DIT WIELERSEIZOEN
If.k. in
iport-
ialeis
Ronse is
de klap
nog niet
te boven
ZOLDER VER
GEVORDERD
Circuit niet makkelijk
p assniiTrasrs JsursrJt
Garanties voor schuld
Jrganisatie
Primeurtje
DE STEM VAN DONDERDAG 20 FEBRUARI 1969
kunnen de Nederlandse wielerliefhebbers en vooral de Brabantse
en Zeeuwse, de wereldkampioenschappen dicht bij huis gaan
zien: in België. De baanwedstrijden worden gehouden in het
sportpaleis van Antwerpen, de strijd om de regenboogtrui op
de weg speelt zich af in Zolder. Deze hoogtepunten van het
seizoen vinden begin augustus plaats. Vanzelfsprekend rekenen
de organisators op een financieel succes. Op een heel wat betere
uitkomst dan Ronse indertijd had en waarover men, naast
informatie Antwerpen en Zolder betreffende, op deze pagina
kan lezen.
TEKSTTheo Klein. FOTO'SFreddy van Meerbeeck, Henk
van de Brink.
Jean Valckeneire:
we zijn ermee gestopt.
0XWERPEN Op dinsdag 5,
woensdag 6, vrijdag 8 en zaterdag 9
s zal de aandacht van de wie-
Jteupporters voor de zoveelste keer
jiricht zijn op het Antwerpse sport
vis, De belangstelling betreft dit
Lttr echter geen zesdaagse of een
ililer traditioneel programma, maar
minder dan de wereldkam
pioenschappen op de baan voor be-
[Lpsrenners. Met de organisatie van
1(1 wereldkampioenschap krijgt het
rtpaleis in Antwerpen een pri-
Ikiur. Voor de eerste maal zullen de
llitlnemers aan de titelstrijd namelijk
p een overdekte baan rijden. In
wraigaande jaren heeft de UCI de
[lireldkampioenschappen steeds op
pen banen laten organiseren. Keer
is er door slechte weersom-
andigheden, ook in de zuidelijke
inden, vertraging in de programma's
Hoewel er ongetwijfeld voordelen
i aan een wereldkampioenschap
jleen overdekte baan, heeft het toch
geduurd eer de UCI toestem-
taf gaf voor een titelstrijd in een
Wpaleis. Reeds in '62 stelde Ant-
i zich kandidaat voor de W.K.
'kwam in dat jaar zelfs een com
mit van de UCI om de baan en
ftommodatie te controleren. Men
hijzonder tevreden ook over
verblijven voor de renners. Toch
oen later nag de voorkeur aan
«open baan in Rocourt. Reden: op
'Antwerpse baan konden geen wed-
jden met super-zware motoren
i worden.
iBaandirecteur Walter de Winter:
K "1^ert^aa(d juist. Wij hebben
F 62 nog een proefwedstrijd gehou-
Pi m.aar bU die gelegenheid bleek
ftaelijk dat de trillingen, veroor-
pkt door de ruim 400 kilo wegenae
r'oren, te groot waren voor onze
""en piste." Ruim vijf jaar later
'ken de motoren geen onoverkome-
hindernis meer te vormen Voor
f komende titelstrijd zal men nu na-
{plk wel de lichtere (200 kilo) mo-
F® van het sportpaleis gebruiken.
."''i' dit punt is nieuw. Tot nu toe
"e' namelijk de gewoonte dat de
|L itars niet hun' eigen materiaal
lj,en- Zij verzorgden ook hun eigen
Lv Antwerpen zuilen de gang-
K kers echter op de notoren, die al
ls bat sportpaleis beschikbaar
3 ri)den. De afstand van de rollen,
„'""derwerp waarover vorig ]aar
■u een en ander te doen is ge
il ees'. zal 75 centimeter bedragen.
het sportpaleis worden speciaal
r de wereldkampioenschappen
- verschillende,, voorzieningen ge-
>r tei?' is nu al gebleken dat de
j hune niet groot genoeg is om
schrijvende journalisten een
jjj.'e bieden. Op het middenter-
libiin ^aarom nog oen extra pers-
'st. voor een honderdtal jouma-
!nii.Wjr^en gesohapen. Deze plaat-
orden laag bij de grond gehou-
rrpi^u publiek op het midden-
n bet uitzicht niet te ontnemen.
®°k het aantal telefoonaansluitin-
ISa W°rdt verho°g<l. Van 25 tot 10U
nJ!? mensan van radio en t.v
|l acb' nien tijdep$;de wereldkam-
E nschaPPen ongeveer honderd
I en buitenlandse journalisten
organisatie van de wedstrijden
es wat er mee samenhangt, zul-
t,„°? de wedstrijddagen zo'n 200
P betrokken zijn.
«t sonrt °§enblik is de directie van
'er do - "f no® in onderhandeling
"Phamosv!.?5 van een nieuw tijd-
ïsteem. Om de temperatuur
Het circuit van Zolder vanuit de lucht gezien. De tekening in het parcours langs het rechtse rechte stuic
is de finish waar enkele gebouwtjes staan. Het stuk aan te bouwen weg (1 kilometer) zal in de grote
lus rechts komen, ongeveer waar de bosschage ophoudt.
in het gebouw in de (warme?) zo
mermaand aangenaam te houden zul
len er een aantal nieuwe ventilatoren
worden aangebracht. Niets wordt na
gelaten om dit „belangrijkste evene
ment uit de geschiedenis van het
sportpaleis" vlekkeloos te doen ver
lopen.
De sfeer rond de wereldkampioen
schappen zal overigens niet alleen in
de directe omgeving te proeven zijn.
Als alles naar wens verloopt zal heel
Antwerpen in de eerste week van
augustus in het teken van de wereld
kampioenschappen staan. Er worden
nog besprekingen gevoerd met het
stadsbestuur en vertegenwoordigers
van de Antwerpse middenstand over
de wijze waarop men de zaak gaat
aanpakken.
De directie van het sportpaleis re
kent op de vier dagen van het kam
pioenschap in totaal ongeveer 40.000
toeschouwers te krijgen. „De meeste
mensen zullen op de laatste twee da
gen komen omdat dan de finales wor
den verwerkt. De eerste twee dagen
verwachten wij bij de voorwedstrij
den niet al te veel publiek", aldus
Walter de Winter. Speciale aandachl
wordt er aan de Nederlandse wieier- W
liefhebbers geschonken. Met een be- t\i i,fS*?
perkte reclame-actie zal men de be-
langstelling in Zuid-Nederland trach-
ten op te wekken. De Winter: „De fl^^B|9EyE|j|Sw
beste reclame de
prestaties van de Nederlandse ren-
Walter De Winter verwacht van de il'Aii'l
deelnemers snelle tijden. „Het is be .let'?":I'
kend dat de cJureurs op onze houten iMaN 'ni-'i J l|]Sï'|l 'V' "i - |,i' 1 II li I
baan sneller rijden dan op cement cil-spp^ iJ|j|i j Ij!
Er zullen tijdens het toernooi dan ook 1 1 1 1II||fl |fi|i11|M
wel wereldrecords sneuvelen. Voora' liijjjj
voor de achtervolgers is de Ant fjji rt||f[if 11||InIIWit
werpse piste gunstig."
De Belgische coureurs zullen vol ijl*!1
gens Walter de Winter in Antwerpei i i |i i "I
een goed figuur slaan. „Vorig jaai 1 jrliJji-iij'l| li"'|;-li
zijn de medailles onze neus voorbi .jf*' -ijlUM11,
gegaan omdat de beste baanrennen jillf11 i 8 aMili, Hiii'-'iffllllill!!
op de weg reden", aldus de Belgisch' :\;!i«>1l|iipèl'l 1 M&.. Hu,
baandirecteur, die de volgende voor iillillllllllllllH
zichtige prognose maakt: „Bij d- ||j||||H
stayers heeft Oudkerk de beste kans -lii-'-fjj-.-
terwijl Proost toch niet helemaal uit lljM
geschakeld moet worden. De sprint- I'''ifilii i| I'I'lijptt'Hf
finale zal waarschijnlijk gaan tussei j 11 Ij I i hiii'Ji'i, 'lll' 1 W ImB
Sercu en Beghetto. Favorieten in d( fjjjjjiJ SP
achtervolging zijn Porter, Ritter en lilllliïIllillliflllllIllM^
Bracke. Maar op dit onderdeel is een
voorspelling zeer moeilijk omdat er TweeJ vjta e Pant^. v00f hf wereldkampioenschap. Op de achter-
vaak verrassend sterke jongeren grond de laatste khm, de Sacramentsberg. De renners maken dan
naar voren komen". nog een korte lus voor ze bij de witte streep onder in beeld, zijn.
Dat wil zeggen, de balans klopt als er op 10 augustus 60.000 betalende
bezoekers rond het racecircuit van Zolder komen. Trekt de titelstrijd meer
belangstelling dan wordt de winst verdeeld onder de zeven deelnemende
wielerclubs en de twaalf mensen die voor dit kampioenschap borg staan.
Lijdt men verlies dan komt het tekort voor een groot gedeelte op de
schouders van degenen die zich ervoor garant stelden. Door deze garantie
verplicht te stellen wil de BWB voorkomen dat de organisatie van de
titelstrijd uitloopt op een financieel debacle, zoals dat in '63 in Ronse
gebeurde.
De organisatie van de wereldkampioenschappen hoeft dus niet bang te
zijn dat het met schulden blijft zitten, hetgeen overigens niet inhoudt dat
ar roekeloos met het beschikbar© gelid kan worden omgesprongen. Er is
een degelijk apparaat opgebouwd dat de zaken regelt en controleert.
Secretaris-generaal van deze organisatie is Albert Peeters, gemeentesecretaris
van Zolder.
„De leidende rol in de organisatie wordt gespeeld door de beheerraad.
Door dit orgaan zijn vijf commissies gevormd, die ieder op hun eigen
terrein hun werk verrichten. Een commissie in de beheerraad houdt zich
alleen bezig met de financiële problemen die zich voordoen", aldus de
heer Peeters, die verder uitlegt hoe men het geld terug denkt te krijgen.
„De voornaamste bron van inkomsten is de kaartverkoop, daarnaast komt
er nog geld binnen door de uitbesteding van reclame, verkoop van dranken
programmaboekjes en radio- en tv-rechten."
Bij gunstige weersomstandigheden verwacht de heet Peeters ongeveer
100.000 mensen, hetgeen financieel een enorm succes zou betekenen. Peeters:
„In dat geval wordt de winst verdeeld tussen de zeven Limburgse wieler
clubs die hun medewerking verlenen en de mensen van wie we een garantie
kregen. Laatstgenoemde categorie zal echter naar verhouding minder ont
vangen dan de wielerclubs. Men heeft dat sportief opgevat, zodat de Lim
burgse wielersport er bij winst wel bij kan varen".
Eigenlijk zijn de wereldkampioenschappen niet aan Zoldier maar aan
Beringen toegekend. Zolder schreef weliswaar in, maar kwam te laat
Beringen was op tijd, maar beschikte niet over een goed parcours Toen
Beringen de titelstrijd toegewezen kreeg was het logische gevoig een
„fusie" tussen Beringen en Zolder, dat over de 4,2 kilometer lange omloop
van Terlaemen beschikt.
Dit in 1963 geopende gesloten raceoircuit, enig in België, zal voor het
wereldkampioenschap op de weg tijdelijk verlengd worden met een 4,5
kilometer lang traject dat op de vaste omloop aansluit. De wielrenners
zullen in totaal ronde van ruim 8,5 kilometer (precies: 8.762 meter) af
noeten leggen. Om dit geheel geasfalteerde trajact, met een baanbreedte
/ariërend van 6 tot 40 meter, tot stand te kunnen brengen is men momenteel
bezig met enkele verbeteringen.
Speciaal voor het wereldkampioenschap wordt er een 1 kilometer lange
weg, met een breedte van 40 meter, aangelegd. Dit weggedeelte gebruikt
men na de titelstrijd als parkeerplaats. Verder breidt men de capaciteit
van de tribunes bij de start uit van 3 tot 6000 plaatsen. Bovenop de bestaande
rennensboxen wordt de perstribune gebouwd, terwijl er van de snelweg
iirect een afrit naar het circuit zal komen.
Ondanks het feit, dat er regelmatig auto-, motor- en wielerraees op het
arcuit worden gehouden komen de organisators bij de voorbereidingen
log voor problemen te staan. Men moet namelijk rekening houden met een
oeschouwersaantal dat waarschijnlijk vijf maal zo groot zal zijn als he-
2<k000-koppige publiek bij de autoraces en dat schept nieuwe moeilijkheden
Omdat het parcours bijzonder gunstig gelegen is (omgeven door he
\lbertkamaal, meertjes en riviertjes) heeft men besloten om auto's to<
:e laten op de parkeerterreinen buiten de ring van waterwegen om he
circuit. De bezoekers die met de auto komen zullen dan nog één tot dri'
kilometer naar het traject te voet moeten afleggen. Voor de Nederlands
wielersupportere is het parcours op 1 kilometer van de kruising Boude
wynsnelweg (Antwerpen-Luik)-E 39 (Brussel-Heerlen) bijzonder ge
nakkelijk te bereiken. 6
nerpe bochten als zeer zwaar worden beschouwd.
Moeilijke obstakels vormen een drietal heuvels op het parcours. Or
^?meter yan.de start ligt de Sacramentsheuvel, een 300 meter lange
khm met een stugmgspercentage van 6%. Dan volgt de Bolderberg met
hthhpn J^0=ttn m®ter> direct nadat de renners een scherpe bocht
naamde ïSta (10%). ®n langSte helUng 15 van de zoSe"
RONSE Toen het op zondag 11
augustus 1963 's middags om 3 uur
in het Belgische plaatsje Ronse op
hield met regenen, was het vonnis
over de wereldkampioenschappen op
de weg reeds geveld. Twee dagen lang
was het water met baken uit de he
mel gekomen en dat had vele tiendui
zenden wielerliefhebbers de recht
streekse uitzending van de wereld
kampioenschappen op de televisie bo
ven een plaats langs het parcours
doen verkiezen. Voor de organisato
ren van de titelstrijd voor amateurs,
dames en profs betekende dit een fi
nanciële terugslag die zij nu, bijna
zes jaar na de wedstrijden, nog niet
te boven zijn.
De organiserende wielerclub „Kruis
straat", een vereniging zonder winst
doeleinden had over twee dagen op
100.000 toeschouwers gerekend. Wan
neer er zoveel wielersupporters naar
het 16 kilometer en 384 meter lange
parcours waren gekomen had de club
quite gespeeld. Door de slechte weers
omstandigheden kwamen er slechts
50.000 mensen, hetgeen het organisa
tiecomité, waarin een twaalftal pro
minente figuren uit Ronse zitting
had, een gevoelig verlies opleverde.
In mei '62 had „Kruisstraat", met
acht andere gemeenten, ingeschreven
voor de kampioenschappen. „Wij or
ganiseerden al vanaf '46 regelmatig
criteriums en in '63 wilden wij met
de organisatie van de wereldkampi
oenschappen de kroon op ons werk
zetten", zegt Jacques Piessevaux, mo
menteel wethouder in Ronse en ten
tijde van de titelstrijd burgemeester
van die stad en erevoorzitter van
kruisstraat". -
Om déze belcntgrijkè wedstrijden in
eigen huis te krijgen bood Ronse T
miljoen 800.000 frank, waarmee het
de medekandidaten voor bleef. Het
op-een-na hoogste bod was van Met-
te: 7 miljoen 555.555 frank. Zoals ge
woonlijk in België moest dit geld in_
drie termijnen aan de Belgische Wie-
Ier Bond overgemaakt worden. De
eerste twee termijnen vóór de kampi
oenschappen en het laatste bedrag na
de wedstrijden.
De eerste twee stortingen voldeed
„Kruisstraat" zonder moeite, maar
het saldobedrag, groot bijna 3 miljoen
frank, had de vereniging na de mis
lukte titelstrijd niet in kas, zodat aan
de laatste eis van de BWB geen ge
volg kon worden gegeven. Natuurlijk
liet de BWB het er niet bij zitten. Er
is dan ook nog jaren over deze zaak
gesproken. Afgevaardigden uit Ron
se zijn verschillende malen naar
Brussel geweest, maar het eind van
het liedje was dat de BWB naar de
3 miljoen frank kon fluiten omdat
alleen „Kruisstraat", dat in'62 rechts
persoonlijkheid had gekregen, aan
sprakelijk kon worden gesteld en die
vereniging had geen cent meer in kas.
Inmiddels is deze zaak in de doof
pot gegaan omdat men er in Brussel
achter is gekomen dat er van een
kale kip toch niet te plukken valt.
In Ronse heeft men na het debacle
van '63 aanvankelijk nog getracht om
het verschuldigde bedrag alsnog bij
een te krijgen. Jean Valckeneire, di
recteur van een plaatselijke verzeke
ringsmaatschappij en secretaris van
„Kruisstraat": Wij hebben tot juli '66
nog criteriums georganiseerd. Steeds
opiiieuw he ben wij echter met tegen
slagen te kampen gehad en toen onze
koers van bijna drie jaar geleden
volledig in het water viel zijn wij met
de organisatie van de wielerwedstrij
den gestopt".
Sinds de laatste tegenvaller is de
animo voor de wielersport bij de le
den van „Kruisstraat" tot het nulpunt
gedaald. Over het antwoord op de
vraag of de vereniging de kampioen
schappen eventueel voor een tweede
keer zou willen organiseren bestaat
bij de heren dan ook geen verschil
van mening. „Als deze vraag ons een
jaar of drie geleden was gesteld zou
den wij daar misschien nog over ge
dacht hebben, maar nu is de wieler
sport, na alles wat wij er mee be
leefd hebben, definitief van de baan",
aldus de heer Piessevaux.
Jacques Piessevaux
nu nooit meer.
ZOLDER Om de organisatie van de wereldkampioenschappen op de weg
toegewezen te krijgen, heeft Zolder eerst af moeten rekenen met een zestal
concurrenten, waarvan Francorchamps de gevaarlijkste was. De zeven kan
didaten voor deze titelstrijd schreven bij de Belgische Wielrijders Bond in
voor het bedrag waarvan men dit sportevenement in eigen gemeente zou
kunnen organiseren. Met 7.526.057 frank (525.000 gulden) bleef Zolder
de mededingers ver voor.
Het dichtst bij kwam Francorchamps met rond de zeven miljoen frank.
Toen dit bekend! werd moest men in Zolder nog wachten op de keuring
van het circiut. Nadat vertegenwoordigers van de UCI het traject in april
van het vorig jaar hadden goedgekeurd begon men direct met het treffen
van de voorbereidingen.
Inmiddels is men daar in Zolder reeds ver mee gevorderd. Honderdvijftig
medewerkers, ambtenaren van de gemeente en provincie en leden van
de zeven wielerclubs uit de omgeving, zijn nu in him vrije tijd bijna
dagelijks in touw om de wereldtitelstrijd op 10 augustus perfect te laten
verlopen. Inmiddels is het totaalbedrag aan uitgaven en ontvangsten de
7.526.057 frank al ruim gepasseerd, hetgeen wil zeggen dat de organisatie
van de wereldkampioenschappen in werkelijkheid lang niet vobr 525.000
gulden te verwezenlijken zal zijn. Volgens de nieuwe berekeningen zal
het een stuk duurder gaan kosten. Daar tegenover staat echter ook een
stijging van de verwachte inkomsten zodat de balans nog steeds klopt.
Walter de Winter is,
als een der directeuren
van het sportpaleis in
Antwerpen, belast met
een zeer groot deel
van de organisatie
voor de wereldkam
pioenschappen op de
baan. Hij zal een be
langrijke schakel zijn
tussen UCI, BWB en
renners.. Om de pri
meur, die het wereldkampioenschap op een
overdekte baan is, geheel te laten slagen, is
Walter de Winter bezig met het nemen van
enkele extra maatregelen. Voor de renners
denkt hij aan een nieuw tijpopname-systeem,
voor het publiek wil hij-de ventilatoren laten
vervangen, want het zou op 5, 6, 8 en 9
augustus wel eens warm kunnen zijn
Albert Peeters, de ge
meentesecretaris van
Zolder, treedt op als
secretaris-generaal van
een der belangrijkste
voor het wereldkam
pioenschap od de weg
gevormde commissies.
Hij is belast met de
gang van zaken rond
de financiële verwik
kelingen en die zijn
uici hi x.oiu6r gaat er namelijk meer
dan een half miljoen gulden om. „Als wij", zo
rekent Albert Peeters voor, „op 10 augustus
zestigduizend mensen trekken, komen we net
rond". Voorlopig gaat hij uit van een bezoe
kersaantal van honderdduizend, „want hij
gunstige weersomstandigheden mag je daar
wel op rekenen", aldus de gemeentesecretaris.
In Antwerpen zal men daar geen
Jut van hebben. Het programma zal
lïheel volgens de planning afgewerkt
linnen worden. Deze overweging
t er zeker toe bijgedragen dat dc
lïl dit keer toestemming heeft ge
inen om de W.K. op een overdekte
lun te houden. Het is bijna als van-
nd dat de Belgische Wielrij-
pers Bond, nadat bekend werd dat de
van de kampioenschappen
mr '69 aan België was toegewezen
hntact zocht met de directie van hel
Intwerpse sportpaleis.
i Het domein van de familie De Win
k ij, met zijn 250 meter lang houten
jiste en de toeschouwerscapaciteit
fin 23.000, immers voor een dergelijk
s evenement de meest geschikte
laats. In de 36 jaar lange geschiede-
lis van het sportpaleis is voldoende
wezen dat coureurs van wereld-
er zich thuisvoelen. Een groot
fcieelte van de renners die deze zo-
jjer om de wereldtitels zullen strij-
kennen de Antwerpse baan als
|«n broekzak. Verschillende favorie-
Ferdinand Bracke, ex-houder
lanhetwerelduuri-.econTen de huidi-
wereldkampioeii achtervolging
igh Porter hebben zich reeds erg
Hrheugd getoond over het feit dat
Jnlwerpen de organisatie van de W.
[toegewezen heeft gekregen.