Nederland, een conservatief land Provinciaal jezuïeten protesteert tegen artikel in weekblad POLITIEK VOOR DEOORLOG IN CONFESSIONEEL VAARWATER jpon VN: „SCHEURING NA BRIEF VAN PTT lanceert brieven met ontvangstkaart PROTESTANTEN BEWUST VROUWEN DE STEM VAN VRIJDAG 14 FEBRUARI 1969 heid met elkaar naar een oplossing te zoeken. De publikatie in Vrij Nederland miskent volledig de ernst van het pogen om het religieuze leven te her ijken op het evangelie. Daarom zal dit Amsterdamse conflict geen reden kunnen zijn die een scheuring in de Nederlandse provincie der orde tot gevolg zou hebben. 4. Ten stelligste moet worden ont kend en als laster gekwalificeerd, de bewering dat pater M. Schoenenber ger, assistent van de generaal voor de Germaanse landen, de Romeinse autoriteit is, die de heer Vrijburg zou hebben aangespoord zonder officieel huwelijk met zijn verloofde te gaan samenwonen. DEN HAAG (ANP) Binnen enkele weken gaat bij de Post weer een nieuwe dienst van start. In samenwerking met een instantie die grote aantallen aan getekende brieven heeft te ver sturen, nl. het Landbouwschap, wordt een nieuw systeem in de praktijk beproefd, dat zowel voor bepaalde grootgebruikers als voor de PTT voordelen kan bie den boven de bestaande dienst van de aangetekende stukken. Het gaat hierbij om (gewone) brieven met ontvangstkaart. De ze kaart wordt met de brief mee gezonden, bij de uitreiking van de brief door geadresseerde en besteller van hun handtekening voorzien en daarna als „dienst PTT' aan de afzender van de brief teruggestuurd. Deze krijgt dus voor elke brief een ont vangstbevestiging thuis. Tot dusver moest een afzender die volledige zekerheid wil heb ben dat zijn brief aan de juiste persoon wordt afgegeven, deze laten aantekenen. Dit brengt echter heel wat extra-kosten met zich mee, die door het aanteken- recht van een gulden lang niet kunnen worden goedgemaakt. Zeer veel aangetekende brie ven bevatten echter in feite geen waardevolle of onvervangbare inhoud, maar zijn alleen een brief met een oproep of iets der gelijks. Het nieuwe systeem is sneciaal bedoeld voor dit soort stukken. Landboi R.K. meisje 28 Jr. Ku, leuke vlotte vriendin !k' opv. liefst i.b.v. rMbUSi 1615 week-ends en no. SK 1498 bur, blari' Schieting zatèrdae vTTT bJtP3 ïu?ijk' Inmiddels heeft pater Arrupe een, naar uit Rome wordt gemeld, „krach tige waarschuwing" gestuurd naar de Nederlandse jezuïeten over het ge schil over het priestercelibaat en de gehoorzaamheid. In de brief spreekt pater Arrupe zijn leedwezen uit over een dreigende breuk met de kerk van vier Amsterdamse studentenpas tores. Hij doet een beroep op allg jezuïe ten in Nederland te proberen een op lossing voor het geschil te vinden, maar legt de nadruk op de principes van het celibaat, en de gehoorzaam heid voor alle leden van de orde, de grootste en belangrijkste in de katho lieke kerk. De generaal eist in de brief, dat de vier hun eisen laten vallen omdat als „deze droeve gebeurtenis niet tot een goed einde wordt gebracht" hij „ernstige maatregelen" zou nemen. Volgens het generalaat van de orde in Rome is pater Jos Vrijburg in oktober uit de orde ontslagen en van zijn priesterlijke functies ontheven, nadat hij zijn verloving had bekend gemaakt. (Van een onzer redacteurqp) DEN HAAG „Toen de Sovjet-Unie in 1934 tot de Volkenbond toetrad, was Nederland, met Zwitserland en Portugal, het enige land dat tegenstemde." De minister van Buitenlandse Zaken ver klaarde in de Tweede Kamer dat die tegenstem ingegeven was door twijfel aan de oprechtheid van Rusland' en niet gefundeerd was op het afwijkend staatkundig, bestel, evenmin op de negatieve houding van dat bestel jegens de godsdienst. Ds. F. J. Krop, voorzitter van het Nationaal Verbond .Godsdienst, Gezin, Gezag' richtte daarop een verontwaardigd protest tot de ministerraad, eindigend met de vraag: ,Zou het waar zijn, dat het lijden van een gemarteld volk, om des geloofs wille gemarteld, mijn regering, die op de christelijke grondslagen van ons volks leven wil voortbouwen, onbewogen laat?' (ADVERTENTIE) Aletta Jacobs (links), Nederlands eerste vrouwelijke arts, met een van haar patiënten (1883). Dat is een van de kenmerkende politieke incidenten in het voor oorlogse Nederland, dat professor dr. L. de Jong in zijn „Voorspel", het eerste deel van zijn werk over de gebeurtenissen in ons land in oorlogstijd, noemt. Nederland was toen een conservatief land. Hij wijdt aan dat conservatisme, dat veelal een confessioneel karakter droeg, boeiende bladzijden. Vele gebeurtenissen die zich in onze da gen afspelen, krijgen perspectief en inhoud én vaak een verklarende achtergrond, als men tot zich laat doordringen wat De Jong ons, ui teraard beknopt, over die periode te vertellen heeft. Men vergete niet, het is contemporaine geschiedenis die de meeste onzer landgenoten nog in de ziel staat gegrift. Tussen de twee wereldoorlogen kende ons land tien kabinetten. Al le waren confessioneel. Drie ston den onder leiding van de katholiek Ruys de Beerenbrouck, vijf onder de anti-revolutionair Colijti en twee onder de christetyk-histari- sche De Geer. economische en sociale vraagstuk ken." Een geïsoleerd volksdeel. „Het was in 1924 dat de elfjarige Ma- thieu Smedts in de Peel acht kilo meter naar Helenaveen wandelde om eens een protestant te zien. „U ziet er uit als een gewoon mens", constateerde hij verbaasd, toen hij eindelijk voor de plaatselijke pre dikant stond." „Het protestantse volksdeel waai erde uiteen in een veelheid van groeperingen waarbij binnen het grootste, maar losse verband, de Nederduits-hervormde kerk, aller lei richtingen vertegenwoordigd waren. „De orthodoxen, hervormd of gereformeerd, bepaalden hun politieke standpunten in de eerste plaats door hun godsdienstige over tuiging. „Vooral bij de anti-revolutiomad- ren treffen wij na '18 de voldoening met het bereikte aan. „Na de vol tooiing van eigen emancipatie, wenste men vooral orde en rust in de samenleving. Niet het een of andere toekomstideaal, maar het „nu" werd belangrijk. Men had iets te verliezen." De levenshou ding werd in de jaren '20 en '30 defensief en in de gehechtheid aan het „sterke gezag" aanvaardde men het politiek leiderschap van een figuur die, zo meenden velen, de duidelijke sociale bewogenheid van althans de jonge Kuyper miste: Co. lijn." De anti's-gereformeerden begre pen wel dat zij moesten geven en nemen en met de veel sterkere katholieken samenwerken. „Dat maakte hen kwetsbaar. Achterdocht jegens de katholieken was nog wijd verbreid. Het protestants- christelijk onderwijs was, althans in sommige plaatsen, niet vrij van een geprononceerd anti-katholicis- me." In dat anti-katholieke licht moet men ook de oprichting van de Staatkundig Gereformeerde Staats partij, in 1918, zien. Verhelderend is ook wat De Jong in het verband van het typische bekrompen Ne derlandse conservatisme schrijft over de kabinetscrisis die ontstond over het gezantschap bij het Vati- caan, 1926. In 1922, om een ander voorbeeld te noemen, schrapte mi nister .De Visser, reagerend op klachten van ouders, Lessing's „Nathan der Weise" en Goethe's „Faust" van de boekenlijst van de rijks-hbs in Amersfoort, als te vrij zinnige lectuur." 1939, in een noodsituatie, kwam de doorbraak. „Dus bleef de conservatief-con- fessionele coalitie, later aangevuld met op economische gebied conser vatief denkenden uit het liberale en vrjjzinnig-democratische kamp regeren." Een typische vertegenwoordiger van de „jonkheren-wereld" noemt De Jong Ruys. We citeren: (hij kon) rekenen „op de sympathie van een groot gedeelte van de cle rus, vooiral van de zgn. hogere cle rus." Die constatering was in 1908 uit de pen gevloeid van de priester H. Poels, die later zou domineren in de katholieke arbeidersbeweging ui Zuid-Limburg, en die aan zijn geloofsgenoot en politieke strijd makker Aalberse waarschuwend geschreven had „Een deken van Sittard, Meers- ren of Heerlen die ééns met jhr. Kuys in een 0pen landauer door de TOüggende dorpen heeft rondge- "en, verkondigt zijn heel leven ™g aan alle vrome parochianen de of van dit toonbeeld van katholici- lei', waarop heel Limburg trots moet gaan! Geloof me, dierbare Wend, gij kunt de invloed dezer aristocraten niet te hoog aanslaan, aeg niet: bij het Nederlandse volk, maar: bij de katholieken der zuidelijke provinciën. En ook bij ue bisschoppen, „alle vijf", zult gij aedrogen uitkomen wanneer ge ken ooit voor het alternatief stelt van ófwel u te laten glippen, óf wel deze aristocraten, met al hun aanhang van rijke, nobele families, voor het hoofd te stoten De Jong vertelt dat voor samen werking met de SDAP, ook in 1925 toen het eerste kabinet-Colijn viel, ue confessionelen niet voelden. De kamerfractie van de Rooms-Katho- ueke Staatspartij verwierp die sa menwerking eenstemmig. Pas in „Die politieke homogeniteit (van de katholieken) werd in hoge mate en bewust door het Episcopaat be vorderd", zegt De Jong iets verder. „Een ganse reeks bisschoppelijke uitspraken had van '18 af ten doel, de katholieken als groep bijeen te houden en hen te weren van or ganisatorische contacten met an dersdenkenden. Dat katholieke vakverenigingen of middenstand- organisaties aanraking hadden met overeenkomstige verenigingen van andere politieke signatuur, was on vermijdelijk. In mei '18 bepaalden de bisschoppen dat met protestants- christelijke organisaties gemeen schappelijke propaganda-vergade- ringen gehouden mochten worden, maai met „anarchistische, socialis tische of daarmede gelijk te stellen verenigingen, zoals b.v. de „moder ne" vakverenigingen, moesten ge combineerde leden-vergaderingen immer uitgesloten" zijn; de bestu ren mochten wel bijeenkomen. Ad verteren in niet-katholieke bladen werd aan alle katholieke vereni gingen verboden. In december '18, een maand na Troelstra's revolutie poging, werden kerkelijke sancties afgekondigd: op straffe van ont houding der sacramenten werd de katholiek verboden, „lid te zijn van anarchistische of socialistische ver- migingen of deze metterdaad te 'eunen". Begin 1933 spoorden de bisschop- en de katholieken opnieuw aan op /ereldlijk-organisatoirisch gebied ijeen te blijven. „Vooral werd ge waarschuwd tegen het lezen van zogenaamd neutrale bladen" /aarbij men dus denken kan aan e Nieuwe Rotterdamse Courant, et Algemeen Handelsblad, De Te- 'graaf; zij die zich daarin ver- iepten, zouden „druppelsgewijze et gif indrinken". De Jong zegt dan: „Niet alleen p cultureel, maar ook op politiek .ebied had het zo duidelijk, zo her- \aaldelijk uitgedrukt streven van iet Episcopaat belangrijke gevol- »en. De overgrote meerderheid der katholieken bleef door dik en dun de Staatspartij trouw en de Staats partij bleef een eenheid, hoezeer ook verdeeld bij de benadering van tie in woord en beeld o DAF55 Stationcar F33.(aanstrepen wat uv „Vergeten wij ook niet het past in het beeld van het conser vatieve Nederland hoezeer de vrouwenemancipatie hier te lande met name toch wel uit de confes sionele hoek geremd werd. Ze was in de negentiende eeuw aarzelend begonnen, „niet zonder samenhang met de toenemende vereenvoudi ging der huishoudelijke werkzaam heden." Nog in 1921 deden de mannen van de Anti-Revolutionaire Partij de uitspraak, „dat God de vrouw in het algemeen een andere taak heeft aangewezen dan haar door toepassing van het politieke pas sieve kiesrecht zou worden toege dacht" en „dat derhalve de ARP zich heeft te onthouden van het kandidaatstellen van vrouwen" een standpunt dat eerst dertien jaar later verlaten werd." JACQUES LEVI J (Fragment uit „Voorspel", deel 1 van „Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog".) istzegel ver ïindhoven) ITRAAT 96-89, TEL. 473. TERNEUZEN, SCHAEPMAN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7