smmg Nu dubbel zoveel werk voor de sleepboten Griep? Chefarine „4" doet wonderen! Raadsleden willen blijven vechten voor Koewacht „Mooncat" tot op 12 km afstand bestuurbaar fÓPENING NIEUWE ZEESLUIS TERNEUZEN CLERK toot aantal plaatselijke lastingen in hoondijke verhoogd WESTEUROPESE PRIMEUR VAN KMA papier voor uw ^—pen ELBERftc Subsidie voor vermindering garnalenvloot liste/typiste MEIJER ZONEN'! Di vier middelen, verenigd in Chefarine F elk afzonderlijk al beroemd - wer- rj *e*amen nog beter en helpen vaak P k «an wanneer andere middelen falen. 6 cornbinatie is ideaal om pijn of griep e en doeltreffend te bestrijden. Twaalf Honderd Sfiil halm HANDCREME „Herindelingsenquête misleidend99 Nieuwe en verhoogde belastingen in Koewacht Controle Mao-griep Nieuwe wethouder II Kerk In beweging elstraat 9-11, Bred» ing TYPEKAMER sollj ktie van0Ul«- lechts zij. die in het W typen, Engelse en DuS e en meerdere jaren p™? kunnen hiervoor in al® en sollicitaties te richt», rsoneelszaken, van Rycl((" DE STEM VAN WOENSDAG 22 JANUARI 1969 (ADVERTENTIE) INEUZEN Mulo. mi» van moderne talen fe geschrift, vooral Engelj u rdigheld in typen, ig werkende kracht j®. ks kantoor Weetkolkftrut ische afspraak (tel 1171) erdagmorgen. VOORDIGERS (STERS) willen bijverdienen. Rozenstraat 27, Putte (N.J) ren ïis- ïer- den :eer aci- 3. 1431. pe lsje, e •ht. R'- tel ial» Bn 'ut- TtlS Te koop: Riant gelegen hei*, huis in Terneuzen. Vrij uit. zicht. Bevattende: gTote wo» kamer, luxe keuken, opent» 5 slaapkamers, badkamer met ligbad, c.v olie, voor.» achtertuin, tel.'01150-3814. Auto's Motoren OTW6 Fnrd Taunul iIM feepboten van deUnion uit Ant- (jrpen wachten bij de ingang van t kanaal op een karwei. Op de met schuifdak 1966 f 3750, Ford Taunus 12 M 1500 mokt I 3000, Peugeot 404 1» 1 achtergrond de installaties van Dow Chemical in Terneuzen. 1966 met schuifdak f 3500, PeujM 1 204 met schuifdak 1967 f 57Ü I Profiteer van deze laatste «y bieding nu nog goedkoop kopej Alles wordt duurder, de aul ook, maar als u dan maari. goede auto heeft gekocht geen noemenswaardige kost* dan rijdt u vanzelf weer go«6 koop. Wij hebben van die dun goedkope auto's, auto's die vet ledig worden gegarandeerd, auto's die aanrijdingvrij m auto's die geen olie mogen w bruiken en auto's die van ifJ eigenaar zijn. Zo'n auto dan door z'n kwaliteit en wat duur zijn, maar ento jaren rijden zonder kosten) toch ook prettig. En als u na enkele jaren' uw wagen weer komt inruilen en er a behoorlijke prijs voor terug-1 krijgt, valt dat allemaal k| wel mee. Van die auto's tóï ln onze showroom. Kom «a kijken. Voor een betrouwbw gebruikte auto naar een bf| trouwbaar adres, het adrei met de grootste voorraad, d/| grootste omzet en met de alle» grootste service. Belcrum-Gf) rage, Min. Kanstraat 1WU Breda, tel. 01600-39900. Geoptd van 8 uur v.m. tot 10 uur nfl] Zondags van 1 tot 5 uun Gijzens Automobielbedrijf Wi den u te koop aan: .Merced* 200 D 1966, Mercedes 2MJ 196f als nieuw. Zodiac ÏW, slechts 40.000 km gelopen. Taunus 20 M 1967 30.000 tó Cortina 1967 1500. Cortina W 2 maal Chevrolet 1965 coupé. Fiat 1100 R 1987 V" 1600 TL 1967. VW 1200 1» 2 maal VW 1300 1967. 0» Admiral 1965, Opel 1700 P 1964, Dodge Dart 1965, 4 dej Fiat Confort 1966, NSU g 1965, Opel Kadett 1967 en 1» 1964, Fiat Sport 1965, Triug Sport 1968, Honda Sport J} Fiat 850 1967. Fiat 600 D Simca 1500 1965, TaunW IJJj 1965. Taunus 12 M 1966 1» 1964. Dit is een kleine pg uit onze voorraad. Al ovfJ gens worden van voor tot w j ter nagekeken en vanuw'!U onderdelen voorzien, Oo* rantie op onderdelen en w beidsloon. Financiering moeelp ook inruil. Geopend 8 uw 's avonds 8 uur. Zondags i to, 6 uur. Tel. 39870 gj* 43593 Gevestigd Academy singel 34a, Recht te/enj2 KMA. Ingang iangst de F Ook ingang Spoorstraat vlak bij het station. Belcrumgarage vraagt aanrijdingvrije «ut»i JJgf 1966 te koop Min. Kg® 16 - 20, Breda, teLOlBW- Net binnen, dus nog kosten voor ons. Daarö slist het voordeligst, w se? Dan niet wachten. dagen zijn ze weg. M 2-deurs 1965 f Taunus 13- nus 20M 4-deurs l965./.» Mj.1 Taunus 12M 2-deursI zondér voordelig in pry.^jj.1 zeer goed f 2990..; deurs 1964 voor f 1 ,5 J- echte kever; TaunU.s+,,Lrk deurs, snelle T.S.I met weinig km Zephyr 4-deurs 196JJ" Taf» f 13.500,- nu voor l y.'^l nus 12M 2-deurs 19W Taunus 12 MTS 19^! - Ford 17M 4-deurs Vjg km 5150.-, Ford HM 1965 f 3555,-. Ford 2»M e, I 1967, zuinige 6-cylinaw- verslijtbaar f 6490,- A I zen incl. B.T.W. N.V. ,11 kam, Euroto, Roosen |(Van onze correspondent) BOONDIJKE De burgemees- leeft tijdens de gemeenteraad pchoondijke de hoop uitgespro- dit jaar het sportpark in sfemmingsplan Tragel West iseerd zal worden. Verder It verwacht de bouw van de Be landbouwpraktijkschool en pleg van aardgas in de gemecn- (ok de aanleg van een tweede ppad langs de weg van Schoon- r Oostburg is een wens voor tomende jaar. Jvoorzitter deelde mee dat het stal met 25 is gestegen. idvies werden de volgende ver- laatregelen genomen:, rijrichting van het Straatje ■ermeer wordt bepaald vanaf de gJuiianastraat. Er geldt een par- ^rbod voor beide zijden; terrein van de openbare la- j™ool zal worden benut als par- jerrein. Bedoeld wordt het ter- jvoor de speelplaats. een parkeerverbod wordt 1 worden trottoirs of straten jkeerd met de bekende gele verbindingsstraatje Pr. Bea- w - Expeditieweg dient in het pimgsverkeer te worden opge- I vanuit de Pr. Beatrixstr. irkeerverbod geldt voor de lin- Ie; fWillemsweg dient aangemerkt wen als voorrangsweg tot on- aan het tankstation van de f t-ornelis; Helweg rijkswaterstaat in dient vanuit één richting bereden in de richting Oostburg; achterpad, dat verbinding 'e? <*e Kon. Julianastraat en Bt..- wordt gesloten voor r In- en uitrijden voor wordt mogelijk gemaakt. Bet ZT?lel om de Plaatselijke be- verhogen werd door de vnpst urd' hondenbelas- vii. v®rh°ogd van f 15,- voor ifshi"!! tot en voor een mond van 5,. tot f 10,-. [luxe Vakante In Luxemburg d^1* lows te huur. Inl. str. 54, Bussum, tci. 32915. 02159- Te koop 6-persoons BT. van in staat van "43. ond. no. SK 60078^3!!^ Fabrieksnw., nieuw model met torsievering 7^ kers, nu slechts 29 - !jn. contant, restant 'hi- ge termijn. Tevew» showroom, mod. BW nu caravans merk v.a. f 6995. KmipP«| j4, bielbedr. BaarleseweR Chaam, tel. 01694 - Verhaart uw hond Vraag gratis ^lder r.um A.P.O., ««^4^ Rotterdam-25. St.-Bernardhond, jaar oud, te koop. .«g 3d, Steyaert, MareareUeM#. Stoppeldijk, tel -ou De Straatbelasting wordt verhoogd van 8 pet. van de belastbare gebouw de eigendommen, tot 14 pet. Voor de belastbare ongebouwde eigendommen wordt het percentage verhoogd van 2 pet. tot 7 pet. Verhoging van deze belasting is noodzakelijk gebleken, door onder andere de kapitaalsuitga ven voor de realisering van het sport complex. De rioolbelasting wordt verhoogd van f 7,- per 100 m3 per jaar tot f 10,. per 100 m3 per jaar. De reinigings rechten worden verhoogd van f 15,50 tot f 20,- voor de eerste emmer en van f 12,- tot f 15,- voor elke vol gende emmer. Dit tarief door de ho gere kosten van het ophalen van huis vuil. De leges zullen met 50 pet. wor den verhoogd, hetgeen een meerop brengst oplevert van f 750,- per jaar. De woonforenzen belasting zal even eens verhoogd worden: voor een koopwaarde of brandverze- keringswaarde van: o minder dan f 15.000,tot f 120, per jaar; o f 15.000,of meer, maar minder dan f 25.000,tot f 150,per jaar; o f 25.000,of meer, maar minder dan f 35.000,tot f 180,per jaar; o f 35.000,of meer tot f 240,per jaar. De rekening-courant-overeenkomst met de Bank voor Nederlandse ge meenten werd verhoogd tot 150.000,-. Bij de aanbieding van de begroting voor 1969 bleek, dat de gewone dienst sluit met een post voor onvoorziene uitgaven van f 27.671,22. DE RUSSISCHE kustwacht heeft in de Zwarte Zee twee Turkse vissers boten aangehouden, omdat zij bin nen de Russische territoriale wateren zouden hebben gevaren. TE DACCA (Oost-Pakistan) waren, evenals maandag, gisteren de studen ten bijzonder roerig. Volgens de Pa kistaanse radio zou de politie het vuur op hen hebben geopend. Het aantal gewonden zou negen bedra gen. (ADVERTENTIE) Vier middelen In één tablet - waaronder het betrouwbare maagmiddel Chefarox - helpen snel en... doen wonderen I (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN De ingebruikneming van de nieuwe zeesluis in Terneuzen en het verbeterde kanaal naar Gent heeft het scheepvaart beeld op deze waterweg ingrijpend veranderd. Vormden voorheen schepen van hoven de 10.000 ton in Terneuzen een hoge uitzondering, vandaag de dag zijn tonnages van 30.000 en meer schering en inslag geworden. Een ander opvallend verschijnsel, dat uit deze ontwikke ling voortvloeit zijn de sterk toegenomen dienstverleningen aan bin nenkomende en uitgaande schepen. De in de kanaalzone opererende sleepdiensten, die tot voor kort nog een vrij kwijnend bestaan leidden hebben er op slag weer handen vol werk door gekregen. Meer sleepwerk betekent meer sleepboten en meer personeel, zowel varend als op de wal. De sterk gestegen sleepactiviteiten worden uit de aard der zaak op het kantoor van de 'scheepvaartexpeditie en agentuurmaatschappij Aug. de Meijer N.V. in Terneuzen, de plaat selijke vertegenwoordiger van de Unie van Redding- en Sleepdiensten in Antwerpen, kortweg de Union ge noemd, met welgevallen gadegesla gen. ,,Als het zo daargaat als nu zal het aantal door ons geleverde sleepbeur- ten naar Gent aan het eind van deze maand dubbel zo groot zijn als de maand voor de officiële opening van het kanaal", zegt de heer A. Minnebo, eerste waterklerk bij Aug. de Meijer. „We beschikken in Terneuzen over een vaste stationsbezetting van twaajf sleepboten, variërend van 500 tot 1250 p.k. Binnenkort krijgen we er een sleepboot van 1250 p.k. uit Antwer pen bij. Die hebben we hard nodig, want we verwachten geleidelijk steeds meer werk aan de winkel. Op het ogenblik halen we een gemiddel de van één super, zo noemen we de grotere schepen, per dag. Het groot ste schip dat tot nu toe de zeesluis passeerde was de Maratha Progress, een ertsboot van 35.000 ton Dead weight. Binnenkort verwachten wij een knaap van 42.000 ton, die erts voor het Belgische hoogovenbedrijf van Sidmar komt afleveren". De toeneming van het aantal grote schepen op het kanaal heeft het aan tal arbeidsplaatsen bij Aug. de Meij er sterk doen stijgen. Verwacht wordt dat de huidige personeelssterkte van zestig man in de loop van dit jaar zal oplopen tot ongeveer honderd werk nemers. „Aan de ene kant heeft de kanaal verbetering ons een strop bezorgd, maar aan de andere kant zijn we er beter van geworden", zegt de heer Minnebo. „Dat zit zo. Vroeger had een schip van 4.000 ton altijd wel een sleepboot nodig. Door de verbeterde situatie van het kanaal is dit niet meer het geval. Daar staat tegenover, dat de grote tankers van 20.000 en meer ton al gauw assistentie van vier sleepboten inroepen. En dat be tekent natuurlijk weer een pluspunt'" De sleepboten hebben niet al leen op de route van en naar Gent meer werk gekregen, ook helpen zjj steeds meer bij het binnenbrengen van schepen in de uitgediepte Zeve- naarhaven, schepen die vroeger op de rede van Terneuzen gelost werden. Verder is ook het bezoek van sche pen met Chiii-salpeter aan het zui derdok toegenomen. Minder te spreken was de heer Minnebo over de ligplaats van de Union-sleepboten bij de Terneuzense middensluis. „Daar mankeert helaas heel veel aan- Ook voor het sleep- bootpersoneel is het een heel ongun stige ligplaats. Om de haverklap ver dwijnen hun fietsen en bromfietsen spoorloos. Bovendien is de steiger daar, vooral als het stevig waait, bij zonder gevaarlijk. Daar moet hoog nodig en zo spoedig mogelijk verbe tering in komen. Er is ons al zo vaak een betere ligplaats voor onze sleep boten beloofd, maar het is er nog steeds niet van gekomen". Op de in Terneuzen gestationeerde sleepboten doen veel voormalige binnenschip pers dienst. Negentig procent van de bemanning bestaat uit Nederlanders. Het merendeel komt uit Terneuzen. DEN HAAG (ANP) Ook dit jaar heeft de minister van Landbouw en Visserij weer maatregelen genomen ter verbetering van de structuur van de Nederlandse zeevisserij. Zij betreffen: de verbetering van de ontslag-, bewerking en verwerking van vis, modernisering van trawlers en kotters en het onttrekken van gar- nalenschepen aan de visserij. Wait het laatste betreft beoogt de regeling het verlenen van bijdra-gen onder bepaalde voorwaarden aan de eigenaren van gamelenvaartuigen, die in 1969 duurzaam aan de visserij, beoefend vanuit een Nederlandse ha ven, wordt onttrokken. De bijdrage bedraagt f 10.000,per vaartuig, doch wordt verhoogd tot 15.000, als de eigenaar bij het onttrekken van het vaartuig aan die visserij tege lijkertijd de bedrijfsmatige uitoefe ning van de visserij definitief staaiki. IN AMSTERDAM is in de voorma lige nieuwe hoogduitse synagoge aan het J. D. Meijerplein een zogenaamd ruimtelijk ontwikkelingslaborato rium ingericht, waar modellen van woningen met inbegrip van alle ele menten die in de directe sfeer van de woning liggen, op ware grootte kunnen worden gebouwd met holle houten blokken. uw handen vragen erom (Van een onzer verslaggevers) KOEWACHT De Koe- wachtse raadsleden mevrouw E. Vermandel-de Block, de heren H. van Damme en P. Polspoel wil len blijven vechten voor de een heid van hun gemeente. Dat heb ben zij tijdens de gemeenteraads vergadering nadrukkelijk gesteld. Zij verklaren daarbij, dat het voor hen weinig uitmaakt, of Koewacht als eenheid bij Hulst, Axel, dan wel bij Terneu zen zal worden gevoegd. De an dere raadsleden herhaalden hun standpunt, onlangs vastgelegd in een motie, waarin de hele raad zich uitspraak voor samenvoe ging van Koewacht met Hulst. De gemeenteraad van Hulst heeft aan deze motie adhesie betuigd De raadsleden waren van mening, dat de herindelingsenquête, die thans wordt gehouden onder de inwoners van Axel, Koewacht, Overslag en Zuiddorpe, door het actiecomité her indeling Axel, een misleidend karak ter heeft. In de circulaire, die is verspreid, wordt alleen gevraagd of men gevoegd wil worden bij Terneu zen, of samen wil gaan in een ge meente Axel. De raadsleden vonden het niet reëel dat Hulst buiten be schouwing is gelaten. De herindelingskwestie kwam ter sprake bij de bespreking van een brief van de vaste Kamercommissie, waarin het gemeentebestuur van Koewacht te verstaan wordt gegeven dat een nieuw onderhoud over sa menvoeging met Hulst niet meer op prijs wordt gesteld, tenzij er gegron de redenen kunnen worden aange voerd. De heer Polspoel was van me ning, dat op deze brief een defini tief antwoord moest worden gege ven. Burgemeester Dierick zei daar bijzonder weinig waarde aan te hechten. „In Den Haag", zo zei hij, „ken nen ze ons standpunt toch. Laten we het zo maar laten". Het raadslid Polspoel nam met deze opmerking geen genoegen. Hij verlangde op nieuw een duidelijke stellingname, ondanks de eerder aanvaarde motie. „Ik ben van mening", zei hij, „dat Koewacht in zijn geheel ergens bij moet. Het maakt niets uit of dat Axel of Hulst is. Als we maar één blijven". Ook de heer H. van Dam me pleitte op de eerste plaats voor het eenblijven van Koewacht. „Waar we bij komen", vond hij, „moeten we maar afwachten". „Het standpunt van de Kamercom missie", aldus de heer Polspoel, „is dat volledig samengaan met Hulst niet haalbaar is". Burgemeester Die rick: „Het deel van Koewacht dat eventueel bij Hulst zou worden ge voegd, zou tenminste nog iets te ver tellen hebben. Wat bij Axel komt, heeft niels meer in de melk te brok kelen". De heer Polspoel: „Ik ben voor aansluiting bij Hulst in zün ge heel, maar dat is niet haalbaar. Daarom kunnen we beter met Axel samengaan. Dat kan wel in zijn heel. De eenheid van Koewacht moet voorop staan". Het raadslid Van Damme voegde hier strijdbaar aan toe: „We moeten blijven vechten voor de eenheid van de gemeente" Wethouder A. Ysebaert dacht de in gewikkelde knoop door te kunnen hakken. „Schrijf een brief', zei hij, ,.met als inhoud: „Wij willen niet verdeeld worden". Zonder meer. Dan iaat je helemaa] in het midden waar je bij wilt". Tenslotte werd be sloten een brief naar de vaste Ka mercommissie te sturen, waarin het thans weer verdeelde standpunt van de gemeenteraad van Koewacht wordt uiteengezet. En dan maar weer afwachten of men in Den Haag het nodig acht opnieuw in te gaan op het rumoer rond de herindeling in Koewacht (Van een onzer verslaggevers) KOEWACHT In verband met de sterk verzwakte financiële positie van de gemeente is de gemeenteraad van Koewacht akkoord gegaan met het voorstel van b. en w. om enkele nieuwe belastingen in te voeren en reeds bestaande te verhogen. De begroting voor 1969 werd hierna aanvaard. De personele belasting zal met 100 opcenten tot 200 worden ver hoogd. De hondenbelasting wordt verhoogd van f 7,50 tot f 10 Ingevoerd worden een forensenbelasting en een rioolbelasting (f 25 per perceel). (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Een Westeuropese primeur," zo noemt majoor ir. 3. Naber zijn „Mooncat": een vreemdsoortig, radiografisch be stuurd voertuig, dat gistermiddag „rondhuppelde" op het sport terrein van de KMA aan de Poolseweg in Breda en aan een laatste test werd onderworpen. Binnenkort gaat de „Mooncat" naar Vlieland om daar, op af stand bestuurd, beweegbare doe len over de wadden te slepen ten behoeve van de schietoefeningen, Nederland is het enige land in West-Europa, dat thans kan beschik ken over een beweegbaar doel, dat een grote wendbaarheid heeft en een tot vijftig kilometer te regelen snel heid kan ontwikkelen. Vandaar dat er ook nogal wat belangstelling is voor het voertuig, dat zo maar voor de aardigheid „Mooncat" fs gedoopt. Majoor ir. Naber, docent-beheerder van het laboratorium voor verbran dingsmotoren en voertuigtechniek van de KMA is in opdracht van de legerleiding twee en een half jaar geleden begonnen met het op papier zetten van een ontwerp, het maken van duizend en een berekeningen en experimenteren. „Dat is het voor deel van het laboratorium, waar over we op de KMA beschikken," zegt hij. Het proefmodel werd ge bouwd in de centrale werkplaats in Utrecht. „Sinds een half jaar zijn we er hier in Breda mee aan het experi menteren geweest, want er viel nog al wat aan te vervolmaken. De ex perimentele periode sluiten we nu af en we kunnen de „Mooncat" in de praktijk gaan benutten." Sergeant de Ridder stuurt het kostbaar stuk speelgoed met korte, klikkende impulsen door middel van een handeltje over het terrein. „We hebben," zo vertelt majoor Naber, „eerder al eens een beweeg baar doel voor schietoefeningen ge bouwd, maar het liep op zig-zag ge legde rails op en neer en er kon dus niet vrij in het terrein mee worden geopereerd. Daarom is deze vinding erg welkom, want de mogelijkheid de reactiesnelheid bij schietoefenin gen op te voeren wordt er een heel stuk mee verruimd. Dit experiment is uiteraard ook van betekenis voor de verdere ontwikkeling van radio grafisch bestuurde wapens, waar we in de officiersopleiding van morgen niet aan voorbij kunnen. We hebben met de „Mooncat" al proeven in die richting gedaan door er een signaal codering in aan te brengen. Maar die is er inmiddels weer uit, want voor het doel, waarvoor de „Moon cat" is gebouwd, is besturing door middel van gecodeerde signalen een overbodige luxe." De „Mooncat" kan een snelheid halen van vijftig kilometer en is op een afstand van twaalf kilometer nog volledig onder controle te houden. „Hij is ons in het experimenteel stadium wel eens uit de hand ge lopen," lacht majoor Naber. „maar dat is nu voorbij. Weet je, de stabi liteit van het voertuig, was een van de moeilijkste problemen, die we moesten oplossen. De acht brede, waterdichte drumwielen, die per paar onafhankelijk te besturen zijn, en bovendien een speciaal ontwor pen veersysteem hebben, hebben de stabiliteit verzekerd. De „Mooncat" plooit zich naar iedere terreingesteld heid. Kuilen of modderpoelen doen hem niets. Toch weegt het voertuig een ton. Het wordt variomatic aan gedreven door een DAF-motor en dat is volgends majoor Naber een uitkomst voor de radiografische be sturing, omdat schakelen overbodig is. „In Eindhoven is dan ook met grote interesse van ons experiment kennis genomen," aldus majoor Naber. Sergeant De Ridder stuurt de „Mooncat" als een kostbaar stuk speelgoed over het terrein. Naar aanleiding van uw bericht van 17-l-'69 waarin vermeld stond, dat er te weinig vaccin in voorraad is voor het doeltreffend bestrijden van de Mao-griep zou ik graag mijn grote verontwaardiging willen uit spreken betreffende de laksheid van onze regering. Deze heeft volgens mij al maanden lang de griepgoif aan zien komen. Was 't daarom niet wijzer geweest om de produktie bij Philips-Duphar op volle toeren te laten draaien en de huisartsen vol doende toe te sturen. BREDA M. G. SCHUURMAN De nieuwe wethouder van Breda is inderdaad gekozen. De heer Vays- sier schrijft op 18 dezer in deze ru briek over de brief van de geza menlijke vakcentrales in Breda. Wanr neer de inzender zich tevoren had overtuigd van de werkelijke gang van zaken zou hij hierover niet heb ben geschreven. Hem zou dan zijn gebleken, dat genoemde brief niet de mening weer gaf van de besturen van NKV, NVT en CNV, aangzien die niet werden geraadpleegd, terwijl de gemeente raadsleden welke tevens lid zijn van een der genoemde vakcentrales niet eens naar hun mening werd gevraagd. Het heeft er alle schijn van dat de bewuste brief een pennevrucht is van de heer Jongeneel, secretaris van het NKV Breda. Het is bekend dat vele NKV-le- den een heel andere mening hebben dan de heer Jongeneel weergeeft en die zouden wel anders willen, maar het is blijkbaar zeer moeilijk in het „clubje" van bestuursleden door te dringen of hen te doen vervangen. De heer Jongeneel sprak na de wet houdersverkiezing op een PPR-bij- eenkomst (niet als gemachtigde van het NKV) over een beraad. Vele ver ontruste NKV-leden vragen zich nu af of het niet dienstig zou zijn indien genoemde heer Jongeneel er zich zelf over zou beraden om zijn func ties in de vakbeweging op te ge ven. BREDA P. HEBBING. Uw artikel „Kerk in beweging" (17 jan.) waarin ds. v. Andel zegt: „Wat de terugval v.d. Ned. Herv. kerk in traditioneel moralisme en wat dies meer zij betreft, daar i* noch met diplomatieke inschikkelijk heid, noch met emotioneel protest veel aan te doen. Het zou anders zijn indien deze kerk voldoende zelfstan dige en rijpe figuren op kon brengen die zelf de verbinding tussen geloof en werkelijkheid hebben gevonden en vanuit een rustige overtuiging hun bewongen-zijn op anderen kun nen overdragen. Mensen die in staat zijn om de werkelijkheid in- bewe ging te brengen omdat zij de waar heid doen", trof me bijzonder. Pre cies zo kon het gezegd zijn over de r.k. kerk. Ondanks alle progressie ve geluiden blijft het een kerk zo als Malden Grange Bishop schreef: „Voor mijn gevoel is er niet een van de kerken die ik ken werkelijk op zoek naar de waarheid. Zij willen mij niet helpen de waarheid te vinden; zij willen alleen dat ik aanbid wat wat zij reeds als waarheid hebben aangenomen. Zij rijm ongeïnteresseerd in mijn ziel, behalve om haar uit te leveren aan hun opvatting. Zij heb ben er meer interesse bij dat ik mij volgens een bepaald patroon gedraag waarvan zij hebben vastgesteld dat het goed voor me is". Harde maar ware taal, dacht ik zo! L«ps er de grote aankondigin gen in de krant maar op na, waarin men in blakende ijver nieuwe pa rochieplannen ontvouwt. De ene bij eenkomst na de andere, zodat het lijkt of er van het oude niets meer over zal blijven en dan staat er dat ene zinnetje: „geen tijd voor huisbezoek" en „iemand in nood moet maar een berichtje sturen aan de pastorie". Bij zoiets vraag ik me af of die hele ratteplan nog wel iets met „geloven" te maken heeft, 't Lijkt meer een wanhopige laatste poging tot zelf handhaving. De taak van de kerk: de overeenkomst van het evangelie lijkt dan bijzaak geworden. Bovendien is het nog zo dat de bedrijvigste kerkmensen de nood al leen maar opmerken als er iets ergs gebeurd: zelfmoord of een poging ertoe. Het werk van b.v. Correlatie, toont dat er meer nodig is dan de mogelijkheid om een noodbericht naar de pastorie te „mogen" sturen, zielt als ze aan zo'n dienst deelne- me voor de z.g. jongerenmissen. Grandioze programma's propvolle kerken en bal na. Ik gun de jongelui van harte een vrolijke amusements avond en ik begrijp de goede wil van de organisators, maar het lost in feite geen religieus probleem op. Wil een eucharistie-viering echt zijn dan moet het voortkomen uit eerlij ke bezieling en innerlijke verbonden heid, en als de jeugd is zoals o.a. Hans Kraan zegt dat ze is, dan vraag ik me wel af wat hen werkelijk be zielt ais ze aan o'nz dienst deelne men. In Noordwijkerhout hebben de bis schoppen met grote „diplomatieke in schikkelijkheid" de zaak geleid. Zij zullen er hun redenen wel voor ge had hebben, maar de „toekomst zonder priesters" zoals die voorzegd is, Hjkt me nu al een realiteit. Al leen de ambtelijkheid is duidelijk zichtbaar, maar de toekomst van het overkomen van het evangelie ligt in handen van hen voor wie ge loof en realiteit één is, van hen die getuigen omdat ze 't niet meer la ten kunnen. „De kerk is daar waar het voetspoor van Jezus Christus ge volgd wordt", zei meneer Ernst kort geleden, en daar ben ik het helemaal mee eens! HONTENISSE. MEJ. L, v. DAMME

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5