ont GEBEURT HIER NOU NOG WAT? issffissssafifiK pardclijke stra' Cohn Bendit Directeur L. Groen Als er gerookt wordt zie ik dat niet DE STEM VAN ZATERDAG 25 JANUARI 1969 IkFORT (DPA) Een rechl- Frankfort heeft de 23jatii[ 'ranse studentenleider Dajiii endit in hoger beroep wegens zraaierij en verstoring van ij fre orde veroordeeld tot zes en gevangenisstraf voorwaart. rd vrijgesproken van geweld. tegen ambtenaren in functie stige huisvredebreuk. Na d( aak zette Cohn-Bendit de „In. ionale" in, begeleid door jonge. 1de zaal. de Dany" had op 22 septea. brig jaar voor de Pauluskerk i de boekenbeurs in Frankfort |nstraties geleid tegen de ven] van de Westduitse vredespriji j Se Senegalese president en ditil leopold Senghor. De rechtbank! Imet haar uitspraak twee ma®. I onder het in september uitgel [;en vonnis, waartegen CohiJ Jit in beroep was gegaan. Ivan justitie had donderdag (lil pden gevangenis onvoorwaariel (moesten terugkomen van hu! geëist. Verscheidene politiemiM Pre belastende verklaringen len film over de incidenten wa pond. De president van de rechl-j geloofde dat Conn-Bendit titl| laan „ordelijk" zou IE CENTRALE gevangenis ra pria. waar alle executies tel lel van de strop in Zuid-Afritol pen uitgevoerd, zijn vorig W terechtstellingen verricht, II ill stijging van 18 vergelekenwl 1 Er wordt niet gezegd hoezttlj Kan negers en blanken waren. f opnemen, ij Uw huis. .untU, igbaarheid, AMSTERDAM - „Wat hier komt, (dit is de progressieve jeugd lossen de 17 en pakweg 28, 30 jaar. De |ongeren die niet Revreden zijn met pingpongtafels is figuurzagen, en jeugdleiders jet korte broeken. [Ze willen ook niet bevoogdend Irorden aangesproken. Het leiden omdat je leider bent, imdat je jezelf uitgeroepen il tot leiden; dat moeten we |niel meer zien. Ik ben id-reserve officier (dat staat jok wel eens in de krant, maar (dol vind ik helemaal niet grappig; dan denken ze dat ik len militante en militaire kerel len en dat hoop ik niet te zijn) tn onder dienst was het precies jtkelfde. In het leger heb je look al heb je een paar Ven - te weinig te zeggen n zo'n toestand te veranderen, har hier heb ik wèl de ftlegenheid. heb zelf ook moeten leren tiarom het zich nou eigenlijk pandelt. En het gaat er gewoon dat de jeugd niet happy is jiist het zich alles laten vertellen. I te meer als alleen holle flarden gebruikt worden. (Ie hele sfeer wordt door jke dingen verpest. Zo Kakt de jeugd zich zorgen. Paa- ben ik nou zelf, waar Vi ik nog? Ik wil ook wat. pa, on we proberen eraan V te helpen die jeugd hier f Ie vangen". I Aan het woord is Louis Groen directeur van het kosmisch «rum Paradiso te Amsterdam. eg f 1.000,-. naand direct opzegging. inleg f2.000, ),-direct en opzegging. wiften. k Paradiso staat, samen met het are Amsterdamse popcentrum dtasio en b.v. het Haagse 'tram Provadya, als voorbeeld li ionSerengroeperingen atL? jVan bet land- waar op Ervoor de jeugd nog niets ton 1 Wllle" dat in hun Ppiaats eveneens dergelijke pa worden opgericht, centra [L ?eugd zichzelf kan zijn. pubükaties, die de L i' verschenen over het ito ™S!end §ehruik van vende middelen en seksuele Wdenng in de Amsterdamse Wonm ,m,de Engelse P6'rs aI S°?pt. 'ct pot-centradoen I e rmtiatieven geen goed. Iteraart'hS au Sen maar iammer- aria bben de Alrijke 1 ffaarf,erSensee» ivnrt maar veel f'testan- LriidenJ°0k 0Pgeblazen door Cr -ers' die er nie,s van |Pen en in wier ogen fe¥e dingen alleen uit J Pen °P een grote rotzooi ||Als het inderdaad zo erg is ■toch aneerd WOrdt Z0l!den Ia>\11 la"S gestoten zijn" !edcthvfnr,G™en-Paradiso, een ka Amst i Vrijetijdi LcJ^msterdam, wordt f Er moètdrtd00r êemeen'e en I ""tact ziin ,!s een vrij "auw ^Titie komt gemeente De IWhregeln,Bti«in hur§er N wordt lneen',maarslecbls lens b v hè?m,aü gearresteerd Biesj gebruik van Paradiso is in het ,even fekJ1Vri°r het bieden van laie tot creatie, leUirha Ptetentieloze |en esteding", zegt Louis ^etentieloze Wijven hVerstaat h« het pdaag". ar Pi°ten van De creativiteit komt aan bod in de total-shows en andere programma's, die enkele malen per week in de grote zaal worden gehouden. Waarschijnlijk zijn de „levende objecten shows" waarin blote mensen optreden waaraan niemand, behalve enkele oudere bezoekers, die speciaal hiervoor gekomen zijn aanstoot neemt wel medeschuld aan de geruchten over ergerlijke zedenverwildering. Maar er wordt niet alleen al dan niet onschuldig bloot in de programma s gedaan. Directeur Groen: „We proberen alles op avantgarde gebied hier te krijgen. Ook de nieuwste films ai dan niet met politieke strekking. De jeugd moet ook politiek bewust kunnen zijn. We schudden ze ook wel eens wakker. We hebben een werkgroep die zich met de programma's bezig houdt. Daarnaast kan de jeugd ook met de handjes werken, schilderen of pop-toestanden maken. En afgezien van het creatief bezig zijn is er natuurlijk ook de recreatie. Deze zaak moet je niet zien als iets dat je iedere dag moet bezoeken, maar wèl als je daar behoefte aan hebt. En er heerst een ongedwongen sfeer. Dat vind ik van groot belang. Zonder een of andere kerel die zegt: Ga recht zitten, of Je haar is te lang, of Je hebt je nagels niet schoon gemaakt'. Er moet toch leiding zijn? „Jawel, we leiden wel, maar onzichtbaar. Ais iemand hier met zijn beentjes op een stoel of tafel wil zitten, dan mag dat. Er komt nooit iemand naar hem toe die zegt: Doe je beentjes eraf. Wat maakt het uit? Als je maar lekker zit. Wordt op leeftijd gecontro leerd e „Jawel, maar een meisje van veertien jaar ziet er misschien uit als zeventien. Als ik zie dat het een kind is zeg ik: nee. Maar als ik denk: dat is een juffrouw.... Tjaa, ik ben geen politieagent. Ik zou de sfeer ook bepaald verpesten als ik in de deur ging staan 's avonds: Jij d'r in. jij d'r uit. Daar zijn wij niet voor. Er is poiitie. Er zijn ouders. Als u verkeerd opgevoed bent thuis kan ik dat niet meer veranderen. Ik wil het ook niet. Ik ben niet de directeur van een tuchtschool. Die lukt het trouwens ook niet...." Buitenstaanders denken dat alles mag. e Wat met mag, dat zijn dingen die ze ook niet doen. Kijk een jongen en een meisje mogen niet verder gaan dan een beetje vrijen. Je mag het van mij overal, maar niet in mijn gebouw. Niet omdat ik er wat op tegen heb, maar dat kan gewoon niet, daar hebben we geen vergunning voor, dan sluiten ze de tent. Dat mag niet, maar dat doen ze ook niet. Of als ze heel lief naar de muziek zitten te luisteren dan gaat er zo'n hand door het haar. God, dat vind ik prachtig. Dat dat nog bestaan kan vind ik heerlijk. Dat is gewoon mens zijn. e Wat ze ook echt niet mogen, dat is zichzelf ten gronde richten; dat is door middel van injectie naalden zich stoffen inspuiten die gevaarlijk zijn. Als we dat zouden zien zouden we direct ingrijpen. Maar dat weten ze, dus krijgen we het niet te zien; óf het gebeurt niet. Maar als het wèl gebeurt zien b Er zijn een heleboel dingen daar probeer je aan voorbij te gaan. Aan wat ze zeggen, hoe ze met hun meisjes zitten. Dat moeten zij weten. Als zij dat kunnen verantwoorden, ik vind het best. Kijk, ik ben niet hun vader en niet hun moeder. Als die inbreng van de ouders tekort is geschoten kan ik dat niet ver anderen. Ik wil dat ook niet. s We hebben hier ook wel eens bezorgde ouders. Om maar eens een voorbeeldje te geven. D'r komt hier op een dag een mevrouw die zegt: Mijnheer het is een schande. Ik zeg: Blijft u nu kalm, gaat u zitten. Het valt ze meestal al mee, dat ze zien dat er een staf aanwezig is, dat er normale mensen hier zijn. En dan blijkt dat een meisje van een jaar of veertien al vier weken 's nachts heel laat thuis komt. Ze komt ook nooit meer op school, werkt niet meer. Nou is die mama natuurlijk enorm bezorgd geraakt. Na dit vier weken aangezien en goedgevon den te hebben komt ze naar mij toe en nou vindt ze Paradiso maar een vies gebouw weet je wel. b Ik ben zelf vader en op zoiets zeg ik meteen en dan ben ik ook keihard U hebt het al vier, vijf weken aangezien. Dat is uw grote fout. Bij mij kan dat een keer voorkomen ik bedoel bij zo'n jong kind maar als ze dat zo vaak kan flikken, dan is er thuis iets fout. En dan is het onzinnig ons achteraf het verwijt te maken dat wij bestaan". we het niet. Want ze zijn slim genoeg om het niet onder de ogen te doen van mijnheer Groen of de andere stafleden, mevrouw Bakx of Lex Kaper. b We geven de jeugd ook informatie. We hebben al drie keer dr. Geerlings hier gehad, dat is een deskundige op dat gebied. Er is verder een werk groep. Ook hier dus inspraak van de jeugd. We hebben het kwaad gesignaleerd en we hebben gezegd: Jongens, komt er eens even bij. Wat vinden jullie er nou van Overal op de felgekleurde muren van Paradiso hangen (kleine) gele briefjes waarop in (kleine) zwarte lettertjes staat, dat het gebruik van verdovende middelen verboden is. Alle verdovende middelen b „Ja. Het is tegen de wet; een internationale wet, die Nederland niet in zijn eentje kan veranderen, al zouden ze het willen ze willen het natuurlijk niet. We hebben hier wel commissies, maar daar zitten jammer genoeg allemaal van die gevestigde mensen in. a Je kunt wel een verschil maken tussen soft drugs en hard drugs. Dat doen wij ook. 'Natuurlijk maken wij daar verschil in. Als we op bepaalde deskundigen af moeten gaan zijn soft drugs ongevaarlijk. Er zijn er die zeggen dat het net zo gevaarlijk is als het nemen van een aspirientje. Als dat werkelijk zo is, dan betreur ik dat het in die opiumwet zit. Maar 't zit erin. Nou, wat wil je? Dat ik tegen de wet ga vechten met al de eventueel nadelige gevolgen voor dit project? Begrijp je wat ik bedoel e Dus als u merkt dat er gerookt wordt b ..Dat doe ik niet. Dat weten ze ook web Ik ben geen politieagent. Ik merk het soms wel, maar daar doe ik gewoon niets tegen. Wanneer we iets heel ernstigs constateren zijn we er per se tegen." b Hoe ver gaat uw verantwoor delijkheid Net zover als die van een goed huisvader. Er zijn dingen die niet kunnen. Dat moet iedereen be grijpen. Er zijn nu eenmaal spelregels, fatsoensnormen. Ook voor de progressieve jeugd. Het is natuurlijk waanzinnig om te zeggen: Er zijn andere normen omdat je jong bent. a Er is aan de andere kant soms ook een excuus voor hun optreden Dat is dat de ouderen wel vaak erg flauw zijn en een beetje achter lopen. We hebben het altijd over de verplichtingen van de jeugd. Maar we moeten ook inzien dat de jeugd haar rechten heeft." b Paradisodireeteur Groen is stellig van mening, dat er veel meer en ook overal in het land projecten als Paradiso zullen moeten komen om de mensen en met name de jeugd te leren creatief en recreatief bezig-te zijn. Straks hoeven we nog maar een paar dagen per week te werken en dan weten ze niet wat ze met die vrije tijd moeten doen, omdat ze dat nooit geleerd hebben zegt hij. b Maar voorlopig is de schreeu werig roze, oranje, groen geverfde voorgevel van zijn pop-tempel aan de Weteringschans, een voormalig kerkgebouw van de Vrije Gemeente, dat op de nominatie staat gesloopt te worden, veel Amsterdammers nog een doorn in het oog. a Er moet nog veel veranderen in de mentaliteit van de ouderen. Daar is de Paradisostaf het over eens. Te veel wordt naar aanleiding van een of enkele minder gunstige voorvallen etiketjes geplakt. a Louis Groen; „De ouderen moeten begrijpen dat het iets moet kosten. Ze moeten niet zo gek opkijken van dingen die ze zelf niet begrijpen, of waar ze jaloers op zijn. Er zijn ook ouderen die zeer positief staan tegenover wat wij hier aan het doen zijn. We hebben zelfs donaties gekregen. a Maar ik geloof dat de meeste ouderên nog steeds denken Moet dat nou zo nodig Dat is jammer want dan krijg je al meteen twee kampen. Daar moet je niet tegen vechten. Je moet zorgen dat ze meer begrip krijgen". b Een bewijs voor het slagen van zijn project vindt hij de verdraagzaamheid van de jongeren. „Er komen wel eens dames en heren in avondkleding op „sightseeing" naar „dat schorum" kijken. Dat werkt helemaal niet provocerend. De jongeren hier stellen niet teleur door te zeggen: Dat is van ons en niet van jou." Nog wensen? „Meer begrip, zoals ik al héb gezegd. En ik hoop, dat ze ophouden met dat nare geschrijf over ons. Ze moeten niet de klok terugzetten. Ik vind dat ze moeten inzien, dat de situatie toch eens moet veranderen...." JOSó TOLHKENS Het is met de musical „Hair" ongeveer als met een l.p. van de Beatles. Bijna iedere „cover" krijgt een plaats op de hitparade. Nina Simone („Ain 't got no I got life"), Paul Jones en Zen brachten platen uit met daarop gedeelten van Hair en die uit voeringen geven tussen haakjes toch wel een duidelijk beeld van het muzikale gedeelte van de musical. Voor Zen betekende „Hair" eindelijk de doorbraak. Zen was een van het geringe aantal Nederlandse groepen, die het tot de top van de hitparade bracht. En dat is dan weer een aanwijzing dat men het in Nederland eindelijk begint te Ieren. Op de plaat althans, want wat er op het podium wordt gebracht is door de inferieure kwaliteit van het materiaal dikwijls niet om aan te horen. Toch doet de verbetering in vooral de begeleiding weldadig aan. Motions, Cats, Zen, Buffoons, Golden Earrings slagen er in om de hegemonie van Engelse en Amerikaanse groepen te doorbreken. Over Heintje, dat jochie uit Limburg, zullen we het maar niet hebben, want dat is voer voor de liefhebbers. Aan hun stand zijn de Nederlandse groepen het nu wel verplicht om na hun hits opnieuw met Iets goeds te komen. Het is beter dat het rond de Buffoons (bijvoorbeeld) even rustig blijft. Beter lang gezocht dan snel gedaan Want kiik nu eens even over de Noordzee. Disc-jockey John Peel „plugde" een opname van Love Sculpture. De Sabre Dance, naar een werk van componist Katehaturian. Een zeer matig plaatje dat driftig werd verkocht in Engeland en ook bier veel kopers vond. Het zal wel weer een uiting zijn van jeugd sentiment, maar we zouden over zoveel kitsch toch een ban moeten uitspreken. Een opname als deze hoort in de jaren I960 thuis, toen instrumentale hits aan de lopende band uit de studio's kwamen. Toen antieke composities nieuw (walgelijk) leven werden ingeblazen. Maar goed, Love Sculpture zocht de gemakkelijkste manier, vond die snel en het resultaat is navenant. Vandaar „heter lang gezocht dan snel gedaan". Hoe het wel kan en dergelijke Instrumentale hits mogen er meer komen liet Fleetwood Mac zien of liever horen. Albatross heet het nummer dat langzaam maar zeker op alle hitparades te vinden is. En terecht. Hoewel het „gegeven" in wezen ongelooflijk sentimenteel is, is de uitvoering van hoge kwaliteit. Al met al is het nieuwe jaar 1969 niet slecht ingezet. Het jaar houdt beloftes in, heet dat. Het is te hopen dat de doorbraak van de Nederlandse groepen zich verder doorzet. Al is het alleen maar vanwege de „nationale trots" of zoiets. En natuurlijk vooral voor hun fans, waartoe wij ons niet in alle gevallen rekenen. Gelukkig zit er verbetering in de lucht. Wie weet NEDERLAND 1. Ain't got no, I got life Nina Simone (3) 2. Hair - Zen (1) 3. Lily the Pink - Scaffold (2) 4. Ob-la-di-, Ob-la-da Marmelade (4) 5. I started a joke - Beegees (14) 6. Albatross - Fleetwood Mac (8) 7. Son of a praacherman Dusty Springfield (6) 8. Eloise Barry Ryan (5) 9. Battle hymn of the republic Andy Williams (7) 10. Bluebirds over the mountain Beach Boys (9) ENGELAND 1. Ob-la-di, Ob-la-da The Marmelade (1) 2. Albatross Fleetwood Mac (5) 3. Lily the Pink The Scaffold (2) 4. Build me up buttercup The Foundations (3) 5. Sabre dance The Love Sculpture (6) 6. Something's happening Herman's Hermits (9) 7- For once in my life Stevie Wonder (13) 8. I'm the urban spaceman The Bonzo Dog Doo Dah Band (4) 9. Private number Judy Clay William Bell (11) 10. Ain 't got no, I got life Nina Simone (7) AMERIKA 1. I heard it through the grapevine Marvine Gaye (1) 2. Crimson Clover Tommy James the Shondells (4) 3. I'm gonna make you love me Diana Ross Supremes The Temptations (2) 4. Soulful Strut The Young Holt Unlimited (3) 5. Everyday people Sly The Family Stone (15) 6. Hooked on a feeling B. J. Thomas (5) 7. Touch me The Doors (8) 8. The worst that could happen Brooklyn Bridge (9) 9. I started a joke The Beegees (16) 10. Son of a preacherman Dusty Springfield (10) (Tussen haakjes de stand van de vorige maal. De nummers met 'n zijn sterk stijg.end. a We hebben wel eens gedacht dat Zeeland en Brabant ingeslapen zijn. Dat hier op het gebied van beat-, soul-, blues-, en undergroundmuziek nog nauwelijks iets wordt gedaan. Dat blijkt een vergissing. Er zijn nog groepen hier, die ijverig in half donkere zalen optreden. Maar buiten de plaatsen waar ze re gelmatig spelen blijven ze vrijwel onbekend. De 20-Wij-redactie wil laten zien dat er nog degelijk iets gebeurt. We beginnen daarom vandaag met een foto te plaatsen van de blues- en undergroundformatie Slack Gang uit Breda. b Slack Gang bestaat uit Hubert Bredt (basgitaar), Dick van Ouwerkerk (lead-gitaar), Edd van der Meer (harmonika en zang), Roel Röring (sopraansax, fluit en slaggitaai), Toon Plas man (piano) en Wim Jacobs (drums en bongo), a Twee jaar geleden startte Slack Gang als bluesgroep. Door experimentele facetten aan de blues toe te voegen neigt de groep nu meer naar underground. De formatie zal deelnemen aan een tournee, door België en Nederland, die start op 12 april in Turnhout. Andere deelnemers zijn Muddy Waters, Jeff Beck, Jethro Tuil, Tyrannosaurus Rex, de Bonzo Dog Doo Dah Band en uit Nederland Oscar Benton, Livin' Blues, Endatteme Jugband en Cuby and the Blizzards. De groep zal ook Provadya-mani- festaties opluisteren in Oosterhout (vanavond in soos Hommeles), en Breda (middag 9 februari in De Trapkes). a Slack Gang opent vandaag de rij. Welke Zeeuwse en Bra bantse groepen volgen? Stuur een foto en wat gegevens over de samenstelling van je groep naar 20-Wij pagina, Reiger straat 16, Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15