ming
IE
ALSÏ
„Ik ben zo
bescheiden
geworden
in dit vak
MEISJE
KERSTPUZZEL
ZETTE VELEN
AAN 'T
Puzzelreis '68-'69
PROF. TENHAEFF-PIONIER VAN DE PARAPSYCHOLOGIE-75
\)an dec
Gezag moet
dienst
baarheid
worden
'amenwerking EEG-Afrika wordt voortgezet
SCHADE DOOR VORST
•V. Breda
Normaal
IENDAAL
Hetze
Oost en West
Yogi's
nfabrieken
nen s
Franse priesters
Felici: geen protest
ra
NOORD--HOLLAND
DE STEM VAN ZATERDAG 18 JANUARI 1969
jig van aandeelhoj
'orden gehoud®,
69 om half
te Breda,
re der n.v. ter
i ingekochte
tao
iten
voorraad blijven alï
geboden.
geniet u een
speciale
van
voet
0,-
2100
90.-
1799
50,-
1390
75,-
1450
k-
t
890
70,-
i 1150
60,-
995
60,-
695
25,-
625
95,-
575
85,-
565
20,-
599
25,-
590
[65,-
t
39
170,-
s
39
170,-
f
39
129,-
s
37
140,
t
38
222,-
i
18
170,-
1
12
119,-
i
18
65,-
1
5
115,-
1
9
180,-
s
15
190,-
i
15
ND
in 47
8
it 2
in 1
(Van een onzer redacteuren)
UTRECHT De hetze tegen prof. dr. W. H. C. Tenhaeff is wel
voorbij. Er wordt nu over de gehele wereld op wetenschappelijk
niveau „aan parapsychologie gedaan" en in Nederland staan zowel
de regering als het curatorium van de Utrechtse rijksuniversi-
teit achter zijn gerechtvaardigde eis: „Ik heb er recht op,
dat mijn levenswerk wordt voortgezet". Vandaag is de strijdvaar
dige pionier van het wetenschappelijk onderzoek naar paranormale
verschijnselen 75 jaar geworden en binnen afzienbare tijd kan
(eindelijk) de benoeming van een opvolger worden verwacht, een
gewoon hoogleraar in de parapsychologie.
Het zal een buitenlander zijn, hoewel een Nederlander de (harde) spits
heeft afgebeten. Er valt met parapsychologie nu eenmaal geen brood te
verdienen, tenzij dan als hoogleraar. Maar Tenhaeff is de enige en zijn vele,
geïteresseerde leerlingen hebben zich gespecialiseerd.
Dat vind ik wel jammer", zegt de al officiële leerstoelen voor para-
mtessor, die wij heel hoog op een psychologie zijn ingeruimd, nuje-
«rote zolderkamer in het Instituut
I voor parapsychologie van de uni
versiteit aan de Utrechtse Spring-
I «eg eenzaam en wel aantreffen.
Hij 'doet zelf de deur open: „Ieder
een is hier ziek", zegt hij. Tenhaeff,
vitaal en krachtig, ziet er niet naar
uit, dat zelfs de Mao-griep hem
klein kan krijgen.
PROF. DR. W. H. C. TENHAEFF
eigenlijk een kleurenblinde
zowel voor daff- all
voor ploegendienst
dagdienst
Iwerk
(loom
bedrijfskleding.
sociale voorzieningen
[ïDIENST IN DE
van - thi'
18.45-19.15
19.30-20.00 uur
20.15-20.45 UB
18 45-19.15 u®
19.30-20.00 uur
19.00-19 30 uur
19.45-20.15 uur
„Waar ik m'n leven lang op ge
wezen heb: de verschijnselen, die ik
onderzoek, zijn normaal. Er zijn al
leen graduele verschillen. Al heb
ben honderdduizenden er nooit iets
I van gemerkt, telepathie en helder
ziendheid zijn gewoon-menselijke
I eigenschappen. De een heeft ze
sterker dan de ander. De parpsycho-
..„.i die ik bedrijf, is één van de
I vele zijtaken van de experimentele
I psychologie. Het is de zijtak die de
Ipara-normale verschijnselen onder-
Issekt, zoals telepathie en helder-
Ifendheid in ruimte en tijd".
Prof, Tenhaeff behoort zelf aller-
minst tot de paragnosten (helder-
l zienden). „Ik heb wel eens een
spontane telepathische ervaring ge-
I had", zegt hij, „maar dat mag geen
I tsam hebben. Ik ben eigenlijk een
I kleurenblinde, die kleurenzienden
I onderzoekt".
Tenhaeffs vader was een Rotter-
Idamse reder. ,,Hij vond mijn belang-
J Selling voor parapsychologie idi-
|oot, Hij was een Duitser van Zeeuw-
t oorsprong en schold me in het
luits uit: „Ein Tüchtiger solist du
|nrden", want hij vond dat je in
epvaart meer kon verdienen
en daar had-ie beslist gelijk in. Bij
)r Roels in Utrecht ging ik
■psychologie studeren. Later werd
I ik diens assistent, tot ik in 1942
noest onderduiken".
Ptof. Tenhaeff kan barre staaltjes
vertellen van de hetze die tegen
i gevoerd is. Al voordat hij pri-
raatdocent werd in 1933, moest hij
'7 1 van binnen als van buiten de
I universiteit beschuldigingen aan-
I «en. Als hij zelf al geen kwakzal-
1 Jet werd genoemd, dan zou hij de
I kwakzalverij toch wel bevorderen.
I (bistenen vonden dat hij de mo-
I gelijkheid van het wonder onder-
1 ^aide, niet-christenen dat hij het
wondergeloof uit de donkerste Mid-
wen juist weer oprakelde. Hij
Izijn bekendste proefpersoon, de
I (.'rechtse paragnost G. Croiset, wa-
"i bedriegers en oplichters.
ÜÜ1 ParaPsychologie over de
wereld als volwaardige we-
■»iL? erkend is, nu men ook in
I buitenland het Nederlandse
1 'rbeeld heeft gevolgd en er over-
geringen geld geven voor de onder
zoekingen en zelfs de politie (maar
nog steeds niet officieel) gebruik
maakt van de diensten van parag
nosten, kan alleen nog maar een
duisterling hier en daar volhouden,
dat „het allemaal van de duivel" is.
,.Ach", zegt Tenhaeff, „er zijn ook
nog altijd mensen die geloven dat
de aarde plat is".
„Het grote publiek denkt dat een
paragnost kan zien wat voor weer
het met Pasen wordt en op welk
lot de hoofdprijs valt in de staats
loterij. Toch zijn er inderdaad wel
„lotdromers". Daar heb ik pas nog
een merkwaardig geval mee be
leefd. Ik werd door het bureau van
de staatsloterij benaderd, omdat er
een tandarts was, die hemel en aar
de had bewogen om een bepaald lot
te kunnen kopen. Het was al uitge
geven en hij won ook niets, maar
op dat lot viel inderdaad een prijs".
„Ik kan zoiets voorlopig alleen
maar constateren. Ik verbind er
geen conclusies aan. In de eerste
plaats gaat het om verzamelen van
zo exact mogelijke gegevens. Daar
heb ik er duizenden van. De ver
klaring moet je niet in de eerste
plaats in de verschijnselen zoeken,
maar in de mens. Ik ben begonnen
met een psycho-analytische benade
ring van de proefpersonen. Gelei
delijk aan ben ik aan antropologi
sche („antroopos" is het Griekse
woord voor mens) parapsychologie
opgebouwd".
„Zo heb ik bij Croiset ontdekt, dat
zijn helderziendheid ten aanzien
van verdrinkingsgevallen te maken
heeft met een jeugdtrauma. Toen
hij acht jaar was, is hij zelf bijna
verdronken. Zijn telepatische aanleg
ontwikkelde zich daardoor in een
bepaalde richting. Maar wat ik be
doel te zeggen is: evenals de psy
chiatrie niet langer een bepaalde
ziekte onderzoekt, maar een mens
met-een-ziekte, zo ook onderzoek
ik geen paranormale verschijnselen,
maar een mens bij wie zulke ver
schijnselen zich voordoen".
„Voor mijn colleges is er altijd
veel belangstelling geweest. In de
studentenwereld is er zelfs een
steeds toenemende belangstelling.
Vaak doen ze parapsychologie als
bijvak na hun kandidaats psycholo
gie of culturele antropologie. Men
specialiseert er zich niet in omdat
je er je brood niet mee verdienen
kunt. Toch ben ik er van overtuigd,
dat het een basiswetenschap is, dat
dit vak van enorme betekenis wordt.
Later zal het zo'n vlucht nemen,
dat men zal zeggen: „Nou ja, die
Tenhaeff heeft wel 'n basis gelegd,
maar dat is ook alles". Dat vind ik
erg, ik ben dan toch een schakel
geweest. Ik wil me niet vergelijken
met Newton, maar zonder Newton
was er geen Einstein mogelijk ge
weest".
„Ik ben er zo van overtuigd, dat
we ons in een kosmos bevinden, die
aan alle kanten te groot is en die
we benaderen met begripsmiddelen,
die aan alle kanten tekort schieten.
Ik ben zo bescheiden geworden in
dit vak. De wereld zit heel wat ge
compliceerder in elkaar dan we
denken. Je krijgt wel een bepaalde
kijk op mens en wereld en die kijk
kan niet materialistisch zijn; de ziel
kan geen afsplitsing zijn van de
hersens. Dat is ook de oorzaak, dat
de Russen bang zijn voor de para
psychologie. Het tast hun materia
listische mensvisie aan. Ze hebben
het vak desondanks ingevoerd, om
dat ze nu verwachten, dat het hun
te pas kan komen bij hun spionage.
Ja, werkelijk".
„De paragnost doorbreekt de
ruimte en tijdsbarrière en dat wijst
op geestelijke achtergronden. Ik ge
loof dat de toenemende belangstel
ling in het westen voor de para
psychologie te maken heeft met een
verdwijnend christendom. De jeugd
komt los van de dogma's, maar is
er zich van bewust dat er toch meer
is tussen hemel en aarde" dan ma
terialistische beschouwingen ons
voorhouden".
HARLIHGI
Afdaling
ms. ESPF
ms. FAN
ms. NEP1
ms. RAPI
ms. VRIJ
ms. VERC
Kanioora
I
Aan het Parapsychologisch Instituut'
der Rijksuniversiteit
Springweg 5
Utrecht. T„g?ortn
UTRECHT Begin november vorig jaar moet het m.s. „Oostineep"
van rederij Van der Schoot uit Hariingen op ongeveer 25 mijlen ten
noorden van Sicilië zijn vergaan. Op 22 oktober was het van Brussel
uitgevaren met bestemming Monfalcone bij Venetië. Toen het drie
dagen na de verwachte datum (6 november) nog niet gearriveerd was,
verzocht de rederij de verschillende havenautoriteiten naar het schip
uit te kijken. Op 13 november besloot men zich in verbinding te stellen
met de heer G. Croiset.
In een rapport, dat deze week door de rederij aan het Parapsycho
logisch Insötuut der rijksuniversiteit van Utrecht werd gezonden, blijkt
dat de helderziende Croiset, de piaats van de scheepsramp volkomen
nauwkeurig heeft aangegeven. Bovendien heeft hij het vervolg van
de ramp gereconstrueerd: zeven bemanningsleden zijn later met een
reddingssloep op een rotspunt gevaren.
Het drie getypte pagina's omvattende rapport van de rederij eindigt
als volgt: „De bemoeiingen van de heer Croiset zijn voor ons van
grote waarde geweest. Immers daardoor is in grote lijnen de plaats
van de ramp gelokaliseerd en daardoor is ook de sloep aan het licht
gekomen.. Anders was dit nooit gebeurd en hadden wij nooit geweten,
waar zich dit drama heeft afgespeeld."
„De westerse mens heeft zich
technisch ontwikkeld. Paranormale
verschijnselen zijn bij ons atavis
men geworden, regressie verschijn
selen. Naarmate de mens meer in
dividu wordt, meer verrationali-
seerd, raken deze vermogens ver
der op de achtergrond. En in de toe
komst? Ik heb enkele contacten met
oosterse yogi's. Die hebben een an
dere paranormale begaafdheid dan
onze paragnosten. Bij hen is er veel
meer sprake van een bewuste ont
wikkeling van deze vermogens, zo
als wij onze technisch-verstandelijke
vermogens sterker ontwikkeld heb
ben. Ik geloof dat ook bij ons in da
toekomst deze vermogens zich ster
ker zullen aandienen, maar anders
dan bij de primitieven.
Er kan een synthese komen van
intuïtie en intellect. De yogi's kun
nen de voorlopers zijn van een
nieuwe cultuur. We moeten er wel
kritisch tegenover blijven staan,
maar oost en west kunnen weder
zijds van elkaar leren. Er is een in
eenvloeiing mogelijk van oosterse
en westerse culturen. De structuur
van de mensheid verandert. De
mens hoeft niet aan zijn verintel-
lectualisering ten onder te gaan. Ik
ben een optimist.
JAN HÜSKEN.
Iwaanhoefstraat 2
2.15 en 13.15-17-15 u
werk der postverzendi^
ngeving( wonen.
itraat 22 - 24.
(tel.: 3176) ook
jen tussen achttien
'se ontwikkelingslanden
1 "UI W IWIVCIlIlgSldlIUGll
i eEEG zijn deze week beves-
||j Veïsterkt. Dat is ongetwij-
t Positieve resultaat van
|J|a .ementaii"e conferentie die
SlJ en ('a"en 'n Tananarive
i., .a^scar) is gehouden en
f niki,a's een van de Neder-
fari»! n van het Europese
tT(e,,t mocht deelnemen. De
Ra»/ 'ftUssen de achttien Afri-
L,, ian<|en en de EEG moet
Vi),,:', voortgezet: dat was de
ratariërsPVtaottinS Van a® T
|»f.„ s wen woensdag de
Nu h ïvert' beëindigd. Het
l") o,/ .van d(i 24 regerin-
Men ee" n'euw verdrag op te
aanh|2eA?s?,ociatie tussen een
EEG eiiir.nYr aanse landen en
958 hii i tot stand gekomen?
17' Wden p op,ricrbtinS van de
iï 'iogwir, -a nik, België en
llk eiste Zn'eVn Afrika. Frank-
ii n dat voor deze kolo
men ppn V VOor deze kolo-
:t Van hun /e,gelins v00r de
Tevens moesten de Zes
'311 hll„ -humg V Ut
■L^iiappehik- ukïen °P de ge-
1111 komen rl e markt tot stand
Oraieel T:.'°, "'uesien ue se:
'eling 'dragen in de ont-
k°loniën economieën van
In 1963, toen de eerste periode van
vijf jaar voorbij was waarvoor de
regeling was gesloten, waren alle
Afrikaanse koloniën inmiddels onaf
hankelijke landen geworden. Deze
landen hebben toen zelf de wens te
kennen gegeven dat de associatie
met Europa zou worden voortgezet.
Zij waren overtuigd van de noodzaak
van blijvende samenwerking tussen
deze ontwikkelingslanden en de
EEG. Op 1 juni 1964 is toen de zo
genaamde Conventie van Jaoendé
gesloten. Krachtens dit verslag is
een soort vrijhandelszone geschapen
tussen de 18 Afrikaanse en de 6
EEG-landen. Bovendien werd een
Europees Ontwikkelingsfonds in het
leven geroepen, dat over een periode
van 5 iaar zou kunnen beschikken
over een bedrag van meer dan 2600
miljoen gulden. Deze gelden worden
aangewend voor de financiering van
allerlei projecten die de levensstan
daard en de werkgelegenheid in de
Afrikaanse landen moeten verbete
ren. (Ook de Nederlandse Antillen
en Suriname krijgen hun deel van
het Europese Ontwikkelingsfonds).
Ik heb in de afgelopen maanden in
Kongo-Brazzaville, in de Ivoorkust
en nu in Madagascar met eigen ogen
kunnen aanschouwen hoe zegenrijk
werk door het Europese Ontwikke
lingsfonds wordt verricht. Niet alleen
worden wegen, bruggen en spoor
wegen aangelegd. Ook worden groot
scheepse projecten op het gebied van
de verbetering van de landbouw
structuur gerealiseerd. Niet minder
belangrijk is de bouw van zowel la
gere als technische scholen en van
ziekenhuizen. Belangrijk bij deze
financiering is. dat slechts projecten
in aanmerking komen die technisch
goed zijn voorbereid. De uitvoering
wordt gegund na openbare aanbeste
dingen. Voorzover ik heb kunnen
nagaan zijn de administratieve kos
ten in verband met de werkzaam
heden van het Europees Ontwikke
lingsfonds de laagste in vergelijking
met allerlei andere wijzen waarop
ontwikkelingsprojecten worden voor
bereid en uitgevoerd. Ons geld wordt
dus goed besteed!
Door
ilrs. Th. Westerterp
lid Tweede Kamer
en Europees Parlement
De vraag stelt zich natuurlijk wei
in hoeverre andere arme landen na
delige gevolgen zouden kunnen on
dervinden van de nauwe band tussen
de 18 Afrikaanse landen en de EEG.
Hierbij denk ik met name aan de
preferenties die de EEG moet ver
lenen voor de invoer van produkten
uit de geassocieerde Afrikaanse lan
den. Dat betekent weliswaar een
voordeel voor deze landen, doch kan
voor andere ontwikkelingslanden
(bijv. Zuid-Amerika en Indonesië)
(Van onze correspondent)
PARIJSROME De groep van
rond 600 protesterende Franse pries
ters heeft de moties, die op de bij
eenkomst van het vorige weekeinde
waren aangenomen, gepubliceerd.
Dat wij een dominerend gezag be
twisten, zegt de groep hierin, doen
wij krachtens het evangelie. Ons
wordt discipline opgelegd van een
antiek gezagsbeginsel, dat uit de tijd
van de Romeinen stamt, volgens het
welk het gezag zelfgenoegzaam is.
Wij verwerpen dat als immoreel.
Door de voetwassing heeft Christus
dit gezagsbeginsel omvergeworpen,
Het gezag mag geen opgelegd ge
weld meer zijn, maar moet dienst
baarheid worden. Johannes XXIU
heeft dat in het concilie gezegd,
maar zijn woorden zijn nooit tot de
werkelijkheid doorgedrongen.
De kerk, aldus de groep, moet
zich los maken van de heersende
klasse en de moed hebben om de
kerk van het verdrukte volk te wor
den. Wij weigeren niet iedere, maar
wel een zekere autoriteit in de kerk,
opdat nieuwe vormen mogen ont
staan in de verhouding tussen bis
schoppen, priesters en leken, het
geen een onmiskenbare voorwaarde
is om het evangelie van Christus
aan de wereld te verkondigen.
Wij verwerpen een geestelijke bu
reaucratie, zo vervolgt de groep, die
van de priester een simpele execu
tant maakt; verwerpen een patriar
chaal gezag dat teveel de verhoudin
gen domineert tussen bisschoppen en
priesters en geen enkele ruimte
openlaat voor medeverantwoordelijk
heid; verwerpen het bestaan van een
geestelijk apparaat dat het maken
van carrière bevordert en beroeps
gezagsdragers doet ontstaan. Wij
keuren bijvoorbaat iedere actie goed
van de leken die ons zouden wiHen
steunen ons van dit misbruikend ge
zag te bevrijden.
Tenslotte wordt nogmaals herhaald
dat de groep geen enkele band met
de bisschoppen wil verbreken.
Kardinaal Felici van het Vatikaan
heeft gezegd, dat er geen plaats is
voor protest in de rooms katholieke
kerk. Hij meent dat de kerkwetten
elk recht voor rooms katholieken uit
sluiten om te protesteren tegen de
beslissing van de bisschoppen en de
paus.
Deze nieuwe aanval staat in een
artikel van de kardinaal in de Os-
servatore Romano. De protestbewe
ging, aldus de kardinaal in zijn ar
tikel, is „een bijna epidemisch ver
schijnsel", dat zelfs vandaag de kerk
treft.
Felici is president van de Vati-
kaanse commissie voor herziening
van de kerkelijke wetten en van de
Vatikaanse commissie voor de inter
pretatie van de decreten van het
oecumenisch concilie.
De kardinaal zei dat niet alleen
geweld in alle gevallen verboden is
maar ook „dat het in elk protest
noodzakelijk is de nederigheid te eer
biedigen die de wet de jongeren te
genover de ouderen oplegt, van kin
deren tegenover ouders, van leerlin
gen of ondergeschikten tegenover le
raren en superieuren en in de kerk
van de gelovigen tegenover hen die
de heilige geest belast heeft met het
leiden van het volk van God".
Felici ontkende dat „alle individu
ele geloven - het zij een priester,
een religieuze of een leek - een
recht hebben te protesteren tegen
hun wettige superieur... zelfs voor de
goede vooruitgang van de kerkelijke
gemeenschap, daarom ook voor haar
vernieuwing...."
betekenen dat zij moeilijker hun pro
dukten op de Europese markt kun
nen afzetten. In het kader van de
UNCTAD (een conferentie van de
Verenigde Naties waaraan alle rijke
en arme landen deelnemen) is vorig
jaar tijdens een conferentie in de
Indiase hoofdstad New Delhi dan ook
afgesproken dat getracht zal worden
een algemeen preferentiestelsel in
het leven te roepen, d.w.z. voor alle
ontwikkelingslanden. Het merk
waardige nu is dat wanneer ik dit
standpunt verdedig, zoals deze week
in Madagascar, ik onmiddellijk wordt
beschuldigd van „mondialisme"
Toch heb ik deze week het genoegen
gehad dat de conferentie eenstem
mig heeft uitgesproken dat de asso
ciatie tussen de EEG en Afrika geen
belemmering vormt en mag vormen
voor de totstandkoming van een al
gemeen preferentiestelsel voor alle
bij en dat ^ind ik een volkomen
ontwikkelingslanden. Wel moet hier-
gerechtvaardigd verlangen van de
geassocieerde Afrikaanse landen
rekening worden gehouden met het
feit dat zij bijna allemaal tot de
armste van de ontwikkelingslanden
behoren.
Hoe arm onze geassocieerde landen
in Afrika zijn valt haast met geen
pen te beschrijven. Het is me dit
keer nog eens extra opgevallen om
dat ik, op weg naar Madagascar
enkele dagen in Johannesburg in
Zuid-Afrika verbleef. Daar is de rijk
dom van de blanken ontzaggelijk
groot, terwijl ook de levensstandaard
van de Bantoes ongetwijfeld hoger
is dan in vele andere Afrikaanse
landen. Vliegt men dan een tocht
van meer dan 6 uur naar Mada
gascar, dan overvalt de armoede je
in al haar ellende. Hoe groot Mada
gascar ook is (het is het vierde
eiland ter wereld, groter dan Neder
land, België en Frankrijk samen) en
hoe fantastisch mooi flora en fauna
ook zijn, steeds weer wordt je met
je neus gedrukt op de ontstellende
armoede. In Tananarive, de hoofdstad
van Madagascar, wordt in het cen
trum van de stad dagelijks een markt
gehouden, waar honderden proberen
wat aan de man te brengen. Het
„bedrijfskapitaal" van sommigen be
droeg niet meer dan f 2.- en bestond
uit enkele hoopjes zielige appeltjes
die voor 7 cent werden verkocht.
Gaat men 's avonds nog eens naar
de markt dan ziet men mannen,
vrouwen (en soms ook kinderen)
op de grond liggen slapen, omdat ze
hun waren niet in de steek kunnen
laten...
Vergelijkt men deze toestanden in
Madagascar en andere Afrikaanse
landen met die in ons land, waar
gelukkig iedereen recht heeft op „de
middelen om in de noodzakelijke
kosten van het bestaan te voorzien,"
dan kan men alleen maar tot de
conclusie komen: we moeten ons nog
heel wat inspanningen en offers ge
troosten om ook voor de mensen in
de ontwikkelingslanden het bestaan
op aarde materieel enigszins dragelijk
te maken.
De grote kerstpuzzel heeft heel wat liefhebbers van de denksport
aan het werk gezet. Enorme stapels oplossingen zijn in ieder geval
bij ons binnengekomen. Enkele inzenders hebben bovendien nog tijd
gevonden om hun oplossing feestelijk aan te kleden.
Dat deed o.m. Peter van Keijzerswaard uit Breda, die zijn oplossing teken
de en op de hoes van een kerstplaat plakte. En wat te denken van L. Timmer
uit Bergen op Zoom, die van de inzending op zijn beurt weer een
overigens fraaie plaatjespuzzel maakte. Heel wat vrije uurtjes moet d»
winnares van de eerste prijs hebben gehad: ze vond nog tijd om, behalve
de juiste uitslag, een prachtige tekening met dwarrelende feestklanken in
te sturen.
De puzzel was niet zo eenvoudig en zal de meesten wel aardig bezig
hebben gehouden. Alleen de heer Baert uit Dongen wist er kennelijk wel
weg mee. Hij schreef „mijn dank voor het uurtje puzzelgenot".
De juiste oplossing bestond uit de spreuk
AL IS DE KERST VANOUDS EEN FEEST VOL GOEDE SPIJS
EN DRANKEN
BIJ U IS KERST IN D'EERSTE PLAATS EEN FEEST VOL
BLIJDE KLANKEN
De winnaars zullen hun prijs krijgen toegezonden.
De uitslag
Eerste prijs van vijftig gulden voor
Marie Louise Kuyten, Haagdijk 51 A, Breda;
Vier prijzen van vijfentwintig gulden voor
L. Timmer, Achillesstraat 25, Bergen op Zoom.
Jos der Weduwe, Sasdijk 8, Stoppeldijk.
E. v. d. Made-Adank, Asterstraat 20, Made.
J. de Groot, Nassaulaan 5, Middelburg.
Tenslotte zijn er vijfentwintig tientjes voor
J. van Peer, Bernhardlaan 11, Etten-Leur.
J. Baert, Gerardus Majellastraat 1, Dongen.
Peter van Keijzerswaard, Nassausingel 19, Breda.
J. Hoffman, van Goghlaan 13, Roosendaal.
J. Breepoel, Nieuwendijk 36, Axel.
H. de Leeuw, Wilhelminalaan 21, Oosterhout.
J. Husters-de Bruijn, Beatrixlaan 17, Raamsdonksveer.
C. v. d. Berge, Stadsedijk C 55, Oudemolen.
L. de Bel, Ligusterstraat 14, Bergen op Zoom.
W. Cappendijk, Rozenstraat 16, Kloosterzande.
C. v. d. Velden-Verheijen, Prins Hendrikstraat 81, Breda.
H. Plasman, v. d. Duyn-van Maasdamstraat 34, Breda.
J. Coppoolse, Dr. Ensinkstraat 2, Halsteren.
M. Cauwels, Prinsenstraat 14, IJzendijke.
J. van Wijk, Staartsestraat 19, Huijbergen.
E. Proost, Vogelzangsweg 84, Goes.
T. van Do-ngers-Grinners, Crogtdijk 63, Breda.
A. Groenenberg, Koningin Emmastraat 3, Fijnaart.
H. Mathijsen, Ant. van Dijkstraat 3, Roosendaal.
T. Pennings, Kerkstraat 50, Hank.
D. van der Endt, Bachlaan 118, Terneuzen.
M. Bouwmans, Karei Doormanstraat 69, Rijen.
P. de Koning, Bredestraat 10, Oostburg.
B. Bos, Molendjjk 12A, 's-Heerenhoek.
M. v. Son, Raadhuisstraat 25, Terheijden.
We besluiten de tweede ronde van de Puzzelreis 1968-1969 in Noord-
Holland. Nog even goed denken en deze „bergetappe" zoals we
de tweede ronde wel eens hebben genoemd zit er weer op.
U weet het, alle zeven namen van de plaatsen die in deze ronde gevonden
moesten worden, tegelijk inzenden. Dat moet gebeuren voor volgende week
woensdag. Bovendien mogen alleen diegenen meedoen, die de eerste ronde
goed hebben ingezonden.
Met de derde ronde beginnen we zaterdag 25 januari weer. Dat wordt dan
iets anders. De opgaven hebben de vorm van een letterpuzzel, waarbij de
deelnemers zelf woorden moeten vormen.
Nog even enkele punten
1. De hoofdprijs aan het eind van de puzzelreis bedraagt 150—- voorts
liggen te wachten een prijs van 50,—, vier van 25,— en dertig' prijzen
van l u,
2. Per gezin mag per ronde slechts één oplossing worden ingezonden Men
mag uitsluitend onder zijn eigen naam deelnemen. Derhalve kan in één
gezin slechts éen prijs vallen.
3. Uitsluitend vaste abonnees van dit blad en zij, die zich gedurende de
^l™n"J*p0ri?df als abonnee opgeven, zijn tot „De grote puzzelreis
68' 69 toegelaten.
4. Personeel en medewerkers van dit dagblad en van het Reclame Service
Bureau Laurens A. Daane N.V., alsmede hun gezinsleden, ziin van deel
name uitgesloten.
5. Over „De grote Puzzelreis '68/'69" is geen correspondentie toegestaan.
6. Vertraging door de P.T.T. of door welke oorzaak dan ook valt buiten
verantwoordelijkheid van de organisators, evenals zoekraken van inzen-
dingen.
7. Door deelname aan „De grote puzzelreis '68/'69" verklaren de deelnemers
zich akkoord met de voorwaarden.
8. Inzendingen die niet aan de voorwaarden voldoen, zijn ongeldig.
ZWOLLE (ANP) Bij de bouw
van het provinciehuis in Overijssel is
onverwacht een schadepost van
120.000 gulden, alsmede een half jaar
stagnatie in de bouw ontstaan als ge
volg van een niet verwachte vorst
periode.
Dit heeft het lid van gedeputeerde
staten, mr. dr. J Heulink, meegedeeld.
De moeilijkheden zijn ontstaan toen
op de eerste etage betonvloeren wer
den gestort nadat het KNMI in de
Bilt de bewoners had verzekerd, dat
er geen vorst zou komen. Er kwam
echter wel vorst die een week aan
hield. Daardoor kon de vers gestorte
vloer niet normaal drogen. De vloe
ren moeten nu worden uitgebroken en
opnieuw gestort.