„HOLLYWOOD AAN DE ISAR Bavaria's droomfabriek produceert per jaar 15 miljoen meter film Spanje zoekt steun in NATO en EEG POLITIEK SPEL OM V.S.-BASES •Mam Budget a Speculaties DE STEM (Van een onzer verslaggevers) GEISELGASTEIG. Van de Münchener Karlsplatz is het nog twintig minuten rijden. Richting Grünewald. Juf frouw Helga Sandberg, de perscheffin van Bavaria Filmstu dio's heeft het keurig op een briefje geschreven. Het kan so- wiezo niet missen. De Bavaria-ateliers bestaan uit een enorm complex met een romantisch ruisende wind en idyllisch flui tende vogeltjes. Van neurotische bedrijvigheid, kalmerings- pillen en zenuwinstortingen is aan de buitenkant niets te be speuren. De portier van dit Hollywood aan de Isar valt eigenlijk wat tegen. Gewoon maar een gemoedelijk man. Zonder smach tende Johan Heesters-blik en gespeend van elk Hans Joachim Kulenkampff-gebaar. In onvervalst Beiers dialect wijst hij zins teleur. Zij is jong en lacht, donkerblond en knap. Zij ïs iedereen de weg. Juffrouw Sandberg, altijd actief, stelt geens- eh.... nou ja, precies zoals hippe juffrouw van een filmstudio er behoort uit te zien. Parijs imiteren wij op eigen terrein met evenveel gemak als een levens echt oerwoud uit Brazilië. Natuurlijk worden er ook heel wat films ter plaatse gemaakt. Van onze camerateams zijn er altijd wel 'n paar actief in Tokio of aan de Noord pool. Sinds 1959 werken wij vooral voor de televisie. In Geiselgasteig worden per jaar niet minder dan 70 grote produkties gemaakt. Meer dan vijf tien miljoen meter celluloid in twaalf maanden tijd. Ook voor het buiten land. Wij verheugen ons bijzonder dat ons werk in Nederland zo goed aanslaat." Ik ben blij dat ik op deze wijze nog iets voor die aardige juffrouw Sand berg terug kan doen. „Onze films worden naar vijftig landen geëxporteerd. Van „Orden für die Wunderkinder" moesten maar liefst 100 kopieën worden afge drukt. Ons beste amusements - pro gramma was „Lieben Sie Show", met de allergrootste artiesten uit de hele wereld. Het televisiespel „Der Schlaf der Gerechten" heeft jaren lang gelopen in de bioscopen van de Chinese Volksrepubliek en de kleurenfilm „Die Girls von Takaru- zuka" was een bestseller in de Sowjet-Unie." Tegen vele beroemde acteurs en regisseurs zegt Bavaria gewoon Jij en Jou. Alec Guiness, Liselotte Pulver, Catharina Valente, Sammy Davis, Esther en Abi Ofarim, Georg Na der, Heinz Rühmann, Michael Phle- gar, Juliette Greco, The Peanuts, Vico Toriani, de Kessler-Sisters om er maar eens een paar te noemen. Zij treden op in de kostbare produkties die in deze droomfa- frieken aan de lopende band wor den gemaakt. Dromen zijn bedrog, zegt het spreekwoord. Dat geldt soms ook voor de fantasieën in cellu loid. Bij Bavaria mogen die dro men wel een paar centen kosten. veTa^ek^rsterr^bertden1' ruimteschip 0rion in z«n fantastische vluchten naar 'ordt ",L n!fu ®v?khe In ',e Bavaria-studio's staat men Tempelhof pi Om door Bavaria te wandelen heeft men tijd nodig. Vier uur lang, kilometers ver. Door im mense opnamehallen en doodstil le muziekstudio's. In synchroni satie-ateliers en de verbluffende wereld van de filmtrucage. Door fotolaboratoria oordoven- vende requisitiewerkplaatsen; de alles-in-voorraad-hebbende ge luidsarchieven en de ateliers van de beeldhouwers in polyester. Voorbij de colonnades van een namaak Romeins forum, het ei gen kunstmeer met dobberende kunstboten. Door de voetbalveld- grote magazijnen met tienduizen den kostuums; de opslagplaatsen voor meubels, voor spotlights en lichtkannonen en in de luidruch tige constructiehallen waar brug genbouwers, binnenhuisarchitec ten, timmerlieden en schilders vol overgave aan het werk zijn. „Wie naar Bavaria komt kan zijn koffers thuis laten. We hebben alles bij de hand. Ideeën, techniek en per soneel. De bekwaamste auteurs, re gisseurs en artiesten Wij zorgen er voor. Kleur, muziek en authen tieke kostumering Het wordt uit voorraad geleverd. Men hoeft maar een chequeboekje mee te brengen. Wij zorgen voor de rest", legt de perscheffin uit. „AchtungAufnahme", galmt het door hal 7. De laatste opnamen voor een kleurproduktie met Anneliese Ro- thenberger staan op stapel. Bestemd voor de Duitse t.v. op Nieuwjaars dag. Regisseur Vaclav Kaslik koeke loert spiedend door een camera en geeft aanwijzingen. De vedette zelf is niet aanwezig. Zij is al „inge blikt", zoals dat in vaktermen heet. Het gaat vandaag om enkele me ters sfeer. De entourage vain een Opemball. „Met veel schwung, mo derne ritmen en de zoete zaligheid van walsmuziek." Aldus het draai boek. Op vergulde tierelantijn-balkons van een bordpapieren operagebouw heb ben kleurige jongedames en ern stige mannen - van - de - wereld tot taak waardig hun plaats in te ne men, zeer geïnteresseerd naar bene den te kijken, naar links en rechts met het handje te zwaaien of hei melijk door een toneelkijker te glu ren. De glasjuwelen en de opgewekt- heijj stralen in het rond. De heer Kaslik ontpopt zich ais een moeilijk man. De balkonscène moet wel twaalf keer over. De ene keer houdt „die rode juf met haar opvallende boezem" haar waaier in een foute stand, een andere maal wordt „de derde mijnheer van rechts boven" verzocht niet zo'n stompzin nig gezicht te trekken aangezien dit volkomen in strijd is met de sfeer van een Opernball. Waarop „de der de mijnheer van rechts boven zich prompt in een hoestbui verslikt en de hele zaak weer van voor af aan moet beginnen. Over een metershoge stellage vóór het opera-interieur wandelen elek triciens ongedurig heen en weer. Witgejaste dames stuiven bedrijvig met poederdons en kam over de balkons. Hier wordt een scheef vlin derdasje tot de orde geroepen, daar een uitgezakte avondjurk terug in het lood gebracht. Schijnwerpers floepen aan en uit. Een haastig mi crofoonknechtje raakt verward in de spaghetti van de elektriciteitskabels en maakt een smak. Er wordt ge roepen en geschreeuwd. Voor de zo veelste maal laat de „ingeblikte" Anneliese Rothenberger haar Pucci- ni-aria schallen over dit chaotische tumult. Dan plotseling „Achtung Aufnah me". Het spel kan beginnen, de ope ra-dames beginnen te schrijden. Op dat moment laat een witgepruikte fi gurante een toneelkijker vallen. Acht meter diep. Een felle knal in doodse stilte. Regisseur Vaclav Kaslik krijgt er weer een paar grijze haren bij. Droomfabriek Bavaria. „Wij zijn ook maar eenvoudig be gonnen. In 1919. Met één hal. Nu staan er negen, met tientallen bij gebouwen. Bavaria behoort nu tot de modernste studio's van Europa" Aldus Helga Sandberg. „Wij staan voor niets. Wij bouwen zonder moeite een vliegtuigmoeder- schip en deinzen er niet voor terug de pyramide van Cheops steen voor steen te reconstrueren. Het Lido van (Van onze correspondent) MADRID In de Spaanse hoofdstad verzekert men dat er een belangrijke ommekeer in de Spaanse buitenlandse politiek voor de deur staat. Men zegt, dat generaal Franco van plan is om, als de huidige ijl-onderhandelingen met de Verenigde Staten over de toekomst van de gezamenlijke bases in Spanje niet tot het gewenste resultaat leiden, zijn gehele buitenlandse politiek te herzien. En alle aanwijzingen duiden erop, dat de huidige minister van buiten landse zaken, senor Fernando Maria Castiella, in een heel moeilijk parket verkeert in zijn onderhandelingen met de Amerikanen. Op 26 september j.l. verstreek de verlengingsperiode van vijf jaar waarmee Madrid en Washington in 1963 hun tienjarige bijstandsovereen komst van september 1953 hadden uitgebreid, zonder dat er overeen komst was bereikt over de nieuwe verbintenissen die Madrid eiste in ruil voor het voortgezette gebruik van de gezamenlijke bases. De bila terale overeenkomst van 1953 werd dan ook formeel vervallen verklaard en er bleef nog slechts een speciale periode van 6 maanden, voorzien in die overeenkomst, om te proberen alsnog tot een vergelijk te komen. Dat wil zeggen, dat de toekomstige pre sident van de Verenigde Staten, die het toch al druk zal hebben met Viet nam en de andere grote problemen van de Amerikaanse maatschappij, slechts over enkele weken zal be schikken om te beslissen over de Spaans-Amerikaanse betrekkingen. De mogelijkheid is groot dat het erop zal uitkomen dat de laatste clau sule van de overeenkomst van 1953 in werking treedt, namelijk die waarin bepaald wordt dat indien alle onder handelingen falen, de Verenigde Sta ten over 12 maanden beschikken om al hun militairen terug te trekken uit Spanje. Madrid hoopte dan ook op een overwinning van Richard Nixon. Hij is de man die het minst geneigd schijnt te zijn om het budget van het Pentagon te besnoeien, en per slot van rekening was hij vice-president van de U.S.A., toen de Eisenhower- administratie besloot dat een militair verbond met Spanje nuttig en nood zakelijk was. Verleden jaar overhandigden de Spaanse militairen aan het Pentagon een boodschappenlijstje van modern militair materiaal dat zij meenden no dig te hebben. Het Pentagon bere kende de kosten op 1.100 miljoen dol lar er zei ronduit „nee". In de loop van de daaropvolgende onderhande lingen brachten Spaanse generaals hun eisen terug tot een „minimum" van 700 miljoen dollar en kwam Was hington tot een maximum-aanbod van 240 miljoen. Maar de gapende af grond van 450 miljoen dolar schijnt sindsdien niet te zijn overbrugd. Wel verzekerde Washington de Spaanse diplomaten dat hun klacht over de opname van Spanje in de „zwarte lijst" van president Johnson, die de vlucht van dollars naar bepaalde lan den verbiedt, met sympathie onder zocht was. Voorlopig had Spanje geen reden tot klagen omdat de Amerikaanse in vesteringen in Spanje nog aan het stijgen waren, vond Washington, maar mochten er moeilijkheden komen dan zou men een en ander nogmaals be spreken. Maar al met al verkeren de Spaans-Amerikaanse betrekkingen in een delicate toestand. Dit werd eens te meer onderstreept door een speech van Spanjes nieuwe ambassadeur in de Verenigde Staten, die half novem ber de ongehoorde stap deed om de aanwezigheid van Amerikaanse „ma rines" op de basis Guantaname te veroordelen als kolonialisme ten on gunste van Cuba. Dit was ongetwij feld de eerste maal dat het Spanje van Franco een communistische aan klacht tegen de Verenigde Staten on dersteunde. Waarom gaat Spanje ditmaal zo ver in het pokerspel aan de onderhan delingstafel? Het officiële Spaanse argument is dat de recente acties van Sovjet-Rusland in Oost-Europa en in de Middellandse Zee nogmaals heb ben aangetoond dat Spanje een groot risico loopt door de aanwezigheid van U.S.-bases op haar grondgebied. De luchtbasis Torrejon van het Ameri kaanse „strategie air command" ligt op slechts 30 km van Madrid, en maakt dus automatisch van deze hoofdstad met 3 miljoen inwoners een militair doelwit. De twee andere luchtbases en de marinebasis van Ro ta in Zuidwest-Spanje, waar de Po- laris-onderzeeboten van de U.S. navy bevoorraad worden, zijn even zovele verlokkingen voor een aanval op Spanje. En dat terwijl de Verenigde Staten geen enkele verplichting heb ben om de Spaanse veiligheid te ver dedigen, maar zich beperken tot hun eigen steunpunten. Generaal Franco wil een einde ma ken aan zijn isolatie door volledige b(jstandsverdragen. Maar de Ameri kaanse senaat voelt er bitter weinig voor om zich eens te meer te compro mitteren met de verdediging van een ander land in ruil voor enkele mili taire bases. Het gevolg is dat elk van beide par tijen de ander probeert te overtuigen dat de troeven die hij in de hand heeft niet zoveel waard zijn als hij denkt. De Amerikanen verklaren openlijk dat de drie luchtbases in Spanje van weinig praktisch nut meer voor hen zijn. Wat Rota betreft heb ben de Amerikanen een oplossing vlak bij de hand die Madrid beslist geen plezier zou doen: zij zouden kun nen voortgaan met de controle van de ingang van de Middellandse Zee door hun Polaris-vloot eenvoudigweg 150 km naar het oosten te verplaat sen en in Gibraltar te installeren. Madrid weet heel goed, dat dat het einde zou zijn van haar mogelijkhe den om deze Britse kolonie ooit nog terug te ontvangen. De Spaanse te- genmanoeuvre kwam in de vorm van een driedaags staatsbezoek van kan selier Kiesinger aan Madrid. Hij is de eerste Duitse kanselier die generaal Franco bezoekt, sinds Hitier nu pre cies 28 jaar geleden met Franco sprak in Hendaya. In november bood Hitier Franco een Europese alliantie aan en beloofde hem terloops dat zijn „Sturmabteilung Koch", die in mei 1940 het Eben Emmael-fort bij Luik onschadelijk had gemaakt, hem ook het fort van Gibraltar zou terug be zorgen. Wat was de betekenis van kanselier Kiesingers bezoek? De Spaanse staatstelevisie liet hier geen twijfel over en verklaarde ronduit dat Kie singer er voorstander van was om Spanje op te nemen in het militaire en economische systeem van Europa (d.w.z. in de NATO en in de EEG). Generaal Franco, die het de laatste tijd ook goed kan vinden met zijn collega generaal De Gaulle, probeer de ongetwijfeld de Amerikanen dui delijk te maken dat hij ook de mo gelijkheid heeft om zijn zekerheden voor de Spaanse veiligheid in Europa te vinden. Het is echter twijfelachtig dat deze troef goed genoeg zal zijn om minister Castiella's positie aan de onderhandelingstafel te verstevigen. En indien generaal Franco zich uit eindelijk gedwongen ziet om zijn hele buitenlandse politiek te herzien, zal hij een nieuw gezicht nodig hebben Spaanse krant: „In dit land We ten alleen God en Franco (foto) waar we aan toe zijn." om die politiek elders voor te stel len. Daarom spreekt men ook in Ma drid over een komende kabinetswis seling. Dat zou betekenen dat minis ter Castiella zijn taak zou neerleggen na precies dezelfde dienstperiode van 11 jaren als zijn voorganger, ex-mi- nister Martin Artajo. En in de Spaanse hoofdstad specu leert men ook met een tweede sa menloop van omstandigheden. Name lijk dat de opvolger van minister Castiella juist zoals hijzelf in 1957, de Spaanse ambassade in het Vaticaan zal verlaten om zich in het Madri- leense ministerie te installeren. Am bassadeur don Antonio Garrigues, die Spanje ook in Washington had ver tegenwoordigd tijdens de Kennedy- administratie, en een persoonlijke vriend van John en Jackie Kennedy werd, staat hoog genoteerd op de lijst van mogelijke ministers. Maar alle Spanje-kenners geven toe dat generaal Franco een bijzon dere vaardigheid bezit om als nieuwe ministers juist personen aan te stel len waar niemand ooit aan had ge dacht. Zoals een Spaanse krant on langs schreef: „In dit land weten al leen God en Franco waar we aan toe zijn". Ook voor een „Avondje in de opera" schrikken de decorbouwers van Bavaria niet terug.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 17