terug Wij de smaak bederven? Kom, dat is alleen de kift" nelemans Puzzelreis '68-'69 k naar 0B: BIGGLES: ORIENT EXPRESSE DUO MO EN PO: GEESTVERSCHIJNINGEN AAN DE VADERLANDSE PLATENHEMEL Nukenimport i h t"u'US pak me nog een keer", „net heeft leuk gelopen", voegt hij aarre end aan toe, „zulke dingen JW j onder een schuilnaam in „,;i mijn andere werk. Dat KRO-DOCUMENTAIRE OVER JORIS IVENS VANAVOND OP I.V. rVus imiïl -# r Wm m 41 /l s m Anders Voornaam Leuk gelopen Slechte zangers >r een kunststof keuken naar ZALIG- en VOORSPOEDIG 1969. NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Vlaams): BELGIë (Waals): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar maagtc kaagfableften 'n blijvende uitkomst 1 .jmr g, Ferrania 3 M levert altijd uw Ferrania Dia's 28 (van 24x36 mm) voorfl. 15.- gratis in een raampje Y C-'Wès W~£'<T if II if-bewegende tekeningetjes op kenfilm een niet meer weg te rogramma geworden. Het was versteld deed staan met zijn de eerste getekende hoofd- grote meester, door velen ge- „Sneeuwwitje" werd gevolgd Bambi" terwijl met „Fantasia" ong deed om de tekenfilm van .tuiting. Ook tijdens en na de -studio's met zekere regelmaat zij misten vaak de inspiratie, ;er jaren zat. de Disney-studio's in avond- ,,De woestijn leeft" en „Perri" pressie had gevonden, ander- euw troetelkind had gevonden lisney-land. kers de continu-produktie van zagen andere tekenfilmstudio's Disney's troon met oorspronke- chnieken aan het wankelen te j'.iu t-iiii ,i." *r i #Je. DE STEM VAN AAAANDAG 30 DECEMBER 1968 (Van onze showredactie) HEEMSTEDE In de natte zomer van 1968 worden de doorgewinterde vakbroeders uit het grammofoonwezen plotseling overrompeld door het succes, waarmee het zangduo „Mo en Po" zijn eerste, in huilerige Jugend- stil-hoes gestoken plaat lanceert. „Ade Ade" en tegenvoeter „Nathalie" blijken onmiddellijk na hun verschijning in plaatselijke tapperijen reeds alle kwaliteiten van onverwoestbare jukebox-krakers te bezitten en halen binnen enkele weken op hun schellak-sloffen een rekordverkoop van ver over de tienduizend. Een uiterst merkwaardige zaak, want tot op dat mo ment heeft nog nooit iemand van „Mo en Po" gehoord. Zij zijn nimmer in een vaderlandse feestzaal gesignaleerd, hebben evenmin een auditie aangevraagd bij een der zuilen en zijn ook niet in een van de folkloristische broddelprogramma's verschenen, waarmee televisieregisseurs, het gros der kleinkunstbloemen in de knop breken. een symfonie schrijft of Glaasje op laat je rijden, het is allemaal een pot nat. Het is allemaal vakwerk. Er zijn misschien zes, zeven mensen in Ne derland die dat genre van Janus pak me nog een keer beheersen. Joop heeft ook dat ding „Tante Mien, mag ik je poesje even zien" gemaakt. Is het niet?" Po kniikt. Po zegt: „Ach ja, als je opdracht krijgt om een villa te schil deren, dan moet je toch ook even het toilet meenemen". Er is dus duidelijk sprake van een mystificatie: Mo en Po zijn als geest verschijningen uit de platenhemel neergedaald en hullen zich nu in de sulfer-dampen van een volstrekte anonimiteit. In het verre bronsgroene eikehout zijn de tsjirpende Heikre kels van smartlappenkeizer Johnny Hoes inmiddels opgeschrikt door de snelle opmars van deze nieuwe ri valen: in ijltempo beramen ze een tegenaanval, welke resulteert in het enteren van Nathalie, die ze vervol gens uit hun eigen fluwelen kelen persen. Spoelen maar. De reactie van Mo en Po is een nieuwe plaat, waarop ze met het soe pel gemak van houthakkers hun vol gende slag slaan. Begeleid door een steunend orgel en een ijle vibrafoon zingen ze hun brandnieuwe songs „Nina" en „Donna", die dezelfde smeuiige samenstelling hebben als hun eerstelingen. Nathalie heeft on dertussen de hitparade bereikt en is ook in Duitsland opgedoken. Onder handelingen met Frankrijk zijn in een vergevorderd stadium. Alle reden dus om een audiëntie aan te vragen bij Mo en Po, de grote onbekenden in het Nederlandse amu sement. Men moet daarvoor naar het Zwitserse chalet aan de Heemsteedse Bronsteeweg, waar Bovema-directeu Oord als ongekroonde platenkoning resideert. Een van zijn vazallen daar is John Möring. Ex-leider van het Leedy-trio en sinds acht jaar pro grammachef bij Bovema. Hij is het type van de snelle, losjes uit de mondhoeken acterende vakman, die de ouwe jongens bij de'vóórnaam mag noemen. John zegt: „Je moet me. ge loven, We hebben ons echt tot het laatste moment verzet, maar die sound was zo lekker. Iedereen .riep; „Dat is het". Toen hebben we het maar zo gelaten. In dit vak'heeft' iedereen commercieel eelt op zijn ziel". Mag hij zich voorstellen: Mo. Po staat niet op de loonlijst van moneymaker Oord. Po is kleine zelf standige in biologische en belasting technische zin. Po arriveert in het chalet met een uiterst dun tasje, waarin hij de bewijzen van zijn ge slaagde carrière meedraagt. Daaruit zal straks zonneklaar blijken, dat de Amsterdamse verplegerszoon Joop Portengen al sinds mensenheugenis met het volkse bijltje hakt en er een fraaie collectie spaanders aan over heeft gehouden. „Kent meneer Har- lekino, dat zo gevoelig door Imca Manna wordt gezongen? En de Kris- talwals, die in tientallen uitvoeringen ?P de plaat is gezet?" Allemaal werk jes van Po. „Glaasje op laat je rij den is ook van hem. Hij ging er op den zaterdagmorgen om kwart over zes voor zitten en was om kwart voor zeven klaar. Toen zijn vrouw met de eitjes binnenkwam, was de maat vol. Po lacht moeilijk en onthult, dat tl de geestelijke vader is geweest l nog met zeggen dat ik me voor van f?nre, aobaam. Ik heb les gehad hm- iï Mengelberg en die zei al ii h y"anneer je muziek maakt wil 61 derst laten uitvoeren dóór een d™ door het Amsterdams Ka- m-w w Concertgebouw- nooni „daarna op het repertoire <mn„ het geweldig. Maar de Xv?rm van heerlijkheid is [W gew0(>n op de straat Dat e?" "fMtorgel gespeeld wordt." rei Karei altijd"; 0 het", zegt Mo, „of je nou „Met Mo en Po hebben we bewust ergens anders op gemikt", geeft Po toe, „je merkt op een gegeven mo ment, dat het repertoire van de Hei krekels enorm aanslaat. Lekkere luie muziek. Een beetje krontjong. Een beetje volks. Met precies dezelfde sound had Monja ook succes en dat zet de vakman aan het nadenken. Ik dacht: „Het moet toch mogelijk zfjn met mijn ervaring ook zo'n melodie te maken". Nou, dat heb ik toen maar gedaan. Ik prikte tussen de Hei- krekeltoer en Monja in en dat werd Ade Ade". Mo: „Zulke dingen gebeuren al tijd per ongeluk. Ik heb alle afge trapte zinnen, die een tekstdichter mijdt als de pest op een hoop ge veegd en in die twee eerste liedjes gestopt. Houwen en Trouwen, de hele rotzooi. Je lacht je onder het schrij ven zelf wild, maar dat is geen punt. Het moet juist super-klunzerig klin ken en toch geraffineerd zijn. Daarom hebben we ook het grootste deel van de begeleiding voor eigen rekening genomen. Er zijn 25.000 pianisten in Nederland, die het beter doen dan Möring maar daar gaat het niet om. 'Ik 'speel op die plaat ook gitaar en vibrafoon allemaal achtste figuren. Het goeie soort brandhout, maar ge knipt voor de sound, die we nodig hadden, een echte goeie gitarist had er minstens een half jaar over ge daan om zo beroerd te leren spelen als ik". Er komt een bevrijdende glimlach op de konen van Po. „We zijn ook heel slechte zangers", zegt hij gretig. „Het was ook niet de bedoeling dat wij die band zelf zouden inzingen. We hadden al lang anderen op het oog. De Buffoons, desnoods met een schuilnaam. Of de Shepherds. Daar hebben we ook nog aan gedacht. Maar het is gewoon uit de hand gelopen. We zitten op een avond met die de monstratieband te stoeien en om half twaalf zegt Möring: „Zullen we even zelf zingen om te horen hoe het klinkt?" Geen mens vermoedde op dat moment dat het een bloedserieuze zaak zou worden, dat merkten we pas, toen de jongens uit het vak naar de band luisterden en zeiden: „Hou wen zo. Niks aan veranderen". Ze wisten op dat moment nog steeds niet, wie er gezongen hadden. ,Jk vind het trouwens nog steeds een verkeerd commercieel uitgangs punt om met twee van zulke knapen een plaat te maken. Zie je mij op de televisie „Nathalie" zingen? Nou dan. De mensen die de plaat gekocht heb ben, zouden zich zwaar belazerd voe len. Die hebben Mo en Po doodseri- eus genomen, daar is geen grapje bij. Stel je voor, dat er in Frankrijk een kei van een plaat op de markt komt en achteraf blijkt, dat De Gaulle hem gezongen heeft. Dat is toch geen ge zicht". Mo: „Ik zweer je. Van ons hoeft het echt niet. Het is natuurlijk leuk, dat het eerste plaatje aantikt, want daarmee is het bewijs geleverd, dat je als vakman met een verstande lijke benadering een aardig eind komt". Even later loopt Mo met vieve tred vooruit naar de Bovema-studtio om (ADVERTENTIE) PRINSENSTRAAT 10-12 ZUNDERT TEL" 01696-2654 - na 6 uur 2936-2279 Wij wensen onze cliënten vrienden en bekenden een zijn prille werkjes m de oorspronke lijke entourage te laten weerkUnken. „Ik zal hem stereo draaien", zegt hij stralend, „dan kun je Joop beter ho ren op zijn orgeltje". Hij ziet er persoonlijk op toe, dat zijn gast plaats neemt in het magisch brandpunt tussen de luidsprekers. Dan pas geeft hij een teken aan de technicus, dat de zaak wat hem be treft kan losbranden. De eerste ma- Mo en Po (van uiterst links naar uiterst rechts): „Neen laat die maar schuiven". ten van Nina vloeden als warme kan dij uit de kasten. Mo houdt een scha terlach gereed achter zijn snor. Po glimlach besmuikt. Langzaam loopt de studio vol met de stemmen des volks. Vandaag de voorlaatste opgave in de eerste ronde van onze „Puzzel reis 1968 -1969". Nog even doorzetten en u kunt de oplossingen van die eerste ronde inzenden. Daarna krijgt u een paar dagen rust, voor dat we weer met de tweede ronde verder gaan. Een tweede ronde, die weer wat moeilijker zal worden dan de eerste, ofschoon de opgaaf van vandaag er ook al niet om liegt. Maar puzzelen is pas echt ge zellig als er flink wat denkwerk aan te pas moet komenhoven- dien liggen er aan het eind van de Puzzelreis aantrekkelijke prijzen te wachten. Succes. 15.00 35.20 15.45 18.40 18.50 19.00 19.0R 20.00 20.20 21.10 21.35 22.25 22.50 18.50 19.00 19.13 19.52 20.00 20.20 20.45 21.10 22.40 16.15 16.30 16.50 18.55 19.00 19.25 19.50 19.55 20.00 20.25 21.55 22.30 VIJF SLEUTELS TOT DE SCHAT. Jeugdfeuilleton. BRAVE PITTY Film voor de jeugd. HIER GAAN WE DAN Documentaire ZANDMANNETJE ZORRO JONGER DAN JE DENKT. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS MEDEDELINGEN NIEUWS DE MAN DIE DE ANGST OVERWON. Speelfilm. VERGEET NIET TE LEZEN. NIEUWS CHARLIE ALS AVONTURIER Klucht met Charlie Chaplin- DE FLINTSTONES LOUISIANA STORY Speelfilm over olieboringen in Louisiana B.T.W. (Teleac) DE FABELTJESKRANT JOURNAAL RINALDO RINALDINI JOURNAAL FLITSEN UIT HET DAG BOEK VAN JOOP TER HEUL Deel 4 POLITIE NEW YORK JORIS IVENS 10 TWEEDE JOURNAAL TELEAC 11.00 18.10 18.15 18.30 19.00 19.25 19.30 20.00 20.35 21.05 21.35 22.45 LES SENTIERS DU MONDE MEDEDELINGEN VIREVENT. Sprookje CE PAYS EST a VOUS. ANTENNE-SOIR PLUM-PLUM IMPRESSIES VAN DE OLYM PISCHE SPELEN VAN MEXICO. JOURNAAL LES SOVIETIQUES TV-serie- ROCAMBOLE EN 1968, LES MOTS. JOURNAAL DE FABELTJESKRANT JOURNAAL CORONATION STREET KONING KLANT Gevaren bij het ontsteken van vuurwerk. JOURNAAL ACHTER HET NIEUWS KONING KLANT KRONIEK VAN EEN HOF NAR. Tsjechische speelfilm spelend in de Dertigjarige oor log (1618-1648) TWEEDE JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 DER UEBERLAUFER. 2. (kleur) T.v.-film 21.00 1968 22.30 BEI DER ARBEIT BEOBACHTET. 23.10 JOURNAAL 11.45 NIEUWS 17.50 DIE DREHSCHEIBL 18.15 SCHIFF AHOI 18.50 DER VERFLIXTE MONAT, 19.30 HEUTE 20.00 DAGBOEK UIT DE PROTES TANTSE WERELD. 20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN PRAXIS 21.09 PARIS PALACE HOTEL Speelfilm 22.30 NIEUWS Maandag 30 december HILVERSUM I 402 m NCRV: 12.00 Los-Vast, gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuinder, 12.26 Land en tuinb.meded. 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.05 Toppers uit 1968 (gr.) 14.30 Stereo: Sopraan en piano, moderne liederen 15.00 Herv. middagdienst ISFRU: 15.30 Zoeklicht op Nederland, informatie over Noord-Holland, afgew. met muz. (16.00- 16:02 Nws.) Overheidsvoorl.: 17.20 Su riname Journaal. Spreker: mr. dr. H. J. Roethof NCRV: 17.30 Voor de kleu ters 17.45 V.d. jeugd 18.00 Stereo: Meis jeskoor met instrumentaal sextet 18.19 Uitz. van het GBV. Spreker: die heer J. van der Jagt, lid van de centrale ver bondsraad 18.30 Nws., en weerpraatje 18.46 Act. 19.05 Literama, radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 19.25 NCRV-vocaal ens., oude en moderne koormuz. 19.50 Stereo.' Promenade-ark. amus.muz. 20.15 Stereo: Lichte gram.- muz. 20.25 Op de man aï, praatje 20,30 Stereo: .Ojnjrpepork^ met zangsol., semi- klaiss. en moderne muz. 21.15 Hollan ders tussen sneeuw en bergen, klank beeld 21.45 Muziek uit het land van de wintersport (gr.) 22.20 Volksmuz. uit de Alpen 22.20 Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij de tijd, cultureel progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m VPRO: 12.00 Blauwe maandag, gevar. progr. 12,26 Land- en tuinb.meded. 12.29 Stereo: Muzikale aanwinsten 12.50 Frankrijk: een mini-collage 13.00 Nws. 13.11 Informatie: ontwikkelingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Stereo: klass. gram.muz. 14.25 Lichte orkestmuz. (opn.) NRU: 14.45 Promenade-ork. (opn.), aimus.muz. AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45 Dixietime: jazz in oude stijl (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: sopraan en piano, klass. en moderne liederen 16.30 V.d. jeugd 17.30 Draai- orgelmuz. (gr.). Overheidsvoorlichting: 17.40 Samenwerking met ontwikkelings landen. Samenstelling en presentatie Than Ra-es AVRO: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.25 Bezin ning rond de jaarwisseling, lez. 18.30 Stereo: Giuditta, operette van Lehar, uitgevoerd door Promenade-ark., Radio- koor en solisten 19.30 Nws. RVU: 19.35 Wij leefden in Jemen, door Chanah Mil en met medewerking van Dolf Ver- roen NRU: 20.05 Rebellen of meepra ters, lez. 20.45 Stereo: Pianorecital, mo derne muz. 21.00 Rebellen of meepra ters, discussie 21.20 Stereo: Toonbeeld: Italië rond 15.00, een samenspel BZN 22.20 Gelooft u in sprookjes? een progr. van de Bond Zonder Naam NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojour naal NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: amus.muz. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 240 m en f.m. TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 TNT, licht progr. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in, rod deluurtje 15.00 Nws. 15.03 Halster, Pop. en Country-muz. 16.00 Nws. 16.03 RRRrrr popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaiijafldraaiik: verz.platenprogr. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 12.08 Landb.kroniek 12.15 Gevar. muz. 12.40 Weerber., meded., progr.overz. en SOS- ber. voor de schippers 12.48 Gevar. muz. 12.53 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws., weerber. en beursber. 13.20 Tamelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Licht muz.progr. 15.P0 Nws. 15.03 Symfonische muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 V.d. zieken 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Gevar. muz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold 18.30 Lichte muz. 18.45 Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Operette- muz. 20.00 Operakroniek 22.00 Nws. 22.15 De zeven kunsten literatuur 22.30 Dans- muz. 23.00 Nws. 23.10 16e Europees mu ziekfestival v.d. jeugd te Neerpelt: koor zang 23.40 Nws. 23.45-0.30 Uitz. voor de zeelieden. Dinsdag 31 december HILVERSUM I 402 m NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muz. met nws en act. 8.00 Nws. 8.11 Oude gew. muz. 8.30 Nws. 8.32 V.d. huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. v.d. huis vrouw) 9.35 Waterst. 9.40 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr.) 10.00 Verwachting en vervulling, lez. 10.15 Stereo: Opera- aria's uit de Barok (gr.) 11.00 Nws. 11.02 V.d. zieken 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte grani.muz. VPRO: 7.54 Deze dag AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte gram.- muz. (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor genwijd. NRU: 9.00 O Nederland O Vader- en Moederland, licht progr. over Nederlandse au-pair-meisjes 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renais sance (opn.) AVRO: 10.00 V.d. kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00- 11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Fragm. uit Spaanse opera's (gr.) 11.55 De Amster damse effectenbeurs in 1968, lez. HILVERSUM H 240 m en f.m. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow Pow. (ADVERTENTIE) Da echte Amerikaanse. In het rode bus]* met gele opdruk. Importeur Rietbergen £.\t Rotterdam TeL 010-231168 riendelijke" convei rsatie (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De KRO zal van avond op Nederland 1 de eerste open bare Nederlandse vertoning geven van Joris Ivens' politieke filmpam flet „Indonesia Calling". Omdat de film een (achttien minuten durende) felle aanval is op de Nederlandse koloniale politiek in de jaren na 1945, was „Indonesia Calling" voor projectie in ons land tot dusver ta boe. Alleen de laatste jaren was de rum hier en daar tijdens besloten voorstellingen te zien. Indonesia Cal ling maakt deel uit van een omvang rijk programma met en over de Ne derlandse cineast Joris Ivens die vo rige maand 70 jaar werd. Ter gele- genheid hiervan had Hans Keiler in Harijs een lang interview met hem. Ziowel over en naar aanleiding van de eerste films in de twintiger en der tiger jaren, de achtergronden van zijn omstreden pamflet „Indonesia lailing en over zijn meest recente documentaire „Arbeid in Vietnam en Laos (ADVERTENTIE) ff K l.i lüt/ Klaasje onder de Kerstboom gratis in een raampje fFSfrïï u-V-fsH f Mamma met de feesttaart gratis in een raampje Oma met kleine Sofietje gratis in een raampje 'f f'~ "Tofc 1ÉÉ i |f f maöi «i mü" -..'--..-JS Pietje met zijn nieuwe trein gratis in een raampje ■■HHlW Opa op het hobbelpaard gratis in een raampje (-(Aast'ÏÏiTtótv ,jpj Pappa aan de sherry gratis in een raampje jMji'',',1,11i... t? yr/fe 68-6

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7