)-60°^ E N K H V r E N A ig LUISTEREN NAAR DE STENEN weldige orting S 10-304 3? Set Het Markiesenhof is voor de Bergenaren e kortingen EN BOSCH HAPENmorkt 17 fan onze nte creëre In het hof der markiezen wordt 500 jaar verduisterd verleden aan het licht gebracht. De restaurateur stelt zichzelf daarbij als eerste eis NEOH eeujops. .RtCH.r— rm© NIE.T MEEI BKHTByÈ-Y- TENEN WAND HUID dicht. ey ergens heen. ©aan DENK BEELt) trant STAD IN tiOOHWl GEN WACHT HUISJE (FR) ruw rund Ge* 5»neT afk PUtboonu) ONDER ARD6- REN OWSÜÊN M INSECT LAND m ACHTER INDlfe i «oor. REN VOGEL DE VROUW LIG. PLAATS VOOR SCH6. PEN VER. Bond LUCHT. STROOM WACH- TER. IOO ©RAM leen. MAN INHOUD! maat vRoeeERe ^UE^nLrawï LAND maanstan! Een van da verrassingen bij de restauratie van het Markiezenhof was dit prachtige houten spitsbooggewelf. Het kwam tevoorschijn toen op een (toen nog onbetekende) overloop het plafond werd gesloopt. Het 500 jaar oude gewelf bleek nog zo goed als gaaf. De kleine binnenplaats op het Markiezenhof, een van de eerste geresteu- reerde onderdelen van het immense gebouwencomplex. BERGEN OP ZOOM „Het belangrijkste profane interieur uit de middeleeuwen, dat ons land rijk is", zegt de hoofddi recteur van de rijksdienst voor monumentenzorg. „Na de ver woesting in de oorlog van het fraaie Middelburgse raadhuis, is de hofzaal het enige gave voorbeeld van een grote zaal in de trant van de late Bra bantse gotiek". En minister Marga Klompé schreef eind vorig jaar over het Bergen op Zoomse Markiezenhof: dat het Markiezenhof het belang rijkste monument van laat middeleeuwse burgerlijke bouwkunst in Nederland is". Dat was in een brief aan de weduwe van de toen juist overleden grote man van de restauratie, de architect J. A. L. Bom. Dat het Markiezenhof hoog staat aangeschreven, blijkt ook wel uit de bedragen die monumentenzorg er voor ter beschikking stelt. Met in gang van dit jaar is dat 7,5 ton per jaar. In het te verwerken bedrag is 't voor Nederland het op één na be langrijkste restauratiewerk. Alleen de nieuwe kerk in Amsterdam krijgt meer, 9 ton per jaar. Korneel Slootmans, de oud-stads archivaris van Bergen op Zoom zegt het minder zakelijk: „Zoals Kelder mans het Markiezenhof bouwde, siert het na veie eeuwen nog op karakte ristieke wijze de stad. Nu het onder meesterhand bedachtzaam wordt ge restaureerd, groeit het weer uit tot het-pronkstuk, dat het oorspronkelijk was". Antonis Keldermans, lid van het beroemde Vlaamse geslacht van bouwmeesters en steenhouwers dat zijn sporen naliet in de mooiste bouw werken die Brabant en Zeeland rijk zijn, realiseerde de droom van Jan metten lippen, heer van Bergen op Zoom: een woonpaleis, dat in sier en stijl kon wedijveren met de bouw werken die heer Jan in Italië had gezien. Het was ook uiteindelijk maar een boerenwoning, die de markies van Bergen in zijn residentie bezat, „een boerse stadswoning", zegt Korneel Slootmans. In 1845 krijgt Antonis Keldermans de opdracht voor een nieuwe heerlijke woning. In veertig jaar tijds ontstaat, gedeeltelijk op de fundamenten van de oude woning, het nieuwe Markiezenhof, met zijn grandioze hofzaal van twintig bij acht en een halve meter, waarvoor Rombout Keldermans in 1522 de be roemde Christoffelschouw in arduin uithakte. De schouw is weg. Uit veiligheids overwegingen werd hij in 1840 over gebracht naar het stadhuis. Terug plaatsen van de schouw zou al te duur worden. Waarschijnlijk zal in de hofzaal een gepolychromeerde replica van de schouw worden ge plaatst. Al is de schouw weg en is er dank zij de Spanjaarden, die alles in Antwerpen lieten verkopen van de vroegere inventaris niets meer over, toch is er van het Mar kiezenhof heel wat meer dan een geraamte overgebleven. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan anderhalve eeuw militair verblijf. Niet dat men veel oog voor de schoonheid van het gebouw heeft gehad, maar men hield in elk geval de daken heel en de muren droog. In de directiekeet op het Markie zenhof staat een vitrine met potten en scherven, die men bij de restau ratie heeft gevonden. Daarop staat een tekst: „Restaureren is geen zaak van mooi of lelijk." De projectleider van de restauratie, de heer C. Booij, zegt: „Ik heb geleerd dat je moet luisteren naar het verleden van het gebouw en heel goed moet kijken en niet te snelle conclusies trekken. Als je dan ook nog weet, wat de bestemming van het gebouw zal zijn, Jan ga je zien wat er uit die com binatie kan groeien." Onze monumenten zijn inderdaad afhankelijk van de vraag of er een goede bestemming voor is. Het huis van de markiezin van Bergen is dood; er is geen markies meer om er een hofhouding te voeren. Maar het mar kiezenhof kan weer gaan leven dank zij een twintigste-eeuwse bestem ming. Ook letterlijk vallen monu menten in puin door gebrek aan gebruiksmogelijkheid. Door de nieuwe monumentenwet zijn meer monumenten op de lijst gekomen. Het zwakke punt in deze goede wet is: dat er geen onder houdsplicht bestaat. Je hóéft niet te laten restaureren en wie geen geld heeft of het er niet voor over heeft, kun je er niet toe dwingen. Geluk kig heeft in Bergen op Zoom het gemeentebestuur alles op alles gezet om tot restauratie te komen. In 1957 ontruimde defensie het gebouw; in 1959 kregen de architecten J. A. L. Bom, toen nog hoofdarchitect bij de rijksdienst voor monumentenzorg, en ir. J. de Wilde uit Breda, opdracht voor de restauratieplannen. Op 19 augustus 1963 kon de n.v. D. Huur man uit Delft met het werk begin nen. Uiteraard moest de gemeente financieel worden gesteund door rijk en provincie. Nu, bijna zes jaar later, beginnen de resultaten van de res tauratie zichtbaar te worden. Maar voorlopig rekent men er niet op, vóór 1979 met het gehele werk klaar te zijn. Het luisteren en kijken begon met het afbikken van muren en het op breken van vloeren. Complete go tische doorgangen en vensters kwa men te voorschijn en de achttiende eeuw bleek zijn sporen niet alleen te hebben achtergelaten in de prach tige tningevel uit 1711 van de Franse architect Giroquel. Elke bouw heeft zijn geschiedenis en de bouwgeschie denis van het Markiezenhof duurt nu al vele eeuwen. De ontblote muren beginnen ant woord te geven op de vraag: wat is het oudste deel en wat kwam daar na? De restaurateur is tevens docu mentalist. Hü maakt tekeningen en gedetailleerde aantekeningen van alles wat hij aantreft. Want er zal straks weer zoveel verdwijnen. Vloe ren en kelders bijvoorbeeld. Met elke restauratie verdwijnt bewust en onbewust veel van het bestaande. De restaurateur moet immers tevens bouwen en hij moet verlichting aan brengen en verwarming en er zul len allerlei praktische oplossingen moeten worden gevonden om het gebouw bruikbaar te maken voor zijn nieuwe bestemming. Restaureren is een vak dat je al leen in de praktijk kunt leren. Je moet beginnen met een goed ge vormde bouwkundige te zijn, die bovendien ruim geïnformeerd is over kunstgeschiedenis. Maar in de prak tijk zal hü aan een steen moeten leren zien, wat er zoveel eeuwen ge leden (en hoeveel eeuwen) mee ge beurd is. Hii moet immers restaure ren met materialen die uit de tijd geraakt zijn. De heer Booij vindt restaureren een rotwoord. Hij zou het liever con serveren noemen. Dat is meer in overeenstemming met de huidige op vattingen. Cuypers in zijn tijd deed een keuze; hij koos voor een bepaalde periode en restaureerde in die bouw- het heelal- DAAR 1 STELLIG AANHEF BRIEF (Dn; weiNi© stijl. Nu streeft men er naar, zoveel mogelijk alle periodes te laten zien. Daarom laat men op het Markiezen hof de Frans-classicistische tuingevel straks ook weer in zijn oude, sierlijke luister zien. Het is zelfs een welkome afwisseling in het statige gotische geheel. Die gevel is geen probleem en de aangrenzende vertrekken ook niet maar hoe maak je de overgang naa' de gotische vertrekken? Dat zijn pro blemen, waar de restaurateur eigen lijk nooit uitkomt; het gaat om prin cipes en stijlproblemen en persoon lijke opvattingen. De bouwers van het Markiezen hof zijn voorzichtig in hun keuze maar ook voor hen geldt dat al leen het compromis de (te be kritiseren) oplossing brengt. JAN HttSKEh Zo moet de traptoren op de grote binnenplaats van het Markiezenhof worden; een ontwerp van wijlen architect J. A. L. Bom. De toren is nu nog afgeknot tof aan de dak lijst. (Van een onzer redacteuren) BERGEN OP ZOOM De volksmond zegt, dat de unieke vensterkorven voor de ramen van het Markiezenhof in Bergen op Zoom vandaag de dag niet meer zijn na te maken. Het smeedijze ren vlechtwerk van zo'n 700 kg verraadt mogelijk de Italiaanse invloed op bouwmeester Kelder mans. Toen de restauratie begon, had men er inderdaad geen idee van, hoe ze gemaakt waren. Maar 't is het ei van Columbus: ze zijn gaan vlechten vanuit het midden, vanuit eeu hart. De constructie is bekend, men zou ze nu na kun nen maken. Zoiets is het eigenlijk ook met de bestemming van het Markiezenhof. Wat moet een stad met een derge lijk monument? De monumentale kerken die men vroeger bouwde halen vandaag de dag hun bestem ming niet meer. En wie zit er nog op een huisvesting als het Markie zenhof te wachten Bij de officiële overdracht van het gebouw in 1957, heeft de toenmalige stadsarchivaris, de' heer Korneel Slootmans, er dit van gezegd: „Ge bouwd om het verlangen naar praal van een adellijk geslacht te dienen, dat op een der hoogtepunten in de geschiedenis van de Nederlandse be schaving het bewijs leverde, de ver eiste rol te kunnen vervullen en niet naliet allerlei uitingen van cul tuur te bevorderen, is het nu de beurt aan ons te tonen, dit monu ment tot een centrum van bescha ving en cultuur te kunnen maken." „Hij zinspeelde toen", zegt zijn op volger, de heer J. H. van Mosselveld, „op de plannen die het gemeentebe stuur met dit gebouw had." Want het Markiezenhof moet cultureel centrum worden voor Bergen op Zoom en de aanzet is er al In een nog niet gerestaureerd gedeelte heeft de openbare bibliotheek Eras mus een onderdak gekregen: in het gerestaureerde deel is gedeelte lijk voorlopig een museum onder gebracht. Er zijn delen, die bijna hun oude bestemming terugkrijgen, zoals de hofzaal, die zal worden gebruikt voor ontvangsten, congressen, kamer concerten e.d. en de kapel, die z(jn oude bestemming alweer gekregen heeft. Maar ook de monumentale overbouwde poort aan de Steen- bergsestraat, zal weer hoofdtoegang worden. Men komt er door op het grote binnenhof, vanwaar men dan rechts via de centrale entreehal de hofzaal, het museum en de tentoon stellingsruimten bereikt. Nog drie andere vleugels omsluiten deze bin nenplaats. De vertrekken daarin krijgen diverse bestemmingen. Men zal er onder meer ruimte vinden voor creatieve vrijetijdsbesteding, bijvoorbeeld in de vorm van een avondacademie. De toren in de noordwesthoek, die in 1780 werd af gebroken tot de hoogte van de aan grenzende daken, wordt herbouwd in zijn oorspronkelijke speelse vorm. Er leven veel wensen in Bergen op Zoom over de bestemming van het gebouw. Men zegt: het moet open staan voor iedereen; het Markiezen hof moet weer gaan leven. Geef hier vooral de jeugd een kans. Zowel d* langharigen als de postzegelliefheb bers moeten hier aan hun trekken kunnen komen. Waarom bijvoor beeld wel een bibliotheek en niet tevens een discotheek? En het mu seum moet zowel dynamisch nieuw* als belerend oude dingen tonen. De heer Van Mosselveld hoeft het gelukkig niet allemaal te verwezen lijken Hijzelf heeft ook wensen ge noeg en het gemeentebestuur niet minder. En er is veel mogelijk in dit gebouwencomplex, maar er moet natuurlijk wel geld voor komen Het enige onderdeel, dat echt geld moet opbrengen, is het restau rant In het complex zijn keuken en bakkerij van het oude hof herken baar bewaard gebleven. Ze sluiten aan op de grote tuin, die zal worden herschapen tot een feestelijk rust punt midden in de stad, toeganke lijk voor iedereen. Het is allemaal nog zo ver niet. Wat klaar is, is prachtig, zoals dat meer dan opmerkelijke spitsbogig tongewelf boven de eveneens geres taureerde kleine galerij. Voor da restauratie leek het een onbeteke nende overloop. Toen het kazerneplafond ge sloopt was, deed men de ontdek king met een gaaf gebleven stuk je laat-gotische schoonheid van doen te hebben. Het is nu een stuk van het museum, ook al weer: voor iedereen toegankelijk. \L U ziet in deze puzzel een groot aantal lege vakjes met daarbij te keningen of omschrijvingen^ aan de hand waarvan u de woorden kunt vinden die horizontaal of verti kaal moeten worden ingevuld. De richting van de in te vullen woorden wordt aangegeven door pijltjes. Ziet u bijvoorbeeld bij zo'n pijl tje een bijl afgebeeld staan, dan vult u in de richting van het pijltje het woord bijl in. Die pijltjes zijn dus erg belangrijk! U ziet direct, bij welke tekening of omschrijving een pijltje hoort. Het komt ook voor, dat u van rwee kanten een woord moet in vullen, bijvoorbeeld lijm-mijl. In de gearceerde vakjes komt een hele zin (uitdrukking of spreek woord); deze is niet van illustraties sf te leiden; zij wordt gevormd door de horizontale en vertical* woorden. Met zwaardere pijltjes is de looprichting aangegeven. DE STEM VAN ZATERDAG 1 FEBRUARI 1969

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 19