B.T.W. is lief voor toerwagens MEER; RUIMTE EN LUXE bij ALLE CARAVANS Beveiliging tegen diefstal 30-1916 severing Iverrassing ^.a. 3195,- CARAVAN RAI 69 Caravantenten Strandtenten SHOWROOM "OOR TOERISMll Tentenreparatiesl FA. KEIJIWEL ZOON beter beschermd voor-gefabriceerd sterker dak interieur DE STEM VAN DONDERDAG 23 JANUARI 1969 het carnaval der caravans en aiile voorkom,-.. Grote Kade 21 Tel. 01172-1665 Wij verrichten aüj voorkomende (Van een onzer verslaggevers) i msTERDAM Vanaf morgen tot en met zondag 2 februari het carnaval der caravans in de Amsterdamse RAI het jaarlijkse, met veel zomerzotheid aangeklede spektakelstuk, waar verkopers en financieringsmaatschappijen wervelend als Tanz-Mariechen de stroom van potentiële klanten voorgaan. Een negendaagse vakantiedroom, en niet eens de kille adem van de BTW, die de man met de bescheiden beurs nog meer kippevel op de door Mao-griep bedreigde leden blaast. Want zie: het paniekzaaiende nieuwe belastingsysteem heeft op de prijzen van de toercaravans een verlagende uitwerking gehad, die tot uitdrukking komt in het gestegen aanbod van goedkope zomerhuisjes-op-wielen zeg in de klasse van 3000 tot 4000 I gulden. Zij maken nu 11 procent van het totaal uit tegen 7 procent in 1968 en slechts 4,5 pro cent in 1967. Er zijn zelfs 9 modellen toercaravans met vaste opbouw, die minder dan 3000 ulden kosten. Behalve de BTW heeft ook de toenemende prijsconcurrentie dit gelukkige ver- ichijnsel in de hand gewerkt. |üe Caravan-RAI 1969 gaat hier en daar met zijn prijsverlagingen tot 30 procent. Voorwaar leen nieuw geluid, al is het nog geen lente. Steeds vloeiender worden de lijnen van de moderne caravan. Proeven in windtunnels beïnvloeden de vormgeving. n: Uprite 400; Sprite Alpiiw; Sprite Major, Eedes Dit- astone, Eocles Sapphire St :cles Cottage; Wilk; Sta»; >r; Bluebird Europa d Conqueror; Bluebird CtJ bird Consort; Bluebird Col [oird Vanquard S en D; Blue I ■bird Guadian A en B; BI» ?5 kg. ïlwandig Bij de zogenaamde sta-caravans Bnobiele woninkjes, die langer zijn dan 7,5 meter en breder dan 2,5 me ter) is het beeld anders. Hier heeft de btw prijsverhogend gewerkt, om dat op deze categorie niet het weelde- irief van 18 procent, maar het ge- jrone tarief van 5 percent van toe- was. Het percentage sta caravans in de prijsklasse van 7000- K)0 gulden daalde daarom met bij- na de helft, terwijl bijvoorbeeld de •plaatsbare bungalow van boven 20.000 gulden nu bijna 7 percent i het totale aanbod omvat, tegen j geen 3 percent vorig jaar. Ondanks deze prijsbewegingen een ïidens naar de duurdere caravan. De expositie in de RAI laat minder lerwagens zien dan vorig jaar 102 tegen 318), maar beduidend ier sta-caravans (82 tegen 57). En irmee zit men dan midden in een [obleem, dat met name de Neder- Kampeerraad niét onbe- ierd laat. Zo'n instelling kan na- irlijk, met het kijk- en koopfeest de RAI pal voor de deur, geen al (onvriendelijke dingen zeggen, maar feiten spreken voor zichzelf. [•Uit een in 1967 ingesteld onderzoek sk, dat van de beschikbare plaat- voor tenten en caravans op de iderlandse kampeerterreinen (en bar, nergens anders horen de ca- ivans om landschappelijke redenen 'i 27,5 procent werd gebruikt als ute standplaats voor een heel sei- Kti. Een nieuw onderzoek in de zo- |?r van het afgelopen jaar leerde, t het toen al 37,5 percent was ge- Kden en die stijging zal zich onge- ijfeld verder doorzetten, ft logische zaak, zoals alles, waar- 1$ het mes aan twee kanten snijdt. »r veel caravanbezitters biedt een Ute standplaats een goed rendement tor de investering in hun mobiele Bierhuisje, plus uitstekende moge heden voor weekend-recreatie. ■oSerzijds is het verhuren van vas- 1 standplaatsen voor de uitbaters kampeerterreinen een stabiele, s gunstige factor bij de bedrijfsvoe- ug. Het geeft een bepaalde zeker- (iJ ten aanzien van de seizoen- pmsten. Jiteraard heeft de Kampeerraad Uk een onderzoek ingesteld naar de "aB. of het verhuren van vaste jodplaatsen niet strijdig is met de Wgen van de toeristische kam- ïders. Daarbij bleek, dat in het pmeen niet van een belemmering k die belangen kan worden gespro- Er is, zegt de kampeerraad i de vooravond van het grote ca- fn-iestijn, v°or toeristieke kam- fders op de Nederlandse kam- Taaatsen nog ruimschoots plaats, hans in kwantitatieve zin. Wel is [waar, dat vaak de mooiste plek- I op de terreinen al als vaste Pdplaats in gebruik zijn, wanneer toeristische zwerver met zijn toer- pn komt aankloppen, en moet il Het een tweede keus genoegen fen. Steeds groter worden de bun- ws op wielen, en daarmee lteeds minder mobiel. Gebruikt a s Weekendhuisje op een vaste standplaats vormen zij een be- I j ging voor de rondtrekken de kampeerder. Volgens de Kampeerraad kunnen deze problemen worden opgelost, wanneer de ondernemers de reële be langen van beide groepen kampeer ders op hun terreinen zoveel moge lijk tot hun recht laten komen. Het verhuren van vaste standplaatsen moet als een normale ontwikkeling worden aanvaard zie de steeds groeiende belangstelling van de klant voor de sta-caravan. Gaat deze ont wikkeling in de toekomst zo ver, dat de ruimte voor toeristische kampeer ders inderdaad en niet uitsluitend in de gebieden, waar zij het van ouds her al moeilijk hadden qua om vang en mogelijkheden te zeer be perkt wordt, dan zullen maatrege len moeten worden genomen om de belangen van die groep kampeerders te beveiligen. Speciale terreinen voor toerwagens worden dan een eis des tijds. Het merendeel van de uitbaten van kampeerterreinen geeft thans de voorkeur aan een gemengde kam- peerbevolking, zowel in verband met de sfeer op het terrein als voor wat de leefbaarheid betreft. Maar straks? De caravanbezitters tonen meer en meer de neiging, zich niet weer tel kens voor en na een tocht in het drukke recreatie- en weekend verkeer te storten. Ook aan specifie ke caravanparken, waar uitsluitend vaste standplaatsen ter beschikking staan, 2al in bepaalde gebieden ze ker niet te ontkomen zijn. Een zo danige ontwikkeling, verzekert de Kampeerraad ijlings, hoeft geen be dreiging te betekenen voor de toe ristische kampeerders, mits andere ondernemers maar bereid zullen blij ven, de belangen van die groep te behartigen. Het is natuurlijk een visie, maar zij geurt naar het lavendel van een idealisme dat doorgaans in de zaken wereld nauwelijks op te snuiven valt en toerisme is meer en meer big business aan het worden. Als het verhuren van een vaste standplaats voor de klant aantrekkelijk is en voor de exploitant lucratief als bovendien de caravanbouwer, die de dure beweegbare bungalows slijt, er als onderdeel van de verkoop-servi ce een vaste standplaats bij doet, die toch ergens vandaag moet komen (dit is al regel aan het worden) dan lijkt die toekomst voor de toeristische kampeerder bepaald minder roos kleurig, dan de Kampeerraad, geit en kool sparend, wil doen geloven. Gelukkig ligt er voor de avontuur lijke trekker buiten Nederlands krap bemeten lappendeken nog een en ander braak. Ook daaraan wordt door de steeds naar nieuwe markten zoekende industrie gedacht. Zij levert een mobiele zomer-residentie van 54.000 gulden (compleet met dakter ras, te zien op de RAI), maar ook bescheiden, comfortabele toerwagen- wagentjes voor twee personen, waar in opa aan de zijde van oma van zijn pensioen een lange, luie, goedkope vakantie kan maken. En de doorbraak op het gebied van centrale verwar mingssystemen brengt in de scala van mogelijkheden tot dusver on gekende variaties binnen veler be reik. Tot voor kort lag het gebruik van de caravan voornamelijk in de zo mermaanden. Slechts een kleine groep doorgewinterde kampeerders Twee tendensen zjjn dit jaar duidelijk toonaangevend bij de ontwikkeling van de caravan- bouw: zowel toer- als sta-wagens worden groter. Dikwijls niet spec taculair een paar centimeter in de breedte en 10 of twintig cen timeter in de lengte, maar zelfs deze kleine verschillen hebben een verrassende invloed op de ruimtewerking en de bewoon baarheid, zoals men dat eigen- ogig in de Amsterdamse RAI kan gaan zien. Wat vervolgens sterk opvalt, is de toenemende luxe en de grotere aandacht voor comfort. Allemaal het logische gevolg van het gestegen levenspeil. Wat men thuis gewend is, wil men in de vakantie niet ontberen. Een voortdurend in betekenis toe nemende toeleverings-industrie stelt de caravan-fabrikanten in staat, aan deze vraag n,aar meer luxe en com fort te voldoen. Dikwijls kunnen de hieruit voortvloeiende prijsverhogin gen worden opgevangen door een gro tere, meer rationele en daardoor goedkopere produktie. De zich ook in de caravan-branche voordoende fusies werken eveneens produktie- verhogend en dus prijsverlagend. Niet alleen in Engeland, maar ook in Duitsland en Joegoslavië vindt men momenteel caravanfabrieken met een produktiecapaciteit van 12.000 eenheden per jaar. Dat is het dubbele van hetgeen tot dusver in de grootste continentale kampeer wagen-fabrieken werd geproduceerd. Dit alles maakt het mogelijk, dat er thans 3,10 m lange, dubbelwan dige, geïsoleerde en onafhankelijk geveerde caravans kunnen worden aangeboden voor nog geen 2500 gul den en een grote, 4,40 meter, lange wagen voor minder dan 4000 gulden. bleef zijn mobiele behuizing het he le jaar door trouw. De in de laatste jaren qua ventilatie en isolatie sterk verbeterde caravans en de verbeter de verwarmings-mogelijkhcden heb ben hierin verandering gebracht. Een kampeer-vakantie onder winter se omstandigheden is geen avontuur meer hoeft dat althans niet meer te zijn. Er zijn thans twee systemen in ge bruik om tot een betere waTmtever- deling te komen in toer- en sta-cara vans. Een ervan, te zien in een Zweedse caravan, benut een gesloten buizenstelsel, waarin een door een gaskachel verwarmde vloeistof (een mengsel van water en antivries) cir culeert. De warmte straalt zowel uit over de caravanvloer als in de koffers en vandaar langs de wanden en vensters. Bij een ander systeem wordt de door een gaskachel verwarmde lucht door een elektrisch aangedreven schoepenwals voortgestuwd in flexi bele buizen, die in de kofferruimten onder de zitbanken uitmonden. Via ventilatie-openingen stroomt de war me lucht over het vloeroppervlak. Ook hier ontwijkt een deel via de ruimte tussen wand en rugkussens en stroomt langs de vensters. Een nadeel ten opzichte van het eerste systeem is, dat de voortstuwing elek triciteit vergt. Wat de 125 standhouders op de 19.000 vierkante meter van de Cara- van-RAI bij elkaar hebben staan ver tegenwoordigt een waarde van drie en een half miljoen. Zij hopen uiter aard voor een veelvoud van dat be drag te verkopen. De ontwikkeling van een kampeervorm, die comfort paart aan mobiliteit, gaat met zeven- mijls-laarzen. Vorig jaar werden er in Nederland meer dan 20.000 kam peerwagens verkocht er rijden er nu 90.000 rond. Dat kan allemaal nog omhoog en het zal ook wel omhoog gaan. Bij het onderstel vallen de volgen de technische ontwikkelingen het meest op. Door verzinking of een andere oppervlakte-behandeling wor den chassis, dissel en koppeling be ter beschermd. De koppelingen op zich zijn weer verbeterd, omdat de in het systeem opgenomen hydrau lische schokbreker beter wordt be schermd en minder in het oog valt. De werking wordt soepeler. Het ge bruik van onafhankelijke caravan- remmen, zowel elektrisch als va- cuümremmen, neemt toe. Het elektrisch uitschakelen van de oplooprem vanuit de auto wordt mo gelijk gemaakt. Uitstappen, voordat men achteruit kan rijden, is daar door overbodig. Het systeem was ook vorig jaar al in de Rai te zien, maar vindt nu veelvuldig toepassing. De vorm van de carrosserie wordt bij veel merken vloeiender, soms op grond van proeven in de windtunnel. Opvallend is het toenemend gebruik van dóór middel van een vacuüm gevormde eindpanelen of andere wanddelen. De vergrote produktie door een aantal fabrikanten heeft de aanschaf van de daartoe benodigde, kostbare installatie mogelijk gemaakt. Ook het voorurend (zij hét in lang zaam tempo) toenemnd gebruik van gewapend polyester in de caravan- bouw heeft grote invloed op de vorm geving. Steeds meer fabrikanten gaan ge bruik maken van een voor-gefabri ceerde metalen beplating, gewoon lijk voorzien van een in de oven ge moffelde laklaag. Deze laag is in de regel harder en gladder dan de by het gebruikelijke spuiten verkregen een op stucwerkcmfwarocmfodmfof oppervlakte-bescherming. Nieuw is een op stucwerk lijkende oppervlak te-finish van het gebezigde alumi nium, die volgens de fabrikant het opbollen bij warmte tegengaat en te vens sterker is. Bij enkele modellen sta-caravans wordt een nieuw wand- materiaal toegepast. Het bestaat uit een gruislaag, gebed in kunsthars, met als ondergrond geolied hard board. Voor de ramen gaat men steeds meer veiligheidsglas en perspex ge bruiken. Nieuw zijn vensters met in gebouwde ventilatie-roosters. Dub bele ramen behoren bij enkele mer ken al tot de standaard-uitrusting* Bij de meeste merken kunnen ze als extra worden geleverd. Het toene mend wintergebruik stelt hogere ei sen aan isolatie en verwarming. Vandaar dat de isolatie bij veel fa brikanten dit jaar weer is verbeterd. Vooral de vloer, een lange tijd in dit opzicht verwaarloosd onderdeel, kreeg veel aandacht. Hoewel glaswol en polystyreen schuim altijd de meest gebruikte iso latiematerialen zijn, ontstaat gaan deweg meer belangstelling voor po- lyurethaanschuim, waarvan het iso lerend vermogen bijzonder groot is. Bovendien verdraagt het hogere tem peraturen en geeft het bij brand aan de vlammen weinig of geen voedsel. Een andere consequentie van winter gebruik is, dat het dak sterk genoeg moet zijn om een dikke sneeuwlaag te kunnen torsen. Verschillende fabrikanten demon streren de kwaliteit van hun produkt in dit opzicht met foto's van cara vans waarop een groot aantal per sonen staan. Er zijn zelfs enkele ty pen, waarvan het dak als terras kan worden gebruikt. De interieur-indeling van de toer wagens is zeer gevarieerd men kan in de RAI een dozijn mogelijkhe den zien. Veel gevraagd zijn de tweetafel-modellen omdat die de kin deren een eigen domein verschaf fen en bovendien veel zit- en slaap- ruimte opleveren. Een andere inde ling, waarvoor groeiende belangstel ling bestaat is de twee-persoons lang slaper met kopkeuken en toilet. Bij de sta-caravans bewijzen vouwwan den en schuifdeuren goede diensten bij het onderverdelen van de woon- en slaapruimten. De vraag naar groter comfort en meer luxe komt uiteraard vooral 24JAN.TNI2FEBR Daarom is het goed, dat de in dustrie niet louter voer verschaft voor de hongerenden naar een sta-caravan, maar tevens aan dacht heeft voor uitbreiding van de actieradius der toerwagens, zo wel wat afstand als wat seizoen- matige bruikbaarheid betreft. tot uitdrukking in de aankleding en inrichting van het interieur. Kostba re houtsoorten, gewoonlijk in de vorm van fineer, of voortreffelijk geïmi teerde kunststofplaten wekken, sa men met een nylon tapijt of een an dere luxueuze vloerbedekking een in druk van welstand. Ook wordt veel gebruik gemaakt van polyvinylchlo- ride als bekleding van wanden en zol dering. Een roestvrij stalen aanrecht behoort bij de meeste merken voort aan tot de standaard-uitrusting even als een of meer voet- of handwater- pompen. Watervoorziening door mid del van een druktank neemt sterk toe. Elektrische waterpompen zijn in opkomst. Een koelkast is reeds in gebouwd ofwel de fabrikant heeft re kening gehouden met inbouw achter af. De was- en toiletruimte is voor al bij de Nederlandse constructeurs een omstreden voorziening geweest. In deze houding begint echter een kentering te komen, niet alleen om dat men moet concurreren met de buitenlandse kampeerwagens, maar ook, omdat in de steeds groter wor dende wagens meer ruimte beschik baar is. Aan de inrichting wordt de laatste tijd veel aandacht besteed. Men treft er veelal een spiegel, een lichtpunt, een toiletkastje, een fon teintje met voetpomp en soms zelfs een douche aan. De wanden zijn gewoonlijk bekleed met het prakti sche tegelboard. Er bestaat een groot verschil tus sen de verlichtingsarmaturen van enkele jaren geleden en nu. Zowel de vormgeving als de constructie zijn aangepast aan moderne opvattingen en mogelijkheden. Er zijn thans gas lampen met vonkontsteking. Moder nisering ook bij de elektrische ver lichting, waarbij steeds meer tl-bui- zen worden toegepast. Zij bieden het voordeel van meer licht ondanks min der stroomverbruik, maar zijn duur der in aanschaf. Het gebruik van een elektrisch luifellicht neemt toe. Er bestaat een onbreekbare uitvoering die ook naar binnen licht uitstraalt. Tenslotte kan men in de Ral con stateren, dat steeds meer aandacht wordt, besteed aan de beveiliging te gen diefstal. Gebleken is, dat de gro te aantallen dikwijls kostbare cara vans, die vaak lange tijd onbeheerd op kampeer- en parkeerterreinen staan opgesteld, een verleidelijk en gemakkelijk doelwit zijn voor dieven. Er zijn nu tal van apparaten op de markt verschenen, die ca ravan-diefstal bemoeilijken van simpele alarminstallaties tot voorzieningen, waarbij de koppe ling wordt vergrendeld of de wie len worden geblokkeerd. Bij enke le merken behoort een dergelijke beveiliging al tot de standaard uitrusting. Buiten de Nederlandse krappe lappendeken is er nog plaats genoee voor ongestoorde caravanvreugde.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15