Hervormde Synode waagt zich aan studie over REVOLUTIE vervul je hartewens... met de zilvervloot )e^e|Fd Meer bevoegdheid parkeerwachters f BONDSSPAARBANK B sparen... verstandig en handig NutsSV AAKbank Kaf/iSP A ARjban/c TUSSEN STAKING EN THEOLOGIE Het uur van de waarheid Politie moet schietpeil opvoeren ïnveütum zorgt üoor behaaglijke warmte INVENTUM Jr Lawine in Schotland bedelft skiërs Actie- vormen Bijbels begrip Wilhelmus Eindredactie Verdrag van Lateranen J Controleur Nederland beschuldigd van uitbreiding export Rhodesi'è «J Verkeer op W.-Berlijn weer gestagneerd 7 DE STEM VAN DONDERDAG 20 FEBRUARI 1969 9 LUNTEREN (ANP) De Hervormde Synode heeft deze week in principe „ja" gezegd tegen een rapport van de „Hervormde raad voor de zaken van overheid en samenleving" over het onderwerp Revolutie en gerechtigheid". Aanleiding tot deze studie was de voorbereiding van de vergadering van de Wereldraad van Kerken in Uppsala, juli 1968. In de zomervergadering 1968 had de Hervormde Synode al een korte nota over de revolutie besproken. Daarbij werd afgesproken, dat er een uitvoeriger studie zou komen. Deze studie was nu in behandeling. In het begin van deze meer uit voerige studie wordt gezegd dat het geen toegeven aan een modever- sthijnsel is, wanneer kerken zich bezighouden met het begrip revo lutie. Het is veeleer ten gevolge van de snelle veranderingen in de samenleving, die ook de kerken ten diepste raken, dat deze kerken zich afvragen: waar staan wij, waar been zijn wij op weg, wat mogen wij van de mens verwachten en wellte functie vervult onze ver kondiging in een revolutionair tijd perk? Aldus de nota, waarin er verder op gewezen wordt dat in onze eeuw de strijd om gerechtig heid tot een mondiale afmeting is gegroeid. Het gaat niet alleen om sociale, maar ook om economische en poli tieke hervorming, om radicale ver-, nieuwing op wereldniveau. Niet al leen bevolkingsgroepen, maar ge hele volkeren en continenten zijn thans in een crisissituatie geraakt, waarvoor alleen door een gezamen lijke internationale inspanning een begin van een oplossing gevonden kan worden. Zo schrijft de Her vormde Raad in zijn nota. In de nota stelt de hervormde raad, c.q. auteur dr. C. P. van An- del, o.m. dat maatschappij en kerk thans niet in staat zijn om op doel treffende wijze in de toekomst te treden. Het gevoel van vervreem ding dat hierdoor in de politiek, aan de universiteiten en in de kerk wordt opgeroepen, kan resul teren in afwijzing, rebellie, opstan digheid zonder alternatief. En dat moet de kerk juist diep verontrus ten. Aan het slot van de nota worden vier vormen van actie genoemd, die door een kerkelijke gemeente of door oecumenische werkgroe pen gevoerd kunnen worden: 1. Deelneming in organisatie (vak beweging, politieke partijen), „om de sfeer van het eigenbe lang te doorbreken". I Gezagsdragers stimuleren, door o.a. brieven aan kamerleden, demonstraties, in sommige ge vallen aan stakingen of lijdelijk verzet, trainen en organiseren van bewoners uit vervallen stadswijken, onderwijs en pre diking, het armoedevraagstuk in discussie brengen. Steun geven aan internationale ontwikkeling en deelnemen aan de opbouw van jonge staten, pleiten voor een internationale belasting voor ontwikkeling, uit stel van dure kerkbouw. A De kerken moeten zichzelf en ook elkaar onder kritiek stellen, zolang er nog iets van discrimi natie tusen rassen cn kleuren te vinden is. De voorzitter van de Raad van Kerken van overheid en samenle ving, de heer R. Wijkstra, zei dat in het stuk geen theologie van de revolutie is opgebouwd. Wel komt duidelijk tot uiting dat christenen actief in de huidige ontwikkelingen moeten staan. Christenen hebben ook tot taak om het werk aan ge rechtigheid in de wereld te verster ken, waarbij het nodig zal zijn hui dige maatschappijstructuren te doorbreken, aldus de heer Wijk- stra. Hij waarschuwde ervoor om revolutie, die vaak met geweld ge paard gaat, te romantiseren. Geweld heeft een destructief ka rakter, anderzijds moeten wij er voor zorgen, dat we evenmin gaan moraliseren. We moeten bedenken dat geweld soms de enige uitweg is, aldus de heer Wijkstra, die er aan toevoegde dat actie van geweld in bepaalde situaties afzien van recht inhoudt. Het is volgens hem de vraag of de contra-revolutionaire houdingen, waaraan ook wij in het westen mee werken, niet meer verantwoorde lijk zijn voor de situatie dam de mensen die onderdrukt worden en naar geweld grijpen. De kerken moeten volgens de heer Wijkstra een appèl doen op hun leden om tot verandering van de mentaliteit en tot doorbreking van de huidige maatschappijstructuren te komen. De kerken dienen ook de politici op hun verantwoordelijkheid voor deze problematiek te wijzen. De synode staat voor concrete vormen van uitdaging. Er moet 'onvrede bij ons zijn, die leidt tot heilige ver ontrusting en daadkrachtige mede werking, opdat in onze samenle ving meer zichtbaar wordt van het koninkrijk Gods, aldus de voorzit ter van de zaken van overheid en samenleving. Ds. J. A. G. van Zanten uit Was senaar, sprekende namens de com missie van rapport over deze studie, verklaarde dat deze synodale com missie vanuit een positieve opstel ling zeer uitvoerig bezig is geweest met de nota. De commissie heeft veel kritiek maar wij zijn door die nota gegrepen, aldus ds. Van Zan ten, die meende dat dit stuk, na herschreven te zijn, moet worden uitgegeven aan de gemeente. Een ander geluid kwam uit de mond van ds. K. Exalto uit Noorde loos die stelde dat in de nota aan het bijbelse begrip van godgerech- tigheid geen recht wordt gedaan. Er staat ook in'de bijbel dat wij de overheden onderdanig moeten zijn on dat het beter is onrecht te lijden dan onrecht te plegen. De CHE GUEVARA revolutionaire situatie gerechtigheid van God is niet al leen een dynamische kracht, daar bij komen ook wet, oordeel, straf en verzoening aan de orde. Dal komt volgens hem in de nota niet naar voren. Hij verklaarde zijn stem niet aan het stuk te kunnen geven, Ds. G. Wursten uit Sprang-Capel- le, tweede voorzitter van de syno de, toonde zich dankbaar voor het appèl dat op deze verantwoorde lijkheid wordt gedaan. Deze nota heeft ons de ogen geopend voor wat er in de wereld aan de gang is. gezagsdragers stimuleren door demonstraties.. Prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker uit Groningen meende dat wanneer in de studie nog meer theologie van de hoop en van de toekomst verwachting was uitgediept, dit stuk de gemeenteleden meer zou aanspreken. Ook het Wilhelmus, zei hij, is eigenlijk een gedicht, ge schreven vanuit de theologie van de revolutie. Prof. dr. K. R. Strijd uit Amster dam zei dat men het in veel her vormde gemeenten vreemd vindt als de kwestie van de revolutie on der de aandacht wordt gebracht. Maar in de meeste kerken ligt de bijbel open bij de profeten, een van de meest revolutionaire stukken in de bijbel, aldus prof. Strijd. „Het gaat er echter niet om of wij de waarheid over de revolutie nu eens precies zeggen, maar veel meer hoe en op welke wijze wij dit bij de kerkleden brengen. Wat het begrip revolutie betreft, het gaat daarbij volgens hem om drie aspecten: 1. de explosieve situatie in Latijns- Amerika; 2. de revolutionaire be wegingen naar het recente voor beeld van de studenten in Parijs; 3. de technocratische revolutie". Die onderscheidingen komen vol gens prof. Strijd niet goed uit de verf. Hij zou voorts graag zien dat In de studie ook de problematiek van geweld en geweldloosheid naar voren komt, alsmede de vraagstuk ken van oorlog en vrede. Ds. S. H. Landsman, secretaris generaal van de hervormde kerk, stelde voor dat de raad voor de zaken van overheid en samenleving het stuk opnieuw zal bezien en zal bewerken, mede aan de hand van hetgeen in de synode is opgemerkt. Daarbij kan de oommissie van rap port eventueel aangevuld met enige andere leden, helpen met de eind redactie. De synode dient het breed moderamen volmacht te geven de op die wijze tot stand gekomen eindredactie vast te stellen en met een voorwoord uit te geven, waar bij zal worden uiteengezet onder wiens verantwoordelijkheid deze publikatde plaatsvindt. De heer Wijkstra, voorzitter van de raad, stelde zich achter dit voor stel, waarbij de synode besluit in principe het stuk te aanvaarden, het aan te passen aan de discussies n de synode en voorts een betere heologische fundering te geven. De studie is bestemd voor de ker kelijke gemeenten, kerkeraden, voor gebruik in de gemeente en an dere kerken. Gestreefd moet wor den naar een stuk met concrete aanwijzingen in de geest van het geen in Uppsala door de Wereld raad van Kerken is behandeld. De synode besloot te handelen, zoals ds. Landsman had voorgesteld. (door dr. A. van de Weyer, O.F.M. cap.) BREDA De situatie in de katho lieke kerk spitst zich toe. Pressiegroe pen aan de basis dringen aan op grondige structuurveranderingen, in de eerste plaats op afschaffing van de celibaatswet. Paus Paulus, hoogste gezagsdrager in de kerk, Ihat duide lijk weten, dat het wat hem betreft er niet van zal komen. En daar tus senin staan de bisschoppen, verant woordelijk van de ene kant voor het wel en wee van hun plaatselijke kerK van de andere kant voor het behoud van de eenheid binnen het wereld episcopaat. De jongste rede van de paus ont neemt ons de mogelijkheid om on: over de situatie illusies te maken. Hi handhaaft ten aanzien van het pries tercelibaat zijn oude standpunt en ba seert dat op de oude argumenten Hebben zij die pleiten voor de „lang: weg" wel gelijk, waar zij kansen 03 succes menen te zien bij het aan staande beraad op hoger niveau? Zul len zij daar voldoende medestander voor herziening van de celibaatswe vinden en wat nog belangrijker i zullen zij voor een dergelijke in greep het fiat krijger van de paus' Men moet wel een doorgewinterd optimist zijn, om deze verwachtim nu nog overeind te kunnen houden En het is warempel geen wonder dat voorstanders van de „korte weg' ronduit verklaren, er niet meer in te geloven. Wij zijn benieuwd welke invloed de rede van de paus zal hebben op 'l akkoord, dat bisschop Zwartkruis en de Amsterdamse studentenpastores voor 1 maart hopen te sluiten. Naar men tot op heden aannam zou dit ak koord berusten op een aan Vrijburg gegeven permissie, om buiten de eucharistieviering te preken. De stu dentenpastores hebben laten door- schemt ren, dat zij daarmee genoegen zouden nemen, mits het gezien zou worden als een eerste stap op de weg naar een totale ontkoppeling. Vraag is of aan deze laatste voorwaarde na de rede van de paus nog kan worden voldaan, en of er dus een acceptabel akkoord gesloten kan worden. De situatie in de katholieke kerk wordt nu werkelijk penibel. Tot nog toe hebben we ons kunnen zonnen in de gedachte, dat het Vaticaans con cilie een doorbraak van de gevestigde orde betekende. Helaas zijn er teke nen die erop wijzen, dat we te vroeg hebben gejuicht. Het uur van de waarheid nadert. (ADVERTENTIE) Hoe dat kan? Heel eenvoudig als je zo vroeg moge lijk begint te sparen met de Zilvervloot. Wanneer je ermee kunt beginnen? Op iedere werkdag tussen je 15e en 21e verjaardag; oud-militairen zelfs tot en met23 jaar. Je spaart 6 tot 9 jaar eèn bedrag van ten minste f 30,- en ten hoogste f 300,- per jaar. Na afloop van de spaarter- mijn (bij huwelijk al na ten minste 3 jaar sparen) ont vang je over de totale inleg plus rente een belasting vrije premie van 10%. Wie bijv. 9 jaar f 25,- per maand inlegt, krijgt maar liefst 'n dikke f 3.500,— terug (f 2.700,— inleg, zo'n f 500,— aan rente plus een premie van ruim f 300,-). Daar kun je heel wat mee doen! Vraag een brochure aan het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting be zitsvorming, Postbus 51, Den Haag. 1MB! ZV VATICAANSTAD (Rtr.) De Ita liaanse bisschoppen hebben na be raad de mogelijkheid tot wijziging van het verdrag van Lateranen er kend. Dit verdrag, dat in 1929 is ge sloten tussen Mussolini en paus Pius de Elfde, regelt de betrekkingen tus sen ItaliÊ en het Vaticaan. Linkse politici in Italië dringen al lang aan op wijziging van het ver drag, dat de staat aan kerkelijke wet ten bindt. Het verbiedt echtscheidin gen en stelt r.-k. godsdienstonderwijs op de scholen verplicht. De Italiaanse bisschoppen hebben tot nu toe de eisen tot wijziging van het verdrag steeds genegeerd. Zij zeggen nu: „ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van het verdrag van Lateranen geven de bisschoppen zich bewust van het grote nut dat het verdrag heeft voor het godsdienst-,*,e en civiele leven van het Italiaanse volk, uiting aan hun overtuiging dat. een eventuele aanpassing van enkele overeengekomen normen zal gebeu ren in een sfeer van zorgvuldig over wegen, wederzijdse eerbied en met de vaste bereidheid de godsdienstvre de in ons land te verzekeren en te bevorderen". (ADVERTENTIE) De verrijdbare Inventum vloeistofloze paneel radiator brengt overal snel warmte. Met of zonder thermostaat v.a. 155,- VAN NIEVELT GOUDRIAAN en Co.'s Stoomvaart Maatschappij N.V. te Rotterdam, die via een dochterom- derneming in Hamburg dieelnam aam de vaart op Canada, heeft zich uit deze scheepvaartverbinding terugge trokken. He-t betekent d-at de tien vrachtschepen van Van Nievelt Goud- riaa-n Stoomvaart Maatschappij (Hamburg) GMBH op am-diere dien sten vam d-e scheepvaartmaatschappij worden ingezet of in charter ga-am varen. Het is niet de bedoeling sche pen te verkopen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De parkeerwach ters krijgen vanaf morgen meer be voegdheden. Vandaag mogen z(j al leen maar parkeerbonnen uitschrij ven voor degenen, die te lang heb ben geparkeerd bij een parkeermeter of te lang hebben geparkeerd blij kens de purkeerschijf, in een blauwe zone. Vanaf 20 februari kunnen zjj ook gaan optreden bij alle parkeer en stopovertredingem Toen sommige gemeenten overgin gen tot het aanstellen van parkeer wachters, kregen deze zogenaamde transactiebevoegdheid voor parkeer- schijf- en parkeermeterovertredin- gen. Zij konden de automobilisten, die te lang parkeerden, meteen een boete laten betalen (als de automo bilisten zich lieten zien) dan wel een boetebon achter de ruitewissers aan brengen. De bedoeling hiervan was, dat met behulp van parkeerwachters de naleving van de verkeersregels op een belangrijk punt als het parkeren intensiever dus effectiever kon wor den gemaakt. De toch reeds onderbe zette politiekorpsen konden op deze manier worden ontlast van een stuk routine-arbeid. Gebleken is, dat de Inschakeling van parkeerwachters aan haar doel heeft beantwoord. Daarom wil men de politie nog meer ontlasten door deze parkeerwachters ook te laten controleren op alle stop- en parkeer- overtredingen. De parkeerwachter zal daarom voortaan parkeercontroleur gaan heten. Overtredingen, die voortaan ook door de parkeercontroleurs kunnen worden afgehandeld zijn: een voertuig tot stilstand bren gen op een trottoir, voetpad fiets pad of oversteekplaats: overtreding van een stopverbod; parkeren waar dat verboden is op INVERNESS (AFP) Nabij de Schotse plaats Inverness zijn gisteren 39 skiërs bedolven door een lawine Van hen wisten er 32 zichzelf uit de sneeuw te bevrijden. Het duurde eni ge tijd voordat de overige zeven wa ren uitgegraven. Drie van de skiërs werden met zware verwondingen in een ziekenhuis opgenomen. Volgens de politie was de sneeuwstorting een gevolg van een snelle stijging van de temperatuur. grond van het bekende blauw rode bord; parkeren langs een doorgetrokken gele streep; een fiets of bromfiets verkeerd parkeren; parkeren zonder het op het weg- dek aangegeven parkeervak in acht te nemen. DEN HAAG Minister Beemink (binnenlandse zaken) heeft een be schikking uitgevaardigd, die tot doel heeft de vaardigheid in het gebruik van het dienstpistool door leden van de gemeentepolitie op peil te houden. Bepaald is, dat iedere politieman tenminste vier maal per jaar of zo veel meer als nodig is met zijn dienst pistool aan schietoefeningen moet deelnemen. De resultaten, die hij daarbij behaalt, moeten worden ge registreerd. Deze oefeningen zijn er op gericht, de politieman die vaar digheid en die mentale instelling te doen behouden, welke hem in staat stellen bij de uitoefening van zijn dienst op een verantwoorde wijze te beoordelen, wanneer hij van zijn dienstpistool al dan niet gebruik zal maken. ADDIS ABEBA (AFP) De se cretaris-generaal van de organisatie van Afrikaanse eenheid, Diallo Telli, heeft Nederland en West-Duitsland er van beschuldigd de export naar Rhoclesië te hebben uitgenreiü. Dit staat in een rapport dat Telli dinsdag heeft uitgebracht aan de vol tallige bijeenkomst van de organisa- tic. De bijeenkomst wordt met geslo ten deuren gehouden in de Ethiopi sche hoofdstad Addis Abeba. Telli zegt in het rapport, waarin dei Britse politiek ten aanzien van Rho-1 Jesië scherp wordt aangevallen, dat1 de genomen sancties de Afrikaanse levolkin-g erger treffen dan de blan ken. De secretaris-generaal beschuldig de voorts de Navo-Ianden ervan de regering van Zuid-Afrika militair te steunen. Het is een beetje goedkoop om de misslagen van een computer breed uitgemeten aan de kaak te stellen, want je laat zo merken dat je afgun stig bent. Nietwaar, als zo'n ding fou ten maakt, blijkt ie tóch stommer dan wij, ménsen. Maar ditmaal las ik over een computer die zulke leuke fouten had gemaakt dat u ze moet horen. De Britse luchtmacht heeft on langs een computer voor de afdeling personeelszaken in gebruik genomen. Kosten ojigeveer een miljoen pond sterling! (En dat zijn dan nog maar ponden'.) Op de eerste de beste dag meldde het apparaat al enkele opzienbarende dingen. Zo was, aldus de computer, een van de vliegers zwanger. En op dezelfde dag verleende „het brein" een vliegbrevet aan een meu belmaker. Dat kabinet van ons is eigenlijk net een Gruyère-kaas: één en al gat! Wethouder Ham van Amsterdam heeft dezer dagen de negatieve in stelling tegenover de industrie gehe keld. „Sommige mensen schijnen in dustrie vies te vinden", zei hij ver bolgen. En het vroegere communistische gemeenteraadslid Seegers citerend, zei hij: „Industrie brengt brood op de plank". Inderdaad, maar het is al te vaak alleen maar droog brood gebleken. En daarbij: teveel van het goede is ook niet goed. Want als er teveel in dustrie bij elkaar komt, dan heb je dat brood helemaal niet meer nodig. Dan ben je al gestikt voordat je de eerste hap door de keel hebt. Dat is kostje naar het bekje van de anti-luchtvervuiling-predikanten, hè! Nou vooruit, ergens hebben ze immers gelijk. EL-Alweer „Ondergetekende A.K. heeft enige weken geleden per abuis in de M.A.- kerk een verkeerde hoed meegeno men. Zijn eigen hoed, gemerkt A.K, is hij diezelfde zondag kwijtgeraakt. Wie van deze verwisseling iets af weet, schrijve bureel blad nr Aldus een advertentie, die een Bel gische collega in een plaatselijke krant had gelezen. Een week later las hij in dezelfde krant: „Hierbij dankt A.K. van M.A. oprecht de eerlijke vinder die vrij dagavond zijn hoed, welke hij zondag was kwijtgeraakt, terugbezorgde, •eerlijke vinder die door een samen loop van omstandigheden onbekend bleef". Conclusie: Als we even optellen heeft A.K. nu twee hoeden, en de eerlijke vinder niets! EL-FATAal 1 MERIJN BRUNSWIJK (RTR) De Oost- duitse grenswacht heeft in de nacht van dinsdag op woensdag het vracht verkeer tussen West-Berlijn en West- Duitsland vertragingen van soms drie uur bezorgd. Dit hebben Westduitse douanebeambten meegedeeld. Het was de tweede achtereenvolgende dag dat het verkeer belemmering ondervond. (ADVERTENTIES)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7