Brandstof-afzet neemt
door vroege kou toe
Revolutionair
an
Zeestad
Nachtstroom.
PZEM
MYSTERIE VAN ZEEUWSEWEG
l
O GOUDEN
'LATEN
IEINTJE
erkoop van
briek
Hagen
fE BOEKEN THANS RECORD OP RECORD"
h^teepMe
PLEZIERBOOT MAAKTE WATER
DIEPZEEHAVEN BIJ ZEEBRUGGE
papier
voor
uw
L-pen
T)OR
C. IJ. Poiisioen
Uroloog
H. 6. van Haelst
Toch kanaal
door de
hkse Waard?
Nachtstroom.
hebt een elektrische boiler om
te profiteren van nachtstroom.
's Nachts aan.en overdag
geniet u van volop heet water
zó uit de kraan.
ROND DE SCHELDE
POGGENPOHL
KEUKENS
r. P. G. de Vries:
Vdam misbruikt
NEET TE
CONSULTEREN
?t rapport
eukenhof
Spoorstraat 44
SLUISKIL
Zwart op wit
Dech Staal
li ^ven en snel een
I °m er een t Si °P- Weg naar
te "«aken televisiedocumen-
Gouden tijd
Nieuwe katechismus
Ettens huwelijksplan
Gezagscrisis
LOUWERSE&
DE PRIESTER N.V.
Van onze redactie buitenland)
MiiNCHEN Heintje Simons
eft gister enin München tien
uden platen in ontvangst ge
niën. Het was de eerste keer
da geschiedenis van de West-
jitse platenindustrie, dat een
nger deze eer te beurt viel
or de verkoop in één jaar.
Van Heintje's liedjes zijn tot
toe in de Bondsrepubliek twee
iljoen langspeelplaten en even
veel singeltjes verkocht.
(Van onze correspondent)
IERIKZEE - Vrijdagochtend heeft
definitieve verkoop plaats gevon-
van de eigendommen uit het fail,
ement van de handelsonderne-
g W. Hagen te Zierikzee. De fa
de werd ingekocht door de N.V.
lyp voor ƒ540.000 (inzet 420.000)
woonhuis (bungalow) werd ver-
ht voor 143.000 (inzet 100.000)
twee personeelswoningen voor
.000 en 30.501; in het laatste be-
g is een garage begrepen, waar-
r bij de inzet 3500 was geboden.
TT
oren
de-
.uwe-
Er is
teren
Roo
Harkt
leren
11
ert
!u-
wegens ziekte
DE STEM VAN ZATERDAG 14 DECEMBER 1968
GOUDSWAARD Mr. P. G. de
es heeft in de dezer dagen gehou-
raadsvergadering de manier
irop met name Rotterdam het stu-
:apport van een werkgroep van de
tkenhof misbruikt, gelaakt. In dit
oort wordt gezegd, dat men zich
e Hoekschewaard niet zal moeten
etten tegen het graven van een
aal voor zeeschepen tussen Rotter-
i en Moerdijk, dwars door de
■khchewa'a'rd, indièh het nationaal
mg, dit eist. Burgemeester De
?s had vooral bezwaar tegen de
ïiei waarop Rotterdam dit voor
Maasstad gunstige rapport in de
liciteit brengt. „Er wordt op die
lier een stemming gekweekt die
treek geen goed doet", zei de heer
Vries. De kwestie kwam ter spra
in verband met een subsidieaan-
ge van de Beukenhof, een cultu-
centrum. Het subsidie werd ver-
ïd met de stemmen van drie
P-leden tegen.
groot-1
Arts
SLUISKIL
vanaf maandag 16 decem
ber woonhuis- en prak
tijkadres
TEL. 444
oa|s hef een goed democraat
7 betaamt heeft drs. Nypels
(D'66) er dank zij zijn interpel-
,iie alsnog voor gezorgd, dat de
gestie-Moerdijk volledig uit de
beken is gedaan. Het blijft een
il, waarom minister De Block
Zaken) aanvankelijk zo geheim-
innig heeft gedaan -- geheimzin-
igdoenerij is altijd een broedplaats
oor valse geruchten - maar goed,
ii aantal nog bestaande vraagpun-
bnisnu in ieder geval opgehelderd
Zwart op wit ligt nu vast dat
joerdijk geen tweede Pernis za'
lorden. Anders gezegd: dat de ves-
iging van Shell-Chemie geen bedrei-
jng gaat vormen voor het leefkli-
ujt in Zuidwest-Nederland. En dat
verdere (grote) zeehavenontwik-
ding in Zeeland plaats zal vinden.
De Tweede Kamer heeft de rege-
Ing gevraagd de speciale maatre-
elen, die ten aanzien van Moerdijk
ijn genomen, nu ook elders toe te
asen. Dit is met zoveel nadruk be-
I, dat Zeeland wat de eigen zee-
nenontwikkeling betreft, niet pes-
mistisch behoeft te zijn.
En Rotterdam dan? Ja, Rotterdam,
auwelijks is „Moerdijk" er door
Maasstad komt met een rap-
»r! aandragen (Harrisrapport), dat
malle planologische overwegin-
tn voorbijgaaf en het Deltagebied
lig overlevert aan de (Rotter-
tmse) economisten. Op de over-
chtskaart is een kanaal door de
loekse Waard aangegeven. Een
trgissing? Geenszins, antwoordt
urgemeester Thomassen. Rotterdam
lijft op het standpunt staan, dat er
kanaal door de Hoekse Waard
poet komen.
Rotterdam zegt graag een goede
standhouding te hebben met
j leeland. Intussen blijft de heer Tho-
nssen maar met de strijdbijl
waaien. We nemen aan dat de re
aring het Harrisrapport voor ken
nisgeving zal aannemen. En dit rap-
ort zal beantwoorden met een nota
w de ruimtelijke ontwikkeling
<n Zuidwest-Nederland, aarom de
jcialist Westerhout heeft gevraagd
isschien dat dan Thomassens
'i|l voorgoed begraven wordt.
VERVOLG VAN PAGINA 1)
lèo!ui°S de ramingen zal het inter-
I iii Prt. S°ec'erentransport overzee
u, en,-het Deltag<*ied
1 lot 82a rG- milf°en ton in 1967
Ifc i-ü ton voornamelijk
het jaar 2000.
Rt!Er£mde behoefte aan indus-
Jki.De n u15 me£ mender spectacu-
frïi nn.1!erreinbehoefte' die in
het jaar 20nnf 111°° ha groot is zal
PufinCL 0t maar lie£st 22.000
IN mil fge,n' Dit is ruim twintig
^tstee°JIlCh- 'ndustrieën blijken de
"=«eliik fiSnlnubehoefte te hebben,
sullen I j ha ln het jaar 2000.
°rde staa?f U V<iet worden gevolgd
8ePlanrt i -Dle waarvoor 5350
eerste stü', dan te weten, dat
^»ogSmaker in het Daltags-
bassen 7 men- burgemeester
°nderhan^i-glsteren betreffende
en PP" '"gen tuasen Rotter-
Hfc potje 'Pui'se) staalfabriek:
hBst worrtj "°g steeds op het
0® j 1 steeds heter".
|!^te\Srp"arlste infrastructuur tot
l1®91 °ver d?TO~.met drie verbin"
li s van kW S,-erschelde en «en
Nep West ne ^S^lden in Zee-
kedrae J?ra£ant zal 'n i960
ft'eid ziin p miliard gulden
°nontbeerUitVerheidSfinancie-
"itgroeie^ om de Delta te
tix[ industn u et gro°tste ha-
Let|sin 19an !gf, d. ter wereld.
«Heen od ril in de nieuwe
Lk! Personen nieuwe terreinen
2S OVadoL k Werk gevonden
L.ail8hebbend»n "ieaus wÜzen de
Ibd on" j"? ?eltagebied
■•w trieën, die at Z1J de basis-
ïr'"gen te dn Van plan ziin in"
'e" doen snel een kans
I s Vo°rgoed t gevaar af deze
1^. S ed te verliezen.
an-
|kt?^gt^gnonS.aluk bij Lusa
irs 11 Eekomón nJ r mensen om
|!lacur. Cifareilln V, if Itallaanse re-
Iz2'fters H „behoorde tot de
MIDDELBURG Door gister
avond nog onbekende oorzaak begon
vrijdagmorgen vroeg de aan de los-
kade in Middelburg gemeerde ple
zierboot „Noordzee" water te maken.
Het schip zonk langzaam weg. Er be
vond zich op dat moment niemand
aan boord.
Na de melding spoedde zich perso
neel van de eigenaar, de sleepboot
reder T. Dijkhuizen uit Vlissingen,
zich in allerijl naar het scheepje.
Door het bevestigen van een extra
aantal trossen voorkwam men dat de
„Noordzee" kapseisde in het Kanaal
door Walcheren. Het benedenschip
met de machinekamer en een deel
van de dekkaj uiten waren toen al vol
water gelopen.
Tegen het middaguur arriveerde
het bergingsvoortuig „Zeearend" van
de firma Van den Akker uit Vlis
singen, dat de zwaar slagzij maken
de „Noordzee" zoveel mogelijk tegen
de kade drukte. Een grote drijvende
bok met sleepboot eveneens van Van
den Akker onderweg naar Terneuzen
konden tijdig worden teruggeroepen.
Bij de ongelukkige plezierboot aan
gekomen werd direct begonnen met
het aanbrengen van stroppen onder
de „Noordzee" door. Nadat ook sterke
pompen vanaf het bergingsvaartuig
in werking waren gezet om het water
uit het schip te zuigen begon de bok
aan de „Noordzee" te „tillen". Nadat
het schip hoog genoeg zal zijn opge
takeld zal de aard van het lek wor
den onderzocht.
(Van onze correspondent in
Brussel)
BRUSSEL Een tijdelijk speciaal
opgerichte vereniging Zeestad' heeft
een revolutionair plan het licht doen
zien om ter hoogte van Zeebrugge
een diepzeehaven voor schepen tot
225.000 ton aan te leggen. De initia
tiefnemers - een aannemersbedrijf,
de N.V. Sogetra en de bank van
Parijs en de Nederlanden - menen
hiermee een „nationale en afdoende
oplossing" gevonden te hebben voor
de Belgische zeehavenproblemen.
Het project „Zeestad" voorziet in
het uitbaggeren van een geul van
Wielingen door de Westerschelde tot
Baalhoek tot een diepte voldoende
voor schepen tot 125.000 ton. Gelijk
tijdig zou voor Zeebrugge met een
golfbreker een havenkop vanuit het
vaste land moeten worden gebouwd,
waarachter de baggerspecie kan
worden gestort. Hierdoor zou een
diepzeehaven ontstaan voor sche
pen tot 225.000 ton. Tegelijkertijd, al
dus de initiatiefnemers, komt er in
zee een recreatie woongebied, be
staande uit eei binnenzee van 1700
ha. en een stuk land van 2400 ha.,
voldoende voor 10.000 bewoners.
Langs de binnenzee ontstaat een
onbedreigd strand van 600 ha. of 12
km. lengte. Dat is 20 procent van de
huidige Belgische kustlengte
Voor Blankenberghe wordt een uit
breiding van strand en duinen voor
zien van enkele honderden hectaren.
De initiatiefnemers noemen hun
plan een nationale oplossing omdat
ook de havens van Antwerpen en
Gent ervan zouden profiteren. Door
de baggerwerken zouden deze havens
toegankelijk worden voor schepen tot
125.000 ton. Antwerpen is thans be
reikbaar voor schepen tot 65.000 ton.
Andere voordelen van het plan zijn
volgens de promotoren: een renda
bele investering, geen onteigenings
procedures nodig, geen juridische
complicaties op internationaal ge
bied omdat het hele plan binnen de
'erritoriale wateren kan worden uit
gevoerd. landwinst van 7000 ha. en
meer kansen voor de receratie.
Bovendien wordt dit kustgedeelte
tegen ontzanding en bevuiling door
olie beschermd.
Men vindt, dat het plan snel moet
worden uitgevoerd - het kan in tien
jaar tijd gerealiseerd zijn - omdat
men anders achter de internationale
concurrentie komt aanhollen.
De initiatiefnemers hebben bere
kend, dat het project in absolute cij
fers 21 miljard frank zal gaan kos
ten ,maar zo zeggen zij, het zal de
gemeenschap niets kosten. De extra
inkomsten die de staat uit toename
van het verkeer en allerlei nevenac
tiviteiten krijgt, compenseren de uit
gaven reeds voordat het project ge
heel gerealiseerd zal zijn.
Het plan is ontworpen door het
ingenieursbureau L. Lievense te Bre
da. Eerder heeft dit bureau een plan
gemaakt voor de aanleg van een vas
te oeververbinding over de Wester
schelde.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA-GOES „We boeken
record op record. Sinds vorige
week is de afzet met veertig pro
cent gestegen. Elke dag zijn de
cijfers weer hoger. „Deze met en
thousiasme geannonceerde re
cordverbeteringen betreten de le
vering (afgave zeggen de deskun
digen) van aardgas door gemeen
telijke energiebedrijven. De
leveranciers van butagas, stook
olie en kolen nemen een in hun
ogen eveneens aantrekkelijke om
zetstijging waar.
Dat de vorst zich, nauwelijks een
week na St.-Nicolaas, laat regi
streren met het predikaat „streng",
is voor alle medeburgers, die voor dit
hogere verbruik van warmtebren-
gende stoffen zorgen, alleen maar
een tegenvaller. Natuurlijk, met wat
zon er bij, is dit geen ongezond weer,
maar de levering van wat extra
vitaminen D moeten we betalen met
veel ongerief. En met extra onkos
ten.
Zoals voor leeggelopen accu's
Want vele automobilisten, door het
daglicht misleid, vergeten hun kop
lampen, die ze vanwege de in vroe
ge ochtenduren hangende mist heb
ben ontstoken, te doven als ze hun
wagen parkeren. Om 'n paar uur later
als het willoze voertuig naar de ga
rage is gesleept, daar te vernemen,
dat het in de rij moet staan. In gezel
schap van de auto's van optimisten
(of gemakzuchtigen), die meenden
nog wel een dagje te kunnen wach
ten met het toedienen van anti
vries aan het koelwater.
Bij loodgieters zijn allerwege reeds
verscheidende meldingen van bevro
ren waterleidingen binnengekomen.
Dat wordt dan weer een kwestie van
wachtlijstjes. Met intussen het enor
me ongerief van geen douche, geen
functionerende w.c.-spoeling en em
mertje water halen bij de buren.
Zeker, het is een vervelend karwei
dat gepruts aan onbereikbare aftap
kraantjes in verborgen kelderhoeken.
In de bebehagelijke kamerwarmte is
het verleidelijk de verwachtingen
een wat optimistische karakter te
geven, maar bij tien tot twaalf gra
den vorst sluif/ de vijand van de wa
tervoorziening sneller bij dan velen
denken. en
Een ander en gevaarlijk on
gerief is ook al weer veelvuldig waar
genomen: gladde trottoirs voor de
panden van de propersten onder ons,
die zo nodig hun ramen moesten ze
men en hun stoepen moesten schrob
ben.
Wanneer deze opsomming van win
ters leed u er toe mocht inspireren
u zacht te spiegelen aan anderen,
houdt er dan ook nog rekening mee,
dat u met de goede bedoelingen land
en watervogels wat extra-eten te ge
ven, niet tegelijkertijd een goede uit
komst van de in deze weken gevoer
de landelijke actie ter verdelging van
ratten, torpedeert. Leg niet teveel
voedsel neer voor de vogels en blijft
er desondanks nog wat over, haal dat
tegen het donker worden weg. An
ders krijgt u 's nachts de ratten te
gast.
(ADVERTENTIE)
NACHTSTROOM betekent dat U - dank zij Uw elektrische boiler
of accumulerende kachel - alle huishoudelijke stroom die U
verbruikt voor praktisch de helft van de prijs krijgt.
van ca. 12.00 tot 2.00 uur of van ca. 2.00 uur tot
4.00 uur 's middags
van ca. 11.00 uur 's avonds tot 7.00 uur 's morgens
en het gehele weekeinde van zaterdagmiddag 12.00 uur
of 2.00 uur tot maandagmorgen 7.00 uur
VRAAG ALLE INLICHTINGEN!
Er liggen interessante folders voor U klaar:
over onze speciale fornuis-aanbieding;
over het huren van een elektrische boiler;
over onze prachtige nachtstroomkachel;
en onze wasautomaten en vaatwasmachinest
Vraag die folders aan
Afdeling Voorlichting
Middelburg
postbus 48, Middelburg
Telefoon: 01180-5351
•••••••••••••••«••••A
's Nachts
stroom kopen:
da s slim!
EEN FELLE BRAND heeft het kas
teel „de Wintjesvoond" bij Ruurlo
gedeeltelijk verwoest. Het kasteel da
teert uit de middeleeuwen. Wat nie
teert uit de middeleeuwen. Wat niet
verbrandde heeft waterschade opge
lopen.
HET STOFFELIJ OVERSCHOT van
de 63-jarige L. Overgauw uit Am
sterdam is gisteren uit het water van
de Brouwersgracht gehaald. De mam
die aan evenwichtsstoornissen leed,
is waarschijnlijk van boord geval
len.
Er is mij een vreemd verhaal ter ore gekomen.
Het werd mij verteld door een inwoner van
Breda, die op een fraaie, zomerse zondag het
strand in Domburg bezocht had. Het is een ple
zierige geschiedenis voor de kille tijd waarin wij
met ons allen beland zijn.
„Wij reden op die fraaie zondag in september
uit Domburg weg", vertelde die Bredanaar, „na
een heerlijke dag aan het strand. Ik had natuur
lijk gerekend op vertragingen onderweg, want
de Zeeuwseweg is in Breda en omstreken even
berucht als in Zeeland. Maar het was nog erger
dan wij ons hadden voorgesteld Het liep al tegen
acht uur, toen wij eindelijk de belangrijkste ne
derzetting langs deze barre route: de stad Goes
naderden. Door a-1 dat stapvoets rijden onderweg
was de motor van mijn auto aan het koken ge
slagen. Wat deed ik dus? Ik reed de wagen de
berm in, gooide de motorkap omhoog en probeer
de om heel voorzichtig wat water uit onze water
zak, die we altijd mee hebben als we naar het
strand gaan, in de radiateur te gieten.
Terwijl ik daar zo mee bezig was, kroop het
andere verkeer langzaam over het asfalt voorbij.
Soms stond het vijf minuten lang stil. Terwijl ik
met die waterzak aan het experimenteren was,
hoorde ik opeens een stem, die riep: „Hé Henk!
Heb je panne? Ik zal in Breda vertellen dat je
in aantocht ben, hoor!"
„Het was één van mijn buren" (vertelde Henk
mij), die ook op de kruipweg zat, na een luie dag
aan het strand. Enfin, ik riep iets geks terug en
klungelde verder. Toen kwam er een boer aan
gewandeld, genietend van alle drukte op het
asfalt. Hij kwam belangstellend kijken naar wat
ik met die radiateur aan het uitspoken was. „M6
jie naar Breda?", vroeg hij. Ik zei :ja Toen hij
weer: „As ik joe 'n goeie raad mag geven, sla
dan straks rechtsaf, dan ken je binnendeur door
Goes; dan ben je dat drukke verkeer op de hoofd
weg een poosje kwiet".
Henk volgde die wijze raad van iemand die ter
plaatse goed op de hoogte is, op en spoedde zich,
nadat de radiateur was bijgevuld, via allerlei
achterafweggetje oostwaarts. Voorbij de
bebouwde kom van Goes voegde hij zich weer in
de file en kroop langzaam verder.
Het was intussen negen uur geworden. De
motortemperatuur was door het proces van stil
staan, langzaam optrekken, stilstaan, weer be
denkelijk hoog geworden en dus reed Henk zijn
auto maar wéér de berm in om de radiateur nog-
eens een verse scheut uit de waterzak te geven.
Hij was daar juist mee doende, terwijl de file
achter zijn rug voorbijkroop, toen hij een bijna
gepijnigde kreet hoorde opstijgen uit één van de
voorbijrijdende auto's. „Henk!", klonk het, „hoe
kom jij in 's hemelsnaam hiér terecht?"
Het was zijn buurman, die in de tijd die Henk
nodig had gehad om zijn radiateur bij te vullen
en om langs allerlei achteraf gelegen straatjes de
rijksweg weer te bereiken, precies het traject
door Goes had weten af te leggen. Hij kon zijn
ogen niet geloven, want het leek er op alsof
Henk met zijn stomende automobiel en al, door
een of andere reuzenhand van Goes-west naar
Goes-oost was verplaatst.
„Ik heb naturlijk niet verteld, dat ik van een
omweggetje gebruik heb gemaakt", zegt Henk.
„Sinds die gedenkwaardige zondag wordt er bij
ons in de buurt dan ook gesproken over het
mysterie van de Zeeuwseweg...."
Om nog even in de sfeer van Verkeer en Wa
terstaat te blijven: leuke ontmoetingen doen zich
ook veelvuldig voor op de Westerschelde-veren.
Bijna iedereen die van de veerdiensten gebruik
maakt zal zich zonder enige moeite een gesprek
als het volgende kunnen herinneren.
Niet-Zeeuwse meneer: „Tjonge wat een knapen
van schepen zijn dat! Ik heb altijd gedacht dat
hier van die veerpontjes op en neer voeren. Maar
dit zijn complete zeekastelen."
Zeeuw: „Ja".
Niet-Zeeuwse meneer: „Hoe breed is dat water
hier eigenlijk wel?"
Zeeuw: „Vief kilometer of daaromtrent".
Niet-Zeeuwse meneer: „Tsssss!"
Hier volgt gewoonlijk een pauze.
Daarop herneemt de niet-Zeeuwse meneer:
„Waarom bouwen jullie hier eigenlijk geen brug,
of een tunnel?"
Zeeuw: „Hebbe geen cente!"
Niet-Zeeuwse meneer: „Maar die grote schepen
kosten toch ook handen met geld? Die zjjn veel
duurder dan een brug, met al dat personeel en
zo. Ik geef toe: het is wel een belevenis, zo'n boot
tocht, maar het duurt toch wel lang!"
Zeeuw: „Twintig minuten".
Niet-Zeeuwse meneer: „Nou, kijk eens an! En
dan die wachttijden! Nou, als ik jullie was dan
had ik hier allang een brug of een tunnel ge
bouwd!"
Zeeuw: „Dat mot Den Haag doen. Die boten
benne ook van Den Haag".
Niet-Zeeuwse meneer: „Snap je dat nou? Maar
waarom geeft Den Haag jullie dan geen brug of
een tunnel?"
Zeeuw: „Misschien omdat ze geen eente hebbe!"
Niet-Zeeuwse meneer: „Maar die grote schepen
kosten toch ook o, verrek, dat heb ik al eens
eerder gezegd".
Zeeuw: „Ja".
Niet-Zeeuwse meneer: „Weet u wat eraan
schort? Volgens mij dan althans? Dat ze in Den
Haag niet eens weten dat hier zo'n stuk zee is,
waar je overheen moet varen om in België te
komen".
Zeeuw: „Boot vaart niet naar België, maar
naar Breskens".
Niet-Zeeuwse meneer: „O! Maar u snapt wel
wat ik bedoel?"
Zeeuw: „Ja".
Niet-Zeeuwse meneer: „Kijk eens aan! Want
zo is het toch, nietwaar, dat ze in Den Haag niet
verder kijken dan d'r neus lang is.
Hé we zijn d'r bijna. Kunt u me misschien
vertellen wanneer de aansluitende boot gaat?"
Zeeuw: „Welke boot?"
Niet-Zeeuwse meneer: „Nou, da's ook wat, naar
Schouwen-Duiveland natuurlijk!"
Zeeuw: „De laatste boot naar Schouwen-Duive
land is al een paar jaar geleden vertrokken. We
hebben daar tegenwoordig een brug!"
Niet-Zeeuwse meneer: „Aha! Natuurlijk! Stom,
dat je zulke dingen niet weet".
Zeeuw: „Ja"
TOMASO
Dinsdagavond mochten we op de
t.v. getuige zijn van een korte maar
indrukwekkende plechtigheid. De
heer Bogaers n.l. is benoemd tot
voorzitter van het nieuw gevormde
„Gewest Gooiland" en werd in ver
band hiermede beëdigd. Jammer dat
er niet bekendgemaakt werd of zijn
kantoor nu secretarie of ministerie
gaat heten. Het zal zeker wel een
zwaar vergulde stoel zijn, waarop de
heer Bogaers politiek buiten spel ge
plaatst is. Het idee is echter niet
gek en bovendien voor uitbreiding
vatbaar. Immers nog ongeveer 1000
Ned. gemeenten verdeeld in gewesten
van pak weg 5 gemeenten maakt
200 gewesten. De riviermonden
niet meegerekend. Er schijnen gou
den tijden aan ie breken voor ex-po
litici. Alleen dit: mogen wij voor het
gewest „De Baronie" s.v.p. de heer
Koekoek. Schiet er misschien nog een
lachje over.
LEUR C. WIJNEN.
Bij de rooms-katholieken is een
geloofscrisis ontstaan, als na de re
formatie niet meer voorgekomen is.
Mogelijk is dit mede een gevolg van
de vaak eenzijdige en soms mislei
dende voorlichting in pers, radio en
t.v., waarbij ook onze nieuwe kathe-
chismus in beduidende mate betrok
ken is. Het is toch een goed gebruik
in onze geordende maatschappij, dat
men bij een bevoegde hogere instan
tie beroep kan indienen, zoals in casu
op het pauselijk gezag. Omdat hier
bij de zeer gewichtige en intens in
gewikkelde geloofsleer betrokken
was, werd door de H. Stoel een in
ternationale commissie van 6 kardi
nalen benoemd, die de medewerking
van een dito team van 7 deskundi
ge theologen inschakelde, waarvan
bij elk maar één Italiaan die daar
over uitvoerige rapporten heeft uit
gebracht 10 punten met circa 30
onderdelen, waarin aangegeven wordt
„welke formuleringen onvolledig of
inexact zijn en wel niet weinige en
niet lichte, terwijl het grootste deel
een prijzenswaardig pastoraal, litur
gisch en bijbels karakter heeft".
Nu heeft ons episcopaat besloten
om de tekst van dat gevoelvolle rap
port met de gewenste aantekeningen
in brochurevorm binnenkort verkrijg
baar te stellen wat althans zeker door
vele T.-k. met de nodige belangstel
ling gelezen zal worden. Mogelijk,
dat hiermede enige opheldering in
de huidige ernstige godsdienstige ker
kelijke beroering van onze kerkpro
vincie gebracht wordt. In de geschie
denis weten deze zich gewoonlijk taai
en lang te handhaven.
OOSTBURG P. DOENS pr.
Burgemeester Oderkerk wil het
Hervormde kerkje te Leur inrichten
als trouwzaal. Een bezwaar vind ik
dat men daar dan ook het kerkelijk
huwelijk wil inzegenen. Daar moe
ten wij als Rooms-Katholieken te
gen zijn. Een pastoor behoort in zijn
eigen kerk 'n r.-k. huwelijk in te ze
genen. Ik hoop dat alle katholieken
in Leur daar mee zullen instemmen.
Er wordt ai genoeg aan ons geloof
afgebroken.
BREDA J.B.
In De Stem d.d. 7 dezer bespreekt
een uwer redacteuren een boekje
van de socioloog L. M. Thomas, over
aspecten van de hedendaagse ge
zagscrisis. De schrijver pleit onder
meer voor een „polycentrisch" ge
zag en „pluriforme" openbare orde
Wat zulks precies inhoudt, daar ko
men we wel achter als we nog even
doorgaan met het afkraken van het
huidige gezag. Opvallend is dan
wel de wat simplistische benadering
van de met „gezag" verband hou
dende verschijnselen, zoals Provo te
Amsterdam en de liberalisering in
Tsjechoslowakije. Het doet er name
lijk (volgens Thomas) helemaal niet
toe, in hoeverre daarbij sprake is
van fundamentele democratische
rechten, hetzjj van „spontaan" geor
ganiseerde herrieschopperij. En wie
feitelijkheden als het beleid van het
Vaticaan en de totalitaire aspiraties
van het Kremlin onder één noemer
tracht te stoppen schijnt toch wel
enig gevoel voor staatkundige ideo
logische verhoudingen verloren te
hebben.
Dat de schrijver het minst serieu
ze en meest, luidruchtige deel der na
tie als weerloze slachtoffers van
„laster en leugen" in bescherming
neemt, het zal weinigen verwonde
ren. Immers, onze toekomst hangt
af van lieden die nauwelijks beter te
doen hebben dan schoppen tegen het
gezag en spugen op een maatschap
pij waar vroegere generaties niet
van durfden dromen.
BREDA L. PISON.
(ADVERTENTIE)
bezoekt onze showroom -
QradaCrogtdijk 58. Tel.(01600)- 23744
Middelburg: Vlissings» Singel 16-18,
Telefoon (011 80) -5055
L&P