smmg
Nu dubbel zoveel werk
voor de sleepboten
Griep? Chefarine „4"
doet wonderen!
Raadsleden willen
blijven vechten
voor Koewacht
„Mooncat" tot op 12 km
afstand bestuurbaar
fÓPENING NIEUWE ZEESLUIS TERNEUZEN
CLERK
toot aantal plaatselijke
lastingen in
hoondijke verhoogd
WESTEUROPESE PRIMEUR VAN KMA
papier
voor
uw
^—pen
ELBERftc
Subsidie voor
vermindering
garnalenvloot
liste/typiste
MEIJER ZONEN'!
Di
vier middelen, verenigd in Chefarine
F elk afzonderlijk al beroemd - wer-
rj *e*amen nog beter en helpen vaak
P k «an wanneer andere middelen falen.
6 cornbinatie is ideaal om pijn of griep
e en doeltreffend te bestrijden.
Twaalf
Honderd
Sfiil
halm HANDCREME
„Herindelingsenquête misleidend99
Nieuwe en
verhoogde
belastingen
in Koewacht
Controle
Mao-griep
Nieuwe wethouder II
Kerk In beweging
elstraat 9-11, Bred»
ing TYPEKAMER sollj
ktie van0Ul«-
lechts zij. die in het W
typen, Engelse en DuS
e en meerdere jaren p™?
kunnen hiervoor in al®
en sollicitaties te richt»,
rsoneelszaken, van Rycl(("
DE STEM VAN WOENSDAG 22 JANUARI 1969
(ADVERTENTIE)
INEUZEN
Mulo.
mi» van moderne talen fe
geschrift, vooral Engelj u
rdigheld in typen,
ig werkende kracht j®.
ks kantoor Weetkolkftrut
ische afspraak (tel 1171)
erdagmorgen.
VOORDIGERS (STERS)
willen bijverdienen.
Rozenstraat 27, Putte (N.J)
ren
ïis-
ïer-
den
:eer
aci-
3.
1431.
pe
lsje,
e
•ht.
R'-
tel
ial»
Bn
'ut-
TtlS
Te koop: Riant gelegen hei*,
huis in Terneuzen. Vrij uit.
zicht. Bevattende: gTote wo»
kamer, luxe keuken, opent»
5 slaapkamers, badkamer
met ligbad, c.v olie, voor.»
achtertuin, tel.'01150-3814.
Auto's Motoren
OTW6 Fnrd Taunul iIM feepboten van deUnion uit Ant-
(jrpen wachten bij de ingang van
t kanaal op een karwei. Op de
met schuifdak 1966 f 3750,
Ford Taunus 12 M 1500 mokt I
3000, Peugeot 404 1» 1
achtergrond de installaties van
Dow Chemical in Terneuzen.
1966
met schuifdak f 3500, PeujM 1
204 met schuifdak 1967 f 57Ü I
Profiteer van deze laatste «y
bieding nu nog goedkoop kopej
Alles wordt duurder, de aul
ook, maar als u dan maari.
goede auto heeft gekocht
geen noemenswaardige kost*
dan rijdt u vanzelf weer go«6
koop. Wij hebben van die dun
goedkope auto's, auto's die vet
ledig worden gegarandeerd,
auto's die aanrijdingvrij m
auto's die geen olie mogen w
bruiken en auto's die van ifJ
eigenaar zijn. Zo'n auto
dan door z'n kwaliteit en
wat duur zijn, maar ento
jaren rijden zonder kosten)
toch ook prettig. En als u
na enkele jaren' uw wagen
weer komt inruilen en er a
behoorlijke prijs voor terug-1
krijgt, valt dat allemaal k|
wel mee. Van die auto's tóï
ln onze showroom. Kom «a
kijken. Voor een betrouwbw
gebruikte auto naar een bf|
trouwbaar adres, het adrei
met de grootste voorraad, d/|
grootste omzet en met de alle»
grootste service. Belcrum-Gf)
rage, Min. Kanstraat 1WU
Breda, tel. 01600-39900. Geoptd
van 8 uur v.m. tot 10 uur nfl]
Zondags van 1 tot 5 uun
Gijzens Automobielbedrijf Wi
den u te koop aan: .Merced*
200 D 1966, Mercedes 2MJ
196f als nieuw. Zodiac ÏW,
slechts 40.000 km gelopen.
Taunus 20 M 1967 30.000 tó
Cortina 1967 1500. Cortina W
2 maal Chevrolet 1965
coupé. Fiat 1100 R 1987 V"
1600 TL 1967. VW 1200 1»
2 maal VW 1300 1967. 0»
Admiral 1965, Opel 1700 P
1964, Dodge Dart 1965, 4 dej
Fiat Confort 1966, NSU g
1965, Opel Kadett 1967 en 1»
1964, Fiat Sport 1965, Triug
Sport 1968, Honda Sport J}
Fiat 850 1967. Fiat 600 D
Simca 1500 1965, TaunW IJJj
1965. Taunus 12 M 1966 1»
1964. Dit is een kleine pg
uit onze voorraad. Al ovfJ
gens worden van voor tot w j
ter nagekeken en vanuw'!U
onderdelen voorzien, Oo*
rantie op onderdelen en w
beidsloon.
Financiering moeelp
ook inruil. Geopend 8 uw
's avonds 8 uur. Zondags i
to, 6 uur. Tel. 39870 gj*
43593 Gevestigd Academy
singel 34a, Recht te/enj2
KMA. Ingang iangst de F
Ook ingang Spoorstraat
vlak bij het station.
Belcrumgarage vraagt
aanrijdingvrije «ut»i JJgf
1966 te koop Min. Kg®
16 - 20, Breda, teLOlBW-
Net binnen, dus nog
kosten voor ons. Daarö
slist het voordeligst, w
se? Dan niet wachten.
dagen zijn ze weg.
M 2-deurs 1965 f
Taunus
13-
nus 20M 4-deurs l965./.» Mj.1
Taunus 12M 2-deursI
zondér voordelig in pry.^jj.1
zeer goed f 2990..;
deurs 1964 voor f 1 ,5 J-
echte kever; TaunU.s+,,Lrk
deurs, snelle T.S.I
met weinig km
Zephyr 4-deurs 196JJ" Taf»
f 13.500,- nu voor l y.'^l
nus 12M 2-deurs 19W
Taunus 12 MTS 19^! -
Ford 17M 4-deurs Vjg
km 5150.-, Ford HM
1965 f 3555,-. Ford 2»M e, I
1967, zuinige 6-cylinaw-
verslijtbaar f 6490,- A I
zen incl. B.T.W. N.V. ,11
kam, Euroto, Roosen
|(Van onze correspondent)
BOONDIJKE De burgemees-
leeft tijdens de gemeenteraad
pchoondijke de hoop uitgespro-
dit jaar het sportpark in
sfemmingsplan Tragel West
iseerd zal worden. Verder
It verwacht de bouw van de
Be landbouwpraktijkschool en
pleg van aardgas in de gemecn-
(ok de aanleg van een tweede
ppad langs de weg van Schoon-
r Oostburg is een wens voor
tomende jaar.
Jvoorzitter deelde mee dat het
stal met 25 is gestegen.
idvies werden de volgende ver-
laatregelen genomen:,
rijrichting van het Straatje
■ermeer wordt bepaald vanaf de
gJuiianastraat. Er geldt een par-
^rbod voor beide zijden;
terrein van de openbare la-
j™ool zal worden benut als par-
jerrein. Bedoeld wordt het ter-
jvoor de speelplaats.
een parkeerverbod wordt
1 worden trottoirs of straten
jkeerd met de bekende gele
verbindingsstraatje Pr. Bea-
w - Expeditieweg dient in het
pimgsverkeer te worden opge-
I vanuit de Pr. Beatrixstr.
irkeerverbod geldt voor de lin-
Ie;
fWillemsweg dient aangemerkt
wen als voorrangsweg tot on-
aan het tankstation van de
f t-ornelis;
Helweg rijkswaterstaat in
dient vanuit één richting
bereden in de richting
Oostburg;
achterpad, dat verbinding
'e? <*e Kon. Julianastraat en
Bt..- wordt gesloten voor
r In- en uitrijden voor
wordt mogelijk gemaakt.
Bet
ZT?lel om de Plaatselijke be-
verhogen werd door de
vnpst urd' hondenbelas-
vii. v®rh°ogd van f 15,- voor
ifshi"!! tot en voor een
mond van 5,. tot f 10,-.
[luxe
Vakante
In Luxemburg d^1*
lows te huur. Inl.
str. 54, Bussum, tci.
32915.
02159-
Te koop 6-persoons BT.
van in staat van "43.
ond. no. SK 60078^3!!^
Fabrieksnw.,
nieuw model
met torsievering 7^
kers, nu slechts 29 - !jn.
contant, restant 'hi-
ge termijn. Tevew»
showroom, mod. BW nu
caravans merk
v.a. f 6995. KmipP«| j4,
bielbedr. BaarleseweR
Chaam, tel. 01694 -
Verhaart uw hond
Vraag gratis ^lder
r.um A.P.O., ««^4^
Rotterdam-25.
St.-Bernardhond,
jaar oud, te koop. .«g 3d,
Steyaert, MareareUeM#.
Stoppeldijk, tel -ou
De Straatbelasting wordt verhoogd
van 8 pet. van de belastbare gebouw
de eigendommen, tot 14 pet. Voor de
belastbare ongebouwde eigendommen
wordt het percentage verhoogd van
2 pet. tot 7 pet. Verhoging van deze
belasting is noodzakelijk gebleken,
door onder andere de kapitaalsuitga
ven voor de realisering van het sport
complex.
De rioolbelasting wordt verhoogd
van f 7,- per 100 m3 per jaar tot f 10,.
per 100 m3 per jaar. De reinigings
rechten worden verhoogd van f 15,50
tot f 20,- voor de eerste emmer en
van f 12,- tot f 15,- voor elke vol
gende emmer. Dit tarief door de ho
gere kosten van het ophalen van huis
vuil. De leges zullen met 50 pet. wor
den verhoogd, hetgeen een meerop
brengst oplevert van f 750,- per jaar.
De woonforenzen belasting zal even
eens verhoogd worden:
voor een koopwaarde of brandverze-
keringswaarde van:
o minder dan f 15.000,tot f 120,
per jaar;
o f 15.000,of meer, maar minder
dan f 25.000,tot f 150,per jaar;
o f 25.000,of meer, maar minder
dan f 35.000,tot f 180,per jaar;
o f 35.000,of meer tot f 240,per
jaar.
De rekening-courant-overeenkomst
met de Bank voor Nederlandse ge
meenten werd verhoogd tot
150.000,-.
Bij de aanbieding van de begroting
voor 1969 bleek, dat de gewone dienst
sluit met een post voor onvoorziene
uitgaven van f 27.671,22.
DE RUSSISCHE kustwacht heeft in
de Zwarte Zee twee Turkse vissers
boten aangehouden, omdat zij bin
nen de Russische territoriale wateren
zouden hebben gevaren.
TE DACCA (Oost-Pakistan) waren,
evenals maandag, gisteren de studen
ten bijzonder roerig. Volgens de Pa
kistaanse radio zou de politie het
vuur op hen hebben geopend. Het
aantal gewonden zou negen bedra
gen.
(ADVERTENTIE)
Vier middelen In één tablet - waaronder het betrouwbare
maagmiddel Chefarox - helpen snel en... doen wonderen I
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De ingebruikneming van de nieuwe zeesluis in
Terneuzen en het verbeterde kanaal naar Gent heeft het scheepvaart
beeld op deze waterweg ingrijpend veranderd. Vormden voorheen
schepen van hoven de 10.000 ton in Terneuzen een hoge uitzondering,
vandaag de dag zijn tonnages van 30.000 en meer schering en inslag
geworden. Een ander opvallend verschijnsel, dat uit deze ontwikke
ling voortvloeit zijn de sterk toegenomen dienstverleningen aan bin
nenkomende en uitgaande schepen.
De in de kanaalzone opererende
sleepdiensten, die tot voor kort nog
een vrij kwijnend bestaan leidden
hebben er op slag weer handen vol
werk door gekregen. Meer sleepwerk
betekent meer sleepboten en meer
personeel, zowel varend als op de wal.
De sterk gestegen sleepactiviteiten
worden uit de aard der zaak op het
kantoor van de 'scheepvaartexpeditie
en agentuurmaatschappij Aug. de
Meijer N.V. in Terneuzen, de plaat
selijke vertegenwoordiger van de
Unie van Redding- en Sleepdiensten
in Antwerpen, kortweg de Union ge
noemd, met welgevallen gadegesla
gen.
,,Als het zo daargaat als nu zal het
aantal door ons geleverde sleepbeur-
ten naar Gent aan het eind van deze
maand dubbel zo groot zijn als de
maand voor de officiële opening van
het kanaal", zegt de heer A. Minnebo,
eerste waterklerk bij Aug. de Meijer.
„We beschikken in Terneuzen over
een vaste stationsbezetting van twaajf
sleepboten, variërend van 500 tot 1250
p.k. Binnenkort krijgen we er een
sleepboot van 1250 p.k. uit Antwer
pen bij. Die hebben we hard nodig,
want we verwachten geleidelijk
steeds meer werk aan de winkel. Op
het ogenblik halen we een gemiddel
de van één super, zo noemen we de
grotere schepen, per dag. Het groot
ste schip dat tot nu toe de zeesluis
passeerde was de Maratha Progress,
een ertsboot van 35.000 ton Dead
weight. Binnenkort verwachten wij
een knaap van 42.000 ton, die erts
voor het Belgische hoogovenbedrijf
van Sidmar komt afleveren".
De toeneming van het aantal grote
schepen op het kanaal heeft het aan
tal arbeidsplaatsen bij Aug. de Meij
er sterk doen stijgen. Verwacht wordt
dat de huidige personeelssterkte van
zestig man in de loop van dit jaar zal
oplopen tot ongeveer honderd werk
nemers.
„Aan de ene kant heeft de kanaal
verbetering ons een strop bezorgd,
maar aan de andere kant zijn we er
beter van geworden", zegt de heer
Minnebo. „Dat zit zo. Vroeger had
een schip van 4.000 ton altijd wel een
sleepboot nodig. Door de verbeterde
situatie van het kanaal is dit niet
meer het geval. Daar staat tegenover,
dat de grote tankers van 20.000 en
meer ton al gauw assistentie van
vier sleepboten inroepen. En dat be
tekent natuurlijk weer een pluspunt'"
De sleepboten hebben niet al
leen op de route van en naar Gent
meer werk gekregen, ook helpen zjj
steeds meer bij het binnenbrengen
van schepen in de uitgediepte Zeve-
naarhaven, schepen die vroeger op de
rede van Terneuzen gelost werden.
Verder is ook het bezoek van sche
pen met Chiii-salpeter aan het zui
derdok toegenomen.
Minder te spreken was de heer
Minnebo over de ligplaats van de
Union-sleepboten bij de Terneuzense
middensluis. „Daar mankeert helaas
heel veel aan- Ook voor het sleep-
bootpersoneel is het een heel ongun
stige ligplaats. Om de haverklap ver
dwijnen hun fietsen en bromfietsen
spoorloos. Bovendien is de steiger
daar, vooral als het stevig waait, bij
zonder gevaarlijk. Daar moet hoog
nodig en zo spoedig mogelijk verbe
tering in komen. Er is ons al zo vaak
een betere ligplaats voor onze sleep
boten beloofd, maar het is er nog
steeds niet van gekomen". Op de in
Terneuzen gestationeerde sleepboten
doen veel voormalige binnenschip
pers dienst. Negentig procent van de
bemanning bestaat uit Nederlanders.
Het merendeel komt uit Terneuzen.
DEN HAAG (ANP) Ook dit jaar
heeft de minister van Landbouw en
Visserij weer maatregelen genomen
ter verbetering van de structuur van
de Nederlandse zeevisserij.
Zij betreffen: de verbetering van
de ontslag-, bewerking en verwerking
van vis, modernisering van trawlers
en kotters en het onttrekken van gar-
nalenschepen aan de visserij.
Wait het laatste betreft beoogt de
regeling het verlenen van bijdra-gen
onder bepaalde voorwaarden aan de
eigenaren van gamelenvaartuigen,
die in 1969 duurzaam aan de visserij,
beoefend vanuit een Nederlandse ha
ven, wordt onttrokken. De bijdrage
bedraagt f 10.000,per vaartuig,
doch wordt verhoogd tot 15.000,
als de eigenaar bij het onttrekken
van het vaartuig aan die visserij tege
lijkertijd de bedrijfsmatige uitoefe
ning van de visserij definitief staaiki.
IN AMSTERDAM is in de voorma
lige nieuwe hoogduitse synagoge aan
het J. D. Meijerplein een zogenaamd
ruimtelijk ontwikkelingslaborato
rium ingericht, waar modellen van
woningen met inbegrip van alle ele
menten die in de directe sfeer van
de woning liggen, op ware grootte
kunnen worden gebouwd met holle
houten blokken.
uw handen vragen erom
(Van een onzer verslaggevers)
KOEWACHT De Koe-
wachtse raadsleden mevrouw E.
Vermandel-de Block, de heren H.
van Damme en P. Polspoel wil
len blijven vechten voor de een
heid van hun gemeente. Dat heb
ben zij tijdens de gemeenteraads
vergadering nadrukkelijk gesteld.
Zij verklaren daarbij, dat het
voor hen weinig uitmaakt, of
Koewacht als eenheid bij
Hulst, Axel, dan wel bij Terneu
zen zal worden gevoegd. De an
dere raadsleden herhaalden hun
standpunt, onlangs vastgelegd in
een motie, waarin de hele raad
zich uitspraak voor samenvoe
ging van Koewacht met Hulst.
De gemeenteraad van Hulst heeft
aan deze motie adhesie betuigd De
raadsleden waren van mening, dat
de herindelingsenquête, die thans
wordt gehouden onder de inwoners
van Axel, Koewacht, Overslag en
Zuiddorpe, door het actiecomité her
indeling Axel, een misleidend karak
ter heeft. In de circulaire, die is
verspreid, wordt alleen gevraagd of
men gevoegd wil worden bij Terneu
zen, of samen wil gaan in een ge
meente Axel. De raadsleden vonden
het niet reëel dat Hulst buiten be
schouwing is gelaten.
De herindelingskwestie kwam ter
sprake bij de bespreking van een
brief van de vaste Kamercommissie,
waarin het gemeentebestuur van
Koewacht te verstaan wordt gegeven
dat een nieuw onderhoud over sa
menvoeging met Hulst niet meer op
prijs wordt gesteld, tenzij er gegron
de redenen kunnen worden aange
voerd. De heer Polspoel was van me
ning, dat op deze brief een defini
tief antwoord moest worden gege
ven. Burgemeester Dierick zei daar
bijzonder weinig waarde aan te
hechten.
„In Den Haag", zo zei hij, „ken
nen ze ons standpunt toch. Laten we
het zo maar laten". Het raadslid
Polspoel nam met deze opmerking
geen genoegen. Hij verlangde op
nieuw een duidelijke stellingname,
ondanks de eerder aanvaarde motie.
„Ik ben van mening", zei hij, „dat
Koewacht in zijn geheel ergens bij
moet. Het maakt niets uit of dat
Axel of Hulst is. Als we maar één
blijven". Ook de heer H. van Dam
me pleitte op de eerste plaats voor
het eenblijven van Koewacht. „Waar
we bij komen", vond hij, „moeten
we maar afwachten".
„Het standpunt van de Kamercom
missie", aldus de heer Polspoel, „is
dat volledig samengaan met Hulst
niet haalbaar is". Burgemeester Die
rick: „Het deel van Koewacht dat
eventueel bij Hulst zou worden ge
voegd, zou tenminste nog iets te ver
tellen hebben. Wat bij Axel komt,
heeft niels meer in de melk te brok
kelen". De heer Polspoel: „Ik ben
voor aansluiting bij Hulst in zün ge
heel, maar dat is niet haalbaar.
Daarom kunnen we beter met Axel
samengaan. Dat kan wel in zijn
heel. De eenheid van Koewacht moet
voorop staan". Het raadslid Van
Damme voegde hier strijdbaar aan
toe: „We moeten blijven vechten
voor de eenheid van de gemeente"
Wethouder A. Ysebaert dacht de in
gewikkelde knoop door te kunnen
hakken. „Schrijf een brief', zei hij,
,.met als inhoud: „Wij willen niet
verdeeld worden". Zonder meer.
Dan iaat je helemaa] in het midden
waar je bij wilt". Tenslotte werd be
sloten een brief naar de vaste Ka
mercommissie te sturen, waarin het
thans weer verdeelde standpunt van
de gemeenteraad van Koewacht
wordt uiteengezet. En dan maar
weer afwachten of men in Den Haag
het nodig acht opnieuw in te gaan
op het rumoer rond de herindeling
in Koewacht
(Van een onzer verslaggevers)
KOEWACHT In verband met de
sterk verzwakte financiële positie
van de gemeente is de gemeenteraad
van Koewacht akkoord gegaan met
het voorstel van b. en w. om enkele
nieuwe belastingen in te voeren en
reeds bestaande te verhogen.
De begroting voor 1969 werd hierna
aanvaard. De personele belasting zal
met 100 opcenten tot 200 worden ver
hoogd. De hondenbelasting wordt
verhoogd van f 7,50 tot f 10 Ingevoerd
worden een forensenbelasting en een
rioolbelasting (f 25 per perceel).
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA „Een Westeuropese
primeur," zo noemt majoor ir. 3.
Naber zijn „Mooncat": een
vreemdsoortig, radiografisch be
stuurd voertuig, dat gistermiddag
„rondhuppelde" op het sport
terrein van de KMA aan de
Poolseweg in Breda en aan een
laatste test werd onderworpen.
Binnenkort gaat de „Mooncat"
naar Vlieland om daar, op af
stand bestuurd, beweegbare doe
len over de wadden te slepen ten
behoeve van de schietoefeningen,
Nederland is het enige land in
West-Europa, dat thans kan beschik
ken over een beweegbaar doel, dat
een grote wendbaarheid heeft en een
tot vijftig kilometer te regelen snel
heid kan ontwikkelen. Vandaar dat
er ook nogal wat belangstelling is
voor het voertuig, dat zo maar
voor de aardigheid „Mooncat" fs
gedoopt.
Majoor ir. Naber, docent-beheerder
van het laboratorium voor verbran
dingsmotoren en voertuigtechniek
van de KMA is in opdracht van de
legerleiding twee en een half jaar
geleden begonnen met het op papier
zetten van een ontwerp, het maken
van duizend en een berekeningen
en experimenteren. „Dat is het voor
deel van het laboratorium, waar
over we op de KMA beschikken,"
zegt hij. Het proefmodel werd ge
bouwd in de centrale werkplaats in
Utrecht.
„Sinds een half jaar zijn we er
hier in Breda mee aan het experi
menteren geweest, want er viel nog
al wat aan te vervolmaken. De ex
perimentele periode sluiten we nu
af en we kunnen de „Mooncat" in
de praktijk gaan benutten."
Sergeant de Ridder stuurt het
kostbaar stuk speelgoed met korte,
klikkende impulsen door middel van
een handeltje over het terrein.
„We hebben," zo vertelt majoor
Naber, „eerder al eens een beweeg
baar doel voor schietoefeningen ge
bouwd, maar het liep op zig-zag ge
legde rails op en neer en er kon dus
niet vrij in het terrein mee worden
geopereerd. Daarom is deze vinding
erg welkom, want de mogelijkheid
de reactiesnelheid bij schietoefenin
gen op te voeren wordt er een heel
stuk mee verruimd. Dit experiment
is uiteraard ook van betekenis voor
de verdere ontwikkeling van radio
grafisch bestuurde wapens, waar we
in de officiersopleiding van morgen
niet aan voorbij kunnen. We hebben
met de „Mooncat" al proeven in die
richting gedaan door er een signaal
codering in aan te brengen. Maar
die is er inmiddels weer uit, want
voor het doel, waarvoor de „Moon
cat" is gebouwd, is besturing door
middel van gecodeerde signalen een
overbodige luxe."
De „Mooncat" kan een snelheid
halen van vijftig kilometer en is op
een afstand van twaalf kilometer nog
volledig onder controle te houden.
„Hij is ons in het experimenteel
stadium wel eens uit de hand ge
lopen," lacht majoor Naber. „maar
dat is nu voorbij. Weet je, de stabi
liteit van het voertuig, was een van
de moeilijkste problemen, die we
moesten oplossen. De acht brede,
waterdichte drumwielen, die per
paar onafhankelijk te besturen zijn,
en bovendien een speciaal ontwor
pen veersysteem hebben, hebben de
stabiliteit verzekerd. De „Mooncat"
plooit zich naar iedere terreingesteld
heid. Kuilen of modderpoelen doen
hem niets. Toch weegt het voertuig
een ton. Het wordt variomatic aan
gedreven door een DAF-motor en
dat is volgends majoor Naber een
uitkomst voor de radiografische be
sturing, omdat schakelen overbodig
is. „In Eindhoven is dan ook met
grote interesse van ons experiment
kennis genomen," aldus majoor
Naber.
Sergeant De Ridder stuurt de
„Mooncat" als een kostbaar stuk
speelgoed over het terrein.
Naar aanleiding van uw bericht
van 17-l-'69 waarin vermeld stond,
dat er te weinig vaccin in voorraad
is voor het doeltreffend bestrijden
van de Mao-griep zou ik graag mijn
grote verontwaardiging willen uit
spreken betreffende de laksheid van
onze regering. Deze heeft volgens
mij al maanden lang de griepgoif
aan zien komen. Was 't daarom niet
wijzer geweest om de produktie bij
Philips-Duphar op volle toeren te
laten draaien en de huisartsen vol
doende toe te sturen.
BREDA
M. G. SCHUURMAN
De nieuwe wethouder van Breda
is inderdaad gekozen. De heer Vays-
sier schrijft op 18 dezer in deze ru
briek over de brief van de geza
menlijke vakcentrales in Breda. Wanr
neer de inzender zich tevoren had
overtuigd van de werkelijke gang
van zaken zou hij hierover niet heb
ben geschreven.
Hem zou dan zijn gebleken, dat
genoemde brief niet de mening weer
gaf van de besturen van NKV, NVT
en CNV, aangzien die niet werden
geraadpleegd, terwijl de gemeente
raadsleden welke tevens lid zijn van
een der genoemde vakcentrales niet
eens naar hun mening werd gevraagd.
Het heeft er alle schijn van dat de
bewuste brief een pennevrucht is
van de heer Jongeneel, secretaris
van het NKV Breda.
Het is bekend dat vele NKV-le-
den een heel andere mening hebben
dan de heer Jongeneel weergeeft en
die zouden wel anders willen, maar
het is blijkbaar zeer moeilijk in het
„clubje" van bestuursleden door te
dringen of hen te doen vervangen.
De heer Jongeneel sprak na de wet
houdersverkiezing op een PPR-bij-
eenkomst (niet als gemachtigde van
het NKV) over een beraad. Vele ver
ontruste NKV-leden vragen zich nu
af of het niet dienstig zou zijn indien
genoemde heer Jongeneel er zich
zelf over zou beraden om zijn func
ties in de vakbeweging op te ge
ven.
BREDA
P. HEBBING.
Uw artikel „Kerk in beweging"
(17 jan.) waarin ds. v. Andel zegt:
„Wat de terugval v.d. Ned. Herv.
kerk in traditioneel moralisme en
wat dies meer zij betreft, daar i*
noch met diplomatieke inschikkelijk
heid, noch met emotioneel protest
veel aan te doen. Het zou anders zijn
indien deze kerk voldoende zelfstan
dige en rijpe figuren op kon brengen
die zelf de verbinding tussen geloof
en werkelijkheid hebben gevonden
en vanuit een rustige overtuiging
hun bewongen-zijn op anderen kun
nen overdragen. Mensen die in staat
zijn om de werkelijkheid in- bewe
ging te brengen omdat zij de waar
heid doen", trof me bijzonder. Pre
cies zo kon het gezegd zijn over de
r.k. kerk. Ondanks alle progressie
ve geluiden blijft het een kerk zo
als Malden Grange Bishop schreef:
„Voor mijn gevoel is er niet een van
de kerken die ik ken werkelijk op
zoek naar de waarheid. Zij willen mij
niet helpen de waarheid te vinden;
zij willen alleen dat ik aanbid wat
wat zij reeds als waarheid hebben
aangenomen. Zij rijm ongeïnteresseerd
in mijn ziel, behalve om haar uit te
leveren aan hun opvatting. Zij heb
ben er meer interesse bij dat ik mij
volgens een bepaald patroon gedraag
waarvan zij hebben vastgesteld dat
het goed voor me is".
Harde maar ware taal, dacht ik
zo! L«ps er de grote aankondigin
gen in de krant maar op na, waarin
men in blakende ijver nieuwe pa
rochieplannen ontvouwt. De ene bij
eenkomst na de andere, zodat het lijkt
of er van het oude niets meer over
zal blijven en dan staat er dat ene
zinnetje: „geen tijd voor huisbezoek"
en „iemand in nood moet maar een
berichtje sturen aan de pastorie".
Bij zoiets vraag ik me af of die hele
ratteplan nog wel iets met „geloven"
te maken heeft, 't Lijkt meer een
wanhopige laatste poging tot zelf
handhaving. De taak van de kerk:
de overeenkomst van het evangelie
lijkt dan bijzaak geworden.
Bovendien is het nog zo dat de
bedrijvigste kerkmensen de nood al
leen maar opmerken als er iets ergs
gebeurd: zelfmoord of een poging
ertoe. Het werk van b.v. Correlatie,
toont dat er meer nodig is dan de
mogelijkheid om een noodbericht
naar de pastorie te „mogen" sturen,
zielt als ze aan zo'n dienst deelne-
me voor de z.g. jongerenmissen.
Grandioze programma's propvolle
kerken en bal na. Ik gun de jongelui
van harte een vrolijke amusements
avond en ik begrijp de goede wil
van de organisators, maar het lost
in feite geen religieus probleem op.
Wil een eucharistie-viering echt zijn
dan moet het voortkomen uit eerlij
ke bezieling en innerlijke verbonden
heid, en als de jeugd is zoals o.a.
Hans Kraan zegt dat ze is, dan vraag
ik me wel af wat hen werkelijk be
zielt ais ze aan o'nz dienst deelne
men.
In Noordwijkerhout hebben de bis
schoppen met grote „diplomatieke in
schikkelijkheid" de zaak geleid. Zij
zullen er hun redenen wel voor ge
had hebben, maar de „toekomst
zonder priesters" zoals die voorzegd
is, Hjkt me nu al een realiteit. Al
leen de ambtelijkheid is duidelijk
zichtbaar, maar de toekomst van
het overkomen van het evangelie
ligt in handen van hen voor wie ge
loof en realiteit één is, van hen die
getuigen omdat ze 't niet meer la
ten kunnen. „De kerk is daar waar
het voetspoor van Jezus Christus ge
volgd wordt", zei meneer Ernst kort
geleden, en daar ben ik het helemaal
mee eens!
HONTENISSE. MEJ. L, v. DAMME