ged. t. schorer tijdens statenvergadering
„Zeeland wist niets van
komst Harris-rapport
VEREN DRUKKER,
R.W.-58 VEILIGER
Onfortuinlijk begin van
éénmansreis naar India
Péchiney
toch naar
Zeeland
In gesprek mét
DALT0NS
Verrassend geschenk?
uw horloger
Staten vragen
per motie
om spoed
Aan boord veerboot
Prinses Margriet
Oostburger
serveert luneh
hoge gasten
SCHAAKSPEL
VANDAAG
V aste oeververbinding
morgen
Dubbele pech met jacht
Engelsen geïsoleerd
in Zuidpoolgebied
DS STEM VAN WOENSDAG 18 DECEMBER 1968
t Sint-Joannaziekenhui,
ird vervoerd.
tarten Op donderdag
abouw „de Jeugdhoeve" di
l.V een wild-prijskaart
gehouden. De beste spel
avond hebben de kans
or de komende feestdaa
s of een konijn te winn
lt precies om half acht
(ADVERTENTIE
i een onzer verslaggevers)
IelBURG Bij metingen in
egebied, tot op een afstand
kilometer van de daar
nieuwe chemische indus'.
is een lichte toename van het
halte in de lucht geconsta.
Consequenties van dit ver
si zijn thans nog niet vast té
maar er kan beslist niet van
rmercnde situatie worden ge-
De metingen werden ver-
de periode tussen februari en
n dit jaar.
verd dinsdag meegedeeld door
teerde A. Kalamd tijdens de
oording van de algemene be-
ingen op de provinciale be
en. De heer Kaland, die nog
ïklemtoonde, dart er geen reden
ust bestaat, zei, dat in januari
rinciale raad bijeen zal worden
en om in aanwezigheid van
.digen de resultaten van deze
dere onderzoekingen te be-
h,
vragen over een verontreinl-
vain het Wesitenscheldewater,
>rdde de heer Kalamd, dat die
niet van die aard is, dat daat-
storingen" zouden tonnen eet-
ïeer Kalamd zei slechts „uit de
te hebben vernomen, dat Era
an plan is vuil imdustriewater
Moerdijk op de Zeeuwse wa-
te gaan lozen. Hij verzekerde
eeds de nodige proeven in sa-
srking met het rijksinstituut
e zuivering van afvalwater mi
jnden genomen.
Dit zei gedeputeerde, mr. T. Scho
rer, gisteren in een uitvoerig ant
woord aan de leiders van de Zeeuwse
statenfracties, waarvan er sommigen
met enige verontrusting van het rap
port kennis hadden genomen spe
ciaal omdat het een kanaal door de
Hoeksche Waard (gewenst om het
industriegebied Moerdijk beter toe
gankelijk te maken) noodzakelijk
acht. „Wij vragen ons af," zei mr.
Schorer, „of Rotterdam dit rapport
waarin de hele delta behandeld
wordt, helemaal voor zijp rekening
wenst te nemen. In elk geval zal
't algemeen bestuur van het overleg
orgaan zich op korte termijn over
de inhoud van het rapport beraden.
Het gaat niet alleen de Rijnmond-
raad. maar ook de provincies Bra
bant en Zeeland aan".
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Om 21 minuten
over 8 gistermorgen meldde de ka
pitein van de „Prinses Margriet" van
de Prov. Stoombootdienst in de ether,
dat het schip met assistentie van een
sleepboot de zeehaven van Terneu-
zen binnenvoer (zie foto).
Een allerlaatste late boot op het
traject Kruiningen-Perkpolder kon er
volgens de heer Van Poelje niet af,
wegens de personeelskosten die daar
uit zouden voortvloeien. Maar hij
verkocht toch geen definitief ,,nee".
De heer Adriaansens (KVP) gaf
hij grif toe, dat het traject Vlissin-
gen-Breskens met dubbeldekkers
moet worden bevaren. „Wij streven
naar grote schepen, met een relatief
klein aantal vaarten in deze open
zeemonding", zei hij.
Het verkeer over de Zeelandbrug
is toegenomen, maar de financiële
resultaten zijn nog niet denderend.
„De exploitatietekorten zijn echter
altijd nog belangrijk lager dan die
op het veer Vlissingen-Breskens,
waar elk jaar 4,5 miljoen op wordt
toegelegd. Overigens is de onmisbare
functie van de brug ons wel offers
waard", zei de heer Van Poelje.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het vervoer
van auto's is op het vaar Krui-
ningenPerkp'older in d eperiode
van juni tot november de pe
riode waarin de dubbeldekker in
de vaart was met ruim 73.000
eenheden, ofwel met circa 17 pro
cent gestegen, in vergelijking met
de overeenkomstige periode in
1967.
Dit deelde gedeputeerde M. J. van
Poelje mee tijdens de begrotingszit
ting van de staten van Zeeland. „Ik
heb ze zelf geteld", voegde hij eraan
toe. Het aantal eenheden dat dit jaar
op alle Westerscheldeveren te zamen
werd vervoerd zweeft ergens in de
buurt van de twee miljoen.
De dubbeldekker heeft inderdaad
tot een verbetering in de vervoers
situatie geleid, zo oordeelde hij. De
tweede dubbeldekker zal medio 1969
van stapel lopen en uiterlijk in 1973
zal het nodig zijn een derde dubbel
dekker in de vaart te brengen op het
traject Vlissingen-Breskens. De veer
havens moeten voor die tijd aange
past worden. Vlissingen krijgt een ge
heel nieuwe veerhaven ten oosten
van de huidige en in Breskens wordt
de havendam verlegd en verlengd,
terwijl er in de havenkom een nieu
we fuik zal worden gebouwd. Rijks
waterstaat zal, zo hoopte de heer Van
Poelje, de gemeente Breskens com
pensatie verlenen voor het feit dat cr
sportterreinen aan de uitbreidings
werken ten offer moeten vallen.
Het veer Terneuzen-Hoedekenskerke
zo gaf de heer Van Poelje toe, moet
volgens het college van G.S. indien
maar enigszins mogelijk, behouden
blijven, zo vond de heer Van Poelje.
Was dit niet mogelijk, dan diende er
toch tenminste een regeling voor gra
tis vervoer voor wielrijders en brom
fietsers te komen. G.S. zouden daar
naar hij beloofde, krachtig voor plei
ten.
(Vain een onzer verslaggevers)
OOSTBURG Een jonge
Oositburgse kelner zal koningin
Juliana en koning Boudewijn
van België en hun gasten op 19
december bij de officiële inge
bruikstelling van de kanaalwer-
ken op de veerboot Prinses Mar
griet de lunch serveren. De 19-
jarige Reinier Jonkman werk
zaam in het nieuwe hotel- café-
restaurant Victory van zijn va
der, gelegen aan de Markt in
Oostburg, zegt: „Ik vind het erg
leuk en beschouw het als een
hele eer dat ik uitgekozen ben.
Vooral met het oog op mijn leef
tijd. Je krijgt niet zo gauw de
kans om zo'n hoog gezelschap te
mogen bedienen. Met mij zijn
nog vier of vijf kelners uit Zee
land voor deze gelegenheid uit
gekozen." Reinier Jonkman volg
de drie jaar een opleiding aan de
Horecaschool in Breda. Daarna
werkte hij een jaar als buffet-
bediende en een jaar als kelner
in hotel- restaurant Rotterdam te
Termeuzen. Toen hem werd ge
vraagd of hij ervoor voelde op de
veerboot Prinses Margriet de ko
ninklijke lunch te serveren zei
hij niet nee.
De jonge Oostburger weet nog
niet wat hij allemaal op de Prin
ses Margriet zal opdienen. „Naar
ik gehoord heb wordt het een lo
pende lunch met o.a. cocktails en
soep.
Ik heb ook gehoord dat het
autodek van de veerboot met een
dik tapijt wordt bedekt. Het moet
natuurlijk allemaal piekfijn in
orde zijn". Reinier Jonkman ziet
wel een goede toekomst in de
horecasector „Zeeland wordt
steeds meer door toeristen be
zocht. Hier in Oostburg wordt
het met het jaar drukker. Daar
om heb ik er wel vertrouwen in
dat de horecabedrijven het goed
zullen blijven doen", zegt hij.
Uit een informatie aan de Westsluis
bleek, dat de noordelijke ingang van
de nieuwe zeesluis „all klèr" (gereed)
was gemaakt en de „Prinses Mar
griet" als eerste officieel vaartuig de
sluis invoer om geschut te worden.
Uiteraard bestond er van de zijde der
autoriteiten veel belangstelling en
antbrak het niet aan spanning. Alles
had evenwel een goed verloop en na
dat de brug en deur aan de zuidzijde
van doorvaart waren gereedgemaakt,
kon de Prinses Margriet de geplande
-raart naar Gent aanvangen.
Deze gebeurtenis betekende, dat de
sluis nog wel niet-officieel was ge
opend, maar toch het meest belang
rijke karwei, n.l. het opschutten van
ren schip, met goed gevolg was ver
lopen.
ais 19 uur Raadsvergadering
ENS
tenr entrum 13—17 uur
ariefkaartententoonstelling
mst 14 uur Kerstmiddag bejaarden
Gedeputeerde J. van Dongen had
zich voor de beantwoording van de
vragen die de Staten op hem hadden
afgevuurd, voorzien van een massa
cijfermateriaal. Daaruit bleek, dat
rijksweg 58, sinds de invoering van
de maximumsnelheidsbeperking vei
liger is geworden. Het aantal doden
op deze weg, tussen 1 januari en 1
augustus 1968 is (vergeleken met de
zelfde periode van 1967) gedaald van
elf tot twee. Het totale aantal onge
vallen daalde, nog steeds in dezelfde
periode, van 166 tot 156, het aantal
aanrijdingen met lichte schade nam
af van 108 tot 85, terwijl het aantal
aanrijdingen met zware schade iets
steeg, namelijk van 51 tot 56. Het
aantal zwaargewonden nam toe van
11 tot 12 en het aantal lichtgewonden
daalde van 57 tot 46.
Op tirades over de snelheidsma
niakken op rijksweg 58, zei de heer
Van Dongen dat tussen 1 oktober en
1 december van dit jaar, niet minder
dan 1275 processen-verbaal wegvs te
snel rijden op deze weg zijn opge
maakt. De controle geschiedt automa
tisch.
Will Penny 18 jaar
i: Het hevig duel 18 jaar
andic: Jumbo de sensatie van
reu 14 jaar
ILAAS
Dt cracks 18 jaar
'3: Het hevig duel 18 jaar
De slag om Anzio 14 jaar
(ADVERTENTIE)
,HET wordt hoog tijd dat er verande
ring komt in het puntensysteem van
de duivenkampioenschappen", zegt de
heer A. de Krijger (38), lid van de
duivensportvereniging De Volharding
in Westdorpe. „Anders zal het spoe
dig gedaan zijn met de duivenlief-
hebberij. De ontevredenheid van dt-
houders neemt steeds meer toe. Hiei
in Westdorpe is het n.l. de gewoont
geworden met een hok duiven, du:
met een hoklijst met twee ploegei
mee te doen aan le te vervliegen
kampioenschappen."
WE kennen elk jaar drie kampioenen
en twee koningen, n.l. een kampioen
jonge duiven, een kampioen oude dui
ven, een koning jonge duiven, een
koning oude duiven, en een kam
pioen-generaal. Over het kampioen
schap oude duiven heerst nu de meesU
ontevredenheid. Dit kan gewonnen
worden met twee eerst afgegevei-
duiven. Die krijgen punten naarge
lang het aantal ingekorfde duiven en-
de af te leggen afstand. Nu staat hei
in Westdorpe zo, dat de liefhebber:
die met twee ploegen spelen vier dui
ven hebben, die punten krijgen b.v
a. speelt met 1 en 2, B. met 3 en 4
A en B krijgen dus met hetzelfde
hok duiven voor vier duiven pun
ten".
,NA enkele vluchten blijkt dat een
van de twee er het best voorstaat met
het aantal behaalde punten. Dikwijls
is dat B omdat de eerste twee dui
ven weieens te veel worden aangezet,
en daardoor missen. Dit is het grote
nadeel voor iemand die alleen speelt.
Volgens mij is het ook zo dat A en
B met hun vier duiven meer kans
hebben kampioen te worden omdat
deze toch na enige tijd hun regel-
matigste duiven in de best geklas
seerde ploeg zetten."
.HET koningschap is voor de eerst
afgegeven duif. Hoewel dit iets moei
lijker te winnen is, hebben zij die
met twee ploegen spelen twee kan
sen omdat 1 en 3 hiervoor punten
krijgen." De heer De Krijger won dit
jaar het kampioenschap-generaal van
De Volharding. Ook over dit kam
pioenschap, dat toegekend wordt aan
degene die in het seizoen de meeste
prijzen behaalde, ts hij niet tevreden
omdat dit kampioenschap altijd wordt
gewonnen door iemand die met veel
duiven speelt. „Ik heb nu de volgen
de nieuwe regeling bedacht. Laat vol
gend jaar iedereen meedoen met vier
duiven voor alle kampioenschappen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De Kamer heeft
gisteren de motie Westerhout (PvdA)
die na weigering' de regering vroeg
om uiterlijk in september 1969 aan
de kamer een nota te verstrekken,
over ruimtelijke ontwikkeling in het
gebied ten zuiden van de Nieuwe
Waterweg verworpen.
Er bestaat veel onzekerheid en
daarom is een visie van de regering
dringend gewenst, zo lichtte drs. Den
Uyl de gewijzigde motie toe. Minis
ter de Block zei dat de opstelling
van een dergelijke nota een studie
van jaren zou vergen en dat de
termijn van negen maanden veel te
kort is. Hij ziet daarom van een
nota af. De motie kreeg alleen de
steun van de PvdA, D '66, PPR en
CPN en werd verworpen.
De Tweede Kamer heeft ook de
vorige week bij het debat over Shell
Chemie-vestiging aan de Moerdijk
ingediende motie-Schakel (AR) aan
vaard. In deze motie wordt de re-
regering gevraagd om op dezelfde ef
ficiënte wijze met kracht haar be
leid voort te zetten voor alle ge
bieden met een te zwak sociaal-eco
nomische structuur. De motie kreeg
de steun van de regeringspartijen en
van PPR. SGP, GPV en de groep-
Harmsen.
De socialistische fractieleider drs.
Den Uyl zei geen behoefte te heb
ben aan deze „aai- en streelmotie"
ten behoeve van de bewindslieden
Schut (Ruimtelijke Ordening) en de
Block (Ec. Zaken). Hij kon zich
voorstellen dat de regeringspartijen
er wel behoefte aan hebben, „óm
dat deze twee ministers niet uitblin-
kendoor efficiency en kracht".
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG. Met algemene
stemmen hebben de Staten van Zee
land een motie aangenomen, waarin
zij er bij G.S. op aandringen in hun
advies aan de minister van Verkeer
en Waterstaat inzake het tracé voor
een vaste oeververbinding over de
Westerschelde, om spoed te vragen.
De Staten willen bovendien, dat G.S.
duidelijk hun voorkeur uitspreken
voor een tracé, dat zo goed mogelijk
past in de z.g. middenroute, waarvan
ook de Zeelandbrug deel uitmaakt.
De motie wordt ter kennis van de
minister gebracht en aan de leden
van de Staten-Generaal gezonden. De
voorzitters van alle statenfracties
hebben de moties ondertekend. Het
initiatief was uitgegaan van de heer
C. van der Peijl (CHU). De heer
Stenvert (PvdA) bood de motie na
mens alle fractievoorzitters met een
korte toelichting aan.
wat mysterieus aan.
Ergens op een van de
eilandengroepen ten
zuiden van India werkt
een dokter voor een
kerkelijke missie. Jack
Venne kwam daar toe
vallig en bemerkte dat
deze dokter (zowel
eiland als naam van de
dokter kon hij niet noe
men), dringend een
jacht nodig had voor het
bezoeken van omliggen
de eilanden. Menslie
vende Venne zou er in
Holland een halen en
het de dokter, die verge
zeld is van een Indiase
schrijfster, Thelllel Run-
ge genaamd, cadeau
doen. Van zijn eigen
geld kocht hij de „Thel-
iiel", genoemd naar de
schrijfster, die van de
reis een boek zou schrij
ven, doch zelf niet mee
ging. Hij kocht proviand
en verliet ons land.
Het liep niet mee met
de tocht en na een op
onthoud te Burghsluis,
liep het scheepje bij
Domburg aan de grond
(Van onze
correspondent)
BURGHSLUIS De
reddingsboot President
Jan Leis uit Burghsluis
Heeft onder commando
van schipper C. Schot,
een jacht binnenge
bracht dat half vol wa
ter was aangetroffen bij
de laatste boei van het
Westgat.
Het was de „Thelliel"
uit Brisbane (Australië),
een ongeveer zeven me
ter lang kombuisjacht,
voorzien van een bui
tenboordmotor. Het
jacht was zeewaardig en
op weg van Rotterdam
naar een eilandengroep
tussen India en Austra
lië via Kaap de Goede
Hoop. Aan boord be
vond zich slechts één
persoon, een zekere Jack
Venne, 50 jaar oud en
meestal buitenslands.
Reeds zaterdag was het
zelfde jacht in het
nieuws gekomen, door
dat het strandde bij
Domburg Het verhaal
van de eigenaar doet
bij hoogwater. Met een
kraan werd het ijzeren
jacht op de iaagwater-
HJn gezet, waarna het
zondagmiddag vlot
kwam en verdween. Gis
termiddag werd het
door de tonnenlegger
„Frans Naerbout" in het
Westgat gezien, waa»
het voor anker lag. De
kapitein kon echter het
anker niet loskrijgen.
De hulp van de tonnen
legger was zo groot, dat
de „Thelllel" veel water
binnen kreeg en op die
manier niet te slepen
was. Toen werd de „Pre-
siden Jan Leis" te hulp
geroepen, die zijn taak
heel rustig uitvoerde en
omstreeks tien over twee
Burghsluis binnenvoer.
De doorweekte kapitein
werd door het Roode
Kruis van nieuwe kle
ren voorzien en vertoef
de vannacht in hotel
Baggert te Burgh. Hij
blijft vol goede moed en
zal, na het leeghozen
van zijn schip, weer ver
der zeilen.
LONDEN (AP) Vijf Britse ont
dekkingsreizigers zijn geïsoleerd in de
sneeuwvelden van het Zuidpoolge
bied. De Engelse marine onderneemt
een hulpactie.
De vijf mannen waren aam boord
van een vliegtuig dat in slecht weer
gedwongen werd op 10 december te
lainden. De marine deelde mee dat de
mannen noodrantsoenen bij zich heb
ben voor 30 dagen.
De duif die het eerst geconstateerd
wordt krijgt, ongeacht de eerste,
tweede, derde of vierde afgegeven
duif, punten voor het koningschap.
De tweede geconstateerde duif krijgt
punten voor de kampioenstitel."
„DIT kampioenschap wordt dan met
de twee eerst geconstateerde duiven
vervlogen. De derde en vierde doen
dan mee voor het kampioenschap-ge
neraal. Op die manier kunnen op ie
dere vlucht hoogstens vier punten
worden behaald. Iedereen kan dan
gemakkelijk de stand bijhouden en
ook zal de strijd veel spannender zijn.
Vooral voor de kleine liefhebbers
zijn de kansen dan gelijk. Iedereen
die wil blijven spelen moet zorgen
dat hij minstens vier duiven heeft,
die prijs kunnen vliegen. Ik geloof
dat deze regeling een hoop ontevre
denheid zal wegnemen en dat ieder
een weer plezier zal krijgen in onze
mooie duivensport."
I/#*/ gfi
TOUW 's'
f bV/L SEfU
runue W
-r touw!
)T BfeEVG,7
s-a til/
heeft de nieuwste modellen horloges en
klokken. En de grootste keuze. Dat is nu
juist het voordeel van de speciaalzaak.
wftj