land:
1 op 6
in ons
NIEUWE RAI-
VOORZITTER
GEKOZEN
Autodichtheid
OTIUM
lord
Renault 16 TS loopt
goed in Nederland
I
Personenauto
van
SUZUKI
Ruim 45.000 Britse
auto's verkocht
in Nederland
e VOOR 1975 RUIM 4 MILJOEN AUTO'S OP ONZE WEGEN
Eindelijk opvoerset voor DAF-55
essieve wagen
ens een pittige
^en. Over boch
ten en krachtig
;rkeer, dan ont-
tabiele weglig-
wegen voor u
ij is de Renault
rust heerst bin-
jcomfort. Rustig
i. per uur. Wilt
ort en sportief
u biedt? Vraag
en of proefrit bij
■Fiat-238-bestel
rijf
OP DE RAI
>ATSUN
CAPRI
TECHNISCHE
GEGEVENS
GEEN TOPPERS
DE STEM i. .w-. i j- i luinwMKI i
(Van onze autosportredactie)
EINDHOVEN - De DAF-rallysuccessen in de afge
lopen jaren hebben bij velen belangstelling gewekt
voor de technische uitvoering van de DAF-rallywagens,
zoals die door de fabriek zijn ingezet in groep 2 van de
Internationale Automobielvereniging (FIA).
Als gevolg hiervan waren er al geruime tijd aan
vragen binnengekomen voor deze „opgevoerde 55.
Om aan deze aanvragen tegemoet te komen, introdu
ceert DAF op de RAI een opvoerset voor de individuele
rijder voor alle DAF-55-modellen.
AK
- Tel. 5352
Opmerkelijk is dat de Japanners
met deze tweetakt komen, terwijl
f>. i r r n t erkende fabrieken op dit gebied als
De Haagse totograat P. Zimmerman Auto Union en Saab de tweetaki
vaarwel hebben gezegd.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM
A/as in Nederland de eerste bezitter van een auto met ver
brandingsmotor. Dat was in het jaar 1896. Niemand zal,
toen in 1896 de eerste personenauto op de weg verscheen,
nebben kunnen vermoeden aan het begin te staan van een
ro belangrijke en dynamische ontwikkeling. In ruim 70 jaar
s het autopark in ons land uitgegroeid tot meer dan twee
.miljoen auto's. Vooral na 1960 is de groei onstuimig snel
Twee andere Japanners worden
geannonceerd als Europese primeurs.
Het zijn de Datsun 1800 en de Isu-
zu 117 coupé. De Datsun 1800 onder
scheidt zich van de hier reeds be
kende 1300- en 1600-modellen niet al
leen door zijn grotere en krachti
ger motor, maar ook door meer
ruimte. De Datsun 1800 is uitgerust
met een watergekoelde viercilinder-
motor, van 1815 cc, waarmee een
i Datsun 1800, fraai gemodelleerde middenklasse wagen. De prijs er var
Is nog niet bekend.
»'/2 kuub vlakke, lagei W"
deuren opzij èn achter
bine voorwielaandrijving
i pk 5 x gelagerde moto
even bedrljfstak-genchte
„Gladde weg, pompend remmen", is het motto van
een actie die het verbond voor veilig verkeer in samen
werking met de centrale politie verkeerscommissie bin
nenkort gaat voeren.
„Voorkom de slip'' is volgens het verbond altijd nog beter dan
er weer uit zien te komen. De weggebruiker heeft de plicht bij moei
lijke rij-omstandigheden (regen, mist, ijzel, sneeuw, vorst) zich voor
zijn eigen veiligheid en die van anderen aan re passen aan die om
standigheden. Nog maai al te vaak kan men constateren, dat bij een
plotselinge regenbui mei onverminderde, te hoge snelheid doorgere
den wordt, alsof geen verandering had plaatsgevonden in een be
langrijke gevaar bepalende factor. Slippen ontstaat vaak uit een nood
situatie, waarin plotseling geremd of uitgeweken moet worden. Tot
voorzorgsmaatregelen behoort daarom het zoveel mogelijk voor
komen ri een dergelijke situatie te geraken. Defensief rijden is daar
voor van belang Het tijdig taxeren van hetgeen kan gebeuren geeft
da mogelijkheid tijdig het rijgedrag aan te passen en noodsituaties te
voorkomen. Tijdig en geleidelijk remmen, niet te dicht achter een
voorrijdei kruipen, geleidelijk naar links gaan bij inhalen, het niet
te snel naderen en ingaan van bochten enz., zijn alle punten die het
slipgevaar reduceren.
Indien men op een gladde weg door welke oorzaak een
ig. noodstop moet maken, b.v in files, is het aan te bevelen pom
pend en in cadans te remmen, door pompend te remmen worden
wielen niet constant geblokkeerd, waardoor de kans op doorglij
den wordt tegengegaan.
Het verbond voor veilig verkeer adviseert automo
bilisten de volgende punten in acht te nemen:
Indien men op een gladde weg - door welke oor
zaak dan ook een z.g. noodstop moet maken b.v.
in files, is het aan te bevelen pompend en in cadans
te remmen. Door pompend te remmen worden de
wielen niet constant geblokkeerd, waardoor de kans
op doorglijden wordt tegengegaan.
Vermijd bruusk optrekken, evenals sterk remmen of
scherp sturen Komt u door een of andere oorzaak in
moeilijkheden, blijf dan kalm, rem niet, ontkoppel en
stuur snel in de richting waar u heen wilt.
Kies op gladde wegen (dat zijn ook natte) altijd de
hoogste versnelling die voor het toerental van de
motor toelaatbaar is. Hierdoor wordt de kans op
overdosering voorkomen.
Draag zorg voor goede banden en vooral ook voor
de juiste bandenspanning.
Het verdient aanbeveling er zorg voor te dragen dat
de wielen goed zijn uitgelijnd. Schokbrekers zijn van
groot belang: ze zorgen voor het contact tussen band
en wegdek.
Schenk aandacht aan de toestand van het wegdek.
Los zand of grind kunnen formidabele slips in de
hand werken.
gegaan. En nog is hef einde niet in zicht, want voor eind
1971 zullen er volqens deskundigen drie miljoen auto's zijn ugt volgens de fabrikant rond de 150
_i in-Tc IX I' km per uur. De prijs van de 1800,
en voor einde 1975 zelts vier miljoen. die in jUnj leverbaar zal zijn, is nog
niet bekend. De eenvoudigste uitvoe
ring van de Datsun 1600 kost thans
8495,20 gulden, de Datsun 2000, vier-
cilinder 10.976 gulden. De 1800 zal
waarschijnlijk daar tussenin komen
te ..liggen".
Nederland is overigens nog lang
niet het sterkst gemotoriseerde land
in West-Europa. Vergeleken met de
Verenigde Staten liggen wij met on
ze „autodichtheid" nog ver achterop,
want reeds in 1925 was er op iedere
zes Amerikanen een auto. Dat is
thans pas het geval in Nederland,
een auto op elke zes Nederlanders.
In België is dat cijfer een auto op
vijf Belgen, in Frankrijk 1 op 4,8,
West-Duitsland 1 op 4,5, Engeland
ook 1 op 4,5 en Zweden 1 op 3,5. In
de Verenigde Staten was dit cijfer
eind 1988 1 op 2,4.
Berekent men echter het aantal
auto's per vierkante kilomter opper
vlakte dan krijgt men een gehee.l
ander beeld. België gaat daarin voor
op met 48 auto's per vierkante kilo
meter, gevolgd door Nederland met
46, Engeland met 42, West-Duitsland
met 40, Luxemburg met 26, Frank
rijk met 19 en de Verenigde Staten
met 8.
De markt van personenauto's blijkt
nogal gecompliceerd te zijn en er aan
dan ook niet worden gesproken van
één rparkt. Er zijn duidelijk twee
deelmarkten, de markt van nieuwe
en de markt van gebruikte auto's.
Tussen deze twee bestaat een grote
onderlinge samenhang. Volgens het
CBS zal zonder een behoorlijke af
zet van tweedehands auto's een uit
gebreide handel in nieuwe auto's niet
mogelijk zijn. De afgelopen jaren is
de verkoop van nieuwe auto's sterk
gestegen. Het jaarlijkse groeipercen
tage bedroeg ongeveer 20 procent,
met uitschieters in 1965 (Vondeling
effect) en vorig jaar toen er 27 pro
cent meer auto's werden verkocht
dan in 1967. Dit jaar verwacht de
autohandel op 31 december te kun
nen zeggen: „Het is een goed jaar
geweest". Dit zou (kunnen) beteke
nen dat er in 1969, uitgaande van een
groeipercentage van 20 procent waar
schijnlijk 380.000 tot 400.000 nieuwe
auto's verkocht zullen worden. De
verwachting van de heer J. L. Lang,
voorzitter van de RAI, afdeling per
sonenauto's, dat er voor het einde
van 1971 drie miljoen auto's in ons
land zullen zijn, is dan ook alleszins
realistisch.
Het volgende staatje geeft een dui
delijk beeld van de spectaculaire ver
kopen van nieuwe personenauto's.
genomen. Dit vrij besteedbare
gedeelte wordt, zo is gebleken,
meermalen gebruikt voor de
aankoop van duurzame con
sumptiegoederen, waarvan de
auto er een is;
3. De toegenomen behoefte aan
mobiliteit (korter werken, lan
gere vakanties, meer behoefte
aan recreatie).
Verwacht mag worden dat de
personenauto in toenemende mate
gebruikt zal worden in het woon-
en werkverkeer en vooral in het
zuiver particuliere verkeer. On
danks het feit dat de lasten waar
schijnlijk nog hoger worden, de
wegen in vele delen van het land
steeds voller, willen de mensen
■ntorijden.
Rond 1955 werd 27 procent van al
le kilometers gereden in he4 woon-
werk- verkeer, slechts 17 procent voor
zuiver zakelijke doeleinden en liefst
56 procent voor zuiver particuliere
doeleinden. Indien van overheidswe
ge, zo meent het C.B.S., geen ver
ruimende of beperkende maatregelen
met betrekking tot de aanschaf van
het gebruik van personenauto's zul
len worden ingevoerd, mag verwacht
worden dat het personenautopark in
1980 zal zijn aangegroeid tot vier a
vijf miljoen auto's. Het gebruik van
de auto voor zuiver particulier ge
bruik zal de komende tien jaar aan
zienlijk toenemen.
En dan de RAI, de 58e. Als we
reldprimeurs worden aangekondigd
de Ford Capri en de Russische ZAZ
1200 V-4. Het is niet helemaal vol
gens de waarheid, want do Ford Ca
pri is vorige maand reeds in Brus
sel te zien geweest, zij het dan al
leen de laaiste twee dagen. In Am
sterdam zijn vanaf 13 tot en met 23
februari vijf versies van de Capri te
100.154
120.195
146.853
181.853
225.640
303.789
213.389
263.588
334.675
1.890.136
I960
1981
1962
1963
1964
1965
1966
1987
1968
Totaal in de pe
riode 1960 - 1988:
Gemiddeld per jaar: 210.005 stuks.
Het CBS tekent bij deze cijfers aan
dat de verkopen van personenauto's
aanzienlijk sterker zijn gestegen dan
het inkomen. Hiervoor zijn de vol
gende oorzaken aan te wijzen:
1. De gunstige ontwikkeling van
de prijzen van personenauto's;
2. De voortdurende stijging van
het reële inkomen heeft tot ge
volg gehad dat het „vrije be
steedbare" gedeelte ervan in
de loop der jaren steeds is toe-
Insuzu 117 Coupé nieuw voor Nederland.
COMB'
-
AMSTERDAM De Mazda 1200 is voor Nederland een nieuwe auto. Het is 'n vierpersoonswagen (2-of
Odeurs) uitgerust met inzakbare hoofdsteunen, een gescheiden remsysteem met schijfremmen op de voor
delen, een 4-cilinder motor, met een vermogen van 68 pk. De topsnelheid ligt rond de 140 km per uur.
bezichtigen. Het zijn achtereenvol
gens de Capri 1300, prijs 7605 gulden;
Capri 1500, 8070 gulden; Capri 1700,
8747 gulden; Capri 2000 XL, 9346
gulden en de Capri 2300, 10.315 gul
den. De 1300 wordt geleverd in twee
uitvoeringen, de 1500 eveneens in
twee, de 1700 in vier, en de 2000 in
drie uitvoeringen. Zo is de 1700 GTR
de rally-uitvoering van de Capri A
belangstelling zal het zeker op de
Fordstand niet ontbreken, want de
Capri. ontwikkeld door de Duitse en
Britse Fordfabrieken, is een fraai ge-
ijnde wagen, die waarschijnlijk aan-
-.ienlijk meer kopers zal vinden dan
ie in het begin der zestiger jaren
telanceerde Ford Consul Capri. De
>rijs van de nieuwe Capri-serie is
>epaald interessant.
In Nederland zal de Capri worden
/oorzien van Duitse (Ford)motoren.
De Engelse Capri's krijgen een Cor-
tinamotor als krachtbron. Deze au
to's, dus de Capri's met Cortinamo-
toren, worden ook geëxporteerd naar
landen die deel uitmaken van de
Europese Vrijhandels Associatie. In
Salzburg (Oostenrijk) dus straks een
Capri met een Cortinamotor, in
Berchtesgaden (Beieren, Duitsland)
een Capri met een Duitse Fordmo
tor als krachtbron. Overigens zal
'iet weinig uitmaken.
De Russische ZAZ is in zoverre
lieuw, dat de auto nu naar Amster-
lam komt met een echte Russische
aiotor. Vorig jaar is de ZAZ al eens
geëxposeerd, maar toen met een Re-
naultmotor. Nieuw voor Nederland is
iok de Japanse Suzuki 360 type Fron-
te, een klein bescheiden vierpersoons-
vagentje uitgerust met een twee-
taktmotor. De prijs van de Suzuki
was bij het schrijven van dit arti
kel nog niet bekend, maar gezien
de afmetingen der Fronte 360 moet
het wel een bescheiden prijs zijn,
wil de wagen enige kans van slagen
hebben om verkocht te worden in
Nederland.
Er zijn drie verschillende sets verkrijgbaar, n.l. een
„echte" opvoerset; een speciale set, waardoor de wiel
ophanging sterk verbeterd wordt en tenslotte een set
speciale rally-accessoires. Na inbouwen van deze sets
bedraagt het motorvermogen 66 (SAE) pk, dit is goed
voor een topsnelheid van 148 km/uur bij 5600 toeren/
minuut. De acceleratie is dan 0-80 km in 10 sec.
Ter herinnering aan enerzijds het eerste grote DAF-
ralfysucces, de in 1963 met zoveel succes bekroonde
Marathon de la Route (toen nog het beruchte Spa-Sofia-
Luiktraject) en anderzijds de prestaties van de beide
DAF's 55 in de Londen-Sydneymarathon, wordt de al
dus uitgeruste versie van de DAF 55 „Marathon" ge
noemd.
Weinig meer dan de technische ge
gevens zijn er bekend van de Isuzu
117 coupé, nieuw voor Europa. Voor
Nederland is van dit merk ook nieuw
de Isuzu 1600 sport, een versterkte
uitvoering van de hier te lande reeds
bekende Bellet 1500. Importeur Delft-
se Motoren Handel te Voorschoten
deelt mee, dat de watergekoe'de mo
tor van de 117 coup» 1584 cc meet,
viercilinder in lijn met dubbele bo
venliggende nokkenassen.
Verdere bijzonderheden zijn: onaf
hankelijk geveerde voorwielen met
schroefveren, gescheiden remsysteem
met schijfremmen voor en trommel-
remmen achter, toerenteller, snel
heidsmeter met km-telier en dagtel
ler, watertemperatuurmeter, olie-
drukbenzine- en ampèremeter, ver
klikkerslampjes voor oliedruk, hand
rem, elektrisch klokje, radio, siga-
rette-aansteker, 4 kuipvormige zit
tingen met hoofdsteunen, vier veilig
heidsriemen. Inhoud tank 58 liter,
maximumsnelheid 190-200 km per u.
Noch de prijs van de 117 coupé,
noch die van de 1600 sport is bekend.
Nieuw voor Nederland zijn de Au
di 100, BMW 2800 coupé sport, Fiat
124 Special, Fiat 125 Special. Jave-
lin-Karmann, Mazda 1200, Mercedes-
Benz 250 C, Mercedes Benz 250 CE,
Peugeot 604, Rover 3500, Saab 99,
Skoda 1203 microbus, Triumph TR 6
en Volvo 164.
De 58e RAI belooft ondanks het
ontbreken van werkelijk grote
primeurs toch een interessante
tentoonstelling te worden, inte
ressant zou zijn geweest indien
„Amsterdam" er in was geslaagd
de Honda 1300, die momenteel in
Tokio in produktie wordt ge
nomen, naar ons land te krijgen.
Of, om dichter bij huis te blijven,
de NSU K 70, de NSU RO 80 is
uiteraard wel aanwezig, die op de
salon te Genève z'n werelddebuut
zal maken. Ook de Austin 1500
ontbreekt in Amsterdam. Waar
schijnlijk zal deze wagen ook voor
het eerst in Genève te zien zijn.
De Renault 6 waarvan vorig jaar
werd gezegd dat hii naar Amster
dam zou komen ontbreekt ook.
Het ontbreken van deze „toppers"
zal het bezoek zeker niet. nadelig be
ïnvloeden. Men rekent op een aan
tal bezoekers dat ligt rond de 400.000
of meer. Alles wat momenteel op
de Nederlandse personenautomobiel-
markt te koop is staat er fraai ge
poetst bijeen. En dat is bijzonder
veel, 90 merken uit landen.
Er zijn ook nog een aantal blik
vangers als b.v. de Austin 1800 die
tweede werd in de Londen-Sydney
marathon, de Citroën Mehari, de
terreinwagen met kunststoffen car
rosserie, de twee Dafs 55 van de
Londen-Sydney race, evenals een
Scaldia die aan deze wedstrijd deel
nam en de winnaar, de Sunbeam
„Hunter", voorts de 381 racewagen
van Nissan (Datsun) Japan, goed
voor een topsnelheid van 320 km per
uur, de Lotus Europa, een op de
Europese markt afgestemde Britse
sportwagen met een iets gewijzigde
Renau'tmotor, de Porsche 907, een
racewagen met een achtcilinder-
drielitermotor en een Skoda uit '34.
De allerduurste wagen van de gehe
le expositie is zonder meer de STP
Turbocar 40, een racewagen met
turbinemotor, waarvan de waarde op
vier miljoen gulden wordt geschat.
De Japanse Suzuki-fabrieken, een
zeer bekende naam in de motor(race)
sport, zal op de RAI vertegenwoor
digd zijn met de Suzuki 360 type
fronte, een kleine personenauto uit
gerust met een luchtgekoelde drie
cilinder tweetakt lijnmotor.
De dwars achter gemonteerde
krachtbron heeft een cilinderinhoud
van slechts 350 xcc, maar is volgens
een opgave van de fabrikant goed
voor een topsnelheid van ongeveer
110 km/u. De smering van de motor
gebeurt volgens het zgn. posi-force
systeem, hetgeen wil zeggen dat de
oliepomp vanuit een aparte tank olie
pers naar de krukas- en drijfstang-
lagers en naar de cilinderwanden van
de drie cilinders. De aandrijving is
op de achterwielen. De Suzuki 360
fronte heeft een vierversnellingsbak,
waarvan de één niet is gesynchroni
seerd, hetgeen naar ons voorkomt
bepaald een nadeel is gezien het feit
dat momenteel zelfs de goedkoopste
Europese wagens een gesynchroni
seerde „een" hebben.
Dé Snzuki heeft door zijn geringe
afmetingen, nog geen drie meter lang
en 1.30 meter breed, misschien moge
lijkheden als „tweede wagen". Prijs
en benzineverbruik worden op de
openingsdag van de RAI bekendge
maakt.
AMSTERDAM Vorig jaar wer
den in Nederland in totaal 45.36
Britse personenauto's verkocht, hel
geen overeenkomt met een markt
percentage van 13.7 pet. tegen 28.89.'
(11 pet.) in 1967 Austin nam he
belangrijkste deel der stijging voor
zijn rekening. Austin leverde aan Ne
derland in 1968, 8.969 auto's tegenovei
3.511 in 1967. Het aandeel van Mor
ris was 6.808 (2.281) stuks, Vauxhall
6.206 (3.700) stuks en Sunbeam 1.356
(582) stuks. Ook de wat exclusieve
re merken als Triumph. Wolseley.
Rover en Jaguar zagen hun afzet
in Nederland vorig jaar toenemen.
AMSTERDAM Tot algemeen
voorzitter van de Nederlandsche
Vereeniging de Rijwiel en Auto
mobiel-industrie (RAI) is in de
laatste algemene vergadering ge
kozen de |jeer Vv Smit (57). Hij
trad in 1947 in dienst van de Ne
derlandse dochteronderneming
van het Britse autoconcern Ley-
land, dat vorig jaar opging in
British Lelyland. In 1953 werd de
heer Smit benoemd tot directeur
van Leyland Holland, in 1965
volgde zijn benoeming tot hoofd-
'irecteur van de Leyland Motor
Corporation Nederland. De heer
Smit is als algemeen voorzitter
de opvolger van de heer S.
Schootstra te Leeuwarden, die
sinds maart 1961 algemeen voor
zitter van de RAI was.
AMSTERDAM Op de komende RAI exposeert Renault tien ver
schillende modellen. Drie hiervan zijn wat de RAI betreft primeurs,
namelijk de Renault 16 TS, de Renault 8 S en de Renault 4 plein air.
Voor de Renault 16 TS, een sportievere en snellere uitvoering van
de Renault 16, neemt de belangstelling meer en meer toe. Momenteel
bedragen de verkopen van de TS al ongeveer 40 procent van de
verkopen van alle R-16 uitvoeringen. In Nederland rijden momenteel
10.000 Renaults 16 en 16 TS.
In verband met het succes van dit
type in Frankrijk en op de export
markt, met name in Duitsland, heeft
Renault besloten de fabriek te San
douville bij Le Havre, waar de Re
nault 16 en de 16 TS worden gemaaki
sterk uit te breiden. Hierdoor word:
de dagproduktie van'500 op 900 wa
gens gebracht. De 1969 uitvoering var
de Renault 16 TS is van fabriekswe
ge uitgerust met twee achteruitrij
lampen en is eveneens voorzien van
een gemakkelijker vergrendeling var
de achterportieren. Geheel nieuw vc
de Renault 16 TS zijn een elektrisch
bediend schuifdak en de eveneen:
elektrische bediening van de ruiter
in de voorportieren. Deze extra's kos
en respectievelijk 505 en 347,20 gul
len, inclusief b.t.w.
De Renault 8 S, in oktober voo
liet eerst te zien in Parijs, maak
au zijn debuut in Amsterdam. Dez<
Renault 8 S houdt het midden tus
sen de normale Renault 8 en dr
Renault 8 Gordini.
De wagen heeft dezelfde cylinder -
inhoud als de Renault 8, namelijk
1108 cc maar het motorvermogen
is door de verhoogde compressie-
en een gewijzigde nokkenas verhoogd
van 46 tot 60 Sea PK. De Renault
8 S heeft een topsnelheid van ruim
145 km. u. De R 8 S die naast donker
groen, donkerrood en wit ook in een
«eer opvallende fel gele kleur gele
gerd wordt, is onder meer uitgerust
net vier koplampen en een grote
lektrisehe toerenteller.
De Renault 4 Plein Air is geheel
:en open versie van de Renault 4.
Mechanisch en motorisch is de Plein
1 identiek aan de bestaande Renault
1 en ook het front tot aan de voor
uit is gelijk gebleven. Vanaf de
voorruit tot aan de achterbank is
te carrosserie echtei geheel open.
le verhoogde drempel zorgt voor een
rote stijfheid van de carrosserie.
Achter de óchterzitting bevindt
ich -een afsluitbare bagageruimte,
le Plein Air is oorspronkelijk be-
ioeld als strandwagen, maar door
/oorwielaandrijving en het lange ge-
■vicht is de wagen goed bruikbaar
in onverhard terrein en leent hij
zich ook goed voor politiewerk. In
standaard uitvoering wordt een lin
nendak met een wegklapbaar buis
frame meegeleverd.