land: 1 op 6 in ons NIEUWE RAI- VOORZITTER GEKOZEN Autodichtheid OTIUM lord Renault 16 TS loopt goed in Nederland I Personenauto van SUZUKI Ruim 45.000 Britse auto's verkocht in Nederland e VOOR 1975 RUIM 4 MILJOEN AUTO'S OP ONZE WEGEN Eindelijk opvoerset voor DAF-55 essieve wagen ens een pittige ^en. Over boch ten en krachtig ;rkeer, dan ont- tabiele weglig- wegen voor u ij is de Renault rust heerst bin- jcomfort. Rustig i. per uur. Wilt ort en sportief u biedt? Vraag en of proefrit bij ■Fiat-238-bestel rijf OP DE RAI >ATSUN CAPRI TECHNISCHE GEGEVENS GEEN TOPPERS DE STEM i. .w-. i j- i luinwMKI i (Van onze autosportredactie) EINDHOVEN - De DAF-rallysuccessen in de afge lopen jaren hebben bij velen belangstelling gewekt voor de technische uitvoering van de DAF-rallywagens, zoals die door de fabriek zijn ingezet in groep 2 van de Internationale Automobielvereniging (FIA). Als gevolg hiervan waren er al geruime tijd aan vragen binnengekomen voor deze „opgevoerde 55. Om aan deze aanvragen tegemoet te komen, introdu ceert DAF op de RAI een opvoerset voor de individuele rijder voor alle DAF-55-modellen. AK - Tel. 5352 Opmerkelijk is dat de Japanners met deze tweetakt komen, terwijl f>. i r r n t erkende fabrieken op dit gebied als De Haagse totograat P. Zimmerman Auto Union en Saab de tweetaki vaarwel hebben gezegd. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM A/as in Nederland de eerste bezitter van een auto met ver brandingsmotor. Dat was in het jaar 1896. Niemand zal, toen in 1896 de eerste personenauto op de weg verscheen, nebben kunnen vermoeden aan het begin te staan van een ro belangrijke en dynamische ontwikkeling. In ruim 70 jaar s het autopark in ons land uitgegroeid tot meer dan twee .miljoen auto's. Vooral na 1960 is de groei onstuimig snel Twee andere Japanners worden geannonceerd als Europese primeurs. Het zijn de Datsun 1800 en de Isu- zu 117 coupé. De Datsun 1800 onder scheidt zich van de hier reeds be kende 1300- en 1600-modellen niet al leen door zijn grotere en krachti ger motor, maar ook door meer ruimte. De Datsun 1800 is uitgerust met een watergekoelde viercilinder- motor, van 1815 cc, waarmee een i Datsun 1800, fraai gemodelleerde middenklasse wagen. De prijs er var Is nog niet bekend. »'/2 kuub vlakke, lagei W" deuren opzij èn achter bine voorwielaandrijving i pk 5 x gelagerde moto even bedrljfstak-genchte „Gladde weg, pompend remmen", is het motto van een actie die het verbond voor veilig verkeer in samen werking met de centrale politie verkeerscommissie bin nenkort gaat voeren. „Voorkom de slip'' is volgens het verbond altijd nog beter dan er weer uit zien te komen. De weggebruiker heeft de plicht bij moei lijke rij-omstandigheden (regen, mist, ijzel, sneeuw, vorst) zich voor zijn eigen veiligheid en die van anderen aan re passen aan die om standigheden. Nog maai al te vaak kan men constateren, dat bij een plotselinge regenbui mei onverminderde, te hoge snelheid doorgere den wordt, alsof geen verandering had plaatsgevonden in een be langrijke gevaar bepalende factor. Slippen ontstaat vaak uit een nood situatie, waarin plotseling geremd of uitgeweken moet worden. Tot voorzorgsmaatregelen behoort daarom het zoveel mogelijk voor komen ri een dergelijke situatie te geraken. Defensief rijden is daar voor van belang Het tijdig taxeren van hetgeen kan gebeuren geeft da mogelijkheid tijdig het rijgedrag aan te passen en noodsituaties te voorkomen. Tijdig en geleidelijk remmen, niet te dicht achter een voorrijdei kruipen, geleidelijk naar links gaan bij inhalen, het niet te snel naderen en ingaan van bochten enz., zijn alle punten die het slipgevaar reduceren. Indien men op een gladde weg door welke oorzaak een ig. noodstop moet maken, b.v in files, is het aan te bevelen pom pend en in cadans te remmen, door pompend te remmen worden wielen niet constant geblokkeerd, waardoor de kans op doorglij den wordt tegengegaan. Het verbond voor veilig verkeer adviseert automo bilisten de volgende punten in acht te nemen: Indien men op een gladde weg - door welke oor zaak dan ook een z.g. noodstop moet maken b.v. in files, is het aan te bevelen pompend en in cadans te remmen. Door pompend te remmen worden de wielen niet constant geblokkeerd, waardoor de kans op doorglijden wordt tegengegaan. Vermijd bruusk optrekken, evenals sterk remmen of scherp sturen Komt u door een of andere oorzaak in moeilijkheden, blijf dan kalm, rem niet, ontkoppel en stuur snel in de richting waar u heen wilt. Kies op gladde wegen (dat zijn ook natte) altijd de hoogste versnelling die voor het toerental van de motor toelaatbaar is. Hierdoor wordt de kans op overdosering voorkomen. Draag zorg voor goede banden en vooral ook voor de juiste bandenspanning. Het verdient aanbeveling er zorg voor te dragen dat de wielen goed zijn uitgelijnd. Schokbrekers zijn van groot belang: ze zorgen voor het contact tussen band en wegdek. Schenk aandacht aan de toestand van het wegdek. Los zand of grind kunnen formidabele slips in de hand werken. gegaan. En nog is hef einde niet in zicht, want voor eind 1971 zullen er volqens deskundigen drie miljoen auto's zijn ugt volgens de fabrikant rond de 150 _i in-Tc IX I' km per uur. De prijs van de 1800, en voor einde 1975 zelts vier miljoen. die in jUnj leverbaar zal zijn, is nog niet bekend. De eenvoudigste uitvoe ring van de Datsun 1600 kost thans 8495,20 gulden, de Datsun 2000, vier- cilinder 10.976 gulden. De 1800 zal waarschijnlijk daar tussenin komen te ..liggen". Nederland is overigens nog lang niet het sterkst gemotoriseerde land in West-Europa. Vergeleken met de Verenigde Staten liggen wij met on ze „autodichtheid" nog ver achterop, want reeds in 1925 was er op iedere zes Amerikanen een auto. Dat is thans pas het geval in Nederland, een auto op elke zes Nederlanders. In België is dat cijfer een auto op vijf Belgen, in Frankrijk 1 op 4,8, West-Duitsland 1 op 4,5, Engeland ook 1 op 4,5 en Zweden 1 op 3,5. In de Verenigde Staten was dit cijfer eind 1988 1 op 2,4. Berekent men echter het aantal auto's per vierkante kilomter opper vlakte dan krijgt men een gehee.l ander beeld. België gaat daarin voor op met 48 auto's per vierkante kilo meter, gevolgd door Nederland met 46, Engeland met 42, West-Duitsland met 40, Luxemburg met 26, Frank rijk met 19 en de Verenigde Staten met 8. De markt van personenauto's blijkt nogal gecompliceerd te zijn en er aan dan ook niet worden gesproken van één rparkt. Er zijn duidelijk twee deelmarkten, de markt van nieuwe en de markt van gebruikte auto's. Tussen deze twee bestaat een grote onderlinge samenhang. Volgens het CBS zal zonder een behoorlijke af zet van tweedehands auto's een uit gebreide handel in nieuwe auto's niet mogelijk zijn. De afgelopen jaren is de verkoop van nieuwe auto's sterk gestegen. Het jaarlijkse groeipercen tage bedroeg ongeveer 20 procent, met uitschieters in 1965 (Vondeling effect) en vorig jaar toen er 27 pro cent meer auto's werden verkocht dan in 1967. Dit jaar verwacht de autohandel op 31 december te kun nen zeggen: „Het is een goed jaar geweest". Dit zou (kunnen) beteke nen dat er in 1969, uitgaande van een groeipercentage van 20 procent waar schijnlijk 380.000 tot 400.000 nieuwe auto's verkocht zullen worden. De verwachting van de heer J. L. Lang, voorzitter van de RAI, afdeling per sonenauto's, dat er voor het einde van 1971 drie miljoen auto's in ons land zullen zijn, is dan ook alleszins realistisch. Het volgende staatje geeft een dui delijk beeld van de spectaculaire ver kopen van nieuwe personenauto's. genomen. Dit vrij besteedbare gedeelte wordt, zo is gebleken, meermalen gebruikt voor de aankoop van duurzame con sumptiegoederen, waarvan de auto er een is; 3. De toegenomen behoefte aan mobiliteit (korter werken, lan gere vakanties, meer behoefte aan recreatie). Verwacht mag worden dat de personenauto in toenemende mate gebruikt zal worden in het woon- en werkverkeer en vooral in het zuiver particuliere verkeer. On danks het feit dat de lasten waar schijnlijk nog hoger worden, de wegen in vele delen van het land steeds voller, willen de mensen ■ntorijden. Rond 1955 werd 27 procent van al le kilometers gereden in he4 woon- werk- verkeer, slechts 17 procent voor zuiver zakelijke doeleinden en liefst 56 procent voor zuiver particuliere doeleinden. Indien van overheidswe ge, zo meent het C.B.S., geen ver ruimende of beperkende maatregelen met betrekking tot de aanschaf van het gebruik van personenauto's zul len worden ingevoerd, mag verwacht worden dat het personenautopark in 1980 zal zijn aangegroeid tot vier a vijf miljoen auto's. Het gebruik van de auto voor zuiver particulier ge bruik zal de komende tien jaar aan zienlijk toenemen. En dan de RAI, de 58e. Als we reldprimeurs worden aangekondigd de Ford Capri en de Russische ZAZ 1200 V-4. Het is niet helemaal vol gens de waarheid, want do Ford Ca pri is vorige maand reeds in Brus sel te zien geweest, zij het dan al leen de laaiste twee dagen. In Am sterdam zijn vanaf 13 tot en met 23 februari vijf versies van de Capri te 100.154 120.195 146.853 181.853 225.640 303.789 213.389 263.588 334.675 1.890.136 I960 1981 1962 1963 1964 1965 1966 1987 1968 Totaal in de pe riode 1960 - 1988: Gemiddeld per jaar: 210.005 stuks. Het CBS tekent bij deze cijfers aan dat de verkopen van personenauto's aanzienlijk sterker zijn gestegen dan het inkomen. Hiervoor zijn de vol gende oorzaken aan te wijzen: 1. De gunstige ontwikkeling van de prijzen van personenauto's; 2. De voortdurende stijging van het reële inkomen heeft tot ge volg gehad dat het „vrije be steedbare" gedeelte ervan in de loop der jaren steeds is toe- Insuzu 117 Coupé nieuw voor Nederland. COMB' - AMSTERDAM De Mazda 1200 is voor Nederland een nieuwe auto. Het is 'n vierpersoonswagen (2-of Odeurs) uitgerust met inzakbare hoofdsteunen, een gescheiden remsysteem met schijfremmen op de voor delen, een 4-cilinder motor, met een vermogen van 68 pk. De topsnelheid ligt rond de 140 km per uur. bezichtigen. Het zijn achtereenvol gens de Capri 1300, prijs 7605 gulden; Capri 1500, 8070 gulden; Capri 1700, 8747 gulden; Capri 2000 XL, 9346 gulden en de Capri 2300, 10.315 gul den. De 1300 wordt geleverd in twee uitvoeringen, de 1500 eveneens in twee, de 1700 in vier, en de 2000 in drie uitvoeringen. Zo is de 1700 GTR de rally-uitvoering van de Capri A belangstelling zal het zeker op de Fordstand niet ontbreken, want de Capri. ontwikkeld door de Duitse en Britse Fordfabrieken, is een fraai ge- ijnde wagen, die waarschijnlijk aan- -.ienlijk meer kopers zal vinden dan ie in het begin der zestiger jaren telanceerde Ford Consul Capri. De >rijs van de nieuwe Capri-serie is >epaald interessant. In Nederland zal de Capri worden /oorzien van Duitse (Ford)motoren. De Engelse Capri's krijgen een Cor- tinamotor als krachtbron. Deze au to's, dus de Capri's met Cortinamo- toren, worden ook geëxporteerd naar landen die deel uitmaken van de Europese Vrijhandels Associatie. In Salzburg (Oostenrijk) dus straks een Capri met een Cortinamotor, in Berchtesgaden (Beieren, Duitsland) een Capri met een Duitse Fordmo tor als krachtbron. Overigens zal 'iet weinig uitmaken. De Russische ZAZ is in zoverre lieuw, dat de auto nu naar Amster- lam komt met een echte Russische aiotor. Vorig jaar is de ZAZ al eens geëxposeerd, maar toen met een Re- naultmotor. Nieuw voor Nederland is iok de Japanse Suzuki 360 type Fron- te, een klein bescheiden vierpersoons- vagentje uitgerust met een twee- taktmotor. De prijs van de Suzuki was bij het schrijven van dit arti kel nog niet bekend, maar gezien de afmetingen der Fronte 360 moet het wel een bescheiden prijs zijn, wil de wagen enige kans van slagen hebben om verkocht te worden in Nederland. Er zijn drie verschillende sets verkrijgbaar, n.l. een „echte" opvoerset; een speciale set, waardoor de wiel ophanging sterk verbeterd wordt en tenslotte een set speciale rally-accessoires. Na inbouwen van deze sets bedraagt het motorvermogen 66 (SAE) pk, dit is goed voor een topsnelheid van 148 km/uur bij 5600 toeren/ minuut. De acceleratie is dan 0-80 km in 10 sec. Ter herinnering aan enerzijds het eerste grote DAF- ralfysucces, de in 1963 met zoveel succes bekroonde Marathon de la Route (toen nog het beruchte Spa-Sofia- Luiktraject) en anderzijds de prestaties van de beide DAF's 55 in de Londen-Sydneymarathon, wordt de al dus uitgeruste versie van de DAF 55 „Marathon" ge noemd. Weinig meer dan de technische ge gevens zijn er bekend van de Isuzu 117 coupé, nieuw voor Europa. Voor Nederland is van dit merk ook nieuw de Isuzu 1600 sport, een versterkte uitvoering van de hier te lande reeds bekende Bellet 1500. Importeur Delft- se Motoren Handel te Voorschoten deelt mee, dat de watergekoe'de mo tor van de 117 coup» 1584 cc meet, viercilinder in lijn met dubbele bo venliggende nokkenassen. Verdere bijzonderheden zijn: onaf hankelijk geveerde voorwielen met schroefveren, gescheiden remsysteem met schijfremmen voor en trommel- remmen achter, toerenteller, snel heidsmeter met km-telier en dagtel ler, watertemperatuurmeter, olie- drukbenzine- en ampèremeter, ver klikkerslampjes voor oliedruk, hand rem, elektrisch klokje, radio, siga- rette-aansteker, 4 kuipvormige zit tingen met hoofdsteunen, vier veilig heidsriemen. Inhoud tank 58 liter, maximumsnelheid 190-200 km per u. Noch de prijs van de 117 coupé, noch die van de 1600 sport is bekend. Nieuw voor Nederland zijn de Au di 100, BMW 2800 coupé sport, Fiat 124 Special, Fiat 125 Special. Jave- lin-Karmann, Mazda 1200, Mercedes- Benz 250 C, Mercedes Benz 250 CE, Peugeot 604, Rover 3500, Saab 99, Skoda 1203 microbus, Triumph TR 6 en Volvo 164. De 58e RAI belooft ondanks het ontbreken van werkelijk grote primeurs toch een interessante tentoonstelling te worden, inte ressant zou zijn geweest indien „Amsterdam" er in was geslaagd de Honda 1300, die momenteel in Tokio in produktie wordt ge nomen, naar ons land te krijgen. Of, om dichter bij huis te blijven, de NSU K 70, de NSU RO 80 is uiteraard wel aanwezig, die op de salon te Genève z'n werelddebuut zal maken. Ook de Austin 1500 ontbreekt in Amsterdam. Waar schijnlijk zal deze wagen ook voor het eerst in Genève te zien zijn. De Renault 6 waarvan vorig jaar werd gezegd dat hii naar Amster dam zou komen ontbreekt ook. Het ontbreken van deze „toppers" zal het bezoek zeker niet. nadelig be ïnvloeden. Men rekent op een aan tal bezoekers dat ligt rond de 400.000 of meer. Alles wat momenteel op de Nederlandse personenautomobiel- markt te koop is staat er fraai ge poetst bijeen. En dat is bijzonder veel, 90 merken uit landen. Er zijn ook nog een aantal blik vangers als b.v. de Austin 1800 die tweede werd in de Londen-Sydney marathon, de Citroën Mehari, de terreinwagen met kunststoffen car rosserie, de twee Dafs 55 van de Londen-Sydney race, evenals een Scaldia die aan deze wedstrijd deel nam en de winnaar, de Sunbeam „Hunter", voorts de 381 racewagen van Nissan (Datsun) Japan, goed voor een topsnelheid van 320 km per uur, de Lotus Europa, een op de Europese markt afgestemde Britse sportwagen met een iets gewijzigde Renau'tmotor, de Porsche 907, een racewagen met een achtcilinder- drielitermotor en een Skoda uit '34. De allerduurste wagen van de gehe le expositie is zonder meer de STP Turbocar 40, een racewagen met turbinemotor, waarvan de waarde op vier miljoen gulden wordt geschat. De Japanse Suzuki-fabrieken, een zeer bekende naam in de motor(race) sport, zal op de RAI vertegenwoor digd zijn met de Suzuki 360 type fronte, een kleine personenauto uit gerust met een luchtgekoelde drie cilinder tweetakt lijnmotor. De dwars achter gemonteerde krachtbron heeft een cilinderinhoud van slechts 350 xcc, maar is volgens een opgave van de fabrikant goed voor een topsnelheid van ongeveer 110 km/u. De smering van de motor gebeurt volgens het zgn. posi-force systeem, hetgeen wil zeggen dat de oliepomp vanuit een aparte tank olie pers naar de krukas- en drijfstang- lagers en naar de cilinderwanden van de drie cilinders. De aandrijving is op de achterwielen. De Suzuki 360 fronte heeft een vierversnellingsbak, waarvan de één niet is gesynchroni seerd, hetgeen naar ons voorkomt bepaald een nadeel is gezien het feit dat momenteel zelfs de goedkoopste Europese wagens een gesynchroni seerde „een" hebben. Dé Snzuki heeft door zijn geringe afmetingen, nog geen drie meter lang en 1.30 meter breed, misschien moge lijkheden als „tweede wagen". Prijs en benzineverbruik worden op de openingsdag van de RAI bekendge maakt. AMSTERDAM Vorig jaar wer den in Nederland in totaal 45.36 Britse personenauto's verkocht, hel geen overeenkomt met een markt percentage van 13.7 pet. tegen 28.89.' (11 pet.) in 1967 Austin nam he belangrijkste deel der stijging voor zijn rekening. Austin leverde aan Ne derland in 1968, 8.969 auto's tegenovei 3.511 in 1967. Het aandeel van Mor ris was 6.808 (2.281) stuks, Vauxhall 6.206 (3.700) stuks en Sunbeam 1.356 (582) stuks. Ook de wat exclusieve re merken als Triumph. Wolseley. Rover en Jaguar zagen hun afzet in Nederland vorig jaar toenemen. AMSTERDAM Tot algemeen voorzitter van de Nederlandsche Vereeniging de Rijwiel en Auto mobiel-industrie (RAI) is in de laatste algemene vergadering ge kozen de |jeer Vv Smit (57). Hij trad in 1947 in dienst van de Ne derlandse dochteronderneming van het Britse autoconcern Ley- land, dat vorig jaar opging in British Lelyland. In 1953 werd de heer Smit benoemd tot directeur van Leyland Holland, in 1965 volgde zijn benoeming tot hoofd- 'irecteur van de Leyland Motor Corporation Nederland. De heer Smit is als algemeen voorzitter de opvolger van de heer S. Schootstra te Leeuwarden, die sinds maart 1961 algemeen voor zitter van de RAI was. AMSTERDAM Op de komende RAI exposeert Renault tien ver schillende modellen. Drie hiervan zijn wat de RAI betreft primeurs, namelijk de Renault 16 TS, de Renault 8 S en de Renault 4 plein air. Voor de Renault 16 TS, een sportievere en snellere uitvoering van de Renault 16, neemt de belangstelling meer en meer toe. Momenteel bedragen de verkopen van de TS al ongeveer 40 procent van de verkopen van alle R-16 uitvoeringen. In Nederland rijden momenteel 10.000 Renaults 16 en 16 TS. In verband met het succes van dit type in Frankrijk en op de export markt, met name in Duitsland, heeft Renault besloten de fabriek te San douville bij Le Havre, waar de Re nault 16 en de 16 TS worden gemaaki sterk uit te breiden. Hierdoor word: de dagproduktie van'500 op 900 wa gens gebracht. De 1969 uitvoering var de Renault 16 TS is van fabriekswe ge uitgerust met twee achteruitrij lampen en is eveneens voorzien van een gemakkelijker vergrendeling var de achterportieren. Geheel nieuw vc de Renault 16 TS zijn een elektrisch bediend schuifdak en de eveneen: elektrische bediening van de ruiter in de voorportieren. Deze extra's kos en respectievelijk 505 en 347,20 gul len, inclusief b.t.w. De Renault 8 S, in oktober voo liet eerst te zien in Parijs, maak au zijn debuut in Amsterdam. Dez< Renault 8 S houdt het midden tus sen de normale Renault 8 en dr Renault 8 Gordini. De wagen heeft dezelfde cylinder - inhoud als de Renault 8, namelijk 1108 cc maar het motorvermogen is door de verhoogde compressie- en een gewijzigde nokkenas verhoogd van 46 tot 60 Sea PK. De Renault 8 S heeft een topsnelheid van ruim 145 km. u. De R 8 S die naast donker groen, donkerrood en wit ook in een «eer opvallende fel gele kleur gele gerd wordt, is onder meer uitgerust net vier koplampen en een grote lektrisehe toerenteller. De Renault 4 Plein Air is geheel :en open versie van de Renault 4. Mechanisch en motorisch is de Plein 1 identiek aan de bestaande Renault 1 en ook het front tot aan de voor uit is gelijk gebleven. Vanaf de voorruit tot aan de achterbank is te carrosserie echtei geheel open. le verhoogde drempel zorgt voor een rote stijfheid van de carrosserie. Achter de óchterzitting bevindt ich -een afsluitbare bagageruimte, le Plein Air is oorspronkelijk be- ioeld als strandwagen, maar door /oorwielaandrijving en het lange ge- ■vicht is de wagen goed bruikbaar in onverhard terrein en leent hij zich ook goed voor politiewerk. In standaard uitvoering wordt een lin nendak met een wegklapbaar buis frame meegeleverd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 17