ont
GEBEURT HIER NOU NOG WAT?
issffissssafifiK
pardclijke stra'
Cohn Bendit
Directeur L. Groen
Als er gerookt wordt
zie ik dat niet
DE STEM VAN ZATERDAG 25 JANUARI 1969
IkFORT (DPA) Een rechl-
Frankfort heeft de 23jatii[
'ranse studentenleider Dajiii
endit in hoger beroep wegens
zraaierij en verstoring van ij
fre orde veroordeeld tot zes
en gevangenisstraf voorwaart.
rd vrijgesproken van geweld.
tegen ambtenaren in functie
stige huisvredebreuk. Na d(
aak zette Cohn-Bendit de „In.
ionale" in, begeleid door jonge.
1de zaal.
de Dany" had op 22 septea.
brig jaar voor de Pauluskerk
i de boekenbeurs in Frankfort
|nstraties geleid tegen de ven]
van de Westduitse vredespriji j
Se Senegalese president en ditil
leopold Senghor. De rechtbank!
Imet haar uitspraak twee ma®. I
onder het in september uitgel
[;en vonnis, waartegen CohiJ
Jit in beroep was gegaan.
Ivan justitie had donderdag (lil
pden gevangenis onvoorwaariel
(moesten terugkomen van hu!
geëist. Verscheidene politiemiM
Pre belastende verklaringen
len film over de incidenten wa
pond. De president van de rechl-j
geloofde dat Conn-Bendit titl|
laan „ordelijk" zou
IE CENTRALE gevangenis ra
pria. waar alle executies tel
lel van de strop in Zuid-Afritol
pen uitgevoerd, zijn vorig W
terechtstellingen verricht, II ill
stijging van 18 vergelekenwl
1 Er wordt niet gezegd hoezttlj
Kan negers en blanken waren.
f opnemen,
ij Uw huis.
.untU,
igbaarheid,
AMSTERDAM - „Wat hier komt,
(dit is de progressieve jeugd
lossen de 17 en pakweg 28, 30
jaar. De |ongeren die niet
Revreden zijn met pingpongtafels
is figuurzagen, en jeugdleiders
jet korte broeken.
[Ze willen ook niet bevoogdend
Irorden aangesproken. Het
leiden omdat je leider bent,
imdat je jezelf uitgeroepen
il tot leiden; dat moeten we
|niel meer zien. Ik ben
id-reserve officier (dat staat
jok wel eens in de krant, maar
(dol vind ik helemaal niet
grappig; dan denken ze dat ik
len militante en militaire kerel
len en dat hoop ik niet te zijn)
tn onder dienst was het precies
jtkelfde. In het leger heb je
look al heb je een paar
Ven - te weinig te zeggen
n zo'n toestand te veranderen,
har hier heb ik wèl de
ftlegenheid.
heb zelf ook moeten leren
tiarom het zich nou eigenlijk
pandelt. En het gaat er gewoon
dat de jeugd niet happy is
jiist het zich alles laten vertellen.
I te meer als alleen holle
flarden gebruikt worden.
(Ie hele sfeer wordt door
jke dingen verpest. Zo
Kakt de jeugd zich zorgen.
Paa- ben ik nou zelf, waar
Vi ik nog? Ik wil ook wat.
pa, on we proberen eraan
V te helpen die jeugd hier
f Ie vangen".
I Aan het woord is Louis Groen
directeur van het kosmisch
«rum Paradiso te Amsterdam.
eg f 1.000,-.
naand direct
opzegging.
inleg f2.000,
),-direct
en opzegging.
wiften.
k
Paradiso staat, samen met het
are Amsterdamse popcentrum
dtasio en b.v. het Haagse
'tram Provadya, als voorbeeld
li ionSerengroeperingen
atL? jVan bet land- waar op
Ervoor de jeugd nog niets
ton 1 Wllle" dat in hun
Ppiaats eveneens dergelijke
pa worden opgericht, centra
[L ?eugd zichzelf kan zijn.
pubükaties, die de
L i' verschenen over het
ito ™S!end §ehruik van
vende middelen en seksuele
Wdenng in de Amsterdamse
Wonm ,m,de Engelse P6'rs aI
S°?pt. 'ct pot-centradoen
I e rmtiatieven geen goed.
Iteraart'hS au Sen maar iammer-
aria bben de Alrijke
1 ffaarf,erSensee»
ivnrt maar veel f'testan-
LriidenJ°0k 0Pgeblazen door
Cr -ers' die er nie,s van
|Pen en in wier ogen
fe¥e dingen alleen uit
J Pen °P een grote rotzooi
||Als het inderdaad zo erg is
■toch aneerd WOrdt Z0l!den
Ia>\11 la"S gestoten zijn"
!edcthvfnr,G™en-Paradiso, een
ka Amst i Vrijetijdi
LcJ^msterdam, wordt
f Er moètdrtd00r êemeen'e en
I ""tact ziin ,!s een vrij "auw
^Titie komt gemeente De
IWhregeln,Bti«in hur§er
N wordt lneen',maarslecbls
lens b v hè?m,aü gearresteerd
Biesj gebruik van
Paradiso is in het ,even
fekJ1Vri°r het bieden van
laie tot creatie,
leUirha Ptetentieloze
|en esteding", zegt Louis
^etentieloze
Wijven hVerstaat h« het
pdaag". ar Pi°ten van
De creativiteit komt aan bod
in de total-shows en andere
programma's, die enkele malen
per week in de grote zaal worden
gehouden. Waarschijnlijk zijn de
„levende objecten shows"
waarin blote mensen optreden
waaraan niemand, behalve enkele
oudere bezoekers, die speciaal
hiervoor gekomen zijn aanstoot
neemt wel medeschuld aan de
geruchten over ergerlijke
zedenverwildering. Maar er wordt
niet alleen al dan niet onschuldig
bloot in de programma s gedaan.
Directeur Groen: „We
proberen alles op avantgarde
gebied hier te krijgen. Ook de
nieuwste films ai dan niet met
politieke strekking. De jeugd moet
ook politiek bewust kunnen zijn.
We schudden ze ook wel eens
wakker.
We hebben een werkgroep die
zich met de programma's bezig
houdt. Daarnaast kan de jeugd
ook met de handjes werken,
schilderen of pop-toestanden
maken. En afgezien van het
creatief bezig zijn is er natuurlijk
ook de recreatie. Deze zaak moet
je niet zien als iets dat je iedere
dag moet bezoeken, maar wèl
als je daar behoefte aan hebt.
En er heerst een ongedwongen
sfeer. Dat vind ik van groot
belang. Zonder een of andere
kerel die zegt: Ga recht zitten,
of Je haar is te lang, of Je hebt
je nagels niet schoon gemaakt'.
Er moet toch leiding zijn?
„Jawel, we leiden wel, maar
onzichtbaar. Ais iemand hier met
zijn beentjes op een stoel of tafel
wil zitten, dan mag dat. Er
komt nooit iemand naar hem toe
die zegt: Doe je beentjes eraf. Wat
maakt het uit? Als je maar lekker
zit.
Wordt op leeftijd gecontro
leerd
e „Jawel, maar een meisje van
veertien jaar ziet er misschien uit
als zeventien. Als ik zie dat het
een kind is zeg ik: nee. Maar als
ik denk: dat is een juffrouw....
Tjaa, ik ben geen politieagent.
Ik zou de sfeer ook bepaald
verpesten als ik in de deur ging
staan 's avonds: Jij d'r in. jij d'r
uit. Daar zijn wij niet voor. Er is
poiitie. Er zijn ouders. Als u
verkeerd opgevoed bent thuis kan
ik dat niet meer veranderen. Ik
wil het ook niet. Ik ben niet de
directeur van een tuchtschool. Die
lukt het trouwens ook niet...."
Buitenstaanders denken dat
alles mag.
e Wat met mag, dat zijn dingen
die ze ook niet doen. Kijk een
jongen en een meisje mogen niet
verder gaan dan een beetje
vrijen. Je mag het van mij overal,
maar niet in mijn gebouw.
Niet omdat ik er wat op tegen
heb, maar dat kan gewoon niet,
daar hebben we geen vergunning
voor, dan sluiten ze de tent.
Dat mag niet, maar dat doen ze
ook niet. Of als ze heel lief naar
de muziek zitten te luisteren dan
gaat er zo'n hand door het haar.
God, dat vind ik prachtig. Dat
dat nog bestaan kan vind ik
heerlijk. Dat is gewoon mens
zijn.
e Wat ze ook echt niet mogen,
dat is zichzelf ten gronde richten;
dat is door middel van injectie
naalden zich stoffen inspuiten
die gevaarlijk zijn.
Als we dat zouden zien zouden we
direct ingrijpen. Maar dat weten
ze, dus krijgen we het niet te
zien; óf het gebeurt niet.
Maar als het wèl gebeurt zien
b Er zijn een heleboel dingen
daar probeer je aan voorbij te
gaan. Aan wat ze zeggen, hoe ze
met hun meisjes zitten. Dat
moeten zij weten. Als zij dat
kunnen verantwoorden, ik vind
het best. Kijk, ik ben niet hun
vader en niet hun moeder. Als
die inbreng van de ouders tekort
is geschoten kan ik dat niet
ver anderen. Ik wil dat ook niet.
s We hebben hier ook wel eens
bezorgde ouders. Om maar eens
een voorbeeldje te geven. D'r
komt hier op een dag een
mevrouw die zegt: Mijnheer het
is een schande. Ik zeg: Blijft u nu
kalm, gaat u zitten. Het valt ze
meestal al mee, dat ze zien dat er
een staf aanwezig is, dat er
normale mensen hier zijn.
En dan blijkt dat een meisje van
een jaar of veertien al vier
weken 's nachts heel laat thuis
komt. Ze komt ook nooit meer
op school, werkt niet meer. Nou
is die mama natuurlijk enorm
bezorgd geraakt. Na dit vier
weken aangezien en goedgevon
den te hebben komt ze naar mij
toe en nou vindt ze Paradiso
maar een vies gebouw weet je
wel.
b Ik ben zelf vader en op zoiets
zeg ik meteen en dan ben ik
ook keihard U hebt het al vier,
vijf weken aangezien. Dat is uw
grote fout. Bij mij kan dat een
keer voorkomen ik bedoel bij
zo'n jong kind maar als ze dat
zo vaak kan flikken, dan is er
thuis iets fout. En dan is het
onzinnig ons achteraf het verwijt
te maken dat wij bestaan".
we het niet. Want ze zijn slim
genoeg om het niet onder de
ogen te doen van mijnheer Groen
of de andere stafleden, mevrouw
Bakx of Lex Kaper.
b We geven de jeugd ook
informatie. We hebben al drie
keer dr. Geerlings hier gehad,
dat is een deskundige op dat
gebied. Er is verder een werk
groep. Ook hier dus inspraak
van de jeugd. We hebben het
kwaad gesignaleerd en we hebben
gezegd: Jongens, komt er eens
even bij. Wat vinden jullie er
nou van
Overal op de felgekleurde
muren van Paradiso hangen
(kleine) gele briefjes waarop in
(kleine) zwarte lettertjes staat,
dat het gebruik van verdovende
middelen verboden is.
Alle verdovende middelen
b „Ja. Het is tegen de wet; een
internationale wet, die Nederland
niet in zijn eentje kan veranderen,
al zouden ze het willen
ze willen het natuurlijk niet.
We hebben hier wel commissies,
maar daar zitten jammer genoeg
allemaal van die gevestigde
mensen in.
a Je kunt wel een verschil
maken tussen soft drugs en hard
drugs. Dat doen wij ook.
'Natuurlijk maken wij daar
verschil in. Als we op bepaalde
deskundigen af moeten gaan
zijn soft drugs ongevaarlijk.
Er zijn er die zeggen dat het net
zo gevaarlijk is als het nemen
van een aspirientje. Als dat
werkelijk zo is, dan betreur ik
dat het in die opiumwet zit.
Maar 't zit erin. Nou, wat wil je?
Dat ik tegen de wet ga vechten
met al de eventueel nadelige
gevolgen voor dit project?
Begrijp je wat ik bedoel
e Dus als u merkt dat er gerookt
wordt
b ..Dat doe ik niet. Dat weten ze
ook web Ik ben geen politieagent.
Ik merk het soms wel, maar
daar doe ik gewoon niets tegen.
Wanneer we iets heel ernstigs
constateren zijn we er per se
tegen."
b Hoe ver gaat uw verantwoor
delijkheid
Net zover als die van een goed
huisvader. Er zijn dingen die niet
kunnen. Dat moet iedereen be
grijpen. Er zijn nu eenmaal
spelregels, fatsoensnormen.
Ook voor de progressieve jeugd.
Het is natuurlijk waanzinnig om
te zeggen: Er zijn andere normen
omdat je jong bent.
a Er is aan de andere kant soms
ook een excuus voor hun optreden
Dat is dat de ouderen wel vaak
erg flauw zijn en een beetje
achter lopen. We hebben het
altijd over de verplichtingen van
de jeugd. Maar we moeten ook
inzien dat de jeugd haar rechten
heeft."
b Paradisodireeteur Groen is
stellig van mening, dat er veel
meer en ook overal in het land
projecten als Paradiso zullen
moeten komen om de mensen
en met name de jeugd te leren
creatief en recreatief bezig-te
zijn. Straks hoeven we nog maar
een paar dagen per week te
werken en dan weten ze niet wat
ze met die vrije tijd moeten doen,
omdat ze dat nooit geleerd hebben
zegt hij.
b Maar voorlopig is de schreeu
werig roze, oranje, groen geverfde
voorgevel van zijn pop-tempel
aan de Weteringschans, een
voormalig kerkgebouw van de
Vrije Gemeente, dat op de
nominatie staat gesloopt te
worden, veel Amsterdammers nog
een doorn in het oog.
a Er moet nog veel veranderen
in de mentaliteit van de ouderen.
Daar is de Paradisostaf het
over eens. Te veel wordt naar
aanleiding van een of enkele
minder gunstige voorvallen
etiketjes geplakt.
a Louis Groen; „De ouderen
moeten begrijpen dat het iets moet
kosten. Ze moeten niet zo gek
opkijken van dingen die ze
zelf niet begrijpen, of waar ze
jaloers op zijn. Er zijn ook
ouderen die zeer positief staan
tegenover wat wij hier aan
het doen zijn. We hebben zelfs
donaties gekregen.
a Maar ik geloof dat de meeste
ouderên nog steeds denken
Moet dat nou zo nodig
Dat is jammer want dan krijg
je al meteen twee kampen.
Daar moet je niet tegen vechten.
Je moet zorgen dat ze meer
begrip krijgen".
b Een bewijs voor het slagen
van zijn project vindt hij de
verdraagzaamheid van de
jongeren. „Er komen wel eens
dames en heren in avondkleding
op „sightseeing" naar „dat
schorum" kijken. Dat werkt
helemaal niet provocerend.
De jongeren hier stellen niet
teleur door te zeggen: Dat is
van ons en niet van jou."
Nog wensen?
„Meer begrip, zoals ik al héb
gezegd. En ik hoop, dat ze
ophouden met dat nare geschrijf
over ons. Ze moeten niet de klok
terugzetten. Ik vind dat ze moeten
inzien, dat de situatie toch
eens moet veranderen...."
JOSó TOLHKENS
Het is met de musical „Hair"
ongeveer als met een l.p. van de
Beatles. Bijna iedere „cover"
krijgt een plaats op de hitparade.
Nina Simone („Ain 't got no I
got life"), Paul Jones en Zen
brachten platen uit met daarop
gedeelten van Hair en die uit
voeringen geven tussen haakjes
toch wel een duidelijk beeld van
het muzikale gedeelte van de
musical.
Voor Zen betekende „Hair"
eindelijk de doorbraak. Zen was
een van het geringe aantal
Nederlandse groepen, die het tot
de top van de hitparade bracht.
En dat is dan weer een aanwijzing
dat men het in Nederland
eindelijk begint te Ieren. Op de
plaat althans, want wat er op
het podium wordt gebracht is
door de inferieure kwaliteit van
het materiaal dikwijls niet
om aan te horen. Toch doet de
verbetering in vooral de
begeleiding weldadig aan.
Motions, Cats, Zen, Buffoons,
Golden Earrings slagen er in om
de hegemonie van Engelse en
Amerikaanse groepen te
doorbreken. Over Heintje, dat
jochie uit Limburg, zullen we
het maar niet hebben, want dat is
voer voor de liefhebbers.
Aan hun stand zijn de
Nederlandse groepen het nu wel
verplicht om na hun hits opnieuw
met Iets goeds te komen. Het is
beter dat het rond de Buffoons
(bijvoorbeeld) even rustig
blijft. Beter lang gezocht dan
snel gedaan
Want kiik nu eens even over de
Noordzee. Disc-jockey John Peel
„plugde" een opname van
Love Sculpture. De Sabre Dance,
naar een werk van componist
Katehaturian. Een zeer matig
plaatje dat driftig werd verkocht
in Engeland en ook bier veel
kopers vond. Het zal wel weer
een uiting zijn van jeugd
sentiment, maar we zouden over
zoveel kitsch toch een ban moeten
uitspreken. Een opname als
deze hoort in de jaren I960
thuis, toen instrumentale hits aan
de lopende band uit de studio's
kwamen. Toen antieke
composities nieuw (walgelijk)
leven werden ingeblazen. Maar
goed, Love Sculpture zocht de
gemakkelijkste manier, vond die
snel en het resultaat is navenant.
Vandaar „heter lang gezocht dan
snel gedaan".
Hoe het wel kan en dergelijke
Instrumentale hits mogen er
meer komen liet Fleetwood
Mac zien of liever horen.
Albatross heet het nummer dat
langzaam maar zeker op alle
hitparades te vinden is.
En terecht. Hoewel het „gegeven"
in wezen ongelooflijk
sentimenteel is, is de uitvoering
van hoge kwaliteit.
Al met al is het nieuwe jaar
1969 niet slecht ingezet.
Het jaar houdt beloftes in, heet
dat. Het is te hopen dat de
doorbraak van de Nederlandse
groepen zich verder doorzet.
Al is het alleen maar vanwege
de „nationale trots" of zoiets.
En natuurlijk vooral voor hun
fans, waartoe wij ons niet in
alle gevallen rekenen.
Gelukkig zit er verbetering in
de lucht. Wie weet
NEDERLAND
1. Ain't got no, I got life
Nina Simone (3)
2. Hair - Zen (1)
3. Lily the Pink - Scaffold (2)
4. Ob-la-di-, Ob-la-da
Marmelade (4)
5. I started a joke - Beegees (14)
6. Albatross - Fleetwood Mac (8)
7. Son of a praacherman
Dusty Springfield (6)
8. Eloise Barry Ryan (5)
9. Battle hymn of the republic
Andy Williams (7)
10.
Bluebirds over the mountain
Beach Boys (9)
ENGELAND
1. Ob-la-di, Ob-la-da
The Marmelade (1)
2. Albatross Fleetwood
Mac (5)
3. Lily the Pink
The Scaffold (2)
4. Build me up buttercup
The Foundations (3)
5. Sabre dance
The Love Sculpture (6)
6. Something's happening
Herman's Hermits (9)
7- For once in my life
Stevie Wonder (13)
8. I'm the urban spaceman
The Bonzo Dog Doo Dah
Band (4)
9. Private number
Judy Clay William Bell
(11)
10. Ain 't got no, I got life
Nina Simone (7)
AMERIKA
1. I heard it through the
grapevine Marvine Gaye
(1)
2. Crimson Clover
Tommy James the
Shondells (4)
3. I'm gonna make you love me
Diana Ross Supremes
The Temptations (2)
4. Soulful Strut The Young
Holt Unlimited (3)
5. Everyday people
Sly The Family Stone (15)
6. Hooked on a feeling
B. J. Thomas (5)
7. Touch me The Doors (8)
8. The worst that could happen
Brooklyn Bridge (9)
9. I started a joke
The Beegees (16)
10. Son of a preacherman
Dusty Springfield (10)
(Tussen haakjes de stand van de
vorige maal. De nummers met 'n
zijn sterk stijg.end.
a We hebben wel eens gedacht
dat Zeeland en Brabant
ingeslapen zijn. Dat hier op het
gebied van beat-, soul-, blues-,
en undergroundmuziek nog
nauwelijks iets wordt gedaan. Dat
blijkt een vergissing. Er zijn
nog groepen hier, die ijverig in
half donkere zalen optreden. Maar
buiten de plaatsen waar ze re
gelmatig spelen blijven ze vrijwel
onbekend. De 20-Wij-redactie
wil laten zien dat er nog degelijk
iets gebeurt. We beginnen
daarom vandaag met een foto
te plaatsen van de blues- en
undergroundformatie Slack
Gang uit Breda.
b Slack Gang bestaat uit Hubert
Bredt (basgitaar), Dick van
Ouwerkerk (lead-gitaar), Edd
van der Meer (harmonika en
zang), Roel Röring (sopraansax,
fluit en slaggitaai), Toon Plas
man (piano) en Wim Jacobs
(drums en bongo),
a Twee jaar geleden startte
Slack Gang als bluesgroep. Door
experimentele facetten aan de
blues toe te voegen neigt de
groep nu meer naar underground.
De formatie zal deelnemen aan
een tournee, door België en
Nederland, die start op 12 april
in Turnhout. Andere deelnemers
zijn Muddy Waters, Jeff Beck,
Jethro Tuil, Tyrannosaurus Rex,
de Bonzo Dog Doo Dah Band
en uit Nederland Oscar Benton,
Livin' Blues, Endatteme Jugband
en Cuby and the Blizzards. De
groep zal ook Provadya-mani-
festaties opluisteren in Oosterhout
(vanavond in soos Hommeles),
en Breda (middag 9 februari in
De Trapkes).
a Slack Gang opent vandaag
de rij. Welke Zeeuwse en Bra
bantse groepen volgen? Stuur
een foto en wat gegevens over
de samenstelling van je groep
naar 20-Wij pagina, Reiger straat
16, Breda.