ALS DE STATEN ERMEE AK KOORD GAAN Streekplan w.-Z.-Vlaanderen krijgt zeventien wijzigingen Gemeenten zijn voor één Axel Bontmantels Fusie geen nadeel voor personeel Insteek- havens gevraagd voor Terneuzen Bergingsconflicten op ALTONS kOsygin ziek Motorschip op Westerschelde gezonken In gesprek met Sergings- romantiek UITSLAG ENQUêTE REEDS BEKEND AANVARING OP ZIJPE Wieleravoiul van „de Volharding AANVARING BIJ VLISSINGEN ns ad en p pag- 3-5-7 VANDAAG MORGEN eer nieuws uit streek lans op neerslag Waterleiding maatschappijen Noodzakelijk Bron „ïbePA ene Omdraaiing W. Wuts aeró-fielterijen Mevrouw Dooms-Harms DE STEM VAN VRIJDAG 24 JANUARI 1969 3 [BURG - SPD-2: m - Axel, P. M rw Zoom en C. Jj, zateraag 2 en 20.30 .00 uur: 25 en iu.ou uur; Xei 00 uur; Vlissingen- Wemeldinge: 8.28 j anuarp h. 0,28 en 25,5)1 rg 2AL x/E VOOJ2DOEs ?E HET HOORTg^f' GEMAMEaO BE" EN EN SCHOUWBURG [zande ïdil Bar 20.30 uur tola later 20 uur Funes als oliemaignaat jil Sn 20 uur 14 jaar JRG ïur g Pijperkorps Juliana NTOONSTELLINGEN JRG ief: Curieuze archiefstul an Geyt: Exp. Pinter DIVERSEN n Oranje 10 uur g over de suikerbiet l Nassau 20 uur adering vissersvereniging lkander" r ehuis 19.30 uur -gadering IE rmans 19.30 uur ?EEN ngsgebouw 19.30 uur -ting leden N3C,V. iG -t 20 uur ond ZJLi.M. PEN EN SCHOUWBURGEN EN 0 uur Texas 14 jaar G uur bij Anzio 14 jaar »URG ouwburgfoyer 20.15 uur komedie met fragmenten q zaal 19.30 uur concert Zeeuwse muzielc ater 20 uur ouw en het huwelijk 18 Ju heater 19 en 21 uur e Funes als oliemagnaat il >EN ra 20 uur 14 jaar ENTO ON STELLINGEN jJURG u. hief: Curieuze archief Van Geyt: Exp. Pieter di anbeurs: Weense Week DIVERSEN FKE Lozanne 20 uur nsociëteit BLands Welvaren" 14.30 uur liggende wip idorp 15 uur Schieting lingsgebouw 19 uur sn feestavond tPE Centraal 14 uur .chieten Willem Teil Uk1!5 uur Ka'lkoenschietfol voor deze rubriek: tel. ostbus 116 in Mlddelbi» ieuws over de Westerschelde \J is 0p de één of andere ma- nier landelijk nieuws. Het lalt steevast de voorpagina's van de kranten en het t.v.-journaal. Wei ll spreken berichten over aanva- igen, vastgelopen schepen en der- lijke, sterk tot de verbeelding van jt grote publiek. Degenen die nau- L bij hef wel en wee op de Wes- jchelde betrokken zijn, zeggen ■oniek: „Een omhooggevaren schip niets dramatischer dan een van de I weg gereden vrachtauto". Wij geloven dat van harte. Maar er is een verschil. Het komt zelden nooit voor, dat er om het recht m gestrande vrachtauto los te trek- in, door slepersbedrijven wordt iw getrokken. Bij sleepkarweien op het water is dat anders. Er heerst op de wateren nog een irt ruige romantiek, die een felle icurrentie om de bergingspremie [ssen sleep- en bergingsbedrijven de hand werkt. En er is een altijd irend gevaar voor schip en men- 1. De Westerschelde heeft, wat dit (treft, een zekere faam. Verschil- jide sleepbedrijven betwisten elk- larsoms het recht om een in moei- iheden verkerend schip assistentie [verlenen. De één heeft bijvoor- jeld telegrafisch opdracht van de leepseigenaar om het schip vlot te ipen; de ander was hef eerst ter ^atse om vast te maken, of heeft 1 verzoek van de kapitein of de jzekeraar van het schip gekregen I assistentie te verlenen, feide partijen menen in hun recht [slaan en het is al voorgekomen Jmen in de spanning van het mo- Int meer aan zijn eigen echt of [meend recht op de premie dacht, In aan het object in kwestie: een lip in moeilijkheden. Aangezien p in het bergingsbedrijf niet met latschappelijk werkers doch met «de kerels te doen heeft, ligt het jvaarvan ernstige conflicten altijd loer. De rijkspolitie te water [idt de ontwikkelingen dan ook pp in de gaten. fis een geruststelling, maar het pskt natuurlijk geen einde aan het F een land als het onze, waar Ik het verhandelen van warme INes gereglementeerd is, won- We toestand van rivaliteit in een F, dat zo duidelijk het karakter F van hulpverlening aan men- h in nood. Wij hopen oprecht dat [nooitschrijnende bewijzen zullen tden geleverd aan hen, die vre- dat de concurrentiestrijd nog |s slachtoffers zal eisen onder die hulp verwachtten, maar Pen 'n sen ruzie belandden en |enwal en schip vielen (ADVERTENTIE) fei®? 1 Reuter) De Russische "JJ.® lijdit onder steeds lit nr j .e P'i® aan zVn lever en I is va m de huurt van Moskou, Pfficis! ttev"r(J0,11hjk goed ingelichte K64 ^de vernomeP- Fbii',^.pre®ier Is'deze maand Ei,, °™cièle gebeurtenissen aan- ,3 gewpp^t hj'g^'sw'oriiitzichten voor zater- opgesteld door het Idenjdonderdag om 18.00 uur ■hl rr'if"1? "Se v e e r normale tempe- prslag zontla? kans op enige Pd2rS!00ruitzichten in cijfers Ër zaterdagVer ^edeidand luiden Ife: da,n 30 Procent; min.- en hoven normaal; leen dVrj„!t°str?el£s normaal; kans |uur- (in Penode van minstens l1 droop procentl kans op een ge- Proeent. i0»: m n j1Ch,ten voor zonda§ z»Jn: van r dan 40 Procent; min.- ilen bovpnngeveer "ormaal tot 5 ïweksIT normaal; max.-temp.: leriorir, ..J™33'.' kans op een dro- jcent- LI mmstens 12 uur: 80 Iaal:'50 procent.6611 g6he61 dr°°g (Yan een onzer redacteuren) MIDDELBURG Zeventien wijzigingen op tie streek- plankaart zijn het resultaat van de 70 bezwaarschriften die zijn ingediend tegen het streekplan West-Zeeuwsch- Vlaanderen. Vergeleken met het resultaat van bezwaar schriften tegen oudere Zeeuwse streekplannen, is dit een hoge score. Het college van G.S. stelt de Staten van Zee land voor, om met het gewijzigde streekplan akkoord te gaan. In de voorjaarszitting van de Staten komt één en ander uitvoerig aan de orde. Het vooroverleg over dit streek plan heeft op een breed vlak plaats gevonden en naar GS in de „pre-ambule" mededelen, is het de bedoeling om het vooroverleg inzake streekplannen in de toe komst nog verder uit te breiden. Diverse reclamanten twijfelden aan de doeltrefendheid van dit voorover leg. Andere bezwaren bleken samen gevat te kunnen worden in twee groepen:: 1. De trace's langs de wegen. 2. De hoogbouw langs de Noordzee kust. Wat het eerste punt betreft: de provinciale planologische commissie wijst erop, dat het bij streekplannen om globale tracé's gaat. Aan de vast stelling van een definitief wegtracé gaat een aparte, zeer grondige proce dure vooraf en pas in die procedure hebben concrete bezwaren zin. Over hoogbouw langs de kust wordt opgemerkt, dat het voor de verdere ontwikkeling van de recreatie van het grootste belang is, dat de hoog bouw plaatselijk wordt geconcen treerd. Op de plaats waar dat gebeurt (volgens dit streekplan is dat Bres- kens) ontstaat rondom de hoogbouw een recreatieklimaat van meer stede lijk karakter, waarbij anderssoortige voorzieningen voor ontspanning en vermaak passen, terwijl elders het normale type recreatie kan worden geconcentreerd. De opstellers van het streekplan zijn zwaar geporteerd voor concentra tie van de recreatie. Men wil voor komen, dat zich langs de gehele Noordzeekust een lint van kampeer- bedrijven e.d. gaat vormen. Behalve Breskens zijn Cadzand, Retranche- ment, Nieuwvliet en Groede als cen tra voor de recreatie aangewezen. In Cadzand wordt middelhoge bouw toe gestaan. Voor de drie andere kernen geldt, dat er alleen laagbouw mag worden toegepast. Op deze manier hoopt men het vlakke, en daardoor gevoelige landschap, verantwoord aan te kleden. De voornaamste wijzigingen op de streekplankaart betreffen de volgen de onderdelen: Aan de vastgestelde oost-westver binding (een weg yan de eerste orde) zijn aansluitpunten gepro jecteerd ten westen van Sluis en ten zuiden van Biervliet. In de Veerhoekpolder bij Oostburg wordt enige uitbreiding gegeven aan het gebied voor stads- en dorpsbebouwing. Een gebied ten zuidoosten van Groede, aanvankelijk voor de bouw van landhuizen bestemd, wordt als „gewoon agrarisch ge bied" aangeduid, wegens de hoge landbouwkundige waarde van de gronden. Het zuidelijk deel van de weste lijke dijk van de Aardenburgse Havenpolder wordt tot landschap pelijk waardevol agrarisch gebied verklaard. Een perceel grond, aansluitend aan het kampeerterrein van Soo- lingen, westelijk van Retranche- ment, wordt aangeduid als kam- peergebied. Een ten zuiden van Groede gele gen vliedberg wordt als cultuur- 'monument aangemerkt. (Van een onzer verslaggeefsters) GOES De fusie tussen de n.v. waterleidingmaatschappij „Midden-Zeeland", de n.v. Water leiding Maatschappij „Zeeuwsch- Vlaanderen en de n.v. Industrie watervoorziening „Zeeuwsch- Vlaanderen" zal geen enkele na delige konsekwentie voor het personeel van één van de drie maatschappijen met zich mee brengen. Tot deze fusie, die op een nader te bepalen datum en wijze zal plaatsvinden, is woensdag door de aandeelhouders besloten. Gistermorgen is in Terneuzen, en gistermiddag in Goes, een voorlich tingsbijeenkomst gehouden, waarop het personeel het hoe en waarom van de fusie zijn uiteengezet. Op deze bij eenkomsten waren vakbondsbestuur ders aanwezig. Ir. T. Verheul, di- rekteur van de waterleidingmaat schappij „Midden-Zeeland" zei gis teren dat er onder het personeel geen enkele onrust bestaat in verband met de fusie. Zo spoedig mogelijk hoopt men in overleg met de vakbonden gelijkheid te krijgen in de rechtspo sitie van het personeel. Het perso neelsbestand van 330 zal gehandhaafd blijven. Volgens de heer Verheul zou de fusie eerder aanleiding geven tot het in dienst nemen van meer mensen, gezien het vele werk dat zich als ge volg van de fusie zal voordoen. Aan gezien dit meerdere werk van tijde lijke aard zal zijn zal echter geen uit breiding aan het personeel worden Volgens de heer Verheul maakte de toenemende industrialisatie in Zee land een fusie van de maatschappijen op het gebied van de watervoorzie ning noodzakelijk. De fusie zal plaatsvinden onder het voorbehoud dat de door de fusie te vormen nieuwe maatschappij haar werkzaamheden met een gezonde openingsbalans kan beginnen. Dit houdt in dat de rijksoverheid zal énoeten bijspringen om de tekorten van de Zeeuwsch-Vlaamsche maat schappij, als gevolg van noodzake lijk omvangrijke investeringen, west te werken. De heer Verheul wees op de bit- tervoorziening als een stuk infra structuur gaat erkennen en hiervoor ook met geld op tafei zal komen. Verder wees hij erop dat men ten aanzien van de waterlevering tot '72 met de bestaande produktiemiddelen zal kunnen toekomen. Volgens hem dient spoedig beslist te worden wel ke grote bron straks kan worden aan geboord voor de watervoorziening in Zeeland en een deel van westelijk Noord-Brabant, het verzorgingsge bied van de nieuwe maatschappij Het hoofdkantoor van de nieuwe maatschaDpii zal in Goes komen. Verwacht wordt dat hiervoor de eer ste paai in februari zal worden gesla gen. Het kantnor zal woeden gebouwd aan de Anthonie Fokkerstraat in Goes-zuid. Waarschiinliik zal het in het voorjaar van 1971 klaar zijn. De nieuwbouw zal zo beperkt mo- eeliik worden uitgevoerd, omdat men de bestaande kantoorruimte in Ter- neuzen zo volledig mogelijk wil be nutten. Het beheer en bestuur van het nieu- »'e bed-iif worden gecentraliseerd in Goes. De centralisatie vindt plaats ten aanzien van de uitvoer van werk zaamheden. De hedneling is dat de fusie ju ridisch 1 ianuari 1970 rond zal zijn. Feiteliik hevint men vandaag al aan "lp Draktische uitwerking van het door de aandeelhouders genomen be sluit tot fusie. Met in«ang van 1 februari zullen Je i™w,n van jndentieke afdelingen "sqtschappijen dezelfde per sonen zijn. gegeven. De bestuursleden van het actie comité Herindeling Axel (v.l.n.r.) J. Roelands, J. Vink en J. Klein achter de grote stapel enquêtefor mulieren, waaruit gegrond kon worden afgeleid, dat de meeste in woners van Axel, Koewacht, Zuid- dorpe en Overslag willen samen gaan in één grote gemeente Axel. De minister heeft in zijn memorie van antwoord op de gemeentelijke herindeling deze mogelijkheid open gelaten. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een werkgroep onder leiding van de hoofdinge nieur directeur van de Zeeuwse rijkswaterstaat onderzoekt het vraagstuk van insteekhavens bij Terneuzen en de problemen rond de Axelse vlakte en de haven oostelijk van Terneuzen. Dit heeft minister Bakker (Verkeer en Waterstaat) gisteravond gezegd aan de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat, bij de behandeling van zijn begroting in de Tweede Kamer. De heren C. F. van der Peijl (CHU) W. P. G. Assmann (KVP) en drs Th. J. Westerhout (P.v.d.A.) hadden ge vraagd waarom niet onmiddellijk in steekhavens waren aangelegd, toen het kanaal Gent-Terneuzen werd verbreed en uitgediept Dit om ook de grote schepen van 60.000 ton de gelegenheid te geven Terneuzen aan te doen. Mr. Bakker zei dat dit in de eerste plaats een zaak voor gemeenten, pro vincie en havenschap was, niettemin had het rijk uitdieping van de Zeeuw se haven bekostigd. Overigens vond de bewindsman het overtrokken dat er nu al zulke grote havens nodig zijn, omdat zich nog nooit 60.000-ton- ners hebben aangediend. (Van een onzer verslaggevers) AXEL Een momentopname van de herindelingsenquête, verricht door het actiecomité Herindeling Axel on der de inwoners van xel, Zuiddorpe, Overslag en Koewacht, blijkt bepa lend voor de einduitslag. Meer dan de helft van de enquêteformulieren zijn thans ingezameld. De meeste kie zers zijn voor samengaan in één grote gemeente Axel. Welgeteld zijn er tot op heden 4.228, waarvan 3.431 Axel aars, 95 inwoners van Overslag, 261 van Zuiddorpe en 140 van Koewacht. Slechts 191 mensen in deze gemeen ten stemden tegen samenvoeging met Axel. Er gaven 54 personen te kennen, dat 'zij' niet aan de opiniepeiling mee wensten te doen; drie verklaarden te stemmen voor zelfstandigheid van Koewacht, één koos voor aansluiting bij Hulst, indien dat nog mogelijk was. Maandag j.l. is de inzameling van de huis aan huis uitgereikte enquête formulieren begonnen. Het ophalen gaat nog door. Verwacht wordt dat alle formulieren maandag a.s. bij het enquêtecomité binnen zullen zijn. Van de gemeente Koewacht b.v. is de helft ingezameld. Het comité is van mening, dat het overige deel van de inwoners in Koewacht voorstan der is van samengaan met Axel, ter wijl Spui meer voor Terneuzen zal voelen. „Hoe het ook zij", aldus de voorzit ter van het actiecomité, de heer J. Vink, „het maakt nu niets meer uit. Het staat vast dat het grootste per centage van de inwoners in de diver se plaatsen yoor de vorming van één grote gemeente Axel is. Of dat een haalbare kaart is, kunnen we natuur lijk niet zeggen. We hopen alleen, dat de minister rekening houdt met de mening van de inwoners zelf". Dinsdag a-s. heeft het gemeentebe stuur van Axel weer een bespreking over de herindeling met verschillen de kamerleden. De uitslag van de en quête zal deze kamerleden worden meegedeeld. „We weten", zegt de heer Vink, „dat deze heren heel erg geïnteres seerd zijn bij deze enquête. De uit slag zal overigens naar de vaste ka mercommissie worden gestuurd en dan maar afwachten of het nog ef fect zal hebben (ADVERTENTIE) Een klasse apart omdat we ze zelf maken. Dus ook meer service en voordeliger Breda Ginnekenweg 35 tel. 36834 Roosendaal: Hoogstr. 32 tel. 37503 (Van een onzer redacteuren) WEMELDINGE Er heerst op de Westerschelde nog een brokje rauwe romantiek uit de vooroor logse jaren. Dat betreft meestal de bergingsoperaties bij schepen die in dit gevaarlijkste vaarwater van Europa, in moeilijkheden zijn ge komen. De krantelezer krijgt van de rivaliteit die er heerst tussen de sleep, en bergingsdiensten die op de Westerschelde werken, soms een indruk als hij leest dat twee of meer bergers zich te zamen bij een in moeilijkheden verkerend schip aanmelden, en dat de op dracht tot berging tenslotte aan één van beiden wordt verleend. Het is de laatste tijd een paar maal voorgekomen dat de rijks politie te water bij zulke bergin gen regelend heeft moeten optre den. „Wij zullen dit zo nodig blij ven doen en wij zullen beslist niet terugschrikken voor krachtige maatregelen, als mocht blijken dat door een conflict over de vraag wie er nu eigenlijk opdracht tot berging heeft, de eigenlijke red- dings. ol' bergingsoperatie gevaar loopt. Ontvangen wij een aangifte, dat er bij zo'n bergingsconflict on regelmatigheden zijn voorgeko men, dan volgt er uiteraard een grondig onderzoek", zegt de com mandant van de rijkspolitie te wa ter in Wemeldinge. „Het komt inderdaad voor, dat onze interventie wordt gevraagd. Wij spelen in die gevallen niet voor scheidsrechter, maar bepalen ons tot de vraag wat er moet ge beuren in verband met de normale rechtsorde. Het enige waarmee wij in de regel te maken hebben, is de vraag: wie van de bergers heeft opdracht, hetzij van de re derij, van de verzekering of van de schipper, om te bergen? Als onomstotelijk vaststaat, dat deze of gene berger het bergingscon tract heeft, dan heeft de andere maar te vertrekken, als hij de werkzaamheden dreigt te hinde ren. Wij schrikken er in die ge vallen heus niet voor terug, om als wij eenmaal „a" hebben ge zegd, ook „b" te zeggen en krach tig op te treden. Dat is alleen maar in het belang van de rechtsorde en In de eerste plaats van de opvarenden van het schip dat in moeilijkheden zit. Natuurlijk houden wij het ver loop van de bergingsoperaties scherp in het oog, maar ik heb er alle, vertrouwen in dat dit aan dachtig volgen van de feiten vol doende zal zijn. Men is over het algemeen, bij al zijn begrijpelijk enthousiasme, toch verstandig ge noeg om in te zien dat er orde moet heersen. Wij bij de rijks politie, vertrouwen dat dit zo zal blijven." (Van onze correspondent) Gistermiddag is de duwboot Calyp so met de duwbakken EWT-24 en EWT-28 in het vaarwater Zijpe ter hoogte van de veerhaven van Anna Jacobapolder in aanvaring gekomen met het aldaar voor anker liggende motortankschip Emile W. De Emile W. liep hierbij schade op aan het voorschip. De Calypso die met behulp van radar voer, kpn met de 1700 ton metende en met steenkolen geladen duwbakken de reis van Rot terdam naar Sluiskil voortzetten. Door de politie te water wordt een onderzoek ingesteld. (Van onze sportredactie) TERNEUZEN Supportersclub „De Volharding" houdt zaterdagavond (aanvang 7 uur) voor de eerste maal een wielersportavond in het Heikant- se verenigingsgebouw. Het sportieve gedeelte van de avond bestaat uit hometrainerwedstrijden waaraan onder meer de plaatselijke coureurs Peter en Frans Kisner, Hen- nie Gijzel en Belgische en Zeeuwse renners meedoen. De heer Westerhout vond dit een omdraaiing van zaken, aangezien de schepen eenvoudig niet binnen kun nen. Hij drong er op aan de insteek havens als prioriteit bovenaan het verlanglijstje te zetten. Mr. Bakker ontkende tenslotte nog dat het goedkoper was geweest om de havens gelijk al aan te leggen. Over de uiteindelijke plannen voor een vaste oeververbinding over de Westerschelde is voorlopig nog geen beslissing te verwachten! „Het plan, is nog niet rijp voor uitvoering, er zal nog veel studie moeten volgen. Om de vele ingewikkelde aspecten nog in waarde te schatten is een mo delonderzoek nodig. Ook is er over leg met België in verband met de Belgische wegenstructuur", aldus de minister. Hij zei dit in antwoord op opmerkingen van de heren Van der Peijl en Westerhout, die onder meer hun teleurstelling uitspraken over da voorlopige ministeriële voorkeur voir het traceé Kruiningen-Perkpolder. (ADVERTENTIE) Gespecialiseerd in ALLE BONTSOORTEN Onze jarenlange ervaring is uw garantie TILBURG - HEUVELSTRAAT 101 - Tel. 04250 - 22913 (Van onze correspondent) Op de Westerschelde ter hoogte van Zandvliet juist over de Belgische grens Is het Zwitserse binnenvaartuig Caboto in aanvaring gekomen met de Duitse zceboot Alcion. Het met 970 ton stukgoed geladen Zwitserse motorschip onderweg van Antwerpen naar Basel is midden in de vaargeul direct gezonken. Alle op varenden konden worden gered. (Van onze correspondent) VLISSINGEN In dichte mist heeft op de rede van Vlissingen een aanvaring plaats gevonden tussen de Liberiaanse zeeboot Philipz Arkansas die met bestemming Vlissingen de Westerschelde opvoer en de Russi sche zeeboot Nemi Rovich Danchenko, die in de richting van Antwerpen de Schelde opvoer. Het Russische vaartuig werd door de Liberiaan midscheeps aangevaren. De machinekamer van de Rus kwam hierdoor gedeeltelijk onder water te staan doch dit had men snel onder controle. Het bergingsvaartuig Wal rus van het bergingsbedrijf Van der Tak te Rotterdam was gisteravond bij het Russische vaartuig aanwezig om te pompen en verdere bergingsvoor zieningen te treffen. Tevens liggen bij de Russische boot twee sleepbo ten van de Union uit Antwerpen t.w. de Georg Letzer en de Jean-Marie Gerling. Naar het zich liet aanzien zou het Russische vaartuig in de loop van de avond de Sloehaven voor verdere reparatie worden binnenge sleept. „IK ben geboren op het Oude Java, om precies te zijn in de Doelderstraat. Op enkele jaren na heb ik er mijn gehele leven gewoond. Waar blijft de tijd. Toen, nu een kleine vijftig jaar geleden, het zogeheten Nieuwe Java werd gebouwd, trokken mijn ouders er heen, hier op een steenworp af stand van dit huis hebben zij ge woond en ze zijn er ook uitgedragen". Dit vertelt mevrouw M. C. Dooms- Harms (65), die in de M. Eikestraat te Terneuzen woont, in een buurt, die evenals het Oude Java gedoemd is binnenkort te verdwijnen. ,,IK ben er uitgetrouwd en ben toen gaan wonen aan de Van Steenbergen laan in een der kleine huisjes, één slaapkamer was voor ons te weinig en daarom verhuisden we hier naar de overkant aan de Hartestraat. Maar mijn man wilde graag een tuintje hebben want, ziet u, hij was een ver woed konijnenfokker. Nu woon ik al meer dan dertig jaar in dit huis, drie jaar geleden moest ik mijn man mis sen, ik woon hier nu alleen." MAAR niet eenzaam, want wij, dat zijn de overige bewoners van de buurt, vormen een hechte gemeen schap, die elkaar bijstaan in goede en moeilijke uren. Ik geloof, dat je dat in een nieuwe buurt niet meer zo in tens meemaakt. En nu moeten ook de ze huizen gesloopt Worden. Deze wo ning die onderhouden is en waar ge werkt is of het ons eigendom was. We hebben dit alles zelf gedaan. Mijn man heeft er vele vrije uren aan ge offerd." ,ACH ja. deze buurt past misschien ook niet bij een modern stadhuis dat men straks gaat bouwen. Maar ik ga hier alleen weg als het moet, mijn leven is met deze buurt vergroeid, mijn hele familie heeft er gewoond. Hoe goed herinner ik mij nog dat er eenmaal feest was vanwege een ge beurtenis in ons koninklijk huis, hoe veel jaren het geleden is, weet ik niet eens meer, misschien heb ik het wel van horen zeggen. Gans ons stadje was versierd, met erebogen en slin gers en wat er allemaal bij te pas kwam." DE Javastraat kreeg toen de eerste prijs, niet alleen vanwege de papie ren en zo meer, maar voor de spreuk die in de ereboog aangebracht was en die luidde: wij burgers van de lage stand beminnen ook vorstin en vaderland. Ziet u, dat ene woordje „wij" dat was zo treffend. Zeker er moet geófferd worden voor het be- lang van onze stad, voor industrie en scheepvaart en er is al heel veel van het oude vertrouwde voor opgeofferd. Nu zult u misschien zeggen dat er plannen zijn voor een verzorgings tehuis hier in'de nabijheid, haast vlak bij ons straatje. Ja, maar dat gebeurt er het eerst: deze huizen slopen of het tehuis bouwen ,DE sociale omstandigheden zijn enorm verbeterd en er is gelukkig geen bit tere armoede meer. Maar wij betalen hier al jaren een lage huur, ver huizen valt ook wat dit betreft in ons nadeel uit. Heus, al kan ik bij wijze van spreken maar een veertje meer wegblazendan nog blijf ik, zo lang ik kan in mijn mooie huisje, waar voor mij zulke mooie maar ook smar telijke herinneringen aan verbonden zijn. Hier op Java ben ik geboren, hier alleen voel ik mij thuis."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3