2e pak 50 GOEDKOPER DE GRUYTER ontstellend lekker ZILVERMERK 194 BRILJANT 215 Zij: Wat fijn dat we alle drie bij de Raiffeisenbank sparen! Hij: Ja, er zijn spaarvormen voor jong en oud. Fme De Raiffeisenbank is goed voor uw geld 2e PAK METROMARKTPRIJZEN BLIJVEN LAAG SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN sperciebonén fijnste MARGARINE fijnste LEVERPASTEI SPERZIEBONEN SOEPGROENTEN Frisdranken FRILI J|A(D TONIC UO FRIOLA "MM 2 flessen HQ kant klaar MAAITIJDEN Reuze ONTBIJTKOEK FRUITMELANGE Schilderen Statussymbool DE STEM VAN DONDERDAG 2 JANUARI 1969 bedrijfssparen en de spaarregelingen voor ambtenaren. Zij: Kortom-die Raiffeisenbank is een veelzijdige spaarbank Hij: Nog veel meer dan dat-we kunnen er terecht voor alle bankzaken. Ik zou de Raiffeisenbank niet willen missen! Zij: Welke spaarvormen zijn er eigenlijk? Hij: Voor de kleintjes zijn er bijvoorbeeld de spaarbusjes en voor de schooljeugd het schoolsporen. Voor de jongeren van 15 t/m 20 jaar is er het Ideaal Spaarplan „De Zilvervloot". Zij: En voor ons natuurlijk het gewone spaarbankboekje en het EURO-spaar- boekje voor onze vakantie. Hij: Ja, en we kunnen er ook verzekerd sparen of een termijnspaarrekening openen. En natuurlijk weet de Raiffeisen bank alles van het Premie-spaarplan, KÉli De aanbiedingen in deze advertentie zijn geldig zolang de voorraad strekt en in de meeste winkels verkrijgbaar. .De Gruyter DE GRUTTER Maya CORNFLAKES 250 g. blik 200 g.-69- LUNCHEON MEAT blik 340 g. De Gruyter pakjes -76" Pasetto vlugkokende MACARONI pak hoorntjes literblik-86* De Gruyter 100 g. beker O/i De Gruyter kant klaar MAALTIJDEN 4 soorten pak Fijsli-dish MAYONAISE tube 100 cc. LAND WIJN Paurelle, Parison, Angoulon fles 0,75 Itr. 2 flessenjao SP TOP D* GRUTTO? Dark Red PORT fles 0,75 Itr. Paella Fish-dish en Spaanse rijst per pak butterscotch PICNICREPEN 9 stuks - De Gruyter fles 340 g. TOMATEN KETCHUP Ya-Ya CHOCOLADE HAGEL zak 500 g. KOFFIE FILTERS dubbelpak 80 stuks Ook in Goor draait dc straat 28 is geen lot me<| trice, maar haar zoon, geboren tekenkunst en heeft getrokken. Zijn r buiten de landsgrenzen „Dit is mijn materia;] B kamertje, dat uitziet op inkt en een pen. „Voor] bruikte. Daar teken ik h ik niet. Ik zet een sche| I voorkeur strakke gestyl In vele van zijn eartocl treinen een rol. Vanwaar keur? „Ik tekende altijd Dat zit in de familie. Dat i gen mijn opa stond op de 1 Nee, vader niet, die was kapper in Goor. Mevrouvl Beest-Eppinga vult de lac I die haar zoon in een grote H denheid in ons gesprek laat „Mijn mans broer is mr| [■Amsterdam. Emil was toe: de bewaarschool. We waren je naar Artis geweest. Emi: j struisvogel getekend. Z'n o de tekening. Die liet haar po Doeve zien. Hij kon nie dat een kind zoiets had En later op de lagere schc [juffrouw vaak, dat het nie; staan dat Emil zulke ti gemaakt had". Na de Goorse ULO (mi voor tekenen) ging Emil AKI in Enschede. „Reclan citeit noemen ze het tegerai de pen over." Het verr; Mevrouw Van Beest ki even terug op zijn jeugd, vroeger ook veel getekend. Den samen ook wel wat 3p eens kwam ie thuis: vil schilder worden. Ik zei !gen dan ga je maar bij Pe< de leer. Dat was onze buur: jsohilder. De tranen spro: Emils ogen. Nee mamma,I Wider. Toen ik hem zei ds geen kleren zou kunnen ki die dam maar zonder br naar schilderen wil ik". En ook gaat ze nog eve: naar de ulo „Daar hangen ekeningen. Daar kijkt men bewondering naar". Emil op zijn cabaretachtig tje langs zijn neus weg: „Z< vel niet van wie die tekenind naar ze' hangen er nog wej In 1957 zag een van de van de AKI, Johan Haanst proer van Bert, een aanta Emils spoorwegengrapjes. Si In naar de N.S. ried Haanst: werden geaccepteerd. H pen eerste aanloop voor een ange medewerking aan de ectuur" Tussen de Rails. „Ik had toen nog nooit vJ loons gehoord. Die eerste wa primitief. Na de AKI afgel< nebben, kwam ik op een r pureau im Amsterdam. Al had ik eigen klanten, die n «lotte op 't Bureau kwamen Teen om contracten te tekent verd natuurlijk wei te gok". Om een lang verhaal kort ken: medio 1963 had Emil va: ^en reputatie opgebouwd do, nedewerking aan allerlei ndse bladen en tijdschrift hij dag met het handje kon z Jaar de „gerichte publicitedl lag me toch al niet dat gepl lettertjes en fotootjes. Ik Wt eu van". Hij vertrok voor een half j< ^antie naar Griekenland. Ik h artoons meegenomen. Werk i peetje sexy was. Dat raakte aier nog niet kwijt. Daar vlc er op af. Hij kreeg zelfs aanbiedingi Griekse dagbladen om er komen werken. Cartoonist Vai| Voelde er weinig voor. I Tei-ug in Nederland had h gebrek aan klanten. Zoals vc maakte hij zowel reclameboot pen in humor verpakt als zij tige cartoons voor tal van we maandbladen. „Op het ogentl ik meer in, op en om de bo< En hij laat mij zijn tekenin het weekblad van dezelfde zien. „Reacties? O ja, je krijgt c cartoonist fan-mail". Hij spree woord een beetje geaffecteerd ijs:oj gcoiicutcci ÏF?Ven uit. Omdat hij moet Om a] die anelikaanse ins in Emil van Beest dolt en stoeit wat met allerlei statussyn. iriaar echt spotten, nee, dat k| niet. Daar is hij te ironisch ■pjn bundel Beestachtig getu van. De dominee en de kerk v kier op de hak genomen, flgteeds op een wijze waaraan afroom mens zich zal storen grapjes over het optreden v •duivel in en buiten het bede-hu ronduit meesterlijk. »Jk geloof dat ik in een jöver de r.-k. geestelijke veel zou kunnen gaan. Dat is r moeilijk. Daar is meer vrijhe dit gebied. Meer gevoel voor hi Ik moet me sterk vergissen a bundeltje in de toekomst ni ■yerschijnen. Voorlopig is er werk genoeg. Hij zou meer po!| prenten moeten gaan tekenen ^joppen zijn erg goed en zeer n iMetrouw. BDe illustraties van Kikkert el ■peule" in Oude Wijn en oude| ken van Rob Vermaas en Ro Dijk bewijzen het. „Nee, ik ben niet geporteerd dat crue werk. Noem mijn teker $am dan heb ik daar vrede m> jjpou niet van dat keiharde tra j*k heb geen behoefte de mens

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 8