w
rJP
M
jit 400
IP
.HERMAN!
xpresnet tussen 40 steden 75 nieuwe stations
SNELLER REIZEN I HOGERE FREKWENTIES
MINDER OVERSTAPPEN BETER AANSLUITEN
S wil rendabel gaan werken
BISSCHOPPEN
UITGEDAAGD
TOT UITSPRAAK
STADSSLEEPBOTEN
WEER UITGEVAREN
If
(END
AR
Frankrijk stopt nu alle wapenleveranties aan Israël
Staking Rotterdam beëindigd
Regering haalt
buikriem aan
IHIPHOLLIJN
/an 21-45 jaar
405
DAMES
Twee doden op
rijksweg
Breda-Rotterdam
mimen op ziekenhuis
MEER INT LAATJE
BUITEN RANDSTAD
Bonden missen
sociaal aspect
in NS-plannen
Mgr. Moors
Experiment
Vliegtuigongeluk
eist 11 doden
Weer zelfmoord
in W.-Duitsland
Zorgen
Irene en Carel Hugo
opnieuw in ons land
YVONNE PAUL
WEER TERUG
IN NEDERLAND
LINPIAO OFFICIEEL
OPVOLGER MAO?
DE STEM VAN WOENSDAG 8 JANUARI 1969
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Sneller reizen, hogere frequenties, minder over
stappen, betere aansluitingen. Dit is de korte samenvatting van een
revolutionair rapport van de Nederlandse Spoorwegen, dat is uitge-
iracht onder de naam „Spoor naar '75". Al volgend jaar zal radicaal
./orden gebroken met de huidige dienstregeling. De N.S. dingt dan
naar de gunsten van de reizigers met een nieuw net van expres-
treinen, naast een snel- en stoptreinendienst. Men verwacht hiervan
„een ongekende verhoging van de frequenties en de reissnelheid,
zowel voor Iange-afstands- als voor dichtbij-verkeer"
Deze sprong vooruit wil de NS be
reiken met behulp van de nieuwe
dienstregeling „Spoorslag '70", waar
in het exprestreinnet, dat de 40 groot
ste steden verbindt, het belangrijk
ste element is. Volgend jaar al zou
de helft van de reizigers op de plaats
van bestemming kunnen komen met
een gemiddelde reissnelheid van 90
km per uur, de stoptijden meegere
kend. Om dit te bereiken zal de max
imum snelheid worden opgevoerd tot
130 en soms zelfs tot 140 km per uur.
Ook al door hogere frekwenties en
kortere stoptijden kunnen op de lan
ge afstanden tijdwinsten worden ge
maakt van tien tot 25 procent. Deze
treinen op de lange afstand gaan ie.
der uur rijden, tussen de belangrijkste
stations twee keer per uur en zelfs
ieder kwartier op sommige randstad-
lijnen (Dordrecht - Botterdam -Den
Haag, Leiden - Haarlem - Amster
dam en Amsterdam - Utrecht).
Met (leze NS-plaenen ter verbete
ring vam het reizigetnsvervoer wil men
beter kumniem conicunreren met de per-
aouemautio, „die voor het verwerken
van spiteuurstramein ruim tien keer
zoveel ruimte nodig heeft als de raiil".
Zo zijn er 75 nieuwe stations nodig,
waarvan 35 aan nieuw aan te leggen
lftnen. Als dit in 1975 gerealiseerd is,
kunnen anderhalf miljoen mensen
meer wanten bereikt. Van de bevol
king zou dan 52 proeent binnen aan-
"baire afstand van een station
Nu is dat percentage 42.
De NS wil de hoogste prioriteit ge
ven aan de randstad. Als belangrijk
ste projekt staat een SchiphoMijn op
het programma, „Deze lijn van stads
hart naar stadshart, van Den Haag-
i&zuidenhouit naar Amsterdam Rijks
museum via Leiden en Schiphol, zal
een van de drukst bezette (en snel
ste: 160 km) van het hete land wor
den", zo verwacht het rapport.
Ook de reis- en stoptreinen bieden,
fatgens de NS, hoge reissnelheden,
o.m. door bekorting van de stoptij
den, en sluiten nauwkeurig aan op
het exprestreimnet. In principe rijden
ze elk half uur, in diverse regio's
elk uur, maar in het voonstadsver-
keer elk kwartier. Naast het verho
gen (ook hier) van de frekwenties,
zal de NS ook snel optrekkende trei
nen inzetten. Men streeft naar kiok-
vaste vertrektijden, waardoor het mo
gelijk is met een tijd op een station
alle tijdien in een bepaalde richting
te onthouden. Dit alles zou betekenen,
dat de spoorweg in de Randstad het
karakter krijgt van een re<giomaal me-
wobedi-ijf.
De NS dringt wel aan op een dras
tische sanering van haar financiële
positie. In die eerste plaats wil men,
dat die overheid het verliessaldo van
del spoorwegen (400 miljoen gul-
g van uw saaie,
onderbetaald®
u genoeg van geestdodend, hul»"
Zo ja, dan kunnen wij u bieden.
gedeeltelijke of volle dagtaak n
eressant werk én
en cheque van f 150.tot f 200-
id telefoonnummer om een a
en voor een onderhoud, dat u
stig kan beïnvloeden.
Amsterdam, Muzenplein 7.
en en wilt U verkopen dan heb
lar U veel geld mee Kunt vera
over 200,bel dan 01600-35
:EVR. v. der MARK
i van een afspraak.
I (Van onze correspondent)
^ZEVENBERGEN/ROTTERDAM
Gistermorgen heeft op de oostelijke
rflbaan van de rijksweg Breda-Rot-
terdam onder Zevenbergen een fron
tale botsing tussen twee personen
auto s plaatsgehad waarbij de twee
bestuurders om het leven zijn geko
men.
■oor nog onbekende oorzaak is een
van «e auto's op de verkeerde rijbaan
gekomen. De slachtoffers zijn de heer
Martel (34) uit Den Haag
waarschijnlijk van Franse nationa-
Jwit) en de heer C. A. de Rooy uit
oge en Lage Zwaluwe (36).
pij een verkeersongeluk in de
aastunnel te Rotterdam zijn gister-
vond een man en een vrouw om het
ven gekomen. De slachtoffers zaten
TOi,een Pers°nenauto, die in de ooste-
'Jke tunnelbuis van achteren werd
«ingereden door een met 25 ton ce
ment geladen vrachtauto. De perso
nenauto een Citroën 2CV werd
de cementwagen tegen een
vrachtwagen met oplegger gedrukt
totaal vernield. De twee inzitten
Bh waren op slag dood.
ÈrENEVE (REUTER) Het In
Wnationalc Rode Kruis heeft giste
«In .'f! Geneve bekendgemaakt dat
®jn vliegtmg van de federale Nigeri-
^■jse Luchtmacht zondag een Rode
nrsziekenhuis in Biafra heeft ge-
hft n.ï ,.eerd' Vier mensen zijn daar-
u om het leven gekomen en twee
erüt r' zwaar gewond.
den) en 26,5 miljoen narate per jaar
overneemt. Ook noamit man het nood
zakelijk, dart d'e gemeenschap op
draait voor alle onrendabele projek-
ten van die NS.
Als dit gebeurt verwacht NS een
smalle opbloei vam die financiële po-
'sitiie. Men rekemjt voor dait het plain
„Spoorslag '70" per jaar 22 miljoen
gulden meer kost. Maar er zou een
„meetbaar maatschappelijk voordeel"
vain 55 a 60 miljoen gulden per jaar
tegiemover staan.
„Spoor haar '75" geeft ook een to
taalbeeld van het openbaar vervoer
in ons land. Men verwacht een jaar
lijkse behoefte aan lokale railrvoor-
zieningen ten bedrage vam 155 mil
joen gulden.
De uitbreiding vam het totale Neder
landse vervoersnet zou 300 'miljoen
gulden per jaar vergen. De NS zou
hiervan 145 miljoen nodig hebben.
Van de totale 300 miljoen moet 270
miljoen in de Randstad worden ge
ïnvesteerd, waarvan 85 miljoen voor
Amsterdam, zeventig rnilj. voor Rot
terdam en 45 miljoen voor Den Haag.
Deze iiravesterinigen zijn, zoals ge
zegd, ook voor metro's en sneltram.
De uitvoering van het NS-plam in
zijn geheel zou per jaar tachtig mil
joen gulden meer kosten. Hier zou
echter een meeropbrengst van 90 mil
joen tegenover staan. De NS baseert
dit op het met 25 procent groeiende
NS-net en een daarmee evenredig
toenemend aantal reizigers. Zouden
er vijftig procent meer reizigers wor
den vervoerd, dam stijgen kosten
met 130 miljoen, maar de opbreng
sten met 180 miljoen.
Het zeer goed gedetailleerde rap
port somt nog enige konsekwemties
vam de plannen op:
Uitbredddnig van het aantal voor
stations in 1969 en 1970 (o.a. Tilburg
west).
250 mam radend personeel extra.
250 extra rijtuigen.
Zonder „Spoorslag '70" en „Spoor
naar '75" zou NS in 1975 ongeveer
4590 man personeel minder nodig
hebben.
Ook voor het gebied bulten de
Randstad heeft de NS een paar noten
op haar zang. Zo acht men herope
ning van de bestaande baan 's Her-
togenbosoh - Waalwijk - Lage Zwa
luwe niet uitgesloten.
Voorts is op tien nieuwe stations ge
rekend, speciaal in de buurt van giro-
tere siteden en op een ruime parkeer
gelegenheid bij deze stations.
In het expresnet worden, behalve
de grote steden in de Randstad, o.m.
de voigenidie steden opgenomen:
Dordrecht - Roosendaal Bengen op
Zoom - Goes - Middelburg - Vlissin-
gen - Breda - Tilburg Eindhoven.
Individuele wagonladingen wil de
UTRECHT (ANP) De hij de
drie vakcentrales aangesloten bonden
van vervoerspersoneel zijn er teleur
gesteld en verbaasd over, dat in het
gisteren gepubliceerde toekomstplan
van de spoorwegen, „Spoor naar '75",
de personele vraagstukken alleen
vanuit de behoefte aan efficiency en
reorganisatie zijn bezien.
In een gezamenlijke verklaring
stellen de bonden, dat zij in hun
overleg met de directie over de in
houd van het plan uitdrukkelijk naar
voren hebben gebracht, dat een plan
voor ondernemingsbeleid zich niet
dient te beperken tot financiële,
technische en organisatorische aspec
ten, maar ook gericht behoort te zijn
op de sociale doeleinden. Volgens hen
heeft de directie die opvatting toen
onderschreven.
„Behalve enkele vage algemeenhe
den over de medezeggenschap en
een al bekend voornemen tot verde
re arbeidsverkorting, wordt niets ge
zegd over wat in sociasil opzicht van
de planperiode mag worden ver
wacht", aldus de bonden.
(Van een onzer redacteuren)
NOORDWIJKERHOUT De vergadering van het pastoraal concilie had
gistermiddag een totaal ander karakter dan die van gistermorgen. Na de
emotionele uitwisseling van gedachten tussen jongere en oudere generaties,
naar aanleiding van het jeugdrapport, kwam nu het dorre, misschien wel
noodzakelijke, gehakketak over woorden, leestekens, toevoegingen en weg
latingen in een serie aanbevelingen betreffende de zedelijke levenshouding
van de christen in deze tijd. Onder leiding van onder-voorzitter Schneider
is de vergadering er uit gekomen op een punt na, de aanbeveling betreffende
het experiment.
Tijdens het debat werden de bis
schoppen opnieuw uitgedaagd zich uit
te spreken over de vraag, welke
waarde zij aan het concilie toekenden,
met name waar dit zich zou uitspre
ken over de encycliek Humanae Vi-
tae. Zagen zij een dergelijke uit
spraak alleen als een opiniepeiling,
een hearing of als een besluit, waar
aan zij zich te houden zouden heb
ben?
De afgevaardigde Jongerius vrees
de, dat de kardinaal in een „laatste
woord" een echt besluit van het conci
lie zal proberen te voorkomen, zoals
hij dat ook bij vorige zittingen zou
hebben gedaan. Kardinaal Alfrink
ontkende, dat hij ooit het „laatste
woord" had willen hebben. „De zaal is
wel zo zelfstandig, zei hij, dat ze wat
ik zeg aanneemt op grond van mijn
argumenten en niet op grond van
mijn waardigheid". Hij stelde, dat
men in het pastoraal concilie bis
schoppen en afgevaardigden niet te
genover elkaar mocht plaatsen.
Niet alleen kardinaal Alfrink werd
door de vergadering uitgedaagd, ook
mgr. Moors van het bisdom Roermond
viel dit lot ten deel en wel van de zij
de van zijn eigen delegatie. Hem en
de andere bisschoppen werd gevraagd
zich duidelijk uit te spreken over de
waarde die zij aan het tweede Vati
caans concilie toekenden. Was dit
voor hen het laatste woord, waaraan
ieder zich voortaan te houden had? Of
was het voor hen het op dat moment
gangbare, dat meer naar de geest dan
naar de letter verstaan moest wor
den? Mgr. Moors bleef het antwoord
schuldig. Het is niet onmogelijk, dat
hij vandaag zal antwoorden.
De aanbevelingen over de zedelijke
levenshouding van de christen in de
ze tijd werden na korte discussie aan
genomen. Afgevaardigde Simonis uit
Den Haag oogste daarbij een niet ge
ring succes, doordat hij het meren
deel van zijn redactiewijzigingsvoor
stellen aangenomen wist te krijgen.
De teneur van deze voorstellen was,
dat meer nadruk werd gelegd op het
specifiek christelijke in de zedelijke
levenshouding van de gelovigen. Won
derlijk genoeg vond hij in deze noch
professor Maltha noch mevrouw Vos
de Wael-Smulders aan zijn zijde.
Een punt, blijkbaar het heet hang
ijzer, bleef nog even liggen. Namens
de commissie religieuzen had pater
Vrolijks voorgesteld, een nieuwe aan
beveling over het experiment in te
voegen. Na gezegd te hebben, dat het
experiment nodig was om de weg naar
de toekomst te vinden, besloot deze
aanbeyeling met de woorden: „Deze
weg dient niet door sancties van wel
ke aard ook gebarricadeerd te wor
den".
Over dit voorstel is eindeloos gedis
cussieerd. Velen In de vergadering
wensten aan de laatste zin, minstens
wat haar inhoud betreft, vast te hou
den. Kardinaal Alfrink echter zag
haar het liefste vervallen. Hij vreesde
dat deze zinsnede later gebruikt zou
kunnen worden om in iedere concrete
situatie het gezag de mogelijkheid tot
het nemen van maatregelen te ontne
men.
Professor Haarsma zei het noodza
kelijk te vinden, dat het vraagstuk
van het conflict ln de kerk aan de
orde werd gesteld. „Wij staan er mid
den in zei hij, en het heeft een plaats
in de kerk. Met overleg alleen komen
wjj er niet helemaal uit. Soms zal
er druk moeten worden uitgeoefend".
De vergaderingsleider besloot, deze
moeilijke kwestie aan te houden voor
nader beraad. Vandaag zal een door
de redactiecommissie geformuleerde
versie van de betreffende aanvulling
in stemming worden gebracht.
In het Marlborough House in Lon
den is gisteren de Gemenebestcon
ferentie begonnen. Ruim duizend be
togers waren op de been om tegen
Afrikaanse wantoestanden te demon
streren. Sommigen van hen hadden
hun gezicht half zwart en half wit
geschilderd, (zie foto)
Andere demonstranten bezetten el
ders in Londen het „Rhodesia Hou
se", waar de officiële vertegenwoor
diging van de Rhodesische regering in
Londen is gevestigd. Zij protesteer
den tegen de „apartheid" in het land
van premier Ian Smith.
De Gemenebestconferentie zelf is
geopend met een rede van premier
Wilson, die opriep tot rassengelijk-
heid in de wereld.
De afgevaardigde van Nigeria heeft
aangekondigd zich te verzetten tegen
het officieel op de agenda plaatsen
van de kwestie Biafra. Wel zal hij
besprekingen over deze zaak voeren
met enkele Afrikaanse afvaardigin
gen in Londen.
BRADFORD (AFP) Een vlieg
tuig van de Amerikaanse luchtvaart
onderneming Allegheny Airlines is
maandagavond tijdens een landing
op het vliegveld van Bradford, Penn
sylvania, met 28 personen aan boord
verongelukt.
Het ongeluk heeft 11 inzittenden
het leven gekost. Dezelfde maat
schappij verloor op 34 december ook
een toestel. Dit ongeluk gebeurde
eveneens op het vliegveld van Brad
ford. Toen kwamen 20 mensen om
het leven. Beide verongelukte vlieg
tuigen waren van het type Convair-
580.
BONN (DPA) Een ambtenaar
van het Westduitse ministerie van
buitenlandse zaken de 41-jarige Hans
Hanselmann, heeft zich gisteren in
de buurt van Bonn voor de sneltrein
Miinchen-Amsterdam gegooid. Hij
was op slag dood.
Hanselmann was sinds midden
vorig jaar met ziekteverlof. Hij on
derging een psychiatrische behande
ling. Het laatst heeft hij op de afde
ling protocol van het ministerie ge
werkt. Voordien was hij jaren lang
in het buitenland werkzaam, o.a. in
Oost-Aziië en Cairo. Toegang tot ver
trouwelijke stukken heeft hij nooit
gehad.
Maandag heeft een 35-jarige ma
joor van de Westduitse luchtmacht
met een slaapmiddel een eind aan
zijn leven gemaakt.
NVV-voorziter Kloos (rechts) en de onafhankelijke stakingsleider Leen
van Os gisteren tijdens een gesprek in Den Haag.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM De Rotterdamse stadssleepboten zijn van morgen vroeg
weer uitgevaren, nadat zij zeven dagen aan de wal hadden gelegen als teken
van protest tegen wat een onaanvaardbare CAO voor sleepbootpersoneel
werd genoemd. Hoewel de voorwaarden lang niet. zo sterk verbeterd zijn
als de opvarenden van de zeventig Rotterdamse havensleepboten wel gewild
hadden, is er vooral dank zij de vakbondsbestuurder W. J. Hulsker (van
het NW) bereikt, dat de 550 bemanningsleden voortaan zullen vallen onder
de CAO van de bedrijfsgroep Havens. Dit betekent dat zij in de onderhan
delingen over nieuwe CAO's een sterkere positie innemen en dat zij in
ieder geval zullen profiteren, van de algemene verhogingen in de haven.
Ook heeft de heer Hulsker weten te bereiken en dat werd hem gister
middag op de stakingsvergadering als een grote verdienste aangerekend
dat de bemanningen uitkeringen ineens krijgen van rond de f 200, waarmee
dan alle schade, geleden door het lange uitblijven van de sleepboot-CAO
is afgekocht. Een derde belangrijke winst is dat de minimumlonen voor de
matrozen op f 200 per week zijn gebracht met een werktijd van 43 uur.
Uit een en ander blijkt dat de sleepbootreders weliswaar iets hebben
willen toegeven, maar toch voornamelijk hebben vastgehouden aan de voor
stellen die zij eerder hebben gedaan.
Het akkoord van gistermiddag over de CAO kwam toch nog enigszins
onverwacht, want 's morgens nog hadden de vervoersbonden van het NW
laten weten dat de meerderheid van de sleepbootmensen in een referendum
de voorstellen van de werkgevers en de vakbonden zoals die op tafel lagen
afgewezen had. Dat er niettemin toch besloten is aan het werk te gaan
is te danken aan een aantal bijeenkomsten tegelijkertijd gistermorgen
waarop stukje bij beetje de basis gelegd kon worden voor een overeenkomst.
Belangrijke rol daarin heeft de landelijk voorzitter van het NW dre.
Kloos gespeeld die de onafhankelijke stakingsleider Leen van Os wist t»
bewegen zich achter het NW te plaatsen en de vervoersbestuurder Hulsker
de kans te geven zijn bereikte resultaten zo goed mogelijk te verkopen.
(Vervolg van pagina 1)
gen door beperkingen op de begro
ting voor de volkshuisvesting. Als
dat niet lukt zal het wegvallen van
de huurbelasting moeten worden
goedgemaakt door een verder uitstel
van belastingmaatregelen die per 1
juli zouden ingaan, maar door de de
fensiemaatregelen al op losse schroe
ven waren komen te staan.
In zijn toelichting op de maatrege
len legde minister Witteveen er de
nadruk op, dat de economische situa
tie thans zorgen baart. Minister Rool-
vink onderschreef dit. Hij deelde
thans officieel mee, dat de regering
geen maatregelen heeft willen nemen
tegen de metaal-c.a.o., die een loons
verhoging van 5y2 procent per 1 jan
uari en 2 procent per 1 juli inhoudt.
Op jaarbasis betekent dit een loons
verhoging van 614 procent en met de
stijging van de sociale lasten van
ruim 1 procent komt dit neer op een
loonkostenstijging van ongeveer 9
procent.
Minister Roolvink zei, dat de grote
loonstijging in de metaal-c.a.o. be
schouwd moet worden als het pla
fond waaronder alle andere loonstij
gingen zullen moeten blijven. De
grens is praktisch overschreden, al
dus de minister.
Overigens is de werkgelegenheid
in de laatste maanden zeer sterk ver
beterd. De werkgelegenheid is gun
stiger dan enkele maanden geleden
werd verwacht. Dit wijst erop, zei
minister Roolvink, dat de maatrege
len ter bevordering van de werkge
legenheid op het juiste moment in
de juiste omvang zijn genomen.
Minister Roolvink deelde mee, dat
de regering op korte termijn een ge
sprek zal voeren met de stichting van
de Arbeid om te overleggen op welke
wijze de besparingen kunnen worden
opgevoerd. Betreurd wordt, dat in het
loonoverleg niet gesproken is over
het invoeren van spaarloon. Wij zul
len bereid moeten zijn nieuwe wegen
ter vergroting van de besparingen in
te slaan, zei de minister.
De vakbonden hebben de beslissing
van minister Roolvink om niet in te
grijpen in de metaal-c.a.o. toegejuicht.
SCHIPHOL (A.N.P.) Prinses
Irene en prins Carel-Hugo zijn giste
ren onverwachts in ons land aange
komen. Het paar arriveerde om
streeks het middaguur uit Parijs op
Schiphol en reed vervolgens terstond
m een hof auto naar paleis Soestdijk.
Volgens de R.V.D. is dit een reeds
langer gepland privé-bezoek.
(Van onze redactie buitenland)
PARIJS In gezaghebbende krin
gen in Parijs is gisteren bevestigd
dat de Franse regering het embargo
op wapenleveranties aan Israël heeft
uitgebreid tot alle typen wapens. Het
regeringsbesluit moet volgens de zegs
lieden gezien worden als een reactie
op de Israëlische vergeldingsaanval
op het vliegveld van Beiroet.
Naar van betrouwbare zijde ver
luidt, gaat het om materieel ter waar
de van 150 miljoen frank (ongeveer
110 miljoen gulden), waarvan onge
veer de helft bestaand uit onderdelen
voor de Mirage-straalvliegtuigen die
de Israëlische luchtmacht in gebruik
heeft. Na de „zesdaagse oorlog" van
juni 1967 had Frankrijk al de leverin
gen van deze toestellen opgeschort.
Een woordvoerder van Marchel
Dassault, de directeur van de fabriek
waar de Mirages worden gebouwd
noemde het embargo „een zware slag
voor de Franse vliegtuigindustrie als
geheel Israël betrekt in Frankrijk
voorts lichte en zware tanks, helikop
ters en allerlei typen raketten.
Franse bladen hebben het rege
ringsbesluit scherp veroordeeld.
President De Gaulle heeft het gis
teren bemoedigend genoemd, dat de
Sovjet-Unie en Frankrijk onder de
huidige omstandigheden in Europa en
in de wereld hun betrekkingen ver
sterken. Hij zei dit bij het bezoek van
de Russische vice-premier Kirillin en
een delegatie aan Parijs. Er werd o.m.
gesproken over grotere wederzijdse
handel.
De premier van Libanon, Abdoellah
Yafi, heeft zijn ontslag ingediend bij
president Charles Helou, maar dit is
nog niet aanvaard. Dit is gisteren door
een woordvoerder van de regering
meegedeeld.
Yafi en zijn kabinet van vier man
hebben voortdurend bloot gestaan
aan aanvallen van politieke zijde en
het publiek sedert de Israëlische com
mando-aanval op het vliegveld van
Beiroet, omdat de regering er niet in
geslaagd was afdoende veiligheids
maatregelen te nemen.
Een woordvoerder voor 't ministe
rie van defensie deelde gisteren mee
dat genietroepen begonnen zijn be-
tonnen schuilkelders te bouwen in
grensgebieden en dat de dorpelingen
daar tussen de 18 en 50 jaar bevel is
gegeven zich te melden voor militaire
opleiding.
YVONNE PAUL
SCHIPHOL (A.N.P.) Yvon
ne Paul, de voormalige secreta
resse van het Nederlandse con
sulaat in New York, is weer te
rug in Nederland. De eenzame
39-jarige vrouw, die na de oor-
log de Nederlandse nationaliteit
kreeg, maar zich geen Neder
landse voelt, is ditmaal Zwitser
land uitgezet. Het is in april as.
twee jaar geleden dat zij als on
gewenste vreemdelinge uit de
Ver. Staten werd verwijderd.
Sindsdien heeft zij zich uitslui
tend geconcentreerd op een te
rugkeer naar New York, waar
zij over een flat beschikte. Sinds
15 juli van het vorige jaar heeft
zij zich in Zwitserland opgehou
den.
De Zwitserse ambassade kon
gisteren niets mededelen over
de redenen, die tot de nitzetting
hebben geleid.
Voordat men haar, op S0
december j.l. naar Nederland
terugzond, arriveerde óp Schip
hol het verzoek maatregelen te
nemen hij haar aankomst. Er
werd op aangedrongen dat zij in
een psychiatrische inrichting
zou worden onderzocht op haar
geestvermogens. Daartoe waren
ingevolge de krankzinnigenwet
twee getekende verklaringen
van een arts en een overheids
instantie nodig. Wethouder
Koenen van de gemeente Haar
lemmermeer (waaronder Schip
hol ressorteert) tekende de ene
klaring en een onbekend ge
bleven arts de tweede.
Bij haar aankomst op Schip
hol te middernacht stond bij de
bus een ambulance gereed, waar
in Yvonne regelrecht naar de
psychiatrische inrichting „Zon
en Schild" te Amersfoort werd
vervoerd. Daar kwam men tot
de conclusie dat zij niet kan
worden beschouwd als een pa
tiënt, die in deze inrichting
thuis hoort, aldus een ingewijde,
want door „Zon en Schild" zelf
wordt over deze zaak geen en
kele verklaring of inlichting af
gelegd of verstrekt.
Zeker is dat Yvonne al spoe
dig weer op vrije voeten werd
gesteld, vermoedelijk omstreeks
het afgelopen weekeinde. Sinds
dien houdt zij zich schuil.
HONGKONG (A.P.) Volgens
een provinciaal blad van de Chinese
rode gardisten zal in het ontwerp
™°V*2 meuwe Chinese partij-con
stitutie de minister van defensie, Lin
O' officieel worden benoemd tot
ToengSer Van partijleider Mao Tse