ming IE ALSÏ „Ik ben zo bescheiden geworden in dit vak MEISJE KERSTPUZZEL ZETTE VELEN AAN 'T Puzzelreis '68-'69 PROF. TENHAEFF-PIONIER VAN DE PARAPSYCHOLOGIE-75 \)an dec Gezag moet dienst baarheid worden 'amenwerking EEG-Afrika wordt voortgezet SCHADE DOOR VORST •V. Breda Normaal IENDAAL Hetze Oost en West Yogi's nfabrieken nen s Franse priesters Felici: geen protest ra NOORD--HOLLAND DE STEM VAN ZATERDAG 18 JANUARI 1969 jig van aandeelhoj 'orden gehoud®, 69 om half te Breda, re der n.v. ter i ingekochte tao iten voorraad blijven alï geboden. geniet u een speciale van voet 0,- 2100 90.- 1799 50,- 1390 75,- 1450 k- t 890 70,- i 1150 60,- 995 60,- 695 25,- 625 95,- 575 85,- 565 20,- 599 25,- 590 [65,- t 39 170,- s 39 170,- f 39 129,- s 37 140, t 38 222,- i 18 170,- 1 12 119,- i 18 65,- 1 5 115,- 1 9 180,- s 15 190,- i 15 ND in 47 8 it 2 in 1 (Van een onzer redacteuren) UTRECHT De hetze tegen prof. dr. W. H. C. Tenhaeff is wel voorbij. Er wordt nu over de gehele wereld op wetenschappelijk niveau „aan parapsychologie gedaan" en in Nederland staan zowel de regering als het curatorium van de Utrechtse rijksuniversi- teit achter zijn gerechtvaardigde eis: „Ik heb er recht op, dat mijn levenswerk wordt voortgezet". Vandaag is de strijdvaar dige pionier van het wetenschappelijk onderzoek naar paranormale verschijnselen 75 jaar geworden en binnen afzienbare tijd kan (eindelijk) de benoeming van een opvolger worden verwacht, een gewoon hoogleraar in de parapsychologie. Het zal een buitenlander zijn, hoewel een Nederlander de (harde) spits heeft afgebeten. Er valt met parapsychologie nu eenmaal geen brood te verdienen, tenzij dan als hoogleraar. Maar Tenhaeff is de enige en zijn vele, geïteresseerde leerlingen hebben zich gespecialiseerd. Dat vind ik wel jammer", zegt de al officiële leerstoelen voor para- mtessor, die wij heel hoog op een psychologie zijn ingeruimd, nuje- «rote zolderkamer in het Instituut I voor parapsychologie van de uni versiteit aan de Utrechtse Spring- I «eg eenzaam en wel aantreffen. Hij 'doet zelf de deur open: „Ieder een is hier ziek", zegt hij. Tenhaeff, vitaal en krachtig, ziet er niet naar uit, dat zelfs de Mao-griep hem klein kan krijgen. PROF. DR. W. H. C. TENHAEFF eigenlijk een kleurenblinde zowel voor daff- all voor ploegendienst dagdienst Iwerk (loom bedrijfskleding. sociale voorzieningen [ïDIENST IN DE van - thi' 18.45-19.15 19.30-20.00 uur 20.15-20.45 UB 18 45-19.15 u® 19.30-20.00 uur 19.00-19 30 uur 19.45-20.15 uur „Waar ik m'n leven lang op ge wezen heb: de verschijnselen, die ik onderzoek, zijn normaal. Er zijn al leen graduele verschillen. Al heb ben honderdduizenden er nooit iets I van gemerkt, telepathie en helder ziendheid zijn gewoon-menselijke I eigenschappen. De een heeft ze sterker dan de ander. De parpsycho- ..„.i die ik bedrijf, is één van de I vele zijtaken van de experimentele I psychologie. Het is de zijtak die de Ipara-normale verschijnselen onder- Issekt, zoals telepathie en helder- Ifendheid in ruimte en tijd". Prof, Tenhaeff behoort zelf aller- minst tot de paragnosten (helder- l zienden). „Ik heb wel eens een spontane telepathische ervaring ge- I had", zegt hij, „maar dat mag geen I tsam hebben. Ik ben eigenlijk een I kleurenblinde, die kleurenzienden I onderzoekt". Tenhaeffs vader was een Rotter- Idamse reder. ,,Hij vond mijn belang- J Selling voor parapsychologie idi- |oot, Hij was een Duitser van Zeeuw- t oorsprong en schold me in het luits uit: „Ein Tüchtiger solist du |nrden", want hij vond dat je in epvaart meer kon verdienen en daar had-ie beslist gelijk in. Bij )r Roels in Utrecht ging ik ■psychologie studeren. Later werd I ik diens assistent, tot ik in 1942 noest onderduiken". Ptof. Tenhaeff kan barre staaltjes vertellen van de hetze die tegen i gevoerd is. Al voordat hij pri- raatdocent werd in 1933, moest hij '7 1 van binnen als van buiten de I universiteit beschuldigingen aan- I «en. Als hij zelf al geen kwakzal- 1 Jet werd genoemd, dan zou hij de I kwakzalverij toch wel bevorderen. I (bistenen vonden dat hij de mo- I gelijkheid van het wonder onder- 1 ^aide, niet-christenen dat hij het wondergeloof uit de donkerste Mid- wen juist weer oprakelde. Hij Izijn bekendste proefpersoon, de I (.'rechtse paragnost G. Croiset, wa- "i bedriegers en oplichters. ÜÜ1 ParaPsychologie over de wereld als volwaardige we- ■»iL? erkend is, nu men ook in I buitenland het Nederlandse 1 'rbeeld heeft gevolgd en er over- geringen geld geven voor de onder zoekingen en zelfs de politie (maar nog steeds niet officieel) gebruik maakt van de diensten van parag nosten, kan alleen nog maar een duisterling hier en daar volhouden, dat „het allemaal van de duivel" is. ,.Ach", zegt Tenhaeff, „er zijn ook nog altijd mensen die geloven dat de aarde plat is". „Het grote publiek denkt dat een paragnost kan zien wat voor weer het met Pasen wordt en op welk lot de hoofdprijs valt in de staats loterij. Toch zijn er inderdaad wel „lotdromers". Daar heb ik pas nog een merkwaardig geval mee be leefd. Ik werd door het bureau van de staatsloterij benaderd, omdat er een tandarts was, die hemel en aar de had bewogen om een bepaald lot te kunnen kopen. Het was al uitge geven en hij won ook niets, maar op dat lot viel inderdaad een prijs". „Ik kan zoiets voorlopig alleen maar constateren. Ik verbind er geen conclusies aan. In de eerste plaats gaat het om verzamelen van zo exact mogelijke gegevens. Daar heb ik er duizenden van. De ver klaring moet je niet in de eerste plaats in de verschijnselen zoeken, maar in de mens. Ik ben begonnen met een psycho-analytische benade ring van de proefpersonen. Gelei delijk aan ben ik aan antropologi sche („antroopos" is het Griekse woord voor mens) parapsychologie opgebouwd". „Zo heb ik bij Croiset ontdekt, dat zijn helderziendheid ten aanzien van verdrinkingsgevallen te maken heeft met een jeugdtrauma. Toen hij acht jaar was, is hij zelf bijna verdronken. Zijn telepatische aanleg ontwikkelde zich daardoor in een bepaalde richting. Maar wat ik be doel te zeggen is: evenals de psy chiatrie niet langer een bepaalde ziekte onderzoekt, maar een mens met-een-ziekte, zo ook onderzoek ik geen paranormale verschijnselen, maar een mens bij wie zulke ver schijnselen zich voordoen". „Voor mijn colleges is er altijd veel belangstelling geweest. In de studentenwereld is er zelfs een steeds toenemende belangstelling. Vaak doen ze parapsychologie als bijvak na hun kandidaats psycholo gie of culturele antropologie. Men specialiseert er zich niet in omdat je er je brood niet mee verdienen kunt. Toch ben ik er van overtuigd, dat het een basiswetenschap is, dat dit vak van enorme betekenis wordt. Later zal het zo'n vlucht nemen, dat men zal zeggen: „Nou ja, die Tenhaeff heeft wel 'n basis gelegd, maar dat is ook alles". Dat vind ik erg, ik ben dan toch een schakel geweest. Ik wil me niet vergelijken met Newton, maar zonder Newton was er geen Einstein mogelijk ge weest". „Ik ben er zo van overtuigd, dat we ons in een kosmos bevinden, die aan alle kanten te groot is en die we benaderen met begripsmiddelen, die aan alle kanten tekort schieten. Ik ben zo bescheiden geworden in dit vak. De wereld zit heel wat ge compliceerder in elkaar dan we denken. Je krijgt wel een bepaalde kijk op mens en wereld en die kijk kan niet materialistisch zijn; de ziel kan geen afsplitsing zijn van de hersens. Dat is ook de oorzaak, dat de Russen bang zijn voor de para psychologie. Het tast hun materia listische mensvisie aan. Ze hebben het vak desondanks ingevoerd, om dat ze nu verwachten, dat het hun te pas kan komen bij hun spionage. Ja, werkelijk". „De paragnost doorbreekt de ruimte en tijdsbarrière en dat wijst op geestelijke achtergronden. Ik ge loof dat de toenemende belangstel ling in het westen voor de para psychologie te maken heeft met een verdwijnend christendom. De jeugd komt los van de dogma's, maar is er zich van bewust dat er toch meer is tussen hemel en aarde" dan ma terialistische beschouwingen ons voorhouden". HARLIHGI Afdaling ms. ESPF ms. FAN ms. NEP1 ms. RAPI ms. VRIJ ms. VERC Kanioora I Aan het Parapsychologisch Instituut' der Rijksuniversiteit Springweg 5 Utrecht. T„g?ortn UTRECHT Begin november vorig jaar moet het m.s. „Oostineep" van rederij Van der Schoot uit Hariingen op ongeveer 25 mijlen ten noorden van Sicilië zijn vergaan. Op 22 oktober was het van Brussel uitgevaren met bestemming Monfalcone bij Venetië. Toen het drie dagen na de verwachte datum (6 november) nog niet gearriveerd was, verzocht de rederij de verschillende havenautoriteiten naar het schip uit te kijken. Op 13 november besloot men zich in verbinding te stellen met de heer G. Croiset. In een rapport, dat deze week door de rederij aan het Parapsycho logisch Insötuut der rijksuniversiteit van Utrecht werd gezonden, blijkt dat de helderziende Croiset, de piaats van de scheepsramp volkomen nauwkeurig heeft aangegeven. Bovendien heeft hij het vervolg van de ramp gereconstrueerd: zeven bemanningsleden zijn later met een reddingssloep op een rotspunt gevaren. Het drie getypte pagina's omvattende rapport van de rederij eindigt als volgt: „De bemoeiingen van de heer Croiset zijn voor ons van grote waarde geweest. Immers daardoor is in grote lijnen de plaats van de ramp gelokaliseerd en daardoor is ook de sloep aan het licht gekomen.. Anders was dit nooit gebeurd en hadden wij nooit geweten, waar zich dit drama heeft afgespeeld." „De westerse mens heeft zich technisch ontwikkeld. Paranormale verschijnselen zijn bij ons atavis men geworden, regressie verschijn selen. Naarmate de mens meer in dividu wordt, meer verrationali- seerd, raken deze vermogens ver der op de achtergrond. En in de toe komst? Ik heb enkele contacten met oosterse yogi's. Die hebben een an dere paranormale begaafdheid dan onze paragnosten. Bij hen is er veel meer sprake van een bewuste ont wikkeling van deze vermogens, zo als wij onze technisch-verstandelijke vermogens sterker ontwikkeld heb ben. Ik geloof dat ook bij ons in da toekomst deze vermogens zich ster ker zullen aandienen, maar anders dan bij de primitieven. Er kan een synthese komen van intuïtie en intellect. De yogi's kun nen de voorlopers zijn van een nieuwe cultuur. We moeten er wel kritisch tegenover blijven staan, maar oost en west kunnen weder zijds van elkaar leren. Er is een in eenvloeiing mogelijk van oosterse en westerse culturen. De structuur van de mensheid verandert. De mens hoeft niet aan zijn verintel- lectualisering ten onder te gaan. Ik ben een optimist. JAN HÜSKEN. Iwaanhoefstraat 2 2.15 en 13.15-17-15 u werk der postverzendi^ ngeving( wonen. itraat 22 - 24. (tel.: 3176) ook jen tussen achttien 'se ontwikkelingslanden 1 "UI W IWIVCIlIlgSldlIUGll i eEEG zijn deze week beves- ||j Veïsterkt. Dat is ongetwij- t Positieve resultaat van |J|a .ementaii"e conferentie die SlJ en ('a"en 'n Tananarive i., .a^scar) is gehouden en f niki,a's een van de Neder- fari»! n van het Europese tT(e,,t mocht deelnemen. De Ra»/ 'ftUssen de achttien Afri- L,, ian<|en en de EEG moet Vi),,:', voortgezet: dat was de ratariërsPVtaottinS Van a® T |»f.„ s wen woensdag de Nu h ïvert' beëindigd. Het l") o,/ .van d(i 24 regerin- Men ee" n'euw verdrag op te aanh|2eA?s?,ociatie tussen een EEG eiiir.nYr aanse landen en 958 hii i tot stand gekomen? 17' Wden p op,ricrbtinS van de iï 'iogwir, -a nik, België en llk eiste Zn'eVn Afrika. Frank- ii n dat voor deze kolo men ppn V VOor deze kolo- :t Van hun /e,gelins v00r de Tevens moesten de Zes '311 hll„ -humg V Ut ■L^iiappehik- ukïen °P de ge- 1111 komen rl e markt tot stand Oraieel T:.'°, "'uesien ue se: 'eling 'dragen in de ont- k°loniën economieën van In 1963, toen de eerste periode van vijf jaar voorbij was waarvoor de regeling was gesloten, waren alle Afrikaanse koloniën inmiddels onaf hankelijke landen geworden. Deze landen hebben toen zelf de wens te kennen gegeven dat de associatie met Europa zou worden voortgezet. Zij waren overtuigd van de noodzaak van blijvende samenwerking tussen deze ontwikkelingslanden en de EEG. Op 1 juni 1964 is toen de zo genaamde Conventie van Jaoendé gesloten. Krachtens dit verslag is een soort vrijhandelszone geschapen tussen de 18 Afrikaanse en de 6 EEG-landen. Bovendien werd een Europees Ontwikkelingsfonds in het leven geroepen, dat over een periode van 5 iaar zou kunnen beschikken over een bedrag van meer dan 2600 miljoen gulden. Deze gelden worden aangewend voor de financiering van allerlei projecten die de levensstan daard en de werkgelegenheid in de Afrikaanse landen moeten verbete ren. (Ook de Nederlandse Antillen en Suriname krijgen hun deel van het Europese Ontwikkelingsfonds). Ik heb in de afgelopen maanden in Kongo-Brazzaville, in de Ivoorkust en nu in Madagascar met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe zegenrijk werk door het Europese Ontwikke lingsfonds wordt verricht. Niet alleen worden wegen, bruggen en spoor wegen aangelegd. Ook worden groot scheepse projecten op het gebied van de verbetering van de landbouw structuur gerealiseerd. Niet minder belangrijk is de bouw van zowel la gere als technische scholen en van ziekenhuizen. Belangrijk bij deze financiering is. dat slechts projecten in aanmerking komen die technisch goed zijn voorbereid. De uitvoering wordt gegund na openbare aanbeste dingen. Voorzover ik heb kunnen nagaan zijn de administratieve kos ten in verband met de werkzaam heden van het Europees Ontwikke lingsfonds de laagste in vergelijking met allerlei andere wijzen waarop ontwikkelingsprojecten worden voor bereid en uitgevoerd. Ons geld wordt dus goed besteed! Door ilrs. Th. Westerterp lid Tweede Kamer en Europees Parlement De vraag stelt zich natuurlijk wei in hoeverre andere arme landen na delige gevolgen zouden kunnen on dervinden van de nauwe band tussen de 18 Afrikaanse landen en de EEG. Hierbij denk ik met name aan de preferenties die de EEG moet ver lenen voor de invoer van produkten uit de geassocieerde Afrikaanse lan den. Dat betekent weliswaar een voordeel voor deze landen, doch kan voor andere ontwikkelingslanden (bijv. Zuid-Amerika en Indonesië) (Van onze correspondent) PARIJSROME De groep van rond 600 protesterende Franse pries ters heeft de moties, die op de bij eenkomst van het vorige weekeinde waren aangenomen, gepubliceerd. Dat wij een dominerend gezag be twisten, zegt de groep hierin, doen wij krachtens het evangelie. Ons wordt discipline opgelegd van een antiek gezagsbeginsel, dat uit de tijd van de Romeinen stamt, volgens het welk het gezag zelfgenoegzaam is. Wij verwerpen dat als immoreel. Door de voetwassing heeft Christus dit gezagsbeginsel omvergeworpen, Het gezag mag geen opgelegd ge weld meer zijn, maar moet dienst baarheid worden. Johannes XXIU heeft dat in het concilie gezegd, maar zijn woorden zijn nooit tot de werkelijkheid doorgedrongen. De kerk, aldus de groep, moet zich los maken van de heersende klasse en de moed hebben om de kerk van het verdrukte volk te wor den. Wij weigeren niet iedere, maar wel een zekere autoriteit in de kerk, opdat nieuwe vormen mogen ont staan in de verhouding tussen bis schoppen, priesters en leken, het geen een onmiskenbare voorwaarde is om het evangelie van Christus aan de wereld te verkondigen. Wij verwerpen een geestelijke bu reaucratie, zo vervolgt de groep, die van de priester een simpele execu tant maakt; verwerpen een patriar chaal gezag dat teveel de verhoudin gen domineert tussen bisschoppen en priesters en geen enkele ruimte openlaat voor medeverantwoordelijk heid; verwerpen het bestaan van een geestelijk apparaat dat het maken van carrière bevordert en beroeps gezagsdragers doet ontstaan. Wij keuren bijvoorbaat iedere actie goed van de leken die ons zouden wiHen steunen ons van dit misbruikend ge zag te bevrijden. Tenslotte wordt nogmaals herhaald dat de groep geen enkele band met de bisschoppen wil verbreken. Kardinaal Felici van het Vatikaan heeft gezegd, dat er geen plaats is voor protest in de rooms katholieke kerk. Hij meent dat de kerkwetten elk recht voor rooms katholieken uit sluiten om te protesteren tegen de beslissing van de bisschoppen en de paus. Deze nieuwe aanval staat in een artikel van de kardinaal in de Os- servatore Romano. De protestbewe ging, aldus de kardinaal in zijn ar tikel, is „een bijna epidemisch ver schijnsel", dat zelfs vandaag de kerk treft. Felici is president van de Vati- kaanse commissie voor herziening van de kerkelijke wetten en van de Vatikaanse commissie voor de inter pretatie van de decreten van het oecumenisch concilie. De kardinaal zei dat niet alleen geweld in alle gevallen verboden is maar ook „dat het in elk protest noodzakelijk is de nederigheid te eer biedigen die de wet de jongeren te genover de ouderen oplegt, van kin deren tegenover ouders, van leerlin gen of ondergeschikten tegenover le raren en superieuren en in de kerk van de gelovigen tegenover hen die de heilige geest belast heeft met het leiden van het volk van God". Felici ontkende dat „alle individu ele geloven - het zij een priester, een religieuze of een leek - een recht hebben te protesteren tegen hun wettige superieur... zelfs voor de goede vooruitgang van de kerkelijke gemeenschap, daarom ook voor haar vernieuwing...." betekenen dat zij moeilijker hun pro dukten op de Europese markt kun nen afzetten. In het kader van de UNCTAD (een conferentie van de Verenigde Naties waaraan alle rijke en arme landen deelnemen) is vorig jaar tijdens een conferentie in de Indiase hoofdstad New Delhi dan ook afgesproken dat getracht zal worden een algemeen preferentiestelsel in het leven te roepen, d.w.z. voor alle ontwikkelingslanden. Het merk waardige nu is dat wanneer ik dit standpunt verdedig, zoals deze week in Madagascar, ik onmiddellijk wordt beschuldigd van „mondialisme" Toch heb ik deze week het genoegen gehad dat de conferentie eenstem mig heeft uitgesproken dat de asso ciatie tussen de EEG en Afrika geen belemmering vormt en mag vormen voor de totstandkoming van een al gemeen preferentiestelsel voor alle bij en dat ^ind ik een volkomen ontwikkelingslanden. Wel moet hier- gerechtvaardigd verlangen van de geassocieerde Afrikaanse landen rekening worden gehouden met het feit dat zij bijna allemaal tot de armste van de ontwikkelingslanden behoren. Hoe arm onze geassocieerde landen in Afrika zijn valt haast met geen pen te beschrijven. Het is me dit keer nog eens extra opgevallen om dat ik, op weg naar Madagascar enkele dagen in Johannesburg in Zuid-Afrika verbleef. Daar is de rijk dom van de blanken ontzaggelijk groot, terwijl ook de levensstandaard van de Bantoes ongetwijfeld hoger is dan in vele andere Afrikaanse landen. Vliegt men dan een tocht van meer dan 6 uur naar Mada gascar, dan overvalt de armoede je in al haar ellende. Hoe groot Mada gascar ook is (het is het vierde eiland ter wereld, groter dan Neder land, België en Frankrijk samen) en hoe fantastisch mooi flora en fauna ook zijn, steeds weer wordt je met je neus gedrukt op de ontstellende armoede. In Tananarive, de hoofdstad van Madagascar, wordt in het cen trum van de stad dagelijks een markt gehouden, waar honderden proberen wat aan de man te brengen. Het „bedrijfskapitaal" van sommigen be droeg niet meer dan f 2.- en bestond uit enkele hoopjes zielige appeltjes die voor 7 cent werden verkocht. Gaat men 's avonds nog eens naar de markt dan ziet men mannen, vrouwen (en soms ook kinderen) op de grond liggen slapen, omdat ze hun waren niet in de steek kunnen laten... Vergelijkt men deze toestanden in Madagascar en andere Afrikaanse landen met die in ons land, waar gelukkig iedereen recht heeft op „de middelen om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien," dan kan men alleen maar tot de conclusie komen: we moeten ons nog heel wat inspanningen en offers ge troosten om ook voor de mensen in de ontwikkelingslanden het bestaan op aarde materieel enigszins dragelijk te maken. De grote kerstpuzzel heeft heel wat liefhebbers van de denksport aan het werk gezet. Enorme stapels oplossingen zijn in ieder geval bij ons binnengekomen. Enkele inzenders hebben bovendien nog tijd gevonden om hun oplossing feestelijk aan te kleden. Dat deed o.m. Peter van Keijzerswaard uit Breda, die zijn oplossing teken de en op de hoes van een kerstplaat plakte. En wat te denken van L. Timmer uit Bergen op Zoom, die van de inzending op zijn beurt weer een overigens fraaie plaatjespuzzel maakte. Heel wat vrije uurtjes moet d» winnares van de eerste prijs hebben gehad: ze vond nog tijd om, behalve de juiste uitslag, een prachtige tekening met dwarrelende feestklanken in te sturen. De puzzel was niet zo eenvoudig en zal de meesten wel aardig bezig hebben gehouden. Alleen de heer Baert uit Dongen wist er kennelijk wel weg mee. Hij schreef „mijn dank voor het uurtje puzzelgenot". De juiste oplossing bestond uit de spreuk AL IS DE KERST VANOUDS EEN FEEST VOL GOEDE SPIJS EN DRANKEN BIJ U IS KERST IN D'EERSTE PLAATS EEN FEEST VOL BLIJDE KLANKEN De winnaars zullen hun prijs krijgen toegezonden. De uitslag Eerste prijs van vijftig gulden voor Marie Louise Kuyten, Haagdijk 51 A, Breda; Vier prijzen van vijfentwintig gulden voor L. Timmer, Achillesstraat 25, Bergen op Zoom. Jos der Weduwe, Sasdijk 8, Stoppeldijk. E. v. d. Made-Adank, Asterstraat 20, Made. J. de Groot, Nassaulaan 5, Middelburg. Tenslotte zijn er vijfentwintig tientjes voor J. van Peer, Bernhardlaan 11, Etten-Leur. J. Baert, Gerardus Majellastraat 1, Dongen. Peter van Keijzerswaard, Nassausingel 19, Breda. J. Hoffman, van Goghlaan 13, Roosendaal. J. Breepoel, Nieuwendijk 36, Axel. H. de Leeuw, Wilhelminalaan 21, Oosterhout. J. Husters-de Bruijn, Beatrixlaan 17, Raamsdonksveer. C. v. d. Berge, Stadsedijk C 55, Oudemolen. L. de Bel, Ligusterstraat 14, Bergen op Zoom. W. Cappendijk, Rozenstraat 16, Kloosterzande. C. v. d. Velden-Verheijen, Prins Hendrikstraat 81, Breda. H. Plasman, v. d. Duyn-van Maasdamstraat 34, Breda. J. Coppoolse, Dr. Ensinkstraat 2, Halsteren. M. Cauwels, Prinsenstraat 14, IJzendijke. J. van Wijk, Staartsestraat 19, Huijbergen. E. Proost, Vogelzangsweg 84, Goes. T. van Do-ngers-Grinners, Crogtdijk 63, Breda. A. Groenenberg, Koningin Emmastraat 3, Fijnaart. H. Mathijsen, Ant. van Dijkstraat 3, Roosendaal. T. Pennings, Kerkstraat 50, Hank. D. van der Endt, Bachlaan 118, Terneuzen. M. Bouwmans, Karei Doormanstraat 69, Rijen. P. de Koning, Bredestraat 10, Oostburg. B. Bos, Molendjjk 12A, 's-Heerenhoek. M. v. Son, Raadhuisstraat 25, Terheijden. We besluiten de tweede ronde van de Puzzelreis 1968-1969 in Noord- Holland. Nog even goed denken en deze „bergetappe" zoals we de tweede ronde wel eens hebben genoemd zit er weer op. U weet het, alle zeven namen van de plaatsen die in deze ronde gevonden moesten worden, tegelijk inzenden. Dat moet gebeuren voor volgende week woensdag. Bovendien mogen alleen diegenen meedoen, die de eerste ronde goed hebben ingezonden. Met de derde ronde beginnen we zaterdag 25 januari weer. Dat wordt dan iets anders. De opgaven hebben de vorm van een letterpuzzel, waarbij de deelnemers zelf woorden moeten vormen. Nog even enkele punten 1. De hoofdprijs aan het eind van de puzzelreis bedraagt 150—- voorts liggen te wachten een prijs van 50,—, vier van 25,— en dertig' prijzen van l u, 2. Per gezin mag per ronde slechts één oplossing worden ingezonden Men mag uitsluitend onder zijn eigen naam deelnemen. Derhalve kan in één gezin slechts éen prijs vallen. 3. Uitsluitend vaste abonnees van dit blad en zij, die zich gedurende de ^l™n"J*p0ri?df als abonnee opgeven, zijn tot „De grote puzzelreis 68' 69 toegelaten. 4. Personeel en medewerkers van dit dagblad en van het Reclame Service Bureau Laurens A. Daane N.V., alsmede hun gezinsleden, ziin van deel name uitgesloten. 5. Over „De grote Puzzelreis '68/'69" is geen correspondentie toegestaan. 6. Vertraging door de P.T.T. of door welke oorzaak dan ook valt buiten verantwoordelijkheid van de organisators, evenals zoekraken van inzen- dingen. 7. Door deelname aan „De grote puzzelreis '68/'69" verklaren de deelnemers zich akkoord met de voorwaarden. 8. Inzendingen die niet aan de voorwaarden voldoen, zijn ongeldig. ZWOLLE (ANP) Bij de bouw van het provinciehuis in Overijssel is onverwacht een schadepost van 120.000 gulden, alsmede een half jaar stagnatie in de bouw ontstaan als ge volg van een niet verwachte vorst periode. Dit heeft het lid van gedeputeerde staten, mr. dr. J Heulink, meegedeeld. De moeilijkheden zijn ontstaan toen op de eerste etage betonvloeren wer den gestort nadat het KNMI in de Bilt de bewoners had verzekerd, dat er geen vorst zou komen. Er kwam echter wel vorst die een week aan hield. Daardoor kon de vers gestorte vloer niet normaal drogen. De vloe ren moeten nu worden uitgebroken en opnieuw gestort.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7