I Walt Disney „Wï Kon ,Jungle Book' swingende versie van Kipling Tekenfilmstudio na jaar ijzersterk terug nplem DUO AAN D kunststofki ^ukenim PRINSENSTRAAT ZUNDER tel. 01696r?« Voornaam Snklaar- Toen z«n Leuk gelopen KIPLING STEMMEN II Stj-Idsenat^aken Wij °nZe rel ignatiusstraat 79 b, Bred DE STEM Mowgli als sparring partner voor de zorgeloos levende beer. I Dans van do apenkoning met de onhandig als aap vermomde beer. De tijger Shir Khan en de slang in vriendelijke" convers* HEEMSTEDE - In de vakbroeders uit het g succes, waarmee het z; stil-hoes gestoken pla blijken onmiddellijk n< alle kwaliteiten van 01 binnen enkele weken over de tienduizend. E| ment heeft nog nooit in een vaderlandse fei aangevraagd bij een de broddelprogramma's vi kleinkunstbloemen in Er is dus duidelijk sp: mystificatie: Mo en Po verschijningen uit de neergedaald en hullen sulfer-dampen van eei anonimiteit. In het verre eikehout zijn de tsjirpi kels van smartlappenk Hoes inmiddels opgeschi snelle opmars van deze valen: in ijltempo bera; tegenaanval, welke resul enteren van Nathalie, di gens uit hun eigen flui persen. Spoelen maar. De reactie van Mo ei nieuwe plaat, waarop ze pel gemak van houthakki gende slag slaan. Begelej steunend orgel en een ij zingen ze hun brandn „Nina" en „Donna", smeuiige samenstelling hun eerstelingen. Nathali dertussen de hitparade b ook in Duitsland opged'ol handelingen met Frankrij vergevorderd stadium. Alle reden dus om eer aan te vragen bij Mo en F onbekenden in het Nederl sement. Men moet daarvo. Zwitserse chalet aan de Hi Bronsteeweg, waar Bover Oord als ongekroonde pl resideert. Een van zijn va: is John Möring. Ex-leide Leedy-trio en sinds acht grammachef bij Bovema. type van de snelle, losje mondhoeken acterende va de ouwe jongens bij de'vóór noemen. John zegt: „Je mo loven. We hebben ons ecl laatste moment verzet, sound was zo lekker. lede: „Dat is het". Toen hebbe: maar zo gelaten. In dit iedereen commercieel eelt ziel". Mag hij zich voorsta Po staat niet op de loo moneymaker Oord. Po is k standdge in biologische en technische zin. Po arrlvee chalet met een uiterst dl waarin hij de bewijzen van slaagde carrière meedraagt sal straks zonneklaar blijke Amsterdamse verplegerszo Portengen al sinds mensed met het volkse bijltje hakt fraaie collectie spaanders heeft gehouden. „Kent merï lekino, dat zo gevoelig dc Manna wordt gezongen? En talwals, die in tientallen uitv op de plaat is gezet?" Allema jes van Po. „Glaasje op laa den ls ook van hem. Hij gi een zaterdagmorgen om kw zes voor zitten en was om kw «Bes binnenkwam, was de hi?° lacht moeilijk en onth h« de geestelijke vader is pak me nog ee "Het heeft leuk gelopen", - schrhfZtiend u an toe' "zuIN Verband - een schuil3 w1, met mijn andere w( dat srpf met ze&gen dat ik i van 1, e, S?aam- Ik hob le tiid' w Mengelberg en dij ie h ;'Wanneer je muziek ma ie het eerst laten uitvoeren d mèmrt a °?r het Amsterdd orkest hot het concert| neemt j daarna op het re| oddpJL ]e het geweldig. I toch wel I£rhetVan heerlijk door .et gewoon op d Dat ztUf f10®' gespeeld Lzei, Karei altijd". O is bet", zegt Mo, „of De ijzervreter, bevelhebber van de excercerende olifanten. Nu hebben de mannen van de Dis- neystudio's zich duidelijk gerevan cheerd. Met „Jungle Bock", de laat ste film waarover de onlangs over leden „baas" Disney zelf nog de su pervisie had, werd een visitekaartje gepresenteerd. Een visitekaartje waarop alle ervaring, technische per fectie en ideeënrijkdom uit het im posante verleden van de studio te rug te vinden zijn. Het is zonder eni ge twijfel veruit de beste Disneyfilm van de laatste twintig jaar, op één hoogte staand met het na ruim een kwart' eeuw nog steeds onovertrof fen „Bambi". „Jungle Book" mag dan weinig met de Mowgliverhalen van Rudyard Kipling uitstaande hebben, de film bezit verder alles wat dit genre te bieden heeft. Het jongetje Mowgli wordt in het oerwoud te vondeling gelegd en door een goedige panter, kostelijk van mimiek geheel passend bij de stem van Bastian Cabot, naar een wol- venfamilie gebracht, die hem als hun eigen jong opvoeden. Mowgli groeit voorspoedig op tussen de dieren van het woud, doch dan komt het bericht dat de tijger Shir Khan in de buurt is gesignaleerd. Shir Khan is een mensenhater, die Mowgli zeker niet met rust zal la ten. De panter biedt aan Mowgli in veiligheid te hrengen en ondanks he vige protesten van het jongetje wordt de lange tocht naar de wereld dei- mensen gemaakt. Onderweg beleeft het tweetal allerlei avonturen. Met exercerende olifanten, 'n onbetrouw bare slang, een gemoedelijke domme beer, plaagzieke apen en zich verve lende gieren. Mowgli en de beer we ten Shdr Khan te verslaan als deze een aanval onderneemt en de film eindigt met Mowgli's ontmoeting met een meisje uit het mensendorp, wat hem met zijn nieuwe omgeving ver zoent. „Jungle Book" is niet alleen voor treffelijk amusement voor de jeugd, ouderen zullen er minstens evenveel plezier aan beleven. De film kent geen inzinkingen, wel hoogtepunten, 20 Sedert Emile Cohl de eerste primitief-bewegende tekenïr\ge^es het witte doek introduceerde is de tekenfilm een niet meer weg i( denken onderdeel van het bioscoopprogramma geworden. Het w« Walt Disney, die in 1936 de wereld versteld deed staan mets. „Sneeuwwitje en de zeven dwergen", de eerste getekende hoofd film. Disney was toen onbetwist de grote meester, door velen gj. imiteerd, door niemand geëvenaard. „Sneeuwwitje" werd gevolgj door „Pinokkio", „Pinokkio" door „Bambi" terwijl met „Fanfasis" Walt Disney een nog ambitieuzere sprong deed om de tekenfilm va- kindervermaak te evolueren lot kunstuiting. Ook tijdens en na a Tweede Wereldoorlog bleven de Disney-studio's met zekere regelmaa' getekende hoofdfilms afleveren doch zij misten vaak de inspiratie die achter de produkten uit de dertiger jaren zat. Eensdeels lag dit aan het feit dat de Disney-studio's In avotuf. vullende dierendocumentaires als bv. „De woestijn leeft" en „Perri' een minder bewerkelijke vorm van expressie had gevonden, ander- deels omdat de grote meester een nieuw troetelkind had gevoeg dat zijn volledige aandacht opeiste: Disney-land. Terwijl Disney's staf van medewerkers de continu-produktie vu getekende hoofdfilms in stand hield, zagen andere tekenfilmstudio's vooral die in Oost-Europa, de kans Disney's troon met oorspronke- lijke ideeën en nieuwe grafische technieken aan het wankelen It brengen. Het meisje Ual Mowgli verzoent met zijn verblijf bij de mensen. Het jongetje Mowgli en het baby-olifantje. Gelukkig heeft men in Nederland, waar de film op 12 december in latie gaat, voor ondertiteling gezorgd en de stemmen van de dieren niet nagesynchroniseerd. Zonder onze Ne derlandse artiesten iets te kort te wil len doen: de oorspronkelijke stem men zijn zo goed gekozen, dat dit bij een nasynchronisatie noodt ver beterd had kunnen worden. Phil Har- ris produceert een prachtig dom be- rengeludd, Sebastian Cabot en Louis Prima noemden wij reeds en de vlij mende slissende slang heeft het ho- g'e stemmetje van Sterling Helloway gekregen. Prachtig is ook de stem van George Sanders, die de tijger Shir Khan een voornaam typisch En gels accent geeft, terwijl het gieren- kwartet een der gemakkelijk in het gehoor liggende melodieën op voor treffelijke wijze brengt. Het lijkt wel of de Disneystudio's met „Jungle Book" een eerbewijs hebben willen brengen aan hun o- verleden grote oprichter en zich eens extra hebben ingespannen, daarmede wraaknemend voor de slappe jaren, toen routine en vereenvoudiging van werkmethode de overhand kregen. „Jungle Book" is niet alleen tot in de puntj es verzorgd, het is een geïnspireerd werk waarin ontwerpers decorschilders, animators en gag men zich hebben uitgeput om het beste te brengen wat er uit deze gro te voorraad talent te distilleren viel. Liedjesschrijvers en de tekstspreken- de acteurs zorgden daarnaast voor een geluidsdecor, dat samen met de bonte getekende wereld Jungle Book tot een belevenis in zijn genre maakt. Een tekenfilm die niemand ook de ouderen niet mag missen. Anderhalf uur puur amusement op artistiek hoog niveau. zoals de excercitie van het groepje olifanten onder leiding van een oud- Indiase ijzervretei-, het dansje van de zorgeloos levende beer of het wil de beatfeest van de apenkolonie met de stem van Louis Prima voor een kostelijke swingende versla van Kip ling zorgt. Het aasgierenkwartet maakt een dansje.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 6