3
kon colijn het ook niet weten?
Wilhelmina
ongerust
in lente '39
nT
OG
Prijsstijgingen voor
de helft bij ETEN,
WONEN, KLEDING
vanavond.
Verkeer 5,6 <Jo hygiëne 8,4 °/o duurder
De maat vol
bij verdere
heffingen
op weggebruik
m Geleen
- Geleen
IEF
5 N.V.
Onberekenbaar
L met Colijn. Is veel te lang-
(5 en slot)
Nerveus
Afschrift
„Echte vróuw"
Werklozen
SINDS 1 JAN.
VAN DIT JAAR:
Prijsdalingen
naam:
adres:
Onveranderd
Prijsstijgingen van
3 tot 6 procent
Prijsstijgingen van
6 tot 10 procent
Prijsstijgingen van
10 procent of meer
Wegvervoerders:
In ziekenli nis-
besturen
opvallend
weinig medici
DE STEM VAN ZATERDAG 15 FEBRUARI 1969
9
stoorde bejaarden (200
leplaatst
om inlichtingen kunnen
>irektie van het Medisch
n, tel. 04494 5555 of
I. 04494 - 5732:
administratie.
zorg voor een doelmatig
oewaking ervan.
benodigde administratieve
normen opgesteld 1en be-
beuren.
t naar iemand op U'LO-niveau
sr dan 23 jaar.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG „Toen Hitier, nog geen half jaar na het in de
wacht slepen van het Sudetengebied, op 15 maart '39 Bohemen
en Moravië bezette, werden vreemd genoeg, in ons land geen
militaire voorzorgsmaatregelen getroffen. Vermoedelijk zagen de
ministers het gebeuren als een nieuw bewijs voor de opvatting
Jie Colijn onder woorden gebracht had toen hij in zijn radiorede
van eind september '38 betoogd had, dat Duitslands actie ,in
oostelijke richting' ging.
De commandant van het veldleger, generaal van Voorst tot Voorst,
was ontzet over die passiviteit; daags na de intocht van de Duitse
troepen in Praag werd hij bij de koningin geroepen die wilde weten,
,wat gedaan wordt bij plotselinge aanval Duitsland."
De generaal deelde haar mede, ,dat slechts ogenblikkelijk en volledig
mobiliseren ons kan redden', en liet daar een litanie van klachten op vol
len: het veldleger had een schrikbarend tekort aan moderne artillerie;
minister Van Dijk wilde er vermoedelijk wel iets aan doen, maar het ging
allemaal te langzaam en de minister-president was met zijn maatregelen
lit '38 een jaar te laat geweest.
„H. M.", tekende de generaal
|ian, „verzekerde tweemaal: ik zal
t doen om regering te over-
i inzake tijdige volledige mo-
I blisatie en betere bewapening
Maar het is met die heren moeilijk
praten H. M. zeide: ik zal niet
peggen dat ik de inlichtingen van
Itommandant veldleger heb, maar
lals uitgangspunt nemen grote in-
(ernationale spanningen".
Zo leidt professor dr. L. de Jong
lln zijn boek „Voorspel", het eer-
Iste deel van zijn historische stu-
Idie „Het Koninkrijk der Neder
landen in de Tweede Wereldoorlog"
liijn beschouwing in over de crisis
van de lente 1939. Terwijl de groot-
Ide wereldbrand in de geschiedenis
lip punt stond vlak naast de Neder
landse deur uit te breken, wurm-
lien politici in het eigen kleine
Kringetje door, alsof er een onbete
kenende burenruzie dreigde.
J „Vier dagen na dit gesprek deed
■generaal Van Voorst tot Voorst, ge
inen de totaal onberekenbare inter-
■nationale situatie („Voor men het
Keet, kan Europa in oorlogsbrand
■staan en ons land zelfs in eerste in-
■iiantie in de voorgenomen, doch ge
lei verborgen maatregelen zijn be-
tokken"), aan de chef van de ge-
lierale staf, generaal Reynders, het
■worstel toekomen, medio april bij
Ijajze van proef een algemene mo-
■Misatie te houden en vervolgens
Kle geoefende lichtingen anderhalve
■wek op hun toekomstige taak voor
bereiden.
I Generaal Reynders had precies
Sp dag nodig om dat voorstel af
wijzen: een algemene mobilisa-
1® kostte per maand f. 36 miljoen;
1® de regering dat geld ter be-
■ffliidting wilde stellen, kon men
■®t zijns inziens op een betere wij
lt besteden; de te nemen proef
l'w, vreesde hij, de geoefendheid
I* niet wezenlijk verbeteren, en
Pi achtte haar, afgezien nog van
lli 'echnische bezwaren, „met
006 op de huidige toestand
1' om politieke redenen minder
■wenst".
I Op de dag waarop de voortva-
e commandant van het veld-
r dje eerste klap kreeg, ont-
I hij nog een tweede: zijn toch
"je gering vertrouwen in de mi-
Wers werd verder ondermijnd
een gesprek met de minister
Buitenlandse Zaken, Patijn,
hem deed aantekenen: „Co-
Aziet zaak niet in. Werkt met
«les. Van Dijk is te veel ge-
paar.
j ,®i begon er genoeg van te krij-
iL j h'i voerde het Yoornemen
Ij a' a' enige tijd in hem leef-
op 24 maart berichtte hij mi
nt,, an DÜk, dat hij van plan
I] om het bevel over het veld-
Ikjj neer te leggen, zij het dat
lifP pond van de huidige zorg-
ltt„„ n^e omstandigheden" nog
Itlülê W1^e wachten met de offi-
aanvraag om eervol ontslag.
blijven, wil de weermacht voor
haar taak berekend zijn - tele
gramstijl".
Generaal Van Voorst tot Voorst
was het eerst klaar: al op 4 april
zond hij de Koningin twee memo
randa toe, één betrekking hebbend
op het veldleger, één op de Ves
ting-Holland; op 6 april volgde het
memorandum van admiraal Furst-
nier daft wij, wat het slagkruiser
plan betrof, al behandelden; op 18
april het memorandum van gene
raal Reynders.
Furstner waS niet helemaal pes
simistisch, Reynders wees op vele
gebreken in de materiële voorzie
ning van de strijdmacht, maar
was van mening dat het er nog
niet zo kwaad voor stond. Maar
tanks waren nog niet besteld! Van
Voorst tot Voorst was duidelijk.
Hij geloofde niet dat de Neder
landse strijdmacht de grenzen zou
kunnen verdedigen. Bij zijn memo
randa maakte de Koningin veel
zeggende kanttekeningen.
Dit schrijft De Jong erover;
„Minister tegen tanks, chef staf
er voor" (dit bij de passage die
aan de tanks gewijd was), „moet
komen" (meer artillerie voor veld
leger), „vaart er achter" (de ver
snelling van de bewapening), „mi
nister wil niet" (meer kazernes
en schietterreinen), „nodig"
(meer zware bunkers), „moet
ook" (voorbereiding van snellere
inundatie), „harder werken" (be
tere militaire telefoon- en radio
verbindingen), „moet gebeuren"
(aanschaffing van modern kustge-
schut), „veel te langzaam" (bouw
van munitiemagazij nen
k koningin zond hij recht-
Pt, en buiten de ministers om
Ihem Yan zijn brief, zij liet
löeh t0Wni(idellijk opbellen. Wat
lüiniri n precies tussen haar en
I beeft0r ^an Dijk afgespeeld
Ie»i T?en wij niet, maar wij zijn
I schei,n'et akl toeval te be
ltten 5 da' de minister nog
1 Jfflderhalve week later (En-
Pet
.v- «ten laici
Pel" ankrÜk hadden inmid-
l«et °le"s. grenzen gegarandeerd
keumn ™idelijk dat Europa eer
Peraal °nSls jegemoet ging) ge-
IVoont jynders, generaal var
Ihffshw Voorst en admiraal
fcnrt °,pdraj!ht gaf, „binnen
Termijn en zo beknopt
als de te behandelen stof
jjan H. M. de Koningin
Een Rotterdamse kapper bleef optimistisch. (Foto boven).
Tijdens de Albanië-crisis (april 1939) wordt de brugversperring bij
een van de grote rivieren beproefd.
In een gesprek met de Koningin
bleek Van Voorst tot Voorst dat
ook H. M. een proefmobilisatie
noodzakelijk achtte. Hij wenste
haar vredige paasdagen.
IIoverrepport uit te brengen
..Maatregelen en voorzie
ne met achterwege mogen
„Maar het liep anders", schrijft
De Jong. „In de nacht, volgend op
dit onderhoud, overviel Italië Al
banië: weer een slachtoffer!"
Het werd een nerveuze ochtend.
Goede Vrijdag - en juist die dag
bleek dictator Mussolini uitgeko
zen te hebben voor zijn roofactic
aan de overzijde van de Adria-
tische Zee: een actie waarmee hij
de gehele wereld, met inbegrip
van zijn bondgenoot Hitier, ver
raste. Binnen 24 uur waren alle
deden en havens aan de Albanese
kust in Italiaanse handen. Hoe zou
Frankrijk, hoe zou Engeland rea-
teren? En hoe Duitsland? Zou het
van de plotseling weer snel oplo
pende internationale spanning ge
bruik maken om ook ergens zijn
dag te slaan?
Een ongelukkig toeval wilde dat
rnwel minister - president Colijn
als minister Van Dijk die vrijdag
ochtend niet in Den Haag en ook
niet onmiddellijk bereikbaar wa
ren: zij maakten samen een uit
stapje naar België en bevonden
zich in Ieperen. In de loop van de
dag teruggeroepen, bereikten zij
's aivomidB om 7 uur hotel „Britan
nia" in Viissingen. In hun afwe
zigheid had de minister van Bui
tenlandse Zaken, Patijn, begin van
de middag generaal Reynders ge
machtigd, telegram 0 te laten uit
gaan: weer namen de Ilde batal
jons hun oorlogsstellingen in. Maar
tot verzending van de telegram
men P en Q (die tot de mobilisa
tie van enkele tienduizenden mili
tairen zouden leiden) wilde Patijn
als plaatsvervangend minister-pre
sident geen machtiging./ geven.
Hier moesten de ministers Colijn
en Van Dijk over beslissen.
Dat deden zij ook. Beiden von
den dat die mobilisatie te ver
ging: generaal Reynders werd
slechts gemachtigd, telegram P te
Voorst in alle openhartigheid
vroeg, wat O, P en Q betekent -
een vraag die ons veel leert om
trent het gebrek aan communica
tie in de ministerraad. Dm 10 uur
werd telegram P door de radio
herhaald. P was niet meer dan
een waarschuwingstelegram: er
werd geen man extra door opge
roepen.
Colijn wilde na de paasdagen de
grensbataljons oproepen en de zo-
mer-lichting '39 twee jaar in
dienst houden. De Koningin wei
gerde het koninklijk besluit te te
kenen. Ze was „kennelijk van opi
nie, dat dat alles in de gegeven
situatie onvoldoende was." Ze liet
zich door de bevelhebbers inlich
ten en ontbood de minister-presi
dent.
Tweede Paasdag, maandag 10
april, arriveerde hij in „De Ruy-
genhoek". „Met klem drong zij op
algemene mobilisatie aan. Colijn
weigerde. Hij troostte zich maar
met het argument dat zij, „als
echte vrouw (hetgeen gelukkig)
nog wel eens veranderlijk van op
vatting" was zijn opinie stond
muurvast: algemene mobilisatie
was niet nodig en niet wenselijk;
ze zou het economisch leven ver
storen en ze was duur".
Dus moest de koningin tekenen
en ging telegram Q uit waardoor
die grensbataljons onder de wape
nen werden geroepen. Verder
werd telegram A verzonden, een
waarschuwing die geen man extra
opriep. Voor de radio maande Co
lijn de mensen aan tot rust en ver
trouwen. Onze onmiddellijke vei
ligheid was niet in het geding.
„De indruk op Hitier was anders
dan Colijn misschien veronder
stelde: vijf weken later suggereer
de hij binnenskamers dat de Duit
se weermacht Nederland „van de
kazerne uit" zou overvallen.
„Maar dat wist Colijn niet", zal
men zeggen. Akkoord. Kon hij hel
ook niet weten? Niet eens vermoe
den?
De stukken die van hem be
waard gebleven zijn en de toe
spraken die hij op kritieke mo
menten hield, laten geen andere
conclusie toe dan dat hij, domine
rende figuur in onze binnenlandse
politiek, eenvoudig het orgaan
miste om de ware aard van Hit-
Ier en het Derde Rijk te doorgron
den. Hij was er misschien te een
voudig en te recht-door-zee voor:
hij was ook blijkbaar te oud (eind
juni zou hij zeventig worden) om
oog te hebben voor de essentiële
wending in de wereldgeschiedenis
die op de 30e januari '33 begonnen
was. Dat hij zich in de crisis
van april '39 door de koningin
niet liet opjagen tot een voormobi
lisatie die inderdaad (de Duitse
stukken bewijzen het) niet nodig
was, valt op zichzelf te waarde
ren; minder waardering hebben
wij voor zijn motieven waarin on
verstoorbare kalmte een rol speel
de en, lijkt het, het besef totaal
ontbrak dat aan gene zijde van de
oostgrens een onberekenbaar
roofdier losgebroken was. Juist
dat besef was het, dat koningin
Wilhelmina niet met rust .liet".
De Jong vertelt dat er zo'n
100.000 man onder de wapenen
waren door het mobiliseren van de
grensbataljons. Er werden enkele
andere maatregelen genomen.
Maar een duidelijk beleid ontbrak,
verzenden; het ging die avond om
9 uur uit, ongeveer op het mo
ment waarop Patijns ambtgenoot
van Economische Zaken, Steen-
berghe (weer minister sinds juni
'37), aan generaal Van Voorst tot
Een ander voorval bewijst het.
„In juli (Colijn was al demissio
nair) deed zich nog een kenmer
kend conflict voor. Minister Van
Dijk had de maand tevoren doen
weten dat die zomer de herha
lingsoefeningen voor de lichtingen
'33 en '35 zouden komen te ver
vallen: toen de koningin een daar
toe strekkend koninklijk besluit
moest ondertekenen, weigerde zij
haar handtekening te zetten en
onder verantwoordelijkheid van
Van Dijks opvolger, minister Dijx-
hoorn, vonden de oefeningen door
gang".
„Nog in april maakte minister
Van Dijk bekend dat werkende
dienstplichtigen die onder dienst
waren, vervangen konden worden
door werkloze dienstplichtigen die
niet tot de grensbataljons behoor
den. Konden worden: er zou geen
sprake van dwang zijn. De werk
loze die opkwam, zou de oude
steunuitkering blijven ontvangen;
bovendien zou hij soldij plus mobi
lisatietoelage krijgen; en zijn ge
zinsuitgaven zouden natuurlijk la
ger worden.
Hoopte de regering dat de werk
lozen, voorzover dienstplichtig en
geoefend, zich in drommen zouden
komen melden? Ze kwam bedro
gen uit. Ons land telde in de zo
mer van '39 ca. 255.000 ingeschre
ven werklozen; hun totaal aantal
was hoger. Van hen allen maakte
„nog geen 3000 man" gebruik van
de tot stand gekomen regeling.
Aanvullende cijfers hebben wij
voor Rotterdam waar tegen een
kwart van de bevolking van steun
leefde: ca. 45.000 ingeschreven
werklozen ca. 600 vrijwilligers
voor de militaire dienst, en dat op
een totaal van ca. 25.000 groot-ver
lofgangers in de Maasstad.
Het gaat wel niet te ver wan
neer wij aan die cijfers de conclu
sie verbinden dat, toen in ons land
nog geen schot gelost was en het
perspectief, in een oorlog betrok
ken te worden, nog als vrij irreëel
ervaren werd, alle financiële voor
delen ten spijt, niet één op de tien
werklozen bereid was om tot de
meest simpele beveiliging van het
vaderland vrijwillig het zijne bij te
dragen".
De Jong besteedt in dit eerste
deel van zijn omvangrijke studie
die hij aan onze Nederlandse ge
schiedenis in oorlogstijd gaat wij
den, zeer veel aandacht aan de
„diepe crisis", de massale werk
loosheid. en wat er niet gedaan
werd om die te verzachten. Het
zijn trieste bladzijden, die tot na
denken stemmen over het „wilde
geraas dat de makkers" in het po
litieke hart van ons land, Den
Haag, in die jaren hebben ge
maakt alleen in die jaren? In
dat licht is de vlijmscherpe op
merking die hij neerpende aan het
eind van het hoofdstuk waarvan
wij hierboven de hoofdzaken ga
ven, begrijpelijk.
„Het vaderland, zo zal menig
een hunner (de werklozen) het
in zijn verbittering wel gevoeld
hebben, had het daar ook niet
naar gemaakt."
JACQUES LEVIJ
(Fragmenten uit „Voorspel",
deel 1 van „Het Koninkrijk der
Nederlanden in de Tweede
Wereldoorlog".)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Voeding, woning, kleding en schoeisel,
die samen bijna driekwart van de gezinsconsumptie uit
maken, hebben in de eerste weken van dit jaar ongeveer
de helft van de totale prijsstijgingen veroorzaakt.
Minister De Block heeft dezer dagen reeds medegedeeld,
dat de kosten van het levensonderhoud van half december tot
half januari met 3,5 procent zijn gestegen. Zijn ministerie van
economische zaken heeft dit percentage nu bevestigd en aan
de hand van onderzoekingen van het Centraal Bureau voor de
Statistiek de „boosdoeners" aangewezen.
Wanneer men de kosten van de gezinsconsumptie in 1960 op 100
stelt, dan was dit (index)cijfer medio december 120 en medio jan.
van dit jaar 124,2. Dit komt derhalve neer op een prijsstijging van
3,5 procent. Zeer veel artikelen, die in het prijsindexcijfer van de
gezinsconsumptie een rol spelen, zijn duurder geworden door de
nieuwe omzetbelasting (de btw), in sommige gevallen bleef de prijs
gelijk of daalde ze.
hogingen als tot prijsdalingen leiden.
De prijsindexcijfers geven het prijs
verloop weer van een pakket goede
ren en diensten, zoals dit omstreeks
1964 werd aangeschaft door gezinnen
van werknemers met een bruto-j aar
inkomen van maximaal 10.500 gulden
en bestaande uit 4 personen. Het
CBS heeft de indexcijfers per medio
januari 1969 versneld berekend, re
den waarom hier sprake is '"an voor
lopige cijfers.
Men mag, aldus het ministerie, de
in de onderzochte periode opgetre
den prijsmutaties echter niet alleen
toeschrijven aan de BTW. Die mu
taties zijn het gevolg van een com
binatie van factoren. Naast de BTW
is er ook sprake van veranderingen
van de grondstof- en invoerprijzen
hogere loonkosten en accijnsverho
ging voor sigaretten.
De hoofdgroepen van het indexcij
fer lieten de volgende veranderingen
zien:
de prijzen voor de voeding stegen
met 2,8 pet.
goederen en diensten, verband
houdende met het wonen, wer
den 3,2 pet. duurder.
Kleding en schoeisel bleef onder
invloed van de uitverkoop op een
gelijk prijspeil.
Hygiëne en medische verzorging
vertoonden een stijging van 8,4
pet. Dit is grotendeels toe te
schrijven aan de sterke prijsstij
ging van de ziekerifondsverstrek-
kingen (welke voor de verplicht
verzekerden uit werkgevers- en
werknemerspremies bekostigd
worden).
De prijzen in de sector ontwikke
ling, ontspanning en verkeer na
men met 5,6 pet. toe.
Uit he-t overzicht van de prijsont
wikkeling blijkt voorts, dat prijsda
lingen zijn opgetreden bij eieren,
radio, bandrecorders en kleding. Wat
de kleding betreft houdt dit, als ge
zegd, verband met de uitverkoop in
januari. Prijsdalingen deden zich hier
vrijwel uitsluitend voor bij winter-
kleding en wel met name bij de da-
mes- en kinderkleding. Mogelijk
heeft de uitverkoop ook enige rem
mende invloed gehad op de prijsont
wikkeling voor onder meer schoeisel,
meubelenen woningtextiel.
De prijsstijgingen voor rookartike
len zijn niet volledig tot uitdrukking
gekomen in verband met aanwezige
oude voorraden. Het ministerie wijst
er voorts op, dat waarschijnlijk de
BTW-tarieven in een aantal gevallen
nog niet op de juiste wijze in de prij
zen zijn verdisconteerd. Dit kan in de
komende maanden zowel tot prijsver-
ADVERTENTIE)
Het CBS heeft prijsdalingen in de
onderzochte periode geconstateerd bij
eieren (9 pet.), dameskleding (4 pet.)
meisjeskleding (5 pet.), jongenskle-
ding (3 pet.), radio (3 pet.), bandre
corder (2 pet.)) en t.v.-toestel (1 pet.)
Nagenoeg onveranderde prijzen
(stijging of daling met minder dan 1
pet) werden vastgesteld bij groen-
tenconserven, suikerwerken, fris
dranken, margarine, nieuwe auto's,
bromfietsen, huur, motorrijtuigenbe
lasting en porti.
Prijsstijgingen van 1 tot 3 pet. de
den zich voor bij beschuit (1), jam
(1), chocoladeartikelen (3)„ koffie en
thee (2), alcoholhoudende dranken
(2), melk (2), roomboter (1), melk-
produkten (3), huishoudelijke appa
raten zoals koelkasten, stofzuigers,
wasautomaten en haarden (3), meu
belen (2), electriciteit (3), herenkle
ding (1), wasmiddelen (2), sigaren
(3), vervoerstarieven (3).
Prijsstijging tussen 3 en 6 pet deed
zich voor bij: brood (3), koek en
koekjes (4), meelprodukten (4), sui
ker (4), vlees (4), vleeswaren en
vleesprodukten (3), vis (5), kaas (51,
woningtextiel (5), bedtextiel en huis
houdelijk linnengoed (4), vloerbe
dekking (6), huishoudelijke artikelen
(4), gas (4), vaste brandstoffen (5),
schoeisel (4), schoenreparatie (4),
water (6), toiletartikelen (5), kam-
peerartikelen (3), speelgoed (5), rij
wielen (3),
Prijsstijging van 6 tot 10 pet. werd
waargenomen bij gebak (7), breiwol
(7), fournituren (7), verf, behang,
hout (9), wasserij tarieven (6), kap
perstarieven (7), leermiddelen (6),
dag- en weekbladen (7), bioscoop
(8), grammofoonplaten (8), sigaret
ten (8), tabak (8), en benzine (9).
Prijsstijging van 10 pet. of meer
constateerde het CBS tenslotte bij
horecatarieven (11), woningouder-
houd door derden (12), autorijles
(10), boeken (10), luister- en kijkgel
den (38), entree voetbalwedstrijd
(15), auto (2e hands) (11), autore-
paraite (12), telefoontarief lokaal
(12), medische verzorging (10).
Hoewel er derhalve tal van sterke
prijsstijgingen zijn voorgekomen,
wordt de kostenstijging van het totale
consumptiepakket toch op 3,5 pet.
gesteld, omdat niet elk artikel even
zwaar op het gezinsbudget drukt. Zo
maakt brood 2,5 pet. van de kosten
van levensonderhoud uit eieren 1
pet. en boeken slechts 3 promille.
DEN HAAG (ANP) Indien de
regering per 1 juli a-s. nog geen ver
dere extra heffing op het gemotori
seerde weggebruik gaat leggen, om
aldus compensatie te krijgen voor het
niet doorgaan van de huurdersbelas
ting, za) de NOB-wegtransport zich
met andere vervoers- en verkeers-
bonden beraden hoe daartegen „langs
de normale weg" protest kan worden
aangetekend.
In de kringen van de vervoerders
is de maat thans meer dan vol. het
geen nog is verhaast door de „Duit
se zaak". Dit zei de voorzitter van
de N.O.B.-wegtransport, de heer E.
van Donkelaar, op een gisteren in
Rijswijk gehouden persconferentie
ter gelegenheid van het officieel in
gebruik nemen van het „vervoers-
huis te lande", het nieuwe onderko
men van zijn organisatie en andere
instellingen op vervoergebied.
De Nederlandse regering betoogt
bij voortduring, dat de diensten van
de Nederlandse wegvervoersonderne-
mers. en met name ook hun bijdrage
aan de export van vervoersdiensten,
zulk een positieve waarde vertegen
woordigen voor onze nationale eco
nomie. Het is in flagrante strijd met
deze verklaringen, indien met dezelf
de bedrijfstak steeds weer uitkiest
om meer dan anderen bij te dragen
aan algemene overheidstaken, aldus
de N.O.B.-wegtransport.
De heer Van Donkelaar erkent de
nuttige functie van de spoorwegen.
Hij ziet een plaats voor de spoorwe
gen naast de andere vervoerstakken
ever de weg en te water. Bovendien
heeft hij geen bezwaar tegen vergoe
ding aan de spoorwegen door de
overheid van de werkelijk bedrijfs-
vreemde lasten. Toch staat de N.O.B.-
voorzitter kritisch tegenover het
plan „spoor naar '75". In hoeverre is
een aanvaardbaar rendement te ver
wachten van de zeer hoge steunbe
dragen, die de Nederlandse Spoor
wegen in genoemd plan van de cen
trale overheid vragen.
AMSTERDAM (ANP) Bij rond
zien in de wereld van de ziekenhuis
besturen valt op het geringe aantal
vertegenwoordigers van de medische
professie dat zitting heeft in deze col
leges. Het wellicht ongegronde ver
moeden zou kunnen rijzen dat met
een zekere mate van doelbewustheid
de medische sector wordt vergeten
bij het vervullen van in deze colle
ges openvallende plaatsen, zo wordt
opgemerkt in een redactioneel arti
kel in medisch contact van deze week.
De veronderstelling dat er niet vol
doende bedrijfsdeskundigheid inzake
ziekenhuizen onder artsen zou zijn te
vinden wordt als niet relevant ver
worpen. Dat er niet voldoende be
reidheid zou bestaan bij artsen om
verantwoording op zicht te nemen
door het aanvaarden van een be
stuurlijke functie van een ziekenhuis
wordt evenzeer onwaarschijnlijk ge
acht: „Juist in artsenkringen hoort
men de bevreemding, uitspreken over
het in te sterke mate ontbreken van
het medisch element binnen de zie
kenhuisbesturen", aldus Medisch
Contact.
Philips zal op korte termijn een
>egin maken met de bouw van een
/ierduizend vierkante meter grote
aal bij Philips Nijmegen. In dit ge-
oouw van 100 meter lang en 35 me
ter breed zal een uitbreiding van de
ontwikkeling geïntegreerde schake
lingen (IC's) worden ondergebracht.