ALS DE STATEN ERMEE AK KOORD GAAN
Streekplan w.-Z.-Vlaanderen
krijgt zeventien wijzigingen
Gemeenten zijn
voor één Axel
Bontmantels
Fusie geen
nadeel
voor
personeel
Insteek-
havens
gevraagd
voor
Terneuzen
Bergingsconflicten op
ALTONS
kOsygin ziek
Motorschip op
Westerschelde
gezonken
In gesprek met
Sergings-
romantiek
UITSLAG
ENQUêTE
REEDS
BEKEND
AANVARING
OP ZIJPE
Wieleravoiul van
„de Volharding
AANVARING BIJ
VLISSINGEN
ns
ad en
p pag-
3-5-7
VANDAAG
MORGEN
eer nieuws uit
streek
lans op neerslag
Waterleiding
maatschappijen
Noodzakelijk
Bron
„ïbePA
ene
Omdraaiing
W. Wuts aeró-fielterijen
Mevrouw
Dooms-Harms
DE STEM VAN VRIJDAG 24 JANUARI 1969
3
[BURG - SPD-2: m -
Axel, P. M rw
Zoom en C. Jj,
zateraag
2 en 20.30
.00 uur:
25
en iu.ou uur; Xei
00 uur; Vlissingen-
Wemeldinge: 8.28
j anuarp h.
0,28 en 25,5)1
rg
2AL x/E VOOJ2DOEs
?E HET HOORTg^f'
GEMAMEaO BE"
EN EN SCHOUWBURG
[zande
ïdil Bar 20.30 uur
tola
later 20 uur
Funes als oliemaignaat jil
Sn
20 uur
14 jaar
JRG
ïur
g Pijperkorps Juliana
NTOONSTELLINGEN
JRG
ief: Curieuze archiefstul
an Geyt: Exp. Pinter
DIVERSEN
n Oranje 10 uur
g over de suikerbiet
l
Nassau 20 uur
adering vissersvereniging
lkander"
r
ehuis 19.30 uur
-gadering
IE
rmans 19.30 uur
?EEN
ngsgebouw 19.30 uur
-ting leden N3C,V.
iG
-t 20 uur
ond ZJLi.M.
PEN EN SCHOUWBURGEN
EN
0 uur
Texas 14 jaar
G
uur
bij Anzio 14 jaar
»URG
ouwburgfoyer 20.15 uur
komedie met fragmenten q
zaal 19.30 uur
concert Zeeuwse muzielc
ater 20 uur
ouw en het huwelijk 18 Ju
heater 19 en 21 uur
e Funes als oliemagnaat il
>EN
ra 20 uur
14 jaar
ENTO ON STELLINGEN
jJURG u.
hief: Curieuze archief
Van Geyt: Exp. Pieter di
anbeurs: Weense Week
DIVERSEN
FKE
Lozanne 20 uur
nsociëteit
BLands Welvaren" 14.30 uur
liggende wip
idorp 15 uur Schieting
lingsgebouw 19 uur
sn feestavond
tPE
Centraal 14 uur
.chieten Willem Teil
Uk1!5 uur Ka'lkoenschietfol
voor deze rubriek: tel.
ostbus 116 in Mlddelbi»
ieuws over de Westerschelde
\J is 0p de één of andere ma-
nier landelijk nieuws. Het
lalt steevast de voorpagina's van
de kranten en het t.v.-journaal. Wei
ll spreken berichten over aanva-
igen, vastgelopen schepen en der-
lijke, sterk tot de verbeelding van
jt grote publiek. Degenen die nau-
L bij hef wel en wee op de Wes-
jchelde betrokken zijn, zeggen
■oniek: „Een omhooggevaren schip
niets dramatischer dan een van de
I weg gereden vrachtauto".
Wij geloven dat van harte. Maar
er is een verschil. Het komt zelden
nooit voor, dat er om het recht
m gestrande vrachtauto los te trek-
in, door slepersbedrijven wordt
iw getrokken. Bij sleepkarweien
op het water is dat anders.
Er heerst op de wateren nog een
irt ruige romantiek, die een felle
icurrentie om de bergingspremie
[ssen sleep- en bergingsbedrijven
de hand werkt. En er is een altijd
irend gevaar voor schip en men-
1.
De Westerschelde heeft, wat dit
(treft, een zekere faam. Verschil-
jide sleepbedrijven betwisten elk-
larsoms het recht om een in moei-
iheden verkerend schip assistentie
[verlenen. De één heeft bijvoor-
jeld telegrafisch opdracht van de
leepseigenaar om het schip vlot te
ipen; de ander was hef eerst ter
^atse om vast te maken, of heeft
1 verzoek van de kapitein of de
jzekeraar van het schip gekregen
I assistentie te verlenen,
feide partijen menen in hun recht
[slaan en het is al voorgekomen
Jmen in de spanning van het mo-
Int meer aan zijn eigen echt of
[meend recht op de premie dacht,
In aan het object in kwestie: een
lip in moeilijkheden. Aangezien
p in het bergingsbedrijf niet met
latschappelijk werkers doch met
«de kerels te doen heeft, ligt het
jvaarvan ernstige conflicten altijd
loer. De rijkspolitie te water
[idt de ontwikkelingen dan ook
pp in de gaten.
fis een geruststelling, maar het
pskt natuurlijk geen einde aan het
F een land als het onze, waar
Ik het verhandelen van warme
INes gereglementeerd is, won-
We toestand van rivaliteit in een
F, dat zo duidelijk het karakter
F van hulpverlening aan men-
h in nood. Wij hopen oprecht dat
[nooitschrijnende bewijzen zullen
tden geleverd aan hen, die vre-
dat de concurrentiestrijd nog
|s slachtoffers zal eisen onder
die hulp verwachtten, maar
Pen 'n sen ruzie belandden en
|enwal en schip vielen
(ADVERTENTIE)
fei®? 1 Reuter) De Russische
"JJ.® lijdit onder steeds
lit nr j .e P'i® aan zVn lever en
I is va m de huurt van Moskou,
Pfficis! ttev"r(J0,11hjk goed ingelichte
K64 ^de vernomeP-
Fbii',^.pre®ier Is'deze maand
Ei,, °™cièle gebeurtenissen aan-
,3 gewpp^t
hj'g^'sw'oriiitzichten voor zater-
opgesteld door het
Idenjdonderdag om 18.00 uur
■hl rr'if"1? "Se v e e r normale tempe-
prslag zontla? kans op enige
Pd2rS!00ruitzichten in cijfers
Ër zaterdagVer ^edeidand luiden
Ife: da,n 30 Procent; min.-
en hoven normaal;
leen dVrj„!t°str?el£s normaal; kans
|uur- (in Penode van minstens
l1 droop procentl kans op een ge-
Proeent.
i0»: m n j1Ch,ten voor zonda§ z»Jn:
van r dan 40 Procent; min.-
ilen bovpnngeveer "ormaal tot 5
ïweksIT normaal; max.-temp.:
leriorir, ..J™33'.' kans op een dro-
jcent- LI mmstens 12 uur: 80
Iaal:'50 procent.6611 g6he61 dr°°g
(Yan een onzer redacteuren)
MIDDELBURG Zeventien wijzigingen op tie streek-
plankaart zijn het resultaat van de 70 bezwaarschriften
die zijn ingediend tegen het streekplan West-Zeeuwsch-
Vlaanderen. Vergeleken met het resultaat van bezwaar
schriften tegen oudere Zeeuwse streekplannen, is dit een
hoge score. Het college van G.S. stelt de Staten van Zee
land voor, om met het gewijzigde streekplan akkoord te
gaan. In de voorjaarszitting van de Staten komt één en
ander uitvoerig aan de orde.
Het vooroverleg over dit streek
plan heeft op een breed vlak
plaats gevonden en naar GS in de
„pre-ambule" mededelen, is het
de bedoeling om het vooroverleg
inzake streekplannen in de toe
komst nog verder uit te breiden.
Diverse reclamanten twijfelden aan
de doeltrefendheid van dit voorover
leg. Andere bezwaren bleken samen
gevat te kunnen worden in twee
groepen::
1. De trace's langs de wegen.
2. De hoogbouw langs de Noordzee
kust.
Wat het eerste punt betreft: de
provinciale planologische commissie
wijst erop, dat het bij streekplannen
om globale tracé's gaat. Aan de vast
stelling van een definitief wegtracé
gaat een aparte, zeer grondige proce
dure vooraf en pas in die procedure
hebben concrete bezwaren zin.
Over hoogbouw langs de kust wordt
opgemerkt, dat het voor de verdere
ontwikkeling van de recreatie van
het grootste belang is, dat de hoog
bouw plaatselijk wordt geconcen
treerd. Op de plaats waar dat gebeurt
(volgens dit streekplan is dat Bres-
kens) ontstaat rondom de hoogbouw
een recreatieklimaat van meer stede
lijk karakter, waarbij anderssoortige
voorzieningen voor ontspanning en
vermaak passen, terwijl elders het
normale type recreatie kan worden
geconcentreerd.
De opstellers van het streekplan
zijn zwaar geporteerd voor concentra
tie van de recreatie. Men wil voor
komen, dat zich langs de gehele
Noordzeekust een lint van kampeer-
bedrijven e.d. gaat vormen. Behalve
Breskens zijn Cadzand, Retranche-
ment, Nieuwvliet en Groede als cen
tra voor de recreatie aangewezen. In
Cadzand wordt middelhoge bouw toe
gestaan. Voor de drie andere kernen
geldt, dat er alleen laagbouw mag
worden toegepast. Op deze manier
hoopt men het vlakke, en daardoor
gevoelige landschap, verantwoord aan
te kleden.
De voornaamste wijzigingen op de
streekplankaart betreffen de volgen
de onderdelen:
Aan de vastgestelde oost-westver
binding (een weg yan de eerste
orde) zijn aansluitpunten gepro
jecteerd ten westen van Sluis en
ten zuiden van Biervliet.
In de Veerhoekpolder bij Oostburg
wordt enige uitbreiding gegeven
aan het gebied voor stads- en
dorpsbebouwing.
Een gebied ten zuidoosten van
Groede, aanvankelijk voor de
bouw van landhuizen bestemd,
wordt als „gewoon agrarisch ge
bied" aangeduid, wegens de hoge
landbouwkundige waarde van de
gronden.
Het zuidelijk deel van de weste
lijke dijk van de Aardenburgse
Havenpolder wordt tot landschap
pelijk waardevol agrarisch gebied
verklaard.
Een perceel grond, aansluitend
aan het kampeerterrein van Soo-
lingen, westelijk van Retranche-
ment, wordt aangeduid als kam-
peergebied.
Een ten zuiden van Groede gele
gen vliedberg wordt als cultuur-
'monument aangemerkt.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES De fusie tussen de
n.v. waterleidingmaatschappij
„Midden-Zeeland", de n.v. Water
leiding Maatschappij „Zeeuwsch-
Vlaanderen en de n.v. Industrie
watervoorziening „Zeeuwsch-
Vlaanderen" zal geen enkele na
delige konsekwentie voor het
personeel van één van de drie
maatschappijen met zich mee
brengen.
Tot deze fusie, die op een nader
te bepalen datum en wijze zal
plaatsvinden, is woensdag door
de aandeelhouders besloten.
Gistermorgen is in Terneuzen, en
gistermiddag in Goes, een voorlich
tingsbijeenkomst gehouden, waarop
het personeel het hoe en waarom van
de fusie zijn uiteengezet. Op deze bij
eenkomsten waren vakbondsbestuur
ders aanwezig. Ir. T. Verheul, di-
rekteur van de waterleidingmaat
schappij „Midden-Zeeland" zei gis
teren dat er onder het personeel geen
enkele onrust bestaat in verband met
de fusie. Zo spoedig mogelijk hoopt
men in overleg met de vakbonden
gelijkheid te krijgen in de rechtspo
sitie van het personeel. Het perso
neelsbestand van 330 zal gehandhaafd
blijven.
Volgens de heer Verheul zou de
fusie eerder aanleiding geven tot het
in dienst nemen van meer mensen,
gezien het vele werk dat zich als ge
volg van de fusie zal voordoen. Aan
gezien dit meerdere werk van tijde
lijke aard zal zijn zal echter geen uit
breiding aan het personeel worden
Volgens de heer Verheul maakte
de toenemende industrialisatie in Zee
land een fusie van de maatschappijen
op het gebied van de watervoorzie
ning noodzakelijk.
De fusie zal plaatsvinden onder het
voorbehoud dat de door de fusie te
vormen nieuwe maatschappij haar
werkzaamheden met een gezonde
openingsbalans kan beginnen. Dit
houdt in dat de rijksoverheid zal
énoeten bijspringen om de tekorten
van de Zeeuwsch-Vlaamsche maat
schappij, als gevolg van noodzake
lijk omvangrijke investeringen, west
te werken.
De heer Verheul wees op de bit-
tervoorziening als een stuk infra
structuur gaat erkennen en hiervoor
ook met geld op tafei zal komen.
Verder wees hij erop dat men ten
aanzien van de waterlevering tot '72
met de bestaande produktiemiddelen
zal kunnen toekomen. Volgens hem
dient spoedig beslist te worden wel
ke grote bron straks kan worden aan
geboord voor de watervoorziening in
Zeeland en een deel van westelijk
Noord-Brabant, het verzorgingsge
bied van de nieuwe maatschappij
Het hoofdkantoor van de nieuwe
maatschaDpii zal in Goes komen.
Verwacht wordt dat hiervoor de eer
ste paai in februari zal worden gesla
gen. Het kantnor zal woeden gebouwd
aan de Anthonie Fokkerstraat in
Goes-zuid. Waarschiinliik zal het in
het voorjaar van 1971 klaar zijn.
De nieuwbouw zal zo beperkt mo-
eeliik worden uitgevoerd, omdat men
de bestaande kantoorruimte in Ter-
neuzen zo volledig mogelijk wil be
nutten.
Het beheer en bestuur van het nieu-
»'e bed-iif worden gecentraliseerd in
Goes. De centralisatie vindt plaats
ten aanzien van de uitvoer van werk
zaamheden.
De hedneling is dat de fusie ju
ridisch 1 ianuari 1970 rond zal zijn.
Feiteliik hevint men vandaag al aan
"lp Draktische uitwerking van het
door de aandeelhouders genomen be
sluit tot fusie.
Met in«ang van 1 februari zullen
Je i™w,n van jndentieke afdelingen
"sqtschappijen dezelfde per
sonen zijn.
gegeven.
De bestuursleden van het actie
comité Herindeling Axel (v.l.n.r.)
J. Roelands, J. Vink en J. Klein
achter de grote stapel enquêtefor
mulieren, waaruit gegrond kon
worden afgeleid, dat de meeste in
woners van Axel, Koewacht, Zuid-
dorpe en Overslag willen samen
gaan in één grote gemeente Axel.
De minister heeft in zijn memorie
van antwoord op de gemeentelijke
herindeling deze mogelijkheid
open gelaten.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Een werkgroep
onder leiding van de hoofdinge
nieur directeur van de Zeeuwse
rijkswaterstaat onderzoekt het
vraagstuk van insteekhavens bij
Terneuzen en de problemen rond
de Axelse vlakte en de haven
oostelijk van Terneuzen.
Dit heeft minister Bakker (Verkeer
en Waterstaat) gisteravond gezegd
aan de vaste commissie van Verkeer
en Waterstaat, bij de behandeling van
zijn begroting in de Tweede Kamer.
De heren C. F. van der Peijl (CHU)
W. P. G. Assmann (KVP) en drs Th.
J. Westerhout (P.v.d.A.) hadden ge
vraagd waarom niet onmiddellijk in
steekhavens waren aangelegd, toen
het kanaal Gent-Terneuzen werd
verbreed en uitgediept Dit om ook
de grote schepen van 60.000 ton de
gelegenheid te geven Terneuzen aan
te doen.
Mr. Bakker zei dat dit in de eerste
plaats een zaak voor gemeenten, pro
vincie en havenschap was, niettemin
had het rijk uitdieping van de Zeeuw
se haven bekostigd. Overigens vond
de bewindsman het overtrokken dat
er nu al zulke grote havens nodig
zijn, omdat zich nog nooit 60.000-ton-
ners hebben aangediend.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL Een momentopname van
de herindelingsenquête, verricht door
het actiecomité Herindeling Axel on
der de inwoners van xel, Zuiddorpe,
Overslag en Koewacht, blijkt bepa
lend voor de einduitslag. Meer dan
de helft van de enquêteformulieren
zijn thans ingezameld. De meeste kie
zers zijn voor samengaan in één grote
gemeente Axel. Welgeteld zijn er tot
op heden 4.228, waarvan 3.431 Axel
aars, 95 inwoners van Overslag, 261
van Zuiddorpe en 140 van Koewacht.
Slechts 191 mensen in deze gemeen
ten stemden tegen samenvoeging met
Axel.
Er gaven 54 personen te kennen,
dat 'zij' niet aan de opiniepeiling mee
wensten te doen; drie verklaarden te
stemmen voor zelfstandigheid van
Koewacht, één koos voor aansluiting
bij Hulst, indien dat nog mogelijk
was.
Maandag j.l. is de inzameling van
de huis aan huis uitgereikte enquête
formulieren begonnen. Het ophalen
gaat nog door. Verwacht wordt dat
alle formulieren maandag a.s. bij het
enquêtecomité binnen zullen zijn.
Van de gemeente Koewacht b.v. is
de helft ingezameld. Het comité is
van mening, dat het overige deel van
de inwoners in Koewacht voorstan
der is van samengaan met Axel, ter
wijl Spui meer voor Terneuzen zal
voelen.
„Hoe het ook zij", aldus de voorzit
ter van het actiecomité, de heer J.
Vink, „het maakt nu niets meer uit.
Het staat vast dat het grootste per
centage van de inwoners in de diver
se plaatsen yoor de vorming van één
grote gemeente Axel is. Of dat een
haalbare kaart is, kunnen we natuur
lijk niet zeggen. We hopen alleen, dat
de minister rekening houdt met de
mening van de inwoners zelf".
Dinsdag a-s. heeft het gemeentebe
stuur van Axel weer een bespreking
over de herindeling met verschillen
de kamerleden. De uitslag van de en
quête zal deze kamerleden worden
meegedeeld.
„We weten", zegt de heer Vink,
„dat deze heren heel erg geïnteres
seerd zijn bij deze enquête. De uit
slag zal overigens naar de vaste ka
mercommissie worden gestuurd en
dan maar afwachten of het nog ef
fect zal hebben
(ADVERTENTIE)
Een klasse apart omdat we
ze zelf maken.
Dus ook meer service en
voordeliger
Breda Ginnekenweg 35 tel. 36834
Roosendaal: Hoogstr. 32 tel. 37503
(Van een onzer redacteuren)
WEMELDINGE Er heerst op
de Westerschelde nog een brokje
rauwe romantiek uit de vooroor
logse jaren. Dat betreft meestal de
bergingsoperaties bij schepen die
in dit gevaarlijkste vaarwater van
Europa, in moeilijkheden zijn ge
komen. De krantelezer krijgt van
de rivaliteit die er heerst tussen de
sleep, en bergingsdiensten die op
de Westerschelde werken, soms
een indruk als hij leest dat twee
of meer bergers zich te zamen bij
een in moeilijkheden verkerend
schip aanmelden, en dat de op
dracht tot berging tenslotte aan
één van beiden wordt verleend.
Het is de laatste tijd een paar
maal voorgekomen dat de rijks
politie te water bij zulke bergin
gen regelend heeft moeten optre
den. „Wij zullen dit zo nodig blij
ven doen en wij zullen beslist niet
terugschrikken voor krachtige
maatregelen, als mocht blijken
dat door een conflict over de vraag
wie er nu eigenlijk opdracht tot
berging heeft, de eigenlijke red-
dings. ol' bergingsoperatie gevaar
loopt. Ontvangen wij een aangifte,
dat er bij zo'n bergingsconflict on
regelmatigheden zijn voorgeko
men, dan volgt er uiteraard een
grondig onderzoek", zegt de com
mandant van de rijkspolitie te wa
ter in Wemeldinge.
„Het komt inderdaad voor, dat
onze interventie wordt gevraagd.
Wij spelen in die gevallen niet
voor scheidsrechter, maar bepalen
ons tot de vraag wat er moet ge
beuren in verband met de normale
rechtsorde. Het enige waarmee
wij in de regel te maken hebben,
is de vraag: wie van de bergers
heeft opdracht, hetzij van de re
derij, van de verzekering of van
de schipper, om te bergen? Als
onomstotelijk vaststaat, dat deze
of gene berger het bergingscon
tract heeft, dan heeft de andere
maar te vertrekken, als hij de
werkzaamheden dreigt te hinde
ren. Wij schrikken er in die ge
vallen heus niet voor terug, om
als wij eenmaal „a" hebben ge
zegd, ook „b" te zeggen en krach
tig op te treden. Dat is alleen maar
in het belang van de rechtsorde
en In de eerste plaats van de
opvarenden van het schip dat in
moeilijkheden zit.
Natuurlijk houden wij het ver
loop van de bergingsoperaties
scherp in het oog, maar ik heb
er alle, vertrouwen in dat dit aan
dachtig volgen van de feiten vol
doende zal zijn. Men is over het
algemeen, bij al zijn begrijpelijk
enthousiasme, toch verstandig ge
noeg om in te zien dat er orde
moet heersen. Wij bij de rijks
politie, vertrouwen dat dit zo zal
blijven."
(Van onze correspondent)
Gistermiddag is de duwboot Calyp
so met de duwbakken EWT-24 en
EWT-28 in het vaarwater Zijpe ter
hoogte van de veerhaven van Anna
Jacobapolder in aanvaring gekomen
met het aldaar voor anker liggende
motortankschip Emile W.
De Emile W. liep hierbij schade op
aan het voorschip. De Calypso die met
behulp van radar voer, kpn met de
1700 ton metende en met steenkolen
geladen duwbakken de reis van Rot
terdam naar Sluiskil voortzetten.
Door de politie te water wordt een
onderzoek ingesteld.
(Van onze sportredactie)
TERNEUZEN Supportersclub
„De Volharding" houdt zaterdagavond
(aanvang 7 uur) voor de eerste maal
een wielersportavond in het Heikant-
se verenigingsgebouw.
Het sportieve gedeelte van de avond
bestaat uit hometrainerwedstrijden
waaraan onder meer de plaatselijke
coureurs Peter en Frans Kisner, Hen-
nie Gijzel en Belgische en Zeeuwse
renners meedoen.
De heer Westerhout vond dit een
omdraaiing van zaken, aangezien de
schepen eenvoudig niet binnen kun
nen. Hij drong er op aan de insteek
havens als prioriteit bovenaan het
verlanglijstje te zetten.
Mr. Bakker ontkende tenslotte nog
dat het goedkoper was geweest om
de havens gelijk al aan te leggen.
Over de uiteindelijke plannen voor
een vaste oeververbinding over de
Westerschelde is voorlopig nog geen
beslissing te verwachten! „Het plan,
is nog niet rijp voor uitvoering, er
zal nog veel studie moeten volgen.
Om de vele ingewikkelde aspecten
nog in waarde te schatten is een mo
delonderzoek nodig. Ook is er over
leg met België in verband met de
Belgische wegenstructuur", aldus de
minister. Hij zei dit in antwoord op
opmerkingen van de heren Van der
Peijl en Westerhout, die onder meer
hun teleurstelling uitspraken over da
voorlopige ministeriële voorkeur voir
het traceé Kruiningen-Perkpolder.
(ADVERTENTIE)
Gespecialiseerd in ALLE BONTSOORTEN
Onze jarenlange ervaring is uw garantie
TILBURG - HEUVELSTRAAT 101 - Tel. 04250 - 22913
(Van onze correspondent)
Op de Westerschelde ter hoogte van
Zandvliet juist over de Belgische
grens Is het Zwitserse binnenvaartuig
Caboto in aanvaring gekomen met de
Duitse zceboot Alcion.
Het met 970 ton stukgoed geladen
Zwitserse motorschip onderweg van
Antwerpen naar Basel is midden in
de vaargeul direct gezonken. Alle op
varenden konden worden gered.
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN In dichte mist
heeft op de rede van Vlissingen een
aanvaring plaats gevonden tussen de
Liberiaanse zeeboot Philipz Arkansas
die met bestemming Vlissingen de
Westerschelde opvoer en de Russi
sche zeeboot Nemi Rovich Danchenko,
die in de richting van Antwerpen de
Schelde opvoer.
Het Russische vaartuig werd door
de Liberiaan midscheeps aangevaren.
De machinekamer van de Rus kwam
hierdoor gedeeltelijk onder water te
staan doch dit had men snel onder
controle. Het bergingsvaartuig Wal
rus van het bergingsbedrijf Van der
Tak te Rotterdam was gisteravond bij
het Russische vaartuig aanwezig om
te pompen en verdere bergingsvoor
zieningen te treffen. Tevens liggen
bij de Russische boot twee sleepbo
ten van de Union uit Antwerpen t.w.
de Georg Letzer en de Jean-Marie
Gerling. Naar het zich liet aanzien
zou het Russische vaartuig in de
loop van de avond de Sloehaven voor
verdere reparatie worden binnenge
sleept.
„IK ben geboren op het Oude Java, om
precies te zijn in de Doelderstraat.
Op enkele jaren na heb ik er mijn
gehele leven gewoond. Waar blijft de
tijd. Toen, nu een kleine vijftig jaar
geleden, het zogeheten Nieuwe Java
werd gebouwd, trokken mijn ouders
er heen, hier op een steenworp af
stand van dit huis hebben zij ge
woond en ze zijn er ook uitgedragen".
Dit vertelt mevrouw M. C. Dooms-
Harms (65), die in de M. Eikestraat
te Terneuzen woont, in een buurt, die
evenals het Oude Java gedoemd is
binnenkort te verdwijnen.
,,IK ben er uitgetrouwd en ben toen
gaan wonen aan de Van Steenbergen
laan in een der kleine huisjes, één
slaapkamer was voor ons te weinig
en daarom verhuisden we hier naar
de overkant aan de Hartestraat. Maar
mijn man wilde graag een tuintje
hebben want, ziet u, hij was een ver
woed konijnenfokker. Nu woon ik al
meer dan dertig jaar in dit huis, drie
jaar geleden moest ik mijn man mis
sen, ik woon hier nu alleen."
MAAR niet eenzaam, want wij, dat
zijn de overige bewoners van de
buurt, vormen een hechte gemeen
schap, die elkaar bijstaan in goede en
moeilijke uren. Ik geloof, dat je dat
in een nieuwe buurt niet meer zo in
tens meemaakt. En nu moeten ook de
ze huizen gesloopt Worden. Deze wo
ning die onderhouden is en waar ge
werkt is of het ons eigendom was.
We hebben dit alles zelf gedaan. Mijn
man heeft er vele vrije uren aan ge
offerd."
,ACH ja. deze buurt past misschien
ook niet bij een modern stadhuis dat
men straks gaat bouwen. Maar ik ga
hier alleen weg als het moet, mijn
leven is met deze buurt vergroeid,
mijn hele familie heeft er gewoond.
Hoe goed herinner ik mij nog dat er
eenmaal feest was vanwege een ge
beurtenis in ons koninklijk huis, hoe
veel jaren het geleden is, weet ik niet
eens meer, misschien heb ik het wel
van horen zeggen. Gans ons stadje
was versierd, met erebogen en slin
gers en wat er allemaal bij te pas
kwam."
DE Javastraat kreeg toen de eerste
prijs, niet alleen vanwege de papie
ren en zo meer, maar voor de spreuk
die in de ereboog aangebracht was
en die luidde: wij burgers van de
lage stand beminnen ook vorstin en
vaderland. Ziet u, dat ene woordje
„wij" dat was zo treffend. Zeker er
moet geófferd worden voor het be-
lang van onze stad, voor industrie en
scheepvaart en er is al heel veel van
het oude vertrouwde voor opgeofferd.
Nu zult u misschien zeggen dat er
plannen zijn voor een verzorgings
tehuis hier in'de nabijheid, haast vlak
bij ons straatje. Ja, maar dat gebeurt
er het eerst: deze huizen slopen of
het tehuis bouwen
,DE sociale omstandigheden zijn enorm
verbeterd en er is gelukkig geen bit
tere armoede meer. Maar wij betalen
hier al jaren een lage huur, ver
huizen valt ook wat dit betreft in ons
nadeel uit. Heus, al kan ik bij wijze
van spreken maar een veertje meer
wegblazendan nog blijf ik, zo lang
ik kan in mijn mooie huisje, waar
voor mij zulke mooie maar ook smar
telijke herinneringen aan verbonden
zijn. Hier op Java ben ik geboren, hier
alleen voel ik mij thuis."