terug
Wij de smaak bederven?
Kom, dat is alleen de
kift"
nelemans
Puzzelreis '68-'69
k naar
0B:
BIGGLES: ORIENT EXPRESSE
DUO MO EN PO: GEESTVERSCHIJNINGEN
AAN DE VADERLANDSE PLATENHEMEL
Nukenimport
i
h t"u'US pak me nog een keer",
„net heeft leuk gelopen", voegt hij
aarre end aan toe, „zulke dingen
JW j onder een schuilnaam in
„,;i mijn andere werk. Dat
KRO-DOCUMENTAIRE
OVER JORIS IVENS
VANAVOND OP I.V.
rVus imiïl -# r
Wm m
41 /l s m
Anders
Voornaam
Leuk
gelopen
Slechte zangers
>r een
kunststof keuken
naar
ZALIG- en
VOORSPOEDIG
1969.
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Vlaams):
BELGIë (Waals):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
maagtc
kaagfableften
'n blijvende uitkomst 1
.jmr g,
Ferrania 3 M
levert altijd uw
Ferrania Dia's 28
(van 24x36 mm)
voorfl. 15.-
gratis
in een
raampje
Y C-'Wès W~£'<T if
II
if-bewegende tekeningetjes op
kenfilm een niet meer weg te
rogramma geworden. Het was
versteld deed staan met zijn
de eerste getekende hoofd-
grote meester, door velen ge-
„Sneeuwwitje" werd gevolgd
Bambi" terwijl met „Fantasia"
ong deed om de tekenfilm van
.tuiting. Ook tijdens en na de
-studio's met zekere regelmaat
zij misten vaak de inspiratie,
;er jaren zat.
de Disney-studio's in avond-
,,De woestijn leeft" en „Perri"
pressie had gevonden, ander-
euw troetelkind had gevonden
lisney-land.
kers de continu-produktie van
zagen andere tekenfilmstudio's
Disney's troon met oorspronke-
chnieken aan het wankelen te
j'.iu t-iiii ,i."
*r
i
#Je.
DE STEM VAN AAAANDAG 30 DECEMBER 1968
(Van onze showredactie)
HEEMSTEDE In de natte zomer van 1968 worden de doorgewinterde
vakbroeders uit het grammofoonwezen plotseling overrompeld door het
succes, waarmee het zangduo „Mo en Po" zijn eerste, in huilerige Jugend-
stil-hoes gestoken plaat lanceert. „Ade Ade" en tegenvoeter „Nathalie"
blijken onmiddellijk na hun verschijning in plaatselijke tapperijen reeds
alle kwaliteiten van onverwoestbare jukebox-krakers te bezitten en halen
binnen enkele weken op hun schellak-sloffen een rekordverkoop van ver
over de tienduizend. Een uiterst merkwaardige zaak, want tot op dat mo
ment heeft nog nooit iemand van „Mo en Po" gehoord. Zij zijn nimmer
in een vaderlandse feestzaal gesignaleerd, hebben evenmin een auditie
aangevraagd bij een der zuilen en zijn ook niet in een van de folkloristische
broddelprogramma's verschenen, waarmee televisieregisseurs, het gros der
kleinkunstbloemen in de knop breken.
een symfonie schrijft of Glaasje op
laat je rijden, het is allemaal een pot
nat. Het is allemaal vakwerk. Er zijn
misschien zes, zeven mensen in Ne
derland die dat genre van Janus pak
me nog een keer beheersen. Joop
heeft ook dat ding „Tante Mien, mag
ik je poesje even zien" gemaakt. Is
het niet?"
Po kniikt. Po zegt: „Ach ja, als je
opdracht krijgt om een villa te schil
deren, dan moet je toch ook even het
toilet meenemen".
Er is dus duidelijk sprake van een
mystificatie: Mo en Po zijn als geest
verschijningen uit de platenhemel
neergedaald en hullen zich nu in de
sulfer-dampen van een volstrekte
anonimiteit. In het verre bronsgroene
eikehout zijn de tsjirpende Heikre
kels van smartlappenkeizer Johnny
Hoes inmiddels opgeschrikt door de
snelle opmars van deze nieuwe ri
valen: in ijltempo beramen ze een
tegenaanval, welke resulteert in het
enteren van Nathalie, die ze vervol
gens uit hun eigen fluwelen kelen
persen. Spoelen maar.
De reactie van Mo en Po is een
nieuwe plaat, waarop ze met het soe
pel gemak van houthakkers hun vol
gende slag slaan. Begeleid door een
steunend orgel en een ijle vibrafoon
zingen ze hun brandnieuwe songs
„Nina" en „Donna", die dezelfde
smeuiige samenstelling hebben als
hun eerstelingen. Nathalie heeft on
dertussen de hitparade bereikt en is
ook in Duitsland opgedoken. Onder
handelingen met Frankrijk zijn in een
vergevorderd stadium.
Alle reden dus om een audiëntie
aan te vragen bij Mo en Po, de grote
onbekenden in het Nederlandse amu
sement. Men moet daarvoor naar het
Zwitserse chalet aan de Heemsteedse
Bronsteeweg, waar Bovema-directeu
Oord als ongekroonde platenkoning
resideert. Een van zijn vazallen daar
is John Möring. Ex-leider van het
Leedy-trio en sinds acht jaar pro
grammachef bij Bovema. Hij is het
type van de snelle, losjes uit de
mondhoeken acterende vakman, die
de ouwe jongens bij de'vóórnaam mag
noemen. John zegt: „Je moet me. ge
loven, We hebben ons echt tot het
laatste moment verzet, maar die
sound was zo lekker. Iedereen .riep;
„Dat is het". Toen hebben we het
maar zo gelaten. In dit vak'heeft'
iedereen commercieel eelt op zijn
ziel". Mag hij zich voorstellen: Mo.
Po staat niet op de loonlijst van
moneymaker Oord. Po is kleine zelf
standige in biologische en belasting
technische zin. Po arriveert in het
chalet met een uiterst dun tasje,
waarin hij de bewijzen van zijn ge
slaagde carrière meedraagt. Daaruit
zal straks zonneklaar blijken, dat de
Amsterdamse verplegerszoon Joop
Portengen al sinds mensenheugenis
met het volkse bijltje hakt en er een
fraaie collectie spaanders aan over
heeft gehouden. „Kent meneer Har-
lekino, dat zo gevoelig door Imca
Manna wordt gezongen? En de Kris-
talwals, die in tientallen uitvoeringen
?P de plaat is gezet?" Allemaal werk
jes van Po. „Glaasje op laat je rij
den is ook van hem. Hij ging er op
den zaterdagmorgen om kwart over
zes voor zitten en was om kwart voor
zeven klaar. Toen zijn vrouw met de
eitjes binnenkwam, was de maat vol.
Po lacht moeilijk en onthult, dat
tl de geestelijke vader is geweest
l nog met zeggen dat ik me voor
van f?nre, aobaam. Ik heb les gehad
hm- iï Mengelberg en die zei al
ii h y"anneer je muziek maakt wil
61 derst laten uitvoeren dóór een
d™ door het Amsterdams Ka-
m-w w Concertgebouw-
nooni „daarna op het repertoire
<mn„ het geweldig. Maar de
Xv?rm van heerlijkheid is
[W gew0(>n op de straat
Dat e?" "fMtorgel gespeeld wordt."
rei Karei altijd";
0 het", zegt Mo, „of je nou
„Met Mo en Po hebben we bewust
ergens anders op gemikt", geeft Po
toe, „je merkt op een gegeven mo
ment, dat het repertoire van de Hei
krekels enorm aanslaat. Lekkere luie
muziek. Een beetje krontjong. Een
beetje volks. Met precies dezelfde
sound had Monja ook succes en dat
zet de vakman aan het nadenken. Ik
dacht: „Het moet toch mogelijk zfjn
met mijn ervaring ook zo'n melodie
te maken". Nou, dat heb ik toen maar
gedaan. Ik prikte tussen de Hei-
krekeltoer en Monja in en dat werd
Ade Ade".
Mo: „Zulke dingen gebeuren al
tijd per ongeluk. Ik heb alle afge
trapte zinnen, die een tekstdichter
mijdt als de pest op een hoop ge
veegd en in die twee eerste liedjes
gestopt. Houwen en Trouwen, de hele
rotzooi. Je lacht je onder het schrij
ven zelf wild, maar dat is geen punt.
Het moet juist super-klunzerig klin
ken en toch geraffineerd zijn. Daarom
hebben we ook het grootste deel van
de begeleiding voor eigen rekening
genomen. Er zijn 25.000 pianisten in
Nederland, die het beter doen dan
Möring maar daar gaat het niet om.
'Ik 'speel op die plaat ook gitaar en
vibrafoon allemaal achtste figuren.
Het goeie soort brandhout, maar ge
knipt voor de sound, die we nodig
hadden, een echte goeie gitarist had
er minstens een half jaar over ge
daan om zo beroerd te leren spelen
als ik".
Er komt een bevrijdende glimlach
op de konen van Po. „We zijn ook
heel slechte zangers", zegt hij gretig.
„Het was ook niet de bedoeling dat
wij die band zelf zouden inzingen.
We hadden al lang anderen op het
oog. De Buffoons, desnoods met een
schuilnaam. Of de Shepherds. Daar
hebben we ook nog aan gedacht. Maar
het is gewoon uit de hand gelopen.
We zitten op een avond met die de
monstratieband te stoeien en om half
twaalf zegt Möring: „Zullen we even
zelf zingen om te horen hoe het
klinkt?" Geen mens vermoedde op
dat moment dat het een bloedserieuze
zaak zou worden, dat merkten we
pas, toen de jongens uit het vak naar
de band luisterden en zeiden: „Hou
wen zo. Niks aan veranderen". Ze
wisten op dat moment nog steeds
niet, wie er gezongen hadden.
,Jk vind het trouwens nog steeds
een verkeerd commercieel uitgangs
punt om met twee van zulke knapen
een plaat te maken. Zie je mij op de
televisie „Nathalie" zingen? Nou dan.
De mensen die de plaat gekocht heb
ben, zouden zich zwaar belazerd voe
len. Die hebben Mo en Po doodseri-
eus genomen, daar is geen grapje bij.
Stel je voor, dat er in Frankrijk een
kei van een plaat op de markt komt
en achteraf blijkt, dat De Gaulle hem
gezongen heeft. Dat is toch geen ge
zicht". Mo: „Ik zweer je. Van ons
hoeft het echt niet. Het is natuurlijk
leuk, dat het eerste plaatje aantikt,
want daarmee is het bewijs geleverd,
dat je als vakman met een verstande
lijke benadering een aardig eind
komt".
Even later loopt Mo met vieve tred
vooruit naar de Bovema-studtio om
(ADVERTENTIE)
PRINSENSTRAAT 10-12
ZUNDERT
TEL" 01696-2654 - na 6 uur 2936-2279
Wij wensen onze cliënten
vrienden en bekenden een
zijn prille werkjes m de oorspronke
lijke entourage te laten weerkUnken.
„Ik zal hem stereo draaien", zegt hij
stralend, „dan kun je Joop beter ho
ren op zijn orgeltje".
Hij ziet er persoonlijk op toe, dat
zijn gast plaats neemt in het magisch
brandpunt tussen de luidsprekers.
Dan pas geeft hij een teken aan de
technicus, dat de zaak wat hem be
treft kan losbranden. De eerste ma-
Mo en Po (van uiterst links naar
uiterst rechts): „Neen laat die maar
schuiven".
ten van Nina vloeden als warme kan
dij uit de kasten. Mo houdt een scha
terlach gereed achter zijn snor. Po
glimlach besmuikt. Langzaam loopt
de studio vol met de stemmen des
volks.
Vandaag de voorlaatste opgave in de eerste ronde van onze „Puzzel
reis 1968 -1969". Nog even doorzetten en u kunt de oplossingen van
die eerste ronde inzenden. Daarna krijgt u een paar dagen rust, voor
dat we weer met de tweede ronde verder gaan. Een tweede ronde,
die weer wat moeilijker zal worden dan de eerste, ofschoon de opgaaf
van vandaag er ook al niet om liegt. Maar puzzelen is pas echt ge
zellig als er flink wat denkwerk aan te pas moet komenhoven-
dien liggen er aan het eind van de Puzzelreis aantrekkelijke prijzen
te wachten. Succes.
15.00
35.20
15.45
18.40
18.50
19.00
19.0R
20.00
20.20
21.10
21.35
22.25
22.50
18.50
19.00
19.13
19.52
20.00
20.20
20.45
21.10
22.40
16.15
16.30
16.50
18.55
19.00
19.25
19.50
19.55
20.00
20.25
21.55
22.30
VIJF SLEUTELS TOT DE
SCHAT. Jeugdfeuilleton.
BRAVE PITTY
Film voor de jeugd.
HIER GAAN WE DAN
Documentaire
ZANDMANNETJE
ZORRO
JONGER DAN JE DENKT.
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
MEDEDELINGEN
NIEUWS
DE MAN DIE DE ANGST
OVERWON. Speelfilm.
VERGEET NIET TE LEZEN.
NIEUWS
CHARLIE ALS AVONTURIER
Klucht met Charlie Chaplin-
DE FLINTSTONES
LOUISIANA STORY
Speelfilm over olieboringen in
Louisiana
B.T.W. (Teleac)
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
RINALDO RINALDINI
JOURNAAL
FLITSEN UIT HET DAG
BOEK VAN JOOP TER HEUL
Deel 4
POLITIE NEW YORK
JORIS IVENS 10
TWEEDE JOURNAAL
TELEAC
11.00
18.10
18.15
18.30
19.00
19.25
19.30
20.00
20.35
21.05
21.35
22.45
LES SENTIERS DU MONDE
MEDEDELINGEN
VIREVENT. Sprookje
CE PAYS EST a VOUS.
ANTENNE-SOIR
PLUM-PLUM
IMPRESSIES VAN DE OLYM
PISCHE SPELEN VAN
MEXICO.
JOURNAAL
LES SOVIETIQUES
TV-serie-
ROCAMBOLE
EN 1968, LES MOTS.
JOURNAAL
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
CORONATION STREET
KONING KLANT
Gevaren bij het ontsteken van
vuurwerk.
JOURNAAL
ACHTER HET NIEUWS
KONING KLANT
KRONIEK VAN EEN HOF
NAR. Tsjechische speelfilm
spelend in de Dertigjarige oor
log (1618-1648)
TWEEDE JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 DER UEBERLAUFER. 2.
(kleur) T.v.-film
21.00 1968
22.30 BEI DER ARBEIT
BEOBACHTET.
23.10 JOURNAAL
11.45 NIEUWS
17.50 DIE DREHSCHEIBL
18.15 SCHIFF AHOI
18.50 DER VERFLIXTE MONAT,
19.30 HEUTE
20.00 DAGBOEK UIT DE PROTES
TANTSE WERELD.
20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS
21.09 PARIS PALACE HOTEL
Speelfilm
22.30 NIEUWS
Maandag 30 december
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevar. progr.
(12.21 Voor boer en tuinder, 12.26 Land
en tuinb.meded. 12.30 Nws. 12.41 Act.)
14.05 Toppers uit 1968 (gr.) 14.30 Stereo:
Sopraan en piano, moderne liederen
15.00 Herv. middagdienst ISFRU: 15.30
Zoeklicht op Nederland, informatie over
Noord-Holland, afgew. met muz. (16.00-
16:02 Nws.) Overheidsvoorl.: 17.20 Su
riname Journaal. Spreker: mr. dr. H.
J. Roethof NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters 17.45 V.d. jeugd 18.00 Stereo: Meis
jeskoor met instrumentaal sextet 18.19
Uitz. van het GBV. Spreker: die heer
J. van der Jagt, lid van de centrale ver
bondsraad 18.30 Nws., en weerpraatje
18.46 Act. 19.05 Literama, radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel 19.25
NCRV-vocaal ens., oude en moderne
koormuz. 19.50 Stereo.' Promenade-ark.
amus.muz. 20.15 Stereo: Lichte gram.-
muz. 20.25 Op de man aï, praatje 20,30
Stereo: .Ojnjrpepork^ met zangsol., semi-
klaiss. en moderne muz. 21.15 Hollan
ders tussen sneeuw en bergen, klank
beeld 21.45 Muziek uit het land van de
wintersport (gr.) 22.20 Volksmuz. uit
de Alpen 22.20 Avondoverd. 22.30 Nws.
22.40 Tekens bij de tijd, cultureel progr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
VPRO: 12.00 Blauwe maandag, gevar.
progr. 12,26 Land- en tuinb.meded. 12.29
Stereo: Muzikale aanwinsten 12.50
Frankrijk: een mini-collage 13.00 Nws.
13.11 Informatie: ontwikkelingswerk
13.20 Pro memorie 13.25 Stereo: klass.
gram.muz. 14.25 Lichte orkestmuz.
(opn.) NRU: 14.45 Promenade-ork.
(opn.), aimus.muz. AVRO: 15.15 Voor
de vrouw 15.45 Dixietime: jazz in oude
stijl (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo:
sopraan en piano, klass. en moderne
liederen 16.30 V.d. jeugd 17.30 Draai-
orgelmuz. (gr.). Overheidsvoorlichting:
17.40 Samenwerking met ontwikkelings
landen. Samenstelling en presentatie
Than Ra-es AVRO: 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.16 Radiojournaal 18.25 Bezin
ning rond de jaarwisseling, lez. 18.30
Stereo: Giuditta, operette van Lehar,
uitgevoerd door Promenade-ark., Radio-
koor en solisten 19.30 Nws. RVU:
19.35 Wij leefden in Jemen, door Chanah
Mil en met medewerking van Dolf Ver-
roen NRU: 20.05 Rebellen of meepra
ters, lez. 20.45 Stereo: Pianorecital, mo
derne muz. 21.00 Rebellen of meepra
ters, discussie 21.20 Stereo: Toonbeeld:
Italië rond 15.00, een samenspel BZN
22.20 Gelooft u in sprookjes? een progr.
van de Bond Zonder Naam NRU:
22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojour
naal NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: amus.muz. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 240 m en f.m.
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los)
KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 TNT,
licht progr. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in, rod
deluurtje 15.00 Nws. 15.03 Halster, Pop.
en Country-muz. 16.00 Nws. 16.03
RRRrrr popmagazine 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.07-18.00 Draaiijafldraaiik:
verz.platenprogr.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 12.08
Landb.kroniek 12.15 Gevar. muz. 12.40
Weerber., meded., progr.overz. en SOS-
ber. voor de schippers 12.48 Gevar. muz.
12.53 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws.,
weerber. en beursber. 13.20 Tamelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Licht muz.progr. 15.P0
Nws. 15.03 Symfonische muz. 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 V.d. zieken 17.00
Nws., weerber. en meded. 17.15 Gevar.
muz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold 18.30
Lichte muz. 18.45 Sportkroniek 18.52
Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00
Nws., weerber. en act. 19.40 Operette-
muz. 20.00 Operakroniek 22.00 Nws. 22.15
De zeven kunsten literatuur 22.30 Dans-
muz. 23.00 Nws. 23.10 16e Europees mu
ziekfestival v.d. jeugd te Neerpelt: koor
zang 23.40 Nws. 23.45-0.30 Uitz. voor de
zeelieden.
Dinsdag 31 december
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte
muz. met nws en act. 8.00 Nws. 8.11
Oude gew. muz. 8.30 Nws. 8.32 V.d.
huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. v.d. huis
vrouw) 9.35 Waterst. 9.40 Stereo: Lichte
orkestmuz. (gr.) 10.00 Verwachting en
vervulling, lez. 10.15 Stereo: Opera-
aria's uit de Barok (gr.) 11.00 Nws. 11.02
V.d. zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: Lichte grani.muz. VPRO:
7.54 Deze dag AVRO: 8.00 Nws. 8.11
Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte gram.-
muz. (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor
genwijd. NRU: 9.00 O Nederland
O Vader- en Moederland, licht progr.
over Nederlandse au-pair-meisjes 9.40
Muziek uit de Middeleeuwen en Renais
sance (opn.) AVRO: 10.00 V.d. kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-
11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Fragm. uit
Spaanse opera's (gr.) 11.55 De Amster
damse effectenbeurs in 1968, lez.
HILVERSUM H 240 m en f.m.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03
Pow Pow.
(ADVERTENTIE)
Da echte Amerikaanse.
In het rode bus]*
met gele opdruk.
Importeur Rietbergen £.\t Rotterdam TeL 010-231168
riendelijke" convei
rsatie
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De KRO zal van
avond op Nederland 1 de eerste open
bare Nederlandse vertoning geven
van Joris Ivens' politieke filmpam
flet „Indonesia Calling". Omdat de
film een (achttien minuten durende)
felle aanval is op de Nederlandse
koloniale politiek in de jaren na
1945, was „Indonesia Calling" voor
projectie in ons land tot dusver ta
boe.
Alleen de laatste jaren was de
rum hier en daar tijdens besloten
voorstellingen te zien. Indonesia Cal
ling maakt deel uit van een omvang
rijk programma met en over de Ne
derlandse cineast Joris Ivens die vo
rige maand 70 jaar werd. Ter gele-
genheid hiervan had Hans Keiler in
Harijs een lang interview met hem.
Ziowel over en naar aanleiding van de
eerste films in de twintiger en der
tiger jaren, de achtergronden van
zijn omstreden pamflet „Indonesia
lailing en over zijn meest recente
documentaire „Arbeid in Vietnam
en Laos
(ADVERTENTIE)
ff K l.i lüt/
Klaasje onder de Kerstboom
gratis in een raampje
fFSfrïï u-V-fsH f
Mamma met de feesttaart
gratis in een raampje
Oma met kleine Sofietje
gratis in een raampje
'f f'~ "Tofc
1ÉÉ i
|f f maöi «i mü"
-..'--..-JS
Pietje met zijn nieuwe trein
gratis in een raampje
■■HHlW
Opa op het hobbelpaard
gratis in een raampje
(-(Aast'ÏÏiTtótv ,jpj
Pappa aan de sherry
gratis in een raampje
jMji'',',1,11i...
t?
yr/fe 68-6