oef
eei
itief
Renault 16 TS en Simca 1501 Spécial
'twee speciale
modellen
UIT FRANKRIJK
Aan
5
Beter met Boter
U gebruikt
lekker tóch
echte boter,mevrouw?
O
[INGEN:
Tips - tips - tips - tips - tips
Volkswagen
in Amerika
zeer gewild
RENAULT IS
IETS SNELLER
motoren
GOED VERKOCHT
j
V
••••••O#
V./
V
►n.
ang
Jd
U vraagt maar
i *1
Natuurlijk.
Want u proeft wat het scheelt.
Niet in de eerste plaats
die cent of wat per sneetje dagelijks
brood. Dat ook, maar voor alles
scheelt het: gezond plezier in
een lekkere boterham
Boter scheelt alles
met al dat andere dat alleen
maar op echte boter lijken wil.
t
re)
DE STEM VAN DONDERDAG 6 FEBRUARI 1969
19
niet werken van do
(toegeschreven aan BoK°e!'^
erste aanduidingen
de politie op, dat de „i
ik4nine^taantai^a
reageerbuisjes, verkoop
Irvan of zelfs aan het feh
Huurder een zenuws^
en of gewond was.
de politie een chauffeur,
om hem een proef te iZJ
|n kan..h«-,indien deze neg
onmiddellijk doorrijden
Ik een half uur wachten ai!
li de buis te blazen in det,
gevolgen van de alcohol i,
kerdwenen zullen zijn
let resultaat van de proof
Idan moet hij twee uur 1
laar een uur na zijn aaÏÏ
kan hij om een tweed)
I. Die kost hem ca. vier guid,
lals de proef negatief 3
hu dit geld terug en mag
oa
tot
st
(Van onze autosportredactie)
Renault en Simca hebben hun middenklassemodellen, de 16 en de
t((l terwille van de sportieve rijders meer temperament ge-
teven. De twee nieuwe typen zijn onderscheiden met het TS- en
I Soécial embleem. In de praktijk zijn beide wagens ongeveer even
Je] mans. Als 't er op aankomt is de Renault 16 TS sneller. Hij
liisseert de 160 km/uur streep terwijl de Simca er liever onder blijft.
II; een auto, die alleen wordt gebouwd voor comfortabel gezinstran-
cr[, is een topsnelheid van 140 km/uur eigenlijk al hoog genoeg,
laar iedereen heeft graag wat reservekracht aan het gaspedaal han-
iB, Speciale versies hebben dit.
De Renault 16 en
Simca 1501 zijn twee
totaal verschillende wa
gens. De ene is typisch
Frans en de andere een
doorsnee Europeaan. De
I 16 is een halve comb-
ffJpS natiewagen, waarvan
«V naar ieders smaak is en
de koetswerkvorm niet
I de 1501 ziet er onopval-
IIAI lend, heel gewoon en
IVI pretentieloos uit. Bij
Renault heeft men niet
Lr modelijnen gestreefd en bij Sim
la heeft men zich gehouden aan al-
L-ene normen, vooral wat betreft
Ie indeling en de overzichtelijkheid
an de wagen. De Renault 16 biedt
imbinatiemogelijkheden. De achter-
kis verstelbaar, zonodig uitneem-
_r en er is een achterklep, die ge-
fekkelük toegang geeft tot de va-
laadruimte. 'In normale toe-
and heeft de koffer een nuttige in-
ioud van ruim 300 dm3. De Simca
een conventionele koffer van
Mm3 en is dus ook niet een van
k grootste.
Iilerieur
I Het interieur is in beide gevallen
lerzorgd en vooral in het Renauit-
|eval verfijnd. De uitrusting is com-
eet. Op het nieuwe dashboard van
116 TS zijn de instrumenten niet
ter zo nonchalant rondgestrooid
s in de standaarduitvoering, maar
hipraktisch zijn het handschoenen
Wie en het opbergvak, die te diep
feen en dit geldt ook voor de hand
bal en het contactslot.
[In de Simca 1501 Spécial is de in-
Mmentering ook volledig, maar on-
perzichtelifk en moeilijk afleesbaar,
t handrem en het contact liggen
ik te ver van de bestuurder af. Met
htogordels om kan men er moeilijk
■komen. De zetels zijn in beide mo
gen goed gevormd en royaal ver-
(ook in ruststand), maar in
te Simca zijn ze met kunststof over-
paten, wat minder behaaglijk is.
Simca-stuur zit nogal onsportief
«•S. hoewel het met zijn drie spa-
wel als sportattribuut is bedoeld,
punten zijn de verstralers met
"tanlampen, ook bti de Renault.
[hardening ook voor de voorruit van
™!ca,die van gelaagd veilig-
•sglas is gemaakt. Het uitzicht
,.j eren 's 'n de Renault slech-
oan m de Simca. Het combi-ach-
s "k beperkt 't zicht achterwaarts.
I Onder de kap van de TS ligt de tot
Xergrote Renaultmotor, die
1. DIN-pk levert. De Simca
'aan 81 DIN toe. Beide machi-
ta/"aaien rustig en pas hij 120
worden ze wat rumoerig. De
C; ,?ï°r is even smeuig als de
BirhlL .T0 pk versie. De Simca-
oron, die soms lastig start en
In de stad is de Simca overzichte
lijker en handiger dan de Renault.
Het grote glasoppervlak maakt on
belemmerd uitzicht rondom mogelijk
en de draaicirkel is gunstiger. De
Simca heeft 10 meter en de Renault
10,6 meter nodig. Het pookje van de
1501 Spéc. is vlotter dan de versnel-
lingshandel aan 't stuur van de TS.
De remmen (Renault heeft vier
schijfremmen en de Simca twee) zijn
effectief, met name die van de Sim
ca. Onpraktisch bij de Simca is de
hoge ligging van de achterbumper.
Constructief zitten ze degelijk in
elkaar, met name de Simca, die on
der de kwaliteitsauto's valt. Omdat
de Renault een opklapbaar achter
stuk heeft en dus gecoupeerd is, kon
de lengte beperkt worden gehouden.
De Simca is met zijn uitgebouwde
koffer 21 cm langer. Hij is ook wat
smaller dan de Renault, die 425 cm
lang, 165 cm breed en 147 cm hoog
is. De overeenkomstige Simcamaten
zijn 446 bij 158 b;i 143 cm. Een na
deel van de Simca, dat bijvoorbeeld
bij het achterwaarts afrijden van 't
trottoir opvalt, is de geringe bodem
vrijheid.
Conclusie: de Renault 16 en Sim
ca 1501 in hun speciale uitvoering
zijn twee gerieflijke gezinswagens,
_Jjct nieuwe type van de Simca, de 1501 Spécial.
nogal lang met uitgetrokken choke
moet lopen voor hij op temperatuur
is, is bij lagere toerentallen iets min
der elastisch. De prestaties ontlopen
elkaar niet zo heel veel.
16 TS 1501 Spéc.
Topsnelheid 162 km/ 158 km/
uur uur
060 km/uur 5.4 sek. 5.7 sek.
080 km/uur 8.3 sek. 8,9 sek.
0100 km/uur 12.8 sek. 14.5 sek.
0120 km/uur 18.5 sek. 23.0 sek.
De Renault is iets zuiniger dan de
Simca. Gemiddeld verbruik 16 TS
11,3 liter op 100 km. De 1501 Spécial
consumeert 12,8 liter op 100 km. Het
resultaat van de benzinemetingen is
natuurlijk afhankelijk van de rijstijl
van de bestuurder.
Beide wagens halen een vrij
hoge kruissnelheid, maar ze sti
muleren niet tot sportief rijden.
Daarop zijn ze niet geprepareerd. Op
landwegen genieten we liever van
het voortreffelijke rijcomfort dat ze
geven. Bij hogere snelheden kan de
Renault in bochten vervelend wor
den en het sturen moeilijk en om
slachtig'maken. Dit is voor rekening
van de zachte elastische vering, die
niet gesteld is op een straffe rijstijl.
Een stabilisator zou geen kwaad
kunnen. De Simca, die steviger ge
veerd is, houdt ook nieterg van
snelle bochten^ De besturing is er te
indirect voor, maar in extreme situa
ties is hij goed in de hand te houden.
De wegligging van beide wagens is
zeer goed. De Renault is in het
voordeel vanwege de voorwielaan
drijving en de Simca heeft een voor
beeldig geleide starre achteras. Geen
klachten over de koersvastheid en 't
gevoel voor de juiste richting. Het
Renaultstuur is niet helemaal vrij
van trillingen. Het veercomfort is bij
de Renault beter dan bij de Simca,
maar in het laatste geval is het toch
ruim voldoende. De Renault vinden
we wat slap als hij wordt geforceerd.
De Renault 16 TS meer temperament voor de sportieve rijders
In het Renaultgeval moet voor de
TS-extra's rond f 1300,worden bij-
volledig uitgerust, betrekkelijk snel stijl. Het grotere vermogen maakt ke^aa'c'- normale 16 kost ƒ8700,
en economisch. beide modellen interessanter voor De Simca Spécial is 600,duurder
Welke van de twee? Dit is een mannen, die behalve voor hun gezin dan de 1501 GL, die ƒ8695,op het
kwestie van personolijke smaak en ook iets voor zichzelf willen hebben, prijskaartje heeft staan.
Testen op goede werking van de
centrifugaal-vervroeger van het
ontstekingstijdstip kunt u zelf doen.
Als de verdeelkap is afgenomen ver
draait men de rotor in haar draai
richting. Is er tijdens dit verdraaien
(mogelijk tot circa 1,5 cjn aan de
buitenomtrek) een verende tegen
druk voelbaar dan kunt u wel aan
nemen dat de vervroeger bedrijfs-
zeker werkt. Is de rotor echter ver
draaibaar zonder enige tegendruk te
voelen dan dient de oorzaak daarvan
zo snel mogelijk te worden hersteld.
TN de schokbrekers bevindt zich een
speciale soort olie die tijdens de
werking van de schokbreker door
lekkage olie verliest waardoor er op
den duur geen olie maar lucht wordt
verplaatst en de schokbrekerwerking
uiteraard zo goed als geheel verloren
gaat. Het is niet altijd nodig dat een
lekke schokbreker door een nieuwe
moet worden vervangen, er zijn n.l.
verschillende typen waarin zonder
veel kosten een nieuwe olieafdichting
geplaatst kan worden.
"Probeer nooit benzine te sparen
door regelmatig met ingescha
kelde versnellingsbak te ontkoppelen
en de auto te laten „uitrollen". Hier
door krijgt u n.l. dezelfde slijtage
aan het ontkoppelingsmechanisme
die ontstaat door met ingeschakelde
le versnelling te ontkoppelen en dan
te wachten tot men op kan trekken.
Qtoringen in de elektrische instal
latie zijn maar vrij zelden te
wijten aan echte defecten. Het zijn
veel meer de loszittende en vervuil
de contacten die u de das om doen.
Ook de tegenwoordig veel gebruikte
stekkerklemmen zijn niet oxydatie-
vrij en moeten dus ook op vervuiling
gecontroleerd worden. Ook de z.g.
„massaverbindingen" kunnen een
bron van storing zijn omdat hier
vooral de optredende roest de stroom-
doorgang belemmert of onmogelijk
maakt.
De collector is de uit roodkoperen
lamellen bestaande cilinder op de an
keras die tot taak heeft, de in het
anker opgewekte wisselstroom om te
zetten in gelijkstroom. De twee, op
de collector rustende koolborstels
vervullen de functie van stroomafne
mers. Is de collector door de één of
andere oorzaak onrond afgesleten
dan zullen de koolborstels, die onder
bepaalde veerdruk staan, de min of
meer ovale vorm niet meer kunnen
volgen en nog slechts de „hoge" pun
ten van de collector kunnen raken,
men spreekt dan van zwevende bors-
stels. Het gevolg hiervan is een vrij
wel onderbroken ankerstroom. Door
de collector te laten afdraaien en dan
tevens de lagertjes te laten contro
leren komt de zaak met betrekkelijk
weinig kosten wel weer in orde.
De Renault 16 en de Sijnca
1501 worden redelijk goed ver
kocht. Vorig jaar kwamen er
ruim 3000 R 16 wagens in de
roulatie. De Simca 1501 kwam
aan 2500 stuks toe. Hetzelfde
model wordt ook geleverd met
een 1,3 liter motor en hiervan
werden nog een 3000 van ver
kocht.
gij hoge toerentallen van de motor
gaat het verklikkerlampje van
de dynamo in mijn VW 1300 blijvend
branden schrijft de heer van S. te
Goes. Ik heb, vervolgt hij, gelukkig
nog geen last gehad van een „lege
accu" maar ik ben toch wel bang dat
dit niet lang meer zal duren. Welke
raad kunt u mij in dezen geven? Daar j
de dynamo bij lage toerentallen van
de motor blijkbaar nog wel in staat j
is stroom te leveren moet de oorzaak
van de storing toch wel in het hoge
toerental gezocht worden. Als we de
mogelijkheid van een slippende drijf
riem even buiten beschouwing laten
(in dat geval zou ook de koeling het
laten afweten) dan kan het haast
niets anders zijn dan een onrond af
gesleten collector.
T7oIkswagen was vorig jaar ln de
Verenigde Staten opnieuw de
best verkochte niet-Amerikaanse au
to. In totaal kochten de Amerikanen
in 1968 659.292 VW's. Dat is ruim
tienmaal zoveel als het aantal VW's
dat verleden jaar in Nederland werd
verkocht. Dat was ongeveer 64.000
stuks, waarmee Nederland in Europa
na West-Duitsland de grootste afne
mer is. Een ander Duits merk Opel,
kwam met 84.680 verkochte exempla
ren op de tweede plaats in de Ver
enigde Staten.
De lijst gepubliceerd door Wall
Street Journal ziet er verder als volgt
uit: Toyota 68.826 Leyland (Austin,
MG, Jaguar, Rover, Triumph) 60.502;
Datsun 40.760; Volvo 38.826; Fiat
30.942; Mercedes-Benz 24.533: Ford
24.402; Renault 20.504; Saab 11.881;
Peugeot 4.094; Simca 5.517 en Rootes
3.357.
(ADVERTENTIE)
9
6T
9
Él
6©
O
9
O
V
i
t
U <3
I
HM
9
9
9
a
4
4
t
9
O
e
a
't,
e
fez
ö)i
\<9)
v
6
©•tg]
Een boterham met Goudse kaas,
een plukje ster re kers en gulle echte boter.
Verrukkelijk.
Een boterham met rosbief,
een paar flinterdunne schijfjes augurk
en echte boter!
Gewoon een boterham,
gewoon met echte boter: het beroemdste
restaurant kan het niet verbeteren.