oef eei itief Renault 16 TS en Simca 1501 Spécial 'twee speciale modellen UIT FRANKRIJK Aan 5 Beter met Boter U gebruikt lekker tóch echte boter,mevrouw? O [INGEN: Tips - tips - tips - tips - tips Volkswagen in Amerika zeer gewild RENAULT IS IETS SNELLER motoren GOED VERKOCHT j V ••••••O# V./ V ►n. ang Jd U vraagt maar i *1 Natuurlijk. Want u proeft wat het scheelt. Niet in de eerste plaats die cent of wat per sneetje dagelijks brood. Dat ook, maar voor alles scheelt het: gezond plezier in een lekkere boterham Boter scheelt alles met al dat andere dat alleen maar op echte boter lijken wil. t re) DE STEM VAN DONDERDAG 6 FEBRUARI 1969 19 niet werken van do (toegeschreven aan BoK°e!'^ erste aanduidingen de politie op, dat de „i ik4nine^taantai^a reageerbuisjes, verkoop Irvan of zelfs aan het feh Huurder een zenuws^ en of gewond was. de politie een chauffeur, om hem een proef te iZJ |n kan..h«-,indien deze neg onmiddellijk doorrijden Ik een half uur wachten ai! li de buis te blazen in det, gevolgen van de alcohol i, kerdwenen zullen zijn let resultaat van de proof Idan moet hij twee uur 1 laar een uur na zijn aaÏÏ kan hij om een tweed) I. Die kost hem ca. vier guid, lals de proef negatief 3 hu dit geld terug en mag oa tot st (Van onze autosportredactie) Renault en Simca hebben hun middenklassemodellen, de 16 en de t((l terwille van de sportieve rijders meer temperament ge- teven. De twee nieuwe typen zijn onderscheiden met het TS- en I Soécial embleem. In de praktijk zijn beide wagens ongeveer even Je] mans. Als 't er op aankomt is de Renault 16 TS sneller. Hij liisseert de 160 km/uur streep terwijl de Simca er liever onder blijft. II; een auto, die alleen wordt gebouwd voor comfortabel gezinstran- cr[, is een topsnelheid van 140 km/uur eigenlijk al hoog genoeg, laar iedereen heeft graag wat reservekracht aan het gaspedaal han- iB, Speciale versies hebben dit. De Renault 16 en Simca 1501 zijn twee totaal verschillende wa gens. De ene is typisch Frans en de andere een doorsnee Europeaan. De I 16 is een halve comb- ffJpS natiewagen, waarvan «V naar ieders smaak is en de koetswerkvorm niet I de 1501 ziet er onopval- IIAI lend, heel gewoon en IVI pretentieloos uit. Bij Renault heeft men niet Lr modelijnen gestreefd en bij Sim la heeft men zich gehouden aan al- L-ene normen, vooral wat betreft Ie indeling en de overzichtelijkheid an de wagen. De Renault 16 biedt imbinatiemogelijkheden. De achter- kis verstelbaar, zonodig uitneem- _r en er is een achterklep, die ge- fekkelük toegang geeft tot de va- laadruimte. 'In normale toe- and heeft de koffer een nuttige in- ioud van ruim 300 dm3. De Simca een conventionele koffer van Mm3 en is dus ook niet een van k grootste. Iilerieur I Het interieur is in beide gevallen lerzorgd en vooral in het Renauit- |eval verfijnd. De uitrusting is com- eet. Op het nieuwe dashboard van 116 TS zijn de instrumenten niet ter zo nonchalant rondgestrooid s in de standaarduitvoering, maar hipraktisch zijn het handschoenen Wie en het opbergvak, die te diep feen en dit geldt ook voor de hand bal en het contactslot. [In de Simca 1501 Spécial is de in- Mmentering ook volledig, maar on- perzichtelifk en moeilijk afleesbaar, t handrem en het contact liggen ik te ver van de bestuurder af. Met htogordels om kan men er moeilijk ■komen. De zetels zijn in beide mo gen goed gevormd en royaal ver- (ook in ruststand), maar in te Simca zijn ze met kunststof over- paten, wat minder behaaglijk is. Simca-stuur zit nogal onsportief «•S. hoewel het met zijn drie spa- wel als sportattribuut is bedoeld, punten zijn de verstralers met "tanlampen, ook bti de Renault. [hardening ook voor de voorruit van ™!ca,die van gelaagd veilig- •sglas is gemaakt. Het uitzicht ,.j eren 's 'n de Renault slech- oan m de Simca. Het combi-ach- s "k beperkt 't zicht achterwaarts. I Onder de kap van de TS ligt de tot Xergrote Renaultmotor, die 1. DIN-pk levert. De Simca 'aan 81 DIN toe. Beide machi- ta/"aaien rustig en pas hij 120 worden ze wat rumoerig. De C; ,?ï°r is even smeuig als de BirhlL .T0 pk versie. De Simca- oron, die soms lastig start en In de stad is de Simca overzichte lijker en handiger dan de Renault. Het grote glasoppervlak maakt on belemmerd uitzicht rondom mogelijk en de draaicirkel is gunstiger. De Simca heeft 10 meter en de Renault 10,6 meter nodig. Het pookje van de 1501 Spéc. is vlotter dan de versnel- lingshandel aan 't stuur van de TS. De remmen (Renault heeft vier schijfremmen en de Simca twee) zijn effectief, met name die van de Sim ca. Onpraktisch bij de Simca is de hoge ligging van de achterbumper. Constructief zitten ze degelijk in elkaar, met name de Simca, die on der de kwaliteitsauto's valt. Omdat de Renault een opklapbaar achter stuk heeft en dus gecoupeerd is, kon de lengte beperkt worden gehouden. De Simca is met zijn uitgebouwde koffer 21 cm langer. Hij is ook wat smaller dan de Renault, die 425 cm lang, 165 cm breed en 147 cm hoog is. De overeenkomstige Simcamaten zijn 446 bij 158 b;i 143 cm. Een na deel van de Simca, dat bijvoorbeeld bij het achterwaarts afrijden van 't trottoir opvalt, is de geringe bodem vrijheid. Conclusie: de Renault 16 en Sim ca 1501 in hun speciale uitvoering zijn twee gerieflijke gezinswagens, _Jjct nieuwe type van de Simca, de 1501 Spécial. nogal lang met uitgetrokken choke moet lopen voor hij op temperatuur is, is bij lagere toerentallen iets min der elastisch. De prestaties ontlopen elkaar niet zo heel veel. 16 TS 1501 Spéc. Topsnelheid 162 km/ 158 km/ uur uur 060 km/uur 5.4 sek. 5.7 sek. 080 km/uur 8.3 sek. 8,9 sek. 0100 km/uur 12.8 sek. 14.5 sek. 0120 km/uur 18.5 sek. 23.0 sek. De Renault is iets zuiniger dan de Simca. Gemiddeld verbruik 16 TS 11,3 liter op 100 km. De 1501 Spécial consumeert 12,8 liter op 100 km. Het resultaat van de benzinemetingen is natuurlijk afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. Beide wagens halen een vrij hoge kruissnelheid, maar ze sti muleren niet tot sportief rijden. Daarop zijn ze niet geprepareerd. Op landwegen genieten we liever van het voortreffelijke rijcomfort dat ze geven. Bij hogere snelheden kan de Renault in bochten vervelend wor den en het sturen moeilijk en om slachtig'maken. Dit is voor rekening van de zachte elastische vering, die niet gesteld is op een straffe rijstijl. Een stabilisator zou geen kwaad kunnen. De Simca, die steviger ge veerd is, houdt ook nieterg van snelle bochten^ De besturing is er te indirect voor, maar in extreme situa ties is hij goed in de hand te houden. De wegligging van beide wagens is zeer goed. De Renault is in het voordeel vanwege de voorwielaan drijving en de Simca heeft een voor beeldig geleide starre achteras. Geen klachten over de koersvastheid en 't gevoel voor de juiste richting. Het Renaultstuur is niet helemaal vrij van trillingen. Het veercomfort is bij de Renault beter dan bij de Simca, maar in het laatste geval is het toch ruim voldoende. De Renault vinden we wat slap als hij wordt geforceerd. De Renault 16 TS meer temperament voor de sportieve rijders In het Renaultgeval moet voor de TS-extra's rond f 1300,worden bij- volledig uitgerust, betrekkelijk snel stijl. Het grotere vermogen maakt ke^aa'c'- normale 16 kost ƒ8700, en economisch. beide modellen interessanter voor De Simca Spécial is 600,duurder Welke van de twee? Dit is een mannen, die behalve voor hun gezin dan de 1501 GL, die ƒ8695,op het kwestie van personolijke smaak en ook iets voor zichzelf willen hebben, prijskaartje heeft staan. Testen op goede werking van de centrifugaal-vervroeger van het ontstekingstijdstip kunt u zelf doen. Als de verdeelkap is afgenomen ver draait men de rotor in haar draai richting. Is er tijdens dit verdraaien (mogelijk tot circa 1,5 cjn aan de buitenomtrek) een verende tegen druk voelbaar dan kunt u wel aan nemen dat de vervroeger bedrijfs- zeker werkt. Is de rotor echter ver draaibaar zonder enige tegendruk te voelen dan dient de oorzaak daarvan zo snel mogelijk te worden hersteld. TN de schokbrekers bevindt zich een speciale soort olie die tijdens de werking van de schokbreker door lekkage olie verliest waardoor er op den duur geen olie maar lucht wordt verplaatst en de schokbrekerwerking uiteraard zo goed als geheel verloren gaat. Het is niet altijd nodig dat een lekke schokbreker door een nieuwe moet worden vervangen, er zijn n.l. verschillende typen waarin zonder veel kosten een nieuwe olieafdichting geplaatst kan worden. "Probeer nooit benzine te sparen door regelmatig met ingescha kelde versnellingsbak te ontkoppelen en de auto te laten „uitrollen". Hier door krijgt u n.l. dezelfde slijtage aan het ontkoppelingsmechanisme die ontstaat door met ingeschakelde le versnelling te ontkoppelen en dan te wachten tot men op kan trekken. Qtoringen in de elektrische instal latie zijn maar vrij zelden te wijten aan echte defecten. Het zijn veel meer de loszittende en vervuil de contacten die u de das om doen. Ook de tegenwoordig veel gebruikte stekkerklemmen zijn niet oxydatie- vrij en moeten dus ook op vervuiling gecontroleerd worden. Ook de z.g. „massaverbindingen" kunnen een bron van storing zijn omdat hier vooral de optredende roest de stroom- doorgang belemmert of onmogelijk maakt. De collector is de uit roodkoperen lamellen bestaande cilinder op de an keras die tot taak heeft, de in het anker opgewekte wisselstroom om te zetten in gelijkstroom. De twee, op de collector rustende koolborstels vervullen de functie van stroomafne mers. Is de collector door de één of andere oorzaak onrond afgesleten dan zullen de koolborstels, die onder bepaalde veerdruk staan, de min of meer ovale vorm niet meer kunnen volgen en nog slechts de „hoge" pun ten van de collector kunnen raken, men spreekt dan van zwevende bors- stels. Het gevolg hiervan is een vrij wel onderbroken ankerstroom. Door de collector te laten afdraaien en dan tevens de lagertjes te laten contro leren komt de zaak met betrekkelijk weinig kosten wel weer in orde. De Renault 16 en de Sijnca 1501 worden redelijk goed ver kocht. Vorig jaar kwamen er ruim 3000 R 16 wagens in de roulatie. De Simca 1501 kwam aan 2500 stuks toe. Hetzelfde model wordt ook geleverd met een 1,3 liter motor en hiervan werden nog een 3000 van ver kocht. gij hoge toerentallen van de motor gaat het verklikkerlampje van de dynamo in mijn VW 1300 blijvend branden schrijft de heer van S. te Goes. Ik heb, vervolgt hij, gelukkig nog geen last gehad van een „lege accu" maar ik ben toch wel bang dat dit niet lang meer zal duren. Welke raad kunt u mij in dezen geven? Daar j de dynamo bij lage toerentallen van de motor blijkbaar nog wel in staat j is stroom te leveren moet de oorzaak van de storing toch wel in het hoge toerental gezocht worden. Als we de mogelijkheid van een slippende drijf riem even buiten beschouwing laten (in dat geval zou ook de koeling het laten afweten) dan kan het haast niets anders zijn dan een onrond af gesleten collector. T7oIkswagen was vorig jaar ln de Verenigde Staten opnieuw de best verkochte niet-Amerikaanse au to. In totaal kochten de Amerikanen in 1968 659.292 VW's. Dat is ruim tienmaal zoveel als het aantal VW's dat verleden jaar in Nederland werd verkocht. Dat was ongeveer 64.000 stuks, waarmee Nederland in Europa na West-Duitsland de grootste afne mer is. Een ander Duits merk Opel, kwam met 84.680 verkochte exempla ren op de tweede plaats in de Ver enigde Staten. De lijst gepubliceerd door Wall Street Journal ziet er verder als volgt uit: Toyota 68.826 Leyland (Austin, MG, Jaguar, Rover, Triumph) 60.502; Datsun 40.760; Volvo 38.826; Fiat 30.942; Mercedes-Benz 24.533: Ford 24.402; Renault 20.504; Saab 11.881; Peugeot 4.094; Simca 5.517 en Rootes 3.357. (ADVERTENTIE) 9 6T 9 Él 6© O 9 O V i t U <3 I HM 9 9 9 a 4 4 t 9 O e a 't, e fez ö)i \<9) v 6 ©•tg] Een boterham met Goudse kaas, een plukje ster re kers en gulle echte boter. Verrukkelijk. Een boterham met rosbief, een paar flinterdunne schijfjes augurk en echte boter! Gewoon een boterham, gewoon met echte boter: het beroemdste restaurant kan het niet verbeteren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 19