3 kon colijn het ook niet weten? Wilhelmina ongerust in lente '39 nT OG Prijsstijgingen voor de helft bij ETEN, WONEN, KLEDING vanavond. Verkeer 5,6 <Jo hygiëne 8,4 °/o duurder De maat vol bij verdere heffingen op weggebruik m Geleen - Geleen IEF 5 N.V. Onberekenbaar L met Colijn. Is veel te lang- (5 en slot) Nerveus Afschrift „Echte vróuw" Werklozen SINDS 1 JAN. VAN DIT JAAR: Prijsdalingen naam: adres: Onveranderd Prijsstijgingen van 3 tot 6 procent Prijsstijgingen van 6 tot 10 procent Prijsstijgingen van 10 procent of meer Wegvervoerders: In ziekenli nis- besturen opvallend weinig medici DE STEM VAN ZATERDAG 15 FEBRUARI 1969 9 stoorde bejaarden (200 leplaatst om inlichtingen kunnen >irektie van het Medisch n, tel. 04494 5555 of I. 04494 - 5732: administratie. zorg voor een doelmatig oewaking ervan. benodigde administratieve normen opgesteld 1en be- beuren. t naar iemand op U'LO-niveau sr dan 23 jaar. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG „Toen Hitier, nog geen half jaar na het in de wacht slepen van het Sudetengebied, op 15 maart '39 Bohemen en Moravië bezette, werden vreemd genoeg, in ons land geen militaire voorzorgsmaatregelen getroffen. Vermoedelijk zagen de ministers het gebeuren als een nieuw bewijs voor de opvatting Jie Colijn onder woorden gebracht had toen hij in zijn radiorede van eind september '38 betoogd had, dat Duitslands actie ,in oostelijke richting' ging. De commandant van het veldleger, generaal van Voorst tot Voorst, was ontzet over die passiviteit; daags na de intocht van de Duitse troepen in Praag werd hij bij de koningin geroepen die wilde weten, ,wat gedaan wordt bij plotselinge aanval Duitsland." De generaal deelde haar mede, ,dat slechts ogenblikkelijk en volledig mobiliseren ons kan redden', en liet daar een litanie van klachten op vol len: het veldleger had een schrikbarend tekort aan moderne artillerie; minister Van Dijk wilde er vermoedelijk wel iets aan doen, maar het ging allemaal te langzaam en de minister-president was met zijn maatregelen lit '38 een jaar te laat geweest. „H. M.", tekende de generaal |ian, „verzekerde tweemaal: ik zal t doen om regering te over- i inzake tijdige volledige mo- I blisatie en betere bewapening Maar het is met die heren moeilijk praten H. M. zeide: ik zal niet peggen dat ik de inlichtingen van Itommandant veldleger heb, maar lals uitgangspunt nemen grote in- (ernationale spanningen". Zo leidt professor dr. L. de Jong lln zijn boek „Voorspel", het eer- Iste deel van zijn historische stu- Idie „Het Koninkrijk der Neder landen in de Tweede Wereldoorlog" liijn beschouwing in over de crisis van de lente 1939. Terwijl de groot- Ide wereldbrand in de geschiedenis lip punt stond vlak naast de Neder landse deur uit te breken, wurm- lien politici in het eigen kleine Kringetje door, alsof er een onbete kenende burenruzie dreigde. J „Vier dagen na dit gesprek deed ■generaal Van Voorst tot Voorst, ge inen de totaal onberekenbare inter- ■nationale situatie („Voor men het Keet, kan Europa in oorlogsbrand ■staan en ons land zelfs in eerste in- ■iiantie in de voorgenomen, doch ge lei verborgen maatregelen zijn be- tokken"), aan de chef van de ge- lierale staf, generaal Reynders, het ■worstel toekomen, medio april bij Ijajze van proef een algemene mo- ■Misatie te houden en vervolgens Kle geoefende lichtingen anderhalve ■wek op hun toekomstige taak voor bereiden. I Generaal Reynders had precies Sp dag nodig om dat voorstel af wijzen: een algemene mobilisa- 1® kostte per maand f. 36 miljoen; 1® de regering dat geld ter be- ■ffliidting wilde stellen, kon men ■®t zijns inziens op een betere wij lt besteden; de te nemen proef l'w, vreesde hij, de geoefendheid I* niet wezenlijk verbeteren, en Pi achtte haar, afgezien nog van lli 'echnische bezwaren, „met 006 op de huidige toestand 1' om politieke redenen minder ■wenst". I Op de dag waarop de voortva- e commandant van het veld- r dje eerste klap kreeg, ont- I hij nog een tweede: zijn toch "je gering vertrouwen in de mi- Wers werd verder ondermijnd een gesprek met de minister Buitenlandse Zaken, Patijn, hem deed aantekenen: „Co- Aziet zaak niet in. Werkt met «les. Van Dijk is te veel ge- paar. j ,®i begon er genoeg van te krij- iL j h'i voerde het Yoornemen Ij a' a' enige tijd in hem leef- op 24 maart berichtte hij mi nt,, an DÜk, dat hij van plan I] om het bevel over het veld- Ikjj neer te leggen, zij het dat lifP pond van de huidige zorg- ltt„„ n^e omstandigheden" nog Itlülê W1^e wachten met de offi- aanvraag om eervol ontslag. blijven, wil de weermacht voor haar taak berekend zijn - tele gramstijl". Generaal Van Voorst tot Voorst was het eerst klaar: al op 4 april zond hij de Koningin twee memo randa toe, één betrekking hebbend op het veldleger, één op de Ves ting-Holland; op 6 april volgde het memorandum van admiraal Furst- nier daft wij, wat het slagkruiser plan betrof, al behandelden; op 18 april het memorandum van gene raal Reynders. Furstner waS niet helemaal pes simistisch, Reynders wees op vele gebreken in de materiële voorzie ning van de strijdmacht, maar was van mening dat het er nog niet zo kwaad voor stond. Maar tanks waren nog niet besteld! Van Voorst tot Voorst was duidelijk. Hij geloofde niet dat de Neder landse strijdmacht de grenzen zou kunnen verdedigen. Bij zijn memo randa maakte de Koningin veel zeggende kanttekeningen. Dit schrijft De Jong erover; „Minister tegen tanks, chef staf er voor" (dit bij de passage die aan de tanks gewijd was), „moet komen" (meer artillerie voor veld leger), „vaart er achter" (de ver snelling van de bewapening), „mi nister wil niet" (meer kazernes en schietterreinen), „nodig" (meer zware bunkers), „moet ook" (voorbereiding van snellere inundatie), „harder werken" (be tere militaire telefoon- en radio verbindingen), „moet gebeuren" (aanschaffing van modern kustge- schut), „veel te langzaam" (bouw van munitiemagazij nen k koningin zond hij recht- Pt, en buiten de ministers om Ihem Yan zijn brief, zij liet löeh t0Wni(idellijk opbellen. Wat lüiniri n precies tussen haar en I beeft0r ^an Dijk afgespeeld Ie»i T?en wij niet, maar wij zijn I schei,n'et akl toeval te be ltten 5 da' de minister nog 1 Jfflderhalve week later (En- Pet .v- «ten laici Pel" ankrÜk hadden inmid- l«et °le"s. grenzen gegarandeerd keumn ™idelijk dat Europa eer Peraal °nSls jegemoet ging) ge- IVoont jynders, generaal var Ihffshw Voorst en admiraal fcnrt °,pdraj!ht gaf, „binnen Termijn en zo beknopt als de te behandelen stof jjan H. M. de Koningin Een Rotterdamse kapper bleef optimistisch. (Foto boven). Tijdens de Albanië-crisis (april 1939) wordt de brugversperring bij een van de grote rivieren beproefd. In een gesprek met de Koningin bleek Van Voorst tot Voorst dat ook H. M. een proefmobilisatie noodzakelijk achtte. Hij wenste haar vredige paasdagen. IIoverrepport uit te brengen ..Maatregelen en voorzie ne met achterwege mogen „Maar het liep anders", schrijft De Jong. „In de nacht, volgend op dit onderhoud, overviel Italië Al banië: weer een slachtoffer!" Het werd een nerveuze ochtend. Goede Vrijdag - en juist die dag bleek dictator Mussolini uitgeko zen te hebben voor zijn roofactic aan de overzijde van de Adria- tische Zee: een actie waarmee hij de gehele wereld, met inbegrip van zijn bondgenoot Hitier, ver raste. Binnen 24 uur waren alle deden en havens aan de Albanese kust in Italiaanse handen. Hoe zou Frankrijk, hoe zou Engeland rea- teren? En hoe Duitsland? Zou het van de plotseling weer snel oplo pende internationale spanning ge bruik maken om ook ergens zijn dag te slaan? Een ongelukkig toeval wilde dat rnwel minister - president Colijn als minister Van Dijk die vrijdag ochtend niet in Den Haag en ook niet onmiddellijk bereikbaar wa ren: zij maakten samen een uit stapje naar België en bevonden zich in Ieperen. In de loop van de dag teruggeroepen, bereikten zij 's aivomidB om 7 uur hotel „Britan nia" in Viissingen. In hun afwe zigheid had de minister van Bui tenlandse Zaken, Patijn, begin van de middag generaal Reynders ge machtigd, telegram 0 te laten uit gaan: weer namen de Ilde batal jons hun oorlogsstellingen in. Maar tot verzending van de telegram men P en Q (die tot de mobilisa tie van enkele tienduizenden mili tairen zouden leiden) wilde Patijn als plaatsvervangend minister-pre sident geen machtiging./ geven. Hier moesten de ministers Colijn en Van Dijk over beslissen. Dat deden zij ook. Beiden von den dat die mobilisatie te ver ging: generaal Reynders werd slechts gemachtigd, telegram P te Voorst in alle openhartigheid vroeg, wat O, P en Q betekent - een vraag die ons veel leert om trent het gebrek aan communica tie in de ministerraad. Dm 10 uur werd telegram P door de radio herhaald. P was niet meer dan een waarschuwingstelegram: er werd geen man extra door opge roepen. Colijn wilde na de paasdagen de grensbataljons oproepen en de zo- mer-lichting '39 twee jaar in dienst houden. De Koningin wei gerde het koninklijk besluit te te kenen. Ze was „kennelijk van opi nie, dat dat alles in de gegeven situatie onvoldoende was." Ze liet zich door de bevelhebbers inlich ten en ontbood de minister-presi dent. Tweede Paasdag, maandag 10 april, arriveerde hij in „De Ruy- genhoek". „Met klem drong zij op algemene mobilisatie aan. Colijn weigerde. Hij troostte zich maar met het argument dat zij, „als echte vrouw (hetgeen gelukkig) nog wel eens veranderlijk van op vatting" was zijn opinie stond muurvast: algemene mobilisatie was niet nodig en niet wenselijk; ze zou het economisch leven ver storen en ze was duur". Dus moest de koningin tekenen en ging telegram Q uit waardoor die grensbataljons onder de wape nen werden geroepen. Verder werd telegram A verzonden, een waarschuwing die geen man extra opriep. Voor de radio maande Co lijn de mensen aan tot rust en ver trouwen. Onze onmiddellijke vei ligheid was niet in het geding. „De indruk op Hitier was anders dan Colijn misschien veronder stelde: vijf weken later suggereer de hij binnenskamers dat de Duit se weermacht Nederland „van de kazerne uit" zou overvallen. „Maar dat wist Colijn niet", zal men zeggen. Akkoord. Kon hij hel ook niet weten? Niet eens vermoe den? De stukken die van hem be waard gebleven zijn en de toe spraken die hij op kritieke mo menten hield, laten geen andere conclusie toe dan dat hij, domine rende figuur in onze binnenlandse politiek, eenvoudig het orgaan miste om de ware aard van Hit- Ier en het Derde Rijk te doorgron den. Hij was er misschien te een voudig en te recht-door-zee voor: hij was ook blijkbaar te oud (eind juni zou hij zeventig worden) om oog te hebben voor de essentiële wending in de wereldgeschiedenis die op de 30e januari '33 begonnen was. Dat hij zich in de crisis van april '39 door de koningin niet liet opjagen tot een voormobi lisatie die inderdaad (de Duitse stukken bewijzen het) niet nodig was, valt op zichzelf te waarde ren; minder waardering hebben wij voor zijn motieven waarin on verstoorbare kalmte een rol speel de en, lijkt het, het besef totaal ontbrak dat aan gene zijde van de oostgrens een onberekenbaar roofdier losgebroken was. Juist dat besef was het, dat koningin Wilhelmina niet met rust .liet". De Jong vertelt dat er zo'n 100.000 man onder de wapenen waren door het mobiliseren van de grensbataljons. Er werden enkele andere maatregelen genomen. Maar een duidelijk beleid ontbrak, verzenden; het ging die avond om 9 uur uit, ongeveer op het mo ment waarop Patijns ambtgenoot van Economische Zaken, Steen- berghe (weer minister sinds juni '37), aan generaal Van Voorst tot Een ander voorval bewijst het. „In juli (Colijn was al demissio nair) deed zich nog een kenmer kend conflict voor. Minister Van Dijk had de maand tevoren doen weten dat die zomer de herha lingsoefeningen voor de lichtingen '33 en '35 zouden komen te ver vallen: toen de koningin een daar toe strekkend koninklijk besluit moest ondertekenen, weigerde zij haar handtekening te zetten en onder verantwoordelijkheid van Van Dijks opvolger, minister Dijx- hoorn, vonden de oefeningen door gang". „Nog in april maakte minister Van Dijk bekend dat werkende dienstplichtigen die onder dienst waren, vervangen konden worden door werkloze dienstplichtigen die niet tot de grensbataljons behoor den. Konden worden: er zou geen sprake van dwang zijn. De werk loze die opkwam, zou de oude steunuitkering blijven ontvangen; bovendien zou hij soldij plus mobi lisatietoelage krijgen; en zijn ge zinsuitgaven zouden natuurlijk la ger worden. Hoopte de regering dat de werk lozen, voorzover dienstplichtig en geoefend, zich in drommen zouden komen melden? Ze kwam bedro gen uit. Ons land telde in de zo mer van '39 ca. 255.000 ingeschre ven werklozen; hun totaal aantal was hoger. Van hen allen maakte „nog geen 3000 man" gebruik van de tot stand gekomen regeling. Aanvullende cijfers hebben wij voor Rotterdam waar tegen een kwart van de bevolking van steun leefde: ca. 45.000 ingeschreven werklozen ca. 600 vrijwilligers voor de militaire dienst, en dat op een totaal van ca. 25.000 groot-ver lofgangers in de Maasstad. Het gaat wel niet te ver wan neer wij aan die cijfers de conclu sie verbinden dat, toen in ons land nog geen schot gelost was en het perspectief, in een oorlog betrok ken te worden, nog als vrij irreëel ervaren werd, alle financiële voor delen ten spijt, niet één op de tien werklozen bereid was om tot de meest simpele beveiliging van het vaderland vrijwillig het zijne bij te dragen". De Jong besteedt in dit eerste deel van zijn omvangrijke studie die hij aan onze Nederlandse ge schiedenis in oorlogstijd gaat wij den, zeer veel aandacht aan de „diepe crisis", de massale werk loosheid. en wat er niet gedaan werd om die te verzachten. Het zijn trieste bladzijden, die tot na denken stemmen over het „wilde geraas dat de makkers" in het po litieke hart van ons land, Den Haag, in die jaren hebben ge maakt alleen in die jaren? In dat licht is de vlijmscherpe op merking die hij neerpende aan het eind van het hoofdstuk waarvan wij hierboven de hoofdzaken ga ven, begrijpelijk. „Het vaderland, zo zal menig een hunner (de werklozen) het in zijn verbittering wel gevoeld hebben, had het daar ook niet naar gemaakt." JACQUES LEVIJ (Fragmenten uit „Voorspel", deel 1 van „Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog".) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Voeding, woning, kleding en schoeisel, die samen bijna driekwart van de gezinsconsumptie uit maken, hebben in de eerste weken van dit jaar ongeveer de helft van de totale prijsstijgingen veroorzaakt. Minister De Block heeft dezer dagen reeds medegedeeld, dat de kosten van het levensonderhoud van half december tot half januari met 3,5 procent zijn gestegen. Zijn ministerie van economische zaken heeft dit percentage nu bevestigd en aan de hand van onderzoekingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek de „boosdoeners" aangewezen. Wanneer men de kosten van de gezinsconsumptie in 1960 op 100 stelt, dan was dit (index)cijfer medio december 120 en medio jan. van dit jaar 124,2. Dit komt derhalve neer op een prijsstijging van 3,5 procent. Zeer veel artikelen, die in het prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie een rol spelen, zijn duurder geworden door de nieuwe omzetbelasting (de btw), in sommige gevallen bleef de prijs gelijk of daalde ze. hogingen als tot prijsdalingen leiden. De prijsindexcijfers geven het prijs verloop weer van een pakket goede ren en diensten, zoals dit omstreeks 1964 werd aangeschaft door gezinnen van werknemers met een bruto-j aar inkomen van maximaal 10.500 gulden en bestaande uit 4 personen. Het CBS heeft de indexcijfers per medio januari 1969 versneld berekend, re den waarom hier sprake is '"an voor lopige cijfers. Men mag, aldus het ministerie, de in de onderzochte periode opgetre den prijsmutaties echter niet alleen toeschrijven aan de BTW. Die mu taties zijn het gevolg van een com binatie van factoren. Naast de BTW is er ook sprake van veranderingen van de grondstof- en invoerprijzen hogere loonkosten en accijnsverho ging voor sigaretten. De hoofdgroepen van het indexcij fer lieten de volgende veranderingen zien: de prijzen voor de voeding stegen met 2,8 pet. goederen en diensten, verband houdende met het wonen, wer den 3,2 pet. duurder. Kleding en schoeisel bleef onder invloed van de uitverkoop op een gelijk prijspeil. Hygiëne en medische verzorging vertoonden een stijging van 8,4 pet. Dit is grotendeels toe te schrijven aan de sterke prijsstij ging van de ziekerifondsverstrek- kingen (welke voor de verplicht verzekerden uit werkgevers- en werknemerspremies bekostigd worden). De prijzen in de sector ontwikke ling, ontspanning en verkeer na men met 5,6 pet. toe. Uit he-t overzicht van de prijsont wikkeling blijkt voorts, dat prijsda lingen zijn opgetreden bij eieren, radio, bandrecorders en kleding. Wat de kleding betreft houdt dit, als ge zegd, verband met de uitverkoop in januari. Prijsdalingen deden zich hier vrijwel uitsluitend voor bij winter- kleding en wel met name bij de da- mes- en kinderkleding. Mogelijk heeft de uitverkoop ook enige rem mende invloed gehad op de prijsont wikkeling voor onder meer schoeisel, meubelenen woningtextiel. De prijsstijgingen voor rookartike len zijn niet volledig tot uitdrukking gekomen in verband met aanwezige oude voorraden. Het ministerie wijst er voorts op, dat waarschijnlijk de BTW-tarieven in een aantal gevallen nog niet op de juiste wijze in de prij zen zijn verdisconteerd. Dit kan in de komende maanden zowel tot prijsver- ADVERTENTIE) Het CBS heeft prijsdalingen in de onderzochte periode geconstateerd bij eieren (9 pet.), dameskleding (4 pet.) meisjeskleding (5 pet.), jongenskle- ding (3 pet.), radio (3 pet.), bandre corder (2 pet.)) en t.v.-toestel (1 pet.) Nagenoeg onveranderde prijzen (stijging of daling met minder dan 1 pet) werden vastgesteld bij groen- tenconserven, suikerwerken, fris dranken, margarine, nieuwe auto's, bromfietsen, huur, motorrijtuigenbe lasting en porti. Prijsstijgingen van 1 tot 3 pet. de den zich voor bij beschuit (1), jam (1), chocoladeartikelen (3)„ koffie en thee (2), alcoholhoudende dranken (2), melk (2), roomboter (1), melk- produkten (3), huishoudelijke appa raten zoals koelkasten, stofzuigers, wasautomaten en haarden (3), meu belen (2), electriciteit (3), herenkle ding (1), wasmiddelen (2), sigaren (3), vervoerstarieven (3). Prijsstijging tussen 3 en 6 pet deed zich voor bij: brood (3), koek en koekjes (4), meelprodukten (4), sui ker (4), vlees (4), vleeswaren en vleesprodukten (3), vis (5), kaas (51, woningtextiel (5), bedtextiel en huis houdelijk linnengoed (4), vloerbe dekking (6), huishoudelijke artikelen (4), gas (4), vaste brandstoffen (5), schoeisel (4), schoenreparatie (4), water (6), toiletartikelen (5), kam- peerartikelen (3), speelgoed (5), rij wielen (3), Prijsstijging van 6 tot 10 pet. werd waargenomen bij gebak (7), breiwol (7), fournituren (7), verf, behang, hout (9), wasserij tarieven (6), kap perstarieven (7), leermiddelen (6), dag- en weekbladen (7), bioscoop (8), grammofoonplaten (8), sigaret ten (8), tabak (8), en benzine (9). Prijsstijging van 10 pet. of meer constateerde het CBS tenslotte bij horecatarieven (11), woningouder- houd door derden (12), autorijles (10), boeken (10), luister- en kijkgel den (38), entree voetbalwedstrijd (15), auto (2e hands) (11), autore- paraite (12), telefoontarief lokaal (12), medische verzorging (10). Hoewel er derhalve tal van sterke prijsstijgingen zijn voorgekomen, wordt de kostenstijging van het totale consumptiepakket toch op 3,5 pet. gesteld, omdat niet elk artikel even zwaar op het gezinsbudget drukt. Zo maakt brood 2,5 pet. van de kosten van levensonderhoud uit eieren 1 pet. en boeken slechts 3 promille. DEN HAAG (ANP) Indien de regering per 1 juli a-s. nog geen ver dere extra heffing op het gemotori seerde weggebruik gaat leggen, om aldus compensatie te krijgen voor het niet doorgaan van de huurdersbelas ting, za) de NOB-wegtransport zich met andere vervoers- en verkeers- bonden beraden hoe daartegen „langs de normale weg" protest kan worden aangetekend. In de kringen van de vervoerders is de maat thans meer dan vol. het geen nog is verhaast door de „Duit se zaak". Dit zei de voorzitter van de N.O.B.-wegtransport, de heer E. van Donkelaar, op een gisteren in Rijswijk gehouden persconferentie ter gelegenheid van het officieel in gebruik nemen van het „vervoers- huis te lande", het nieuwe onderko men van zijn organisatie en andere instellingen op vervoergebied. De Nederlandse regering betoogt bij voortduring, dat de diensten van de Nederlandse wegvervoersonderne- mers. en met name ook hun bijdrage aan de export van vervoersdiensten, zulk een positieve waarde vertegen woordigen voor onze nationale eco nomie. Het is in flagrante strijd met deze verklaringen, indien met dezelf de bedrijfstak steeds weer uitkiest om meer dan anderen bij te dragen aan algemene overheidstaken, aldus de N.O.B.-wegtransport. De heer Van Donkelaar erkent de nuttige functie van de spoorwegen. Hij ziet een plaats voor de spoorwe gen naast de andere vervoerstakken ever de weg en te water. Bovendien heeft hij geen bezwaar tegen vergoe ding aan de spoorwegen door de overheid van de werkelijk bedrijfs- vreemde lasten. Toch staat de N.O.B.- voorzitter kritisch tegenover het plan „spoor naar '75". In hoeverre is een aanvaardbaar rendement te ver wachten van de zeer hoge steunbe dragen, die de Nederlandse Spoor wegen in genoemd plan van de cen trale overheid vragen. AMSTERDAM (ANP) Bij rond zien in de wereld van de ziekenhuis besturen valt op het geringe aantal vertegenwoordigers van de medische professie dat zitting heeft in deze col leges. Het wellicht ongegronde ver moeden zou kunnen rijzen dat met een zekere mate van doelbewustheid de medische sector wordt vergeten bij het vervullen van in deze colle ges openvallende plaatsen, zo wordt opgemerkt in een redactioneel arti kel in medisch contact van deze week. De veronderstelling dat er niet vol doende bedrijfsdeskundigheid inzake ziekenhuizen onder artsen zou zijn te vinden wordt als niet relevant ver worpen. Dat er niet voldoende be reidheid zou bestaan bij artsen om verantwoording op zicht te nemen door het aanvaarden van een be stuurlijke functie van een ziekenhuis wordt evenzeer onwaarschijnlijk ge acht: „Juist in artsenkringen hoort men de bevreemding, uitspreken over het in te sterke mate ontbreken van het medisch element binnen de zie kenhuisbesturen", aldus Medisch Contact. Philips zal op korte termijn een >egin maken met de bouw van een /ierduizend vierkante meter grote aal bij Philips Nijmegen. In dit ge- oouw van 100 meter lang en 35 me ter breed zal een uitbreiding van de ontwikkeling geïntegreerde schake lingen (IC's) worden ondergebracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7