met de jongeren AANKONDIGINGSKERK NAZARETH een groot inter nationaal kunstwerk (ERIJH.H. DEKKER DE JONGE (STAAL- ONSTRUK- ITIES Landbouw- Magazijnen 01150-3314-3634 I 01185-364 >5) 1625 B KERSTMIS 1948 DE STEM KERSTMIS 1968 Igeachte cliëntèle 'RETTIGE FEESTDAGEN i In een loORSPOEDIG 1969. yielesingel 34-38 - tel. 01180-5253 delburg 'LEVEn^CIER elier - Horloger IjKSTRAAT 30 - GOES evestigd 1834 oor: LOODSEN li ARAGES FABRIEKSHALLEN ■Tevens IONTAGEKRAAN VERHUUR LE .V. MIJNHEER" ERNST HET gebouw waar hij woont heet geen „pa leis" meer.. Maar in enkele grote kamers hangt nog iets van de sfeer die bij het woord paleis hoort. Vroeger hoorde er nog meer bij, zoals een titel en een paarse toog. Nu loopt hij altijd rond in een simpel zwart pak. En de speciale galakleding wordt alleen nog bij zeer officiële gele genheden uit de kast ge haald. Net als trouwens de titel. Want de bisschop van Breda wil het liefst gewoon „meneer de bis schop" worden genoemd. Of eigen lijk nog liever: „bisschop" of me neer Ernst". Een duidelijk teken, dat hij de afstand tussen hem en de gelovigen in zijn bisdom zo klein mogelijk wil maken. Hij is vriendelijk en modern, staat open voor veel nieuwe stromingen. Re den waarom hij ook de jongeren meer kansen en inspraak wil ge ven. Oók in het kerkelijk beleid. Daarover praten we op een mid dag in zijn „huis" bij een kopje the». Hoe zou u, tegen de achtergrond van wat er dit jaar aan rampen in de wereld gebeurd is, de houding van de jeugd willen karakteriseren? De jeugd heeft een brede blik, interessen die over heel de wereld gaan; die wereldwijd zijn zou je kunnen zeggen. En ze is ook bereid zich daarvoor in te zetten. Ze doet dat op heel verschillende manier. Alle wereldgebeurtenissen hebben hun repercussie bij de jeugd. Als je vergelijkt met de tijd, dat ik zelf jong -as is het een groot verschil. Je wist er vroeger veel minder van. En je was er toch min der bij betrokken ook. Niet dat de dingen waarvan je wel op de hoogte was, je minder raakten. Dat zou ik niet willen zeggen. Hoe zouden de priesters in deze tijd moeten werken en optredenmet Mme voor de jeugd? (Korte stilte) De priesters moe ten, geloof ik, zoals alle volwasse nen, proberen te achterhalen wat er bij de jeugd leeft. En dan ook zien of ze deze interessen dat waar voor de jeugd zich wil inzetten kunnen steunen. Tenminste als de jeugd zelf dat zou wensen. Het is natuurlijk duidelijk, dat die com municatie van twee kanten moet komen. Het kan alleen slagen als zowel de jongeren als de priesters willen spreken en luisteren naar elkaar. Ik dacht niet dat het con tact op het ogenblik al voldoende is. Een heleboel jongeren die ge doopt zijn, katholiek zijn opgevoed, gaan na hun schooltijd niet meer op zondag, of zaterdag, naar de kerk. Ze voelen zich dichter bij God, zeg gen ze, in een enkel onverwacht mi nuutje van contact, als ze blij of dankbaar of gelukkig zijn. Nou, daar zou ik met de jonge ren niet over willen strijden.Als zij zich op hun eigen manier bij God vóelen, dan zou ik dat ten eerste waarderen, en ten tweede lijkt mij dat priesters, als zij daarmee in aan raking zijn, goed doen dat te steu nen. Kijk, als het voor de jongeren daar gelegen is, of onder meer daar gelegen, dan moet je je afvragen hoe kan dat zo tot ontplooiing ko men, dat dat ook hun leven verder oriënteert. Ligt het aan thuis, aan school of aan de kérk, dat ze niet meer naar de kerk gaan? Je kunt niet één oorzaak noemen. Het komt ook voor, dat het een re actie is omdat ze vroeger gedwon gen waren te gaan. En naar gelang de dwang groter geweest is en naar gelang het minder een zaak van overtuiging was, is in die mate ook te verwachten dat men als men vrij is het ook helemaal niet meer doet. Van de andere kant kan het zijn, dat de liturgie zoals we die aantreffen buiten hun eigen leven staat. En mij dunkt, dat men zich in het algemeen vrijer opstelt ten aanzien van allerlei zaken. Ik dacht dat dit geheel van factoren hier een rol in speelt. Kunnen beat- en jazzmissen deze jongelui weer naar de kerk bren gen? (Peinzend)Het blijkt in ieder geval, dat deze missen voor de jon gelui aantrekkelijk zijn. Dat is dui delijk hè. Je kunt niet zeggen dat het voor hen blijkbaar geen verschil maakt of ze naar een jeugdsoos gaan of naar de kerk. Dat maakt het blijkbaar wèl. Het is vaak geen keuze of - óf. Ze doen het een èn het ander. Het lijkt mij dat ze ook in de kerk en in de liturgie en in de missen hun eigen sfeer willen aan treffen. En ze gaan die ook maken. Dat vind ik het goede daarvan. Heeft het nog iets met geloofsbe leving te maken? Ik moet u eerlijk zeggen, ik be grijp eigenlijk niet dat men daar aan twijfelt. Want als iemand naar een gregoriaanse mis toegaat, er eventueel nog een reis voor maakt om dat te kunnen beleven, wordt er niet aan getwijfeld of het wel een zaak van geloof is. Dat wordt zonder meer voetstoots aangeno men. Het is gewoon een kwestie van cultuur en leefwereld. (Zegt, dat gregoriaans of polyfone of mo derne muziek, wat geloof betreft allemaal even waardevol of waar deloos kunnen zijn). Ikzelf ben zo als veel mensen dan eens door het een, dan eens door het ander ge boeid. Ik zou niet mogen zeggen, dat andere diensten mij niks zeg gen, maar ik wil zeggen, dat ik me in jongerenmissen bijzonder voel aangesproken. Voelt u zich dan jonger? (Lacht hartelijk) 't Is mogelijk Ik denk het, ja. De jeugd maakt in haar reacties op wereldgebeurtenissen een nogal ongeduldige indruk. Maar is dat on geduld soms niet begrijpelijk als de jeugd zo vaak het tegendeel ziet van wat gepreekt wordt. De jeugd heeft toch het recht te protesteren? Dit ongeduld is begrijpelijk. En hoe meer van dit ongeduld er is hoe beter. De jongeren zijn fris hè. Ze zijn nog niet zoals wij, die ouder zijn, in aanraking gekomen met de taaiheid van de menselijke insti tuties, die je zo moeilijk veranderd krijgt. De jeugd gaat er gerust te gen aan. (Lacht) En dat is. dacht ik ook erg waardevol. Dat het niet allemaal zo gauw ge beurt als de jeugd het wil, dat we ten ze zelf ook wel. Maar anderzijds weten ze dat als ze zich er niet voor inzetten het altijd zo blijft. Vroeger werd van de jongeren verwacht dat ze (glimlacht) ge hoorzaam waren, en maar luister den en wachtten. Maar dat is nu wel anders geworden. Daarin ligt voor mij ook de Teden van die jon gerenmissen. Wat krijg je in de kerk anders gekke toestanden als de jongeren wel in de samenleving eigen ruimte verkrijgen en je zou ze die in de kerk niet geven. Hoe unit u de jeugd ruimte ge ven? Met name zou ik persoonlijk meer contact met de jongeren willen heb ben. Als u mij nou vraagt hoe, dan weet ik dat ook nog niet. Ik heb het afgelopen jaar wel contacten gehad, zo met gespreksgroepen. Maar ik ben er voorstander van dat de jongeren eerst eens de ruimte verkrijgen in de liturgie, daarna een informeel contact, maar wel met een reële uitwisseling van ge dachten. We moeten het maar eens proberen. En als dit mislukt moe ten we weer wat anders proberen. Dan zou ik ook willen, dat de jongeren een zekere eigen plaats verkrijgen daar waar kerkelijk be leid wordt gemaakt. In het Pasto raal Concilie is dat geprobeerd. De eerste keer kwam dat niet erg uit de verf. De tweede keer al een stuk beter. Hier in het bisdom is in het statuut voor het diocesaan pasto raal beraad opgenomen, dat de jon geren er meer in betrokken zullen worden. De bedoeling is eigenlijk dat er in het bisdom directe con tactmogelijkheden geschapen wor den en dat daaruit een jongeren- delegatie voortkomt. Dat kan niet op korte termijn. Maar we hebben geprobeerd in de onlangs gehouden vergadering de jongeren te laten meespelen door hun te vragen zich uit te spreken over Humanae Vitae. We mikken op alle jeugd. Maar omdat we het nog niet voor elkaar hebben op de manier die we wensen, moet ik eerst een beroep doen op de georgani seerde jeugd. U hebt er herhaaldelijk op gewe zen, dat je als christen in deze tijd niet ontkomt aan een politiek en sociaal engagement. Dat dit zelfs duidelijk uit het christen-zijn voort vloeit. Vindt u dat de jongeren zich er genoeg mee bezighouden? De jongerengroepen, die zo sterk van zich doen spreken, worden hier door gekenmerkt. Bij hen leeft dat allei zeer sterk. Ik geloof ook, dat het engagement bij de kerk, zoals dat nu toeneemt, onder invloed van deze tendens bij de jongeren staat. En dat de ouderen dit voor een aan zienlijk deel van de jongeren leren. Ik weet niet in welke mate dat wat je zo sterk in de jongerenkringen hoort, representatief is. In zoverre zou ik graag, dat, wat bij hen zelf tot leven komt, een bredere ver spreiding geven. Met name de jon- gerendiensten doen dat ook. Humanae Vitae en de jeugd? We hebben wel eens de indruk, dat de zaak voor de jongeren niet de moeite waard is om zich druk over te maken. Omdat men het een soort achterhoedegevecht vindt. Voor ouderen is dit een existentieel vraagstuk, een probleem in hun persoonlijk bestaan, een verande ring die ze zelf nog hebben door gemaakt. Zodoende is het begrijpe lijk dat de encycliek een geweldi ge repercussie heeft in de wereld van de ouderen. Maar we hebben dikwijls de indruk dat het voor de jongeren eigenlijk al een achter haalde zaak is. De plaats van de seksualiteit in het leven van de huidige jonge ge neratie? De huidige generatie komt eerder met de seksualiteit in aanraking al enigszins voorafgaande aan de rij ping in de persoonlijke betrekkin gen. Maar dan kun je toch verwach ten en dat zie je toch ook dat er later, als ze wat ouder worden en wanneer er wel een rijping in de persoonlijke betrekkingen komt, ook inderdaad liefde is. Ik bedoel, ze zijn toch niet minder lief tegenover elkaar dan ouderen lijkt me. Waarom laat u zich mijnheer de bisschop noemen in plaats van mon seigneur? Dat is gekomen op de persconfe rentie toen ik benoemd was. Ik zei, dat ik bezwaar had tegen de titel monseigneur, omdat ik vind dat die uit de tijd is, afstand geeft. Toen vroegen ze: Ja, wat wilt u dan wel? Daar had ik niet over nagedacht. Ik zei maar „mijnheer de bisschop" omdat het net in mijn hoofd op kwam. Op het ogenblik zou ik wil len dat ook dat mijnheer er nog afgaat. Ik wil gewoon bisschop ge noemd worden, net zoals men zegt burgemeester, dokter, pastoor. En kelen zeggen al en dat vind ik ook heel geschikt meneer Ernst. Maar sommige mensen hebben er nogal moeite mee, merk ik. (Hij lacht uitbundig, zegt dan ernsti ger). Probeer nou dat monseigneur eens helemaal uit uw verhaal te houden. Daar doet u mij een groot plezier mee Zou u in een andere tijd bisschop hebben willen zijn? In welke tijd je leeft is niet je eigen keuze. Dus ik ben maar blü dat ik in deze tijd leef. En in een andera tijd.... (peinzend)als dat zou moeten zijn in het verle den met die verhoudingen van toen zou ik dat niet kunnen, dacht ik. Er zijn veel mensen tegenwoor dig die het niet meer zouden kun nen uithouden in vroegere verhou dingen. Die afstanden, en alleen maar officiële contacten. Daar zou ik niet in kumnen leven, 't Is op het ogenblik veel gemakkelijker ook. Alleen al door de kleding was men vroeger geïsoleerd. Buiten de kerkelijke plechtigheden draag ik geen toog meer. Alleen als ergens gala voorgeschreven is, dan moet ik wel. Maar ja, dat komt zo zelden voor. Zou u in deze tijd jong hebben willen zijn? Ja (erg enthousiast). Dat zou mij wel hebben geleken. Ik geloof, dat de jongeren van nu meer mogelijk heden hebben dan wij vroeger ge had hebben. Zoals wü zijn, van mijn leeftijd, heb je je een aantal zaken later eigen moeten maken terwijl de jongeren er nu al mee opgroeien. Lijkt me veel gemakkelijker. Ik ge loof niet, dat ik schade opgelopen heb door mijn verleden. Tenmin ste, ik ben me dat niet bewust. Er zijn wel mensen van mijn leeftijd, die veel schade hebben opgelopen door de situatie van toen. We geloofden vroeger minder dat je wat aan de toestand zou kun nen veranderen. Ook dat is nu an ders. Zou u in deze tijd tot de strijd bare jongeren behoord hebben? Ik denk het wel ja JOSé TCHHKKRS In dit kerstnummer o.a. t ISSCHOP ERNST en de jongerenJOSé TOIRKENS uit boven'het'Va- kerk steekt Ve's vS^iaHiea. e de heu" NAZARETH, december Olga uil Argentinië ligt op vijf meter van de grot van de Heilige Boodschap in de nieuwe Aankondi- gingskerk in Nazareth op haar knieën. Steentje voor steentje herlegt ze het 1500 jaar oude byzantijnse mo zaïek. Terwijl haar hamertje zacht jes tikt vertelt ze haar bewogen levensverhaal. Haar vader was katholiek, haar moeder jodin. Kort na de Israë- lisch-Arabische oorlog van vorig jaar ging ze zonder een cent op zak naar Israël. „Ik wilde iets voor het land doen", zegt ze. Olga, die in Buenos-Aires kunst geschiedenis studeerde en schil derde, werkte in een Israëlische kibboets. Een jaar. Een bezoek aan Nazareth bracht haar in con tact met de architect, pater Bene- dictus, onder wiens toezicht de nieuwe Aankondigingskerk wordt gebouwd. Hij stelde haar voor mee te werken aan dit bouw werk voor God. „Ik ging er op in, alhoewel ik het kaartje om naar huis terug te vliegen al in mijn bezit had. Maar iets iets houdt me tegen hier weg te gaan". Wellicht heeft deze gevoelige vrouw in Nazareth de weg tussen joden dom en christendom op eigen wijze in de kunst gevonden. Terwijl Ol ga vertelt, knielt een groep Spaanse pelgrims voor het altaar in de grot waar de engel Gabriel Maria voor spelde, dat uit haar schoot een won met de naam Jezus zou wor- len geboren. Het gezongen gebed zwelt door le prachtige akoestiek in de kerk >an tot een concert voor God. Het jeel-blauw-rode licht dat door de ramen parelend naar binnen valt, geeft er een diepe mystieke kracht aan. Mystieke kracht uit kunst. Want de nieuwe kapitale basiliek is een groot internationaal kunstwerk. Meer zelfs. Het is een bouwwerk waaraan joden, mohammedanen en christenen gelijk hun beste krach ten hebben gegeven. Onder toe zicht van de orde der Franciscanen is sedert tien jaar de grondslag ge legd voor een unieke kerk op een unieke plaats. Artiesten uit de gehele wereld hebben jarenlang gewerkt aan de fresco's, beelden en koperen krui zen, beroemde Oostenrijkse en Franse glazeniert, Italiaanse wand- schilders en Israëlische koperslagers hebben zich volledig gegeven ter verfraaiing van de nieuwe Aankon- digingskerk. Onder hen ook een landgenoot. Niel Steenbergen ontwierp één van de grote noordelijke deuren van de kerk. Van binnen van kunst flonke rend, van buiten somber en strak. Toch staat de nieuwe basiliek als het allesoverheersende bouwwerk in het hart van Nazareth. In april 1969 zal de basiliek pas officieel voor pelgrims en bezoekers worden opengesteld. Een uitzondering wordt voor de kerstnacht gemaakt. Evenals vorig jaar gaan de grote zware deuren open voor duizenden gelovigen uit de gehele wereld voor het bijwonen van de nachtmis. De basiliek is nieuw, zijn ge schiedenis even oud en enerverend als het verhaal van het christendom zelf in het heilige land. De vraag waar het in wezen om gaat is ol de plaats, waar in het verloop van zestien eeuwen vijf kerken ter ere van Maria verrezen, inderdaad de aankondigingsgrot aangeeft. In 1960 uitgevoerde opgravingen hebben volgens archeologen en the ologen overtuigend het bewijs gele verd, dat voor twijfel omtrent de juistheid van de plaatsbepaling geen rechtvaardiging meer bestaat. In dat jaar werden bij het oplich ten van het byzantijnse mozaïek een aantal bedolven stenen en bogen gevonden, die er op duidden dat op die plaats een kerkje had gestaan. Op de gevonden stenen was dui delijk een laag kalkpleister zicht baar met daarin een aantal gegrifte namen voorzien van kleine kruisjes. Die namen en kruizen zijn ongetwij feld van vroeg christelijke oor sprong. Het is zeer waarschijnlijk, dat een tot het christendom bekeerde EEN SPEELSE beschouwing over ons zwoegen en zwelgen. I iy DR. CORN. VERHOEVEN sterven. MASAI in Kenya kunnen zich niet aanpassen aan de ontwik keling. Zij zijn gedoemd uit te PIET SNOEREN e Een detail uit de bronzen deur van Niel Steenbergen. jood, Jozef van Tiberias, gebruik heeft gemaakt van een aan hem door keizer Constantxjn de Grote verstrekte vergunning in Nazareth de eerste kerk te bouwen. Het ligt volgens deskundigen voor de hand, dat hij daarvoor de aan kondigingsgrot als bouwplaats heeft gekozen. De gevonden stenen wij zen daar tenminste op. Dit kerkje zou ongeveer honderd jaar hebben bestaan. Omstreeks 427 na Christus, ten tijde van de beroemde byzan tijnse keizer Theodosius de Twee de, werd op dezelfde plaats de eer ste grote kerk gebouwd. In 570 berichtte een onbekende pelgrim uit Italië over het bestaan van de byzantijnse kerk in Naza reth. Maar als in 1100 de vrome kruis vaarders het heilige land betreden ligt de kerk in diep verval. Ze venenzeventig jaar later schrijft de Griekse pelgrim Johannes Phokas over de schoonheid van de nieuwe kruisvaarderskerk, die op de plaats van de in verval geraakte byzan tijnse kerk is verrezen. Dit voorbeeld van kruisvaarders architectuur is echter geen lang le ven beschoren. Al in 1263 wordt de kerk door sultan Bibar verwoest. In 1620 wisten de Franciscanen door hun goede betrekkingen met het Turkse sultanaat toestemming tot de herbouw van de kerk te verkrijgen. Het duurde echter honderd jaar voordat met de bouwwerkzaamhe den begonnen kon worden. De nieuwe kerk voldeed ech ter niet aan de verwachtingen. Reeds in het begin van deze eeuw werden plannen gesmeed om een fraaie kerk, de heilige maagd Maria waardig, in Na zareth te bouwen. Pas in 1960 was het benodigde kapitaal (twintig miljoen gul den) bijeen en werd de Isra elische bouwonderneming Sole] Boneh opdracht gegeven air aannemer de werkzaamheden voor de nieuwe basiliek uit tf voeren volgens de plannen var de Vaticaanse architect profes sor Muzzio. "P<EN TWEEDE vakantie per jaar 1 zal u best bevallen. Bovendien is het gezond. En dat hoeft niet per se wintersport te zijn. Ook in eigen land zijn de mogelijkheden legio T?EN WEDUWE vertelt over haar 1 eenzaamheid. JAC. LEVIJ "ITOOR KLEINE Stemlezertjes een hele pagina met een fijn kerst verhaal, een kleurplaat en een grote puzzel. ■pEN GEPENSIONEERDE schoen- maker uit Dongen vertelt hon derduit over „hoe het vroeger allemaal was". KEES BASTIANEN WAT ER ook voor weer op komst is, de televisie brengt in ieder geval een witte kerst op de buis. LEO THURING STRIJDKRACHTEN EN gewetens vrijheid was het onderwerp van een paneldiscussie in onze serie „Pro en Contra". 1AYOUT MARINUS VAN BIJNEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 21