lijn privéleven speelde ferry Lee Lewis parten.... Peter Blanker beeft na talloze baantjes eindelijk zijn ,werk' gevonden Sandie Shaw is ook als „etalagepop" beslist aantrekkelijk Een wereldberoemde artiest die bij lange na niet de aandacht krijgt die hij verdient 2®Wü DE STEM VAN ZATERDAG 14 DECEMBER 1948 Ook als etalagepop is Sandie Shaw beslist aardig. ROTTERDAM - Peter Blanker is een tors gebouwde, ruig uitziende jongen. Hij draagt zwarte laarzen, een nauw sluitende broek met gouden liegen, een paars overhemd ee een leren vest. Zijn hoofd ii een en al haar. Zijn tótabaarden rusten op zijn schouders Hij is 29 jaar en pur sang Rotterdammer. Hij weent in een groot oud huis in Het noordelijk deel van zijn geboortestad. De huiskamer kenmerkt zich door veel, in ielle kleuren geschilderde attributen. Een wand is beplakt met aluminiumfolie. Zes jaar is feler als „full professional" werkzaam in de wereld van de kleinkunst. Een periode waarin hij door Hard werken, bereikte wat hij nu heeft: een groot repertoire lijne liedjes, een eigen cabaret, groep, en tal van aanbiedingen voer het optreden voor radio en televisie. 11 Hij vertelt: „Al vanaf mijn achttiende wist ik het. Dat er Wr mij mogelijkheden bestonden voor cabaret of toneel. Op de mulo en de kweekschool had ik het veel gedaan. Ik wist dat ik het wilde en kon. Toch heeft het nog geruime tijd geduurd voor het zover was." Toen Peter Blanker in het tweede leerjaar de kweekschool vaarwel zegde, begon een leven van talloze baantjes. Een platenmaatschappij heeft eens uitgerekend dat het er tussen de twintig en vijfentwintig moeten zijn geweest. Zegt Peter: „Toen ik van school af ben gegaan, ben ik eigenlijk een beetje losgeslagen. Ik heb van alles gedaan. Een tijd gevaren, druiven geplukt in Frankrijk de laatste keer samen met mijn geachte collega Gerard Cox administratieve baantjes, magazijnbediende in een electrotechnische winkel, vork heftruckrijder in de haven en nog waanzinnig veel meer. Ik weet het niet eens meer allemaal. Ik kon het nergens uithouden. Mijn ouders zeiden altijd dat ik een degelijk vak moest leren en op een gegeven ogenblik heeft het er naar uit gezien dat het de goede richting uitging". „Dat was toen ik magazijn- bediende was. Je moet weten dat ik al van jongsafaan gek geweest ben op kleine doosjes en zo. Ik vond het dus best aardig. Geestelijk niet vermoeiend en 's avonds kon ik tenminste doen wat ik werkelijk wilde. Liedjes maken en als het even ging, ze fan onze 20 WIJ-redactie) wereldberoemd artiest, b'i bnge na niet de "ndaehl krijgt, die hij ««blijk verdient, is de rhythm blues-, country and «'stern- en roek-zanger Jerry lewis. Hij wordt telkens achtergrond geschoven, 1 ""b'8 zangers zijn "faiers overnemen en er We hits mee scoren. Toch "jy lee lewis een artiest, ateer dan tien jaar "wandelt in de show- !ed- Hij heeft vele "zinkingen moeten ""eiken, maar heeft evenveel lJ?"* aan 'n comeback. "I zijn nieuwe "Smash" weer5em ,op di' moment 8ewal9rdZiChjn la"9e wtm! aarc>eerde zangers te brachr DeZS maatschappij ft; "der geval InTie 1 elPees van lewis uit. 1,35 in pile-JLewis werd in IVer stISday'uLousiaaa ®0(br Jj? geboren. Zijn 'ikornst R0 jVan Nederlandse °m£! f ne§enjarige üefde voor Z1Ch bij Jerry k'l eens hH1 piano- Toen Piin° een Ls6" tante °P de !'in vader ,'dje spee'de, was hyplZlverrulct, dat hij j® v°or zoonhpf5 z'!n huis nam «Wijlt ™™ef ook een 'haffen Hit strument aan hij V0(ir !iWaS tWaalf 3aar hel openvLo eerste keer ^snauwSar ePtrad en hij 'ondanks de inertl?n toen hii ft8' weslion grft van in M huis. met de feltetatent: 0r!eaaa een e® hii tJ Pnemen. 'ankwi New. OrieanS rihter Plat" jif?» ■»aarddniter1,vartelde le?apt- De'ün» y was ten? LSen stevbe t!r Yerschafte v. hern itrBo en ai«C.Weer°P de trein 1957 werd opgenomen. Eind december 1957 trouwde Jerry nog maar eens een keer, nu met Myra Gal Brown, een dertienjarig nichtje van hem. In mei 1958 ging hij op toernee door Engeland. Tijdens de eerste persconferentie op London Airport kwam de pers al spoedig achter het (op zijn zachtst uitgedrukt) no-gal vreemde privéleven van de zanger. Men rook sensatie en Jerry zorgde voor een groot schandaal. Het publiek lustte hem opeens niet meer en nauwelijks een week later bliee hii met zijn complete gevolg de aftocht. In de Verenigde Staten begonnen de vreemde verhalen ook al spoedig de ronde te doen en voor Lee Lewis brak een zware tijd aan. Wegens gebrek aan publiciteit werden vele klasse-opnamen als „Little Queen" en „Old Black Joe" (een van zijn beste nummers) nooit grote hits. Maar onver wacht slaagde hij er in 1961 toch in, de top opnieuw te bereiken met „What'd I say". Nu was ook de tijd opnieuw rijp voor een grootse toernee door Engeland. De reis werd zelfs met een week verlengd. Hij maakte later nog vele toernees door Engeland, Duitsland en Frankrijk. In Hamburg nam hij zijn beste elpee op met de Nashville Teens. Hits werden er echter niet meer gescoord. Ook Smash Records, zijn nieuwe grammofoonplaten- schappij, kon daaraan niets veranderen. Niettemin kwam hij in 1965 opnieuw in de belang stelling te staan, toen Tom Jones twee nummers van hem coverde: „Green green grass of home" en „Detroit City". Volgens het muziektijdschrift „Record World" zou Jerry Lee Lewis in 1968 voor een grootse come-back gaan zorgen in de country-and-western. Tot nu toe heeft men daar nog weinig van kunnen merken. Maar wat niet is, kan komen. Jerry Lee Lewis heeft er nog ruizn twee weken de tijd voor.- voordragen.' Ik heb op die zaak wel altijd gezegd: „Jongens, dit is het vak waarvan ik leef, maar niet waarvoor ik leef. Hou er goed rekening mee, dat ik weg ben als ik kan leven van het vak waarvoor ik leef. Ik ben daar toch vrij snel weggegaan. Niet omdat het al zover was, dat ik kon leven van mijn liedjes, maar ze begingen de stommiteit me magazijnmeester te willen maken. Kijk en als ik promotie moet maken, dan ben ik pijlsnel weg. Teveel verantwoordelijk heid is niets voor mij". En Peter Blanker ging weer. Van de ene baas naar de andere en van die andere naar weer een derde. Totdat hij er ruim twintig gehad had. Toen was hij eigenlijk toch nog vrij plotseling prof-cabaretier Men zou kunnen zeggen: 's maandags nog reed hü in de haven met een vorkhef truck kisten rond en dinsdag behoorde hij tot het selecte gezelschap Nederlanders dat zich dienaar der lichte muze noemt. Peter begon als enter tainer in een eethuisje. Daarna volgde een ,,'t Roefje" en toen België. Zuiderburen die hem hadden gehoord nodigden hem uit en plotseling zat hij in Vlaanderen tot over zijn oren in het werk. Schamper lachend zegt Peter Blanker: „Nederland werd op dat moment ook wakker. Het was om je dood te lachen. Toen ik voor de eerste keer hier een tv-optreden had, presteerde een van onze alom geliefde program mabladen het om in de aankondiging van het program ma te vermelden: „Peter Blan ker, de in Nederland debuteren de Belgische zanger Daarna is het gegaan zoals bij iedereen. Van radio en tv kwamen platen, van platen kwamen weer radio en tv. De normale wisselwerking". Peters repertoire bestaat uit een ruim tweehonderd liedjes Daarvan zijn er relatief maar weinig „eigen werk". Een stuk of dertig Maar die vertonen dan ook een geheel eigen karakter. Ze hebben een eigen gezicht. Peter Blanker: „riet liefst zou ik natuurlijk allemaal eigen liedjes zingen. Maar je komt er zo moeilijk 'toe je repertoire wat dat betreft uit te breiden- In het seizoen heb ik het zo hardstikke druk met optreden en het schrijven van opdrachten dat het er niet van komt en de drie of vier maanden in de zomer dat het wel zou moeten kunnen is er tot nu toe nog steeds iets anders geweest. Ik ben met een cabaretkaravaan op stap geweest, dit zomerseizoen heb ik volledig besteed aan het formeren van een nieuwe groep „Frusstrooiing" en, ga zo maar door." Een nieuwe gooi naar het succes kon hij doen, toen hij in contact kwam met een oude blinde neger, Paul Whiting, die bij de negerbevolking zeer geliefd was om zijn pianospel. Deze stelde Jerry voor als drummer in zijn band te komen spelen. De jongen greep de kans met beide handen aan en bracht een lange tijd onder negers door. Hier leerde hij de gevoelens van deze mensen kennen en wat belangrijker was: recht uit het hart te zingen! hem twee zoons: Jerry Lee junior en Ronnie. Maar ook dit huwelijk hield niet lang stand. Toen de rock 'n roll losbarstte, was Jerry een van de velen, die naar Nashville vertrokken met de gedachte er spoedig carrière te kunnen maken. Het had daarentegen heel wat voeten in de aarde, voordat iemand bereid was naar hem te luisteren. Tenslotte kwam hij via een kennis in aanraking met Jack Clement, de country and Zijn platendebuut maakte hij met „Crazy Arms", een aardig nummertje, waarvan er ongeveer 75.000 verkocht werden. Dit betekende echter de wat twijfelachtige start van een senationele carrière. Begin 1957 werd „Whole lotta shakin' ,goin' on" uitgebracht. In het begin werd dit nummer nauwelijks verkocht en verscheidene radiostations weigerden zelfs de plaat te draaien, omdat zij sommige passages te vulgair vonden. Een optreden in de Steve Allen t.v.- Het bandje van Whiting kon zich in een flinke populariteit verheugen. Tijdens de Hadacol- rage van rond 1950 oogstte men veel succes met de „Hadacol-Boogie". Er waren echter meer zaken, waarvoor Jerry belangstelling toonde. Al op 15-jarige leeftijd trad hij in het huwelijk met een zekere Dorothy Barton. Doch dit huwelijk, hoe kon het ook anders, strandde spoedig. Niet lang daarna trouwde hij met Jane Mitcham. Zij schonk westernzanger, die onder meer Cliff Richard's hit „It'll be me" geschreven heeft. Clement maakte een bandopname van Jerry's liedjes en speelde dit in handen van Sam Philips, de man, die met zijn broer Judd de „Sun Record Company" beheerde. Deze maatschappij had al geschiedenis gemaakt door Elvis Presley te ontdekken en Carl Perkins en Johnny Cash. De bandopname viel zo goed in de smaak, dat Jerry Lee Lewis een platencontract van zes-en-een-half jaar werd aangeboden. show maakte overigens alles goed. Na deze uitzending werden van „Whole lotta 35.000 exemplaren per dag verkocht! En dit was de start van een „five-million-seller". Jerry werd op slag de gevraagde artiest en tevens de grootste ontdekking sinds Elvis Presley. Hij ontving gouden platen voor „Whole lotta„Great balls of fire'"; „Breathless" en „High school confidential". „Great balls of fire" zingt hij in d« film „Jamboree", die in Het liefst zingt Peter Blanker, zoals hij het zelf noemt, „simpele liefdesliedjes, geschre ven vanuit een fijne instelling. Liever dan een hypocriet protestliedje. Ik heb me dan ook vreselijk opgewonden over die protestsongrage. Ze zeiden toen „Dylan heeft ons de protestsong geschonken". Maar dat is helemaal niet waar. Het waren bijvoorbeeld een Louis Davids of een Koos Speenhoff al die dat hadden gedaan. Maar wil je geloven dat er beangstigend grote groepen jongeren zijn, die die namen nog niet eens kennen, laat staan de liedjes. Kijk als het hier al een klein beetje meer is dan „Ik hou van jou, ik blijf je trouw", dan is het een protest song. En dat is gewoon te gek" Peter Blanker, die eigenlijk het liefst in groepsverband optreedt, maar die ook vele malen een one-man-programma brengt, houdt naar hij zegt van alle soorten muziek. Beat, klassiek, volksmuziek. Zijn eigen liedjes zijn weer iets heel anders. Gevraagd wat zijn favoriete stijl is, zegt hij„Ik weet het niet. Ik houd van auteurs als Brecht, Ferré, Brassens. Daarmee voel ik met in zeker opzicht geëngageerd. Je kunt me dus het beste in hun stijlgroep indelen". HANS VAN REIJSEN Adel Rootstein begon heel klein in een huis in Earls Court. Nu produceert zij iedere week ongeveer 120 glasfiber etalage poppen, die lijken op beroemd heden. Vijftig procent van haar produktie is bestemd voor de export. De modellen gaan naar Tokio, Bermuda, Hong kong of West-Duitsland, waar meer winkels worden gebouwd dan in welk ainder land ook. Toen Adel en haar man Rick Hopkins in 1961 begonnen was er eigenlijk geen enkel meisje dat hen inspireerde tot het vervaardigen van een glasfiber model. Maar in 1963 maakten zij hun eerste model: Jill Ken. nington. Daarna volgde een grote rij: Jean Shrimpton, Pattl Boyd, de vrouw van Beatle George Harrison, Twiggy, Luna, en natuurlijk de zange- res-op-blote-voetjes Sandie Shaw. Het werd een enorm succes en iedere zichzelf respecterende winkel zorgde er voor een van deze modellen in de etalage te hebben. Adel Rootstein en en haar man bleven door pro duceren. Ze bleven maken, zo natuurgetrouw mogelijk. Rick Hopkins zei daarover: „Het is een kunst. Je maakt niet zo maar een meisje als b.v. Sandie Shaw na. Je moet je wol degelijk overtuigen van de specifieke dingen die er nu juist een Sandie Shaw van maken. Hoe staat ze, hoe houdt ze haar handen, wat is haar stijl, hoe is haar karakter, hot zijn allemaal zaken die mee spelen en die voor het maken van een behoorlijk model van enorme waarde zijn." Toch houden Hopkins en zijn vrouw het niet alleen bij grote sterren. Zij maken ook poppen, evenbeelden van le vende modellen, die niet zulke beroemdheden uitbeelden, maar die gewoon romantisch, stijf, hip of hoe dan ook zijn. Die zijn bestemd voor zaken die b,*. romantische kleding verkopen, of wat stijvere of hippe. Hoe het ook zij. De meisjes van Adel Rootstein gaan ongeacht hun stijl, ongeacht hun klasse over de gehele wereld. Zij bow- wen aan het image van Engeland. (Van onze 20WIJ-redactie) LONDEN Nog maar enkele jaren geleden waren etalagepoppen, wassen dingen waar je kleren omheen moest hangen. Die tijd schijnt voorbij te zijn. Het uur dat etalagepoppen werkelijke en levensechte dingen zijn heeft geslagen. Er was een tijd dat vrouwen en meisjes die vanwege hun enorm succes op welk gebied dan ook vereeuwigd moesten worden, in Madam Tussauds' wassenbeeldenmuseum werden bijgezet. Op dit moment hebben de meisjes wier namen overal op de wereld nieuws maken een nieuwe manier gevonden om hun roem en schoonheid te verspreiden: de etalage. De Londense meisjes, die het meest aangegaapt worden zangeres Sandie Shaw en mannequis Twiggy en Donyale Luna, het op een gazelle lijkend vriendinnetje van Mia Farrow kijken nu koel en arrogant neer op het bewonderende publiek. Niet levend vanaf het het toneel of de loopgang bij een modeshow, maar stil, geweldig levensecht van achter de glazen ruiten van de meest beroemde winkels ter wereld. Het is zaak tweemaal goed te kijken om jezelf ervan te overtuigen dat het meisje niet echt is. Zo lijken de glasfiber poppen op hun levende even beelden. De vrouw die verantwoor delijk is voor deze geweldige omwenteling, is een slanke Zuidafrikaanse, met een zachte stem en een gezicht dat altijd schijnt te glimlachen: Adel Rootstein. Zij was vroeger etaleuse, „een niet erg beste" zoals zij zelf zegt. En dat is misschien wel erg fijn voor de vele buitenlandse toeristen die verstomd naar de schoonheid staan te gapen die zij in Britse winkels tegenkomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 27