2e pak 50 GOEDKOPER
DE GRUYTER ontstellend lekker
ZILVERMERK 194
BRILJANT 215
Zij: Wat fijn dat we alle drie bij de Raiffeisenbank
sparen!
Hij: Ja, er zijn spaarvormen voor jong en oud.
Fme
De Raiffeisenbank
is goed voor uw geld
2e PAK
METROMARKTPRIJZEN
BLIJVEN LAAG
SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN
sperciebonén
fijnste
MARGARINE
fijnste
LEVERPASTEI
SPERZIEBONEN
SOEPGROENTEN
Frisdranken
FRILI J|A(D
TONIC UO
FRIOLA "MM
2 flessen HQ
kant klaar
MAAITIJDEN
Reuze
ONTBIJTKOEK
FRUITMELANGE
Schilderen
Statussymbool
DE STEM VAN DONDERDAG 2 JANUARI 1969
bedrijfssparen en de spaarregelingen
voor ambtenaren.
Zij: Kortom-die Raiffeisenbank is een
veelzijdige spaarbank
Hij: Nog veel meer dan dat-we kunnen
er terecht voor alle bankzaken. Ik zou de
Raiffeisenbank niet willen missen!
Zij: Welke spaarvormen zijn er eigenlijk?
Hij: Voor de kleintjes zijn er bijvoorbeeld
de spaarbusjes en voor de schooljeugd
het schoolsporen. Voor de jongeren van
15 t/m 20 jaar is er het Ideaal Spaarplan
„De Zilvervloot".
Zij: En voor ons natuurlijk het gewone
spaarbankboekje en het EURO-spaar-
boekje voor onze vakantie.
Hij: Ja, en we kunnen er ook verzekerd
sparen of een termijnspaarrekening
openen. En natuurlijk weet de Raiffeisen
bank alles van het Premie-spaarplan,
KÉli
De aanbiedingen in deze advertentie zijn geldig zolang de voorraad strekt en in de meeste winkels verkrijgbaar.
.De Gruyter
DE GRUTTER
Maya
CORNFLAKES
250 g.
blik 200 g.-69-
LUNCHEON
MEAT blik 340 g.
De Gruyter
pakjes
-76"
Pasetto vlugkokende
MACARONI pak
hoorntjes
literblik-86*
De Gruyter
100 g. beker O/i
De Gruyter
kant klaar
MAALTIJDEN
4 soorten pak
Fijsli-dish
MAYONAISE
tube 100 cc.
LAND WIJN
Paurelle, Parison, Angoulon
fles 0,75 Itr.
2 flessenjao SP
TOP
D* GRUTTO?
Dark Red
PORT fles 0,75 Itr.
Paella Fish-dish
en Spaanse rijst
per pak
butterscotch
PICNICREPEN
9 stuks -
De Gruyter
fles
340 g.
TOMATEN
KETCHUP
Ya-Ya
CHOCOLADE
HAGEL zak 500 g.
KOFFIE
FILTERS
dubbelpak 80 stuks
Ook in Goor draait dc
straat 28 is geen lot me<|
trice, maar haar zoon,
geboren tekenkunst en
heeft getrokken. Zijn
r buiten de landsgrenzen
„Dit is mijn materia;]
B kamertje, dat uitziet op
inkt en een pen. „Voor]
bruikte. Daar teken ik h
ik niet. Ik zet een sche|
I voorkeur strakke gestyl
In vele van zijn eartocl
treinen een rol. Vanwaar
keur? „Ik tekende altijd
Dat zit in de familie. Dat
i gen mijn opa stond op de 1
Nee, vader niet, die was
kapper in Goor. Mevrouvl
Beest-Eppinga vult de lac
I die haar zoon in een grote
H denheid in ons gesprek laat
„Mijn mans broer is mr|
[■Amsterdam. Emil was toe:
de bewaarschool. We waren
je naar Artis geweest. Emi:
j struisvogel getekend. Z'n o
de tekening. Die liet haar
po Doeve zien. Hij kon nie
dat een kind zoiets had
En later op de lagere schc
[juffrouw vaak, dat het nie;
staan dat Emil zulke ti
gemaakt had".
Na de Goorse ULO (mi
voor tekenen) ging Emil
AKI in Enschede. „Reclan
citeit noemen ze het tegerai
de pen over." Het verr;
Mevrouw Van Beest ki
even terug op zijn jeugd,
vroeger ook veel getekend.
Den samen ook wel wat
3p eens kwam ie thuis:
vil schilder worden. Ik zei
!gen dan ga je maar bij Pe<
de leer. Dat was onze buur:
jsohilder. De tranen spro:
Emils ogen. Nee mamma,I
Wider. Toen ik hem zei ds
geen kleren zou kunnen ki
die dam maar zonder br
naar schilderen wil ik".
En ook gaat ze nog eve:
naar de ulo „Daar hangen
ekeningen. Daar kijkt men
bewondering naar".
Emil op zijn cabaretachtig
tje langs zijn neus weg: „Z<
vel niet van wie die tekenind
naar ze' hangen er nog wej
In 1957 zag een van de
van de AKI, Johan Haanst
proer van Bert, een aanta
Emils spoorwegengrapjes. Si
In naar de N.S. ried Haanst:
werden geaccepteerd. H
pen eerste aanloop voor een
ange medewerking aan de
ectuur" Tussen de Rails.
„Ik had toen nog nooit vJ
loons gehoord. Die eerste wa
primitief. Na de AKI afgel<
nebben, kwam ik op een r
pureau im Amsterdam. Al
had ik eigen klanten, die n
«lotte op 't Bureau kwamen
Teen om contracten te tekent
verd natuurlijk wei te gok".
Om een lang verhaal kort
ken: medio 1963 had Emil va:
^en reputatie opgebouwd do,
nedewerking aan allerlei
ndse bladen en tijdschrift
hij dag met het handje kon z
Jaar de „gerichte publicitedl
lag me toch al niet dat gepl
lettertjes en fotootjes. Ik Wt
eu van".
Hij vertrok voor een half j<
^antie naar Griekenland. Ik h
artoons meegenomen. Werk i
peetje sexy was. Dat raakte
aier nog niet kwijt. Daar vlc
er op af.
Hij kreeg zelfs aanbiedingi
Griekse dagbladen om er
komen werken. Cartoonist Vai|
Voelde er weinig voor.
I Tei-ug in Nederland had h
gebrek aan klanten. Zoals vc
maakte hij zowel reclameboot
pen in humor verpakt als zij
tige cartoons voor tal van we
maandbladen. „Op het ogentl
ik meer in, op en om de bo<
En hij laat mij zijn tekenin
het weekblad van dezelfde
zien.
„Reacties? O ja, je krijgt c
cartoonist fan-mail". Hij spree
woord een beetje geaffecteerd
ijs:oj gcoiicutcci
ÏF?Ven uit. Omdat hij moet
Om a] die anelikaanse ins
in
Emil van Beest dolt en stoeit
wat met allerlei statussyn.
iriaar echt spotten, nee, dat k|
niet. Daar is hij te ironisch
■pjn bundel Beestachtig getu
van. De dominee en de kerk v
kier op de hak genomen,
flgteeds op een wijze waaraan
afroom mens zich zal storen
grapjes over het optreden v
•duivel in en buiten het bede-hu
ronduit meesterlijk.
»Jk geloof dat ik in een
jöver de r.-k. geestelijke veel
zou kunnen gaan. Dat is r
moeilijk. Daar is meer vrijhe
dit gebied. Meer gevoel voor hi
Ik moet me sterk vergissen a
bundeltje in de toekomst ni
■yerschijnen. Voorlopig is er
werk genoeg. Hij zou meer po!|
prenten moeten gaan tekenen
^joppen zijn erg goed en zeer n
iMetrouw.
BDe illustraties van Kikkert el
■peule" in Oude Wijn en oude|
ken van Rob Vermaas en Ro
Dijk bewijzen het.
„Nee, ik ben niet geporteerd
dat crue werk. Noem mijn teker
$am dan heb ik daar vrede m>
jjpou niet van dat keiharde tra
j*k heb geen behoefte de mens