w rJP M jit 400 IP .HERMAN! xpresnet tussen 40 steden 75 nieuwe stations SNELLER REIZEN I HOGERE FREKWENTIES MINDER OVERSTAPPEN BETER AANSLUITEN S wil rendabel gaan werken BISSCHOPPEN UITGEDAAGD TOT UITSPRAAK STADSSLEEPBOTEN WEER UITGEVAREN If (END AR Frankrijk stopt nu alle wapenleveranties aan Israël Staking Rotterdam beëindigd Regering haalt buikriem aan IHIPHOLLIJN /an 21-45 jaar 405 DAMES Twee doden op rijksweg Breda-Rotterdam mimen op ziekenhuis MEER INT LAATJE BUITEN RANDSTAD Bonden missen sociaal aspect in NS-plannen Mgr. Moors Experiment Vliegtuigongeluk eist 11 doden Weer zelfmoord in W.-Duitsland Zorgen Irene en Carel Hugo opnieuw in ons land YVONNE PAUL WEER TERUG IN NEDERLAND LINPIAO OFFICIEEL OPVOLGER MAO? DE STEM VAN WOENSDAG 8 JANUARI 1969 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Sneller reizen, hogere frequenties, minder over stappen, betere aansluitingen. Dit is de korte samenvatting van een revolutionair rapport van de Nederlandse Spoorwegen, dat is uitge- iracht onder de naam „Spoor naar '75". Al volgend jaar zal radicaal ./orden gebroken met de huidige dienstregeling. De N.S. dingt dan naar de gunsten van de reizigers met een nieuw net van expres- treinen, naast een snel- en stoptreinendienst. Men verwacht hiervan „een ongekende verhoging van de frequenties en de reissnelheid, zowel voor Iange-afstands- als voor dichtbij-verkeer" Deze sprong vooruit wil de NS be reiken met behulp van de nieuwe dienstregeling „Spoorslag '70", waar in het exprestreinnet, dat de 40 groot ste steden verbindt, het belangrijk ste element is. Volgend jaar al zou de helft van de reizigers op de plaats van bestemming kunnen komen met een gemiddelde reissnelheid van 90 km per uur, de stoptijden meegere kend. Om dit te bereiken zal de max imum snelheid worden opgevoerd tot 130 en soms zelfs tot 140 km per uur. Ook al door hogere frekwenties en kortere stoptijden kunnen op de lan ge afstanden tijdwinsten worden ge maakt van tien tot 25 procent. Deze treinen op de lange afstand gaan ie. der uur rijden, tussen de belangrijkste stations twee keer per uur en zelfs ieder kwartier op sommige randstad- lijnen (Dordrecht - Botterdam -Den Haag, Leiden - Haarlem - Amster dam en Amsterdam - Utrecht). Met (leze NS-plaenen ter verbete ring vam het reizigetnsvervoer wil men beter kumniem conicunreren met de per- aouemautio, „die voor het verwerken van spiteuurstramein ruim tien keer zoveel ruimte nodig heeft als de raiil". Zo zijn er 75 nieuwe stations nodig, waarvan 35 aan nieuw aan te leggen lftnen. Als dit in 1975 gerealiseerd is, kunnen anderhalf miljoen mensen meer wanten bereikt. Van de bevol king zou dan 52 proeent binnen aan- "baire afstand van een station Nu is dat percentage 42. De NS wil de hoogste prioriteit ge ven aan de randstad. Als belangrijk ste projekt staat een SchiphoMijn op het programma, „Deze lijn van stads hart naar stadshart, van Den Haag- i&zuidenhouit naar Amsterdam Rijks museum via Leiden en Schiphol, zal een van de drukst bezette (en snel ste: 160 km) van het hete land wor den", zo verwacht het rapport. Ook de reis- en stoptreinen bieden, fatgens de NS, hoge reissnelheden, o.m. door bekorting van de stoptij den, en sluiten nauwkeurig aan op het exprestreimnet. In principe rijden ze elk half uur, in diverse regio's elk uur, maar in het voonstadsver- keer elk kwartier. Naast het verho gen (ook hier) van de frekwenties, zal de NS ook snel optrekkende trei nen inzetten. Men streeft naar kiok- vaste vertrektijden, waardoor het mo gelijk is met een tijd op een station alle tijdien in een bepaalde richting te onthouden. Dit alles zou betekenen, dat de spoorweg in de Randstad het karakter krijgt van een re<giomaal me- wobedi-ijf. De NS dringt wel aan op een dras tische sanering van haar financiële positie. In die eerste plaats wil men, dat die overheid het verliessaldo van del spoorwegen (400 miljoen gul- g van uw saaie, onderbetaald® u genoeg van geestdodend, hul»" Zo ja, dan kunnen wij u bieden. gedeeltelijke of volle dagtaak n eressant werk én en cheque van f 150.tot f 200- id telefoonnummer om een a en voor een onderhoud, dat u stig kan beïnvloeden. Amsterdam, Muzenplein 7. en en wilt U verkopen dan heb lar U veel geld mee Kunt vera over 200,bel dan 01600-35 :EVR. v. der MARK i van een afspraak. I (Van onze correspondent) ^ZEVENBERGEN/ROTTERDAM Gistermorgen heeft op de oostelijke rflbaan van de rijksweg Breda-Rot- terdam onder Zevenbergen een fron tale botsing tussen twee personen auto s plaatsgehad waarbij de twee bestuurders om het leven zijn geko men. ■oor nog onbekende oorzaak is een van «e auto's op de verkeerde rijbaan gekomen. De slachtoffers zijn de heer Martel (34) uit Den Haag waarschijnlijk van Franse nationa- Jwit) en de heer C. A. de Rooy uit oge en Lage Zwaluwe (36). pij een verkeersongeluk in de aastunnel te Rotterdam zijn gister- vond een man en een vrouw om het ven gekomen. De slachtoffers zaten TOi,een Pers°nenauto, die in de ooste- 'Jke tunnelbuis van achteren werd «ingereden door een met 25 ton ce ment geladen vrachtauto. De perso nenauto een Citroën 2CV werd de cementwagen tegen een vrachtwagen met oplegger gedrukt totaal vernield. De twee inzitten Bh waren op slag dood. ÈrENEVE (REUTER) Het In Wnationalc Rode Kruis heeft giste «In .'f! Geneve bekendgemaakt dat ®jn vliegtmg van de federale Nigeri- ^■jse Luchtmacht zondag een Rode nrsziekenhuis in Biafra heeft ge- hft n.ï ,.eerd' Vier mensen zijn daar- u om het leven gekomen en twee erüt r' zwaar gewond. den) en 26,5 miljoen narate per jaar overneemt. Ook noamit man het nood zakelijk, dart d'e gemeenschap op draait voor alle onrendabele projek- ten van die NS. Als dit gebeurt verwacht NS een smalle opbloei vam die financiële po- 'sitiie. Men rekemjt voor dait het plain „Spoorslag '70" per jaar 22 miljoen gulden meer kost. Maar er zou een „meetbaar maatschappelijk voordeel" vain 55 a 60 miljoen gulden per jaar tegiemover staan. „Spoor haar '75" geeft ook een to taalbeeld van het openbaar vervoer in ons land. Men verwacht een jaar lijkse behoefte aan lokale railrvoor- zieningen ten bedrage vam 155 mil joen gulden. De uitbreiding vam het totale Neder landse vervoersnet zou 300 'miljoen gulden per jaar vergen. De NS zou hiervan 145 miljoen nodig hebben. Van de totale 300 miljoen moet 270 miljoen in de Randstad worden ge ïnvesteerd, waarvan 85 miljoen voor Amsterdam, zeventig rnilj. voor Rot terdam en 45 miljoen voor Den Haag. Deze iiravesterinigen zijn, zoals ge zegd, ook voor metro's en sneltram. De uitvoering van het NS-plam in zijn geheel zou per jaar tachtig mil joen gulden meer kosten. Hier zou echter een meeropbrengst van 90 mil joen tegenover staan. De NS baseert dit op het met 25 procent groeiende NS-net en een daarmee evenredig toenemend aantal reizigers. Zouden er vijftig procent meer reizigers wor den vervoerd, dam stijgen kosten met 130 miljoen, maar de opbreng sten met 180 miljoen. Het zeer goed gedetailleerde rap port somt nog enige konsekwemties vam de plannen op: Uitbredddnig van het aantal voor stations in 1969 en 1970 (o.a. Tilburg west). 250 mam radend personeel extra. 250 extra rijtuigen. Zonder „Spoorslag '70" en „Spoor naar '75" zou NS in 1975 ongeveer 4590 man personeel minder nodig hebben. Ook voor het gebied bulten de Randstad heeft de NS een paar noten op haar zang. Zo acht men herope ning van de bestaande baan 's Her- togenbosoh - Waalwijk - Lage Zwa luwe niet uitgesloten. Voorts is op tien nieuwe stations ge rekend, speciaal in de buurt van giro- tere siteden en op een ruime parkeer gelegenheid bij deze stations. In het expresnet worden, behalve de grote steden in de Randstad, o.m. de voigenidie steden opgenomen: Dordrecht - Roosendaal Bengen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissin- gen - Breda - Tilburg Eindhoven. Individuele wagonladingen wil de UTRECHT (ANP) De hij de drie vakcentrales aangesloten bonden van vervoerspersoneel zijn er teleur gesteld en verbaasd over, dat in het gisteren gepubliceerde toekomstplan van de spoorwegen, „Spoor naar '75", de personele vraagstukken alleen vanuit de behoefte aan efficiency en reorganisatie zijn bezien. In een gezamenlijke verklaring stellen de bonden, dat zij in hun overleg met de directie over de in houd van het plan uitdrukkelijk naar voren hebben gebracht, dat een plan voor ondernemingsbeleid zich niet dient te beperken tot financiële, technische en organisatorische aspec ten, maar ook gericht behoort te zijn op de sociale doeleinden. Volgens hen heeft de directie die opvatting toen onderschreven. „Behalve enkele vage algemeenhe den over de medezeggenschap en een al bekend voornemen tot verde re arbeidsverkorting, wordt niets ge zegd over wat in sociasil opzicht van de planperiode mag worden ver wacht", aldus de bonden. (Van een onzer redacteuren) NOORDWIJKERHOUT De vergadering van het pastoraal concilie had gistermiddag een totaal ander karakter dan die van gistermorgen. Na de emotionele uitwisseling van gedachten tussen jongere en oudere generaties, naar aanleiding van het jeugdrapport, kwam nu het dorre, misschien wel noodzakelijke, gehakketak over woorden, leestekens, toevoegingen en weg latingen in een serie aanbevelingen betreffende de zedelijke levenshouding van de christen in deze tijd. Onder leiding van onder-voorzitter Schneider is de vergadering er uit gekomen op een punt na, de aanbeveling betreffende het experiment. Tijdens het debat werden de bis schoppen opnieuw uitgedaagd zich uit te spreken over de vraag, welke waarde zij aan het concilie toekenden, met name waar dit zich zou uitspre ken over de encycliek Humanae Vi- tae. Zagen zij een dergelijke uit spraak alleen als een opiniepeiling, een hearing of als een besluit, waar aan zij zich te houden zouden heb ben? De afgevaardigde Jongerius vrees de, dat de kardinaal in een „laatste woord" een echt besluit van het conci lie zal proberen te voorkomen, zoals hij dat ook bij vorige zittingen zou hebben gedaan. Kardinaal Alfrink ontkende, dat hij ooit het „laatste woord" had willen hebben. „De zaal is wel zo zelfstandig, zei hij, dat ze wat ik zeg aanneemt op grond van mijn argumenten en niet op grond van mijn waardigheid". Hij stelde, dat men in het pastoraal concilie bis schoppen en afgevaardigden niet te genover elkaar mocht plaatsen. Niet alleen kardinaal Alfrink werd door de vergadering uitgedaagd, ook mgr. Moors van het bisdom Roermond viel dit lot ten deel en wel van de zij de van zijn eigen delegatie. Hem en de andere bisschoppen werd gevraagd zich duidelijk uit te spreken over de waarde die zij aan het tweede Vati caans concilie toekenden. Was dit voor hen het laatste woord, waaraan ieder zich voortaan te houden had? Of was het voor hen het op dat moment gangbare, dat meer naar de geest dan naar de letter verstaan moest wor den? Mgr. Moors bleef het antwoord schuldig. Het is niet onmogelijk, dat hij vandaag zal antwoorden. De aanbevelingen over de zedelijke levenshouding van de christen in de ze tijd werden na korte discussie aan genomen. Afgevaardigde Simonis uit Den Haag oogste daarbij een niet ge ring succes, doordat hij het meren deel van zijn redactiewijzigingsvoor stellen aangenomen wist te krijgen. De teneur van deze voorstellen was, dat meer nadruk werd gelegd op het specifiek christelijke in de zedelijke levenshouding van de gelovigen. Won derlijk genoeg vond hij in deze noch professor Maltha noch mevrouw Vos de Wael-Smulders aan zijn zijde. Een punt, blijkbaar het heet hang ijzer, bleef nog even liggen. Namens de commissie religieuzen had pater Vrolijks voorgesteld, een nieuwe aan beveling over het experiment in te voegen. Na gezegd te hebben, dat het experiment nodig was om de weg naar de toekomst te vinden, besloot deze aanbeyeling met de woorden: „Deze weg dient niet door sancties van wel ke aard ook gebarricadeerd te wor den". Over dit voorstel is eindeloos gedis cussieerd. Velen In de vergadering wensten aan de laatste zin, minstens wat haar inhoud betreft, vast te hou den. Kardinaal Alfrink echter zag haar het liefste vervallen. Hij vreesde dat deze zinsnede later gebruikt zou kunnen worden om in iedere concrete situatie het gezag de mogelijkheid tot het nemen van maatregelen te ontne men. Professor Haarsma zei het noodza kelijk te vinden, dat het vraagstuk van het conflict ln de kerk aan de orde werd gesteld. „Wij staan er mid den in zei hij, en het heeft een plaats in de kerk. Met overleg alleen komen wjj er niet helemaal uit. Soms zal er druk moeten worden uitgeoefend". De vergaderingsleider besloot, deze moeilijke kwestie aan te houden voor nader beraad. Vandaag zal een door de redactiecommissie geformuleerde versie van de betreffende aanvulling in stemming worden gebracht. In het Marlborough House in Lon den is gisteren de Gemenebestcon ferentie begonnen. Ruim duizend be togers waren op de been om tegen Afrikaanse wantoestanden te demon streren. Sommigen van hen hadden hun gezicht half zwart en half wit geschilderd, (zie foto) Andere demonstranten bezetten el ders in Londen het „Rhodesia Hou se", waar de officiële vertegenwoor diging van de Rhodesische regering in Londen is gevestigd. Zij protesteer den tegen de „apartheid" in het land van premier Ian Smith. De Gemenebestconferentie zelf is geopend met een rede van premier Wilson, die opriep tot rassengelijk- heid in de wereld. De afgevaardigde van Nigeria heeft aangekondigd zich te verzetten tegen het officieel op de agenda plaatsen van de kwestie Biafra. Wel zal hij besprekingen over deze zaak voeren met enkele Afrikaanse afvaardigin gen in Londen. BRADFORD (AFP) Een vlieg tuig van de Amerikaanse luchtvaart onderneming Allegheny Airlines is maandagavond tijdens een landing op het vliegveld van Bradford, Penn sylvania, met 28 personen aan boord verongelukt. Het ongeluk heeft 11 inzittenden het leven gekost. Dezelfde maat schappij verloor op 34 december ook een toestel. Dit ongeluk gebeurde eveneens op het vliegveld van Brad ford. Toen kwamen 20 mensen om het leven. Beide verongelukte vlieg tuigen waren van het type Convair- 580. BONN (DPA) Een ambtenaar van het Westduitse ministerie van buitenlandse zaken de 41-jarige Hans Hanselmann, heeft zich gisteren in de buurt van Bonn voor de sneltrein Miinchen-Amsterdam gegooid. Hij was op slag dood. Hanselmann was sinds midden vorig jaar met ziekteverlof. Hij on derging een psychiatrische behande ling. Het laatst heeft hij op de afde ling protocol van het ministerie ge werkt. Voordien was hij jaren lang in het buitenland werkzaam, o.a. in Oost-Aziië en Cairo. Toegang tot ver trouwelijke stukken heeft hij nooit gehad. Maandag heeft een 35-jarige ma joor van de Westduitse luchtmacht met een slaapmiddel een eind aan zijn leven gemaakt. NVV-voorziter Kloos (rechts) en de onafhankelijke stakingsleider Leen van Os gisteren tijdens een gesprek in Den Haag. (Van onze correspondent) ROTTERDAM De Rotterdamse stadssleepboten zijn van morgen vroeg weer uitgevaren, nadat zij zeven dagen aan de wal hadden gelegen als teken van protest tegen wat een onaanvaardbare CAO voor sleepbootpersoneel werd genoemd. Hoewel de voorwaarden lang niet. zo sterk verbeterd zijn als de opvarenden van de zeventig Rotterdamse havensleepboten wel gewild hadden, is er vooral dank zij de vakbondsbestuurder W. J. Hulsker (van het NW) bereikt, dat de 550 bemanningsleden voortaan zullen vallen onder de CAO van de bedrijfsgroep Havens. Dit betekent dat zij in de onderhan delingen over nieuwe CAO's een sterkere positie innemen en dat zij in ieder geval zullen profiteren, van de algemene verhogingen in de haven. Ook heeft de heer Hulsker weten te bereiken en dat werd hem gister middag op de stakingsvergadering als een grote verdienste aangerekend dat de bemanningen uitkeringen ineens krijgen van rond de f 200, waarmee dan alle schade, geleden door het lange uitblijven van de sleepboot-CAO is afgekocht. Een derde belangrijke winst is dat de minimumlonen voor de matrozen op f 200 per week zijn gebracht met een werktijd van 43 uur. Uit een en ander blijkt dat de sleepbootreders weliswaar iets hebben willen toegeven, maar toch voornamelijk hebben vastgehouden aan de voor stellen die zij eerder hebben gedaan. Het akkoord van gistermiddag over de CAO kwam toch nog enigszins onverwacht, want 's morgens nog hadden de vervoersbonden van het NW laten weten dat de meerderheid van de sleepbootmensen in een referendum de voorstellen van de werkgevers en de vakbonden zoals die op tafel lagen afgewezen had. Dat er niettemin toch besloten is aan het werk te gaan is te danken aan een aantal bijeenkomsten tegelijkertijd gistermorgen waarop stukje bij beetje de basis gelegd kon worden voor een overeenkomst. Belangrijke rol daarin heeft de landelijk voorzitter van het NW dre. Kloos gespeeld die de onafhankelijke stakingsleider Leen van Os wist t» bewegen zich achter het NW te plaatsen en de vervoersbestuurder Hulsker de kans te geven zijn bereikte resultaten zo goed mogelijk te verkopen. (Vervolg van pagina 1) gen door beperkingen op de begro ting voor de volkshuisvesting. Als dat niet lukt zal het wegvallen van de huurbelasting moeten worden goedgemaakt door een verder uitstel van belastingmaatregelen die per 1 juli zouden ingaan, maar door de de fensiemaatregelen al op losse schroe ven waren komen te staan. In zijn toelichting op de maatrege len legde minister Witteveen er de nadruk op, dat de economische situa tie thans zorgen baart. Minister Rool- vink onderschreef dit. Hij deelde thans officieel mee, dat de regering geen maatregelen heeft willen nemen tegen de metaal-c.a.o., die een loons verhoging van 5y2 procent per 1 jan uari en 2 procent per 1 juli inhoudt. Op jaarbasis betekent dit een loons verhoging van 614 procent en met de stijging van de sociale lasten van ruim 1 procent komt dit neer op een loonkostenstijging van ongeveer 9 procent. Minister Roolvink zei, dat de grote loonstijging in de metaal-c.a.o. be schouwd moet worden als het pla fond waaronder alle andere loonstij gingen zullen moeten blijven. De grens is praktisch overschreden, al dus de minister. Overigens is de werkgelegenheid in de laatste maanden zeer sterk ver beterd. De werkgelegenheid is gun stiger dan enkele maanden geleden werd verwacht. Dit wijst erop, zei minister Roolvink, dat de maatrege len ter bevordering van de werkge legenheid op het juiste moment in de juiste omvang zijn genomen. Minister Roolvink deelde mee, dat de regering op korte termijn een ge sprek zal voeren met de stichting van de Arbeid om te overleggen op welke wijze de besparingen kunnen worden opgevoerd. Betreurd wordt, dat in het loonoverleg niet gesproken is over het invoeren van spaarloon. Wij zul len bereid moeten zijn nieuwe wegen ter vergroting van de besparingen in te slaan, zei de minister. De vakbonden hebben de beslissing van minister Roolvink om niet in te grijpen in de metaal-c.a.o. toegejuicht. SCHIPHOL (A.N.P.) Prinses Irene en prins Carel-Hugo zijn giste ren onverwachts in ons land aange komen. Het paar arriveerde om streeks het middaguur uit Parijs op Schiphol en reed vervolgens terstond m een hof auto naar paleis Soestdijk. Volgens de R.V.D. is dit een reeds langer gepland privé-bezoek. (Van onze redactie buitenland) PARIJS In gezaghebbende krin gen in Parijs is gisteren bevestigd dat de Franse regering het embargo op wapenleveranties aan Israël heeft uitgebreid tot alle typen wapens. Het regeringsbesluit moet volgens de zegs lieden gezien worden als een reactie op de Israëlische vergeldingsaanval op het vliegveld van Beiroet. Naar van betrouwbare zijde ver luidt, gaat het om materieel ter waar de van 150 miljoen frank (ongeveer 110 miljoen gulden), waarvan onge veer de helft bestaand uit onderdelen voor de Mirage-straalvliegtuigen die de Israëlische luchtmacht in gebruik heeft. Na de „zesdaagse oorlog" van juni 1967 had Frankrijk al de leverin gen van deze toestellen opgeschort. Een woordvoerder van Marchel Dassault, de directeur van de fabriek waar de Mirages worden gebouwd noemde het embargo „een zware slag voor de Franse vliegtuigindustrie als geheel Israël betrekt in Frankrijk voorts lichte en zware tanks, helikop ters en allerlei typen raketten. Franse bladen hebben het rege ringsbesluit scherp veroordeeld. President De Gaulle heeft het gis teren bemoedigend genoemd, dat de Sovjet-Unie en Frankrijk onder de huidige omstandigheden in Europa en in de wereld hun betrekkingen ver sterken. Hij zei dit bij het bezoek van de Russische vice-premier Kirillin en een delegatie aan Parijs. Er werd o.m. gesproken over grotere wederzijdse handel. De premier van Libanon, Abdoellah Yafi, heeft zijn ontslag ingediend bij president Charles Helou, maar dit is nog niet aanvaard. Dit is gisteren door een woordvoerder van de regering meegedeeld. Yafi en zijn kabinet van vier man hebben voortdurend bloot gestaan aan aanvallen van politieke zijde en het publiek sedert de Israëlische com mando-aanval op het vliegveld van Beiroet, omdat de regering er niet in geslaagd was afdoende veiligheids maatregelen te nemen. Een woordvoerder voor 't ministe rie van defensie deelde gisteren mee dat genietroepen begonnen zijn be- tonnen schuilkelders te bouwen in grensgebieden en dat de dorpelingen daar tussen de 18 en 50 jaar bevel is gegeven zich te melden voor militaire opleiding. YVONNE PAUL SCHIPHOL (A.N.P.) Yvon ne Paul, de voormalige secreta resse van het Nederlandse con sulaat in New York, is weer te rug in Nederland. De eenzame 39-jarige vrouw, die na de oor- log de Nederlandse nationaliteit kreeg, maar zich geen Neder landse voelt, is ditmaal Zwitser land uitgezet. Het is in april as. twee jaar geleden dat zij als on gewenste vreemdelinge uit de Ver. Staten werd verwijderd. Sindsdien heeft zij zich uitslui tend geconcentreerd op een te rugkeer naar New York, waar zij over een flat beschikte. Sinds 15 juli van het vorige jaar heeft zij zich in Zwitserland opgehou den. De Zwitserse ambassade kon gisteren niets mededelen over de redenen, die tot de nitzetting hebben geleid. Voordat men haar, op S0 december j.l. naar Nederland terugzond, arriveerde óp Schip hol het verzoek maatregelen te nemen hij haar aankomst. Er werd op aangedrongen dat zij in een psychiatrische inrichting zou worden onderzocht op haar geestvermogens. Daartoe waren ingevolge de krankzinnigenwet twee getekende verklaringen van een arts en een overheids instantie nodig. Wethouder Koenen van de gemeente Haar lemmermeer (waaronder Schip hol ressorteert) tekende de ene klaring en een onbekend ge bleven arts de tweede. Bij haar aankomst op Schip hol te middernacht stond bij de bus een ambulance gereed, waar in Yvonne regelrecht naar de psychiatrische inrichting „Zon en Schild" te Amersfoort werd vervoerd. Daar kwam men tot de conclusie dat zij niet kan worden beschouwd als een pa tiënt, die in deze inrichting thuis hoort, aldus een ingewijde, want door „Zon en Schild" zelf wordt over deze zaak geen en kele verklaring of inlichting af gelegd of verstrekt. Zeker is dat Yvonne al spoe dig weer op vrije voeten werd gesteld, vermoedelijk omstreeks het afgelopen weekeinde. Sinds dien houdt zij zich schuil. HONGKONG (A.P.) Volgens een provinciaal blad van de Chinese rode gardisten zal in het ontwerp ™°V*2 meuwe Chinese partij-con stitutie de minister van defensie, Lin O' officieel worden benoemd tot ToengSer Van partijleider Mao Tse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9