CSeat7ken>een §oed win- dynamisch gebied Landelijke rust in Sas van oudste Zeeuwse Geut Inspraak voor Axel industriestad (E)MOTIE BEDREIGD MwtSföR m.v^-,0 mm; w^r1 DE STEM VAN WOSNSDAG 18 DECEMBER 1968 varmwaterketels -ng, elk 420.000 Ign radiatoren in Ijntoren, konvek- lluchtverhitters m ling vol-aufoma- Im2 voor stoom- t.b v. de persen- V een onzer redacteuren) zi?u Axel binnenkomt hadH» Stigd wat de borden al uw won®angekondigd»Axel - vertoont fem-eente"- Het stadje kekkrfi v Parkaanleg, aan- graafl (waar ook de Belgen van mak mft Xeel bussen gebruik zwembadNatuurlijk is er een folen, een ™imer .sPor^elden- Centrum nieuw bejaar- me? 'n een cuBureel cen- steeds duider nUre' "Axel ^oongemel lyeer de functie van ter M ente zegt burgemees- van Dijke er van. züEaanUv^rl,°f niet één gemeen- !e co,i«ntrati^ ?et Temeuzen, »Sgemeent?\v-? de functie van Ping, Da( jtltt voor Axel van '£ri,i 'ün n^d;_au eenmaal ver- Het is een na- uit Zeeuwsch-Vlaanderen, tussen oost en west, noord en zuid. Kijk maar naar de wegen; kijk ook maar naar de busverbindingen. Axel ligt voor de Zeeuwsch-Vlaamse Tramwegmaat schappij als een spin in het web." vloeit. Het ligt echt centraal in „Anderzijds ligt het toch ook weer ver genoeg van de industrieën van daan (er is een soort bufferzone), zodat Axel nogal gevrijwaard blijft van de hinderlijke kanten van de in dustrialisatie. En zo is Axel ook door het omringende krekengebied als leefgemeente echt aantrekkelijk." k ziin t nu bWijlte fLJ-jrgl"S- Hex is een na- n dl<? alleen al "it statische situering voort- De herindeling blijft ook hier geen emotieloze kwestie te zijn. Onlangs heeft de raad een motie aanvaard en ter kennis gebracht van minister en Kamer, waarin wordt gepleit voor een andere herindeling dan de voor gestelde. Men wil liever één gemeen te vormen samen met Zuiddorpe, Overslag en Koewacht dan (zoals voorgesteld) met Terneuzen en de andere kanaalgemeenten. Axel, woon- en leefgemeente. Bier is er in elk geval in Het gezel lige centrumpje rond de markt ge noeg te krijgen. En niet alleen de jeugd is er goedlachs. De concessie die men in de motie deed was zeer opmerkelijk: Axel was bereid zijn grondgebied langs het ka naal af te staan aan de nieuwe ka naalzonegemeente. „We deden dat nolens volens", aldus de burgemees ter. „Natuurlijk zouden we liever ons grondgebied langs het kanaal behou den en meedoen met de industrialisa tie. Maar we hadden geen zin meer om te vechten voor behoud van dit grondgebied en het is ook veel beter, dat de terreinen langs het kanaal in één hand komen." „Maar we blijven wel hevig geïn teresseerd bij de industriële ontwik keling. Als woongemeente zullen we er alles aan doen om te proberen schone, arbeidsintensieve bedrijven naar de kanaalzone te trekken. Daar om willen we net als Middelburg dat in Vlissingen heeft altijd in spraak blijven houden in het haven schap dat voor de kanaalzone in op richting is." hoofdweg, die het dorp zijn speci ale karakter verleent. Ingedijkt op initiatief van Gentse kapittelhe ren, kreeg het zijn eerste bewon- ners uit het Asseneder ambacht. Dat is aan de Westdorpers nog steeds te horen: hun dialect lijkt nog altijd op wat men rond As senede spreekt. Want eeuwenlang heeft het geïso leerd gelegen, omgeven door water. Maar nog altijd ligt het bezijden de grote wegen. Burgemeester G. H. E. M. van Waes heeft daarvan gezegd „Zo beroerd als we nu zitten, zo goed zitten we straks". En op de kaart kan hij daarbij de ontworpen wegen aan wijzen, die over enkele jaren zijn gemeente een centrale plaats geven in het Zeeuwsch-Vlaams-Belgische wegennet. (Van een onzer redacteuren) WESTDOBPE De oude Land- dijk of Graaf Jansdijk, die Vlaan deren eeuwenlang heeft moeten beschermen tegen het open water van de Braakman, die immense inham van de Westerschelde, loopt nu dwars door Westdorpe. De dijk vormt de kronkelige Het zal wellicht weinig helpen, zo min als het argument, dat er een (in derdaad reëel) mentaliteitsverschil bestaat tussen Sas en Terneuzen. Maar dat men in Sas bang is, dat de gemeenteraad van dat grote Terneu zen van straks, het eeuwenoude Sas- se carnaval zal bedreigen, vindt bur gemeester J. C. Aschoff van Terneu zen onzin. Die zegt: „Iedere kern van de gemeente behoudt zijn eigen ka rakter, wie zou dat willen verande ren 1" „Sas van Gent heeft bewezen dat het zijn functie aan kan", vindt bur gemeester Den Boer en hij wijst op de goede voorzieningen, die de ge meente getroffen heeft op velerlei ge bied. De woningbouw vindt gestaag doorgang ondanks de grote moeilijk heid van Sas, dat het klem zit in een hoek van de landsgrens. De scholen mogen er zijn en al zou het plezierig zijn om ook nog een eigen l.t.s. te hebben, burgemeester Den Boer vindt die vraag toch niet reëel, want de ge meente heeft maar zo'n vijfduizend inwoners. Dat geldt ook voor een u.l.o. en voor een h-b.s. of gymnasium en voor een m.t.s. Voor dat soort scholen moet men in Terneuzen te recht of in Hulst of Oostburg. De heer H. J. P. Verschaffel. direc teur van de Sasse meelfabriek en Het oude en het nieuwe Sas van Gent. Het oude, van poort voor Vlaanderen tot Hollands bastion, h gewonden een nieuwe Industriege meente met glas en kunstmest an heel veel suiker! voorzitter van de kring van werkge vers in de Nederlandse kanaalzone, wijst de grootste belemmering aan voor de ontwikkeling van de indus trie: de staatsgrens. „Er zal tenmin ste loyaal moeten worden samenge werkt", zegt hij en noemt de man co's: „Drinkwatervoorziening, elek triciteitslevering, afvalwaterlozing, aardgasdistributie, personen- en goe derenvervoer, recreatiemogelijkhe den, niets van dat alles is in de Bel gisch-Nederlandse kanaalzone geco ördineerd." „En toch zal straks het kanaal rah Gent naar Terneuzen, volgens de overeenkomst tussen beide landen, een weg zijn tussen België en Neder land voor de grote scheepvaart. En het gebied zal het karakter dragen van economische eenheid. Zo is ook het vraagstuk van de vaste oeverver binding over de Westerschelde, niet een Zeeuwsch-Vlaamse, noch een Zeeuwse, maar een Benelux-zaak", aldus de heer Verschaffel- R. A. J. DEN BOER burgemeester van Sas van Genti oudste industriestad" G. H. E. M. VAN WAES burgemeester van Westdorpe: ,^traks bereikbaar" M. K. VAN DIJKE, burgemeester van Axel: „uw woongemeente" Tweehonderd vijftig meter ten zui den van het Westdorpse uitbreidings plan komt de grote verdragsweg van Terneuzen naar Gent en die heeft een rechtstreekse aansluiting op het Bel gische wegennet. Dan ligt Westdorpe niet meer dan anderhalve kilometer (en via een goede weg) van de grote baan, die van Antwerpen naar de kust zal leiden. En met het gereed komen van de nieuwe kanaalbrug (nog altijd de grootste draaibrug van Europa!) is ook de verbinding met Sas van Gent verbeterd. Volgens het wetsontwerp zal het ook de toekomst van Westdorpe zijn, evenals het dat is van Sas var Gent en van Axel, om één grote ge meente te vormen met Terneuzen Maar ook Westdorpe zal dan nog we' lang zijn eigen, landelijke karakter dragen, een woonkern in een dyna mische streek. De charme van Westdorpe is de lang gerekte middeleeuwse Graaf Jans dijk, waarlangs het dorp Is ge bouwd (Van een onzer redacteuren) SAS VAN GENT Zeelands oudste industriegemeente dankt niet alleen zijn bestaan aan Gent. Toen Karei de Vijfde aan de in woners van zijn geboortestad toe stemming gaf om een kanaal te graven naar de Braakman, bete kende dat tevens de stichting van Sas van Gent. Toen deze Gentse nederzetting door de Tachtigjari ge Oorlog afgescheiden werd van de moederstad, kreeg het echter pas de kans, uit te groeien tot een zelfstandige gemeente. En weer was het Gent, waaraan Sas van Gent aan het eind van de vo rige eeuw zijn nieuwe bestaan te dan ken had. Van Gentse nederzetting was het vestingstad voor Holland ge worden dank zij Gent werd het Zee. lands eerste geïndustrialiseerde ge meente. Elke „Hollander" toont zich daar weer verbaasd over. Hij verwacht in Zeeuwsch-Vlaanderen strand te vin den, bieten en tuinbouw. Maar Sas van Gent en Sluiskil vertonen zich ais echte industriegebieden, waar de rook zwaar over het kanaal kan han gen, waar het kan stinken als in de Randstad of als in West-Brabant, want de suikerindustrie drukt duide lijk zijn vaak lang niet reukloos stempel op de streek. In de hal van het Sasse stadhuis heeft oud-Sassenaar pater de Caluwé een wandschildering vervaardigd, die de aandacht vasthoudt. Niet in het minst om de tekst, die de oude functie aangeeft van het stadje „Sas van Gent, liggende aan de Gentse ofte Sasse vaart, zynde een bolwerk voor Gent, een burgt voor het land van Waes en een poort voor Vlaanderen." „Burcht" en „bolwerk" zijn niet de juiste benamingen meer voor de in dustriestad van thans, maar ongetwij feld is het nog steeds een poort voor Vlaanderen. De banden met de om liggende Vlaamse steden en dorpen zijn altijd hecht geweest. De laatste jaren neemt het grensverkeer zelfs op verschillende manieren toe. Niet alleen stromen (ook na 1 januari?) de zuiderburen naar de „goedkope" Hollandse winkels, ook het perso neelsbestand, niet alleen in de sei- zoentijd van de suiker, maar ook in de overige maanden van het jaar en in de andere industrieën, bestaat voor een groot deel uit Oostvlamin gen, zo'n 1500 in totaal. Maar zo wer den ook een serie woningen in het nieuwe Sas gebouwd door een Vlaam se aannemer, die met Vlaamse bouw vakkers werkte aan het ontwerp van een Vlaamse architect. Sas van Gent voelt zich bedreigd door de herindeling, die het oude stadje zal samenvoegen met het nieu we Terneuzen. Burgemeester R. A. J. den Boer zegt ervan: ,,De aanzet tot de industrialisatie kwam uit het zui den, uit Gent, niet uit het noorden." Het is een van de argumenten, die men tegen herindeling hanteert.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 41