Kleine wagen voor grote klantenkring Landzame gezinsracer Aan „Dohmen van de mijnen keihard onderhandelaar Italia? werke Gilles Dr vanavom Oldsmobile: nieuwe vormgeving CAPRI: nieuwe Ford VERLEID DC SPECTACULA O' Jfl Elektrische auto reed 223 km/uur Tsjechen bestellen fabriek in Nederland de echte Bjgte griepbestrijder** Onopvallend Soepel Gerieflijk 25 Jaar voorzitter Mijnwerkersbond NIETS Agfa MagnétoiT VERDER HETE IJZERS 12 DE STEM VAN V8IJDAG 24 JANUARI 1969 ALFA ROMEO 1750: |NDANKS de dominerende positie van Fiat op de Italiaanse auto- weg wat omslachtig maakt. De Aila i— markt zien kleine fabrieken zoals Alfa Romeo en Lancia kans R°meo 1750 is uitgerust met bekrach- zich energiek en met veel zelfvertrouwen te handhaven. Het |!gd,e schijfremmen rondom, dubbele hnr f jr-\c t rsr t|r\C ls eigenlijk zonde dat dergelijke constructeurs van verfijnde kwali- P H P P teitswagens m eigen land tegen het machtige Turijnse concern moe- wordt geen uitgerekende accessoire- i ten opkeken. De hoogste Fiatchef, dr. Giovanni Agnelli heeft voorspeld P°htiek bedreven, maar met het oog dat de kleinen in de branche door de groten geleidelijk worden opge- pr^s hadden we ook niet anders slokt. Wat Italië betreft heeft hij laten doorschemeren dat Fiat, als 't een C°mpIete wagen verwacht nodig is, graag Lancia zou bijspringen, maar de geruchten over even- TECHNISCHE GEGEVENS tuele vormen van samenwerking zijn tegengesproken. Over Alfa Romeo is dr. geregeld. Het is niet moeilijk in de Angelli minder te spre- wagen het gewenste klimaat te schep- ken. Deze firma voelt er pen. niets voor. Fiat naar de ogen te zien. De Fiatlei- Veel Sliellieid ding schijnt niet ïngeno- OH men te zijn met de plan- nen van Alfa Romeo om b in samenwerking met de »n| staat een moderne fa- rni briek te bouwen in de - buurt van Napels. Hier zal de nieuwe kleine Al fa. die voor een grotere klanten kring bedoeld is, in produktie ko men, vermoedelijk in 1970. Alfa Romeo laat het er niet bij zit ten. Met de produktie van de 1750- serie heeft de fabriek voor nieuw le ven gezorgd in de hogere middenklas se. Er worden drie modellen van ge bouwd, een limousine, coupé en spider. De technische constructie is in tradi tionele Alfa-stijl. De 1.8 liter vierci- linder is een rechtstreekse afstamme ling van de motor, die een jaar of veertien geleden in de Giulietta de- huteerde. Van het drietal heeft alleen de vierzitter een ander gezicht, al her kent men de vormen van de Giulia. De coupé, die als de 1750 GT Veloce is voorgesteld, is in grote trekken nog de Bertone 2 2, die al jaren in zijn soort een sportief succesnummer is. Voor de liefhebber van dit genre is de krachtbron het interessantst. Deze kenmerkt zich door zijn verbluf fende elasticiteit en laag geruisni veau, ook bij zeer hoge snelheden. De coupé bereikt een top van 190 km/uur en hij trekt van 0 tot 100 km/uur op in nauwelijks tien seconden. Tets minder temperamentvol is de gewone Alfa Romeo 1750, die als een complete gezinsauto is gestileerd. Op het eerste gezicht zouden we dit on opvallende model niet kopen. Er zijn wel elegantere wagens die goedkoper worden aangeboden. Bertone, die ook verantwoordelijk is voor de lijn van deze Alfa, heeft bepaalde modevor men vermeden. De carrosserie is so ber en nuchter gestileerd, haast te eenvoudig als men de sportieve am bities van het model in aanmerking neemt. Een aflopende motorkap, een hoekig dak en een recht achtersteven zonder onzin. De voordelen van dit zakelijke ontwerp zijn dat het uitzicht rondom zeer goed is, het in- en uit stappen gemakkelijk is en de inte- rieurruimte groter is dan de buiten afmetingen doen vermoeden. De 1750 is 439 cm lang, 156 cm breed en 143 cm hoog. Onder de kap, die naar de veilige kant opengaat, ligt een knap stukje motorisch vernuft en ontwikkelings werk, keurig ingebouwd. In de loop der jaren is de Alfa-motor bijge schaafd en geperfectioneerd en hij heeft nu een elasticiteit die men bij weinig middenklassewagens aantreft. Het is geen fel opgevoerde hogetoe- renknaap, die bij lage toerentallen aan ademnood lijdt, maar een machine die zich gewillig aanpast bij elke rij stijl. Het hoge maximumkoppel van 19 kgm wordt geleverd bij slechts 3000 toeren. Wie geen lust in schakelen heeft kan 't gerust laten. Er is altijd veel reservekracht beschikbaar. In druk stadsverkeer neemt de motor genoe gen met de derde versnelling en laten we zeggen bij 2000 toeren acceleert hij zonder vertraging en nadrukkelijk. Een nadeel is dat de Alfa harder loopt dan men vermoedt. In de mees te snelle sport- en toerwagens is het andersom. De 1750 draait opmerkelijk zacht en rustig. Zelfs bij hoge snel heden hoeft hij zich niet speciaal in te spannen. De soepele krachtbron is vief genoeg om over de 180 km/uur- streep heen te gaan. Op de autoweg kunnen alleen aanzienlijk duurdere en krachtiger wagens hem partij ge ven. De viifversnellingsbak werkt de vloeiende rijstijl in de hand en speelt gezellig in op de motorische soepel heid. De acceleratiecijfers, die we na drie metingen noteerden, zijn op spor tief niveau. Van 0-60 km/uur in 5.5 sec., 0-80 km/uur in 8 sec., 0 -100 km/uur in 11.9 sec., 0 - 120 km/uur in 17 sec. en tot 140 km/uur in rond 23 sec. Motor: 4-cil. 1779 cc met twee boven liggende nokkenassen en twee dub bele carburateurs. Boring en slag: 80 en 88,5 mm. Vermogen: 132 SAE-pk bij 5500 t.p.m. Max. koppel: 19 kgm/ 3000 toeren. Wielbasis: 257 cm. Af metingen: 439 bij 156 bij 143 cm. Ge wicht: 1110 kg. Banden: 165 -14. Tank: 46 liter. Topsnelheid 180 km/ uur. Prijs: f 13.480,32 (incl. BTW). U-EN elektrische raceauto heeft met ■*-J een gemiddelde snelheid van 223,473 km/u over de zoutvlak- te te Bonneville gereden. „Ik verwacht dat dit het begin van een geheel nieuwe sport is", zei een woordvoerder voor Ford, die de race van coureur Jerry Kugel had georga niseerd. De auto, de „Autolit lead wedge" genoemd, heeft rechts en links 10 batterijen, die in serie met elkaar verbonden zijn om de energie te leve ren voor een achterin de wagen ge monteerde motor, van het type dat in vorkheftrucks wordt gebruikt. De wagen reed het parkoers in de ene richting met een snelheid van 225 km/u. De terugrit met een snel heid van 221,8 km/u. Deze rasechte Italiaan is berekend op het gerieflijk vervoer van vier rijzige noorderlingen. De zittingen, van het fauteniltype, zijn ideaal ge vormd en gevoerd, geschikt voor lan ge reizen. Het compartiment ziet er uitermate verzorgd en aantrekkelijk nuit. We zouden niet weten wat er nog aan ontbreekt. De instrumente- ring is compleet. De snelheidsmeter en de even grote toerenteller liggen door het driesnakige stuurwiel direct in het blikveld. Rechts op een fraaie console zijn vier klokvormige instru menten geplaatst, die de benzinevoor raad. de temperatuur, de oliedruk en de tijd aangeven. Ze zijn naar de bestuurder toe ge richt. Op de console staat nog veel meer: de korte versnellingspook, de handels voor het verwarmings- en ventilatiesysteem, drie knoppen, de asbak en de aansteker. Tegen deze concentratie hebben we weinig be zwaar, maar de drie kleine schake laars hadden we liever wat handiger opgesteld, vooral die van de ruiten wissers, waarnaar men in het donker moet tasten. De sproeier met voet bediening voldoet ook niet. Waarom geen effectiever arrangement aan de rechterkant van de stuurkolom? Op het verlanglijstje zetten we tevens een voorziening voor de portieren, die bü het uitstappen op een nauwe par keerplaats moeten worden vastge houden daar ze anders vrijpostig te gen een andere wagen klappen. Ze moeten openen in twee etappes. Ven tilatie en verwarming zijn doelmatig De rijeigenschappen van de Alfa kunnen we het best als onproblema tisch en veilig karakteriseren. De wa gen ligt vast op de weg en voor krach tige zijwind is hij praktisch ongevoe lig. De besturing is licht en nauwkeu rig. Ook de goede koersvastheid valt onder de positieve rij-indrukken. In scherpe bochten gedraagt de Alfa zich gedisciplineerd, al heeft de achter partij soms de neiging om iets af te drijven. Correctie is nauwelijks no dig, want de wagen werkt zichzelf weer in de goede koers. De starre achteras heeft zijn be grenzing maar op minder goede we gen houdt hij zich vrij rustig. Op hobbelige gedeelten kan de Alfa wat stoterig worden, maar de passagiers hebben er geen erg in, omdat ze op goed geveerde zetels zitten. Het toe gepaste veersysteem past bij het dub bele karakter van deze gezinsracer, waarbij meer dan normale aandacht aan het rijcomfort is besteed. In de stad is de Alfa zoals gezegd een ge makkelijk hanteerbare auto, maar hij heeft een schoonheidsfoutje: de grote draaicirkel van ongeveer 12 meter, die het parkeren en draaien opde DE 88- en 98-modellenseries van Oldsmobile kregen voor dit jaar een geheel nieuwe vorm geving. Zo is de Toronando aan de achterzijde ingrijpend gewijzigd. Bij de F-85-modellen is de krachtover brenging verder geperfectioneerd. Nieuwigheden op het gebied van de veiligheid zijn onder meer, grotere achteruitkijkspiegels, hoofdsteunen, veiligheidsstuurkolom met een meer uniforme schokabsorptie en bij de 88- en 98-modellen in de deuren inge bouwde dwarsbalken en versterkte voorruitstijlen. Oldsmobile's Delta 88-serie, waar van hier het Custom Holiday Sedan model wordt afgedrukt, is uitgebreid met een nieuw coupémodel, de Delta 88 Royale. De andere 88-modellen kregen een grote kofferruimte en hun wielbasis is vergroot tot 3.15 meter. De Oldsmobile 98 heeft een wielbasis van 3.23 meter. Op de Toronando is een elektrisch verwarmde achterruit leverbaar. Bij de F 85-modellen werd de, vol komen nieuwe automatische Turbo Hydra-Matic 350-transmissie, die klei ner en lichter is, met een lagere achterasverhouding van 2.56 tot 1 ge combineerd. rTE VEEL koolafzetting in de cilin- derkop kan oorzaak zijn dat de motor gaat pingelen. Als andere pingeloorzaken kunnen genoemd wor den een te vroeg afgesteld ontstekings tijdstip, een defect voorontstekings- mechanisme, het oververhit zijn van de motor en een benzine met een te laag octaangetal. INCIDENTEEL opflikkeren van het oliedrukcontrolelampje bij lagere toerentallen van de warme motor is niet verontrustend. Het is nl. een gevolg van de dan vrij „dun" gewor den olie die in de buurt van het sta tionaire toerental net iets onder de druk kan komen waarop het oliedruk element is afgesteld. DIEPEN van remmen wordt meestal veroorzaakt door roestdeeltjes en stof tussen de remvoeringen en de remtrommels c.q. remschijven. Hoe harder de remvoering is hoe gro ter de kans op piepen. Om het ver velende geluid weg te krijgen zit er niets angers, ,op dan. de remvoering en de remtrommels c.q. remschijven door schuren schoon te maken. Door de remvoeringen van diagonale zaag sneden van circa 1 mm diepte te voor zien worden verontreinigingen afge voerd en zullen abnormale geluiden voorkomen kunnen worden. CTARTPOGINGEN die slechts re- w-' sulteren in een zachtzoemend geluid van de startmotor kunt u maar beter opgeven. Het zoemen wijst nl. op het feit dat het starttand- wieltje niet in de vertanding van de startkrans kan schuiven en de start motor dus onbelast loopt. De oorzaak van dat alles moet gezocht worden in een defecte of sterk vervuilde ben- dix, het startmotoronderdeel dat de startmotorkoppeling tot stand brengt. U VRAAGT MAAR In de vijf auto's die ik in de loop der jaren heb gehad zaten ook vjjf verschillende soorten boegies gemon teerd, schrijft de heer Van S. te Roo sendaal. Hij vraagt zich af of dat nu allemaal nodig is en zo ja, waarom. Om te beginnen is elke bougiefa brikant verplicht zijn boegies uit te brengen in 4 a 5 diameters waarvan de 14 mm boegie wel de meest gebrui kelijke is voor automobielen. Verder moeten de bougies leverbaar zijn in verschillende draadlengtes omdat de blokken c.q. de cilinderkoppen waar de boegies ingeschroefd moeten wor den wat „dikte" betreft nogal uiteen lopen. Al met al geeft dat al een res pectabel assortiment. Maar we gaan nog even door want afhankelijk van de motorconstructie en de gebruiks- omstandigheden moeten de voor een hepaalde motor geschikte boegies een zekere „warmtegraad" bezitten. U heeft misschien wel eens van warme en koude boegies gehoord, dit slaat nl. op de zg. zelfreinigingstemperatu- ren van de diverse boegietypen die het mogelijk maken dat boegies onder alle bedrijfsomstandigheden „schoon" blijven. Gezien het bovenstaande zal het u niet meer verwonderen in een boegiecatalogus een vierhonderd bou gietypen aan te treffen. Ook zal het u duidelijk zijn geworden dat men nooit zo maar een bougie monteert maar altijd het type (of een genoemd equivalent hiervan) dat door de fa briek is voorgeschreven. (ADVERTENTIE) Planten brengen gezelligheid in huis. Met hun kleuren. Hun vele, aparte vormen. Dus: een plantje hier. En een plantje daar. 't Staat leuk. En 't geeft uw kamer een persoonlijk tintje. DEN HAAG (ANP) j, is een contract getekend tussct Tsjechische inkooporganisatie 1 no-export en eên Nederlandse binatie, bestaande uit het verkoop Pl»!| 't I feci. I reau VEKAMAF-Holland n.v het exportkantoor voor een NtJ? landse fabrikantengroep, en het genieursbureau Comprimo n.v levering van een fabriek voor de T' ductie van epichloorhydrine. De opdracht omvat ontwerp lu ring en montagetoezicht. vL VEKAMAF-Comprimo cornCt"' met dit object en zijn aanvult een bedrag gemoeid van - negen miljoen gulden. (Van een onzer verslaggevers) HEERLEN „Dohmen van de mijnen" zo kennen ze hem in he< land. ,,d'r Frens" is de vertrouwde naam waarmee de Limburgse mijnwerkers hem sinds jaar en dag begroeten. OfficieelFranciscu' Stanislaus Dohmen. Een brok levende Limburgse gemoedelijkheid en Kerkraadse humor, maar ook inwendig een laaiend vuur. Als onder handelaar keihard recht op de man af: daarvan weten al vele minis ters van Economische Zaken mee te praten. In het verleden toen d; PBO in de Nederlandse mijnindustrie nog niet zo goed op dreef was, behoefde hij, om haar te stimuleren, maar op een knop te drukken binnen een halve dag lag het werk plat. Nog herinneren de mijn werkers, de mijnbeambten en de mijnstreek zich de langzaam-aan- actie, de prestatie-naar-loon-actie van 1957: „De laatste krachtproef op onze PBO en de laatste manifestatie van bondsgezag" zegt de Frans Dohmen van 1969. Zonder hem zou de mijnstreek er nu anders hebben uitgezien. Zonder hem zou het gevecht, het harde ge vecht, voor de nieuwe industrie, die in de plaats van de stervende mij nen moet komen, nooit zo getekend zijn geweest door sociale overwegin gen. „Geen mijnsluiting zonder ver vangende industrie", is uit zijn ko ker gekomen, „uit de bondskoker" verbetert hij. Niet alleen de in de mijnindustrie. Vergrijsde mijndirec- teuren, ook het N.K.V. kent hem als „de rebel Dohman" toch behoort ver bondsvoorzitter Mertens tot de ve len, onder wie minister De Block van Economische Zaken en bisschop Moors van Roermond, die vandaag in de Heerlense stadsschouwburg zullen aantreden om deze „rebel" in verband met zijn 25-jarig voorzit- terschap van de Ned. Katholieke Mijnwerkersbond, hun grote dank baarheid te betuigen en zijn borst met nieuwe onderscheidingstekens te versieren. Reeds is hij ridder in de orde van St.-Sylvester met de zwaarden en officier in de orde van Oranje-Nassau. Rebel? Dohmen grijnst: „Waar je gaat, waar je zit, waar je werkt geldt dat het christendom radicaler is dan welk socialisme of communisme ook. (ADVERTENTIE) Mngnntorbond gelUids/pOlld studio-zuiver sssSSmm Als we dat maar goed weten". Ove rigens: „Wat ik bereikten mocht dank ik aan velen. Zelf ben ik niets, weet ik niets". Vaak heeft Dohmen rumoer ver wekt. Bijvoorbeeld in 1962 toen hij tijdens de bondsvergadering in Heer len stelde dat de Limburgse kolen geen toekomst meer hadden. Er viel een nieuwe visie: een gecoördineerd afbouwprogramma voor de gezamen lijke Nederlandse mijnen waarmee verbonden een gezamenlijke perso- neelsafvloeiing, om afbouw en de aanzet van nieuwe, vervangende werkgelegenheid parallel te laten verlopen- De Dohmen van 1969: „Ik ging,in 1962 niet emotioneel te weric- Ze peg gen wel-eens-dat ze niet weten wat ze aan me hebben. Toen wisten ze het een keer te meer. Als lid van het raadgevend comité der Hoge Au toriteit van de EGKS wist ik veel uit de rapporten van de Hoge Auto riteit en haar deskundigen. Het EG- KS-verdrag was geheel gebouwd op de gedachte dat de kolen schaars zou den blijven. jSelfs als de kernenergie zich, zoals men toen dacht, om streeks 1970 in rendabele staat zou aanbieden, zouden de mijnen in de EGKS op volle toeren moeten blij ven draaien om de groeiende ener gie-honger te stillen". Maar tussen 1960 en 1962 wist de Hoge Autoriteit dat het mis ging. Er diende zich een structurele kolencrisis aan. Het ging verkeerd met de kplen, dat was de teneur van alle rapporten, die haar bereikten. „Ik dacht: Wat wil len wij met onze Limburgse kolen in een land, waar de regering van ouds vrijhaiidelaar is op het gebied (Van een onzer verslaggevers) BREDA Ford heeft vandaag de nieuwe „Capri" in ons land geïntro duceerd. Het is een sportieve familie wagen, die in verschillende uitvoerin gen verkrijgbaar zal zijn. Het goed koopste model is de Ford Capri 1300, die inclusief BTW f 7605 moet kosten. De Capri heeft allerminst het uiter lijk van een familiewagen met zijn scherp hellende voorruit, de doorlo pende daklijn met afgeplatte achter steven en zijn bescheiden afmetin gen. Toch biedt hij ruim voldoende plaats aan vier volwassenen. Men kan kiezen uit vijf motoren: de Capri met 1300, 1500 of 2000 cc en de Capri GT met 1700 of 2300 cc. Afhankelijk van de keuze van de motor heeft hij een topsnelheid van 130 tot 180 km per uur. De Capri heeft schijfremmen voor en trommel- remmen achter. De versnellingsbak is volledige gesynchroniseerd en de vier versnellingen worden geschakeld via een pookje op de vloer. Bij de zwaardere uitvoeringen heeft men ook nog de mogelijkheid van een automatisch geschakelde bak. In het interieur is veel aandacht besteed aan het comfort. Voorin twee kuipstoe- len, die zowel horizontaal als verti caal kunnen worden versteld. Het dashboard is bekleed met schokab- sorberend materiaal. Alle bedienings organen op het instrumentenbord zijn uitgevoerd ais tuimelschakeiaars zon der scherpe kanten. De ruitenwisser heeft twee snelheden. van de energie-importen, in ha streven naar een zo energieprijs. Toen maakte de kolenproduktit maar 3 procent uit van ons na economisch produktie-pakket bijv. 33 procent in West-DuitÖ Je mag niet aannemen, ze: ik, dit de grote kolen producerende lande in de EGKS West-Duitsland, Bel- gië en Frankrijk met hun groei ende koienzorgen op onze kolen zit- ten te wachten. Voor de versterking van onze welvaart, hebben we ta buitenland ook wel wat anderi ti bieden dan een handjevol Limburg» kolen, handjevol in het raam vu de totale kolenproduktie van de ge meenschap. Ik zag echt geen toe komst meer voor onze kolen. En n wisten toen nog niks af van de over dadige aardgasvondsten". Zonder leedvermaak constateer! de Dohmen van 1969 dat de Dohmn van 1962 volop gelijk heeft getapt „Ware toen ,a! meer gecoördineerd; verkucht Frans Dohmen, „dan in den we nu ongetwijfeld in Limfci verder geweest zijn met de industrie ie herstructurering. We hadden ia niet alleen geprofiteerd van 'n hete re conjunctuur, maar waren de om omringende mijnbekkens in het bui- tenland voorgebleven op het gebied van de herstructurering". Dus toch verwijten? „Neen", zegt Frans Dohmen, „het is makkelijk in te kaarten. Daarmee breng je ook geen nieuwe industrie van de grond Nu ben ik alleen maar blij. Blij dat Limburg eensgezind is met betrek king tot de opvatting, dat het met ie Limburgse mijnen afloopt en een- gezind ook én vooral met betrekking tot de noodzaak gezamenlijk met regering de immense werkgelegen- heidsproblematiek die daaruit voort vloeit, voor mijn bewakers, mijn te- ambten en de gehele regio, op te lossen". Geen spijt dus van de „pessimlJ- tische visie" van 1962, nu nog atf maar ongeveer de helft van de node- ge nieuwe arbeidsplaatsen van grond is gekomen. Frans Dohmen „Neen. Vooreerst was onze visie w 1962 niet pessimistisch, maar realis tisch, door de naderhand gevolg® ontwikkelingen volkomen bevestigu- En vervolgens: verschillende fuut® waar ik achter de schermen kan M' ken, onder andere in de raad van os- stuur van het Economisch Teem® gisch Instituut Limburg (ETIL) W den en leren mij dat er ten am® van nieuwe bedrijvigheid heet hete ijzers in het vuur staan u de komst van nieuwe industneen j» ik zeker niet pessimistisch regering, op basis van een pr teitsvisie voor het Zmd-Lunbwg» herstructureringsbeleid, haar to l gingen gestand doet". ,J( Dohmen realiseert z:ch'en it. I dat hij de laatste van de vyfv0 I ters is die de Katholieke Mi) I kersbond heeft gekend. In 1» hij als 60-jarige met penswen ten gaan. Hij zal nog tot 197 I ven. Men heeft dat zo gewiM-£ is zijn bond al federatief aari h menwerken met St.-Lambert St.-Willibrordus: binnen twee j in 1970 vrijwel zeker, zal de tie in een fusie worden omge v federatie telt 93 duizend led de fusie in 1970 inderdaad wordt krijg ik de handen g vrij om, tot ik met Pensl°j®J i, te voor de volle h°nderd PJffL-,, be zetten voor de Zuid-Lunburg structurering". (ADVERTENTIE) doeltreffend, en snél werkende cachets ook in voordelige gezinsverpakking MOSKOU (AP) Verleid door de Ir mogelijkheden, zijn Italiaanse filmpn vier films te maken waarin sterren zi en Sophia Loren. Claudia Cardinale zal in de eerste I, een episch avontuur dat nu opgenc liter dit jaar voltooid zal worden. Met de opname van de andere film In een Italiaans-Russische copro- duktie van „Waterloo" zal als ster Rod Steiger optreden, die de rol van Napoleon zal spelen. De pro ducer van „Waterloo", Dino de Lau- rentis is ook van plan de liefdesge schiedenis van Alexander Poesjkin, Dubrovsky" te maken en hij heeft Julie Christie en Warren Beatty als sterren aangezocht. De vierde film is „I Garisoli" (De Zonnebloem), een drama met Sophia Loren' en Marcello Mastroianni. In „De Rode Tent", waarvan de op namen verleden jaar februari begon nen, treedt de Engelse acteur Peter Finch op als generaal Umberto No- bile, die in 1928 een Italiaanse ex peditie leidde waarbij zijn lucht schip aan de pool neerstortte en de bemanning gered werd dooi- de Rus sen. Nobile is een omstreden figuur om dat hij de overlevenden achterliet om te proberen hulp te halen. Hij werd later een lafaard genoemd. „Het is een groot werk" aldus Finch in een vraaggesperk. „De ge hele opvatting van moed wordt hier in het geding gebracht. Moet een ka pitein altijd met zijn schip ten gron de gaan? „Getuigt het soms niet van moed wanneer met het vermogen en de kracht heeft met de geldende regels te breken?" Finch zal deze maand de opnamen in Moskou hervatten. Claudia Car dinale zal later aankomen om haar scènes af te maken. Zij speelt een Noorse verpleegster die verliefd wordt op een van de leden van de bemanning, gespeeld I (Van onze cc Vanavond 5 „°n revient t°° -UUr het pr0gr: lent toujours presenteren I na zynSpewBM^as een paar maanden I de grotf c?„ ge Slngle „ALOUETTE' Dit zo'n "'6 v aan het Franse pop-i merhancl we? rnvPrsli'' dan ook nog in Persoon Ue'7 ReS Dreu ook- Het ve3 ?oen- Als i ge,w?rdjn van die „sterke" hebt wel ienT6? zeSgen: „Proj en die piaat tieuka stem en je weet Wei een pracht* ?an op de zevende verhaal nietwaar. verhaa?1-?:?661^" dan °°k nog in at "binnenkomstn?,aar mooier. Het jPhrnee door SJe., een zeer druk t Snheid waf a" njk e" had 't zelfs z Pet komt d? Nederlandsetet P n achter elk^T zelden v0(>r. dat eei S'11** wel een ,mr °P, de Nederlandse gle op- S?iS "Bering op die reei aUéeWRQU01 BON D?EU er e komt dan n gaan, als dat geen to de® horen. dat^r-p6" LP van Gill eiar«in0g^ee^h f hbeslist geen eei en heleboel van hem ze!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 12