Brandstof-afzet neemt door vroege kou toe Revolutionair an Zeestad Nachtstroom. PZEM MYSTERIE VAN ZEEUWSEWEG l O GOUDEN 'LATEN IEINTJE erkoop van briek Hagen fE BOEKEN THANS RECORD OP RECORD" h^teepMe PLEZIERBOOT MAAKTE WATER DIEPZEEHAVEN BIJ ZEEBRUGGE papier voor uw L-pen T)OR C. IJ. Poiisioen Uroloog H. 6. van Haelst Toch kanaal door de hkse Waard? Nachtstroom. hebt een elektrische boiler om te profiteren van nachtstroom. 's Nachts aan.en overdag geniet u van volop heet water zó uit de kraan. ROND DE SCHELDE POGGENPOHL KEUKENS r. P. G. de Vries: Vdam misbruikt NEET TE CONSULTEREN ?t rapport eukenhof Spoorstraat 44 SLUISKIL Zwart op wit Dech Staal li ^ven en snel een I °m er een t Si °P- Weg naar te "«aken televisiedocumen- Gouden tijd Nieuwe katechismus Ettens huwelijksplan Gezagscrisis LOUWERSE& DE PRIESTER N.V. Van onze redactie buitenland) MiiNCHEN Heintje Simons eft gister enin München tien uden platen in ontvangst ge niën. Het was de eerste keer da geschiedenis van de West- jitse platenindustrie, dat een nger deze eer te beurt viel or de verkoop in één jaar. Van Heintje's liedjes zijn tot toe in de Bondsrepubliek twee iljoen langspeelplaten en even veel singeltjes verkocht. (Van onze correspondent) IERIKZEE - Vrijdagochtend heeft definitieve verkoop plaats gevon- van de eigendommen uit het fail, ement van de handelsonderne- g W. Hagen te Zierikzee. De fa de werd ingekocht door de N.V. lyp voor ƒ540.000 (inzet 420.000) woonhuis (bungalow) werd ver- ht voor 143.000 (inzet 100.000) twee personeelswoningen voor .000 en 30.501; in het laatste be- g is een garage begrepen, waar- r bij de inzet 3500 was geboden. TT oren de- .uwe- Er is teren Roo Harkt leren 11 ert !u- wegens ziekte DE STEM VAN ZATERDAG 14 DECEMBER 1968 GOUDSWAARD Mr. P. G. de es heeft in de dezer dagen gehou- raadsvergadering de manier irop met name Rotterdam het stu- :apport van een werkgroep van de tkenhof misbruikt, gelaakt. In dit oort wordt gezegd, dat men zich e Hoekschewaard niet zal moeten etten tegen het graven van een aal voor zeeschepen tussen Rotter- i en Moerdijk, dwars door de ■khchewa'a'rd, indièh het nationaal mg, dit eist. Burgemeester De ?s had vooral bezwaar tegen de ïiei waarop Rotterdam dit voor Maasstad gunstige rapport in de liciteit brengt. „Er wordt op die lier een stemming gekweekt die treek geen goed doet", zei de heer Vries. De kwestie kwam ter spra in verband met een subsidieaan- ge van de Beukenhof, een cultu- centrum. Het subsidie werd ver- ïd met de stemmen van drie P-leden tegen. groot-1 Arts SLUISKIL vanaf maandag 16 decem ber woonhuis- en prak tijkadres TEL. 444 oa|s hef een goed democraat 7 betaamt heeft drs. Nypels (D'66) er dank zij zijn interpel- ,iie alsnog voor gezorgd, dat de gestie-Moerdijk volledig uit de beken is gedaan. Het blijft een il, waarom minister De Block Zaken) aanvankelijk zo geheim- innig heeft gedaan -- geheimzin- igdoenerij is altijd een broedplaats oor valse geruchten - maar goed, ii aantal nog bestaande vraagpun- bnisnu in ieder geval opgehelderd Zwart op wit ligt nu vast dat joerdijk geen tweede Pernis za' lorden. Anders gezegd: dat de ves- iging van Shell-Chemie geen bedrei- jng gaat vormen voor het leefkli- ujt in Zuidwest-Nederland. En dat verdere (grote) zeehavenontwik- ding in Zeeland plaats zal vinden. De Tweede Kamer heeft de rege- Ing gevraagd de speciale maatre- elen, die ten aanzien van Moerdijk ijn genomen, nu ook elders toe te asen. Dit is met zoveel nadruk be- I, dat Zeeland wat de eigen zee- nenontwikkeling betreft, niet pes- mistisch behoeft te zijn. En Rotterdam dan? Ja, Rotterdam, auwelijks is „Moerdijk" er door Maasstad komt met een rap- »r! aandragen (Harrisrapport), dat malle planologische overwegin- tn voorbijgaaf en het Deltagebied lig overlevert aan de (Rotter- tmse) economisten. Op de over- chtskaart is een kanaal door de loekse Waard aangegeven. Een trgissing? Geenszins, antwoordt urgemeester Thomassen. Rotterdam lijft op het standpunt staan, dat er kanaal door de Hoekse Waard poet komen. Rotterdam zegt graag een goede standhouding te hebben met j leeland. Intussen blijft de heer Tho- nssen maar met de strijdbijl waaien. We nemen aan dat de re aring het Harrisrapport voor ken nisgeving zal aannemen. En dit rap- ort zal beantwoorden met een nota w de ruimtelijke ontwikkeling <n Zuidwest-Nederland, aarom de jcialist Westerhout heeft gevraagd isschien dat dan Thomassens 'i|l voorgoed begraven wordt. VERVOLG VAN PAGINA 1) lèo!ui°S de ramingen zal het inter- I iii Prt. S°ec'erentransport overzee u, en,-het Deltag<*ied 1 lot 82a rG- milf°en ton in 1967 Ifc i-ü ton voornamelijk het jaar 2000. Rt!Er£mde behoefte aan indus- Jki.De n u15 me£ mender spectacu- frïi nn.1!erreinbehoefte' die in het jaar 20nnf 111°° ha groot is zal PufinCL 0t maar lie£st 22.000 IN mil fge,n' Dit is ruim twintig ^tstee°JIlCh- 'ndustrieën blijken de "=«eliik fiSnlnubehoefte te hebben, sullen I j ha ln het jaar 2000. °rde staa?f U V<iet worden gevolgd 8ePlanrt i -Dle waarvoor 5350 eerste stü', dan te weten, dat ^»ogSmaker in het Daltags- bassen 7 men- burgemeester °nderhan^i-glsteren betreffende en PP" '"gen tuasen Rotter- Hfc potje 'Pui'se) staalfabriek: hBst worrtj "°g steeds op het 0® j 1 steeds heter". |!^te\Srp"arlste infrastructuur tot l1®91 °ver d?TO~.met drie verbin" li s van kW S,-erschelde en «en Nep West ne ^S^lden in Zee- kedrae J?ra£ant zal 'n i960 ft'eid ziin p miliard gulden °nontbeerUitVerheidSfinancie- "itgroeie^ om de Delta te tix[ industn u et gro°tste ha- Let|sin 19an !gf, d. ter wereld. «Heen od ril in de nieuwe Lk! Personen nieuwe terreinen 2S OVadoL k Werk gevonden L.ail8hebbend»n "ieaus wÜzen de Ibd on" j"? ?eltagebied ■•w trieën, die at Z1J de basis- ïr'"gen te dn Van plan ziin in" 'e" doen snel een kans I s Vo°rgoed t gevaar af deze 1^. S ed te verliezen. an- |kt?^gt^gnonS.aluk bij Lusa irs 11 Eekomón nJ r mensen om |!lacur. Cifareilln V, if Itallaanse re- Iz2'fters H „behoorde tot de MIDDELBURG Door gister avond nog onbekende oorzaak begon vrijdagmorgen vroeg de aan de los- kade in Middelburg gemeerde ple zierboot „Noordzee" water te maken. Het schip zonk langzaam weg. Er be vond zich op dat moment niemand aan boord. Na de melding spoedde zich perso neel van de eigenaar, de sleepboot reder T. Dijkhuizen uit Vlissingen, zich in allerijl naar het scheepje. Door het bevestigen van een extra aantal trossen voorkwam men dat de „Noordzee" kapseisde in het Kanaal door Walcheren. Het benedenschip met de machinekamer en een deel van de dekkaj uiten waren toen al vol water gelopen. Tegen het middaguur arriveerde het bergingsvoortuig „Zeearend" van de firma Van den Akker uit Vlis singen, dat de zwaar slagzij maken de „Noordzee" zoveel mogelijk tegen de kade drukte. Een grote drijvende bok met sleepboot eveneens van Van den Akker onderweg naar Terneuzen konden tijdig worden teruggeroepen. Bij de ongelukkige plezierboot aan gekomen werd direct begonnen met het aanbrengen van stroppen onder de „Noordzee" door. Nadat ook sterke pompen vanaf het bergingsvaartuig in werking waren gezet om het water uit het schip te zuigen begon de bok aan de „Noordzee" te „tillen". Nadat het schip hoog genoeg zal zijn opge takeld zal de aard van het lek wor den onderzocht. (Van onze correspondent in Brussel) BRUSSEL Een tijdelijk speciaal opgerichte vereniging Zeestad' heeft een revolutionair plan het licht doen zien om ter hoogte van Zeebrugge een diepzeehaven voor schepen tot 225.000 ton aan te leggen. De initia tiefnemers - een aannemersbedrijf, de N.V. Sogetra en de bank van Parijs en de Nederlanden - menen hiermee een „nationale en afdoende oplossing" gevonden te hebben voor de Belgische zeehavenproblemen. Het project „Zeestad" voorziet in het uitbaggeren van een geul van Wielingen door de Westerschelde tot Baalhoek tot een diepte voldoende voor schepen tot 125.000 ton. Gelijk tijdig zou voor Zeebrugge met een golfbreker een havenkop vanuit het vaste land moeten worden gebouwd, waarachter de baggerspecie kan worden gestort. Hierdoor zou een diepzeehaven ontstaan voor sche pen tot 225.000 ton. Tegelijkertijd, al dus de initiatiefnemers, komt er in zee een recreatie woongebied, be staande uit eei binnenzee van 1700 ha. en een stuk land van 2400 ha., voldoende voor 10.000 bewoners. Langs de binnenzee ontstaat een onbedreigd strand van 600 ha. of 12 km. lengte. Dat is 20 procent van de huidige Belgische kustlengte Voor Blankenberghe wordt een uit breiding van strand en duinen voor zien van enkele honderden hectaren. De initiatiefnemers noemen hun plan een nationale oplossing omdat ook de havens van Antwerpen en Gent ervan zouden profiteren. Door de baggerwerken zouden deze havens toegankelijk worden voor schepen tot 125.000 ton. Antwerpen is thans be reikbaar voor schepen tot 65.000 ton. Andere voordelen van het plan zijn volgens de promotoren: een renda bele investering, geen onteigenings procedures nodig, geen juridische complicaties op internationaal ge bied omdat het hele plan binnen de 'erritoriale wateren kan worden uit gevoerd. landwinst van 7000 ha. en meer kansen voor de receratie. Bovendien wordt dit kustgedeelte tegen ontzanding en bevuiling door olie beschermd. Men vindt, dat het plan snel moet worden uitgevoerd - het kan in tien jaar tijd gerealiseerd zijn - omdat men anders achter de internationale concurrentie komt aanhollen. De initiatiefnemers hebben bere kend, dat het project in absolute cij fers 21 miljard frank zal gaan kos ten ,maar zo zeggen zij, het zal de gemeenschap niets kosten. De extra inkomsten die de staat uit toename van het verkeer en allerlei nevenac tiviteiten krijgt, compenseren de uit gaven reeds voordat het project ge heel gerealiseerd zal zijn. Het plan is ontworpen door het ingenieursbureau L. Lievense te Bre da. Eerder heeft dit bureau een plan gemaakt voor de aanleg van een vas te oeververbinding over de Wester schelde. (Van een onzer verslaggevers) BREDA-GOES „We boeken record op record. Sinds vorige week is de afzet met veertig pro cent gestegen. Elke dag zijn de cijfers weer hoger. „Deze met en thousiasme geannonceerde re cordverbeteringen betreten de le vering (afgave zeggen de deskun digen) van aardgas door gemeen telijke energiebedrijven. De leveranciers van butagas, stook olie en kolen nemen een in hun ogen eveneens aantrekkelijke om zetstijging waar. Dat de vorst zich, nauwelijks een week na St.-Nicolaas, laat regi streren met het predikaat „streng", is voor alle medeburgers, die voor dit hogere verbruik van warmtebren- gende stoffen zorgen, alleen maar een tegenvaller. Natuurlijk, met wat zon er bij, is dit geen ongezond weer, maar de levering van wat extra vitaminen D moeten we betalen met veel ongerief. En met extra onkos ten. Zoals voor leeggelopen accu's Want vele automobilisten, door het daglicht misleid, vergeten hun kop lampen, die ze vanwege de in vroe ge ochtenduren hangende mist heb ben ontstoken, te doven als ze hun wagen parkeren. Om 'n paar uur later als het willoze voertuig naar de ga rage is gesleept, daar te vernemen, dat het in de rij moet staan. In gezel schap van de auto's van optimisten (of gemakzuchtigen), die meenden nog wel een dagje te kunnen wach ten met het toedienen van anti vries aan het koelwater. Bij loodgieters zijn allerwege reeds verscheidende meldingen van bevro ren waterleidingen binnengekomen. Dat wordt dan weer een kwestie van wachtlijstjes. Met intussen het enor me ongerief van geen douche, geen functionerende w.c.-spoeling en em mertje water halen bij de buren. Zeker, het is een vervelend karwei dat gepruts aan onbereikbare aftap kraantjes in verborgen kelderhoeken. In de bebehagelijke kamerwarmte is het verleidelijk de verwachtingen een wat optimistische karakter te geven, maar bij tien tot twaalf gra den vorst sluif/ de vijand van de wa tervoorziening sneller bij dan velen denken. en Een ander en gevaarlijk on gerief is ook al weer veelvuldig waar genomen: gladde trottoirs voor de panden van de propersten onder ons, die zo nodig hun ramen moesten ze men en hun stoepen moesten schrob ben. Wanneer deze opsomming van win ters leed u er toe mocht inspireren u zacht te spiegelen aan anderen, houdt er dan ook nog rekening mee, dat u met de goede bedoelingen land en watervogels wat extra-eten te ge ven, niet tegelijkertijd een goede uit komst van de in deze weken gevoer de landelijke actie ter verdelging van ratten, torpedeert. Leg niet teveel voedsel neer voor de vogels en blijft er desondanks nog wat over, haal dat tegen het donker worden weg. An ders krijgt u 's nachts de ratten te gast. (ADVERTENTIE) NACHTSTROOM betekent dat U - dank zij Uw elektrische boiler of accumulerende kachel - alle huishoudelijke stroom die U verbruikt voor praktisch de helft van de prijs krijgt. van ca. 12.00 tot 2.00 uur of van ca. 2.00 uur tot 4.00 uur 's middags van ca. 11.00 uur 's avonds tot 7.00 uur 's morgens en het gehele weekeinde van zaterdagmiddag 12.00 uur of 2.00 uur tot maandagmorgen 7.00 uur VRAAG ALLE INLICHTINGEN! Er liggen interessante folders voor U klaar: over onze speciale fornuis-aanbieding; over het huren van een elektrische boiler; over onze prachtige nachtstroomkachel; en onze wasautomaten en vaatwasmachinest Vraag die folders aan Afdeling Voorlichting Middelburg postbus 48, Middelburg Telefoon: 01180-5351 •••••••••••••••«••••A 's Nachts stroom kopen: da s slim! EEN FELLE BRAND heeft het kas teel „de Wintjesvoond" bij Ruurlo gedeeltelijk verwoest. Het kasteel da teert uit de middeleeuwen. Wat nie teert uit de middeleeuwen. Wat niet verbrandde heeft waterschade opge lopen. HET STOFFELIJ OVERSCHOT van de 63-jarige L. Overgauw uit Am sterdam is gisteren uit het water van de Brouwersgracht gehaald. De mam die aan evenwichtsstoornissen leed, is waarschijnlijk van boord geval len. Er is mij een vreemd verhaal ter ore gekomen. Het werd mij verteld door een inwoner van Breda, die op een fraaie, zomerse zondag het strand in Domburg bezocht had. Het is een ple zierige geschiedenis voor de kille tijd waarin wij met ons allen beland zijn. „Wij reden op die fraaie zondag in september uit Domburg weg", vertelde die Bredanaar, „na een heerlijke dag aan het strand. Ik had natuur lijk gerekend op vertragingen onderweg, want de Zeeuwseweg is in Breda en omstreken even berucht als in Zeeland. Maar het was nog erger dan wij ons hadden voorgesteld Het liep al tegen acht uur, toen wij eindelijk de belangrijkste ne derzetting langs deze barre route: de stad Goes naderden. Door a-1 dat stapvoets rijden onderweg was de motor van mijn auto aan het koken ge slagen. Wat deed ik dus? Ik reed de wagen de berm in, gooide de motorkap omhoog en probeer de om heel voorzichtig wat water uit onze water zak, die we altijd mee hebben als we naar het strand gaan, in de radiateur te gieten. Terwijl ik daar zo mee bezig was, kroop het andere verkeer langzaam over het asfalt voorbij. Soms stond het vijf minuten lang stil. Terwijl ik met die waterzak aan het experimenteren was, hoorde ik opeens een stem, die riep: „Hé Henk! Heb je panne? Ik zal in Breda vertellen dat je in aantocht ben, hoor!" „Het was één van mijn buren" (vertelde Henk mij), die ook op de kruipweg zat, na een luie dag aan het strand. Enfin, ik riep iets geks terug en klungelde verder. Toen kwam er een boer aan gewandeld, genietend van alle drukte op het asfalt. Hij kwam belangstellend kijken naar wat ik met die radiateur aan het uitspoken was. „M6 jie naar Breda?", vroeg hij. Ik zei :ja Toen hij weer: „As ik joe 'n goeie raad mag geven, sla dan straks rechtsaf, dan ken je binnendeur door Goes; dan ben je dat drukke verkeer op de hoofd weg een poosje kwiet". Henk volgde die wijze raad van iemand die ter plaatse goed op de hoogte is, op en spoedde zich, nadat de radiateur was bijgevuld, via allerlei achterafweggetje oostwaarts. Voorbij de bebouwde kom van Goes voegde hij zich weer in de file en kroop langzaam verder. Het was intussen negen uur geworden. De motortemperatuur was door het proces van stil staan, langzaam optrekken, stilstaan, weer be denkelijk hoog geworden en dus reed Henk zijn auto maar wéér de berm in om de radiateur nog- eens een verse scheut uit de waterzak te geven. Hij was daar juist mee doende, terwijl de file achter zijn rug voorbijkroop, toen hij een bijna gepijnigde kreet hoorde opstijgen uit één van de voorbijrijdende auto's. „Henk!", klonk het, „hoe kom jij in 's hemelsnaam hiér terecht?" Het was zijn buurman, die in de tijd die Henk nodig had gehad om zijn radiateur bij te vullen en om langs allerlei achteraf gelegen straatjes de rijksweg weer te bereiken, precies het traject door Goes had weten af te leggen. Hij kon zijn ogen niet geloven, want het leek er op alsof Henk met zijn stomende automobiel en al, door een of andere reuzenhand van Goes-west naar Goes-oost was verplaatst. „Ik heb naturlijk niet verteld, dat ik van een omweggetje gebruik heb gemaakt", zegt Henk. „Sinds die gedenkwaardige zondag wordt er bij ons in de buurt dan ook gesproken over het mysterie van de Zeeuwseweg...." Om nog even in de sfeer van Verkeer en Wa terstaat te blijven: leuke ontmoetingen doen zich ook veelvuldig voor op de Westerschelde-veren. Bijna iedereen die van de veerdiensten gebruik maakt zal zich zonder enige moeite een gesprek als het volgende kunnen herinneren. Niet-Zeeuwse meneer: „Tjonge wat een knapen van schepen zijn dat! Ik heb altijd gedacht dat hier van die veerpontjes op en neer voeren. Maar dit zijn complete zeekastelen." Zeeuw: „Ja". Niet-Zeeuwse meneer: „Hoe breed is dat water hier eigenlijk wel?" Zeeuw: „Vief kilometer of daaromtrent". Niet-Zeeuwse meneer: „Tsssss!" Hier volgt gewoonlijk een pauze. Daarop herneemt de niet-Zeeuwse meneer: „Waarom bouwen jullie hier eigenlijk geen brug, of een tunnel?" Zeeuw: „Hebbe geen cente!" Niet-Zeeuwse meneer: „Maar die grote schepen kosten toch ook handen met geld? Die zjjn veel duurder dan een brug, met al dat personeel en zo. Ik geef toe: het is wel een belevenis, zo'n boot tocht, maar het duurt toch wel lang!" Zeeuw: „Twintig minuten". Niet-Zeeuwse meneer: „Nou, kijk eens an! En dan die wachttijden! Nou, als ik jullie was dan had ik hier allang een brug of een tunnel ge bouwd!" Zeeuw: „Dat mot Den Haag doen. Die boten benne ook van Den Haag". Niet-Zeeuwse meneer: „Snap je dat nou? Maar waarom geeft Den Haag jullie dan geen brug of een tunnel?" Zeeuw: „Misschien omdat ze geen eente hebbe!" Niet-Zeeuwse meneer: „Maar die grote schepen kosten toch ook o, verrek, dat heb ik al eens eerder gezegd". Zeeuw: „Ja". Niet-Zeeuwse meneer: „Weet u wat eraan schort? Volgens mij dan althans? Dat ze in Den Haag niet eens weten dat hier zo'n stuk zee is, waar je overheen moet varen om in België te komen". Zeeuw: „Boot vaart niet naar België, maar naar Breskens". Niet-Zeeuwse meneer: „O! Maar u snapt wel wat ik bedoel?" Zeeuw: „Ja". Niet-Zeeuwse meneer: „Kijk eens aan! Want zo is het toch, nietwaar, dat ze in Den Haag niet verder kijken dan d'r neus lang is. Hé we zijn d'r bijna. Kunt u me misschien vertellen wanneer de aansluitende boot gaat?" Zeeuw: „Welke boot?" Niet-Zeeuwse meneer: „Nou, da's ook wat, naar Schouwen-Duiveland natuurlijk!" Zeeuw: „De laatste boot naar Schouwen-Duive land is al een paar jaar geleden vertrokken. We hebben daar tegenwoordig een brug!" Niet-Zeeuwse meneer: „Aha! Natuurlijk! Stom, dat je zulke dingen niet weet". Zeeuw: „Ja" TOMASO Dinsdagavond mochten we op de t.v. getuige zijn van een korte maar indrukwekkende plechtigheid. De heer Bogaers n.l. is benoemd tot voorzitter van het nieuw gevormde „Gewest Gooiland" en werd in ver band hiermede beëdigd. Jammer dat er niet bekendgemaakt werd of zijn kantoor nu secretarie of ministerie gaat heten. Het zal zeker wel een zwaar vergulde stoel zijn, waarop de heer Bogaers politiek buiten spel ge plaatst is. Het idee is echter niet gek en bovendien voor uitbreiding vatbaar. Immers nog ongeveer 1000 Ned. gemeenten verdeeld in gewesten van pak weg 5 gemeenten maakt 200 gewesten. De riviermonden niet meegerekend. Er schijnen gou den tijden aan ie breken voor ex-po litici. Alleen dit: mogen wij voor het gewest „De Baronie" s.v.p. de heer Koekoek. Schiet er misschien nog een lachje over. LEUR C. WIJNEN. Bij de rooms-katholieken is een geloofscrisis ontstaan, als na de re formatie niet meer voorgekomen is. Mogelijk is dit mede een gevolg van de vaak eenzijdige en soms mislei dende voorlichting in pers, radio en t.v., waarbij ook onze nieuwe kathe- chismus in beduidende mate betrok ken is. Het is toch een goed gebruik in onze geordende maatschappij, dat men bij een bevoegde hogere instan tie beroep kan indienen, zoals in casu op het pauselijk gezag. Omdat hier bij de zeer gewichtige en intens in gewikkelde geloofsleer betrokken was, werd door de H. Stoel een in ternationale commissie van 6 kardi nalen benoemd, die de medewerking van een dito team van 7 deskundi ge theologen inschakelde, waarvan bij elk maar één Italiaan die daar over uitvoerige rapporten heeft uit gebracht 10 punten met circa 30 onderdelen, waarin aangegeven wordt „welke formuleringen onvolledig of inexact zijn en wel niet weinige en niet lichte, terwijl het grootste deel een prijzenswaardig pastoraal, litur gisch en bijbels karakter heeft". Nu heeft ons episcopaat besloten om de tekst van dat gevoelvolle rap port met de gewenste aantekeningen in brochurevorm binnenkort verkrijg baar te stellen wat althans zeker door vele T.-k. met de nodige belangstel ling gelezen zal worden. Mogelijk, dat hiermede enige opheldering in de huidige ernstige godsdienstige ker kelijke beroering van onze kerkpro vincie gebracht wordt. In de geschie denis weten deze zich gewoonlijk taai en lang te handhaven. OOSTBURG P. DOENS pr. Burgemeester Oderkerk wil het Hervormde kerkje te Leur inrichten als trouwzaal. Een bezwaar vind ik dat men daar dan ook het kerkelijk huwelijk wil inzegenen. Daar moe ten wij als Rooms-Katholieken te gen zijn. Een pastoor behoort in zijn eigen kerk 'n r.-k. huwelijk in te ze genen. Ik hoop dat alle katholieken in Leur daar mee zullen instemmen. Er wordt ai genoeg aan ons geloof afgebroken. BREDA J.B. In De Stem d.d. 7 dezer bespreekt een uwer redacteuren een boekje van de socioloog L. M. Thomas, over aspecten van de hedendaagse ge zagscrisis. De schrijver pleit onder meer voor een „polycentrisch" ge zag en „pluriforme" openbare orde Wat zulks precies inhoudt, daar ko men we wel achter als we nog even doorgaan met het afkraken van het huidige gezag. Opvallend is dan wel de wat simplistische benadering van de met „gezag" verband hou dende verschijnselen, zoals Provo te Amsterdam en de liberalisering in Tsjechoslowakije. Het doet er name lijk (volgens Thomas) helemaal niet toe, in hoeverre daarbij sprake is van fundamentele democratische rechten, hetzjj van „spontaan" geor ganiseerde herrieschopperij. En wie feitelijkheden als het beleid van het Vaticaan en de totalitaire aspiraties van het Kremlin onder één noemer tracht te stoppen schijnt toch wel enig gevoel voor staatkundige ideo logische verhoudingen verloren te hebben. Dat de schrijver het minst serieu ze en meest, luidruchtige deel der na tie als weerloze slachtoffers van „laster en leugen" in bescherming neemt, het zal weinigen verwonde ren. Immers, onze toekomst hangt af van lieden die nauwelijks beter te doen hebben dan schoppen tegen het gezag en spugen op een maatschap pij waar vroegere generaties niet van durfden dromen. BREDA L. PISON. (ADVERTENTIE) bezoekt onze showroom - QradaCrogtdijk 58. Tel.(01600)- 23744 Middelburg: Vlissings» Singel 16-18, Telefoon (011 80) -5055 L&P

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 5