ged. t. schorer tijdens statenvergadering „Zeeland wist niets van komst Harris-rapport VEREN DRUKKER, R.W.-58 VEILIGER Onfortuinlijk begin van éénmansreis naar India Péchiney toch naar Zeeland In gesprek mét DALT0NS Verrassend geschenk? uw horloger Staten vragen per motie om spoed Aan boord veerboot Prinses Margriet Oostburger serveert luneh hoge gasten SCHAAKSPEL VANDAAG V aste oeververbinding morgen Dubbele pech met jacht Engelsen geïsoleerd in Zuidpoolgebied DS STEM VAN WOENSDAG 18 DECEMBER 1968 t Sint-Joannaziekenhui, ird vervoerd. tarten Op donderdag abouw „de Jeugdhoeve" di l.V een wild-prijskaart gehouden. De beste spel avond hebben de kans or de komende feestdaa s of een konijn te winn lt precies om half acht (ADVERTENTIE i een onzer verslaggevers) IelBURG Bij metingen in egebied, tot op een afstand kilometer van de daar nieuwe chemische indus'. is een lichte toename van het halte in de lucht geconsta. Consequenties van dit ver si zijn thans nog niet vast té maar er kan beslist niet van rmercnde situatie worden ge- De metingen werden ver- de periode tussen februari en n dit jaar. verd dinsdag meegedeeld door teerde A. Kalamd tijdens de oording van de algemene be- ingen op de provinciale be en. De heer Kaland, die nog ïklemtoonde, dart er geen reden ust bestaat, zei, dat in januari rinciale raad bijeen zal worden en om in aanwezigheid van .digen de resultaten van deze dere onderzoekingen te be- h, vragen over een verontreinl- vain het Wesitenscheldewater, >rdde de heer Kalamd, dat die niet van die aard is, dat daat- storingen" zouden tonnen eet- ïeer Kalamd zei slechts „uit de te hebben vernomen, dat Era an plan is vuil imdustriewater Moerdijk op de Zeeuwse wa- te gaan lozen. Hij verzekerde eeds de nodige proeven in sa- srking met het rijksinstituut e zuivering van afvalwater mi jnden genomen. Dit zei gedeputeerde, mr. T. Scho rer, gisteren in een uitvoerig ant woord aan de leiders van de Zeeuwse statenfracties, waarvan er sommigen met enige verontrusting van het rap port kennis hadden genomen spe ciaal omdat het een kanaal door de Hoeksche Waard (gewenst om het industriegebied Moerdijk beter toe gankelijk te maken) noodzakelijk acht. „Wij vragen ons af," zei mr. Schorer, „of Rotterdam dit rapport waarin de hele delta behandeld wordt, helemaal voor zijp rekening wenst te nemen. In elk geval zal 't algemeen bestuur van het overleg orgaan zich op korte termijn over de inhoud van het rapport beraden. Het gaat niet alleen de Rijnmond- raad. maar ook de provincies Bra bant en Zeeland aan". (Van onze correspondent) TERNEUZEN Om 21 minuten over 8 gistermorgen meldde de ka pitein van de „Prinses Margriet" van de Prov. Stoombootdienst in de ether, dat het schip met assistentie van een sleepboot de zeehaven van Terneu- zen binnenvoer (zie foto). Een allerlaatste late boot op het traject Kruiningen-Perkpolder kon er volgens de heer Van Poelje niet af, wegens de personeelskosten die daar uit zouden voortvloeien. Maar hij verkocht toch geen definitief ,,nee". De heer Adriaansens (KVP) gaf hij grif toe, dat het traject Vlissin- gen-Breskens met dubbeldekkers moet worden bevaren. „Wij streven naar grote schepen, met een relatief klein aantal vaarten in deze open zeemonding", zei hij. Het verkeer over de Zeelandbrug is toegenomen, maar de financiële resultaten zijn nog niet denderend. „De exploitatietekorten zijn echter altijd nog belangrijk lager dan die op het veer Vlissingen-Breskens, waar elk jaar 4,5 miljoen op wordt toegelegd. Overigens is de onmisbare functie van de brug ons wel offers waard", zei de heer Van Poelje. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het vervoer van auto's is op het vaar Krui- ningenPerkp'older in d eperiode van juni tot november de pe riode waarin de dubbeldekker in de vaart was met ruim 73.000 eenheden, ofwel met circa 17 pro cent gestegen, in vergelijking met de overeenkomstige periode in 1967. Dit deelde gedeputeerde M. J. van Poelje mee tijdens de begrotingszit ting van de staten van Zeeland. „Ik heb ze zelf geteld", voegde hij eraan toe. Het aantal eenheden dat dit jaar op alle Westerscheldeveren te zamen werd vervoerd zweeft ergens in de buurt van de twee miljoen. De dubbeldekker heeft inderdaad tot een verbetering in de vervoers situatie geleid, zo oordeelde hij. De tweede dubbeldekker zal medio 1969 van stapel lopen en uiterlijk in 1973 zal het nodig zijn een derde dubbel dekker in de vaart te brengen op het traject Vlissingen-Breskens. De veer havens moeten voor die tijd aange past worden. Vlissingen krijgt een ge heel nieuwe veerhaven ten oosten van de huidige en in Breskens wordt de havendam verlegd en verlengd, terwijl er in de havenkom een nieu we fuik zal worden gebouwd. Rijks waterstaat zal, zo hoopte de heer Van Poelje, de gemeente Breskens com pensatie verlenen voor het feit dat cr sportterreinen aan de uitbreidings werken ten offer moeten vallen. Het veer Terneuzen-Hoedekenskerke zo gaf de heer Van Poelje toe, moet volgens het college van G.S. indien maar enigszins mogelijk, behouden blijven, zo vond de heer Van Poelje. Was dit niet mogelijk, dan diende er toch tenminste een regeling voor gra tis vervoer voor wielrijders en brom fietsers te komen. G.S. zouden daar naar hij beloofde, krachtig voor plei ten. (Vain een onzer verslaggevers) OOSTBURG Een jonge Oositburgse kelner zal koningin Juliana en koning Boudewijn van België en hun gasten op 19 december bij de officiële inge bruikstelling van de kanaalwer- ken op de veerboot Prinses Mar griet de lunch serveren. De 19- jarige Reinier Jonkman werk zaam in het nieuwe hotel- café- restaurant Victory van zijn va der, gelegen aan de Markt in Oostburg, zegt: „Ik vind het erg leuk en beschouw het als een hele eer dat ik uitgekozen ben. Vooral met het oog op mijn leef tijd. Je krijgt niet zo gauw de kans om zo'n hoog gezelschap te mogen bedienen. Met mij zijn nog vier of vijf kelners uit Zee land voor deze gelegenheid uit gekozen." Reinier Jonkman volg de drie jaar een opleiding aan de Horecaschool in Breda. Daarna werkte hij een jaar als buffet- bediende en een jaar als kelner in hotel- restaurant Rotterdam te Termeuzen. Toen hem werd ge vraagd of hij ervoor voelde op de veerboot Prinses Margriet de ko ninklijke lunch te serveren zei hij niet nee. De jonge Oostburger weet nog niet wat hij allemaal op de Prin ses Margriet zal opdienen. „Naar ik gehoord heb wordt het een lo pende lunch met o.a. cocktails en soep. Ik heb ook gehoord dat het autodek van de veerboot met een dik tapijt wordt bedekt. Het moet natuurlijk allemaal piekfijn in orde zijn". Reinier Jonkman ziet wel een goede toekomst in de horecasector „Zeeland wordt steeds meer door toeristen be zocht. Hier in Oostburg wordt het met het jaar drukker. Daar om heb ik er wel vertrouwen in dat de horecabedrijven het goed zullen blijven doen", zegt hij. Uit een informatie aan de Westsluis bleek, dat de noordelijke ingang van de nieuwe zeesluis „all klèr" (gereed) was gemaakt en de „Prinses Mar griet" als eerste officieel vaartuig de sluis invoer om geschut te worden. Uiteraard bestond er van de zijde der autoriteiten veel belangstelling en antbrak het niet aan spanning. Alles had evenwel een goed verloop en na dat de brug en deur aan de zuidzijde van doorvaart waren gereedgemaakt, kon de Prinses Margriet de geplande -raart naar Gent aanvangen. Deze gebeurtenis betekende, dat de sluis nog wel niet-officieel was ge opend, maar toch het meest belang rijke karwei, n.l. het opschutten van ren schip, met goed gevolg was ver lopen. ais 19 uur Raadsvergadering ENS tenr entrum 13—17 uur ariefkaartententoonstelling mst 14 uur Kerstmiddag bejaarden Gedeputeerde J. van Dongen had zich voor de beantwoording van de vragen die de Staten op hem hadden afgevuurd, voorzien van een massa cijfermateriaal. Daaruit bleek, dat rijksweg 58, sinds de invoering van de maximumsnelheidsbeperking vei liger is geworden. Het aantal doden op deze weg, tussen 1 januari en 1 augustus 1968 is (vergeleken met de zelfde periode van 1967) gedaald van elf tot twee. Het totale aantal onge vallen daalde, nog steeds in dezelfde periode, van 166 tot 156, het aantal aanrijdingen met lichte schade nam af van 108 tot 85, terwijl het aantal aanrijdingen met zware schade iets steeg, namelijk van 51 tot 56. Het aantal zwaargewonden nam toe van 11 tot 12 en het aantal lichtgewonden daalde van 57 tot 46. Op tirades over de snelheidsma niakken op rijksweg 58, zei de heer Van Dongen dat tussen 1 oktober en 1 december van dit jaar, niet minder dan 1275 processen-verbaal wegvs te snel rijden op deze weg zijn opge maakt. De controle geschiedt automa tisch. Will Penny 18 jaar i: Het hevig duel 18 jaar andic: Jumbo de sensatie van reu 14 jaar ILAAS Dt cracks 18 jaar '3: Het hevig duel 18 jaar De slag om Anzio 14 jaar (ADVERTENTIE) ,HET wordt hoog tijd dat er verande ring komt in het puntensysteem van de duivenkampioenschappen", zegt de heer A. de Krijger (38), lid van de duivensportvereniging De Volharding in Westdorpe. „Anders zal het spoe dig gedaan zijn met de duivenlief- hebberij. De ontevredenheid van dt- houders neemt steeds meer toe. Hiei in Westdorpe is het n.l. de gewoont geworden met een hok duiven, du: met een hoklijst met twee ploegei mee te doen aan le te vervliegen kampioenschappen." WE kennen elk jaar drie kampioenen en twee koningen, n.l. een kampioen jonge duiven, een kampioen oude dui ven, een koning jonge duiven, een koning oude duiven, en een kam pioen-generaal. Over het kampioen schap oude duiven heerst nu de meesU ontevredenheid. Dit kan gewonnen worden met twee eerst afgegevei- duiven. Die krijgen punten naarge lang het aantal ingekorfde duiven en- de af te leggen afstand. Nu staat hei in Westdorpe zo, dat de liefhebber: die met twee ploegen spelen vier dui ven hebben, die punten krijgen b.v a. speelt met 1 en 2, B. met 3 en 4 A en B krijgen dus met hetzelfde hok duiven voor vier duiven pun ten". ,NA enkele vluchten blijkt dat een van de twee er het best voorstaat met het aantal behaalde punten. Dikwijls is dat B omdat de eerste twee dui ven weieens te veel worden aangezet, en daardoor missen. Dit is het grote nadeel voor iemand die alleen speelt. Volgens mij is het ook zo dat A en B met hun vier duiven meer kans hebben kampioen te worden omdat deze toch na enige tijd hun regel- matigste duiven in de best geklas seerde ploeg zetten." .HET koningschap is voor de eerst afgegeven duif. Hoewel dit iets moei lijker te winnen is, hebben zij die met twee ploegen spelen twee kan sen omdat 1 en 3 hiervoor punten krijgen." De heer De Krijger won dit jaar het kampioenschap-generaal van De Volharding. Ook over dit kam pioenschap, dat toegekend wordt aan degene die in het seizoen de meeste prijzen behaalde, ts hij niet tevreden omdat dit kampioenschap altijd wordt gewonnen door iemand die met veel duiven speelt. „Ik heb nu de volgen de nieuwe regeling bedacht. Laat vol gend jaar iedereen meedoen met vier duiven voor alle kampioenschappen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Kamer heeft gisteren de motie Westerhout (PvdA) die na weigering' de regering vroeg om uiterlijk in september 1969 aan de kamer een nota te verstrekken, over ruimtelijke ontwikkeling in het gebied ten zuiden van de Nieuwe Waterweg verworpen. Er bestaat veel onzekerheid en daarom is een visie van de regering dringend gewenst, zo lichtte drs. Den Uyl de gewijzigde motie toe. Minis ter de Block zei dat de opstelling van een dergelijke nota een studie van jaren zou vergen en dat de termijn van negen maanden veel te kort is. Hij ziet daarom van een nota af. De motie kreeg alleen de steun van de PvdA, D '66, PPR en CPN en werd verworpen. De Tweede Kamer heeft ook de vorige week bij het debat over Shell Chemie-vestiging aan de Moerdijk ingediende motie-Schakel (AR) aan vaard. In deze motie wordt de re- regering gevraagd om op dezelfde ef ficiënte wijze met kracht haar be leid voort te zetten voor alle ge bieden met een te zwak sociaal-eco nomische structuur. De motie kreeg de steun van de regeringspartijen en van PPR. SGP, GPV en de groep- Harmsen. De socialistische fractieleider drs. Den Uyl zei geen behoefte te heb ben aan deze „aai- en streelmotie" ten behoeve van de bewindslieden Schut (Ruimtelijke Ordening) en de Block (Ec. Zaken). Hij kon zich voorstellen dat de regeringspartijen er wel behoefte aan hebben, „óm dat deze twee ministers niet uitblin- kendoor efficiency en kracht". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG. Met algemene stemmen hebben de Staten van Zee land een motie aangenomen, waarin zij er bij G.S. op aandringen in hun advies aan de minister van Verkeer en Waterstaat inzake het tracé voor een vaste oeververbinding over de Westerschelde, om spoed te vragen. De Staten willen bovendien, dat G.S. duidelijk hun voorkeur uitspreken voor een tracé, dat zo goed mogelijk past in de z.g. middenroute, waarvan ook de Zeelandbrug deel uitmaakt. De motie wordt ter kennis van de minister gebracht en aan de leden van de Staten-Generaal gezonden. De voorzitters van alle statenfracties hebben de moties ondertekend. Het initiatief was uitgegaan van de heer C. van der Peijl (CHU). De heer Stenvert (PvdA) bood de motie na mens alle fractievoorzitters met een korte toelichting aan. wat mysterieus aan. Ergens op een van de eilandengroepen ten zuiden van India werkt een dokter voor een kerkelijke missie. Jack Venne kwam daar toe vallig en bemerkte dat deze dokter (zowel eiland als naam van de dokter kon hij niet noe men), dringend een jacht nodig had voor het bezoeken van omliggen de eilanden. Menslie vende Venne zou er in Holland een halen en het de dokter, die verge zeld is van een Indiase schrijfster, Thelllel Run- ge genaamd, cadeau doen. Van zijn eigen geld kocht hij de „Thel- iiel", genoemd naar de schrijfster, die van de reis een boek zou schrij ven, doch zelf niet mee ging. Hij kocht proviand en verliet ons land. Het liep niet mee met de tocht en na een op onthoud te Burghsluis, liep het scheepje bij Domburg aan de grond (Van onze correspondent) BURGHSLUIS De reddingsboot President Jan Leis uit Burghsluis Heeft onder commando van schipper C. Schot, een jacht binnenge bracht dat half vol wa ter was aangetroffen bij de laatste boei van het Westgat. Het was de „Thelliel" uit Brisbane (Australië), een ongeveer zeven me ter lang kombuisjacht, voorzien van een bui tenboordmotor. Het jacht was zeewaardig en op weg van Rotterdam naar een eilandengroep tussen India en Austra lië via Kaap de Goede Hoop. Aan boord be vond zich slechts één persoon, een zekere Jack Venne, 50 jaar oud en meestal buitenslands. Reeds zaterdag was het zelfde jacht in het nieuws gekomen, door dat het strandde bij Domburg Het verhaal van de eigenaar doet bij hoogwater. Met een kraan werd het ijzeren jacht op de iaagwater- HJn gezet, waarna het zondagmiddag vlot kwam en verdween. Gis termiddag werd het door de tonnenlegger „Frans Naerbout" in het Westgat gezien, waa» het voor anker lag. De kapitein kon echter het anker niet loskrijgen. De hulp van de tonnen legger was zo groot, dat de „Thelllel" veel water binnen kreeg en op die manier niet te slepen was. Toen werd de „Pre- siden Jan Leis" te hulp geroepen, die zijn taak heel rustig uitvoerde en omstreeks tien over twee Burghsluis binnenvoer. De doorweekte kapitein werd door het Roode Kruis van nieuwe kle ren voorzien en vertoef de vannacht in hotel Baggert te Burgh. Hij blijft vol goede moed en zal, na het leeghozen van zijn schip, weer ver der zeilen. LONDEN (AP) Vijf Britse ont dekkingsreizigers zijn geïsoleerd in de sneeuwvelden van het Zuidpoolge bied. De Engelse marine onderneemt een hulpactie. De vijf mannen waren aam boord van een vliegtuig dat in slecht weer gedwongen werd op 10 december te lainden. De marine deelde mee dat de mannen noodrantsoenen bij zich heb ben voor 30 dagen. De duif die het eerst geconstateerd wordt krijgt, ongeacht de eerste, tweede, derde of vierde afgegeven duif, punten voor het koningschap. De tweede geconstateerde duif krijgt punten voor de kampioenstitel." „DIT kampioenschap wordt dan met de twee eerst geconstateerde duiven vervlogen. De derde en vierde doen dan mee voor het kampioenschap-ge neraal. Op die manier kunnen op ie dere vlucht hoogstens vier punten worden behaald. Iedereen kan dan gemakkelijk de stand bijhouden en ook zal de strijd veel spannender zijn. Vooral voor de kleine liefhebbers zijn de kansen dan gelijk. Iedereen die wil blijven spelen moet zorgen dat hij minstens vier duiven heeft, die prijs kunnen vliegen. Ik geloof dat deze regeling een hoop ontevre denheid zal wegnemen en dat ieder een weer plezier zal krijgen in onze mooie duivensport." I/#*/ gfi TOUW 's' f bV/L SEfU runue W -r touw! )T BfeEVG,7 s-a til/ heeft de nieuwste modellen horloges en klokken. En de grootste keuze. Dat is nu juist het voordeel van de speciaalzaak. wftj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3