergens en Rosemarie Jakamelt ont wierpen respectievelijk decors en kostuums. De solisten oogstten meer malen een open doekje. De executan ten hadden tot besluit een minuten lang ovationeel applaus in ontvangst te nemen. Er werden tal van bloem stukken het toneel opgedragen. (Van een onzer verslaggeefsters) MAASTRICHT De schrijver Leo nard Huizinga zal het Maastrichtse boekenbal op 1 maart openen. Hier tegen is door verschillende personen uit Maastricht ernstig protest aange tekend. Een soort actiecomité, opgericht door de heren W. Coumans, K. Simhoffer en Hans van de Waarsenburg, acht Leonard Huizinga als inleider van een boekenbal onaanvaardbaar. Het drietal heeft dit in een schrijven aan alle uitgenodigde auteurs kenbaar gemaakt. Het wil tijdens het boeken bal eveneens dit protest laten horen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In een extra aflevering zal de Brandpunt-re dactie vanavond op Nederland 1 orn 21 uur nagaan, in hoeverre er medisch mogelijkheden be staan om de mens tegen nucleaire "actereologische en chemische wapens te beschermen of hem van de gevolgen van deze wa pens te genezen. brandpunt is daarvoor op bezoek spveest hij de rijksverdedigingsorga- a'Satie (RVO), TNO in Rijswijk. Het as de eerste keer, dat een televisie - toestemming kreeg om in dit "Oratorium opnamen te maken. De 1"ding van vanavond is een ver- g op de documentaire, die de KRO uJln november van het vorig jaar zond over nucleaire, bacteriologi- e on chemische wapens. djLeje uitzending zal bestaan uit 20 m' *n een van onSeveer Wcivnut,en zal worden nagegaan, onderzoek het medisch-biolo- gisch laboratorium vaai de rijksver dedigingsorganisatie doet, gericht op de verdediging tegen bovenstaande wapens en welke resultaten het insti tuut daarbij tot nu toe heeft bereikt. Vervolgens zal de vraag worden ge. steld of de overheid deze weten schappelijke vindingen ook heeft in gepast in de civiele verdediging tegen deze wapens. In het derde deel van de uitzen ding komt de actuele kwestie aan de orde, of wetenschapsbeoefenaren ook die van de rijksverdedigingsorga nisatie zich ethisch gezien bezig mogen houden met de studie, die met nucleaire, bacteriologische en chemi sche oorlogsvoering te maken heeft. Ook als het gaat om speurwerk, dat gericht is op de verdediging tegen dit soort wapens. Aan dit derde deel een discussie in de tv-studio zullen hun mede werking verlenen, de vrouwelijke hoogleraar prof. dr. A. C. Ruys, bac- teriologeijepidemiologe, hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam, prof. dr. J. A. Cohen, directeur van een medisch-biologisch laboratorium van de rijksverdedigingsorganisatie TNO en dr. J. F. P. Hers, internist en verbonden aan het academisch zie kenhuis te Leiden. In de KRO-documentaire van be gin november heeft prof. Ruys ge zegd, dat zy persoonlijk nimmer zou meewerken aan een onderzoek, dat gefinancierd wordt door de rijksver dedigingsorganisatie. In het filmverslag over de rijks verdedigingsorganisatie zullen aan het woord komen prof. dr. O. Vos, hoofd van de afdeling radio-biologie, prof, dr. E. M. Cohen, hoofd van de afdeling farmacologie en dr. H. C. Bartelema, hoofd van de afdeling bacteriologie van het medisch-biolo gisch laboratorium van RVO-TNO. Dr. Bartelema is onlangs benoemd tot lid van de commisie van deskun digen, die secretaris-generaal Oe Thant van de V.N. zal bijstaan bij het samenstellen van een rapport over de mogelijke gevolgen van het ge bruik van chemische en bacteriolo gische wapens. In zijn jaarrapport over het werk van de Verenigde Naties heeft secre taris-generaal Oe Thant er in septem ber van het vorig jaar op gewezen, dat aan de dreiging van de bacterio logische en chemische wapens, over schaduwd als het ware door de drei ging van het kernwapen, weinig aan dacht is besteed. Hij benadrukte dit zoals men dit ie laatste tijd vaak hoort doen door te wijzen op de betrekkelijk geringe kosten aan deze wapens verbonden. Hierdoor zouden de bacteriologi sche en chemische wapens gemakke lijk binnen het bereik van vele lan den kunnen komen en zou het pro bleem van inspectie en controle op deze wapens bijna onoplosbaar wor den. Deze extra-uitzending van Brand punt is samengesteld door Ad Lange- bent en Willibrord Frequin. AMSTERDAM (ANP) Het Na tionale Ballet zal van 16 tot 30 maart voor de eerste maal in zijn bestaan een toernee naar Engeland maken. Zowel in het Empire Theatre in Sunderland als het Theatre Royal in Norwich zullen acht voorstellingen met drie verschillende programma's worden gegeven. Het werk van de eigen choreografen is vertegenwoor digd met Rudi van Dantzigs „Ogen blikken" en „Monument voor een ge storven jongen". Voorts worden uit gevoerd „Ivesiama", „Vier tempera menten" en „Serenade" van Balan- chine en de drie klassieke balletten „Giselle", „Les Sylphides" en „Pe- trouchka". Ook Pearl Langs „Shixah" staat op het programma De Engelse toernee kan worden be schouwd als voorbereiding tot de se rie voorstellingen, die Het Nationale Ballet in de eerste week van decem ber van dit jaar in het Sadler's Wells Theatre in Londen zal geven. Het streven is dat toernee waaraan 57 dansers deelnemen uit de normale exploitatie, zonder aanvullende over heidssubsidie, te bekosten. MOSKOU (TASS) Het Franz Danzi-Blaaskwintet uit Nederland heeft zijn eerste tournee door de Sov jet-Unie beëindigd. Deze was op 10 februari met concerten in Moskou begonnen, waarna uitvoeringen wer den gegeven in Leningrad, de hoofd steden van de Russische Oostzeerepu blieken en Minsk. De Nederlandse musici viel overal een hartelijke ontvangst ten deel. Het programma, waarop o.a. werken prijkten van in de Sovjet-Unie weinig bekende hedendaagse Nederlandse componisten, wekte de belangstelling van het publiek. Er was veel lof voor het spel van het kwintet. De beken de Litouwse musicus Pranas Tamo- saitis stelde vast, dat het op het ni veau stond van de beste Europese ensembles. De leider van het kwintet, Frans Vester, verklaarde in een gesprek met een TASS-verslaggever, dat de mu sici aangenaam getroffen waren door de ontvangst in de Sovjet-Unie en zeer onder de indruk waren van het bruisende muziekleven daar. „Wij hebben bij de Moskouse componist Edisson Denissow werken voor het kwintet besteld en hopen, ze by ons volgende optreden in uw land te kun nen uitvoeren", zei hij. DEN HAAG (ANP) De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk, dr. M. A. M. Klompé, heeft verschillende opdrachten ver leend aan Nederlandse componisten. De opdrachten betroffen o.a.: een werk voor hobo zonder begeleiding met gebruikmaking van de nieuwste mogelijkheden op dit gebied, aan Jo van den Booren te 's-Hertogenbosch. Enkele stukken voor accordeon aan Jan van Dijk te Tilburg. Een reeks van 10 a 12 didactische stukken voor klarinet en piano, die gespeeld kun nen worden door amateurs, aan Theo Loevendie te Amsterdam. De commissie die de minister bij het verlenen van de opdrachten van advies heeft gediend, bestond uit de heren H. Kox (voorzitter), R. Escher en P. Hupperts (leden) en P. Wage- mans (secretaris). BERN (AFP/RTR) De dirigent van het Zwitsers Orkest gedurende tal van jaren, Ernest Ansermet, is in Genève overleden. Hij was 86 jaar. Ansermet, die het orkest in 1918 oprichtte, stond vele malen als gast- dirigent voor bekende orkesten over de gehele wereld. Hij was een der oprichters van het Russische ballet „Diaghilew" en schreef verscheidene composities. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 DE WAAUW"£HOW (in kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 RUST NOCH DUUR (in kleur) „Een man met soul" 21,00 BRANDPUNT SPECIAL 21.40 POLITIE NEW YORK (in kleur): „Het recht in eigen hand" 22.05 2000: PROGRAMMA OVER TOEKOMSTEN 22.25 STICHTING SOCUTERA 22.40 TWEEDE JOURNAAL 22.45 BRANDPUNT: verkiezingen in Noord-Ierland 23.00 TELEAC: „Export" 23.30 SLUITING. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 CORONATION STREET 20.00 JOURNAAL 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 KONING KLANT „De waar heid over Wessel" 21.00 HET CONGRES DANST. Film 22.30 TWEEDE JOURNAAL 22.35 SLUITING 14.05 -15.10 SCHOOLTELEVISIE 18.30 GUTEN TAG (Duitse les (21) 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 ZORRO. 63. De man uit de bergen 19.25 JONGER DAN JE DENKT 19.50 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 20.00 NIEUWS 20.25 DE VIJANDEN. Speelfilm van Hugo Claus met Fons Raede- maeckers, Del Negro en Robbe de Hert 21.55 OPTREDEN VAN DE NEW CHRISTY MINSTRELS 22.10 GASTPROGRAMMA. De so cialistische gedachte 22.40 NIEUWS 13.50, 14.20 en 15.05 SCHOOLTELE VISIE 17.40 NIEUWS 17.45 SCHOOLTELEVISIE 18.10 PETITE ABEILLE 18.25 LES TRAVAUX ET LES JOURS 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 LES SOVIèTIQUES 21.00 LAURE (8), feuilleton 21.30 CINE CLUB DE MINUIT: Un été capricieux 22.45 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 MONITOR 21.00 MUSXK DÜRCH DREI. Melo dieën van Franz Grothe, Peter Kreuder en Theo Mackeben 22.00 DAS MASKENHAFTE AN SAUL STEINBERG. De wereld van een groot tekenaar 22.45 JOURNAAL 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.00 22.15 NIEUWS DIE TJNTENFISCHE Alarm op het meer DIE DREHSCHEIBE WALT DISNEYS BONTE WE RELD (kleur) Vrolijke beleve nissen in het oerwoud KÖNIGLICH BAYERISCHES AMTSGERICHT (kleur) Der Markstednrucker HEUTE GEZONDHEIDSRUBRIEK PRAXIS. Aansl.: NIEUWS DER BESTE MANN. Argen tijnse speelfilm met Alfredo Aleon, Lydia Lamaison, Arturo Garcia Buhr e.a. Regie: Leo- poldo Torre Nilsson NIEUWS. Maandag 24 februari HILVERSUM I 402 m VPRO: 12.00 Blauwe maandag, rep. over de situatie in Noord-Ierland 12.26 Land- en tuinb.meded. 12.29 Stereo; muz. aanwinsten 12.52 Opspraak, lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie, ontwikke lingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Klass. kamermuz. (gr.) 14.25 Schoolradio NRU: 14.45 Promenade-ork. en zangsol. amus.muz. AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45 Dixietime, jazzmuz. in oude stijl (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala, pianorec., semi-klass. en moderne muz. (opn.) 16.30 V.d. jeugd 17.30 Draaiorgel- muz. (gr.) 17.40 Overheidsvoorlichting: Samenwerking met ontwikkelingslan den. Samenstelling en presentatie: Thon Raes. AVRO: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.30 Stereo: Gala concert, Johan Willem Friso Kapel en vioolduo 19.15 The Dutch Swing College Band: dansmuz. (opn.) 19.30 Nws. RVU: 19.35 De hospitalisering en psy- choformaca door prof. dr. J. van der Horst NRU: 20.05 Stereo: Scala in tern., intern, kunstkroniek Bond Zon der Naam: 22.20 Geen grotere verras sing dan jezelf ontmaskeren, lez. NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio journaal NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 298 m NORV: 12.00 Los-Vast, gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuinder, 12.26 Land en tuinb.meded. 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio 14.30 Klass. en moder ne harpmuz. (opn.) 15.00 Geref. middag, digst NRU: 15.30 Zoeklicht op Neder land, informatie over Overijssel, afgew. met muz. (16.00-16.02 Nws.) Over heidsvoorlichting: 17.20 Suriname Jour naal. Spreker mr. dr. H. J. Roethof NCRV: 17.30 V.d. kleuters 17.45 V.d. jeugd 18.00 Stereo, meisjeskoor met instr. sextet (opn.) 18.19 Uitz. van het GPV. Spreker de hoer P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer 18.30 Nws. 18.46 \ct. 19.05 Literama, radiokroniek over ROME (RTR) De Italiaanse filmster Gina Lollobrigida, die zon dag bij een auto-ongeluk gewond raakte, zal binnenkort nogmaals wor den geopereerd. Zij werd deze week behandeld aan een bij het ongeluk beschadigde knie schijf. Er is echter nog een plastische ingreep nodig om de gehavende knie in haar oude glorie te herstellen. boeken, schrijvers en toneel 19.20 NC RV-vocaal ens. en orgel, klass. en mo derne gew. muz. 19.50 Stereo Promenade ork. amus.muz. 20.15 Stereo: Lichte gram.muz. 20.25 Op de man af, praatje 20.30 Stereo: moderne Nederl. symfo nische muz. (opn.) 21.25 Ontstaan en verstaan, discussie over de bundel zon- daigavondtezingen Waar blijven we 22.05 Stereo: lichte gram.muz. 22.20 Avond- overd. 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij de tijd: cultureel progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM ra 240 m en f.m. TROS 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 TNT licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Pop- In 15.00 Nws. 15.03 Holster, Pop- en countrymuziek 16.00 Nws. 16.03 lORRrrr popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07 -18.00 Draaiijofdraaiik, verz.platen. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.08- 12.15 Landb.kroniek 12.40-12.48 Weer- ber., meded., progr.-overz. en SOS-ber. v.d. schippers) 12.55 Buitenl. persoveiz. 13.00 Nws., weerber. en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 15.57 Gram.muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. v.d. zieken 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Lichte gram.muz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold. 18.30 Amus.muz. 18.45 Sport kroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Zang 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Lichte muz. 19.45 Missieklankbeeld 20.00 Opera kroniek 22.00 Nws. 22.15 Literatuur 22.30 Blues, gospels en negrospirituals 23.00 Nws. 23.10 Koorwerken 23.40 Nws. 23.45- 0.30 Uitz. v.d. zeelieden. Dinsdag; 25 februari HILVERSUM I 402 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: lichte gram.muz. VPRO- 7.54 Deze dag AVRO: 8.00 Nws. 8. li Radiojournaal 8.20 Stereo: lichte gram. muz. (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijd. NRU: 9.00 Uitgebreide rep. of herh. NRU-progr. 9.35 Waterst. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.) AVRO: 10.00 V.d. kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Omroep- ork., semi-klass. muz. (11.55-12.00 Beurs ber.) HILVERSUM H 298 m NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor, lichte muz. met nws. en act. 8.00 Nws 811 Oude gew. muz. (opn. en gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00-910 Gvmn Y°°l de huisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00 Kanttekeningen bij het lijdens verhaal naar Mattheüs, lez. 10.15 Ste reo: Semi-klass. Italiaanse opera-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 V.d. zieken 11.55 Meded. HILVERSUM IH 240 m en f.m. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Licht platenprogr. (12.00 Nws.)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5