DIT WIELERSEIZOEN If.k. in iport- ialeis Ronse is de klap nog niet te boven ZOLDER VER GEVORDERD Circuit niet makkelijk p assniiTrasrs JsursrJt Garanties voor schuld Jrganisatie Primeurtje DE STEM VAN DONDERDAG 20 FEBRUARI 1969 kunnen de Nederlandse wielerliefhebbers en vooral de Brabantse en Zeeuwse, de wereldkampioenschappen dicht bij huis gaan zien: in België. De baanwedstrijden worden gehouden in het sportpaleis van Antwerpen, de strijd om de regenboogtrui op de weg speelt zich af in Zolder. Deze hoogtepunten van het seizoen vinden begin augustus plaats. Vanzelfsprekend rekenen de organisators op een financieel succes. Op een heel wat betere uitkomst dan Ronse indertijd had en waarover men, naast informatie Antwerpen en Zolder betreffende, op deze pagina kan lezen. TEKSTTheo Klein. FOTO'SFreddy van Meerbeeck, Henk van de Brink. Jean Valckeneire: we zijn ermee gestopt. 0XWERPEN Op dinsdag 5, woensdag 6, vrijdag 8 en zaterdag 9 s zal de aandacht van de wie- Jteupporters voor de zoveelste keer jiricht zijn op het Antwerpse sport vis, De belangstelling betreft dit Lttr echter geen zesdaagse of een ililer traditioneel programma, maar minder dan de wereldkam pioenschappen op de baan voor be- [Lpsrenners. Met de organisatie van 1(1 wereldkampioenschap krijgt het rtpaleis in Antwerpen een pri- Ikiur. Voor de eerste maal zullen de llitlnemers aan de titelstrijd namelijk p een overdekte baan rijden. In wraigaande jaren heeft de UCI de [lireldkampioenschappen steeds op pen banen laten organiseren. Keer is er door slechte weersom- andigheden, ook in de zuidelijke inden, vertraging in de programma's Hoewel er ongetwijfeld voordelen i aan een wereldkampioenschap jleen overdekte baan, heeft het toch geduurd eer de UCI toestem- taf gaf voor een titelstrijd in een Wpaleis. Reeds in '62 stelde Ant- i zich kandidaat voor de W.K. 'kwam in dat jaar zelfs een com mit van de UCI om de baan en ftommodatie te controleren. Men hijzonder tevreden ook over verblijven voor de renners. Toch oen later nag de voorkeur aan «open baan in Rocourt. Reden: op 'Antwerpse baan konden geen wed- jden met super-zware motoren i worden. iBaandirecteur Walter de Winter: K "1^ert^aa(d juist. Wij hebben F 62 nog een proefwedstrijd gehou- Pi m.aar bU die gelegenheid bleek ftaelijk dat de trillingen, veroor- pkt door de ruim 400 kilo wegenae r'oren, te groot waren voor onze ""en piste." Ruim vijf jaar later 'ken de motoren geen onoverkome- hindernis meer te vormen Voor f komende titelstrijd zal men nu na- {plk wel de lichtere (200 kilo) mo- F® van het sportpaleis gebruiken. ."''i' dit punt is nieuw. Tot nu toe "e' namelijk de gewoonte dat de |L itars niet hun' eigen materiaal lj,en- Zij verzorgden ook hun eigen Lv Antwerpen zuilen de gang- K kers echter op de notoren, die al ls bat sportpaleis beschikbaar 3 ri)den. De afstand van de rollen, „'""derwerp waarover vorig ]aar ■u een en ander te doen is ge il ees'. zal 75 centimeter bedragen. het sportpaleis worden speciaal r de wereldkampioenschappen - verschillende,, voorzieningen ge- >r tei?' is nu al gebleken dat de j hune niet groot genoeg is om schrijvende journalisten een jjj.'e bieden. Op het middenter- libiin ^aarom nog oen extra pers- 'st. voor een honderdtal jouma- !nii.Wjr^en gesohapen. Deze plaat- orden laag bij de grond gehou- rrpi^u publiek op het midden- n bet uitzicht niet te ontnemen. ®°k het aantal telefoonaansluitin- ISa W°rdt verho°g<l. Van 25 tot 10U nJ!? mensan van radio en t.v |l acb' nien tijdep$;de wereldkam- E nschaPPen ongeveer honderd I en buitenlandse journalisten organisatie van de wedstrijden es wat er mee samenhangt, zul- t,„°? de wedstrijddagen zo'n 200 P betrokken zijn. «t sonrt °§enblik is de directie van 'er do - "f no® in onderhandeling "Phamosv!.?5 van een nieuw tijd- ïsteem. Om de temperatuur Het circuit van Zolder vanuit de lucht gezien. De tekening in het parcours langs het rechtse rechte stuic is de finish waar enkele gebouwtjes staan. Het stuk aan te bouwen weg (1 kilometer) zal in de grote lus rechts komen, ongeveer waar de bosschage ophoudt. in het gebouw in de (warme?) zo mermaand aangenaam te houden zul len er een aantal nieuwe ventilatoren worden aangebracht. Niets wordt na gelaten om dit „belangrijkste evene ment uit de geschiedenis van het sportpaleis" vlekkeloos te doen ver lopen. De sfeer rond de wereldkampioen schappen zal overigens niet alleen in de directe omgeving te proeven zijn. Als alles naar wens verloopt zal heel Antwerpen in de eerste week van augustus in het teken van de wereld kampioenschappen staan. Er worden nog besprekingen gevoerd met het stadsbestuur en vertegenwoordigers van de Antwerpse middenstand over de wijze waarop men de zaak gaat aanpakken. De directie van het sportpaleis re kent op de vier dagen van het kam pioenschap in totaal ongeveer 40.000 toeschouwers te krijgen. „De meeste mensen zullen op de laatste twee da gen komen omdat dan de finales wor den verwerkt. De eerste twee dagen verwachten wij bij de voorwedstrij den niet al te veel publiek", aldus Walter de Winter. Speciale aandachl wordt er aan de Nederlandse wieier- W liefhebbers geschonken. Met een be- t\i i,fS*? perkte reclame-actie zal men de be- langstelling in Zuid-Nederland trach- ten op te wekken. De Winter: „De fl^^B|9EyE|j|Sw beste reclame de prestaties van de Nederlandse ren- Walter De Winter verwacht van de il'Aii'l deelnemers snelle tijden. „Het is be .let'?":I' kend dat de cJureurs op onze houten iMaN 'ni-'i J l|]Sï'|l 'V' "i - |,i' 1 II li I baan sneller rijden dan op cement cil-spp^ iJ|j|i j Ij! Er zullen tijdens het toernooi dan ook 1 1 1 1II||fl |fi|i11|M wel wereldrecords sneuvelen. Voora' liijjjj voor de achtervolgers is de Ant fjji rt||f[if 11||InIIWit werpse piste gunstig." De Belgische coureurs zullen vol ijl*!1 gens Walter de Winter in Antwerpei i i |i i "I een goed figuur slaan. „Vorig jaai 1 jrliJji-iij'l| li"'|;-li zijn de medailles onze neus voorbi .jf*' -ijlUM11, gegaan omdat de beste baanrennen jillf11 i 8 aMili, Hiii'-'iffllllill!! op de weg reden", aldus de Belgisch' :\;!i«>1l|iipèl'l 1 M&.. Hu, baandirecteur, die de volgende voor iillillllllllllllH zichtige prognose maakt: „Bij d- ||j||||H stayers heeft Oudkerk de beste kans -lii-'-fjj-.- terwijl Proost toch niet helemaal uit lljM geschakeld moet worden. De sprint- I'''ifilii i| I'I'lijptt'Hf finale zal waarschijnlijk gaan tussei j 11 Ij I i hiii'Ji'i, 'lll' 1 W ImB Sercu en Beghetto. Favorieten in d( fjjjjjiJ SP achtervolging zijn Porter, Ritter en lilllliïIllillliflllllIllM^ Bracke. Maar op dit onderdeel is een voorspelling zeer moeilijk omdat er TweeJ vjta e Pant^. v00f hf wereldkampioenschap. Op de achter- vaak verrassend sterke jongeren grond de laatste khm, de Sacramentsberg. De renners maken dan naar voren komen". nog een korte lus voor ze bij de witte streep onder in beeld, zijn. Dat wil zeggen, de balans klopt als er op 10 augustus 60.000 betalende bezoekers rond het racecircuit van Zolder komen. Trekt de titelstrijd meer belangstelling dan wordt de winst verdeeld onder de zeven deelnemende wielerclubs en de twaalf mensen die voor dit kampioenschap borg staan. Lijdt men verlies dan komt het tekort voor een groot gedeelte op de schouders van degenen die zich ervoor garant stelden. Door deze garantie verplicht te stellen wil de BWB voorkomen dat de organisatie van de titelstrijd uitloopt op een financieel debacle, zoals dat in '63 in Ronse gebeurde. De organisatie van de wereldkampioenschappen hoeft dus niet bang te zijn dat het met schulden blijft zitten, hetgeen overigens niet inhoudt dat ar roekeloos met het beschikbar© gelid kan worden omgesprongen. Er is een degelijk apparaat opgebouwd dat de zaken regelt en controleert. Secretaris-generaal van deze organisatie is Albert Peeters, gemeentesecretaris van Zolder. „De leidende rol in de organisatie wordt gespeeld door de beheerraad. Door dit orgaan zijn vijf commissies gevormd, die ieder op hun eigen terrein hun werk verrichten. Een commissie in de beheerraad houdt zich alleen bezig met de financiële problemen die zich voordoen", aldus de heer Peeters, die verder uitlegt hoe men het geld terug denkt te krijgen. „De voornaamste bron van inkomsten is de kaartverkoop, daarnaast komt er nog geld binnen door de uitbesteding van reclame, verkoop van dranken programmaboekjes en radio- en tv-rechten." Bij gunstige weersomstandigheden verwacht de heet Peeters ongeveer 100.000 mensen, hetgeen financieel een enorm succes zou betekenen. Peeters: „In dat geval wordt de winst verdeeld tussen de zeven Limburgse wieler clubs die hun medewerking verlenen en de mensen van wie we een garantie kregen. Laatstgenoemde categorie zal echter naar verhouding minder ont vangen dan de wielerclubs. Men heeft dat sportief opgevat, zodat de Lim burgse wielersport er bij winst wel bij kan varen". Eigenlijk zijn de wereldkampioenschappen niet aan Zoldier maar aan Beringen toegekend. Zolder schreef weliswaar in, maar kwam te laat Beringen was op tijd, maar beschikte niet over een goed parcours Toen Beringen de titelstrijd toegewezen kreeg was het logische gevoig een „fusie" tussen Beringen en Zolder, dat over de 4,2 kilometer lange omloop van Terlaemen beschikt. Dit in 1963 geopende gesloten raceoircuit, enig in België, zal voor het wereldkampioenschap op de weg tijdelijk verlengd worden met een 4,5 kilometer lang traject dat op de vaste omloop aansluit. De wielrenners zullen in totaal ronde van ruim 8,5 kilometer (precies: 8.762 meter) af noeten leggen. Om dit geheel geasfalteerde trajact, met een baanbreedte /ariërend van 6 tot 40 meter, tot stand te kunnen brengen is men momenteel bezig met enkele verbeteringen. Speciaal voor het wereldkampioenschap wordt er een 1 kilometer lange weg, met een breedte van 40 meter, aangelegd. Dit weggedeelte gebruikt men na de titelstrijd als parkeerplaats. Verder breidt men de capaciteit van de tribunes bij de start uit van 3 tot 6000 plaatsen. Bovenop de bestaande rennensboxen wordt de perstribune gebouwd, terwijl er van de snelweg iirect een afrit naar het circuit zal komen. Ondanks het feit, dat er regelmatig auto-, motor- en wielerraees op het arcuit worden gehouden komen de organisators bij de voorbereidingen log voor problemen te staan. Men moet namelijk rekening houden met een oeschouwersaantal dat waarschijnlijk vijf maal zo groot zal zijn als he- 2<k000-koppige publiek bij de autoraces en dat schept nieuwe moeilijkheden Omdat het parcours bijzonder gunstig gelegen is (omgeven door he \lbertkamaal, meertjes en riviertjes) heeft men besloten om auto's to< :e laten op de parkeerterreinen buiten de ring van waterwegen om he circuit. De bezoekers die met de auto komen zullen dan nog één tot dri' kilometer naar het traject te voet moeten afleggen. Voor de Nederlands wielersupportere is het parcours op 1 kilometer van de kruising Boude wynsnelweg (Antwerpen-Luik)-E 39 (Brussel-Heerlen) bijzonder ge nakkelijk te bereiken. 6 nerpe bochten als zeer zwaar worden beschouwd. Moeilijke obstakels vormen een drietal heuvels op het parcours. Or ^?meter yan.de start ligt de Sacramentsheuvel, een 300 meter lange khm met een stugmgspercentage van 6%. Dan volgt de Bolderberg met hthhpn J^0=ttn m®ter> direct nadat de renners een scherpe bocht naamde ïSta (10%). ®n langSte helUng 15 van de zoSe" RONSE Toen het op zondag 11 augustus 1963 's middags om 3 uur in het Belgische plaatsje Ronse op hield met regenen, was het vonnis over de wereldkampioenschappen op de weg reeds geveld. Twee dagen lang was het water met baken uit de he mel gekomen en dat had vele tiendui zenden wielerliefhebbers de recht streekse uitzending van de wereld kampioenschappen op de televisie bo ven een plaats langs het parcours doen verkiezen. Voor de organisato ren van de titelstrijd voor amateurs, dames en profs betekende dit een fi nanciële terugslag die zij nu, bijna zes jaar na de wedstrijden, nog niet te boven zijn. De organiserende wielerclub „Kruis straat", een vereniging zonder winst doeleinden had over twee dagen op 100.000 toeschouwers gerekend. Wan neer er zoveel wielersupporters naar het 16 kilometer en 384 meter lange parcours waren gekomen had de club quite gespeeld. Door de slechte weers omstandigheden kwamen er slechts 50.000 mensen, hetgeen het organisa tiecomité, waarin een twaalftal pro minente figuren uit Ronse zitting had, een gevoelig verlies opleverde. In mei '62 had „Kruisstraat", met acht andere gemeenten, ingeschreven voor de kampioenschappen. „Wij or ganiseerden al vanaf '46 regelmatig criteriums en in '63 wilden wij met de organisatie van de wereldkampi oenschappen de kroon op ons werk zetten", zegt Jacques Piessevaux, mo menteel wethouder in Ronse en ten tijde van de titelstrijd burgemeester van die stad en erevoorzitter van kruisstraat". - Om déze belcntgrijkè wedstrijden in eigen huis te krijgen bood Ronse T miljoen 800.000 frank, waarmee het de medekandidaten voor bleef. Het op-een-na hoogste bod was van Met- te: 7 miljoen 555.555 frank. Zoals ge woonlijk in België moest dit geld in_ drie termijnen aan de Belgische Wie- Ier Bond overgemaakt worden. De eerste twee termijnen vóór de kampi oenschappen en het laatste bedrag na de wedstrijden. De eerste twee stortingen voldeed „Kruisstraat" zonder moeite, maar het saldobedrag, groot bijna 3 miljoen frank, had de vereniging na de mis lukte titelstrijd niet in kas, zodat aan de laatste eis van de BWB geen ge volg kon worden gegeven. Natuurlijk liet de BWB het er niet bij zitten. Er is dan ook nog jaren over deze zaak gesproken. Afgevaardigden uit Ron se zijn verschillende malen naar Brussel geweest, maar het eind van het liedje was dat de BWB naar de 3 miljoen frank kon fluiten omdat alleen „Kruisstraat", dat in'62 rechts persoonlijkheid had gekregen, aan sprakelijk kon worden gesteld en die vereniging had geen cent meer in kas. Inmiddels is deze zaak in de doof pot gegaan omdat men er in Brussel achter is gekomen dat er van een kale kip toch niet te plukken valt. In Ronse heeft men na het debacle van '63 aanvankelijk nog getracht om het verschuldigde bedrag alsnog bij een te krijgen. Jean Valckeneire, di recteur van een plaatselijke verzeke ringsmaatschappij en secretaris van „Kruisstraat": Wij hebben tot juli '66 nog criteriums georganiseerd. Steeds opiiieuw he ben wij echter met tegen slagen te kampen gehad en toen onze koers van bijna drie jaar geleden volledig in het water viel zijn wij met de organisatie van de wielerwedstrij den gestopt". Sinds de laatste tegenvaller is de animo voor de wielersport bij de le den van „Kruisstraat" tot het nulpunt gedaald. Over het antwoord op de vraag of de vereniging de kampioen schappen eventueel voor een tweede keer zou willen organiseren bestaat bij de heren dan ook geen verschil van mening. „Als deze vraag ons een jaar of drie geleden was gesteld zou den wij daar misschien nog over ge dacht hebben, maar nu is de wieler sport, na alles wat wij er mee be leefd hebben, definitief van de baan", aldus de heer Piessevaux. Jacques Piessevaux nu nooit meer. ZOLDER Om de organisatie van de wereldkampioenschappen op de weg toegewezen te krijgen, heeft Zolder eerst af moeten rekenen met een zestal concurrenten, waarvan Francorchamps de gevaarlijkste was. De zeven kan didaten voor deze titelstrijd schreven bij de Belgische Wielrijders Bond in voor het bedrag waarvan men dit sportevenement in eigen gemeente zou kunnen organiseren. Met 7.526.057 frank (525.000 gulden) bleef Zolder de mededingers ver voor. Het dichtst bij kwam Francorchamps met rond de zeven miljoen frank. Toen dit bekend! werd moest men in Zolder nog wachten op de keuring van het circiut. Nadat vertegenwoordigers van de UCI het traject in april van het vorig jaar hadden goedgekeurd begon men direct met het treffen van de voorbereidingen. Inmiddels is men daar in Zolder reeds ver mee gevorderd. Honderdvijftig medewerkers, ambtenaren van de gemeente en provincie en leden van de zeven wielerclubs uit de omgeving, zijn nu in him vrije tijd bijna dagelijks in touw om de wereldtitelstrijd op 10 augustus perfect te laten verlopen. Inmiddels is het totaalbedrag aan uitgaven en ontvangsten de 7.526.057 frank al ruim gepasseerd, hetgeen wil zeggen dat de organisatie van de wereldkampioenschappen in werkelijkheid lang niet vobr 525.000 gulden te verwezenlijken zal zijn. Volgens de nieuwe berekeningen zal het een stuk duurder gaan kosten. Daar tegenover staat echter ook een stijging van de verwachte inkomsten zodat de balans nog steeds klopt. Walter de Winter is, als een der directeuren van het sportpaleis in Antwerpen, belast met een zeer groot deel van de organisatie voor de wereldkam pioenschappen op de baan. Hij zal een be langrijke schakel zijn tussen UCI, BWB en renners.. Om de pri meur, die het wereldkampioenschap op een overdekte baan is, geheel te laten slagen, is Walter de Winter bezig met het nemen van enkele extra maatregelen. Voor de renners denkt hij aan een nieuw tijpopname-systeem, voor het publiek wil hij-de ventilatoren laten vervangen, want het zou op 5, 6, 8 en 9 augustus wel eens warm kunnen zijn Albert Peeters, de ge meentesecretaris van Zolder, treedt op als secretaris-generaal van een der belangrijkste voor het wereldkam pioenschap od de weg gevormde commissies. Hij is belast met de gang van zaken rond de financiële verwik kelingen en die zijn uici hi x.oiu6r gaat er namelijk meer dan een half miljoen gulden om. „Als wij", zo rekent Albert Peeters voor, „op 10 augustus zestigduizend mensen trekken, komen we net rond". Voorlopig gaat hij uit van een bezoe kersaantal van honderdduizend, „want hij gunstige weersomstandigheden mag je daar wel op rekenen", aldus de gemeentesecretaris. In Antwerpen zal men daar geen Jut van hebben. Het programma zal lïheel volgens de planning afgewerkt linnen worden. Deze overweging t er zeker toe bijgedragen dat dc lïl dit keer toestemming heeft ge inen om de W.K. op een overdekte lun te houden. Het is bijna als van- nd dat de Belgische Wielrij- pers Bond, nadat bekend werd dat de van de kampioenschappen mr '69 aan België was toegewezen hntact zocht met de directie van hel Intwerpse sportpaleis. i Het domein van de familie De Win k ij, met zijn 250 meter lang houten jiste en de toeschouwerscapaciteit fin 23.000, immers voor een dergelijk s evenement de meest geschikte laats. In de 36 jaar lange geschiede- lis van het sportpaleis is voldoende wezen dat coureurs van wereld- er zich thuisvoelen. Een groot fcieelte van de renners die deze zo- jjer om de wereldtitels zullen strij- kennen de Antwerpse baan als |«n broekzak. Verschillende favorie- Ferdinand Bracke, ex-houder lanhetwerelduuri-.econTen de huidi- wereldkampioeii achtervolging igh Porter hebben zich reeds erg Hrheugd getoond over het feit dat Jnlwerpen de organisatie van de W. [toegewezen heeft gekregen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15