Nederlands
Film Museum
wil ruimte
I VERSPREID
Huwelijksproblemen op
een late zaterdagavond
JAN CREMERS „LATE, LATE SHOW"
BIGGLES: ORIENT EXPRESSE
Acties studenten en cineasten
Cil/a trouwde manager
urfonds
nt
chten
Nog geen
opvolger
J. Castelijns
OORBARK;
4
gaat
China
nen
COMITÉ
NEDERLAND
Nixon gaat
goed gekleed
Interviews met
Vaticaanse
autoriteiten
Spelers
Discussie
NEDERLAND II:
BELGIë (Vlaams):
Luister naar
BELGIë (Waals):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DE STEM VAN DINSDAG 28 JANUARI 1969
12
zuil" Lynd»'>
zullen in o
volgend jaar
tal afleveringen
lepubiiceerd.
n a. V04*»
(Van
onze filmmedewerker)
tune" I
Generale (de S
ïaatschanpii
aaar geschiedenis b,"
!t voorbarig zijn ou
voor La Generale
mFo"u»e' »Het is aï
m uit de tweede w»
achtergebleven is 0n
eld. Het behoeft niets
dan een gruwelijk,
ndelijk terzijde wordt
neur Max Nikon pro-
n grote reorganisatie!
m de verzwakte reus
hoede staat. Indieri I
La Generale opnieuw I
kracht kunnen wor.
de repercussies tot ia
voelbaar kunnea I
temen van nachtmer-
ang behoort het feit,
nse eigendommen door I
enationaliseerd, aldus I
de kolenmaatschap,
etelheid ingegaan, De
die geplaagd wordea I
ationale overcapaciteit, f
fn leven te blijven, zegt I
I
:se cash flow van def
fs veel lager dan in i
De jaarlijkse stijgii
heeft het tempo va.,
van de Belgische frank
en".
Ie vooruitzichten voor
idere bedrijven in (ie
Generale, aldus For-,
noemt Traction et Elec-1
■houdstermaatschappij, I
Jenerale een groot deell
tche stroomleveringsin-f
rst.
rijft Fortune, heeft Lal
sle bescheiden pogingenl
iaar belangen te sprei-T
sectoren diepgevroren
-ï, meubelen en kern-
lijkt echter twij/eMi-j
jogingen het gewenst
en hebben. La General,
grafische spreiding n»
niet met, handen enl
den zal zijn aan de con-"
thommelingen van
lomie.
nze kunstredactie)
AM Het bestuur van
Cultuurfonds BÜJ1A
Igende opdrachten ver-
ran Andriessen, Wasse- J
■t componeren van een|
klarinet met orkesthe-l
tan Robert Heppeitt
tot het componeren J®
or 30 harpen in verbana.l
de Internationale Harp-
169 te Breukelen; aan»,
msterdam, tot het co
een concertino voor
met orkestbegeleioM
endrik Andriessen, W"
et componeren vanJ
ïezzo-sopraan met oes l
een trio gestaag
en piano; aan Henna»
Jtrecht, tot hetjS|J
een werk van fe®»
or amateursymfom 1
t0°g ^hFeiso t°H
van de FAW, J
Ischoten; aan HWS i
;ot het componeren I
tie in het 3,140?^mites'I
;ve van het 10.jarig I
renheid van zijn lü
rden subsidies verleef
hting DONETO «Jgj
i garantie om de
de werkzaamhed
„Schrijvers op de
;elijk te maken, ujiver-
ygens-Fokker I
le de organist Wi 3
stellen zich op
in Teylers musea Ei
rder te be ^erdenkin»
nité Bredero-he nJ
sterdam, een voor.
F kosten van
lP) De ttf'Ötnd*
ninister van buii d g(.
Nenni heeft h ,BSir
le Italiaanser«c|liDa
communistisci
ais voor 11,11
at hij feen U
al komen met d
vraagstukke
ien zijn.
AMSTERDAM De „bom"
„uder Het Nederlands Film Mu
seum is eindelijk gebarsten.
De reeds tien jaar durende strijd
om ruimte voor deze instelling zal
kennelijk toch beslist moeten
worden op de barricaden. Direc-
letir Jan de Vaal heeft nu steun
„kregen van vier leerlingen van
Je Nederlandse Filmacademie,
twaalf beroepscineasten, en de
VPRO-televisie. De bedoeling is
een handtekeningenactie te ont
ketenen in Nederland, waardoor
liet Film Museum alsnog onder
dak zal krijgen in het Internatio
naal Cultureel Centrum, dat is
ondergebracht in het Vondel
parkpaviljoen. Deze ruimte werd
onlangs, in tegenstelling tot eer
dere toezeggingen, voor verhuur
toebedacht aan de Nederlandse
Vereniging van Journalisten om
er een perscentrum in te vestigen.
De naam Nederlands Filmmuseum
wekt gemakkelijk een verkeerde in
druk De benaming „Cinematheek"
zou beter het eigentijdse van deze
instelling uitdrukken. Het doel is
zeker niet alleen om het oude te
tooserveren, maar ook om Neder
land op de hoogte te houden van
alle nieuwe ontwikkelingen in de
wereld van de film. Hiervoor worden
in Amsterdam een groot aantal film-
I voorstellingen gegeven. Het museum
I beschikt over een uitgebreide biblio-
s .documentatie en een collectie
I oude en nieuwe films. Uit deze col-
I iectie worden dagelijks een groot
I aantal programma's samengesteld,
I die in vele theaters en op scholen in
[heel Nederland getoond worden.
[EetBredase Vestzaktheater de Trap-
llis maakt ook regelmatig gebruik
van dit aanbod. Veel films worden,
J omdat ze belangrijk zijn vanwege
leen bekroning of beschouwd worden
liis kenmerkend voor een bepaalde
■raming, door het Filmmuseum aan-
lekocht of voor enige tijd naar Ne-
lierland gehaald, waar ze voor geïn-
Iteresseerden, tegen vergoeding, ter
[beschikking staan.
Wie een bezoek brengt aan de lei-
&ng van dit Filmmuseum maakt de
meeste kans deze te vinden in het
Stedelijk Museum aan de Paulus
I Potterstraat. Via drie suppoosten en
je grote trap in de hal vindt men,
teen de uitingen van moderne
■Eunst, een onopvallend deurtje, over-
trokken met behang. Vanwege het
enorme ruimtegebrek is het bijna
onmogelijk met meer dan twee be-
zoekers tegelijk het daarachterlig-
■M vertrekje binnen te gaan.
I/n i ë^derobe van het Ste-
Me"Jk Museum bevindt zich het pro-
Rctiezaaltje. Om de ruimte zo eco-
Ijjusdi mogelijk te benutten staat
I projectiescherm schuin opgesteld
I *n de Riders van het
e4jk Museum is een enorme
-jetie bioscoopaffiches opgeslagen,
ijtt documentatiecentrum is onder-
iwracht in een gedeelte van een
00„A aan Njeuwe D0e].ent
Dikwijls is hier ware acrobatie nodig
om het begeerde te bereiken. In een
bunker in de duinen bij Overveen
tenslotte zijn de zeer brandbare oude
films en de ïest van de filmeigën-
dommen opgeborgen.
Het Nederlandse Film Museum
werd in 1946 opgericht en in 1952
in het Stedelijk Museum onderge
bracht. Reeds in 1959 wees de toen
malige voorzitïer, jhr. W. Sandberg,
op de onhoudbare toestand. Vanaf
dat moment zijn een aantal schrif
telijke en mondelinge besprekingen
gevolgd, die voorbeeldig genoemd
mogen worden voor de Nederlandse
„ambtelijke molen". In januari 1960
liet men het oog vallen op het Von
delparkpaviljoen. Achtereenvolgens
waren moeilijkheden te overwinnen
met de exploitant „N.V. Ambassa
deur", b. en w. van Amsterdam, de
raad van advies, de dienst publieke
werken en het ministerie van C. R.
en M. In 1967 krijgt directeur Jan
de Vaal bijval van de Nederlandse
Beroepsvereniging van Filmers. In
oktober 1968 lijkt het pleit gewon
nen. Totdat op 17 oktober het bericht
komt, dat b. en w. een perscentrum
in het pand willen vestigeif. Op 29
november volgt dan de definitieve
afwijzing door dit college. De ge
meenteraad moet zich echter op 5
februari nog over deze kwestie uit
spreken.
Als laatste troef is nu een comité
opgericht om bijval te verwerven
voor de stichting van een cinema
theek in het Vondelparkpaviljoen
door het Nederlands Film Museum,
vanwege het grote belang hiervan
voor het culturele leven in Neder
land. In dit comité hebben filmers,
recensenten, toneel- en filmacteurs,
televisiemensen en andere kunste
naars zitting.
Om nu het hele Nederlandse pu
bliek op deze kwestie te attenderen
hebben vier leerlingen van de Ne
derlandse Filmacademie, veertien
dagen geleden, het initiatief genomen
om op originele wijze deze handteke
ningenactie te starten. Annette Apon,
Ruud Bisehoff, Froukje Bos en Ma
rianne Willems hebben de produktie
in handen genomen van een film,
die drie kwartier gaat duren. Deze
film zal door de VPRO op het tele
visiescherm worden gebracht. Twaalf
cineasten zullen hun „professionele"
handtekening onder deze actie zet
ten. Het zullen dan ook twaalf afge
ronde stukjes film van drie minuten
worden. Deze zijn gescheiden door
stukjes „slapstick" van elk tien se
conden. Belangeloze medewerking
werd toegezegd door Rein Bloem,
Nouchka van Brakel, Adriaan Dit-
voorst, Johan van der Keuken, Wim
van der Linden, Emiel van Moerker
ken, Mattijn Seip, Wim Verstappen,
Erik Terpstra, Jan Vrijman, Eric
van Zuylen en Frans Weiss, wiens
vrouw Astrid Weyman zal acteren.
Bert Haanstra, die het erg druk
heeft met zijn nieuwe film in samen
werking met Jacques Tati, heeft
drie maal dertig meter filmmateriaal
geschonken voor deze actie. De rest
van de financiële middelen is afkom
stig van het onlangs opgerichte film
blad Skrien en de VPRO. De cine
asten zijn vrij in hun uitwerking.
De AVRO-radio zal vanmiddag om
half vijf aandacht aan deze actie be
steden.
BREDA Na eerst op de t.v. gekeken te hebben naar Emma
Peel's strijd tegen vleesetende planten, togen we zaterdagavond om
tien uur naar de Stadsschouwburg Breda, waar de, zesde voorstelling
in Nederland ging van „The late, late show", Jan Cremers eerste
toneelstuk (van 35 minuten). De Stichting Algemeen Rotterdams
Studenten Toneel, waarvan twee leden een ogenschijnlijk oversekst,
maar in wezen zwaar seksueel gefrustreerd Amerikaans echtpaar
moesten uitbeelden, had zich met een pervers-roze interieurtje
(waarin een tegenwoordig blijkbaar onmisbaar levensgroot fallus
symbool) op de Bühne geposteerd. Het publiek mocht rondom dit
wulpse optrekje plaatsnemen op enigszins onconfortobele tribunes.
Jan Cremer, die als onvermijdelijk vervolg op zijn virtuoos-animale
bestsellers een helemaal niet zo slecht in elkaar gezet theaterstukje
schreef, had zelf een luxueus, duur, chique Pander-achtig decor ge
dacht. Rik van Bentum echter heeft, na telefonisch overleg met de
auteur, een gestileerde kamer vol sexsymboliek gemaakt.
NEW ÏÜlu Li, LoMvfclU
Richard Nixon behoort volgens
de „Modestichting van Amerika
tot de vijftien best geklede man
nen in Noord-Amerika. Hij
wordt geprezen om zijn „bijzon
dere gavezich goed te kleden.
Op het lijstje van de stichting
staan onder meer premier Tru-
deau van Canada, de acteur Dick
van Dyke en de zanger Aridy
Williams.
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Vanavond zal de
NTS in het programma „Denkbeeld"
op Nederland 2 om 20.45 uur twee
vraaggesprekken uitzenden, welke
namens de NTS wordt gevoerd door
dr. M. Vanliengel met de adjunct
directeur van de Osservatore Romano
prof. Frederica Alexandrini en met
mgr. Casarolly, onder-staatssecretaris
van het Vaticaan voor buitengewone
kerkelijke aangelegenheden.
Deze gesprekken worden gevoerd
naar aanleiding van de veranderde
houding van de Romeinse instanties
jegens de katholieke kerk in Neder
land.
110®EN p
I ^'isri9e B hLPZan9eres Cilld Black (25) is getrouwd met haar manager, de
Wezi9heid Willis. Het was een kalme, burgerlijke plechtigheid in aan-
'etaaldg BVan S'ec'lts een f'eri,a' gasten. Cilla Black, een van de hoogst
j 'ia' geled Se Z3n9eressen' droeg een mini-japon van fluweel, die ze twee
®6rnhi.mJen^V00r ac'1t Por|d had gekocht en nu voor de gelegenheid had
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Naar ons bekend
wordt heeft de heer J. van Overvest,
lirecteur van het radiobedrijf van
!e AVRO zijn bestuur meegedeeld,
Jat hij niet kandidaat wi] worden
esteld als opvolger van de heer Jan
Jastelijns, die vrijdag j.l. aftrad als
rogrammacommissaris van de NTS.
De heer Van Overvest ambieert
leze verantwoordelijke functie bij de
televisie niet omdat hij zich bij zijn
omroepwerk altijd uitsluitend heeft
beziggehouden met de radio.
Voorts vernemen wij, dat de heer
Jan Castelijns (62), adjunct-direc
teur van de KRO-televisie, binnen
kort schriftelijk een verzoek zal in
dienen bij het KRO-bestuur, om met
vervroegd pensioen te mogen gaan.
We' weten niet wat passender was
geweest. Misschien toch de chique
kamer, want Cremers stuk is dood
gewoon realistisch met oen opgeleg
de symboliek (gebruik van tiental
len sprays tegen van alles en nog
wat), die eigenlijk niet meer dan
kinderachtige persiflage is.
Dit soort grapjes wordt meestal
in het satirisch cabaret veel humo-
ristischer naar voren gebracht.
Daarom is het avantgardetoneel, dat
thans zo graag hedendaagse toe
standen persifleert heel wat minder
amusant dan satirisch cabaret, dat
al nooit anders gedaan heeft. Vol
gens een van de spelers, die na af
loop in discussie ging met het pu
bliek, werd in Rotterdam veel har
der gelachen dan in Breda. Waarom
vragen we ons dan af, want aan al
dat gedoe met aircleaners etc. is
helemaal niet om te gillen, wel een
beetje vervelend. En dat is waar
schijnlijk ook de bedoeling geweest,
want Jan Cremer vindt zijn Ameri
kaanse echtpaar maar een zielig
stelletje. Zelf heeft hij geen kunst
matige attributen nodig om plezier
in zijn leven te hebben, nemen wij
aan.
Regisseur- Leonard Frank liet van
het geheel een tamelijk indringende
invloed uitgaan, hoofdzakelijk het
gevolg van het exorbitante gebruik
van de sprays, die het publiek in
een verschrikkelijke damp hulde en
het (functioneel) onsmakelijk consu
meren van de inhoud van diverse
tubes. Dat de voorstelling als heke
ling van het (doorsnee?) Ameri
kaanse huwelijksleven. geslaagd
was, lag maar zeer gedeeltelijk aan
de spelers.
Anneke Hakman en René Solfe-
vetld zijn talentvolle amateurs, maar
te evident studentikoze Hollanders
(vooral Anneke). Zij benaderden het
prototype Amerikaans echtpaar dan
ook alleen maar. Hij deed het nogal
aardig, met een bete „smile", maar
•zij was gewoon een leuk Hollands
meisje, dait zich geweld moest aan
doen om een matriarchaal Ameri
kaans mens te zijn. Wij willen hier
geen vergelijkingen trekken met pro
fessionele acteurs, maar het moet
ons toch van het hart, dat een aan
tal amateuristische groeperingen
niet teveel pretenties moeten heb
ben, zolang zij geen acteurs hebben,
die goed kunnen spelen. De huidige
trend om af te stappen van het
„idoliseren" van de acteur en een
groter contact tussen publiek en spe
lers te bevorderen, is niet onaardig,
maar dan moet dat toch niet ge
paard gaan met een afname van het
artistiek vermogen. En dat gebeurt
meer en meer, met het gevolg, dat
je zo'n voorstelling steeds bijzonder
onbevredigd verlaat.
Overigens hebben we gemerkt, dat
de SARST niet zoveel pretenties
heeft en het gewoon, lollig vindt om
voor jonge mensen op te treden.
..The late late show" had dan ook
beter in het vestzaktheater Trap-
kes opgevoerd kunnen worden dan
in de S.B., die toch nog altijd een
cultuurtempel is, waar je bovendien
prettiger in de zaal zit dan op het
toneel.
En nu het stuk. Wat gebeurt daar
eigenlijk in behalve, dat er furieus
met bussen, spray gemanipuleerd
wordt? Een man en vrouw komen
op zaterdagavond thuis na een feest
je. Hij zet onmiddellijk de t.v. aan
voor The late, late show. Zij ontdoet
zich van haar avondjurk om die te
gaan strijken. Dan ontrolt zich een
„binnenhuwelijks" tafereel, waarin
man en vrouw elkaar ter stimu
lering van de lusten, die achteraf
niet op natuurlijke wijze bevredig-
baar blijken achterna zitten. On
dertussen worden huishoudelijke kar
weitjes gedaan, die steeds resulteren
in een knoeiboel, welke met diverse
middeltjes uit spraybussen wordt
opgeruimd. De echtelieden spuiten
zichzelf ook doorlopend okselfris etc.
Dan stelt zij voor om hun eigen
Late, late show te maken. Zij trekt
een sexy, leren bikini aan. Een fijn
muziekje (Jan Cremer heeft daar
voor zijn eigen termen) wordt opge
zet en dan volgt een verleidingsspel
dat een potsierlijke weergave is van
een gefrusteerd huwelijksleven, dat
gebukt gaat onder de dwangmatig
heid van een overgeorganiseerde, su-
pergemechaniseerde consumenten
maatschappij.
De SARST speelde voor de eerste
maal buiten Rotterdam, waar de
„wereldpremière" werd gegeven en
vier druk bezochte voorstellingen
volgden. Na afloop van de huwe
lijkshappening ten tonele, kwam
nogal moeizaam een discussie tot
stand zoiets moet no§ altijd wen
nen tussen spelers en publiek. Er
werd wat gebabbeld in de trant van:
(tegen Anneke) „Vindt u het niet
vervelend om zo half bloot op te
treden?" Waarop het antwoord was:
„Helemaal niet, het is toch alleen
maar spel". Hierop kwam de kriti
sche vraag: „Hoe kan dat nou? Als
het alleen maar spel is, waar blijft
dan het engagement?"
Index-daad staat deze opvatting
van de speelster lijnrecht tegenover
de huidige tendens van het avant-
garde-toneel dat juist niet wil „spe-
lon*\ maar slechts informeren. Aan
de andere kant bad zij volkomen ge
lijk, want Jan Cremers stuk 'is niet
zo erg avant-gardistisch, tekstueel
helemaal niet zelfs, maar een duide
lijk realistisch „spel". Engagement
of niet, het was toch een interessan
te belevenis.
MARJAN MES
21.30
22.00
22.20
22.30
22.35
23.00
23.30
ACHTERGRONDEN
VAN DE BIJBEL
SLUITING
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
KENMERK: informatie over
kerk en samenleving.
VRIJDAG DE DERTIENDE:
over vormen van bijgeloof en
vooroordelen.
JOURNAAL
MAANDELIJKS: Knelpunten
van de spanning in het Midden-
Oosten
(in kleur): DE JACHT. film.
MONTERY JAZZ FESTIVAL
EEN VOLK IN BEWEGING
TWEEDE JOURNAAL
PAUZE
TELE AC: NOTEN EN TONÉN
SLUITING
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 DE VRIJBUITERS: vervolg
verhaal voor de jeugd.
19.28 SCALA
20.00 JOURNAAL
20.20 (in kleur): DUBBELGANGER:
thrillerserie. „Een lastige 'oude
bekende".
20.45 DENK-BEELD: geestelijke
stromingen in onze smnenle-
ving.
2135 (in kleur): VERBINDING
MET:
23.05 TWEEDE JOURNAAL.
23.10 SLUITING
14.05-16.00 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 KIJK EN KOOK
19.50 KEURIG FRANS.
19.52 ZOEKLICHT
20.00 NIEUWS
20.25 SPEL ZOLDER EINDE
Het pijnlijke verhaal van een
intellectuele Nederlandse
vrouw.
21.25 VERGEET NIET TE LEZEN
22.00 HET DUO ACADEMUS
22.20 NIEUWS.
Dinsdag 28 januari
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 12.00 Stereo: Semi-klassieke
opera-aria's (gr.) 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinbouw. Overheidsvoorlich
ting: 12.29 Uitzending voor de laird»-
bouw. AVRO: 12.39 Sportrevue 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30
Spiegel van België: muziek en nieuws
van onze Zuiderburen 14.00 De lichte
Muze belicht: De operette. AVRO:
15.00 Wijs: joodse wijsheden met Is
raëlische en jiddije wijsjes. 15.05 Piano
recital: moderne muziek, (opn.) 15.40
Weerklank uit het verleden: stem
mingsbeeld rondom een muzikaal on
derwerp 16.00 Nws. 16.02 Brazilian®:
lichte muziek uit Latijns America
16.30 Kunstkroniek 17.00 Stereo: Big
Band Beat: Don Ellis Big Band (opn.)
17.25 Jazz Spectrum 17.55 Med. 18.00
Nws. 18.16 Radiojournaal 18.25 Wie
Waagt die zingt: internationale volks
liedjes 18.50 Paris vous parte 18.55 Voor
de kinderen 19.00 Trefpunt: discussie
rubriek voor actuele zaken 19.30 Nws.
19.35 Vanavond: gevarieerd program
ma 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal.
NRU: 22.55 Muziek van deze eeuw:
moderne kamermuziek (opn.) 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma (12.22 Wij van
het land; 12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws 12.41 Act 13.00 Ra
den maar.14.00 Conciliepostbus 14.05
Schoolradio 14.30 Pizzicato: muzikaal
midldiagmagazine (16.00-16.02 Nws.).
Overheidsvoorlichting: 17.00 Nws. uit
de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk
Demuert. KRO: 17.10 Voor de jeugd
18.00 ïh de volksmond: volksliedjespro
gramma 18.19 Uitzending van de Pa
cifistische Socialistische Partij 18.30
Nws. 18.46 Act. 19.05 Licht ensemble
en solisten 19.40 Conciliepostbus 19.45
Zoekend geloven, godsdienstige lez.
20.00 Omroep-orkest met zangsolisten:
klassieke, semi-klassieke en moderne
operamuziek 20.55 Verzuiling - ont
zuiling?, beschouwing 21.10 Stereo:
Radiokamerorkest en solist: klassieke
muziek (opn.) 21.30 Babel: kunstkro-
kroniek 22.30 Nws. en parlementair
overzicht 22.45 Overweging 22.50 De
zingende kerk, muzikale lez. 23.05 Kon
tekst: jazzmuziek 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 12.00 Nws. 12.03 Zorro: pro
gramma voor tieners 13.00 Nws. 13.03
13.50, 14.20 en 15.05 SCHOOLTELE
VISIE
18 05 BERICHTEN
18.10 PING PONG
18.25 SCHOOLTELEVISIE
18.50 MEDEDELINGEN
18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES
19.25 TARTINE
19.30 LES AVENTURES DE TOM
SAWYER.
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.30 VIBRATO
21.20 CE PAYS EST a VOUS
2150 L'HOMME a LA VALISE
22.40 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL
20.15 AUF DEN SPUREN SELTE.
NER TIERE.
kleur. Reportage over dieren
op IJsland.
21.00 KADDISCH NACH EINEM
LEBENDEN
Spel van Karl Fruchtmann.
22.15 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17 35 SCHIFF AHOI
18.05 DIE DREHSCHEIBE.
18.40 SO LACHT MAN IN ENG
LAND.
kleur MijLly, amusementspro-
1 gramma
19.10 BEZAUBERNDE JEANNIE
kleur. Liefhebben in één klap,
tv-film.
19.45 HEUTE
20.15 POTSDAM HEUTE
21.00 GAUNER GEGEN GAUNER
De lachende Lady van Luxor,
detectivefilm.
2145 HINTER DEN STERNEN
Het internationale vermaak-
centrum Las Vegas.
22.45 NIEUWS.
Ekspres: gevarieerd platenprogram-
ma (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Er -
Jee - Em - Drie 16.00 Nws. 16.03-18.00
Mix: licht platenprograrnma <17.00-
17.02 Nws.).
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz.
(12.40-12.48 Weerber., med., program
ma-overzicht en SOS-berichten voor
de schippers) 12.55 Buitenlands pers
overzicht 13.00 Nws., weerber., beurs-
ber. en dagklapper 13.20 Tafelmuziek
14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00-
15.03 Nws.) 15.57 Gi-ammofoonmuziek
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09
Grammofoonmuz. 16.15 Programma
voor oudere luisteraars 17.00 Nws.,
weerber. en med. 17.15 Gev. grammo
foonmuz. 13.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30
Keurig F rans (herhaling) 18.32 Gram
mofoonmuz. 18.35 Wegwijs wezen 18.40
Grammofoonmuz. 18.45 Sportkroniek
18.52 Taalwenken (herhaling) 18.55
Grammofoonmuz. 19.00 Nws., weerber.
en act. 19.40 Grammofoonmuz. 19.45
Beroepsbelangen voor de Middenstand
20.00 Opera-fragmenten 21.40 Boekbe
spreking 21.55 Grammofoonmuz. 22.00
Nws. en berichten 22.15 De Zeven Kun
sten: literatuur 22.30 Jazzmuziek 23.00
Nws. 23.10 Klassieke muziek 23.30
Nws. 23.35-23.45 Ligging van de zee
schepen.
Woensdag 29 januari
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 7.00 Nws. en cohtendgymna£»
tiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. (7.30-7.35
Van de voorpagina). VPRO: 7.54 De
ze dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20
Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30-
8.35 Van alle markten thuis, (praat
je voor de huisvrouw). 9.00 Stereo:
Beiers Radio Orkest (gr.) klassieke
en moderne muziek 9.35 Waterstanden
9.40 Schoolradio 10.00 Lichte grammo
foonmuz. 10.50 Voor de kleuters 11.00
Nws. 11.02 Voor de vrouw 11.40 Ste
reo: Pianorecital (gr.): semi-klassie
ke muziek.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te muziek met nieuws en act. TROS
8.00 Nws. 8.11 Luister uit en thuis:
verzoekprogramma voor de militairen
(8.30-8.32 Nws.; .9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw) 9.40 Voor de kleu-
vrouw 9.40 Voor de kleuters 9.55 Mo
derne muziek (gr.) 10.30 Voor de
vrouw 11.00 Nws 11.02 Piek-Uur: wed
strijd-programma 11.45 Act.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing: lichte vocale muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang
speelplaten, met commentaar 10.30
Big Band- en soft sweet uit de USA.
NRU: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-lezen:
het laatste internationale nieuws op
het gebied van de lichte muziek (12.00
Nws.).
0\iGGLE5 REUT DE GAM DOOR Etf BEMERKT V
EER PAAR MET15ET1 Bij EER OPET1 DEl/R. p=—r