Kleine wagen voor grote klantenkring
Landzame gezinsracer
Aan
„Dohmen van de mijnen
keihard onderhandelaar
Italia?
werke
Gilles Dr
vanavom
Oldsmobile:
nieuwe
vormgeving
CAPRI: nieuwe Ford
VERLEID DC
SPECTACULA
O'
Jfl
Elektrische auto
reed 223 km/uur
Tsjechen bestellen
fabriek in Nederland
de echte Bjgte
griepbestrijder**
Onopvallend
Soepel
Gerieflijk
25 Jaar voorzitter Mijnwerkersbond
NIETS
Agfa
MagnétoiT
VERDER
HETE IJZERS
12
DE STEM VAN V8IJDAG 24 JANUARI 1969
ALFA ROMEO 1750:
|NDANKS de dominerende positie van Fiat op de Italiaanse auto- weg wat omslachtig maakt. De Aila i—
markt zien kleine fabrieken zoals Alfa Romeo en Lancia kans R°meo 1750 is uitgerust met bekrach-
zich energiek en met veel zelfvertrouwen te handhaven. Het |!gd,e schijfremmen rondom, dubbele hnr f jr-\c t rsr t|r\C
ls eigenlijk zonde dat dergelijke constructeurs van verfijnde kwali- P H P P
teitswagens m eigen land tegen het machtige Turijnse concern moe- wordt geen uitgerekende accessoire- i
ten opkeken. De hoogste Fiatchef, dr. Giovanni Agnelli heeft voorspeld P°htiek bedreven, maar met het oog
dat de kleinen in de branche door de groten geleidelijk worden opge- pr^s hadden we ook niet anders
slokt. Wat Italië betreft heeft hij laten doorschemeren dat Fiat, als 't een C°mpIete wagen verwacht
nodig is, graag Lancia zou bijspringen, maar de geruchten over even- TECHNISCHE GEGEVENS
tuele vormen van samenwerking zijn tegengesproken.
Over Alfa Romeo is dr. geregeld. Het is niet moeilijk in de
Angelli minder te spre- wagen het gewenste klimaat te schep-
ken. Deze firma voelt er pen.
niets voor. Fiat naar de
ogen te zien. De Fiatlei- Veel Sliellieid
ding schijnt niet ïngeno-
OH men te zijn met de plan-
nen van Alfa Romeo om
b in samenwerking met de
»n| staat een moderne fa-
rni briek te bouwen in de
- buurt van Napels. Hier
zal de nieuwe kleine Al
fa. die voor een grotere klanten
kring bedoeld is, in produktie ko
men, vermoedelijk in 1970.
Alfa Romeo laat het er niet bij zit
ten. Met de produktie van de 1750-
serie heeft de fabriek voor nieuw le
ven gezorgd in de hogere middenklas
se. Er worden drie modellen van ge
bouwd, een limousine, coupé en spider.
De technische constructie is in tradi
tionele Alfa-stijl. De 1.8 liter vierci-
linder is een rechtstreekse afstamme
ling van de motor, die een jaar of
veertien geleden in de Giulietta de-
huteerde.
Van het drietal heeft alleen de
vierzitter een ander gezicht, al her
kent men de vormen van de Giulia.
De coupé, die als de 1750 GT Veloce
is voorgesteld, is in grote trekken
nog de Bertone 2 2, die al jaren in
zijn soort een sportief succesnummer
is. Voor de liefhebber van dit genre
is de krachtbron het interessantst.
Deze kenmerkt zich door zijn verbluf
fende elasticiteit en laag geruisni
veau, ook bij zeer hoge snelheden. De
coupé bereikt een top van 190 km/uur
en hij trekt van 0 tot 100 km/uur op
in nauwelijks tien seconden.
Tets minder temperamentvol is de
gewone Alfa Romeo 1750, die als een
complete gezinsauto is gestileerd. Op
het eerste gezicht zouden we dit on
opvallende model niet kopen. Er zijn
wel elegantere wagens die goedkoper
worden aangeboden. Bertone, die ook
verantwoordelijk is voor de lijn van
deze Alfa, heeft bepaalde modevor
men vermeden. De carrosserie is so
ber en nuchter gestileerd, haast te
eenvoudig als men de sportieve am
bities van het model in aanmerking
neemt. Een aflopende motorkap, een
hoekig dak en een recht achtersteven
zonder onzin. De voordelen van dit
zakelijke ontwerp zijn dat het uitzicht
rondom zeer goed is, het in- en uit
stappen gemakkelijk is en de inte-
rieurruimte groter is dan de buiten
afmetingen doen vermoeden. De 1750
is 439 cm lang, 156 cm breed en 143
cm hoog.
Onder de kap, die naar de veilige
kant opengaat, ligt een knap stukje
motorisch vernuft en ontwikkelings
werk, keurig ingebouwd. In de loop
der jaren is de Alfa-motor bijge
schaafd en geperfectioneerd en hij
heeft nu een elasticiteit die men bij
weinig middenklassewagens aantreft.
Het is geen fel opgevoerde hogetoe-
renknaap, die bij lage toerentallen
aan ademnood lijdt, maar een machine
die zich gewillig aanpast bij elke rij
stijl. Het hoge maximumkoppel van
19 kgm wordt geleverd bij slechts 3000
toeren.
Wie geen lust in schakelen heeft
kan 't gerust laten. Er is altijd veel
reservekracht beschikbaar. In druk
stadsverkeer neemt de motor genoe
gen met de derde versnelling en
laten we zeggen bij 2000 toeren
acceleert hij zonder vertraging en
nadrukkelijk.
Een nadeel is dat de Alfa harder
loopt dan men vermoedt. In de mees
te snelle sport- en toerwagens is het
andersom. De 1750 draait opmerkelijk
zacht en rustig. Zelfs bij hoge snel
heden hoeft hij zich niet speciaal in
te spannen. De soepele krachtbron is
vief genoeg om over de 180 km/uur-
streep heen te gaan. Op de autoweg
kunnen alleen aanzienlijk duurdere
en krachtiger wagens hem partij ge
ven.
De viifversnellingsbak werkt de
vloeiende rijstijl in de hand en speelt
gezellig in op de motorische soepel
heid. De acceleratiecijfers, die we na
drie metingen noteerden, zijn op spor
tief niveau. Van 0-60 km/uur in 5.5
sec., 0-80 km/uur in 8 sec., 0 -100
km/uur in 11.9 sec., 0 - 120 km/uur in
17 sec. en tot 140 km/uur in rond
23 sec.
Motor: 4-cil. 1779 cc met twee boven
liggende nokkenassen en twee dub
bele carburateurs. Boring en slag: 80
en 88,5 mm. Vermogen: 132 SAE-pk
bij 5500 t.p.m. Max. koppel: 19 kgm/
3000 toeren. Wielbasis: 257 cm. Af
metingen: 439 bij 156 bij 143 cm. Ge
wicht: 1110 kg. Banden: 165 -14.
Tank: 46 liter. Topsnelheid 180 km/
uur. Prijs: f 13.480,32 (incl. BTW).
U-EN elektrische raceauto heeft met
■*-J een gemiddelde snelheid van
223,473 km/u over de zoutvlak-
te te Bonneville gereden.
„Ik verwacht dat dit het begin van
een geheel nieuwe sport is", zei een
woordvoerder voor Ford, die de race
van coureur Jerry Kugel had georga
niseerd.
De auto, de „Autolit lead wedge"
genoemd, heeft rechts en links 10
batterijen, die in serie met elkaar
verbonden zijn om de energie te leve
ren voor een achterin de wagen ge
monteerde motor, van het type dat
in vorkheftrucks wordt gebruikt.
De wagen reed het parkoers in de
ene richting met een snelheid van
225 km/u. De terugrit met een snel
heid van 221,8 km/u.
Deze rasechte Italiaan is berekend
op het gerieflijk vervoer van vier
rijzige noorderlingen. De zittingen,
van het fauteniltype, zijn ideaal ge
vormd en gevoerd, geschikt voor lan
ge reizen. Het compartiment ziet er
uitermate verzorgd en aantrekkelijk
nuit. We zouden niet weten wat er
nog aan ontbreekt. De instrumente-
ring is compleet. De snelheidsmeter
en de even grote toerenteller liggen
door het driesnakige stuurwiel direct
in het blikveld. Rechts op een fraaie
console zijn vier klokvormige instru
menten geplaatst, die de benzinevoor
raad. de temperatuur, de oliedruk en
de tijd aangeven.
Ze zijn naar de bestuurder toe ge
richt. Op de console staat nog veel
meer: de korte versnellingspook, de
handels voor het verwarmings- en
ventilatiesysteem, drie knoppen, de
asbak en de aansteker. Tegen deze
concentratie hebben we weinig be
zwaar, maar de drie kleine schake
laars hadden we liever wat handiger
opgesteld, vooral die van de ruiten
wissers, waarnaar men in het donker
moet tasten. De sproeier met voet
bediening voldoet ook niet. Waarom
geen effectiever arrangement aan de
rechterkant van de stuurkolom? Op
het verlanglijstje zetten we tevens
een voorziening voor de portieren, die
bü het uitstappen op een nauwe par
keerplaats moeten worden vastge
houden daar ze anders vrijpostig te
gen een andere wagen klappen. Ze
moeten openen in twee etappes. Ven
tilatie en verwarming zijn doelmatig
De rijeigenschappen van de Alfa
kunnen we het best als onproblema
tisch en veilig karakteriseren. De wa
gen ligt vast op de weg en voor krach
tige zijwind is hij praktisch ongevoe
lig. De besturing is licht en nauwkeu
rig. Ook de goede koersvastheid valt
onder de positieve rij-indrukken. In
scherpe bochten gedraagt de Alfa zich
gedisciplineerd, al heeft de achter
partij soms de neiging om iets af te
drijven. Correctie is nauwelijks no
dig, want de wagen werkt zichzelf
weer in de goede koers.
De starre achteras heeft zijn be
grenzing maar op minder goede we
gen houdt hij zich vrij rustig. Op
hobbelige gedeelten kan de Alfa wat
stoterig worden, maar de passagiers
hebben er geen erg in, omdat ze op
goed geveerde zetels zitten. Het toe
gepaste veersysteem past bij het dub
bele karakter van deze gezinsracer,
waarbij meer dan normale aandacht
aan het rijcomfort is besteed. In de
stad is de Alfa zoals gezegd een ge
makkelijk hanteerbare auto, maar hij
heeft een schoonheidsfoutje: de grote
draaicirkel van ongeveer 12 meter,
die het parkeren en draaien opde
DE 88- en 98-modellenseries van
Oldsmobile kregen voor dit
jaar een geheel nieuwe vorm
geving. Zo is de Toronando aan de
achterzijde ingrijpend gewijzigd. Bij
de F-85-modellen is de krachtover
brenging verder geperfectioneerd.
Nieuwigheden op het gebied van de
veiligheid zijn onder meer, grotere
achteruitkijkspiegels, hoofdsteunen,
veiligheidsstuurkolom met een meer
uniforme schokabsorptie en bij de 88-
en 98-modellen in de deuren inge
bouwde dwarsbalken en versterkte
voorruitstijlen.
Oldsmobile's Delta 88-serie, waar
van hier het Custom Holiday Sedan
model wordt afgedrukt, is uitgebreid
met een nieuw coupémodel, de Delta
88 Royale. De andere 88-modellen
kregen een grote kofferruimte en hun
wielbasis is vergroot tot 3.15 meter.
De Oldsmobile 98 heeft een wielbasis
van 3.23 meter. Op de Toronando is
een elektrisch verwarmde achterruit
leverbaar.
Bij de F 85-modellen werd de, vol
komen nieuwe automatische Turbo
Hydra-Matic 350-transmissie, die klei
ner en lichter is, met een lagere
achterasverhouding van 2.56 tot 1 ge
combineerd.
rTE VEEL koolafzetting in de cilin-
derkop kan oorzaak zijn dat de
motor gaat pingelen. Als andere
pingeloorzaken kunnen genoemd wor
den een te vroeg afgesteld ontstekings
tijdstip, een defect voorontstekings-
mechanisme, het oververhit zijn van
de motor en een benzine met een te
laag octaangetal.
INCIDENTEEL opflikkeren van het
oliedrukcontrolelampje bij lagere
toerentallen van de warme motor
is niet verontrustend. Het is nl. een
gevolg van de dan vrij „dun" gewor
den olie die in de buurt van het sta
tionaire toerental net iets onder de
druk kan komen waarop het oliedruk
element is afgesteld.
DIEPEN van remmen wordt meestal
veroorzaakt door roestdeeltjes
en stof tussen de remvoeringen
en de remtrommels c.q. remschijven.
Hoe harder de remvoering is hoe gro
ter de kans op piepen. Om het ver
velende geluid weg te krijgen zit er
niets angers, ,op dan. de remvoering
en de remtrommels c.q. remschijven
door schuren schoon te maken. Door
de remvoeringen van diagonale zaag
sneden van circa 1 mm diepte te voor
zien worden verontreinigingen afge
voerd en zullen abnormale geluiden
voorkomen kunnen worden.
CTARTPOGINGEN die slechts re-
w-' sulteren in een zachtzoemend
geluid van de startmotor kunt
u maar beter opgeven. Het zoemen
wijst nl. op het feit dat het starttand-
wieltje niet in de vertanding van de
startkrans kan schuiven en de start
motor dus onbelast loopt. De oorzaak
van dat alles moet gezocht worden
in een defecte of sterk vervuilde ben-
dix, het startmotoronderdeel dat de
startmotorkoppeling tot stand brengt.
U VRAAGT MAAR
In de vijf auto's die ik in de loop
der jaren heb gehad zaten ook vjjf
verschillende soorten boegies gemon
teerd, schrijft de heer Van S. te Roo
sendaal. Hij vraagt zich af of dat nu
allemaal nodig is en zo ja, waarom.
Om te beginnen is elke bougiefa
brikant verplicht zijn boegies uit te
brengen in 4 a 5 diameters waarvan
de 14 mm boegie wel de meest gebrui
kelijke is voor automobielen. Verder
moeten de bougies leverbaar zijn in
verschillende draadlengtes omdat de
blokken c.q. de cilinderkoppen waar
de boegies ingeschroefd moeten wor
den wat „dikte" betreft nogal uiteen
lopen. Al met al geeft dat al een res
pectabel assortiment. Maar we gaan
nog even door want afhankelijk van
de motorconstructie en de gebruiks-
omstandigheden moeten de voor een
hepaalde motor geschikte boegies een
zekere „warmtegraad" bezitten. U
heeft misschien wel eens van warme
en koude boegies gehoord, dit slaat
nl. op de zg. zelfreinigingstemperatu-
ren van de diverse boegietypen die
het mogelijk maken dat boegies onder
alle bedrijfsomstandigheden „schoon"
blijven. Gezien het bovenstaande zal
het u niet meer verwonderen in een
boegiecatalogus een vierhonderd bou
gietypen aan te treffen. Ook zal het
u duidelijk zijn geworden dat men
nooit zo maar een bougie monteert
maar altijd het type (of een genoemd
equivalent hiervan) dat door de fa
briek is voorgeschreven.
(ADVERTENTIE)
Planten brengen
gezelligheid in huis.
Met hun kleuren.
Hun vele, aparte vormen.
Dus: een plantje hier.
En een plantje daar.
't Staat leuk.
En 't geeft uw kamer
een persoonlijk tintje.
DEN HAAG (ANP) j,
is een contract getekend tussct
Tsjechische inkooporganisatie 1
no-export en eên Nederlandse
binatie, bestaande uit het verkoop
Pl»!|
't I
feci. I
reau VEKAMAF-Holland n.v
het exportkantoor voor een NtJ?
landse fabrikantengroep, en het
genieursbureau Comprimo n.v
levering van een fabriek voor de T'
ductie van epichloorhydrine.
De opdracht omvat ontwerp lu
ring en montagetoezicht. vL
VEKAMAF-Comprimo cornCt"'
met dit object en zijn aanvult
een bedrag gemoeid van -
negen miljoen gulden.
(Van een onzer verslaggevers)
HEERLEN „Dohmen van de mijnen" zo kennen ze hem in he<
land. ,,d'r Frens" is de vertrouwde naam waarmee de Limburgse
mijnwerkers hem sinds jaar en dag begroeten. OfficieelFranciscu'
Stanislaus Dohmen. Een brok levende Limburgse gemoedelijkheid en
Kerkraadse humor, maar ook inwendig een laaiend vuur. Als onder
handelaar keihard recht op de man af: daarvan weten al vele minis
ters van Economische Zaken mee te praten. In het verleden toen d;
PBO in de Nederlandse mijnindustrie nog niet zo goed op dreef was,
behoefde hij, om haar te stimuleren, maar op een knop te drukken
binnen een halve dag lag het werk plat. Nog herinneren de mijn
werkers, de mijnbeambten en de mijnstreek zich de langzaam-aan-
actie, de prestatie-naar-loon-actie van 1957: „De laatste krachtproef
op onze PBO en de laatste manifestatie van bondsgezag" zegt de
Frans Dohmen van 1969.
Zonder hem zou de mijnstreek er
nu anders hebben uitgezien. Zonder
hem zou het gevecht, het harde ge
vecht, voor de nieuwe industrie, die
in de plaats van de stervende mij
nen moet komen, nooit zo getekend
zijn geweest door sociale overwegin
gen. „Geen mijnsluiting zonder ver
vangende industrie", is uit zijn ko
ker gekomen, „uit de bondskoker"
verbetert hij. Niet alleen de in de
mijnindustrie. Vergrijsde mijndirec-
teuren, ook het N.K.V. kent hem als
„de rebel Dohman" toch behoort ver
bondsvoorzitter Mertens tot de ve
len, onder wie minister De Block
van Economische Zaken en bisschop
Moors van Roermond, die vandaag
in de Heerlense stadsschouwburg
zullen aantreden om deze „rebel"
in verband met zijn 25-jarig voorzit-
terschap van de Ned. Katholieke
Mijnwerkersbond, hun grote dank
baarheid te betuigen en zijn borst
met nieuwe onderscheidingstekens
te versieren. Reeds is hij ridder in
de orde van St.-Sylvester met de
zwaarden en officier in de orde van
Oranje-Nassau.
Rebel? Dohmen grijnst: „Waar je
gaat, waar je zit, waar je werkt geldt
dat het christendom radicaler is dan
welk socialisme of communisme ook.
(ADVERTENTIE)
Mngnntorbond gelUids/pOlld
studio-zuiver
sssSSmm
Als we dat maar goed weten". Ove
rigens: „Wat ik bereikten mocht
dank ik aan velen. Zelf ben ik niets,
weet ik niets".
Vaak heeft Dohmen rumoer ver
wekt. Bijvoorbeeld in 1962 toen hij
tijdens de bondsvergadering in Heer
len stelde dat de Limburgse kolen
geen toekomst meer hadden. Er viel
een nieuwe visie: een gecoördineerd
afbouwprogramma voor de gezamen
lijke Nederlandse mijnen waarmee
verbonden een gezamenlijke perso-
neelsafvloeiing, om afbouw en de
aanzet van nieuwe, vervangende
werkgelegenheid parallel te laten
verlopen-
De Dohmen van 1969: „Ik ging,in
1962 niet emotioneel te weric- Ze peg
gen wel-eens-dat ze niet weten wat
ze aan me hebben. Toen wisten ze
het een keer te meer. Als lid van
het raadgevend comité der Hoge Au
toriteit van de EGKS wist ik veel
uit de rapporten van de Hoge Auto
riteit en haar deskundigen. Het EG-
KS-verdrag was geheel gebouwd op
de gedachte dat de kolen schaars zou
den blijven. jSelfs als de kernenergie
zich, zoals men toen dacht, om
streeks 1970 in rendabele staat zou
aanbieden, zouden de mijnen in de
EGKS op volle toeren moeten blij
ven draaien om de groeiende ener
gie-honger te stillen". Maar tussen
1960 en 1962 wist de Hoge Autoriteit
dat het mis ging. Er diende zich
een structurele kolencrisis aan. Het
ging verkeerd met de kplen, dat was
de teneur van alle rapporten, die
haar bereikten. „Ik dacht: Wat wil
len wij met onze Limburgse kolen
in een land, waar de regering van
ouds vrijhaiidelaar is op het gebied
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Ford heeft vandaag de
nieuwe „Capri" in ons land geïntro
duceerd. Het is een sportieve familie
wagen, die in verschillende uitvoerin
gen verkrijgbaar zal zijn. Het goed
koopste model is de Ford Capri 1300,
die inclusief BTW f 7605 moet kosten.
De Capri heeft allerminst het uiter
lijk van een familiewagen met zijn
scherp hellende voorruit, de doorlo
pende daklijn met afgeplatte achter
steven en zijn bescheiden afmetin
gen. Toch biedt hij ruim voldoende
plaats aan vier volwassenen.
Men kan kiezen uit vijf motoren:
de Capri met 1300, 1500 of 2000 cc
en de Capri GT met 1700 of 2300 cc.
Afhankelijk van de keuze van de
motor heeft hij een topsnelheid van
130 tot 180 km per uur. De Capri
heeft schijfremmen voor en trommel-
remmen achter. De versnellingsbak
is volledige gesynchroniseerd en de
vier versnellingen worden geschakeld
via een pookje op de vloer. Bij de
zwaardere uitvoeringen heeft men
ook nog de mogelijkheid van een
automatisch geschakelde bak. In het
interieur is veel aandacht besteed aan
het comfort. Voorin twee kuipstoe-
len, die zowel horizontaal als verti
caal kunnen worden versteld. Het
dashboard is bekleed met schokab-
sorberend materiaal. Alle bedienings
organen op het instrumentenbord zijn
uitgevoerd ais tuimelschakeiaars zon
der scherpe kanten. De ruitenwisser
heeft twee snelheden.
van de energie-importen, in ha
streven naar een zo
energieprijs.
Toen maakte de kolenproduktit
maar 3 procent uit van ons na
economisch produktie-pakket
bijv. 33 procent in West-DuitÖ
Je mag niet aannemen, ze: ik, dit
de grote kolen producerende lande
in de EGKS West-Duitsland, Bel-
gië en Frankrijk met hun groei
ende koienzorgen op onze kolen zit-
ten te wachten. Voor de versterking
van onze welvaart, hebben we ta
buitenland ook wel wat anderi ti
bieden dan een handjevol Limburg»
kolen, handjevol in het raam vu
de totale kolenproduktie van de ge
meenschap. Ik zag echt geen toe
komst meer voor onze kolen. En n
wisten toen nog niks af van de over
dadige aardgasvondsten".
Zonder leedvermaak constateer!
de Dohmen van 1969 dat de Dohmn
van 1962 volop gelijk heeft getapt
„Ware toen ,a! meer gecoördineerd;
verkucht Frans Dohmen, „dan in
den we nu ongetwijfeld in Limfci
verder geweest zijn met de industrie
ie herstructurering. We hadden ia
niet alleen geprofiteerd van 'n hete
re conjunctuur, maar waren de om
omringende mijnbekkens in het bui-
tenland voorgebleven op het gebied
van de herstructurering".
Dus toch verwijten? „Neen", zegt
Frans Dohmen, „het is makkelijk in
te kaarten. Daarmee breng je ook
geen nieuwe industrie van de grond
Nu ben ik alleen maar blij. Blij dat
Limburg eensgezind is met betrek
king tot de opvatting, dat het met ie
Limburgse mijnen afloopt en een-
gezind ook én vooral met betrekking
tot de noodzaak gezamenlijk met
regering de immense werkgelegen-
heidsproblematiek die daaruit voort
vloeit, voor mijn bewakers, mijn te-
ambten en de gehele regio, op te
lossen".
Geen spijt dus van de „pessimlJ-
tische visie" van 1962, nu nog atf
maar ongeveer de helft van de node-
ge nieuwe arbeidsplaatsen van
grond is gekomen. Frans Dohmen
„Neen. Vooreerst was onze visie w
1962 niet pessimistisch, maar realis
tisch, door de naderhand gevolg®
ontwikkelingen volkomen bevestigu-
En vervolgens: verschillende fuut®
waar ik achter de schermen kan M'
ken, onder andere in de raad van os-
stuur van het Economisch Teem®
gisch Instituut Limburg (ETIL) W
den en leren mij dat er ten am®
van nieuwe bedrijvigheid heet
hete ijzers in het vuur staan u
de komst van nieuwe industneen j»
ik zeker niet pessimistisch
regering, op basis van een pr
teitsvisie voor het Zmd-Lunbwg»
herstructureringsbeleid, haar to l
gingen gestand doet". ,J(
Dohmen realiseert z:ch'en it. I
dat hij de laatste van de vyfv0 I
ters is die de Katholieke Mi) I
kersbond heeft gekend. In 1»
hij als 60-jarige met penswen
ten gaan. Hij zal nog tot 197 I
ven. Men heeft dat zo gewiM-£
is zijn bond al federatief aari h
menwerken met St.-Lambert
St.-Willibrordus: binnen twee j
in 1970 vrijwel zeker, zal de
tie in een fusie worden omge v
federatie telt 93 duizend led
de fusie in 1970 inderdaad
wordt krijg ik de handen g
vrij om, tot ik met Pensl°j®J i, te
voor de volle h°nderd PJffL-,, be
zetten voor de Zuid-Lunburg
structurering".
(ADVERTENTIE)
doeltreffend, en
snél werkende
cachets
ook in voordelige gezinsverpakking
MOSKOU (AP) Verleid door de Ir
mogelijkheden, zijn Italiaanse filmpn
vier films te maken waarin sterren zi
en Sophia Loren.
Claudia Cardinale zal in de eerste
I, een episch avontuur dat nu opgenc
liter dit jaar voltooid zal worden.
Met de opname van de andere film
In een Italiaans-Russische copro-
duktie van „Waterloo" zal als ster
Rod Steiger optreden, die de rol
van Napoleon zal spelen. De pro
ducer van „Waterloo", Dino de Lau-
rentis is ook van plan de liefdesge
schiedenis van Alexander Poesjkin,
Dubrovsky" te maken en hij heeft
Julie Christie en Warren Beatty als
sterren aangezocht.
De vierde film is „I Garisoli" (De
Zonnebloem), een drama met Sophia
Loren' en Marcello Mastroianni.
In „De Rode Tent", waarvan de op
namen verleden jaar februari begon
nen, treedt de Engelse acteur Peter
Finch op als generaal Umberto No-
bile, die in 1928 een Italiaanse ex
peditie leidde waarbij zijn lucht
schip aan de pool neerstortte en de
bemanning gered werd dooi- de Rus
sen.
Nobile is een omstreden figuur om
dat hij de overlevenden achterliet
om te proberen hulp te halen. Hij
werd later een lafaard genoemd.
„Het is een groot werk" aldus
Finch in een vraaggesperk. „De ge
hele opvatting van moed wordt hier
in het geding gebracht. Moet een ka
pitein altijd met zijn schip ten gron
de gaan?
„Getuigt het soms niet van moed
wanneer met het vermogen en de
kracht heeft met de geldende regels
te breken?"
Finch zal deze maand de opnamen
in Moskou hervatten. Claudia Car
dinale zal later aankomen om haar
scènes af te maken.
Zij speelt een Noorse verpleegster
die verliefd wordt op een van de
leden van de bemanning, gespeeld
I
(Van onze cc
Vanavond 5
„°n revient t°° -UUr het pr0gr:
lent toujours presenteren I
na zynSpewBM^as een paar maanden I
de grotf c?„ ge Slngle „ALOUETTE'
Dit zo'n "'6 v aan het Franse pop-i
merhancl we? rnvPrsli'' dan ook nog in
Persoon Ue'7 ReS Dreu ook- Het ve3
?oen- Als i ge,w?rdjn van die „sterke"
hebt wel ienT6? zeSgen: „Proj
en die piaat tieuka stem en je weet
Wei een pracht* ?an op de zevende
verhaal nietwaar.
verhaa?1-?:?661^" dan °°k nog in
at "binnenkomstn?,aar mooier. Het
jPhrnee door SJe., een zeer druk t
Snheid waf a" njk e" had 't zelfs z
Pet komt d? Nederlandsetet
P n achter elk^T zelden v0(>r. dat eei
S'11** wel een ,mr °P, de Nederlandse
gle op- S?iS "Bering op die reei
aUéeWRQU01 BON D?EU er
e komt dan n gaan, als dat geen to
de® horen. dat^r-p6" LP van Gill
eiar«in0g^ee^h f hbeslist geen eei
en heleboel van hem ze!