waar brengt u ons naar toe ERVAREN BOUWKUNDIG TEKENAAR JANUS VAN NISPEN Vertegenwoordigers Prof-c ongehi Miele SERVEERSTER er is geen betere! Ervaren AUTO MONTEUR C.V.-KETEL Ben even weg! Ga een fiets of bromfiets kopen bij MEDEWERKER VOOR PROJEKTPLANNING N.V. Handelmaatschappij v/h JOH. WOLFF Co. smyrna vloerkleden Bontmantels Kees van de Ven Architecten- en Ingenieursbureau G. GERRITSE Architecten- en Ingenieursbureau G. GERRITSE Van Hasselt en De Koning waterbouwkundige opzichters - tekenaars Postbus 60 - Gouda Voorwaarden Aflioudingen 24 DE STEM VAN ZATERDAG 22 FEBRUARI 1969 Bij vonnis van de Arron- dissements-Rechtbank te Breda d.d. 7 februari 1969 is in staat van faillisse ment verklaard Cornelia Anna Maria Emmen, ge handeld hebbende onder de naam Drukkerij, Boek en Kantoorboekhandel Jos Korthout en Zoon, en ge woond hebbende te Don gen, Hoge Ham 101, doch thans zonder bekende woonplaats, met benoe ming van mr. A. P. Lint horst tot Rechter-Commis- saris en van ondergete kende tot curator. De Rechter-Commissaris heeft bepaald, dat 1. de indiening der schuld vorderingen moet plaats hebben uiterlijk op 2 april 1969; 2. de verificatie-vergade ring zal worden gehou den op 17 april 1969 te 11.40 uur in het Ge rechtsgebouw aan het Sophiaplein te Breda. Mr. G. W. A. Bary, Parkstraat 8, Breda. Bij exploit van onderge tekende, Martinus Degen, deurwaarder bij de Arron dissementsrechtbank te Breda, Zaanmarktstr. no. 18, d.d. 20 februari 1969, is ten verzoeke van de Raad voor de Kinderbe scherming te Breda, zete lende te Breda, aan Mar tha Romanie Bracke, zon der bekende woon- of ver blijfplaats in of buiten het Koninkrijk, betekend de gTosse van een vonnis d.d. 31 januari 1969, gedaan en gewezen door de Arrondis sementsrechtbank te Bre da, en bij welk vonnis de adoptie is uitgesproken van Francais Jean Paul Bracke door de echtelie den Franken-Lijmbaeh, beiden wonende te Putte. M. DEGEN, deurwaarder. Te koop aangeboden: ENIGE WOLLEN door groothandel in model kamers gebruikt. 150,per stuk Niet van nieuw te onder scheiden. Grote maten. Evt. thuis te bezichtigen. TEXTIELHANDEL VAN UUM te Roosendaal. Tel. 01650— 33372, Postbus 68. Lange persianer pattes 475,— Lange Nertspootjes f 750,- Nieuwlandstraat 3 Tilburg tel. 04250-26617 gevraagd GARAGE HUYBREGTS Driehoefijzerstraat 11 Zevenb. Hoek Tel. 420 hallo meneer de Uil Eén draai aan de knop van de Miele en u kunt rustig een kopje koffie gaan drinken. De rest gaat automatisch. Eén knop voor vier programma's. Zelfs voorverwarmen van uw borden. Drie grote sproeiers rekenen af met 't hardnekkigste vuil; onverstoorbaar... jarenlang. De Miele kan ertegen. Die heeft een roestvrijstalen binnenwerk. En een dubbeldikke, zwaar geëmailleerde ommanteling. Kortom: een mannetjesputter die Miele G50. Niet voor niets de meest gekochte afwasautomaat in Europa. Te koop aangeboden: GROTE EN KLEINE kolen gestookt, incl. pomp en radiatoren. Fa. Louis M. A. v. d. Maagdenberg Belcrumweg 3, Breda Zondag 23 fe- bruari koopt de Mfrr fa. C. VAN iQfc» DIJK ZONEN uit Tilburg mannenkana- ries en betaalt voor lichte kleuren f 7,50 p.st. Diepro de kanaries extra prijs. Ke pen ook poppenkanaries, bastaard-puttermannen, ze- bravinken en parkieten. Vogels brengen van 10 tot 11 uur bij fa. Huygens, Antwerpsestraat 22 te Ber gen op Zoom. Kopen ook van 10 tot 11 uur bij fa. J. Wagemakers, Kalsdoncksestraat 146 te Roosendaal en van 12 tot 13 uur bij vogelhandel de Bisschopsmolen te Etten. TOULONSELAAN 35 DORDRECHT POSTBÜS 298 De groei van ons bureau brengt met zich mee, dat wij voor verschillen de afdelingen weer nieuwe medewerkers zoeken. Voor de tekenkamer zoeken wij een Hij zal, in een van de projektgroepen, gaan meewer ken aan bijv. bejaardencentra, kantoor- en winkel complexen e.d. Ter oriëntatie: ons bureau is een middelgroot archi tectenbureau met plm. 50, in hoofdzaak jonge, men sen. De sfeer is modern, dynamisch en vooral colle giaal Denkt u in dit kader te passen en over de juiste capaciteiten te be schikken, zendt dan uw sollicitatie aan ons kantooradres: Toulonselaan 35 te Dordrecht. Mastbosstraat 84 v. Coothplein 1 Mastbosstraat 80 Telefoon 33372 BREDA, Telefoon 34627 Telefoon 33372 Rijwielen Rijwielen en Bromfietsen Bromfietsen Honderden FIETSEN en BROMFIETSEN staan gebruiksgereed voor u klaar en wachten op uw keuze 1 EIGEN REPARATIE-WERKPLAATSEN TOULONSELAAN 35 DORDRECHT POSTBUS 298 De groei van ons bureau brengt met zich mee, dat wij voor verschillen de afdelingen weer nieuwe medewerkers zoeken. Voor de afdeling bureau-organisatie willen wij op korte termijn in kontakt treden met een Wij zoeken een jonge ambitieuze medewerker, die het tot zijn taak gaat rekenen de capaciteits- en re latieplanningen voor de voorbereidingsfase van mid delgrote en grote projekten in samenwerking met projektieleiders te ontwikkelen, uit te werken en nauwgezet te toetsen en aam te passen aam de reali teit. Een goede bouwkundige opleiding en enige ja ren ervaring in die praktijk, zijn een eerste vereiste. Hij krijgt de kams om zich door mid/de] vain cursussen verder te verdiepen in de speciale plammingstech- nieken. Ter oriëntatie: ons bureau is een middelgroot architectenbureau met plm. 50, in hoofdzaak jomge mensen. De sfeer is modern, dynamisch en vooral collegiaal. Binnen dit geheel is de afdeling bureau-organisatie verantwoordelijk zowel voor het opzetten van projektplanning en personeelsbeleid, als vijor het efficiënt functioneren van de administratie en boekhouding. Denkt u in dit kader te passen en over de juiste capaciteiten te be schikken, zendt dan uw sollicitatie aan ons kantooradres: Toulonselaan 35 te Dordrecht. Ingenieurs- en Architectenbureau bijkantoor OOSTBURG vraagt voor spoedige indiensttreding voor toezicht op en voorbereiding van waterbouw kundige werken, rioleringen, wegen, e.d. MIDDELBAAR TECHNISCHE OPLEIDING VEREIST. Bij indiensttreding opname in ouderdoms-, invalidi- teits-( weduwen- en wezenpensioenregeling en on gevallenverzekering. Sollicitaties met volledige inlichtingen te zenden aan het BIJKANTOOR te OOSTBURG, 't Schuttebocht 7. VROOM <1 DREESMANN BREDA vraagt voor haar restaurant een Ervaring In het Horeca-bedrijf gewenst. Naast een aantrekkelijke werkkring met gunstige werktijden ('s avonds en zondags vrij) bieden wij: een goede salariëring en vakantie-regeling, ruime korting op alle aankopen bij Vroom i Dreesmann, 5-daagse werkweek, gunstige sociale voorzieningen. Nadere inlichtingen en sollicitaties van 9 tot 5.30 uur ('s maandags 1-5.30 uur) bij onze personeel- chef, 3de etage Hoekzaak, tel. 01600-24300. VROOM DREESMANN BREDA Groothandel in elektrotechnische installatiematerialen, elektrische huishoudelijke toestellen, radio en televisie met 12 vestigingen1,1 Nederland heeft in haar verkoopkantoren Breda en Goes plaats vW Wij vragen dat U als echte verkoper een enthousiaste doorzetter bent; in staat bent nieuwe relaties aan te knopen; tussen 25 en 40 jaar oud bent; Mocht U in theorie of praktijk vertrouwd zijn met de elektrotec'in'e'!' des te beter. Wij bieden een interessante baan met aantrekkelijke promotiekan58" in onze nog steeds groeiende organisatie. Indien U aan bovengenoemde voorwaarden meent te vo^oenJ1 ons dan Uw eigenhandig geschreven sollicitatie toekomen. Ons a® is BREDA „De wielrenner is bi, nitstek de sportbeoefenaar die tot d« klasse der meest uitgebuiten be hoort. In een klimaat erger dan di waarin de arbeider enkele decenni: ■eleden zijn ontvoogding heeft be vterkstelligd, dient de Belgische be roepsrenner tlians zijn arbeidsrech ten te verdedigen. Deze homogeni {roep, die van zeer dichtbij de socia le toestand van de loonarbeiders be nadert, wordt op de meest ongehoor je manier door managers, sportdi- reeteuren, extra sportieve firma's- en andere personen geëxploiteerd. pe corruptie, de onmenselijke ar beidsvoorwaarden, de beperking van vrijheid en van vereniging op basis van arbeidsbelangen maken van hen ie onmiddellijke slachtoffers van het huidige kapitalistische stelsel in de (port". Tot deze harde stelling komt de Belg Freddy Adriaenssens in de in- j leiding van zijn proefschrift „wie lersport: een syndikaal en maat schappelijk aktieveld", waarop hij cum laude slaagde voor het examen maatschappelijk assistent. Adriaens sens (22 jaar) betrok in zijn studie- object junioren, nieuwelingen, ama- Ïteurs, beroepsrenners en ex-profs waarbij het accent voor een groot deel op de twee laatst genoemde ca tegorieën (veelal samengevoegd) kwam te liggen. „Deze groep arbei ders", zegt Adriaenssens, „is nooit het voorwerp geweest van een mat schappelijke studie vanuit syndikaal I oogpunt". Van de gesprekken die hij met de in de beroepssport inge- voerden had, hield Adriaenssens er vijftig over met bruikbare gegevens: 39 actieve profs, 11 ex-profs. „Een wetenschappelijk verantwoord aan tal". Er zijn dus, de uitermate kritische opmerkingen hierboven geciteerd H laten daarover weinig twijfel, wan toestanden in de Belgische wielren nerij. Adriaenssens tekende uit de j mond van de prof-groep het volgende rijtje op: 1. doping, 2. uitbuiting. Het I niet betalen van het geld waarop I I men recht heeft, het te lage con- I tractgeld, 3. te lage prijzien voor de I laatsten, 4. teveel boetes, 5. geen bestaanszekerheid, 6. omkoperijen, 17. teveel renners, 8. geen RMZ (Rijks Maatschappelijke Zekerheid), 9. niet genoeg of helemaal niet beta len bij een ongeval, 10. slechte en on veilige wegen. Dat zijn, kernachtig, de I punten waar ook Adriaenssens het I om laat draaien. Coupon op briefkaart plakken of als brief verzenden. Amsterdam Rotterdam Eindhoven - Zwolle Het onder 2 genoemde kan men beschouwen als de wortel van het kwaad dat hij signaleert. Kwaad, dat begint met het tekenen van een contract. Het blijkt dat 69,23 pro cent van de gehuwde beroepsrenners I niet in staat is om van het con- tractgeld en-of de prijzen en premies te leven. Daarom gaat in 70 procent van de gevallen de echtgenote wer ken voor het aanvullende maandin komen. De salarissen die de sponsors uit betalen blijken gemiddeld rond de 5000 frank te liggen. Daarvoor wordt in verschillende contracten o. I e. het volgende geëist: 1. reclame I maken en wedstrijden rijden die de l Ploegleider aanduidt, 2. opofferen J van eigen kansen als dat door de n Ploegleider noodzakelijk wordt ge- I acht, 3. het produkt van de firma verkopen. De meeste firma's sluiten geen verzekeringen voor hun ren ners, maken eenzijdige clausules met I betrekking tot ontslag, stellen in ver houding tot het lage contract hoge I boetes in het vooruitzicht als de ver- Puchtingen niet worden nagekomen: 1000 tot 300.000 frank, en houden bij z'fKte het salaris in. i Blijkbaar is de Belgische beroeps- renner ervan overtuigd dat het bij alle merken beter is dart' het zijne, want 50 procent houdt het slechts I eea jaar bij dezelfde baas uit. Am- j Per 30 procent blijft hooguit twee laar. Als voornaamste redenen van vertrek golden: 1. ander merk be taalde beter, 2. prijzen en contract- geld werden achtergehouden, 3, te tp!°'e uitbuiting, 4. firma stopte met wielrennerij. Als verklaring voor het eit dat prijzen niet ontvangen wer den gaf 13,64 procent op dat dit ge- oeurt omdat de ploegleider belast was met de ontvangst en de centen ooit afdroeg. Ruim 45 procent oor- uiio "dat bet altijd zo gaat". Bij a.to procent kwam er altijd wat tus- n, zoals te hoge onkosten van de Ploegleider. Bijna 10 procent zag de fcS'OImen P"jzen nooit omdat niet ®ehoorzaamd werd aan de bevelen an de ploegleider. ®egenen die hun prijs kregen, za- Ain ze'den het volle bedrag. Afhou- 7®fen zonder motief, aldus 26,27 pro- U v oor 3,33 procent was er „kor- '5 °mdat men naar de mening dcll ,5 Ploegleider slecht had gere- *n> 33,33 procent werd de dupe van .„fringe publieke belangstelling r de organisatie-kas niet vol senoeg kwam, 13,33 procent moest st, gewonnen geld een deel af- an als bijdrage in de reiskosten Vaam P'oeg'eider, 20 procent er- ■mZÜ dat de managers-kosten bij- kr!üfer ï°°g "ggen en 3,33 procent vont, V'a afrekening een boete leldemK^ °PV°l8:en va" pl°eg" da^1 <^e,ze financiële warwinkel speelt Perii<S P°g h©t punt van de omko- sen t et blijkt dat er in de koer- v.TirrU361" driftig met de geldbuidel van i gerammeld. Bijna de helft da. geënquêteerde renners vindt brpniM Zonder Pvettig, „want het mani Zeer veel op' Het is de enige zien eiR0m '-n ie onderhoud te voor- Man u l is een beroepskwestie. neeft niet altijd de kans om te

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 24