Godsdiensten houden Libanon in wankel evenwicht JEUGD HOUDT MEER VAN DEMOCRATIE DAN VAN HEILIGE HUISJES Meerderheid Geen programma Folklore Genoeg Hindemissen Feniciërs Neutraal Vrees KANTOOR BEDIENDE Jos Voet N.V. Danslesavond Veel momentopnamen van onze fabrikatie-methode zijn reeds in een aantal advertenties getoond, maar een toponderdeel, waaraan ons succes wordt toegeschreven: de service, is helaas niet in een "plaatje" te vangen. Dat behoeft echter niet voor onze duizenden klanten verspreid over Nederland en België. Die weten heel goed en tot hun genoegen dat Gazan's dienstverlening ook na de koop van grote waarde is. "ONZE FABRIEK UW VOORDEEL", betekent niet alleen: de laagste prijs voor topkwaliteit, nee, eerlijke vlotte coulance hij welke klacht ook, is minstens zo belangrij£^~\ VERLOREN T.C.A. BESTRIJDINGSMIDDEL H. L. BAECKE KOLBERTS BLAZERS in flannel. REGENJASSEN 39.- 49.- DEMI'S WINTERJASSEN en COATS in prachtige 49.50 59S° 69.50 M DAMESAFDEUN6 MANTELS en MANTELKOSTUUMS 59.- 79.- (ook met bont) 89.- REGENMANTELS 39.- 49.- Tilburg, Schouwburgring 99, Tel. 04250-2045 Breda, Tramsingel 74 - tel. 01600-25800 en Bergen op Zoom, Antwerpsestraat 69-71 tel. 01640-3795 6A2AW CÓmSCfH- DE STEM VAN VRIJDAG 6 DECEMBER 1968 (Van onze correspondent) BEYROUTH De opvallendste figuur in het Libanese regeringsapparaat heet Charles Rizk. Een topambtenaar van 35 jaar. Directeur-generaal van het ministerie van voorlichting Op het eerste gezicht een wat rauwe bonk zonder de over- gepolijste maniertjes van de politieke society-kringen. Van alle hooggeplaatste functionarissen, die ik tijdens mijn reis door Libanon heb ontmoet, was hij de enige die niet de indruk wekte slechts de helft van de waarheid te vertellen. Zelden heb ik een ambtenaar, zittend op een officiële stoel achter een regeringsbureau zo openhartig zijn mening horen verkondigen als deze Charles Rizk. Een zeer persoonlijke mening. Volkomen tegengesteld aan het oordeel van de aan de macht zijnde politieke kringen. Dat was een wonder lijke ervaring. Voor een Nederlander, opgegroeid in verzuiling en confessionele inde lingen, is de weg in de politieke structuur van Libanon niet moeilijk te vinden. Voor deze jonge staat in 1943, na sinds 1918 Frans mandaat gebied geweest te zijn, onafhankelijk geworden zijn er, zo schijnt het, slechts twee levensvoorwaarden: liberalisme en verzuiling. Doorgevoerd tot in het oneindige. In dit enige Arabische land dat voor een zeer belangrijk deei chris telijk is, houden christenen en mu zelmannen elkaar in evenwicht. Kr bestaan niet minder dan 27 religi euze gemeenschappen. De groolsie christelijke groepering wordt ge vormd door de maronieten. Hun lei der is kardinaal - patriarch Meou- chi. Daarnaast zijn er de Grieks-ka tholieken, de Grieks-orthodoxen, de Armeens-orthodoxen en de Armeens- katholieken. Bij de muzelmannen zijn de sunnieten in de meerderheid, op de voet gevolgd door de sjiieten, die door 'n positieve geboortepolitiek al le moeite doen de sunnieten te over treffen. Officieel heet het, dat de christenen de meerderheid vormen van de 2,4 miljoen Libanezen. Sommigen be weren echter, dat de moslems de christenen thans in aantal overtref fen. De laatste volkstelling werd in 1932 gehouden. Voor de rust in het land lijkt het beter een dergelijke telling niet te herhalen. Want het is op basis van die thans ruim dertig jaar oude, volkstellirig, dat in 1943 het nog steeds geldende pacte nationale werd gesloten. Een nimmer gepubliceerde gentlemen's a- greement, dat het perfecte evenwicht tussen de godsdiensten tot stand heeft gebracht. Krachtens dit agree ment worden de openbare ambten en kamerzetels in een 65 verhouding tussen christenen en muzelmannen verdeeld. Op dit verhoudingsgetal is het perfecte evenwicht, de vreedza me samenleving van de religieuze groeperingen gebaseerd. Op grond, van dit pacte nationale is de pre sident van de republiek altijd een maroniet, de eerste-minister altijd een sunniet en de voorzitter van de volksvertegenwoordiging steeds een sjiiet. Een volkstelling nu zou zeer waarschijnlijk dit perfecte even wicht ernstig verstoren en het land in de diepe afgrond van godsdienst twisten storten. Ook bij de samenstelling van de kamer wordt tot in het uiterste met de 65 verhouding rekening gehou den. Het hele kiessysteem is hierop gebaseerd. Belangrijker dan de par tij-indeling is de indeling naar con- fesiie. De kieswet is zodanig, dat Libanon, een oud land met Ro meinse ruines, maar een nieuw land, waarin frisse politieke idee- en geen kans krijgen. er zich nimmer verschuivingen in ae verhouding tussen de godsdiensten kunnen voordoen. Zo blijven chris tenen m het parlement altijd in de meerderheid, al kunnen zij nooit een absolute meerderheid bereiken. Voor de verkiezingen, die om de vier jaar worden gehouden, wordt bepaald hoeveel vertegenwoordigers van elke confessie in het parle ment zitting mogen hebben. Dat systeem leidt uiteraard tot verkie zingscampagnes die een zeer persoon lijk karakter hebben en waarin geld om stemmen te kopen een doorslag gevende rol speelt. Het heeft ook het ontstaan van echte politieke pro gramma-partijen verhinderd. En als gevolg daarvan de vorming van rege ringen op basis van duidelijk omlijn de pro-gramma's. De meest recente crisis heeft dat weer eens duidelijk geïllustreerd. Ze heeft elf dagen geduurd en het scheelde maar een haar of de huidi ge president van de republiek, Char les Helou politiek gezien een wei nig geprononceerd figuur had in uiterste wanhoop het landsbestuur aan een militair bewind overgedra gen. Toen ik probeerde de achter gronden van de crisis te achterhalen was er niemand, die me precies kon vertellen wat de kern van het con flict binnen het kabinet was. Totdat ik Charles Rizk ontmoette. Met een verbazingwekkende openheid en met zo mogelijk nog meer afschuw in zij-n stem zei hij: het heeft niets te betekenen. Het is niet meer dan een wiskundige crisis. Een stoelendans vam de oude traditionele leiders. Ik verbaasde me erover, dat ik in de kranten, die uitvoerige, maar zoals me spoedig duidelijk werd, voor de meeste Libanezen onbegrijpelijke in- side-verhalen over de crisis publi ceerden, niets las over pogingen om op basis van een programma '>en nieuwe regering te vormen. Ze schreven maar door, de kranten. Over mijnheer X, die wel wilde sa menwerken met mijnheer Y, maar al leen als mijnheer Z drie politieke volgelingen mocht meebrengen. Geen woord over wat een nieuwe regering zou moeten gaan doen. Charles Rizk glimlachte. „Programma's spelen hier helemaal niet. Alleen persoon lijke belangen." En in een Frans zo rad alsof een bandrecorder op een te hoog toeren tal draaide, pakte hij uit: „Er is maar een manier om uit deze verouderde politieke situatie te geraken: een hervorming van onze folkloristische kieswet. Het ken wed waar zijn. dat het huidige kiessys teem het bewijs is van het volstrek te liberalisme dat wij aanhangen, maar het werkt- de instabiliteit in de hand en het verhindert ons rekening te houden met de realiteit. Zolang ons politieke systeem een mozaiek is van minderheden kunnen we hier nooit een gezonde politiek voeren, bij voorbeeld op economisch terrein. Onze kieswet moet zo veranderd wor den dat er een tweepartijen-stelsel kan ontstaan. Twee partijen met den dat er een tweepartijen-stelsel kan ontstaan. Twee partijen met duidelijk» programma's, die geres pecteerd worden. Door het huidige systeem hebben we nu een zwak par lement en dus een zwakke regering want die komt uit het parlement voort. De werkelijke macht is gecon centreerd in de figuur van de presi dent van de republiek. Die is geen verantwoording schuldig aan het par lement en bovendien is hij, na een ambtstermijn van zes jaar, geduren de de volgende zes jéfar niet her kiesbaar. Dat maakt zijn macht bijna onbeperkt. De fout van ons systeem is, dat wij het confessionele gegeven als enig gegeven voor het bestuur van dit land beschouwen. De traditionele politici verschuilen zich achter dit gegeven en weigeren toe te geven, dat het verschil tussen het landsbstuur zoals het in de wetten is neergelegd en h©t bestuur van ons lanid, zoails het zou meeten zijn als we naar de realiteit kijken, steeds groter wordt. Het systeem van de minderheden wordt kunstmatig ge handhaafd. De noodzakelijke oriën tatie van onze economie wordt te gengehouden in naam van ons inder daad groot gevoel voor vrijheid. Maar dit lanvd heeft een meerderheid no dig die gaat regeren." De „linkse ideeën van Charles Rizk worden in een land waar alle aan de macht zijnde politici rechts lijken te zijn, gedeeld door veel jonge intel lectuelen. Zij hebben genoeg van de het feodalisme. Het politieke spel, zoals dat nu gespeeld wordt interes seert hen niet. Het boeit ook de man in de straat niet langer. Want het is allemaal lood om oud ijzer wie er aan de top zit. Men is de bloedige ge beurtenissen van 1958 nog niet verge ten. Toen het land Op de rand van de afgrond balanceerde en er bijna 4000 doden moesten vallen in een bur geroorlog die de hoge heren schenen te voeren voor bun persoonlijke be langen. Sindsdien is er in het be stuur van de staat nog niet veel ver anderd. Het zijn nog steeds dezelfde rijke families, die de politieke touw- jes in handen hebben. De politieke gebeurtenissen in het land, de elkaar in steeds sneller tempo opvolgende regeringssissen vermogen alleen de kringen die ze om god weet welke reden oproepen, nog te boeien de man in de straat wordt er niet warm of koud meer van. De jonge intel lectuelen zeggen: ze zoeken het maar uit; onze tijd komt nog wel. De ideeën van Rizk en zijn jonge vrienden lijken geknipt om van Liba non een moderne democratie te ma ken. Maar het zal nog lang duren voordat de ideeën in de praktijk ge bracht kunnen worden. Er zijn twee vooralsnog onoverkomelijke hinder- sen: de Israëlische kwestie en het geldende kiessysteem. Om de kies wet te veranderen is de medewer king van eht parlement nodig. Op die medewerking hoeft niet gerekend te worden zolang de volksvertegen woordiging voor het grootste gedeelte bestaat uit politici, die hun zetels bezetten juist dank zij het bestaan de kiessysteem, dank zij het feoda lisme, dank zij verregaande cor ruptie. Een dergelijk parlement zal nooit bereid zijn het eigen doodvon nis te tekenen door een grondige wijziging van de kieswet. De hoop van Rizk en de zijnen is gericht op een stelselmatige bewerking van de publieke opinie. De brede lagen van de bevolking moeten rijp gemaakt worden voor de veranderingen, die van onderaf naar de top moeten doordringen. Maar zolang de Israëlische kwes tie het Midden-Oosten blijft beheer sen is de tijd in Libanon slecht voor een mentaliteitsverandering. De onzekerheid, de vrees voor slechte re tijden is te groot om een mas sale beweging voor interne verande ringen op gang te kunnen krijgen. Libanon ia een Arabische staat. Maar meer dan welk ander Ara bisch land ook gericht op het wes ten. Van origine zijn de Libanezen Feniciërs en zij hebben de han delsgeest van hun voorvaderen nooit verloochend. De economie van het land en de welvaart van een rijke top drijft voor bijna tweederde op de handel, de dienstensector. Het land heeft altijd geprofiteerd van de moeilijkheden in het Midden-Oosten. De sterke positie van de haven van Beiroeth is daaraan te danken. De haven heeft de taak overgenomen van Cairo, Haifa, Alexandrië. Veel kapitaal is vanuit Syrië naar Liba non gestroomd. De betrekkelijke welvaart van het land dat overi gens nog zeer veel kenmerken draagt van een ontwikkelingsland is voor een groot deel aan de moeilijkheden in het Midden-Oosten te danken. De Libanese regering heeft in het buitenlands beleid rekening te hou denden met de zeer heterogene bevol- kings samenstelling. Ook in de Israë lische kwestie. Vandaar dat elke re gering zich zo neutraal mogelijk op stelt Libanon is geen lid van de Arabische Unie De muzelmannen, die nogal Nassergezin^ zijn zouden dart wel willen. Maar zij krijgen bij de christenen geen poot aan de grond Met de mond wordt het Arabische standpunt beleden en in de Verenig de Naties wordt door de Libanezen steeds het standpunt van de meer derheid bijgevallen. Van alle Arabi sche staten maakt Libanon daarom de indruk het meest vredelievend, het meest redelijk te zijn. Het land is wel lid van de Arabische Liga, het militaire verbond van de Arabische landen tegen Israël. Niettemin aan de juni-oorlog van 1967 nam Libanon niet deel. Met hun bekende handig heid wisten de Libanezen zich aan de oorlog te onttrekken. De met de mond beleden trouw aan Nasser en aan de Arabische wereld werd niet in schoten omgezet. Het Libanese leger, opgeleid en ontwikkeld met geld van de Arabische liga, bleef buiten de strijd. Het verhaal gaat zelfs dat de toenmalige eerste-minister, een mu zelman, de opperbevelhebber van het leger, een christen, bezworen heeft een schermutseling met de Israëli's uit te lokken, al was het alleen maar om de eer van het land te redden. Gelukkig heeft de opperbe velhebber geweigerd. Zou hij voor de eerste-minister en daarmee voor de druk van de muzelmannen gezwicht zijn, dan zouden de Israë li's nu in het bezit zijn van het grensgebied en van Zuid-Libanon met de vallei van Beekaa, het vrucht baarste gebied van het land en de waterbron van Libanon. Libanon vreest Israël, maar het heeft weinig op met het pan-Ara- bisme van Nasser en de zijnen. Li banon heeft grote bezwaren tegen de joodse staat voorzover die beschouwd wordt als een schepping van de zio nisten. Maar naar zijn overtuiging vreest Libanon Israël meer om eco nomische dan om louter ideologische redenen. De kans is zeer gering, dat Libanon ooit met Israël in een ge wapend conflict zal komen, tenzij Israël de agressor zal zijn. Libanon wil dat conflict koste wait wil ver mijden omdat het de doodsteek voor de economie van het land zou zijn. Men beseft dat Israël militair su perieur is, maar men weet ook dat de joodse staat de grootste economi sche concurrent is, wiens weivaart ook grotendeels op de dienstensec tor gebaseerd is. Zolang de andere Arabische landen met Israël in de clinch liggen zal Libanon die Arabi sche staten met de mond steunen om er tegelijkertijd zelf zoveel mo gelijk economisch profijt uit te ha len. Maar die vrees voor welke overweging ook ingegèv^' hindert effectieve wijzigingen j»7 politieke systeem van Libanon j hervormers zullen over een mi1 der lijk lange adem moeten W' beschikken. Met Charles Rizk is een verte», yoordiger van de jonge intellecw®' rechtgekomen in de kliek van J ministers, ministers en toekonw ministers, die de politieke vat oude land, maar deze jonge s(j beheersen, 'n Relatief beperkte r». van welgestelden, die elkaar de tospelen. Een kliek di,e zoals jonge Libenese zei: „Ons streeks naar de decadentie voetf Rizk is in hun midden de op*, tie. De vraag is of en hoelaml het volhoudt. Of hoelang de e deren hem verdragen. De bijbelse ceders van ie 9 banon hebben mode] jeetn, voor het wapen van de aiein staat Er staan in dit land rens nog maar weinig van L bomen! Heden overleed plotseling, tot onze diepe droef heid, onze innig geliefde echtgenoot, vader, schoonvader, broer en oom, de heer n ARTHUR JOZEF VAN BUNDER echtgenoot van Julia Martens in de leeftijd van 77 jaar. Wij bevelen de ziel van onze dierbare overledene in uw gebeden aan. St.-Jansteen: J. van BunderMartens St.-Jansteen: M. Pietersvan Bunder A. Pieters en kinderen St.-Jansteen: J. v. Overloopvan Bunder G. v. Overloop Familie Van Bunder Familie Martens St.-Jansteen, 4 december 1968. Pastoor Mertensstraat 31. De plechtige uitvaartdienst, waarbij wij u be leefd uitnodigen, zal plaatshebben op zaterdag 7 december a.s. om 10.30 uur in de parochiekerk van de H. Johannes de Doper te St.-Jansteen. Eucharistieviering vrijdagavond om 7 uur in de kerk. Zij, die bij vergetelheid geen uitnodiging hebben ontvangen, gelieven deze advertentie als zodanig te beschouwen. DANKBETUIGING Hartelijke dank aan Auto rijschool A. d'Hooghe, St.- Jansteen, voor het behalen van mijn rijbewijs op het eerste examen. A. de Kerf-Kindt. Koewacht, Wouterij 8. DANKBETUIGING Voor de vele blijken van belangstelling, die wij mochten ontvangen ter ge legenheid van ons 40-jarig huwelijksfeest, betuigen wij aan allen, vooral van vrienden en kennissen onze hartelijke dank. C. Vlasveld van Vlierberghe Nieuw-Namen, Reinaert- straat 24. Gevraagd: (VRL.) voor ons bedrijf te KLOOSTERZANDE AUTOBEDRIJVEN TEL. 01184 - 412 Een fyne avond voor alle leerlingen en oud-leer lingen. ELKE ZATERDAG van 810.30 uur in onze sfeervolle Dansschool, van Gazan..... OE STEM totaal uw krant •■■■■■■■■■■■■■«■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a 2 ZAKKEN VAN 50 KG S traject C.H.V. Hulst via De Markt richting Zandberg. Tegen BELONING terug te bezorgen S Koninginnestraat 8, Nieuw-Namen of rijkspolitie Hulst. In andere Polyester kwaliteiten 79.- De nieuwste modellen. Keuze uit ruit-streep-of unldessins in wollen tweeds, vele fraaie dessins Keuze uit 1 of 2 rij model 39.-49.- "JeXIenka PANTALONS rood etiket 45/55 Diverse modellen - ook voor de jeugd 24 Jehlenka en andere Polyester met ultritebare wintervoering Off. Velours-Shetland en Mohair kwaliteiten. Bovendien het nieuwste op COATgebied: geheel van origineel A D Een indrukwekkende kollektla Keuze uit vele moderne dessins en kleuren. Hoogst elegante modellen in diverse, prachtige stoffen. jenlenka in zeer veel modellen en kleuren reeds I7 vestigingen in 16 steden in Nederland en België: Rotterdam#UtrechtDen HaagHaarlemBergen op ZoomDordrechtBredaArnhem Hengelo Emmen Woerden Eindhoven Tilburg Groningen In België: Antwerpen en Lier. Confectiefabriek GAZAN AÜtqraMA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 4